Terug OCMW-raad

Thu 11/02/2021 - 20:00 digitaal via zoom en live-stream via facebook

Openbaar

Agendapunten meegedeeld door het vast bureau

O.2 Financiële dienst

O.6 Personeel en organisatie

  • Artikel 78, 9° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 geeft aan de OCMW-raad de bevoegdheid om vast te stellen wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan.

     

    Het vast bureau is conform artikel 78, 10°, a) en artikel 84 §3, 5° van het decreet over het lokaal bestuur bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht, wanneer de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur'.

     

    Om de  plaatsing van overheidsopdrachten te vereenvoudigen en om schaalvoordelen te verkrijgen, kan een bestuur beroep doen op een aankoopcentrale.

    Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

    De toepasselijke bepalingen i.v.m. aankoopcentrales zijn terug te vinden in de artikelen 2, 6°- 8° en 47 van de wet overheidsopdrachten d.d. 17 juni 2016.

     

    Het bestuur kan toetreden tot een bestaande aankoopcentrale of zelf een aankoopcentrale oprichten. Het voordeel is dat verschillende lokale entiteiten (stad, OCMW, AGB, Politie) kunnen samenwerken om raamovereenkomsten af sluiten voor de invulling van gezamenlijke behoeften, waarbij één van hen optreedt als aanbestedende overheid en de andere besturen hierbij aansluiten door toetreding tot de aankoopcentrale.

  • Momenteel is telewerk (thuiswerk) verplicht als maatregel om de verspreiding van het coronavirus te beperken.  Ook bij stad en OCMW Aarschot wordt waar mogelijk van thuis gewerkt. Het (samen)werken binnen deze nieuwe context is voor onze organisatie een nieuwe en belangrijke uitdaging.  Rekening houdend met de huidige, positieve ervaringen inzake telewerk en in het licht van de profilering van stad/OCMW Aarschot als aantrekkelijke werkgever wordt voorgesteld om telewerk (post-corona) beleidsmatig te verankeren binnen onze organisatie en een kader te voorzien waarbij regels en praktische afspraken in verband met telewerk worden vastgelegd.  

  • Op 24.11.2020 sloten de Vlaamse regering, de vakbonden en de werkgeversfederaties in de publieke en private socialprofitsectoren een voorakkoord over een opwaardering van een aantal sectoren waaronder de zorgvoorzieningen. Dit moeten leiden tot een betere verloning, meer mensen op de werkvloer en meer werkbaar werk. De Vlaamse regering maakt hiervoor vanaf januari 2021 elk jaar 577 miljoen euro vrij: 412 miljoen euro voor koopkracht en 165 miljoen euro voor kwaliteit. Het voorakkoord biedt perspectief voor een blijvende opwaardering van 180.000 mensen, waarvan 40.000 in de publieke sector.

     

    In uitvoering van dit voorakkoord sloten de sociale partners en de Vlaamse regering op 22.12.2020 een VIA6-deelakkoord met koopkrachtmaatregelen voor de publieke sector af. Hierover werd op 23.12.2020 onderhandeld in het comité C1 voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, onderafdeling Vlaams Gewest en Vlaamse Gemeenschap.

     

    Eén van de maatregelen in het deelakkoord is de verhoging van de eindejaarstoelage van het jaar 2020. Omwille van de corona-crisis wensen de sociale partners op zeer korte termijn een financiële waardering te geven aan het personeel in de VIA-zorgsectoren.

     

    De verhoging van de eindejaarstoelage van het jaar 2020 wordt toegekend aan het personeel tewerkgesteld in de sectoren die onder het toepassingsgebied van het VIA6-akkoord van 22.12.2020 ressorteren, maar met uitzondering van het personeel van de socio-culturele sector (vrijetijdsdiensten, jeugddiensten, sportdiensten…). Kortom, de verhoging van de eindejaarstoelage voor het zorgpersoneel geldt voor al het personeel dat in de DMFA-aangifte een VIA-deelcode heeft toegewezen gekregen, met uitzondering van de deelcodes 102 (dienstencheques) en 500-512 (socio-culturele sector). Code 509 moet toch meegenomen worden als deze personen van de lokale diensteconomie tewerkgesteld zijn in één van de VIA sectoren.

     

    Voor wat het ondersteunend en leidinggevend personeel in de welzijns-, zorg- en gezondheidsvoorzieningen betreft heeft het bestuur enige beleidsmarge om te oordelen dat dit personeelslid onder het VIA-toepassingsgebied valt en dus als VIA-personeelslid (met de bijhorende VIA-deelcode) wordt beschouwd. Het criterium om de afweging (wel of niet-VIA-personeelslid) te maken, kan zijn om te kijken naar de hoofdactiviteit: wie voor het grootste deel van zijn tijd de ondersteuning doet van VIA-diensten, zou dus ook als VIA-personeelslid kunnen beschouwd worden. Een ander argument kan de fairheid zijn: bijv. alle medewerkers van de ondersteunende dienst zijn wel/geen VIA-personeelslid.

     

    Het vast bureau van 25.01.2021 is principieel akkoord gegaan om bepaalde ondersteunende personeelsgroepen van het OCMW met hun leidinggevenden te beschouwen als VIA-personeel voor de eenmalige verhoging van de eindejaarstoelage van 2020, die in januari 2021 diende uitbetaald te worden op basis van dit sectordeelakkoord.

     

    Concreet wordt het variabel bedrag van de eindejaarstoelage van 2020 verhoogd met 1,1%. Voor het personeel in de ouderenzorg dat momenteel een lagere eindejaarstoelage (attractiviteitspremie) ontvangt, wordt het vast bedrag van de eindejaarstoelage van 2020 bovendien verhoogd tot 1.288,43 euro. De verhogingen mogen in het totaal nooit leiden tot een eindejaarstoelage die hoger is dan een twaalfde van het jaarsalaris.

     

    Een tweede maatregel in het deelakkoord is een recurrente verhoging van de eindejaarstoelage vanaf het jaar 2021. De rechtspositieregeling diensten en instellingen zal hiertoe dienen aangepast te worden. Het vast bureau van 25.01.2021 stelt voor om voor deze recurrente verhoging de poetshulpen aan huis en het ondersteunend en leidinggevend personeel van het zorgloket permanent als VIA-personeel te beschouwen.

     

    Een derde maatregel in het deelakkoord betreft de uitrol van IFIC salarisschalen voor de publieke zorg- en welzijnssectoren.