Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 18/04/2024 - 20:00

Retributie voor het versturen van aangetekende aanmaningen van gemeentelijke administratieve geldboetes

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Bert Van der Auwera, wnd burgemeester
Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, schepenen
Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Schepen
Betty Kiesekoms, Raadslid
Toelichting

De opmaak en verzending van facturen, belastingaanslagen en andere schuldvorderingen worden gedragen vanuit de algemene middelen. Wanneer de schuldenaar of de belastingplichtige echter in gebreke blijft om de openstaande schuldvordering te betalen, kan niet worden verwacht dat de gemeente, en onrechtstreeks de andere (belastingplichtige) burgers, meebetalen voor de extra kosten die de invordering van de schuld vergt.

 

Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur kan een administratieve kost worden aangerekend bij aanmaning tot betaling. Deze administratieve kost kan naast de loutere verzendingskost alle andere kosten bevatten die verband houden met de opvolging van achterstallige schuldvorderingen. Het is aangewezen hiervoor een forfaitair bedrag vast te stellen. Daarnaast gaat het bij niet-fiscale vorderingen vaak om relatief lage bedragen. Het aanrekenen van een administratieve kost bij aanmaning kan voor de schuldenaars een stimulans betekenen om tijdig te betalen.

 

Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur is voorzien voor de invordering van niet-betwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor de invordering van de GAS-boetes is een aparte inningsprocedure voorzien bij bijzondere regelgeving (wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en artikel 29quater van de wegverkeerswet).

 

Om uniformiteit te hebben, is het wenselijk dat de procedure voor invordering van openstaande schuldvorderingen gelijklopend is tussen fiscale, niet-fiscale schuldvorderingen en vorderingen die ontstaan uit GAS-boetes.


De aanmaningsprocedure voorziet in de volgende stappen:

  • STAP 1: eerste aanmaning (gewone zending)
  • STAP 2: tweede aanmaníng (aangetekende zending)
  • STAP 3: invordering door de gerechtsdeurwaarder


Voor de eerste aanmaning is het billijk om geen kosten aan te rekenen aangezien de mogelijkheid bestaat dat schuldenaars per abuis zijn vergeten te betalen.

De tweede aanmaning gebeurt wel aangetekend en in deze fase kan een administratieve kost worden aangerekend. Belangrijk is dat de aangerekende tarieven redelijk zijn. Rekening houdende met de materiële kosten en personeelskosten kan worden aangenomen dat de aanrekening van een administratieve kost van 20 euro passend is.

Regelgeving
  • het decreet van van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018;
 
  • de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
  • de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29quater;
Feiten, context en motivering
  • de beslissing van de gemeenteraad van 22.02.2016 houdende vaststelling van de betalingstermijnen van niet-fiscale schuldvorderingen;
  • de beslissing van de gemeenteraad van 25.09.2017 houdende retributiereglement voor het verzenden van aangetekende aanmaningen in het kader van de invordering van fiscale schuldvorderingen;

 

De opmaak en verzending van facturen, belastingaanslagen en andere schuldvorderingen worden gedragen vanuit de algemene middelen. Wanneer de schuldenaar of de belastingplichtige echter in gebreke blijft om de openstaande schuldvordering te betalen, kan niet worden verwacht dat de gemeente, en onrechtstreeks de andere (belastingplichtige) burgers, meebetalen voor de extra kosten die de invordering van de schuld vergt.

 

Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur kan een administratieve kost worden aangerekend bij aanmaning tot betaling. Deze administratieve kost kan naast de loutere verzendingskost alle andere kosten bevatten die verband houden met de opvolging van achterstallige schuldvorderingen. Het is aangewezen hiervoor een forfaitair bedrag vast te stellen. Daarnaast gaat het bij niet-fiscale vorderingen vaak om relatief lage bedragen. Het aanrekenen van een administratieve kost bij aanmaning kan voor de schuldenaars een stimulans betekenen om tijdig te betalen.

 

Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur is voorzien voor de invordering van niet-betwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor de invordering van de GAS-boetes is een aparte inningsprocedure voorzien bij bijzondere regelgeving (wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en artikel 29quater van de wegverkeerswet).

 

Om uniformiteit te hebben, is het wenselijk dat de procedure voor invordering van openstaande schuldvorderingen gelijklopend is tussen fiscale, niet-fiscale schuldvorderingen en vorderingen die ontstaan uit GAS-boetes.


De aanmaningsprocedure voorziet in de volgende stappen:

  • STAP 1: eerste aanmaning (gewone zending)
  • STAP 2: tweede aanmaníng (aangetekende zending)
  • STAP 3: invordering door de gerechtsdeurwaarder


Voor de eerste aanmaning is het billijk om geen kosten aan te rekenen aangezien de mogelijkheid bestaat dat schuldenaars per abuis zijn vergeten te betalen.

De tweede aanmaning gebeurt wel aangetekend en in deze fase kan een administratieve kost worden aangerekend. Belangrijk is dat de aangerekende tarieven redelijk zijn. Rekening houdende met de materiële kosten en personeelskosten kan worden aangenomen dat de aanrekening van een administratieve kost van 20 euro passend is.

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1

Er wordt een retributie gevestigd voor het verzenden van aangetekende aanmaningen in het kader van de invordering van niet-betaalde GAS-boetes.

 

Artikel 2

De retributie bedraagt 20 euro per aangetekende aanmaning.

 

Artikel 3

De retributie is verschuldigd door de geadresseerde schuldenaar.

 

Artikel 4

Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 mei 2024.