Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

Notulen  OCMW-raad

do 08/09/2022 - 20:00 Het Kapittel
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Christi Van Calster
Verontschuldigd: André Peeters, Wendy De Rijck, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek
  • Openbaar

    • Agendapunten meegedeeld door het vast bureau

      • Kennisneming van de gewijzigde samenstelling van de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege installatie van

        • mevrouw Nele Weckhuyzen als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, in de vervanging van de heer Thomas Salaets voor zolang diens toestand van verhindering duurt;
        • mevrouw Hanne Goossens als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, in opvolging van wijlen de heer Geert Schellens
        • mevrouw Nicole Van Emelen als lid van het vast bureau. 
        Toelichting

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege installatie van

        • mevrouw Nele Weckhuyzen als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, in de vervanging van de heer Thomas Salaets voor zolang diens toestand van verhindering duurt;
        • mevrouw Hanne Goossens als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, in opvolging van wijlen de heer Geert Schellens
        • mevrouw Nicole Van Emelen als lid van het vast bureau. 
        Regelgeving
        • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
        • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
        • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
        Feiten, context en motivering

        Op 23 juni 2022 nam de gemeenteraad akte van de tijdelijke verhindering van raadslid Thomas Salaets en werd mevrouw Nele Weckhuyzen aangesteld als gemeenteraadslid in zijn vervanging van de heer Thomas Salaets voor zolang zijn toestand van verhindering duurt.

        In de vergadering van vandaag, 8 september 2022, stelde de gemeenteraad mevrouw Hanne Goossens aan als opvolgend gemeenteraadslid in de vervanging van wijlen de heer Geert Schellens. 

        Eveneens in de vergadering van vandaag verklaarde de gemeenteraad mevrouw Nicole Van Emelen verkozen als tweede schepen in de vervanging van wijlen de heer Geert Schellens. 

        In toepassing van artikel 68 van het decreet over het lokaal bestuur bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad. Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. De rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen is dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen overeenkomstig artikel 6, § 7.

        In toepassing van artikel 79 van het decreet over het lokaal bestuur is de burgemeester van rechtswege de voorzitter van het vast bureau en zijn de schepenen van rechtswege de leden van het vast bureau. De eedaflegging, vermeld in artikel 44, geldt ook als de eedaflegging als lid van het vast bureau.

        Besluit

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege installatie van

        • mevrouw Nele Weckhuyzen als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, in de vervanging van de heer Thomas Salaets voor zolang diens toestand van verhindering duurt;
        • mevrouw Hanne Goossens als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, in opvolging van wijlen de heer Geert Schellens
        • mevrouw Nicole Van Emelen als lid van het vast bureau. 
      • Kennisneming van het ontslag van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        Toelichting

        Bij email van 30 augustus deelde mevrouw Hanne Goossens aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn mee dat zij haar ontslag indient als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst. De voorzitter geeft de raad bij deze formeel kennis van dit ontslag.

        Regelgeving
        • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
        • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
        • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
        Feiten, context en motivering
        • Per mail van 30 augustus 2022 deelde mevrouw Hanne Goossens aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn mee dat zij ontslag neemt als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        • Artikel 103 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in dit verband:
          "Het lid of de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de kennisgeving ontvangt. Het lid of de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid."

        • De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn geeft de raad bij deze kennis van dit ontslag.
        Besluit

        Enig artikel

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van mevrouw Hanne Goossens als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      • Onderzoek van de geloofsbrieven en aanstelling van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst naar aanleiding van het ontslag van een lid van dit comité

        De geloofsbrieven worden goedgekeurd. Bijgevolg wordt het nieuw lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst als verkozen verklaard. Het nieuw lid van het bijzonder comité zal worden verzocht om ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur de eed af te leggen.

        Toelichting

        Mevrouw Els Wouters werd door de sp.a (nu Vooruit) fractie voorgedragen als opvolger van mevrouw Hanne Goossens, die ontslag nam als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        De raad voor maatschappelijk welzijn kan overgaan tot de goedkeuring van de geloofsbrieven van mevrouw Wouters en kan haar verkozen verklaren als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        Regelgeving
        • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
        • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
        • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
        Feiten, context en motivering

        Gelet op:

        • de akte van voordracht van kandidaat-leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst, ingediend door sp.a (nu Vooruit) en ontvangen door de algemeen directeur op 20 december 2018;
        • de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 januari 2019 houdende verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;


        Overwegend dat:

        • mevrouw Hanne Goossens op grond van de voormelde akte van voordracht werd verkozen als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
        • zij per mail van 30 augustus aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn haar ontslag als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst meedeelde;
        • de akte van voordracht waarmee mevrouw Hanne Goossens door de sp.a (nu Vooruit) fractie werd voorgedragen als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst als haar opvolger mevrouw Els Wouters vermeldt, geboren te Diest op 18 april 1973 en wonende te Goorstraat 18 in 3200 Aarschot;
        • het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat ontslag heeft genomen in toepassing van artikel 105 van het decreet van 22 december 2017 wordt vervangen door zijn opvolger;
        • uit het onderzoek van de geloofsbrieven van de mevrouw Els Wouters blijkt dat zij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden vermeld in artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
        • de te installeren opvolger zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt;
        • de kandidaat-opvolger bijgevolg verkozen kan worden verklaard;


        Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikel 96, §1 3de lid:
        "Elke andere eedaflegging gebeurt alleen ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Daarvan wordt een proces-verbaal opgemaakt dat ondertekend wordt door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur en dat aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt bezorgd."

        Publieke stemming
        Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Christi Van Calster
        Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        De geloofsbrieven van mevrouw Els Wouters worden goedgekeurd. Bijgevolg wordt mevrouw Els Wouters verkozen verklaard als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.


        Artikel 2

        Mevrouw Els Wouters zal worden verzocht om ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur de eed af te leggen. Daarvan wordt een proces-verbaal opgemaakt dat ondertekend wordt door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur en dat aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt bezorgd.

      • O.2 Financiële dienst

        • Stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025: kennisname opvolgingsrapportering (eerste semester van het boekjaar 2022)

          De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2022, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW wordt weergegeven.

          Toelichting

          Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt weergegeven.

          Voorstel van besluit:

          De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2022, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW wordt weergegeven.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
          • het ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
          Feiten, context en motivering

          Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt weergegeven.

          Conform artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen d.d. 30.03.2018 bevat de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, minstens al de volgende elementen:

          1. een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
          2. een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
          3. in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
          4. in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
          Besluit

          Enig artikel

          De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2022, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW wordt weergegeven.

        • Rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) - Periode 01.01.2022 tot en met 30.06.2022

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2022 tot en met 30.06.2022.

          Toelichting

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2022 tot en met 30.06.2022.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC).
          Feiten, context en motivering

          Gelet op het rapport - in bijlage - opgesteld door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2022 tot en met 30.06.2022.

          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2022 tot en met 30.06.2022.

      • O.6 Personeel en organisatie

        • Reglement: Camerabewaking in en rond Woonzorgcentrum Sint-Rochus en bijlagen bij het arbeidsreglement

          De raad gaat akkoord met het ontwerp van het reglement voor camerabewaking in en rond WZC Sint-Rochus en gaat akkoord met het toevoegen van het reglement camerabewaking aan het arbeidsreglement van het OCMW personeel, evenals een update van de informatieve gegevens.

          Toelichting

          Het voorstel omvat de goedkeuring van het reglement tot het plaatsen en toepassen van vaste camerabewaking voor een publiek toegankelijke besloten plaats. Het toepassingsgebied betreft het beveiligen van WZC St-Rochus naar aanleiding van de brand op 22.07.2022.

          In het besluit wordt aangegeven wat de doelen zijn van deze bewaking, alsook de modaliteiten m.b.t. de gegevensverwerking.

          Na goedkeuring wordt dit reglement Camerabewaking in en rond Woonzorgcentrum St.-Rochus toegevoegd als bijlage aan het arbeidsreglement voor het OCMW personeel evenals een update van de informatieve gegevens.

          Regelgeving

          Gelet op:

          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
          • het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse Regering;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • de wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de wet van 21.03.2018;
          • de Ministeriële Omzendbrief betreffende de Wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, art. 2.1 (deze Omzendbrief wordt niet opgeheven na de wetswijzigingen van 2018);
          • het koninklijk besluit van 10.02.2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, zoals gewijzigd;
          • het koninklijk besluit van 09.03.2014 betreffende real-time beelden bekijken van bewakingscamera’s in niet-besloten plaatsen;
          • Verord. (EU) nr. 2016/679, 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot “AVG”;
          • het koninklijk besluit van 08.05.2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 02.12.2018
          • het Koninklijk Besluit van 28.05.2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10.02.2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt;
          • het decreet van 08.06.2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016; 
          • de wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
          Feiten, context en motivering

          Gelet op:

          • de bezorgdheid van de personeelsleden van WZC St-Rochus over de veiligheid van zichzelf, de bewoners en hun goederen;
          • de bezorgdheid van de bewoners en hun familieleden betreft de veiligheid van de bewoners en hun goederen;
          • de uitdrukkelijke vraag van de personeelsleden om de veiligheid op de werkplek te verhogen;

          verkoos het vast bureau, gezien de terugkomst van de bewoners en personeelsleden vanaf 08.08.2022, om de veiligheid te verhogen via camerabewaking, omdat deze manier het snelst toepasbaar is als blijvende oplossing;

          Gelet op:

          • het eerste ontwerp van het camerareglement goedgekeurd door het vast bureau van 05.08.2022;
          • de vraag aan de syndicale delegatie, via mail op 12.08.2022, tot een schriftelijke procedure van syndicaal overleg en het bezorgen van een advies;
          • de opmerkingen van ACOD via mail overgemaakt op 18.08.2022; 
          • het overleg met de DPO dd 23.08.2022 en het juridisch advies van Jurplus dd 26.08.2022;
          • het aangepast ontwerp van het camerareglement zoals principieel goedgekeurd door het vast bureau van 26.08.2022;
          • de vraag tot syndicaal advies over de aangepaste versie via mail op 26.08.2022;
          • de opmerkingen van VSOA via mail overgemaakt op 29.08.2022;
          • het aangepast ontwerp van het camerareglement dd 29.08.2022 dat ook als bijlage aan het arbeidsreglement zal worden toegevoegd na goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn; 
          • de vraag tot syndicaal advies over de aangepaste versie via mail op 29.08.2022;

          wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn gevraagd om het reglement camerabewaking in en rond het WZC Sint-Rochus, zoals toegevoegd in bijlage, goed te keuren en akkoord te gaan met de toevoeging van dit reglement aan het arbeidsreglement van het OCMW personeel.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het ontwerp goed van het camerareglement:

          CAMERABEWAKING IN EN ROND WOONZORGCENTRUM ST. ROCHUS

          Camerabewaking is elk bewakingssysteem met 1 of meer camera’s dat ertoe strekt om bepaalde plaatsen of activiteiten op de arbeidsplaats te bewaken vanuit een punt dat zich geografisch op een afstand van die plaatsen of activiteiten bevindt met of zonder het oog op bewaring van de beeldgegevens die het inzamelt en overbrengt.

          Van toepassing zijnde regelgeving:

          • (de CAO nr. 68 van 16.06.1998 gesloten in de Nationale Arbeidsraad betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemers ten opzichte van de camerabewaking op de arbeidsplaats en het koninklijk besluit van 20.09.1998 waarbij de CAO nr. 68 algemeen verbindend wordt verklaard)
          • de wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (de camerawet)
          • het koninklijk besluit van 10.02.2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, gewijzigd door het koninklijk besluit van 28.05.2018
          • het koninklijk besluit van 09.03.2014 betreffende real-time beelden bekijken van bewakingscamera’s in niet-besloten plaatsen
          • de GDPR-wetgeving van 14.04.2016, met ingang vanaf 25.05.2018 voor alle Europese lidstaten
          • het koninklijk besluit van 08.05.2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 02.12.2018
          • de wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens

           Artikel 1

          Het OCMW Aarschot heeft in totaal 48 camera’s geplaatst in en rond het woonzorgcentrum St. Rochus.

          1. Buiten = 11
            hoofdingang WZC: 2 stuks parking
            parking hoofdingang: 1 stuk richting De Poort
            binnenkoer: 2 stuks: 1 richting deuren achterkant cafetaria + 1 richting dubbele deur grote zaal
            achterkant noodingang en inkom brandweer: 2 stuks
            zuidkant binnenkoer Begijn: 1 stuk
            nooduitgang Begijn parking vanachter: 1 stuk
            toegangsdeur keuken + lift: 1 stuk
            parking achter + poorten: 1 stuk
          2. Kelder = 2
            lift kelder: 1 stuk
            nooduitgang wasserij: 1 stuk
          3. Gelijkvloers = 15
            hoofdingang: onthaal + inkom: 2 stuks – 1 deur + 1 lift noord
            cafe: 1 inkom richting gang + 1 richting buitendeuren koer
            hoofdtrap molen: 1
            gang ter hoogte van directie: 1 stuk
            grote zaal molen: 1 richting dubbele deuren
            traphal + lift zuid: 1 stuk
            buitenkant bureel keuken richting gang begijn: 1 stuk
            keukentrap en inkomdeur goederenlift: 1 stuk
            Begijn:
            gang + nooduitgang parking achter: 1 stuk
            gang naar verpleegpost: 1 stuk
            leefruimte richting schuifdeur: 1 stuk
            gang richting binnenkoer Begijn: 1 richting trap + 1 nooduitgang
          4. 1ste verdiep = 14
            DE VEST
            lift + gang naar ERGO: 1 stuk
            ingang hoofdtraphal 1: 1 stuk
            ingang traphal kapper: 1 stuk
            loopbrug Statie: 1 stuk
            loopbrug De Poort: 1 stuk
            zuidgang De Vest: 1 stuk
            ingang lift zuid + ingang traphal zuid: 1 stuk
            gang naar statie: 1 stuk
            DE STATIE
            buitenkant Berging 1.26 (gang) : 3 stuks richting elke gang
            ingang kleine traphal 1.30: 1 stuk
            ingang deur Kine gang noord oost: 1 stuk
            traphal 1.37 (kleine traphal STATIE): 1 stuk in traphal
          5. 2de verdiep = 6
            DE KOLK
            lift + gang van “eetzaal personeel”: 1 stuk
            ingang kleine traphal “eetzaal personeel”: 1 stuk
            ingang traphal 1 (grote traphal): 1 stuk
            Zuidgang De Kolk: 1 stuk
            ingang lift zuid + ingang traphal zuid: 1 stuk
            ingang 2 zolder: 1 stuk
          6. Zolder = 2
            traphal 1: zolder
            traphal 2: zolder

          Artikel 2

          De verantwoordelijke voor de verwerking van de beelden doet aangifte van de plaatsing en het gebruik van de camera’s bij de politiediensten via www.aangiftecamera.be .

          Artikel 3

          De camerabewaking in en rond het woonzorgcentrum wordt ingezet voor volgende doeleinden:

          • de veiligheid en gezondheid van de bewoners en medewerkers
          • de bescherming van de goederen van de organisatie tegen diefstal en andere misdrijven.

          De camera’s worden niet ingezet om de werknemers te viseren.

          Indien de camerabeelden gebruikt worden in het kader van misdrijven en inbreuken tegen of door een personeelslid wordt dit voorafgaandelijk ter kennis gesteld  aan de algemeen directeur. 

          Het OCMW  verbindt er zich toe de camerabewaking niet aan te wenden op een wijze die onverenigbaar is met het uitdrukkelijk hierboven omschreven doeleinden.

          Uitgaande van het vermelde doeleinden zal de camerabewaking toereikend, ter zake dienend en niet overmatig zijn.

          Het OCMW draagt er zorg voor dat de camerabewaking geen inmenging in de persoonlijke levenssfeer van de werknemer tot gevolg heeft.

          Artikel 4

          De camera’s binnen en buiten het gebouw functioneren op  permanente wijze.


          Artikel 5

          Als de opgenomen beelden geen bijdrage leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of tot het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, mogen ze niet langer dan één maand bewaard worden.


          Artikel 6

          Bij de toegang van de bewaakte zone moet het wettelijk voorgeschreven pictogram geplaatst worden dat aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt, zodat geen enkele persoon geconfronteerd wordt met bewakingscamera’s zonder eerst een pictogram gezien te hebben.

          Bovendien moeten de volgende vermeldingen op de pictogrammen worden aangebracht:

          • ‘Camerabewaking – Wet van 21.03.2007’;
          • Naam van de verantwoordelijke voor de verwerking (OCMW AARSCHOT);
          • Postadres en eventueel e-mailadres van de verantwoordelijke voor de verwerking.
           

          OCMW Aarschot
          Ten Drossaarde 1
          3200 Aarschot
          privacy@ocmw-aarschot.be 

          • https://www.ocmw-aarschot.be/privacyverklaring


          Artikel 7

          Het verzorgend personeel (zorgkundigen en verpleegkundige), werkzaam tijdens de nacht, zal de beelden in real time kunnen bekijken in de verpleegposten in het licht van de vermelde doeleinden. Deze beelden zijn afgeschermd voor onbevoegden.

          Enkel de verantwoordelijke voor de verwerking, heeft toegang tot de opgenomen beelden. Hij of de persoon die onder zijn gezag handelt, neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen teneinde de beelden te beveiligen tegen toegang door onbevoegden.

          De algemeen directeur machtigt volgende personen om de opgenomen beelden te consulteren:

          1. ICT experten
          2. Procesmedewerker
          3. Administratief medewerker secretariaat
          4. Directeur woonzorgcentrum
          5. Diensthoofd bewonerszorg

          De aangewezen personeelsleden richten hun verzoek tot raadplegen steeds tot de algemeen directeur. Pas na goedkeuring kunnen zij de opgenomen beelden raadplegen.

          Zij hebben discretieplicht.

          Hij of de persoon die onder zijn gezag handelt, neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen teneinde de beelden te beveiligen tegen toegang door onbevoegden.

          De beelden moeten te goeder trouw en in overeenstemming met het eraan gegeven doeleinde verwerkt worden.


          Artikel 8

          Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden overeenkomstig artikel 9 van de wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.


          Artikel 9

          Elke gefilmde persoon heeft recht op toegang tot de beelden. Hij richt zijn verzoek aan de verantwoordelijke zoals voorgeschreven door de GDPR (zie https://www.ocmw-aarschot.be/privacyverklaring).

          Mocht blijken dat bepaalde persoonsgegevens onjuist, onvolledig of niet (meer) relevant zijn, dan kan het personeelslid de correctie of de verwijdering ervan vragen via een schriftelijk verzoek gericht aan de verantwoordelijke voor de verwerking van de gegevens.

          Het personeelslid heeft recht om kennis te nemen van het beeldmateriaal dat verzameld wordt door de bewakingscamera’s op de werkplaats en hem/haar aanbelangt. Het lokaal bestuur laat de beelden waarop hij/zij voorkomt aan het betrokken personeelslid bekijken binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van het schriftelijk verzoek aan de algemeen directeur en dit zonder hem/haar een kopie ervan te verstrekken.

          Het personeelslid is gerechtigd om alle onjuiste, onvolledige persoonsgegevens die op hem/haar betrekking hebben, via een schriftelijk verzoek gericht aan de algemeen directeur, te laten verbeteren. Binnen de 14 dagen die volgt op de indiening van het schriftelijk verzoek daartoe, deelt de algemeen directeur aan het personeelslid zijn standpunt, of in voorkomend geval de verbeteringen die werd(en) aangebracht, mee.

          Het personeelslid is gerechtigd om de verwijdering van alle hem/haar betreffende persoonsgegevens te verkrijgen die onvolledig of niet ter zake dienend zijn, of waarvan de registratie, de mededeling of de bewaring verboden is, of die na verloop van de toegestane duur zijn bewaard. Binnen de 14 dagen die volgen op de indiening van het schriftelijk verzoek daartoe, laat de algemeen directeur aan het personeelslid weten of deze al dan niet, en in welke mate, gevolg heeft gegeven aan de vraag tot verwijdering.


          Artikel 10

          De bewakingscamera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.

          De camerabewaking mag niet heimelijk worden gebruikt.


          Artikel 11

          De personeelsleden van WZC ST ROCHUS zullen na goedkeuring van het reglement worden ingelicht over de werking van de camerabewaking.

          Bijgevoegde verklaring zal door de personeelsleden volledig ingevuld en ondertekend aan de personeelsdienst worden bezorgd.

           

          Artikel 2

          §1. De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het toevoegen van het reglement camerabewaking als bijlage aan het arbeidsreglement van het OCMW personeel. De medewerkers ontvangen deze bijlage en zullen gevraagd worden een ontvangstbewijs te ondertekenen. 

          §2. Tegelijkertijd worden de informatieve gegevens, opgenomen in bijlage V van het arbeidsreglement, geactualiseerd zoals toegevoegd in bijlage.

    • Vragen van raadsleden

      • CD&V: vragen nav de gewezen brand in Woonzorgcentrum St. Rochus

        Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.

        Tussenkomst

        Julia Mellaerts

        Mag ik U hierbij, nav. de gewezen brand in het wzc St Rochus, vragen volgende punten te willen agenderen op de ev. GR van 8.09.2022.

        1. Graag toelichting en open dialoog omtrent het voorafgaandelijke ontslag van de directeur wzc
        2. Zijn er ikv. het gerechtelijk onderzoek van de brand al bevindingen en/of resultaten gekend?
        3. Welk zijn de verwachtingen voor de bouwrenovatie en herbewoning van betrokken residenten?
        4. Welke initiatieven lopen er nog omtrent het psychosociale herstel van bewoners en personeel ?

         

        Gevolg dat aan dit punt is gegeven:

        Dit agendapunt werd besproken.  Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Christi Van Calster
        Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Notulen en zittingsverslag vergadering 23.06.2022

Notulen

Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;

Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 23.06.2022 werden ingebracht;

zijn de notulen van de vergadering van 23.06.2022 goedgekeurd.

 

Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.