Ingevolge het overlijden van de heer Geert Schellens, schepen van de stad Aarschot, wordt mevrouw Hanne Goossens opgeroepen om te worden geïnstalleerd als opvolgend gemeenteraadslid. Nadat haar geloofsbrieven zijn goedgekeurd, wordt zij uitgenodigd om de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Ingevolge het overlijden van de heer Geert Schellens wordt zijn opvolger opgeroepen om de eed af te leggen in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Mevrouw Hanne Goossens, eerste opvolger op lijst nr. 1 - sp.a (nu Vooruit) waartoe het te vervangen raadslid behoort, wordt opgeroepen voor de eedaflegging na onderzoek van haar geloofsbrieven.
De heer Geert Schellens, schepen van de stad Aarschot, overleed op 7 augustus 2022.
Mevrouw Hanne Goossens, geboren te Leuven op 14.06.1995 en wonende te Langestraat 115 in 3202 Aarschot, eerste opvolger op de lijst nr. 1 - sp.a (nu Vooruit), waartoe het te vervangen raadslid behoorde, komt in aanmerking om wijlen de heer Geert Schellens op te volgen als gemeenteraadslid.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van voornoemde opvolger blijkt dat deze nog steeds voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, nl.:
Artikel 1
De geloofsbrieven van mevrouw Hanne Goossens worden goedgekeurd.
Artikel 2
Mevrouw Hanne Goossens wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan zij voldoet als volgt:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
(get.) Het raadslid
(get.) De voorzitter
Mevrouw Hanne Goossens wordt als opvolgend gemeenteraadslid aangesteld.
Zij zal als laatste voorkomen op de ranglijst van de gemeenteraadsleden.
Op 23 juni 2022 nam de gemeenteraad akte van de tijdelijke verhindering van raadslid Thomas Salaets. Mevrouw Nele Weckhuyzen werd aangesteld als gemeenteraadslid in zijn vervanging voor zolang zijn toestand van verhindering duurt. In de vergadering van vandaag, 8 september 2022, werd mevrouw Hanne Goossens geïnstalleerd als opvolgend gemeenteraadslid in de vervanging van wijlen de heer Geert Schellens.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt aangepast op grond van deze wijzigingen.
Op 23 juni 2022 nam de gemeenteraad akte van de tijdelijke verhindering van raadslid Thomas Salaets en werd mevrouw Nele Weckhuyzen aangesteld als gemeenteraadslid in zijn vervanging voor de duur van de verhindering.
In de vergadering van vandaag, 8 september 2022, werd mevrouw Hanne Goossens geïnstalleerd als opvolgend gemeenteraadslid in de vervanging van wijlen de heer Geert Schellens.
Artikel 6, §7 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt:
"(...) De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in."
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt bijgevolg opnieuw vastgesteld.
Rangorde |
Naam en voornaam |
Anciënniteit (periode[1] gedurende dewelke een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad) |
Aantal naamstemmen op 14.10.2018 |
1 |
PEETERS André |
Van 01.01.1983 tot 08.09.2022 |
1.557 |
2 |
VAN EMELEN Nicole |
Van 01.01.1989 tot 08.09.2022 |
795 |
3 |
LEMMENS Kurt |
Van 19.04.2001 tot 08.09.2022 |
578 |
4 |
RUTTEN Gwendolyn |
Van 02.01.2007 tot 08.09.2022 |
4.133 |
5 |
VRANKEN Gerry |
Van 01.01.2001 tot 01.01.2012 Van 02.01.2019 tot 08.09.2022 |
651 |
6 |
KIESEKOMS Betty |
Van 01.01.1995 tot 01.01.2001 |
606 |
7 |
CRECES Nico |
van 04.04.2011 tot 08.09.2022 |
537 |
8 |
PAGLIALUNGA Mattias |
van 02.01.2013 tot 08.09.2022 |
1.730 |
9 |
PELGRIMS Nele |
van 02.01.2013 tot 08.09.2022 |
1.007 |
10 |
GEYSKENS Annick |
van 02.01.2013 tot 08.09.2022 |
620 |
11 |
DEHAES Bart |
van 23.09.2013 tot 08.09.2022 |
262 |
12 |
VAN DER AUWERA Bert |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
1.557 |
13 |
MELLAERTS Julia |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
788 |
14 |
JANSSENS Leo |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
726 |
15 |
DEHOND Isabelle |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
622 |
16 |
DE RYCK Ronny |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
616 |
17 |
NIJS Koen |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
569 |
18 |
SYMONS Cindy |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
496 |
19 |
VERHAEGEN Marleen |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
466 |
20 |
DE RIJCK Wendy |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
463 |
21 |
VANDENBROECK Dries |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
361 |
22 |
VANLOMMEL Petra |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
347 |
23 |
VAN CALSTER Stef |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
302 |
24 |
CASTELEIN Hannelore |
02.01.2019 tot 08.09.2022 |
201 |
25 |
DEN HONDT Bart |
10.10.2019 tot 08.09.2022 |
447 |
26 |
VERLINDEN Martine |
17.09.2020 tot 08.09.2022 |
458 |
27 |
VAN HOREBEEK Dries |
11.02.2021 tot 08.09.2022 |
469 |
28 |
WECKHUYZEN Nele |
23.06.2022 tot 08.09.2022 |
324 |
29 |
GOOSSENS Hanne |
08.09.2022 |
310 |
[1] Tot en met de dag waarop deze rangorde wordt vastgesteld.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste rangorde van de gemeenteraadsleden.
Op 20 januari 2022 verklaarde de gemeenteraad de heer Geert Schellens verkozen als tweede schepen.
De heer Geert Schellens overleed op 7 augustus 2022.
In toepassing van artikel 49, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur beslist de gemeenteraad het opengevallen mandaat van tweede schepen opnieuw in te vullen.
De heer Geert Schellens, schepen van de stad Aarschot, overleed op 7 augustus 2022.
Artikel 49, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bepaalt dat de gemeenteraad beslist of een opengevallen schepenmandaat wordt ingevuld.
Omdat de opdrachten voor een lokaal bestuur zo omvangrijk en divers zijn, wordt voorgesteld het opengevallen schepenmandaat in te vullen.
Op 20 januari 2022 verklaarde de gemeenteraad de heer Geert Schellens verkozen als tweede schepen.
De heer Geert Schellens overleed op 7 augustus 2022.
Artikel 49, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bepaalt dat de gemeenteraad beslist of een opengevallen schepenmandaat wordt ingevuld.
Omdat de opdrachten voor een lokaal bestuur zo omvangrijk en divers zijn, is het raadzaam het opengevallen schepenmandaat in te vullen.
Enig artikel:
De gemeenteraad beslist het opengevallen mandaat van tweede schepen opnieuw in te vullen.
De gemeenteraad verklaart mevrouw Nicole Van Emelen verkozen als tweede schepen en neemt akte van haar eedaflegging in handen van mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester.
De gemeenteraad verklaart mevrouw Nicole Van Emelen verkozen als tweede schepen en neemt akte van haar eedaflegging in handen van mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van vandaag, 8 september 2022, om het opengevallen mandaat van tweede schepen opnieuw in te vullen;
Gelet op de bijgaande akte van voordracht van een kandidaat-schepen;
Overwegend dat deze akte op 30 augustus 2022 werd overhandigd aan de algemeen directeur, zijnde meer dan acht dagen voor de vergadering van de gemeenteraad; dat de akte dus tijdig is bezorgd;
Overwegend dat:
Overwegend dat:
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart mevrouw Nicole Van Emelen verkozen als tweede schepen met ingang van 8 september 2022.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van mevrouw Nicole Van Emelen als tweede schepen in handen van mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester.
De gemeenteraad neemt kennis van de interne werkverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad neemt kennis van de interne werkverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Overwegend dat:
mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester, bevoegd voor
de heer Bert Van der Auwera, eerste schepen, bevoegd voor
De gemeenteraad neemt kennis van de interne werkverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Mevrouw Hanne Goossens wordt voor de Vooruit-fractie aangesteld:
Naar aanleiding van haar installatie als gemeenteraadslid wenst de Vooruit fractie mevrouw Hanne Goossens voor te dragen als vervanger van mevrouw Nicole Van Emelen in de gemeenteraadscommissies waarvan zij deel uitmaakte en dit in de functie die zij bekleedde in deze commissies. Het gaat om de:
Gelet op
Gelet op het resultaat van de geheime stemming:
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
Mevrouw Hanne Goossens wordt voor de Vooruit-fractie aangesteld als lid van volgende gemeenteraadscommissies, ter vervanging van mevrouw Nicole Van Emelen:
De gemeenteraad neemt kennis van de opdrachtenbrief van hoofdcommissaris Bart Van Thienen, korpschef van de lokale politie Aarschot, en keurt deze goed.
In toepassing van art VII.III.96 van het KB van 30 maart 2001 stelde hoofdcommissaris Bart Van Thienen, korpschef van de lokale politie Aarschot, zijn opdrachtenbrief op en legt hij die ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad/politieraad.
In toepassing van art VII.III.96 van het KB van 30 maart 2001 stelde hoofdcommissaris Bart Van Thienen, korpschef van de lokale politie Aarschot, zijn opdrachtenbrief op en legt hij die ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad/politieraad. Deze opdrachtenbrief gaat als bijlage.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de opdrachtenbrief van hoofdcommissaris Bart Van Thienen, korpschef van de lokale politie Aarschot, en keurt deze goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van één voltijdse betrekking van CALog consulent niveau C van "assistent administratieve ondersteuning" in statutair verband. De betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit.
De gemeenteraad heeft op 12 november 2020 de formatie vastgesteld voor het operationeel personeel en het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot. Deze formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld één voltijdse betrekking van CALog niveau C "assistent administratieve ondersteuning" vacant te verklaren in statutair verband en de betrekking te begeven via de klassieke mobiliteit.
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2023.
Artikel 1
De CALog functie van niveau C "assistent administratieve ondersteuning" wordt vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2022-04. Deze betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
Deze medewerker staat onder de rechtstreekse leiding van de adviseur beleid/PLIF en zal ondersteuning bieden aan de adviseur beleid/PLIF en de teamchef PLIF voor:
3° Gewenst profiel:
- de nodige discretie aan de dag kan leggen
- orde, methode en stiptheid aan de dag legt
- zin voor verantwoordelijkheid toont
- over de nodige maturiteit beschikt
- getuigt van morele moed door de verantwoordelijkheid voor zijn woorden en daden op te nemen
- in staat is door zijn/haar organisatiezin verschillende activiteiten te plannen en te coördineren
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, adviseur beleid/PLIF: Lynsey Uyttebroeck - tel. 016/55.02.15 - Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: Lynsey.uyttebroeck@police.belgium.eu.
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt
8° Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau A van de lokale politie:
9° Kennistest: nog te bepalen.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
De politiezone Aarschot tekent in op de “Raamovereenkomst Procurement 2022 R3 082 voor het aanmaken, verdelen en beheren van elektronische maaltijdcheques die maandelijks worden toegekend” via de federale politie als aankoopcentrale, die werd toegewezen aan Edenred, Vorstlaan 165 bus 9, 1160 Brussel.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld met de politiezone Aarschot in te tekenen op de “Raamovereenkomst Procurement 2022 R3 082 voor het aanmaken, verdelen en beheren van elektronische maaltijdcheques die maandelijks worden toegekend” via de federale politie als aankoopcentrale, die werd toegewezen aan Edenred, Vorstlaan 165 bus 9, 1160 Brussel.
Overwegende dat vanaf 1 november 2022 alle leden van de Geïntegreerde Politie die hier recht op hebben, maaltijdcheques krijgen en dit dankzij het sectoraal akkoord van 2017-2018;
Overwegende dat de eerste maaltijdcheques zullen geleverd worden in januari 2023;
Overwegende dat de politiezones en de AIG zich kunnen aansluiten bij de overheidsopdracht van de Federale Politie;
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die de Federale Politie - Algemene Directie van het Middelenbeheer en de Informatie - Directie van de Logistiek - Dienst Procurement sloot op basis van het bestek met nummer 2022 R3 082 met de ondernemer Edenred Belgium, Vorstlaan 165 bus 9, 1160 Brussel.
Deze meerjarige raamovereenkomst van diensten voor het aanmaken, verdelen en beheren van elektronische maaltijdcheques die maandelijks worden toegekend aan de personeelsleden van de Geïntegreerde Politie, gestructureerd op twee niveaus bestaat uit volgende posten:
Post 1: Afhandeling van de bestellingen en opladen van de rekeningen van de begunstigde personeelsleden
Post 2: Magneetkaart
Post 3: Verzending van de magneetkaart
Post 4: Overmaken van de PIN-code
Post 5: Aanmaak van de maaltijdchequerekening van de begunstigde personeelsleden
De raamovereenkomst gaat van start op 23 juni 2022 en zal in principe eindigen op 31 maart 2025 (verlengbaar tot 31 december 2025).
De nominale waarde van een maaltijdcheque is 6 euro. De werkgeversbijdrage is 4,91 euro. De personeelsleden zullen zelf een klein deel van de maaltijdcheque betalen aangezien er een wettelijk verplichte minimale bijdrage is van 1,09 euro per ontvangen maaltijdcheque. Deze bijdrage wordt afgehouden van het nettoloon.
Deze uitgaven worden voorzien op artikelnummer 330/11248 (maaltijdcheques) en 330/12306 (Prestaties van derden eigen aan de functie).
De ontvangsten worden voorzien op artikelnummer 33091/16114 (calog) en 33001/16114 (operationeel).
Artikel 1
De politiezone Aarschot tekent in op de “Raamovereenkomst Procurement 2022 R3 082 voor het aanmaken, verdelen en beheren van elektronische maaltijdcheques die maandelijks worden toegekend” via de federale politie als aankoopcentrale, die werd toegewezen aan Edenred, Vorstlaan 165 bus 9, 1160 Brussel.
Artikel 2
De raamovereenkomst gaat van start op 23 juni 2022 en zal in principe eindigen op 31 maart 2025 (verlengbaar tot 31 december 2025).
Artikel 3
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek. Politiezone Aarschot staat volledig zelf in voor de uitvoering van de raamovereenkomst betreffende de toekenning van de maaltijdcheques.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg nr. 116 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 5, sectie c, nr. 297L, 300P, 300R, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron en gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Aanvraag voor gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg 116 in Rillaar wegens niet uitgevoerde wegverbreding en nooit uitgevoerde verplaatsing.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg nr. 116 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 5, sectie c, nr. 297L, 300P, 300R, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 116 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het verkavelingsplan. Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot nr 2 met een oppervlakte van 114m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Op 31-03-2022 diende Peeters Véronique gevestigd te Leuvensestraat 25 - 3200 Aarschot, een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp 1 lot open bebouwing met gratis grondafstand. Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2022045612, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als Afdeling 4 sectie F nr. 161k en is gelegen langs de Diepenweg. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het verkavelingsplan in bijlage opgesteld door landmeter-expert Peeters Véronique gevestigd te Leuvensestraat 25 - 3200 Aarschot.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot nr 2 met een oppervlakte van 114m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot nr 2 met een oppervlakte van 114m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van landmeter-expert Peeters Véronique.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot nr 2 met een oppervlakte van 114m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur of door hun afgevaardigden.
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het verkavelingsplan van de landmeter-expert en stelt hierbij geen specifieke voorwaarden.
Op 20/06/2022 diende Van Hoey Koen gevestigd te Papenkant 6A 3200 Aarschot, een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp het verkavelen van een perceel in 12 loten. Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2022082855, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24652F0200/00N000, 24652F0200/00N002, 24652F0200/00T00, 24652F0200/00X002 en is gelegen langs de Vennestraat. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt de realisatie een nieuwe gemeenteweg aangevraagd volgens het verkavelingsplan in bijlage opgesteld door landmeter-expert Buyckx Olivier gevestigd te Diestsestraat 175 Scherpenheuvel-Zichem.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 12 met een oppervlakte van 2099m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor het creëren van de nieuwe gemeenteweg.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 12 met een oppervlakte van 2099m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het creëren van de nieuwe gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er 12 bezwaarschriften werden ingediend indien bezwaren en neemt kennis van de ingediende bezwaarschriften zoals opgenomen in bijlage van voorliggend besluit.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van landmeter-expert Buyckx Olivier en stelt hierbij geen specifieke voorwaarden.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 12 met een oppervlakte van 2099m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het creëren van de nieuwe gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Cnuz CVBA tot en met 30 juni 2023.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Huisvestingsmaatschappij CNUZ vraagt de gemeenteraad om advies over het stappenplan om de SHM om te vormen tot woonmaatschappij in functie van de aanvraag tot tijdelijke verlenging van haar erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot en met 30 juni 2023.
Gelet op
Gelet op de brief van 08 juni 2022 die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Cnuz CVBA waarin wordt gevraagd om tegen uiterlijk 23 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied waar onze gemeente deel van uitmaakt zal worden gevormd.
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Cnuz CVBA tot en met 30 juni 2023.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 3
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Artikel 4
Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
De gemeenteraad stemt in met de aanpassing van de aanvullende activiteiten en eigen voorstellen van de samenwerking op vlak van lokaal woonbeleid met Diest en Scherpenheuvel-Zichem binnen de interlokale vereniging Wonen aan de Demer.
Sinds 1 januari 2011 werken Aarschot en Scherpenheuvel-Zichem samen rond lokaal woonbeleid. Op 1 januari 2014 trad Diest toe tot deze samenwerking en gingen de drie steden verder onder de naam 'Wonen aan de Demer’. Sinds 1 januari 2021 werd de samenwerking hernieuwd, door de gemeenteraadsbeslissing van 12 september 2019. Aan het einde van het derde werkingsjaar heeft het igs de mogelijkheid om de opgenomen activiteiten en eigen subsidiabele eigen voorstellen te herzien. De stuurgroep heeft na beraad beslist enkele wijzigingen door te voeren in de opgenomen activiteiten. Het besluit rond deze herzieningsaanvraag dient ten laatste op 30 september 2022 aan het agentschap Wonen Vlaanderen bezorgd te worden.
De subsidieaanvraag kaderde in het besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid. In dit besluit stelt de Vlaamse regering de Vlaamse beleidsprioriteiten voor de lokale beleidscyclus 2020 - 2025 vast als volgt:
de gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van de woonnoden;
de gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving;
de gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.
Verder bood het besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid gemeenten de mogelijkheid deze doelstellingen uit te bouwen binnen een subsidiekader onder de vorm van intergemeentelijke samenwerking. In de subsidieaanvraag onderschrijven de gemeenten naar eigen keuze een aantal aanvullende activiteiten die kaderen binnen de Vlaamse beleidsprioriteiten, bovenop een aantal verplichte activiteiten die door alle gemeenten uitgevoerd moeten worden.
Op de stuurgroep van 16 maart 2022 werd besproken dat de stad Aarschot de volgende herzieningen wilde aanbrengen aan de geselecteerde activiteiten in het Vlaamse subsidiedossier:
De stad voegt volgende aanvullende activiteiten(AA) en eigen voorstellen (EV) toe:
AA 2_2 Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties;
EV 1_2 Het woonproject begeleidt woonwagenterreinbewoners, faciliteert de woonwagencommissie en beheert in samenwerking met de woonmaatschappij een vergund residentieel woonwagenterrein;
EV 3_1 De gemeente biedt intensieve trajectbegeleiding en coaching aan voor kwetsbare huurders in de zoektocht naar een kwalitatieve en betaalbare huurwoning via het project 'Huurgids';
De stad verwijdert volgende aanvullende activiteit uit het subsidiedossier:
AA 3_3 Samenwerken met het vredegerecht en de deurwaarder in het kader van de procedure gerechtelijke uithuiszetting;
Met voorliggend besluit gaat de gemeenteraad akkoord met de aanpassing van enkele aanvullende activiteiten en eigen voorstellen en om de herzieningsaanvraag in te dienen binnen het kader van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van de Vlaamse Wooncode van 11 september 2020. Het herzieningsdossier en de financiële impact van de herziening zullen voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Gelet op
Overwegende dat
AP000015:5.2 We zetten in op kwalitatief wonen voor elke Aarschottenaar
Door het wegvallen van aanvullende activiteit en de toevoeging van een andere aanvullende activiteit en twee eigen voorstellen wordt de financiële impact op een verhoging van de Vlaamse subsidie van 1996,79 euro geraamd. Dit cijfer is afhankelijk van het aantal huishoudens in de gemeente en kan licht fluctueren.
Enig artikel
De gemeenteraad stemt in met de aanpassing van de aanvullende activiteiten en eigen voorstellen van de samenwerking op vlak van lokaal woonbeleid met Diest en Scherpenheuvel-Zichem binnen de interlokale vereniging Wonen aan de Demer.
In het kader van het rioleringsproject Kleine Mechelsebaan en aanliggende straten, gaat de gemeenteraad akkoord met de aankoop van de restpercelen gelegen Aarschot, 2de afd., sectie G, nr. 84K (2.440 m²), 84 F (1.128 m²), 84G (1.512 m²), 84C (9.489 m²) en 81C (486 m²) voor een bedrag van 87.695,38 euro.
Het rioleringsproject Kleine Mechelsebaan en aanliggende straten is vergevorderd.
Voor het project Kleine Mechelsebaan moet er een grondverwerving plaatsvinden voor de aanleg van een buffergracht en het pompstation. De eigenaar van het perceel wil echter enkel de volledige percelen verkopen. Voor de waardebepaling werd een onafhankelijke schatter-expert aangesteld, die het terrein waardeert aan 5 euro/m².
Concreet gaat het over volgende kadastrale percelen, gelegen in groenzone - bufferzone, niet gelegen in overstromingsgebied (plan in bijlage ter illustratie):
De Watergroep koopt in principe enkel gronden aan die nodig zijn voor de aanleg, uitbating en onderhoud van de infrastructuur en het wachtbekken. De huidige voorziene innemingen (bufferinrichting) zouden in dit geval met de oppervlakten van de voorziene ruimingszones (RZ - erfdienstbaarheid) kunnen worden uitgebreid. De Watergroep heeft aangegeven bereid te zijn tot aankoop van de bufferinrichting (1.985 m²) en de ruimingszone (838 m²). Dit komt neer op 2.823 m² x 5 euro/m² = 14.115 euro.
De resterende oppervlakte bedraagt 15.055 m².
Gelet op de waardebepaling van landmeter P. Goeron:
Dit bedrag zou door de stad moeten gedragen worden.
Het rioleringsproject Kleine Mechelsebaan en aanliggende straten is vergevorderd.
Voor het project Kleine Mechelsebaan moet er een grondverwerving plaatsvinden voor de aanleg van een buffergracht en het pompstation. De eigenaar van het perceel wil echter enkel de volledige percelen verkopen. Voor de waardebepaling werd een onafhankelijke schatter-expert aangesteld, die het terrein waardeert aan 5 euro/m².
Concreet gaat het over volgende kadastrale percelen, gelegen in groenzone - bufferzone, niet gelegen in overstromingsgebied (plan in bijlage ter illustratie):
De Watergroep koopt in principe enkel gronden aan die nodig zijn voor de aanleg, uitbating en onderhoud van de infrastructuur en het wachtbekken. De huidige voorziene innemingen (bufferinrichting) zouden in dit geval met de oppervlakten van de voorziene ruimingszones (RZ - erfdienstbaarheid) kunnen worden uitgebreid. De Watergroep heeft aangegeven bereid te zijn tot aankoop van de bufferinrichting (1.985 m²) en de ruimingszone (838 m²). Dit komt neer op 2.823 m² x 5 euro/m² = 14.115 euro.
De resterende oppervlakte bedraagt 15.055 m².
Gelet op de waardebepaling van landmeter P. Goeron:
Dit bedrag zou door de stad moeten gedragen worden.
De percelen liggen naast de verkaveling Ter Heide, waarvoor er besprekingen zijn met B+ villas voor wat betreft de ontwikkeling van de laatste fase. Een mogelijke aansluiting van regenwaterafvoeren van de bufferinrichtingen van de laatste fase op de aan te leggen buffergracht in kader van het rioleringsproject zou een meerwaarde kunnen betekenen voor de afwatering van het gebied. In dat opzicht zou de aankoop van de restpercelen eveneens een meerwaarde kunnen betekenen.
Momenteel zijn de percelen in gebruik als paardenwei. Mogelijks kan er met de huidige gebruiker overeengekomen worden om de restpercelen te blijven gebruiken tegen vergoeding.
Artikel 1
In het kader van het rioleringsproject Kleine Mechelsebaan en aanliggende straten, gaat de gemeenteraad akkoord met de aankoop van volgende restpercelen:
tegen de waarde zoals bepaald door de heer P. Goeron, landmeter-expert zijnde 87.695,38 euro.
Artikel 2
Bijgevoegde koopovereenkomst wordt goedgekeurd en zal ondertekend worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur (of hun afgevaardigden).
In functie van de ontwikkeling van de groenzone langs de recreatieve site Grote Laakweg is het aangewezen om nog een aantal percelen aan te kopen. De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aankoop van het onroerend goed gelegen te Grote Laakweg te 3200 Aarschot en kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie G, nr. 144 G met een vermoedelijke oppervlakte van 47a 37ca tegen de schattingsprijs van 70.000 euro.
In functie van de ontwikkeling van de groenzone langs de recreatieve site Grote Laakweg is het aangewezen om nog een aantal percelen aan te kopen.
Het is wenselijk om het onroerend goed gelegen te Grote Laakweg en kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie G, nr. 144 G met een vermoedelijke oppervlakte van 47a 37ca en eigendom van de familie Nijs aan te kopen.
Aan landmeter-expert, Véronique Peeters, werd de opdracht gegeven om een schattingsverslag op te maken. De waarde van het perceel werd geschat op 70.000 euro.
De eigenaars hebben aangegeven het perceel te willen verkopen aan de stad tegen de schattingsprijs, zijnde 70.000 euro.
In functie van de ontwikkeling van de groenzone langs de recreatieve site Grote Laakweg is het aangewezen om nog een aantal percelen aan te kopen.
Het is wenselijk om het onroerend goed gelegen te Grote Laakweg en kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie G, nr. 144 G met een vermoedelijke oppervlakte van 47a 37ca en eigendom van de familie Nijs aan te kopen.
Aan landmeter-expert, Véronique Peeters, werd de opdracht gegeven om een schattingsverslag op te maken. De waarde van het perceel werd geschat op 70.000 euro.
De eigenaars hebben aangegeven het perceel te willen verkopen aan de stad tegen de schattingsprijs, zijnde 70.000 euro.
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord met de aankoop van bovenvermeld perceel tegen voornoemde prijs.
Visum m.b.t. principieel akkoord aankoop van een perceel, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie G, nr. 144 G - Grote Laakweg in functie van de ontwikkeling van de groenzone langs de recreatieve site Grote Laakweg – 70.000,00 euro
Aldus: Gunstig advies m.b.t. het principieel akkoord tot aankoop van een perceel, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie G, nr. 144 G - Grote Laakweg voor een bedrag van 70.000,00 euro. De notariële akte zal nog moeten voorgelegd worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring. Pas daarna kan overgegaan worden tot aankoop van het perceel.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aankoop van het onroerend goed gelegen te Grote Laakweg te 3200 Aarschot en kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie G, nr. 144 G met een vermoedelijke oppervlakte van 47a 37ca tegen de schattingsprijs van 70.000 euro.
De gemeenteraad keurt het zonaal horecareglement van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost zoals toegevoegd in bijlage goed.
De Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant vraagt het zonaal horecareglement goed te keuren.
Het zonaal horecareglement heeft als doel ervoor te zorgen dat in de gemeenten van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost een uniforme reglementering van toepassing is omtrent de brandveiligheid in horecazaken en gelijkaardige inrichtingen, tevens aangepast aan de actuele wetgeving, waarop de hulpverleningsdiensten van de zone zich kunnen baseren voor handhaving, controle en attestering.
Het zonaal horecareglement vervangt afdeling 8. Brandveiligheid in horecazaken van hoofdstuk III. De openbare veiligheid en gezondheid van het algemeen politiereglement.
De Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant vraagt in een email van 20 december 2021 aan de stad om het zonaal horecareglement goed te keuren.
Het zonaal horecareglement heeft als doel ervoor te zorgen dat in de gemeenten van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost een uniforme reglementering van toepassing is omtrent de brandveiligheid in horecazaken en gelijkaardige inrichtingen, tevens aangepast aan de actuele wetgeving, waarop de hulpverleningsdiensten van de zone zich kunnen baseren voor handhaving, controle en attestering.
Na uitgebreid overleg met de gemeentebesturen, het beantwoorden van hun vragen en bekommernissen, werden de ontwerpteksten aangepast en goedgekeurd door de zoneraad op 24 november 2021.
Het zonaal horecareglement vervangt afdeling 8. Brandveiligheid in horecazaken van hoofdstuk III. De openbare veiligheid en gezondheid van het algemeen politiereglement.
De ingangsdatum voor het horecareglement werd bepaald op 1 juni 2022.
De gemeenteraad keurt het zonaal horecareglement van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost zoals toegevoegd in bijlage goed.
Het zonaal horecareglement vervangt afdeling 8. Brandveiligheid in horecazaken van hoofdstuk III. De openbare veiligheid en gezondheid van het algemeen politiereglement.
De jaarrekening van het AGB Aarschot over het boekjaar 2021, zoals vastgesteld door de Raad van Bestuur op 08.09.2022, wordt goedgekeurd conform het voorliggend ontwerp. Het over te dragen verlies wordt voor het AGB Aarschot vastgesteld op 507.802 euro. De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van het AGB Aarschot en de commissaris.
In toepassing van zijn statuten legt het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot de jaarrekening dienstjaar 2021 ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
In het besluit van de gemeenteraad, d.d. 23 juni 2022, houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van het AGB Aarschot werd een balanstotaal van 11.768.549 euro vermeld i.p.v. 11.720.416 euro.
Conform het aangepast document J4, zoals opgenomen op p. 27-28 in de aangepaste bundel 'AGB Aarschot - jaarrekening BBC 2021, bedraagt het balanstotaal (zowel van activa als van passiva) 11.720.416 euro. Vandaar dat de beslissing tot vaststelling van de jaarrekening 2021 van het AGB Aarschot opnieuw wordt voorgelegd aan de raad.
Gelet op het aangepast ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2021 van het AGB Aarschot, incl. het verslag van de raad van bestuur, zie bijlagen, waarbij AGB Aarschot het boekjaar 2021 afsluit met de volgende resultaten:
Gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van het AGB Aarschot van 08.09.2022 houdende vaststelling van de jaarrekening over het dienstjaar 2021 van het AGB Aarschot en het verslag m.b.t. de jaarrekening.
Artikel 1
Het artikel 1 van het besluit d.d. 23 juni 2022, houdende goedkeuring van de jaarrekening 2021 van het AGB Aarschot wordt ingetrokken. De gecorrigeerde jaarrekening van het AGB Aarschot over het boekjaar 2021, zoals vastgesteld door de Raad van Bestuur op 08.09.2022, wordt goedgekeurd conform het voorliggend ontwerp in bijlage:
Artikel 2
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van het AGB Aarschot en de commissaris.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 28.07.2022 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 1-2022 van de politiezone Aarschot.
De gemeenteraad wordt kennis gegeven van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 28.07.2022 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 1-2022 van de politiezone Aarschot.
Gelet op
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van bovengenoemd besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 28.07.2022.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant houdende goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de politiezone Aarschot.
Het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant over de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de politiezone Aarschot wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
Kennisname van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant houdende goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de politiezone Aarschot.
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2022, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW wordt weergegeven.
Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur, d.d. 22.12.2017, moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt weergegeven.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2022, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW wordt weergegeven.
Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur, d.d. 22.12.2017, moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt weergegeven.
Conform artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, d.d. 30.03.2018, bevat de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, minstens al de volgende elementen:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2022, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW wordt weergegeven.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2022 tot en met 30.06.2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2022 tot en met 30.06.2022.
Gelet op het rapport - in bijlage - opgesteld door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2022 tot en met 30.06.2022.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2022 tot en met 30.06.2022.
De gemeenteraad adviseert gunstig over de jaarrekening 2021 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een overschot op exploitatie van 22.123,42 euro en een overschot op investeringen van 9.244,71 euro.
De beslissing van de kerkraad van Sint Cornelius en Sint Nikolaas Rillaar houdende de jaarrekening 2021 wordt voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De jaarrekening 2021 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een overschot op exploitatie van 22.123,42 euro en een overschot op investeringen van 9.244,71 euro wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteoverheid.
Artikel 2
Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur (Diestsepoort 6 bus 1, 3000 Leuven).
De gemeenteraad adviseert gunstig over de jaarrekening 2021 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een overschot op exploitatie van 49.579,66 euro en een tekort op investeringen van 26.615,99 euro.
De beslissing van de kerkraad van de voornoemde kerkfabriek houdende de jaarrekening 2021 wordt voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De jaarrekening 2021 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een overschot op exploitatie van 49.579,66 euro en een tekort op investeringen van 26.615,99 euro wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteoverheid.
Artikel 2
Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur (Diestsepoort 6 bus 1, 3000 Leuven).
De gemeenteraad adviseert gunstig over de jaarrekening 2021 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een overschot op exploitatie van 11.070,63 euro en een overschot op investeringen van 688.858,34 euro.
De beslissing van de kerkraad van OLV Aarschot houdende de jaarrekening 2021 wordt voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De jaarrekening 2021 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een overschot op exploitatie van 11.070,63 euro en een overschot op investeringen van 688.858,34 euro wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteoverheid.
Artikel 2
Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur (Diestsepoort 6 bus 1, 3000 Leuven).
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Betty Kiesekoms
Vraag brood(doos) nodig-actie
Heel wat kinderen gaan vaak naar school met een lege brooddoos. We weten dat een lege maag niet goed is voor de gezondheid en schoolprestaties negatief beïnvloedt. Te weinig of ongezonde voeding leidt namelijk tot concentratie- en slaapproblemen. Daarnaast is er een groot taboe én schaamte rond voedselongelijkheid in scholen. Ook in Aarschot, een scholenstad, is dit een gekend maar vaak verdoken probleem.
In het nieuws was al heel wat rond het brood(doos)nodig project te doen en veel steden zijn projecten opgestart om te zorgen voor goede en gezonde maaltijden op school.
Van voorbeelden uit Sint Truiden, Vilvoorde, Leuven, Gent en Antwerpen leren we dat steden het voortouw nemen en zorgen voor ondersteuning van initiatieven die de scholen ZELF indienen.
Vraag aan schepen van onderwijs:
Gevolg dat aan dit punt is gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
De voorzitter schorst de vergadering van de gemeenteraad om - vooraleer over te gaan tot het besloten gedeelte - de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn te openen.
Na de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn heropent de voorzitter de vergadering van de gemeenteraad om het besloten gedeelte af te handelen.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nele Weckhuyzen
Week van de mobiliteit: vraag naar extra fietsnietjes + algemene info deelmobiliteit
Fietsnietjes: wegens succes uitbreiden
Op verschillende plaatsen in Groot-Aarschot staan ‘fietsnietjes’. Deze hebben reeds hun eigenheid in het Aarschotse straatbeeld en er wordt dankbaar en handig gebruik van gemaakt. Er ontstaan daarnaast ook spontane verzamelplekken van gestalde fietsen die geen standplaats aan zo’n nietje in de buurt vinden.
Deelmobiliteit: link naar online infosessies van Autodelen.net + algemene info op website naar voorbeeld van gemeente Menen
N.a.v. mijn vraag in juni om via onze stedelijke infokanalen (website, infoblad, facebook) meer algemene informatie rond deelmobiliteit te geven, ging ik op zoek naar een goed praktijkvoorbeeld van een gemeente met min of meer vergelijkbaar aantal inwoners als Aarschot (en toevallig ook een gelijkaardige coalitie in bestuur). De gemeente Menen is zo’n goede leerling. Zij plaatsen op hun website eerst bondige info over het wat en waarom van autodelen en voorzien dan 2 luiken voor de specifieke vormen die in de gemeente aanwezig zijn: enerzijds info over de autodeelaanbieder en anderzijds info over hoe mensen zelf een wagen kunnen delen. Er is ook een link voorzien naar een tool om de besparing uit te rekenen als je kiest voor deelmobiliteit. Dit alles kan Aarschot minstens evenaren. Er zijn hier zelfs meer deelwagens via een aanbieder dan de gemeente Menen telt.
Wie wil gebruik maken van deelmobiliteit, informeert zich immers vooraf graag grondig. Maandelijks geven medewerkers van Autodelen.net online infomomenten. De link naar die kalender is ook voor Aarschotse burgers interessant.
vragen aan schepen van mobiliteit
1. Kan er een nieuwe lading fietsnietjes bij geplaatst worden op plaatsen waar de ervaring leert dat hier nood aan is? De Dienst Mobiliteit kan een rondgang doen in Groot Aarschot om zulke plaatsen in kaart te brengen. Het is een mooi gebaar n.a.v. de ‘Week van de mobiliteit’ in september.
Zelf denken we al aan volgende locaties: de oude pomp in het centrum, café De Flater en Den Draad, het Jos Daemsplein, de bushalte aan de kerk in Rillaar, de Carrefour aan de Diestesteenweg,...
2. Kan de Dienst Mobiliteit in samenwerking met Dienst Communicatie voor Aarschot info rond deelmobiliteit op de website plaatsen, naar analogie met gemeente Menen? https://www.menen.be/deelmobiliteit
Kan daarbij ook een link vermeld worden naar de kalender van Autodelen.net met data van online infosessies? Dit zowel op de Aarschotse webpagina als op de facebookpagina Mobiliteit Aarschot? (voor 2022 zijn de resterende data: 05/10, 03/11, 05/12) https://www.autodelen.net/nl/kalender/
Gevolg dat aan dit punt is gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 23.06.2022
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 23.06.2022 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 23.06.2022 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.