Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 13/10/2022 - 20:00

Prijssubsidiereglement voor de exploitatie van het AGB Aarschot

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, schepenen
André Peeters, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Julia Mellaerts, Cindy Symons, gemeenteraadsleden
Toelichting

Met beslissing ET.129.288 van 19 januari 2016 heeft de BTW administratie haar visie op het BTW-statuut van autonome gemeentebedrijven uiteengezet.

Van belang is onder meer dat werkingssubsidies (waarop geen BTW moet worden aangerekend) die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, in principe niet in aanmerking mogen worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. Prijssubsidies (waarop wel BTW moet worden aangerekend) die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, komen daarentegen wel in aanmerking voor de beoordeling van het winstoogmerk.

Het AGB Aarschot heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2022 voor de exploitatie van de infrastructuur, zoals vastgelegd in het op 16 december 2021 goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025. Op basis van deze ramingen heeft het AGB Aarschot vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2022 de inkomsten uit prijssubsidies voor het verlenen van het recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde infrastructuur minstens 394.404,50 euro (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.

Op het moment van vastlegging van de kredieten van het AGB Aarschot voor het kalenderjaar 2022 kon nog geen rekening worden gehouden met de impact de sterk gestegen energieprijzen in 2022 en de sterke inflatie die een belangrijke impact heeft op de uitgaven van het AGB Aarschot. De prijssubsidie aan het AGB Aarschot moet dus verhoogd worden, zodoende dat het AGB Aarschot kan voldoen aan de bepalingen m.b.t. het winstoogmerk.

Aan de gemeenteraad wordt een aangepast prijssubsidiereglement voorgelegd ter goedkeuring.

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het bestuursdecreet van 7.12.2018;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Feiten, context en motivering

Met beslissing van ET.129.288 van 19 januari 2016 heeft de BTW administratie haar visie op het BTW-statuut van autonome gemeentebedrijven uiteengezet, nl.:

  1. Een AGB is in principe een gewone BTW-plichtige met recht op aftrek van BTW. Dat impliceert dus dat een AGB de BTW op de exploitatiekosten en de investeringskosten volgens de normale regels in aftrek kan brengen.
  2. Voorwaarde daartoe is wel dat het AGB een winstoogmerk heeft en dat dus statutair is bepaald dat eventueel gemaakte winsten moeten worden uitgekeerd en dat ook effectief gebeurt.
  3. Om te beoordelen of er winstoogmerk is, moet de globale activiteit van het AGB in aanmerking worden genomen.
  4. De administratie kan onderzoeken of die statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn. Dat zal het geval zijn wanneer systematisch tekorten voorkomen in hoofde van het AGB omdat de aan de bezoekers van de inrichting aangerekende prijzen niet volstaan om de exploitatiekosten van het AGB te dekken
  5. Werkingssubsidies waarop geen BTW moet worden aangerekend die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, mogen in principe niet in aanmerking worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. Men kan hierbij wel niet terugkomen op beslissingen die de Rulingdienst in het verleden heeft genomen en die het tegenovergestelde zouden beweren.
  6. Prijssubsidies waarop wel BTW moet worden aangerekend die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, komen daarentegen wel in aanmerking voor de beoordeling van het winstoogmerk.
  7. In de loop van het boekjaar is het mogelijk om het bedrag van de prijssubsidies aan te passen naar de toekomst toe.


Verder vermeldt voorgaande beslissing van de BTW-administratie:

De kwalificatie van een autonoom gemeentebedrijf als belastingplichtige met recht op aftrek van BTW belet niet dat de administratie later kan onderzoeken of de statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn.

Dit zal het geval zijn wanneer systematische tekorten voorkomen in hoofde van het autonoom gemeentebedrijf omdat de aan de bezoekers van de inrichting aangerekende prijzen niet volstaan tot dekking van de exploitatiekosten van het autonoom gemeentebedrijf. In dat verband kunnen de werkingssubsidies die door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf worden ter beschikking gesteld, gelet op de nauwe band de tussen het autonoom gemeentebedrijf en de gemeente, niet worden aangemerkt als ontvangsten uit een bepaalde activiteit. De werkingssubsidies mogen bijgevolg niet als bijkomende ontvangsten worden aangemerkt en mogen evenmin in mindering worden gebracht van de gedane kosten voor het bepalen van het boekhoudkundig resultaat.

De door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf toegekende subsidies die rechtstreeks verband houden met de prijs behoren tot de maatstaf van heffing van de BTW en mogen dan ook gevoegd bij de overige ontvangsten uit een bepaalde activiteit om te bepalen of de statutaire bepalingen inzake winstoogmerk en het doel winsten uit te keren al dan niet theoretisch zijn.

Van een rechtstreeks verband met de prijs is slechts sprake indien de subsidie specifiek aan het gesubsidieerde orgaan wordt betaald om een welbepaald goed te leveren of een welbepaalde dienst te verrichten. Dit verband tussen de subsidie en de prijs moet duidelijk blijken uit een onderzoek van de concrete omstandigheden die aan de basis van de betaling van de tegenprestaties liggen. Daarentegen is het niet nodig dat de prijs van het goed of de dienst, of een deel ervan, bepaald zou zijn. Het volstaat dat hij bepaalbaar is.

Voor het bepalen van de winst moet rekening gehouden worden met het boekhoudkundig resultaat (met inbegrip van afschrijvingen, aanleggen van provisies, …) en mag met niet louter vergelijken tussen het boek voor inkomende facturen enerzijds en het boek voor uitgaande facturen/dagboek voor ontvangsten anderzijds.

Het resultaat van de globale activiteit (dus niet activiteit per activiteit) van de instelling dient in aanmerking te worden genomen. Er wordt evenwel geen rekening gehouden met uitzonderlijke opbrengsten (vb. de inkomsten uit onroerende en financiële transacties). De winst/verliespositie moet structureel zijn en onafhankelijk van toevallige gebeurtenissen langs inkomsten- of uitgavenzijde.

Het AGB Aarschot heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2022 voor de exploitatie van de infrastructuur, zoals vastgelegd in het op 16 december 2021 goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025. Op basis van deze ramingen heeft het AGB Aarschot vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2022 de inkomsten uit prijssubsidies voor het verlenen van het recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde infrastructuur minstens 394.404,50 euro (excl. btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.

Op het moment van vastlegging van de kredieten van het AGB Aarschot voor het kalenderjaar 2022 kon nog geen rekening worden gehouden met de impact de sterk gestegen energieprijzen in 2022. Er werd in het meerjarenplan 360.603,00 euro (excl. btw) opgenomen voor gas en elektriciteit in 2022. De huidige prognose van de kost van gas en elektriciteit in 2022 bedraagt 1.248.806,18 euro (excl. btw). Naast de verhoging van de energiekost heeft de sterke inflatie eveneens een belangrijke impact heeft op de uitgaven van het AGB Aarschot. Daarnaast zijn er nog een aantal een aantal wijzigen die zich voorgedaan hebben tijdens het jaar die een belangrijke financiële impact hebben op de ontvangsten, zoals o.a. de padelterreinen die nog niet gerealiseerd zijn in 2022 waardoor de ontvangsten die daar tegenover staan ook niet zullen gerealiseerd worden.

Op basis van een recente inschatting van kosten en opbrengsten van het AGB Aarschot moet de prijssubsidie aan het AGB Aarschot moet dus verhoogd worden tot 1.559.406,18 euro (excl. btw), zodoende dat het AGB Aarschot kan voldoen aan de bepalingen m.b.t. het winstoogmerk. Hiermee rekening houdende wordt het prijssubsidiereglement aangepast zoals hieronder wordt weergegeven.

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, André Peeters, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, André Peeters, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het onderstaand prijssubsidiereglement ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot goed.


PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE BIBLIOTHEEK AARSCHOT

Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van de door het AGB Aarschot geëxploiteerde bibliotheek en om de leesmotivatie te stimuleren en de toegang tot de bibliotheekinfrastructuur en haar collectie zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de kosten voor de toegang van de door AGB Aarschot geëxploiteerde bibliotheekinfrastructuur op zich te nemen, nl. 199.159,70 euro (excl. btw).

Tot 30 september 2022 werd een prijssubsidie verleend aan het AGB Aarschot m.b.t de exploitatie van de bibliotheek, nl. 81.786,25 euro (exclusief 6% BTW). Vanaf 1 oktober 2022 zal een verhoogde prijssubsidie worden verleend aan het AGB voor de exploitatie van de bibliotheek.

Het aantal bezoekers vanaf 1 oktober 2022 t.e.m. 31 december 2022 wordt geraamd op 20.029. De kostprijs per bezoeker voor het gebruik van de infrastructuur van de bibliotheek gedurende de periode 1 oktober 2022 t.e.m. 31 december 2022 wordt bepaald op 5,86 euro (exclusief 6% BTW), zijnde een kost die de stad Aarschot op zich zal nemen. 

 

PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE MUSEUM AARSCHOT
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerd museum en om de toegang tot de museuminfrastructuur en haar collectie zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de kosten voor de toegang van de door AGB Aarschot geëxploiteerde museuminfrastructuur op zich te nemen, nl. 169.736,25 euro (excl. btw), in 2022.

Tot 30 september 2022 werd een prijssubsidie verleend aan het AGB Aarschot m.b.t de exploitatie van het museum, nl. 16.000,00 euro (exclusief 6% BTW). Vanaf 1 oktober 2022 zal een verhoogde prijssubsidie worden verleend aan het AGB voor de exploitatie van het museum.

Het aantal bezoekers vanaf 1 oktober 2022 t.e.m. 31 december 2022 wordt geraamd op 500. De kostprijs per bezoeker voor het gebruik van de infrastructuur van de bibliotheek gedurende de periode 1 oktober 2022 t.e.m. 31 december 2022 wordt bepaald op 307,47 euro (exclusief 6% BTW), zijnde een kost die de stad Aarschot op zich zal nemen. 

 

PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE CC HET GASTHUIS
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerd CC Het Gasthuis en om de toegang tot de voorstellingen in de theaterinfrastructuur zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de tickets tot het theater van het CC Het Gasthuis te subsidiëren middels de toekenning van een prijssubsidie per toegangsticket.

De totale kost in 2022 wordt geraamd op 520.535,81 euro. Tot 30 september 2022 werd een prijssubsidie verleend aan het AGB Aarschot m.b.t de exploitatie van het CC Het Gasthuis, nl. 217.250,00 euro (exclusief 6% BTW). Vanaf 1 oktober 2022 zal een verhoogde prijssubsidie worden verleend aan het AGB voor de exploitatie van het CC Het Gasthuis.

Het aantal bezoekers aan de theaterinfrastructuur van het CC Het Gasthuis, gedurende de periode vanaf 1 oktober 2022 t.e.m. 31 december 2022, wordt geraamd op 9.500. De prijssubsidie per bezoeker voor het gebruik van de theaterinfrastructuur van het CC Het Gasthuis gedurende de periode 1 oktober 2022 t.e.m. 31 december 2022 wordt bepaald op 31,92 euro (exclusief 6% BTW).

  

PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE SPORTCOMPLEX

Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerde sportinfrastructuur en om de toegang tot het zwembad zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de tickets tot het zwembad te subsidiëren middels de toekenning van een prijssubsidie.

De totale kost m.b.t de exploitatie van het sportcomplex in 2022 wordt geraamd op 624.974,42 euro. Tot 30 september 2022 werd een prijssubsidie verleend aan het AGB Aarschot, nl. 9.336,88 euro (exclusief 6% BTW). Vanaf 1 oktober 2022 zal een prijssubsidie worden verleend aan het AGB voor de exploitatie van het zwembad dat, na de verbouwing vanaf 1 oktober tot eind november 2022, terug zal geëxploiteerd worden vanaf 1 december 2022.

De omzet van het zwembad, gedurende de periode vanaf 1 december 2022 t.e.m. 31 december 2022, wordt geraamd op 20.000 (excl. btw). De prijssubsidie voor het gebruik van het zwembad gedurende de periode 1 december 2022 t.e.m. 31 december 2022 wordt bepaald op basis van de omzet van die periode vermenigvuldigd met een factor 33,03.

 

Artikel 2

Het AGB Aarschot deelt op 31 december 2022 het aantal bezoekers/omzet mee van het voorafgaande jaar en stelt een nota op met vermelding van het jaarlijks verschuldigd bedrag van de prijssubsidie. De Stad Aarschot dient de prijssubsidie te betalen aan AGB Aarschot binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst. 



Artikel 3

De stad Aarschot zal de nodige kredieten voor de betaling van de prijssubsidies voorzien in de eerstvolgende aanpassing van haar meerjarenplan 2020-2025.