De gemeenteraad keurt de bestekken van VITO en de lokale politiezone Antwerpen en de raming voor de opdracht “Renovatie van het onthaal van het politiecommissariaat”, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de respectievelijke bestekken en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De opdracht wordt gegund via de raamovereenkomst van VITO voor de afbraak, schilderen, vloer, airco, plafond en bekabeling en via de raamovereenkomst van lokale politiezone Antwerpen voor de intercom en de beveiliging.
De prijs van deze opdracht wordt indicatief geraamd op € 73.013,59 incl. btw voor de renovatie van het onthaal van het politiecommissariaat (buitengewone dienst).
Het onthaal is het kloppend hart van de politiezone. Deze "meldkamer" wordt 24/24 intensief gebruikt.
Na een periode van meer dan 20 jaar is dit onthaal volledig versleten en niet meer functioneel conform de hedendaagse vereisten.
Een grondige renovatie en herinrichting zijn noodzakelijk en de politiezone heeft hiervoor de nodige middelen voorzien in de politiebegroting van 2021.
Deze renovatie en herinrichting moeten zorgen voor een geslaagd evenwicht tussen esthetiek en functionaliteit
Het herinrichtingsgedeelte (meubilair en verlichting) zal gebeuren via een overheidsopdracht.
Overwegende dat
Overwegende dat de gepaste kredieten voor de renovatie van het onthaal van het politiecommissariaat voorzien zijn in de politiebegroting 2021 - buitengewone dienst en dat de financiering gebeurt met eigen middelen.
Artikelnummer: 330/723-60
Geraamd bedrag: 73.013,59 euro (inclusief BTW)
Artikel 1
§1. Goedkeuring wordt verleend aan de bestekken van VITO en de lokale politiezone Antwerpen en de raming voor de opdracht “Renovatie van het onthaal van het politiecommissariaat”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de respectievelijke bestekken en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
§2. Er zal een opdracht worden gegund met als voorwerp "Renovatie van het onthaal van het politiecommissariaat" zoals omschreven in de technische specificaties (in bijlage) aan de firma Securitas nv, Sint-Lendriksborre 3 te 1120 Brussel, via de raamovereenkomst van VITO voor de afbraak, schilderen, vloer, airco, plafond en bekabeling en via de raamovereenkomst van lokale politiezone Antwerpen voor de intercom en de beveiliging.
Artikel 2
De prijs van deze opdracht wordt indicatief geraamd op € 73.013,59 incl. btw voor de renovatie van het onthaal van het politiecommissariaat (buitengewone dienst).
Artikel 3
Deze opdracht is voorzien in het budget van 2021 en zal worden gefinancierd via artikelnummer 330/723-60 met omschrijving "Aanpassingswerken aan gebouwen in uitvoering".
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021060 en de raming voor de opdracht “Herinrichting van het onthaal van het politiecommissariaat”, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 46.000,00 excl. btw of € 55.660,00 incl. 21% btw.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het onthaal is het kloppend hart van de politiezone. Deze "meldkamer" wordt 24/24 intensief gebruikt.
Na een periode van meer dan 20 jaar is dit onthaal volledig versleten en niet meer functioneel conform de hedendaagse vereisten.
Een grondige renovatie en herinrichting zijn noodzakelijk en de politiezone heeft hiervoor de nodige middelen voorzien in de politiebegroting van 2021.
Deze renovatie en herinrichting moeten zorgen voor een geslaagd evenwicht tussen esthetiek en functionaliteit.
Overwegende dat
Overwegende dat de gepaste kredieten voor de herinrichting van het onthaal van het politiecommissariaat voorzien zijn in de politiebegroting 2021 - buitengewone dienst en dat de financiering gebeurt met eigen middelen.
Artikelnummer: 330/723-60
Geraamd bedrag: 55.660 euro (inclusief BTW)
Artikel 1
Het bestek met nr. 2021060 en de raming voor de opdracht “Herinrichting van het onthaal van het politiecommissariaat”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 46.000,00 excl. btw of € 55.660,00 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Deze opdracht is voorzien in het budget van 2021 en zal worden gefinancierd via artikelnummer 330/723-60 met omschrijving "Aanpassingswerken aan gebouwen in uitvoering".
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van één betrekking van inspecteur van politie (melding en interventie) in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2021-04, te begeven via de klassieke mobiliteit.
De gemeenteraad stelde op 12 november 2020 de formatie vast voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot.
Deze formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
Aangezien er momenteel:
Het beleid van de politiezone opteert ervoor om in eerste instantie 1 betrekking van inspecteur van politie vacant te laten verklaren om zo tegen 01/03/2022 al één aanwerving te kunnen realiseren. De andere betrekkingen zullen in latere mobiliteitscycli vacant verklaard worden.
Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld één voltijdse betrekking van inspecteur van politie (melding en interventie) vacant te verklaren in statutair verband en de betrekking te begeven via de klassieke mobiliteit.
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
de jaarkalender van DGR/DRP-DPP betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus – behoeftebepaling 2021-04;
het feit dat er momenteel:
- 1 hoofdinspecteur van politie geslaagd is in het promotie examen tot commissaris van politie en deze op 01/03/2022 de politiezone Aarschot zal verlaten
- 2 inspecteurs van politie geslaagd zijn in het promotie examen tot hoofdinspecteur van politie en deze op 01/07/2022 de politiezone Aarschot zullen verlaten
het feit dat het beleid van de politiezone ervoor opteert om in eerste instantie 1 betrekking van inspecteur van politie vacant te laten verklaren om zo tegen 01/03/2022 al één aanwerving te kunnen realiseren. De andere betrekkingen zullen in latere mobiliteitscycli vacant verklaard worden.
het advies van de korpschef om één betrekking van inspecteur melding en interventie vacant te verklaren om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen;
het advies van de korpschef om, naar aanleiding van de selectie, geen wervingsreserve bedoeld in artikel VI.II.27bis van het RPPol aan te leggen.
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2021.
Artikel 1
Eén betrekking van inspecteur van politie (melding en interventie) wordt vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2021-04. Deze betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
Als lid van de lokale politie is hij/zij een polyvalent medewerker welke ingezet wordt voor de verschillende functionaliteiten: interventie, melding, openbare orde, hycap, hulpverlening, toezicht en controle, verkeerstaken, slachtofferbejegening.
Naast deze algemene taken kan hij/zij zich specialiseren in andere taakaccenten van de politiezorg. Deze taakaccenten kunnen zowel operationeel, bestuurlijk of administratief van aard zijn.
Hierna volgt een niet limitatieve lijst: actieplannen, verkeersveiligheid, drugs, diefstalpreventie, projectwerking, functioneel systeembeheer, jeugd en gezin, slachtofferbejegening, vertrouwenspersoon, onderzoek, kantschriften,….
Polyvalente inzet met inbegrip van weekprestaties, weekendprestaties en nachtprestaties.
3° Gewenst profiel:
Kennis:
Attitude:
Beschikt over goede sociale vaardigheden waaronder assertiviteit, conflicthantering, goede contactuele en communicatieve vaardigheden.
Bevordert de goede verstandhouding en de samenwerking binnen de dienst.
Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, teamchef PLIF: Tom Leers (administratief) tel. 016/550.212 of teamchef melding en interventie: Stefan Vanderbruggen (jobinhoud) – tel. 016/550.220- Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot@police.belgium.eu;
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt.
8° Samenstelling van de selectiecommissie:
9° Kennistest: nihil.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
De gemeenteraad gaat akkoord om in een eerste fase aan te sluiten bij de toekomstige Woonactor Hageland, met een werkingsgebied bestaande uit de gemeenten : Aarschot, Bekkevoort, Diest, Geetbets, Hoegaarden, Kortenaken, Landen, Linter, Tienen, Scherpenheuvel-Zichem, Zoutleeuw.
In een tweede fase zullen de gemeenten Begijnendijk, Boutersem, Glabbeek, Holsbeek, Lubbeek, Tielt-Winge, Tremelo en Rotselaar bij dit werkingsgebied aansluiten teneinde één woonactor met 19 gemeenten te vormen. Dit werkingsgebied is bovendien niet-limitatief en laat de mogelijkheid aan nog andere aansluitende gemeenten om indien gewenst samen te werken en aan te sluiten.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, kregen de lokale besturen een trekkersrol.
Ten laatste op 31 oktober 2021 dient elk lokaal bestuur een voorstel van werkingsgebied in te dienen bij de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW). Dit voorstel dient in onderling overleg met andere lokale besturen te zijn bereikt, besproken op het lokale woonoverleg en goedgekeurd te zijn door de gemeenteraad.
Om tot een gebied te komen, konden lokale besturen de afgelopen maanden beroep doen op een facilitator ter ondersteuning van deze afbakeningsoefening.
Voorliggend voorstel betreft het resultaat van deze besprekingen, namelijk het voorstel van Aarschot en 18 andere gemeenten om samen één woonmaatschappij te vormen.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
Het lokaal bestuur wenst in een eerste fase aan te sluiten bij de toekomstige Woonactor Hageland, met een werkingsgebied bestaande uit volgende gemeenten : Aarschot, Bekkevoort, Diest, Geetbets, Hoegaarden, Kortenaken, Landen, Linter, Tienen, Scherpenheuvel-Zichem, Zoutleeuw. In een tweede fase zullen de gemeenten Begijnendijk, Boutersem, Glabbeek, Holsbeek, Lubbeek, Tielt-Winge, Tremelo en Rotselaar bij dit werkingsgebied aansluiten teneinde één woonactor met 19 gemeenten te vormen. Dit werkingsgebied is bovendien niet-limitatief en laat de mogelijkheid aan nog andere aansluitende gemeenten om indien gewenst samen te werken en aan te sluiten.
Artikel 2
Dit voorstel van werkingsgebied zal worden overgemaakt via woonmaatschappij@vmsw.be samen met het aanvraagformulier.
Artikel 3
Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Gelet op:
Overwegende:
Overwegende:
Artikel 1
De gemeenteraad van de stad Aarschot beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact als in bijlage aan onderhavig besluit te ondertekenen.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Artikel 3
Het ondertekende besluit wordt met bijlagen vóór 29.10.2021 opgeladen in het digitale 'Loket voor lokale besturen'.
De gemeenteraad beslist in afwijking van artikel 8, §3, van het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer, een vrijstelling toe te staan voor de belasting die de vergunninghouder moet betalen voor het werkjaar waarin de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid is ingeroepen, zijnde aanslagjaar 2021.
Om rekening te houden met de tijdelijke inactiviteit of de verminderde activiteit van de exploitanten van de diensten voor het verhuur van voertuigen met bestuurder, kunnen de gemeenten op basis van het nooddecreet van 17.07.2020 beslissen om een volledige of gedeeltelijke vrijstelling of teruggave toe te staan van de retributie of belasting die de vergunninghouder moet betalen voor het werkjaar 2020.
Het nooddecreet bepaalt geen concrete einddatum (einde van de maatregelen), en kan dus ook gelden voor de belasting of retributie van 2021.
Voorstel aan de gemeenteraad om tegemoet te komen aan de vraag van de vergunde exploitanten (zie het schrijven van de vergunde exploitanten in bijlage).
Om rekening te houden met de tijdelijke inactiviteit of de verminderde activiteit van de exploitanten van de diensten voor het verhuur van voertuigen met bestuurder, konden de gemeenten op basis van het nooddecreet van 17.07.2020 beslissen om een volledige of gedeeltelijke vrijstelling of teruggave toe te staan van de retributie of belasting die de vergunninghouder moest betalen voor het werkjaar 2020.
Het nooddecreet bepaalt geen concrete einddatum (einde van de maatregelen), en kan dus ook gelden voor de belasting of retributie van 2021.
Hierbij verwijzend naar het antwoord van Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken op vraag nr. 1039 van 16.04.2021 van Bart Dochy over het verhuur voertuig met bestuurder - belasting en retributie:
"Het besluit van de Vlaamse regering van 30 oktober 2020 houdende vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 202 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, naar aanleiding van de heropleving van het COVID-19 en het besluit van de Vlaamse regering van 26 februari 2021 houdende de verlenging van de duur van de civiele noodsituatie en de afwijkingsregeling, zoals vastgesteld bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2020 houdende vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, naar aanleiding van de heropleving van het COVID-19 virus hebben bepaald dat ook de civiele noodsituatie is uitgeroepen voor 2021.
Het nooddecreet van 17 januari 2020 verleent de gemeenten de mogelijkheid om de sector van het bezoldigd personenvervoer in een werkjaar waarin officieel een gezondheidscrisis uitgeroepen is, financieel tegemoet te komen door een vrijstelling of vermindering van de Vlaamse belastingen of retributies die zij voor hun eigen rekening mogen innen.
Art. 2. De gemeenten kunnen in het kader van de maatregelen die ze uitwerken om de impact van COVID-19 op de sector van het individueel bezoldigd personenvervoer te beperken en rekening houdend met de tijdelijke inactiviteit of de verminderde activiteit van de onderneming, beslissen om:
1° in afwijking van artikel 8, § 3, van het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer, een volledige of gedeeltelijke vrijstelling of teruggave toe te staan van de retributie die de vergunninghouder moet betalen voor het werkjaar waarin de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid is uitgeroepen;
2° in afwijking van artikel 49, § 4, van het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg, zoals dat van kracht was tot 1 januari 2020, een volledige of gedeeltelijke vrijstelling of teruggave toe te staan van de belasting die de vergunninghouder moet betalen met toepassing van artikel 43 van het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer, voor het aanslagjaar waarin de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid is uitgeroepen.
De gemeente bepaalt op welke manier de vergunninghouder het recht op een vrijstelling of teruggave van de retributie of belasting kan doen gelden.
Conform het decreet van 17 juli 2020, kunnen de gemeenten bijgevolg ook voor het jaar 2021 beslissen om een volledige dan wel gedeeltelijke vrijstelling dan wel terugbetaling te voorzien voor de belasting of retributie die de vergunninghouder moet betalen op basis van art. 8, § 3, van het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer of op basis van artikel 49, § 4, van het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg, zoals dat van kracht was tot 1 januari 2020 met toepassing van artikel 43 van het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer.
Het decreet was oorspronkelijk uitgevaardigd voor het werkjaar 2020, maar hield rekening dat het langer kon duren dan men verhoopte. De noodtoestand is ondertussen bij besluit van de Vlaamse Regering verlengd tot 26 juni 2021. Ook voor 2021 kunnen de gemeenten zelf beslissen hoe ver zij gaan in het verlenen van financiële steun, afhankelijk van de noden van de sector en hun eigen budgettaire ruimte.
Ze hoeven die beslissing nog niet meteen te nemen. Belangrijk om te onthouden, is dat een verleende vrijstelling of vermindering niet meer teruggedraaid kan worden, rekening houdend met de formulering in de decreten van 2001 en 2019 waarin de belasting en de retributie opgelegd worden."
Het college van burgemeester en schepenen heeft principieel geen bezwaar tegen de vrijstelling van de belasting voor het aanslagjaar 2021.
Met dit besluit wenst de stad Aarschot tegemoet te komen aan de vraag van de vergunde exploitanten.
De financiën van de stad kunnen de tijdelijke minderontvangsten door deze tegemoetkoming opvangen.
Enig artikel
De gemeenteraad beslist in afwijking van artikel 8, §3, van het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer, een vrijstelling toe te staan voor de belasting die de vergunninghouder moet betalen voor het werkjaar waarin de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid is ingeroepen, zijnde aanslagjaar 2021.
De gemeenteraad beslist om een verbod op alcoholverkoop na 21 uur in te voeren.
Bij fuiven trekken jongeren naar de nachtwinkels om daar goedkoop alcohol te kopen en te drinken op de openbare weg of zelfs binnen te smokkelen op de fuiven en in de cafés.
Dit ondermijnt het preventiebeleid dat de stad en de politie willen voeren. Zo wordt er in de stadsfeestzaal gewerkt met polsbandjes per leeftijd. Alleen met de vereiste leeftijd kan een aanwezige alcohol of sterkere drank bestellen.
De verkoop van sterke drank in de nachtwinkels, zet dit systeem op de helling.
Nu mogen nachtwinkels geen sterke dranken verkopen aan minderjarigen en geen alcohol aan -16-jarigen. Dit verbod op verkoop aan -16- en -18-jarigen werkt in praktijk niet aangezien meerderjarigen sterke drank en alcoholpops gaan kopen en buiten doorgeven.
Met overlast door overmatig alcoholverbruik en inkomstenverlies voor horeca en fuiven tot gevolg.
VOORSTEL om een algemeen verbod op verkoop van alle alcoholhoudende drank, behalve bier en wijn, na 21 uur in te voeren.
De stad wil hiermee overlast door drankgebruik bij jongeren een halt toeroepen.
Bij fuiven trekken jongeren naar de nachtwinkels om daar goedkoop alcohol te kopen en te drinken op de openbare weg of zelfs binnen te smokkelen op de fuiven en in de cafés.
Dit ondermijnt het preventiebeleid dat de stad en de politie willen voeren. Zo wordt er in de stadsfeestzaal gewerkt met polsbandjes per leeftijd. Alleen met de vereiste leeftijd kan een aanwezige alcohol of sterkere drank bestellen.
De verkoop van sterke drank in de nachtwinkels, zet dit systeem op de helling.
Nu mogen nachtwinkels geen sterke dranken verkopen aan minderjarigen en geen alcohol aan -16-jarigen. Dit verbod op verkoop aan -16- en -18-jarigen werkt in praktijk niet aangezien meerderjarigen sterke drank en alcoholpops gaan kopen en buiten doorgeven.
Dit leidt tot overlast door overmatig alcoholverbruik en inkomstenverlies voor horeca en fuiven.
Aan de raad wordt daarom voorgesteld om een algemeen verbod op verkoop van alle alcoholhoudende drank, behalve bier en wijn, na 21 uur in te voeren.
De stad wil hiermee overlast door drankgebruik bij jongeren een halt toeroepen.
Artikel 1
Artikel 6 bis wordt toegevoegd aan Hoofdstuk 2. UITBATING VAN NACHTWINKELS van het reglement betreffende de exploitatie van nachtwinkels, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21.10.2013:
"Na 21 uur mogen geen alcoholische dranken, met uitzondering van bier en wijn meer te koop aangeboden, verkocht of gekocht worden, tenzij voor het onmiddellijk schenken in de horeca. Dit dient door aanplakking, duidelijk leesbaar, aan te voorgevel te worden bekendgemaakt. Deze producten moeten vanaf 21 uur ook afgeschermd worden zodat ze niet op normale wijze kunnen meegenomen worden door een consument.
Bij overtreding van dit artikel kan een administratieve geldboete worden opgelegd van maximum 250 euro."
Artikel 2
Artikel 11 bis wordt toegevoegd aan Hoofdstuk 3. DE OPENBARE VEILIGHEID EN DE VLOTTE DOORGANG van het Algemeen Politiereglement:
"Na 21 uur mogen geen alcoholische dranken, met uitzondering van bier en wijn meer te koop aangeboden, verkocht of gekocht worden, tenzij voor het onmiddellijk schenken in de horeca. Dit dient door aanplakking, duidelijk leesbaar, aan te voorgevel te worden bekendgemaakt. Deze producten moeten vanaf 21 uur ook afgeschermd worden zodat ze niet op normale wijze kunnen meegenomen worden door een consument.
Bij overtreding van dit artikel kan een administratieve geldboete worden opgelegd van maximum 250 euro."
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van IGO div op 17.12.2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
IGO div organiseert op 17.12.2021 om 17u30 een bijzondere algemene vergadering met volgende agendapunten
De gemeenteraad stelde in vergadering van 14.03.2019 raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van IGO en dit voor de duur van de legislatuur.
Gelet op
De termijn waarvoor IGO div werd opgericht, loopt af op 9 maart 2022. Aan de bijzondere algemene vergadering van 17.12.2021 wordt daarom gevraagd om de bestaansduur van IGO div te verlengen voor een nieuwe periode van 18 jaar vanaf 10 maart 2022.
Door de creatie van de referentieregio’s voor intergemeentelijke samenwerking, werden Overijse en Hoeilaart toegevoegd aan de regio waarin IGO div actief. De lokale besturen van Overijse en Hoeilaart (zowel gemeente als OCMW) verzochten middels raadsbeslissingen officieel tot toetreding bij IGO div. De RvB van IGO div gaf groen licht om de vraag voor te leggen aan de vennoten. De RvB van IGO div stelt voor om de kandidaat-vennoten toe te laten tot IGO div en hen het gewoonlijke aantal aandelen te geven (3 aandelen per gemeente, 1 aandeel per OCMW).
IGO div wil tijdens de bijzondere algemene vergadering ook een statutenwijziging doorvoeren om de verlenging te verankeren in de statuten, de deelname van de nieuwe vennoten te regelen en enkele bepalingen te actualiseren.
IGO div heeft bij de uitnodiging van de bijzondere algemene vergadering een verlengingsdossier gevoegd dat terugblikt op de werking van IGO div in de afgelopen periode én vooruitblikt op de werking na de verlenging. Tevens is het actuele strategisch plan en de realisatie daarvan toegevoegd. Het college/vast bureau van de vennoten kregen in de periode april – juni 2021 een mondelinge toelichting van het managementteam van IGO div. Alle raadsleden van de vennoten van IGO div waren ook in de mogelijkheid om een digitale infosessie te volgen op 24.09.2021.
Inzake de toetreding van de nieuwe leden, werden de respectievelijke raadsbeslissingen en een korte toelichting over de toetreding gevoegd.
Inzake de statutenwijziging werd een ontwerp van de nieuwe statuten bezorgd alsook een toelichting van de wijzigingen.
De gemeenteraad van Aarschot was dus in staat om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van IGO div op 17 december 2021 te bespreken en hiernavolgend standpunt in te nemen.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat expliciet akkoord met de verlenging van IGO div voor 18 jaar vanaf 10 maart 2022 én met de verdere deelname van de stad Aarschot aan IGO div.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord dat de gemeente Overijse, het OCMW Overijse, de gemeente Hoeilaart en het OCMW Hoeilaart toetreden tot IGO div. Zij krijgen allen het gewoonlijke aantal aandelen (3 aandelen per gemeente, 1 aandeel per OCMW) in bezit.
Artikel 3
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde statutenwijziging zodat de verlenging statutair verankerd wordt, de deelname van de nieuwe vennoten geregeld wordt en enkele bepalingen geactualiseerd worden.
Artikel 4
Raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de bijzondere algemene vergadering van 17 december 2021 van IGO div.
Artikel 5
De vertegenwoordiger wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 17.12.2021 van IGO div goed te keuren.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 10.12.2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
De opdrachthoudende vereniging Iverlek organiseert op 10 december 2021 om 18.00 uur een buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem.
Gelet op
Conform artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 10 december 2021:
Artikel 2
§1. De gemeenteraad stelde in vergadering van 14 maart 2019 raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de stad in de algemene vergaderingen van Iverlek en dit voor de duur van de legislatuur.
§2. De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 10 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De trekkersgroep 'FairTradeGemeente'(=GROSA) vraagt de gemeenteraad om de resolutie FairTradeGemeente te hernieuwen.
In het meerjarenplan 2020-2025 resulteert onder het actieplan 'We zorgen ervoor dat iedereen mee is in Aarschot' o.a. de actie 'We zorgen er voor dat iedereen mee is, ook in het Zuiden'. In de begroting wordt jaarlijks een bedrag voorzien voor de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking (GROSA).
De gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking (GROSA) is de overleg- en adviesraad van het samenwerkingsverband van personen en verenigingen die in de stad Aarschot specifiek actief zijn op het vlak van ontwikkelingssamenwerking, Fair Trade of internationale solidariteit. GROSA vergroot het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking in de gemeente, promoot Fair Trade, ondersteunt projecten en activiteiten georganiseerd door Aarschotse groepen, scholen, verenigingen of individuen op vlak van ontwikkelingssamenwerking of sensibilisatie.
Aan de gemeenteraad wordt een voorstel gedaan om de resolutie FairTradeGemeente, die reeds dateert van 2009, te hernieuwen.
Op 26 maart 2009 keurde de gemeenteraad van Aarschot de resolutie FairTradeGemeente goed, met hierin o.a. het engagement om voor koffie en nog minstens één te bepalen ander product een beroep te doen op leveranciers die worden gecertificeerd door Max Havelaar, het keurmerk voor eerlijke handel.
De internationale definitie van eerlijke handel luidt als volgt:
“Eerlijke handel is een handelspartnerschap, gebaseerd op dialoog, transparantie en respect, dat streeft naar meer rechtvaardigheid in de internationale handel. Eerlijke handel draagt bij tot duurzame ontwikkeling door betere handelsvoorwaarden te bieden aan en de rechten veilig te stellen van achtergestelde producenten en arbeiders vooral in het Zuiden.”
Sinds december 2012 is Aarschot een FairTradeGemeente. Om deze titel te behalen werd binnen de schoot van de Gemeentelijke Raad voor ontwikkelingssamenwerking (GROSA) een trekkersgroep 'FairTradeGemeente' opgericht die de 6 criteria behaald heeft, waardoor Aarschot zich een FairTradeGemeente mag noemen. Om de twee jaar moet deze titel herbevestigd worden en het engagement van Aarschot voor eerlijke handel gevalideerd.
De trekkersgroep 'FairTradeGemeente' vraagt de gemeenteraad om de resolutie FairTradeGemeente na 12 jaar te hernieuwen en na te gaan hoe de stad zich nog meer kan inzetten rond eerlijke handel.
Artikel 1
De stad Aarschot stemt er principieel mee in dat in het kader van een duurzaam beleid (op sociaal, ecologisch en economisch vlak), bij de aankoop van producten aandacht zal besteed worden aan de prijs die de producenten in ontwikkelingslanden voor hun product krijgen en aan hun arbeidsomstandigheden. Voor koffie en minstens één ander FairTrade product (wijn / werkkledij / onderhoudsproducten /...) zal de gemeente een beroep doen op leveranciers die worden gecertificeerd door een keurmerk van eerlijke handel zoals Fairtrade Belgium, Fair For Life en Ecocert fairtrade of een alternatieve handelsorganisatie zoals Oxfam Wereldwinkels.
Artikel 2
In haar interne en externe communicatie besteedt Aarschot aandacht aan haar duurzaam aankoopbeleid zodat ze op die manier haar informatie- en sensibilisatieopdracht uitvoert.
Artikel 3
De stad Aarschot streeft ernaar om een werkgroep op te richten die het aankoopbeleid doorlicht en voorstellen doet ter bevordering van het gebruik van producten uit eerlijke handel.
Artikel 4
De stad Aarschot bestendigt de deelname en ondersteuning aan de trekkersgroep FairTradeGemeente, ter bevordering van het verder uitrollen van de campagne FairTradeGemeente in de gemeente.
In afwijking van het reglement inzake toekenning van subsidies aan muziekmaatschappijen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28.05.2009, zal, uitzonderlijk, voor het jaar 2021 de verdeling van toelagen aan de Aarschotse muziekverenigingen gebeuren op basis van gegevens van het laatste normale werkjaar (toelage 2020, gebaseerd op 2019).
Vanaf 2022 zal voornoemd reglement terug integraal toegepast worden.
De toekenning van de toelagen aan de Aarschotse muziekverenigingen is volgens het reglement van 28 mei 2009 inzake de toekenning van subsidies voor muziekmaatschappijen, gebaseerd op een puntensysteem.
Het reglement voorziet 3 beoordelingscriteria:
De toelage van 2021 moet volgens het reglement berekend worden op basis van cijfers van 2020.
Maar 2020 was een uitzonderlijk jaar zonder publieksactiviteiten. Zonder werving van leden is het onmogelijk om dit puntensysteem toe te passen.
Het college stelt voor om voor 2021 de puntenverdeling van het laatste normale werkjaar 2019 (toelage 2020) te nemen.
De toekenning van de toelagen aan de Aarschotse muziekverenigingen is volgens voornoemd reglement gebaseerd op een puntensysteem.
Het reglement voorziet 3 beoordelingscriteria:
De toelage van 2021 moet volgens het reglement berekend worden op basis van cijfers van 2020.
Maar 2020 was een uitzonderlijk jaar zonder publieksactiviteiten. Zonder werving van leden is het onmogelijk om dit puntensysteem toe te passen.
Het college stelt voor om voor 2021 de puntenverdeling van het laatste normale werkjaar 2019 (toelage 2020) te nemen.
MJP104504 - toelage aan Aarschotse muziekverenigingen: 6.000 euro
Enig artikel
In afwijking van het reglement inzake toekenning van subsidies aan muziekmaatschappijen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28.05.2009, zal, uitzonderlijk, voor het jaar 2021 de verdeling van toelagen aan de Aarschotse muziekverenigingen gebeuren op basis van gegevens van het laatste normale werkjaar (toelage 2020, gebaseerd op 2019).
Vanaf 2022 zal voornoemd reglement terug integraal toegepast worden.
De gemeenteraad keurt het voorliggend gebruikers- en retributiereglement voor de Stedelijke Openbare Bibliotheek Aarschot goed.
De bibliotheek participeert aan een samenwerkingsverband tussen een aantal Vlaamse bibliotheken.
Dit samenwerkingsverband houdt in dat gebruikers die ingeschreven zijn in één van de deelnemende bibliotheken recht hebben op een gratis lidmaatschap in de andere deelnemende bibliotheken.
Een overzicht van de deelnemende bibliotheken is raadpleegbaar via de website.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassing van het gebruikers- en retributiereglement voor de Stedelijke Openbare Bibliotheek Aarschot, in het kader van het eengemaakt bibliotheeksysteem, goed te keuren.
De Stedelijke Openbare Bibliotheek Aarschot participeert aan een samenwerkingsverband tussen een aantal Vlaamse bibliotheken. In het kader van deze samenwerking werd een nieuw gebruikersreglement en retributiereglement opgesteld, gelijklopend voor de bibliotheken binnen dit samenwerkingsverband.
Enig artikel
Het nieuwe gebruikers- en retributiereglement, zoals gevoegd in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2021 - gewone & buitengewone dienst van de politiezone Aarschot wordt aangenomen.
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2021 - gewone en buitengewone dienst van de Politiezone Aarschot wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van begrotingswijziging 2 - 2021 van de lokale politiezone op 29 september 2021 aan de raadsleden bezorgd.
Het betreft voor de gewone dienst een vermeerdering van het budget uitgaven met 96.393,31 euro en een vermeerdering van het budget ontvangsten met 96.393,31 euro, waardoor de toegestane werkingssubsidie van de stad aan de lokale politiezone niet gewijzigd wordt. Voor de buitengewone dienst wordt het budget uitgaven verminderd met 10.000,00 euro. De toegestane investeringssubsidie van de stad aan de lokale politiezone wordt daardoor ook verminderd met 10.000,00 euro.
Voorstel van besluit:
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2021 - gewone & buitengewone dienst van de politiezone Aarschot, in bijlage, wordt aangenomen.
Gelet op het ontwerp van de begrotingswijziging 2021 van de politiezone Aarschot. Het betreft voor de gewone dienst een vermeerdering van het budget uitgaven met 96.393,31 euro en een vermeerdering van het budget ontvangsten met 96.393,31 euro, waardoor de toegestane werkingssubsidie van de stad aan de lokale politiezone niet gewijzigd wordt. Voor de buitengewone dienst wordt het budget uitgaven verminderd met 10.000,00 euro. De toegestane investeringssubsidie van de stad aan de lokale politiezone wordt daardoor ook verminderd met 10.000,00 euro.
Enig artikel
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2021 - gewone & buitengewone dienst van de politiezone Aarschot, in bijlage, wordt aangenomen.
Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Mattias Paglialunga:
Resultaten tweede bevraging armoedebestrijding; blijvende nood aan een armoedebestrijdingsplan
Bron: komafmetarmoede.be
In het kader van 17/10, de werelddag verzet tegen armoede, staan er heel wat positieve acties op het programma, door de stad en de dienst welzijn, door de scholen, door armoedeorganisaties en middenveldorganisaties georganiseerd.
Op deze gemeenteraad is het dan ook een geschikt moment om stil te staan bij het lokaal beleid inzake armoedebestrijding. Vorig jaar, n.a.v. de eerste armoedebarometer was onze partij kritisch over het gebrek aan ideeën in het meerjarenplan. Bovendien merkten we in de armoedebarometer dat er op 11 punten tekort geschoten werd.
De schepen van welzijn reageerde met een signaal vanuit de diensten. De kritische vragen waren hard aangekomen, juist omdat er heel wat positieve zaken op het programma stonden, van de buurtkar tot een stevige financiële onderbouw van projecten inzake gezinsondersteuning. Het leek er op dat op het veld heel wat in beweging was, maar van een uitgewerkt beleidsplan was geen sprake. De positieve intenties van die gemeenteraad krijgen dan ook best een evaluatie.
Dit jaar staat het thema participatie centraal. Ik nam vanuit deze vergadering en als beleidsmaker in het onderwijs deel aan een ervaringsweek armoede in mei, georganiseerd door vzw welzijnszorg. Samen met o.a. Thomas Salaets ervaarde ik als gemeenteraadslid vooral in de nagesprekken met ervaringsdeskundigen armoede hoe het is om in armoede te leven. De prille en tijdelijke ervaringen van zo’n week kregen een levendig klankbord. Het is duidelijk. Je moet die ervaringsdeskundigen echt betrekken bij je beleid.
De tweede bevraging levert een dubbel beeld op. Het positieve is het outreachend werken, de dienstverlening en sociale steun, én de betrokkenheid en participatie, het thema in de kijker dit jaar. De thema’s werk, onderwijs en kinderopvang leveren een wisselend beeld op. (Maandag staat ook kinderopvang op de agenda van de commissie welzijn; info ontbreekt bij het versturen van dit punt.) De probleempunten van vorig jaar werden echter ook in de bevraging aangehaald: er ontbreekt een armoedebestrijdingsplan en er is geen anti-discriminatieaanpak. Meer in het bijzonder wil onze fractie ook het thema energiearmoede aanhalen, zeker nu de energieprijzen enorm stijgen. Lokaal kunnen heel wat initiatieven genomen worden, zowel vanuit het woonloket als vanuit de sociale dienst en de dienst welzijn. Het interesseert ons wat dat betreft wat de korte termijn intenties zijn van de schepen.
Het gemeentelijk rapport is zeker een punt dat op een volgende commissie dient besproken te worden tot in detail, maar op deze gemeenteraad had onze fractie toch graag antwoord op volgende twee vragen, aanvullend op de (derde) vraag hoe om te gaan met de stijgende energiekosten:
Mattias Paglialunga, CD&V Aarschot, 14 oktober 2021.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Petra Vanlommel
Wanneer wordt het autodeelactieplan voorgelegd aan de gemeenteraad en belangrijker nog, wanneer gaat de stad aan de slag met het autodeelactieplan?
In het opvolgingsrapport van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 (zie gemeenteraad van 9 september 2021) hebben we doelen en acties zien staan rond deelmobiliteit. Dit stemde ons hoopvol.
Tijdens de commissie mobiliteit in november 2021, komen we graag terug op de meer technische en concrete details van het autodeelactieplan zoals we het hebben toegestuurd kregen na onze vraag voor inzage in augustus 2021.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nele Pelgrims
Wat met CO² meters voor onze sportclubs?
In het kader van de verplichting die de federale overheid wil invoeren voor het plaatsen van CO² meters in elke kleedkamer wil CD&V enkele vragen stellen. Vanaf 01/11/2021 zullen er controles mogelijk zijn voor de aanwezigheid van CO² meters in alle kleedkamers, bij alle sportverenigingen.
We weten dat de stad de subsidies die voor de verenigingen waren, reeds verdeeld heeft. Enkele sportclubs hebben hierbij een verdubbeling van hun beleids-en impulssubsidie gekregen. Toch zijn er sportverenigingen die uit de boot vielen omdat ze geen beleids-en impulssubsidie krijgen van de stad. De kosten gemaakt tijdens een moeilijke corona-periode viel dus volledig ten laste van de club. Nu komen hier echter nog bijkomende kosten bij.
CD&V vernam dat ‘enkele’ sportclubs al een CO² meter van de stad ter beschikking kregen. Dit aantal is, zelf voor de clubs die al eentje kregen, niet toereikend als alle kleedkamers een CO² meter moeten hebben. Tevens vernemen we dat niet alle sportclubs dit ontvangen zouden hebben. We zitten hier dus met enkele vragen.
We begrijpen dat middelen evenredig verdeeld moeten zijn. Sommige sportclubs hebben meer accommodatie en daaraan verbonden, meer noodzaak aan CO² meters. Maar er zou misschien vanuit de stad in een samenaankoop kunnen voorzien worden, zodat sportclubs de kosten kunnen drukken voor de aankoop van zulke CO² meters. Onze laatste vraag luidt dus:
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nico Creces
Op sociale media lees ik het bericht dat tijdens het voorbije weekend, inwoners van onze stad het slachtoffer zouden geweest zijn van agressie en geweldpleging door een aantal mensen die zich in groep ophielden (bendevorming).
De slachtoffers zouden zwaar toegetakeld geweest zijn en zouden op een bepaald moment zelfs voor hun leven gevreesd hebben (zo zou er sprake zijn van wurg letsels en hoofdwonden).
Gelukkig zijn onze Aarschotse politiediensten blijkbaar tijdig kunnen tussenkomen.
Nu mijn vragen.
1. Is er inderdaad sprake geweest van een incident en van tussenkomst door onze politiediensten?
2. Zo ja, heeft men de daders kunnen identificeren? En eventueel kunnen arresteren?
3. Zo neen, gaan er bijkomende maatregelen genomen worden om de veiligheid van de inwoners te garanderen, want wanneer het hier gaat over een bende is herhaling van criminele daden meer dan waarschijnlijk.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Vraag van raadslid Koen Nijs om streetart te voorzien op de elektriciteitscabines in Gelrode en eventueel in de andere deelgemeentes
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 09.09.2021
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 09.09.2021 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 09.09.2021 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van
de openbare zitting van de gemeenteraad.