Terug Gemeenteraad

Thu 11/02/2021 - 20:00 digitaal via zoom en live-stream via facebook

Openbaar

Agendapunten meegedeeld door de voorzitter

Agendapunten meegedeeld door het College van Burgemeester en Schepenen

Technische zaken

Ruimtelijke ordening en stedenbouw

  • Op 19.06.2016 werd de authentieke erfpachtakte tussen de stad Aarschot en het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot verleden, waarbij de stad Aarschot aan het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot een recht van erfpacht verleent

    • m.b.t. volgend onroerend goed: het stadhuis, de oude werkhuizen en de parkings met aanhorigheden op en met grond, gelegen Jozef Tielemansstraat en Ten Drossaarde 1, gekadastreerd volgens titel wijk H deel van nummers 264/F, 263/P, 258/P en 261/E, voor een grotere oppervlakte en volgens recent kadastraal uittreksel wijk H nummers 261/R P0000 en 263/N P0000, voor een totale oppervlakte van 44 are 30 centiare.
    • voor  een periode van 99 jaar, van rechtswege eindigend op 19.09.2115.

     

    IVERLEK wenst voor het vernieuwen van haar gasdistributiecabine een erfpachtovereenkomst af te sluiten voor het perceel grond gelegen langsheen Ten Drossaarde, gekadastreerd 2e afdeling, nr. 261/r-deel, met een totale oppervlakte van 24 m². Hiervoor werd door het Landmetersbureel Smolders bvba met kantoren te 3300 Tienen, Dr. J. Geensstraat 30, op 5 april 2019 een schattingsverslag opgesteld, waarbij de venale waarde van hogervermeld perceel geschat wordt op 350 euro/m², zijnde 8.400 euro.

     

    Om tegemoet te komen aan de vraag van IVERLEK, wordt verwezen naar wat volgt:

    "Een erfpacht op een erfpacht (zgn. ondererfpacht) is evenwel niet mogelijk omdat het recht van de zgn. ondererfpachter wegens de numerus clausus gewoon een erfpachtrecht is en de oorspronkelijke erfpachter dus geen recht meer overhoudt: de ondererfpacht is dus eigenlijk een gehele of gedeeltelijke vervreemding van het erfpachtsrecht6. Net zoals een eigenaar aan een koper geen eigendomsrecht kan verlenen voor een bepaalde tijd, maar hoogstens een eigendomsrecht met verplichting het goed na verloop van tijd terug over te dragen), dan wel een beperkter zakelijk recht dan eigendom, zo ook kan een erfpachter slechts ofwel een beperkter zakelijk recht leveren dan erfpacht ofwel zijn erfpacht geheel of ten dele vervreemden (al dan niet tegen een verplichting deze terug over te dragen, indien de vervreemding duurt voor een kortere duur dan het recht van de vervreemder). De verwijzing naar de mogelijkheid van onderverhuring bij huur gaat niet op, omdat erfpacht een zakelijk recht is. (“Erfpacht en opstal” van prof. dr. Matthias E. Storme, gewoon hoogleraar KULeuven, advocaat, uitgave maart 2018)"


    Bijgevolg wordt volgende constructie voorgesteld:

    • Het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot draagt het erfpachtrecht (gevestigd bij voormelde erfpachtakte gesloten tussen de stad Aarschot en het AGB Aarschot d.d. 19.06.2016) met betrekking tot het perceel grond gelegen langsheen Ten Drossaarde, gekadastreerd 2e afdeling, nr. 261/r-deel, met een totale oppervlakte van 24 m² over  aan de coöperatieve intercommunale vereniging ‘IVERLEK’.
    • Voornoemde overdracht wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
  • In het kader van een aanvraag tot het bekomen van een verkaveling moet een perceel ingelijfd worden bij het openbaar domein, voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Bremweg te 3200 Aarschot. Dit perceel zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.

Personeel

  • Momenteel is telewerk (thuiswerk) verplicht als maatregel om de verspreiding van het coronavirus te beperken.  Ook bij stad en OCMW Aarschot wordt waar mogelijk van thuis gewerkt. Het (samen)werken binnen deze nieuwe context is voor onze organisatie een nieuwe en belangrijke uitdaging.  Rekening houdend met de huidige positieve ervaringen inzake telewerk en in het licht van de profilering van stad/OCMW Aarschot als aantrekkelijke werkgever wordt voorgesteld om telewerk (post-corona) beleidsmatig te verankeren in onze organisatie en een kader te voorzien waarbij regels en praktische afspraken in verband met telewerk worden vastgelegd.

Secretariaat

  • Dit agendapunt behelst een actualisering van het algemeen politiereglement van de stad Aarschot. De voorgestelde aanpassingen vinden hun oorsprong in:

    1. de GAS-wet, die een aantal wijzigingen heeft aangebracht die een impact hebben op de bestaande reglementen en de toe te passen procedure;
    2. het decreet van 29.03.2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer en het besluit van 08.11.2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer die de taxiregelgeving grondig wijzigden;
    3. de verplichting om voor elke verhuring van een goed dat bestemd is voor bewoning, bij elke officiële of publieke mededeling, van welke materiële drager ook, het bedrag van de gevraagde huurprijs en van de gemeenschappelijke kosten en lasten te vermelden zoals bepaald in artikel 4 van het Vlaamse Woninghuurdecreet.


    Met name over de aanpassingen m.b.t. de gemeentelijke administratieve sancties leven veel vragen in de raad. De voorzitter is ingegaan op het verzoek om het agendapunt in maart opnieuw te agenderen nadat het ten gronde is besproken in een gemeenteraadscommissie.

  • Elk lid van de gemeenteraad van Aarschot heeft recht op terugbetaling van de eigen informaticakosten. De maximale financiële tegemoetkoming voor de dekking van de uitgaven voor de aankoop van informatica-apparatuur en informaticatoepassingen bedraagt 600 euro inclusief btw en dit voor de volledige momenteel lopende legislatuur. Het bedrag is niet gekoppeld aan enig indexcijfer.

    Jaarlijks wordt een gedetailleerd verslag gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. De raad neemt er kennis van.

  • De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15.01.2021 'Protocol quarantainehandhaving voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid'.

  • De langdurige coronacrisis heeft een zware impact op het lokale verenigingsleven. Het heeft de werking en het activiteitenaanbod van verenigingen tijdelijk stilgelegd en de heropstart gebeurt ondertussen onder strikte voorwaarden. Verenigingen hebben met andere woorden schade geleden onder de crisis die startte bij de lockdown.

    Om de heropstart van de werking van de verenigingen aan te moedigen, voorziet het stadsbestuur voor elke erkende socio-culturele vereniging een forfaitair bedrag van 200 euro.

    Een deel van de schade is zeer meetbaar, tastbaar en aantoonbaar. Die aantoonbaar geleden schade wil de stad erkennen en (deels) ondersteunen op basis van het beschikbare budget.

    Die erkenning en ondersteuning is nodig om zo een duurzaam herstel van de basiswerking van de verenigingen te realiseren. De verenigingen die hun schade aantonen, kunnen een toelage ontvangen van 500 euro tot maximum 5.000 euro.

  • Artikel 41, 8° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 geeft aan de gemeenteraad de bevoegdheid om vast te stellen wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan.



    Het college van burgemeester en schepenen is conform artikel 41, 10°, a) en artikel 56 §3, 5° van het decreet over het lokaal bestuur bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht, wanneer de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur'.

     

    Om de  plaatsing van overheidsopdrachten te vereenvoudigen en om schaalvoordelen te verkrijgen, kan een bestuur beroep doen op een aankoopcentrale.

    Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.



    De toepasselijke bepalingen i.v.m. aankoopcentrales zijn terug te vinden in de artikelen 2, 6°- 8° en 47 van de wet overheidsopdrachten d.d. 17 juni 2016.

     

    Het bestuur kan toetreden tot een bestaande aankoopcentrale of zelf een aankoopcentrale oprichten. Het voordeel is dat verschillende lokale entiteiten (stad, OCMW, AGB, Politie) kunnen samenwerken om raamovereenkomsten af sluiten voor de invulling van gezamenlijke behoeften, waarbij één van hen optreedt als aanbestedende overheid en de andere besturen hierbij aansluiten door toetreding tot de aankoopcentrale.

  • Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelde in artikel 162:

    • §2 dat de gemeentesecretaris na advies van de financieel beheerder, onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde personeelsleden van de gemeente die onder zijn gezag staan, kan belasten met de inning van geringe dagontvangsten.
    • § 4 dat de gemeenteraad de voorwaarden bepaalt voor de terbeschikkingstelling van provisies en de voorwaarden waaronder personeelsleden van de gemeente kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten.


    In toepassing daarvan keurde de gemeenteraad van Aarschot het reglement i.v.m. de inning van geringe dagontvangsten goed.

    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bevat niet langer bepalingen over de inning van geringe dagontvangsten. Dit decreet bepaalt in artikel 592 wel dat de regelingen die de gemeenten hebben uitgewerkt met toepassing van (o.a.) artikel 162 van het gemeentedecreet van toepassing blijven tot een regeling wordt uitgewerkt met toepassing van artikel 217 tot en met 219 (m.b.t. organisatiebeheersing) van het decreet en uiterlijk tot en met 1 juli 2019. In uitvoering van deze bepaling bekrachtigde de gemeenteraad op 13 juni 2019 de bestaande regeling voor de inning van geringe dagontvangsten.

    Inmiddels is het aangewezen deze regeling te actualiseren om:

    • het reglement aan te passen aan de gewijzigde noden van de organisatie;
    • het reglement aan de passen aan het gewijzigd juridisch kader;
    • het reglement af te stemmen op het nieuwe kasbeheersysteem.
  • De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 03.02.2021 'Inrichting en exploitatie 'Vaccinatiecentrum Aarschot' in samenwerking met Event Service & Solutions BV in de stadsfeestzaal - beslissing tot dwingende en onvoorziene uitgaven in toepassing van artikel 269 van het Decreet Lokaal Bestuur en tot opname kredieten in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025', zoals aangepast door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11.02.2021.

  • De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 03.02.2021 'Samenwerkingsovereenkomst 'Vaccinatiecentrum Aarschot' tussen ELZ Demerland, stad Aarschot en de gemeenten Tielt-Winge en Begijnendijk'.

Sociaal Huis

  • In het meerjarenplan werd voor 2021 een bedrag van 6.000 euro voorzien om premies toe te kennen aan ouders of opvoeders die hun gewone verblijfplaats in de stad Aarschot hebben en de opvoeding verzorgen van een kind met een handicap en/of ongeschiktheid van minstens 66% (minstens 4 punten in pijler 1 of 6 punten in de 3 pijlers samen).


    Aan de gemeenteraad wordt een voorstel gedaan met betrekking tot de voorwaarden voor de toekenning van deze premie enerzijds alsook voor een verhoging van het jaarlijkse bedrag van €100 naar €200 per jaar anderzijds.

Communicatie en Public relations

  • De gemeenteraad beschikt over een systeem van klachtenbehandeling op het ambtelijk niveau van de gemeente en maximaal onafhankelijk van de diensten of departementen waarop de klachten betrekking hebben. Elke gebruiker van de dienstverlening van de stad die een klacht uit, heeft het recht op een grondige behandeling van zijn klacht. Klachten hebben betrekking op het niet correct handelen van een dienst of departement, niet van een individu. Het systeem van klachtenbehandeling is een hulpmiddel om de dienstverlening te optimaliseren en leidt tot een grotere tevredenheid bij de burgers. In toepassing van artikel 7, §2 van het reglement klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 oktober 2007, rapporteert de klachtencoördinator jaarlijks aan de gemeenteraad. In 2020 behandelde de klachtencoördinator 90 klachten.

Financiƫn

  • De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands bestuur d.d. 18.01.2021, houdende een aantal opmerkingen en aanbevelingen m.b.t. het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW

  • Uit het meerjarenplan blijkt dat er geen structureel exploitatietekort is op de globale sportinfrastructuur (sporthal/zwembad/cafetaria), de zalen Gelrode/Den Akker/Capucienenklooster en de uitbating van het dienstencentrum. Er is wel een structureel tekort op de exploitatie van de culturele infrastructuur (bibliotheek, museum, CC Het Gasthuis, brouwerij en beiaard).

    Om de exploitatie van de culturele infrastructuur economisch leefbaar te houden, moeten de vergoedingen van het recht op toegang tot de culturele infrastructuur (bibliotheek, museum, CC Het Gasthuis, brouwerij en beiaard) worden verhoogd tenzij het AGB Aarschot vanwege de stad Aarschot prijssubsidies ontvangt voor dit recht op toegang tot de culturele infrastructuur. De stad kiest ervoor om prijssubsidies toe te kennen voor de exploitatie van de culturele infrastructuur op de Gasthuissite, omdat ze bijzonder wil inzetten op een duurzaam en kwaliteitsvol lokaal cultuurbeleid.

    In zitting van 17 september 2020 heeft de gemeenteraad beslist om een verlaagd tarief in te voeren voor het gebruik van de sportzalen door jeugd(ploegen). Om het inkomstenverlies van het AGB Aarschot te compenseren, zal de stad in 2021 een prijssubsidie verlenen aan het AGB Aarschot.

Sportcentrum

Museum en Dienst Toerisme

Vragen van raadsleden