De gemeenteraad verleent aan het college van burgemeester en schepenen bevoegdheidsdelegatie om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen, voor zover het college voor burgemeester en schepenen optreedt (1) binnen de budgetten voorzien in de goedgekeurde gewone begroting of (2) binnen de budgetten voorzien in de goedgekeurde buitengewone begroting en begrensd tot het door de Koning vastgestelde bedrag, nl. 30.000 euro exclusief BTW.
De gemeenteraad wordt gevraagd bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen, voor zover het college voor burgemeester en schepenen optreedt:
Overwegende dat:
Stemming
Met 29 stemmen voor (Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Jill Schellens, Gerry Vranken, Annick Geyskens, Nicole Van Emelen, Ronny De Rijck, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Leo Janssens, Koen Nijs, Stef Van Calster, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Marnik Jordens, Liesbeth Roelants, Ansje Vicca, Els Wouters, Elke Peeters, Berdien Verbruggen, Rozane De Cock, Joke Hoornaert, Julien Heylen, Klaartje Bruyninckx, Peggy de Jonge, Guido Vencken), 2 onthoudingen (Petra Vanlommel, Thomas Salaets)
Artikel 1
Bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de
lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen, voor zover het college voor burgemeester en schepenen optreedt binnen de budgetten voorzien in de goedgekeurde gewone begroting.
Artikel 2
Bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de
lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen, voor zover het college van burgemeester en schepenen optreedt binnen de budgetten voorzien in de goedgekeurde buitengewone begroting en begrensd tot het door de Koning vastgestelde bedrag, nl. 30.000 euro exclusief BTW.
Artikel 3
Deze beslissing heeft uitwerking voor de duur van de lopende legislatuur.
Artikel 4
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt in het kader van artikel 86,1° WGP, in het kader van het algemeen administratief toezicht aan de gouverneur bezorgd, alsook aan de bijzonder rekenplichtige van de politiezone.
De gemeenteraad delegeert voor de lopende legislatuur de benoemings- of aanwervingsbevoegdheid voor personeelsleden van de lokale politie (uitgezonderd voor korpschef, hogere officieren en officieren) aan de burgemeester. Wanneer de burgemeester de bedoeling heeft om af te wijken van de rangorde opgesteld na de selectieprocedure (die door de gemeenteraad wordt vastgelegd bij de vacantverklaring) blijft de gemeenteraad bevoegd.
Overwegende
Het voordeel van deze delegatie is dat de mobiliteitsprocedure voor het aanwerven van personeel aanzienlijk versneld kan worden.
Overwegende
Artikel 1
De gemeenteraad delegeert voor de lopende legislatuur de benoemings- of aanwervingsbevoegdheid voor personeelsleden van de lokale politie (uitgezonderd voor korpschef, hogere officieren en officieren) aan de burgemeester.
Artikel 2
Wanneer de burgemeester de bedoeling heeft om af te wijken van de rangorde opgesteld na de selectieprocedure (die door de gemeenteraad wordt vastgelegd bij de vacantverklaring) blijft de gemeenteraad bevoegd.
Artikel 3
De benoemingsbesluiten van de burgemeester zullen ter kennis gebracht worden van het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad gaat akkoord met het personeelsbehoefteplan, het organogram en de functieprofielen voor het operationeel personeel en voor het administratief en logistiek personeel.
Op de gemeenteraad van 12 november 2020 werd de nieuwe formatie van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot vastgesteld.
De korpschef stelt voor om de formatie van het administratief en logistiek personeel nu aan te passen aan de veranderende omstandigheden binnen de maatschappij en om nog meer inspanningen voor de verkeersveiligheid te kunnen leveren.
De financiële gevolgen van de nieuwe formatie staan beschreven in het personeelsbehoefteplan onder punt 5 - budgettaire impact.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de nieuwe personeelsformatie goed te keuren.
Op de gemeenteraad van 12 november 2020 werd de formatie van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot vastgesteld.
De korpschef stelt voor om de formatie van het administratief en logistiek personeel nu aan te passen aan de veranderende omstandigheden binnen de maatschappij en om nog meer inspanningen voor de verkeersveiligheid te kunnen leveren.
De financiële gevolgen van de nieuwe formatie staan beschreven in het personeelsbehoefteplan onder punt 5 - budgettaire impact.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de nieuwe personeelsformatie goed te keuren.
Het personeelsbehoefteplan, het organogram en de functieprofielen voor het operationeel personeel en voor het administratief en logistiek personeel waarin de organisatie en de structuur van de lokale politiezone Aarschot worden vastgelegd worden integraal bij dit raadsbesluit gevoegd.
Op de vergadering van het basisoverlegcomité met de representatieve vakorganisaties van 31 oktober 2024, werden het personeelsbehoefteplan, het organogram en de functieprofielen voor het operationeel personeel en voor het administratief en logistiek personeel goedgekeurd.
De financiële gevolgen van de nieuwe formatie staan beschreven in het personeelsbehoefteplan onder punt 5 - budgettaire impact.
Artikel 1
De statutaire personeelsformatie voor het operationele personeel van de politiezone Aarschot wordt als volgt samengesteld:
Operationele personeelsformatie | Aantal betrekkingen |
Officierenkader
|
1 2 |
Middenkader
|
12 |
Basiskader
|
48 |
Hulpkader
|
2 |
Totaal | 65 |
Artikel 2
De personeelsformatie voor het administratief en logistiek personeel van de politiezone Aarschot wordt als volgt samengesteld:
Formatie administratief en logistiek kader |
Aantal betrekkingen |
Niveau A
|
1 statutaire betrekking - klasse 2
|
Niveau B
|
3 statutaire betrekkingen |
Niveau C
|
6 statutaire betrekkingen |
Niveau D
|
3 contractuele betrekkingen |
Totaal | 13 |
Artikel 3
Het personeelsbehoefteplan, het organogram en de functieprofielen voor het operationeel personeel en voor het administratief en logistiek personeel (in bijlage bij dit besluit) worden goedgekeurd.
Artikel 4
Dit besluit treedt in werking vanaf de datum van goedkeuring door de toezichthoudende overheid.
Vanuit de arrondissementele Politiesamenwerking (PoLAr) wordt voorgesteld om een gemeenschappelijke aankoop te doen van 4 Hycap-B voertuigen en deze kost te delen door de verschillende politiezones. Politiezone Leuven is de aanbestedende zone en factureert de kost door aan de andere politiezones. Dit gebeurt op basis van een verdeelsleutel van 7,17% voor de politiezone Aarschot, wat neerkomt op 1.800 euro in 2025 en 2.400 euro op jaarbasis vanaf 2026 e.v. Het vierde voertuig zal pas in 2026 worden opgeleverd.
Vanuit de arrondissementele Politiesamenwerking (PoLAr) wordt voorgesteld om een gemeenschappelijke aankoop te doen van 4 Hycap-B voertuigen en deze kost te delen door de verschillende politiezones. Politiezone Leuven is de aanbestedende zone en factureert de kost door aan de andere politiezones. Dit gebeurt op basis van een verdeelsleutel van 7,17% voor de politiezone Aarschot, wat neerkomt op 1.800 euro in 2025 en 2.400 euro op jaarbasis vanaf 2026 e.v. Het vierde voertuig zal pas in 2026 worden opgeleverd.
De nodige kredieten worden hiervoor voorzien. Aan de gemeenteraad wordt in dit verband gevraagd ermee in te stemmen dat politiezone Aarschot gedurende de afschrijvingstermijn van 15 jaar mee in deze aankoopkost deelt.
De 10 deelnemende politiezones binnen het gerechtelijke arrondissement Leuven werken sinds 2021 intensiever samen op het vlak van bedrijfsondersteunende processen. Dat gebeurt via de bovenlokale politiesamenwerking PoLAr (Politiesamenwerking Leuven Arrondissement). De gemeenteraad keurde deze structurele samenwerking goed op 6 mei 2021.
Volgens de omzendbrief MFO2 zijn Hycap-B-zones verplicht hycap-voertuigen (beschermde grote busjes die je ziet bij betogingen, voetbalrellen, ...) aan te kopen.
Omdat zulke voertuigen duur zijn, zullen de GBOR-B politiezones van het arrondissement Leuven deze aankoopkost samen dragen onder de PoLAr-overeenkomst.
Politiezone Aarschot mag gratis gebruik maken van deze voertuigen wanneer nodig.
Politiezone Leuven koopt de voertuigen aan. De deelnemende korpsen betalen jaarlijks hun aandeel gespreid over de afschrijvingstermijn van 15 jaar.
De kostenverdeling zal gebeuren op basis van de verdeelsleutel van de 6 deelnemende GBOR-B korpsen: 7,17% valt dus ten laste van de politiezone Aarschot.
Het bedrag ten laste van de politiezone Aarschot wordt in 2025 geraamd op 1.800 euro per jaar. Voor de periode 2025-2039 wordt deze kost geraamd op 2.400 euro op jaarbasis. De kostenverdeling gebeurt volgens de GBOR-B verdeelsleutel en bedraagt 7,17% voor de politiezone Aarschot. Dat bedrag zal worden aangerekend op budgetsleutel MJP105763 -- 330/435-01 Bijdrage in de werkingskosten gedragen door andere overheden (voertuig hycap) van de gewone dienst voor de periode 2025 - 2039.
Artikel 1
De gemeenteraad stemt in met de bijdrage van politiezone Aarschot in de aankoop van 4 Hycap-B voertuigen voor de deelnemende 6 GBOR-B korpsen. De voertuigen zullen worden aangekocht door politiezone Leuven als aanbestedende zone.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de GBOR-B verdeelsleutel waardoor Politiezone Aarschot 7,17% zal terugbetalen aan politiezone Leuven.
Artikel 3
Het bedrag ten laste van de politiezone Aarschot wordt in 2025 geraamd op 1.800 euro per jaar. Voor de periode 2026-2039 wordt deze kost geraamd op 2.400 euro op jaarbasis. Dat bedrag zal worden aangerekend op budgetsleutel MJP105763 -- 330/435-01 Bijdrage in de werkingskosten gedragen door andere overheden (voertuig hycap) van de gewone dienst voor de periode 2025 - 2039.
De gemeenteraad verklaart een deeltijdse (30u24/38 u/w) betrekking CALog van niveau D "medewerker onderhoud" vacant in contractueel verband voor onbepaalde duur.
De lokale politie verzoekt de gemeenteraad een deeltijdse (30u24/38 u/w) betrekking CALog van niveau D "medewerker onderhoud" vacant te verklaren in contractueel verband voor onbepaalde duur.
Gelet op
Omwille van bovenstaande redenen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de functie CALog niveau D- medewerker onderhoud vacant te verklaren met een aanwerving via een deeltijdse arbeidsovereenkomst (30u24) van onbepaalde duur.
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2025 ev.
Artikel 1
Een deeltijdse (30u24/38 u/w) betrekking CALog van niveau D "medewerker onderhoud" wordt vacant verklaard in contractueel verband voor onbepaalde duur.
Artikel 2
De inhoud van de vacature zal er als volgt uitzien:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
Deze medewerker staat onder de rechtstreekse leiding van de adviseur PLIF. Het takenpakket zal uit onder andere volgende opdrachten bestaan:
Taken poetsdienst
Taken onderhoudsdienst
3° Gewenst profiel
Hij/zij beschikt over kennis van schoonmaaktechnieken.
Hij/zij kan omgaan met materialen en uitrusting nodig voor de uitvoering van de opdrachten.
Hij/zij leeft de veiligheidsvoorschriften na bij het gebruik van producten en materialen.
Hij/zij zorgt voor het dagelijks onderhoud van zijn materiaal.
Hij/zij kan op een zelfstandige, nauwkeurige en systematische manier werken.
Hij/zij kan omgaan met werkbelasting.
Hij/zij moet in een team kunnen werken.
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, adviseur beleid/PLIF: Lynsey Uyttebroeck - tel. 016/55.02.15 - Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: Lynsey.uyttebroeck@police.belgium.eu.
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt
8° Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie:
9° Kennistest: nog te bepalen.
Artikel 3
De vacature van medewerker onderhoud zal via de website van de VDAB worden gepubliceerd.
Artikel 4
Er zal een wervingsreserve van 1 jaar worden aangelegd.
De begroting 2025 van de politiezone Aarschot, als in bijlage, wordt aangenomen en vastgesteld.
Het ontwerp van begroting 2025 van de lokale politiezone Aarschot werd in toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur op 4 december 2024 aan de raadsleden bezorgd.
besluit:
De begroting 2025 van de politiezone Aarschot, als in bijlage toegevoegd, wordt aangenomen en vastgesteld.
Gelet op het ontwerp van begroting 2025 van de politiezone Aarschot, zie bijlage.
Artikel 1
De begroting 2025 van de politiezone Aarschot, als in bijlage toegevoegd, wordt aangenomen en vastgesteld.
Artikel 2
Het resultaat van de politiebegroting 2025 - GEWONE DIENST - van de politiezone Aarschot wordt vastgesteld als volgt:
GEWONE DIENST |
Geraamd algemeen begrotingsresultaat 2024 |
0,00 |
(1) | ||
Begroting 2025 |
|
Saldo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ontvangsten eigen dienstjaar 2025
|
9.095.368,69
|
|
|
|
|
Uitgaven eigen dienstjaar 2025 |
9.095.368,69
|
0,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ontvangsten vorige dienstjaren (in 2025) |
0,00 |
|
|
|
|
Uitgaven vorige dienstjaren (in 2025) |
0,00 |
0,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ontvangsten overboekingen 2025 |
0,00 |
|
|
|
|
Uitgaven overboekingen 2025 |
0,00 |
0,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geraamd resultaat van de begroting 2025 (+ of -) |
|
|
0,00 |
(2) |
|
Geraamd algemeen begrotingsresultaat 2025 - GEWONE DIENST |
|
|
0,00 |
(3) |
|
|
|
|
(3) = (1) + (2) |
|
|
Artikel 3
Het resultaat van de politiebegroting 2025 - BUITENGEWONE DIENST - van de politiezone Aarschot wordt vastgesteld als volgt:
BUITENGEWONE DIENST |
Geraamd algemeen begrotingsresultaat 2024 |
432,15 |
(1) |
|
|
||
Begroting 2025 |
|
Saldo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ontvangsten eigen dienstjaar 2025
|
451.500,00 |
|
|
|
|
|
|
Uitgaven eigen dienstjaar 2025
|
451.500,00
|
0,00 |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Ontvangsten vorige dienstjaren (in 2025) |
0,00 |
|
|
|
|
|
|
Uitgaven vorige dienstjaren (in 2025) |
0,00 |
0,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ontvangsten overboekingen 2025 |
0,00 |
|
|
|
|
|
|
Uitgaven overboekingen 2025 |
0,00 |
0,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geraamd resultaat van de begroting 2025 (+ of -) |
|
|
0,00 |
(2) |
|
|
|
Geraamd algemeen begrotingsresultaat 2025 - Buitengewone dienst |
432,15 |
(3) |
|||||
|
|
|
(3) = (1) + (2) |
|
|
|
|
Vanuit de arrondissementele Politiesamenwerking (PoLAr) wordt voorgesteld om een gemeenschappelijke aankoop te doen van de Mercure-licenties en deze kost te delen door de verschillende deelnemende politiezones. Politiezone Leuven is de aanbestedende zone en factureert de kost door aan de andere politiezones. Dit gebeurt op basis van een verdeelsleutel van 6% voor de politiezone Aarschot, wat neerkomt op 566,28 euro inclusief BTW voor 2025. Licenties en software zijn jaarlijks onderhevig aan prijsstijgingen, doch zal de verdeelsleutel van 6% voor de politiezone Aarschot steeds gehanteerd worden. Het bedrag dat telkens wordt doorgerekend door de politiezone Leuven, zal worden aangerekend op budgetsleutel MJP105763 -- 330/435-01 Bijdrage in de werkingskosten gedragen door andere overheden van de gewone dienst.
Vanuit de arrondissementele Politiesamenwerking (PoLAr) wordt voorgesteld om een gemeenschappelijke aankoop te doen van de Mercure-licenties en deze kost te delen door de verschillende politiezones. Politiezone Leuven is de aanbestedende zone en factureert de kost door aan de andere politiezones. Dit gebeurt op basis van een verdeelsleutel van 6% voor de politiezone Aarschot, wat neerkomt op 566,28 euro inclusief BTW voor 2025. Licenties en software zijn jaarlijks onderhevig aan prijsstijgingen, doch zal de verdeelsleutel van 6% voor de politiezone Aarschot steeds gehanteerd worden.
De nodige kredieten zullen hiervoor worden voorzien. Aan de gemeenteraad wordt in dit verband de goedkeuring gevraagd dat politiezone Aarschot bijdraagt in deze kost in het kader van de PoLAr-overeenkomst.
De 10 deelnemende politiezones binnen het gerechtelijke arrondissement Leuven werken sinds 2021 intensiever samen op het vlak van bedrijfsondersteunende processen. Dat gebeurt via de bovenlokale politiesamenwerking PoLAr (Politiesamenwerking Leuven Arrondissement). De gemeenteraad keurde deze structurele samenwerking goed op 6 mei 2021.
Momenteel host politiezone Leuven de arrondissementele Mercure-server. Mercure wordt gebruikt voor het telefonie-onderzoek.
Jaarlijks stelt zich het probleem dat Mercure de update-licentie slechts enkel wil opsturen wanneer alle politiezones hun individuele bestelbon hebben opgestuurd naar Mercure.
Voor politiezone Leuven loopt de licentie dit jaar af. In de schoot van PoLAr willen zij graag de totale bestelling van alle licenties doen. De kostprijs zal jaarlijks teruggevorderd worden van de verschillende deelnemende zones.
Het voordeel is dat politiezone Leuven de aanbestedende zone is waardoor de andere zones geen aankoopprocedure meer dienen op te starten. De update-licentie kan hierdoor eenvoudiger, maar vooral tijdig, ter beschikking worden gesteld.
Deze samenwerking wordt een subovereenkomst binnen PoLAr en de werkwijze komt formeel op papier te staan.
Het bedrag ten laste van de politiezone Aarschot wordt voor 2025 geraamd op 566,28 EUR incl. BTW. De kostenverdeling gebeurt volgens de PoLAr verdeelsleutel en bedraagt 6% voor de politiezone Aarschot. Licenties en software zijn jaarlijks onderhevig aan prijsstijgingen, doch zal de verdeelsleutel van 6% voor de politiezone Aarschot steeds gehanteerd worden. Het bedrag dat telkens wordt doorgerekend door de politiezone Leuven, zal worden aangerekend op budgetsleutel MJP105763 -- 330/435-01 Bijdrage in de werkingskosten gedragen door andere overheden van de gewone dienst.
Artikel 1
De gemeenteraad stemt in met de bijdrage van politiezone Aarschot in de aankoop van de Mercure-licenties met de deelnemende korpsen. De licenties zullen worden aangekocht door politiezone Leuven als aanbestedende zone.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de verdeelsleutel waardoor Politiezone Aarschot 6% zal terugbetalen aan politiezone Leuven.
Artikel 3
Het bedrag ten laste van de politiezone Aarschot wordt voor 2025 geraamd op 566,28 euro inclusief BTW. Licenties en software zijn jaarlijks onderhevig aan prijsstijgingen, doch zal de verdeelsleutel van 6% voor de politiezone Aarschot steeds gehanteerd worden. Het bedrag dat telkens wordt doorgerekend door de politiezone Leuven, zal worden aangerekend op budgetsleutel MJP105763 -- 330/435-01 Bijdrage in de werkingskosten gedragen door andere overheden van de gewone dienst.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van één voltijdse betrekking van CALog consulent niveau B van "maatschappelijk assistent" in statutair verband. De betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit.
De gemeenteraad heeft op 12 november 2020 de formatie vastgesteld voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot. Deze formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
De gemeenteraad heeft op 19 december 2024 de uitbreiding van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld één voltijdse betrekking van CALog niveau B "maatschappelijk assistent" vacant te verklaren in statutair verband en de betrekking te begeven via de klassieke mobiliteit.
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2025.
Artikel 1
De CALog functie van consulent niveau B "maatschappelijk assistent" wordt vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2024-05 (erratum). Deze betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
Deze medewerker staat onder de rechtstreekse leiding van de teamchef JSD en zal onder andere uit volgende opdrachten bestaan:
3° Gewenst profiel:
Kennis
Algemeen
Vaardigheden
Algemeen
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, adviseur beleid/PLIF: Lynsey Uyttebroeck - tel. 016/55.02.15 - Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot.plif@police.belgium.eu.
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt
8° Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie:
9° Kennistest: nog te bepalen.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van één voltijdse betrekking van CALog niveau C "assistent onthaal" in contractueel verband voor een periode van 1 jaar, eenmaal verlengbaar, buiten de personeelsformatie.
Om de continuïteit van de dienstverlening binnen de dienst melding en interventie te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld één voltijdse betrekking van CALog niveau C "assistent onthaal" vacant te verklaren in contractueel verband voor een periode van 1 jaar, eenmaal verlengbaar, buiten de personeelsformatie.
Gelet op onderstaande motivering waarom een functie van assistent onthaal wenselijk zou zijn in de politiezone:
De vacante plaatsen van inspecteurs interventie worden minder snel ingevuld, doordat er minder kandidaten zijn op nationaal vlak enerzijds en door de wijziging in de aanwervingsprocedure anderzijds (wervingsreserve laureaten).
Bovendien dringt de vraag van de burger naar een kwaliteitsvoller onthaal zich op met name tussen 17u en 20u30. Deze shiften raken door het personeelstekort op interventie niet ingevuld door een lid van de operationele werking.
Om de kost minimaal te houden en snel te kunnen overgaan tot een aanwerving, stellen we voor deze tijdelijke functie open te stellen voor een burgerpersoneelslid, Calog niveau C.
Gelet op het feit dat de betrekkingen van het CaLog in principe statutaire betrekkingen zijn en onderworpen aan de wervingsprocedure van het RPPol;
Gelet op het feit dat enkel betrekkingen buiten de personeelsformatie die als tijdelijk (= contract van bepaalde duur) of een bijzondere of deeltijdse opdrachten (=deeltijds contract) worden beschouwd, enkel nog ingevuld kunnen worden door contractuele personeelsleden;
Gelet dat voor deze contractuele wervingen de in het RPPol voorziene wervingsprocedure niet geldt en de politiekorpsen dus autonoom kunnen aanwerven;
Omwille van bovenstaande redenen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de CALog niveau C-functie van "assistent onthaal" vacant te verklaren met een aanwerving via een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur van één jaar, eenmaal verlengbaar met een periode van één jaar.
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2025.
Artikel 1
De gemeenteraad besluit om een CALog van niveau C "assistent onthaal" contractueel aan te werven buiten de personeelsformatie, via een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur van één jaar, eenmaal verlengbaar met een periode van één jaar.
Artikel 2
De inhoud van de vacature zal er als volgt uitzien:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
De medewerker staat onder de rechtstreekse leiding van de teamchef melding en interventie en zal onder andere uit volgende opdrachten bestaan
Telefonisch en fysiek onthaal van bezoekers.
Medebeheer van de toepassing Appoint: plannen van afspraken.
Registratie van bezoekers.
Aansturen en ondersteunen van ploegen en medewerkers op het terrein met maximaal beschikbare informatie.
Beheer en opvolging van verloren voorwerpen.
Cameratoezicht opvolgen in de binnenstad.
Toezicht op de opgesloten personen en op de cellen.
Back-up voor het bijhouden van het dienstschrijfboek (GALOP): beheer dienstprestaties en inconveniënten, registratie van dienstprestaties voor alle diensten en beheer van het dienstschrijfboek.
Registratie (input in ISLP – Interne registers) van rijverboden (intrekking rijbewijs).
Registratie (input in ISLP – Interne registers) van vakantietoezicht.
Opdrachten ter ondersteuning van projecten.
Instaan voor de administratieve ondersteuning van de diverse functionaliteiten.
Algemeen secretariaatswerk (typen, klasseren).
Administratieve taken toegewezen aan de lokale politie en waarvoor geen politiebevoegdheid vereist is.
3° Gewenst profiel
Hij/Zij volgt zo veel mogelijk alle ontwikkelingen binnen het beleidsdomein van de dienst.
Hij/Zij moet goed kunnen omgaan met de software van MS Office.
Hij/zij beschikt over de sociale en communicatieve vaardigheden die hem/haar in staat stellen het groepswerk en de interpersoonlijke relaties met zijn chefs en zijn collega’s te onderhouden en te bevorderen.
Door zijn/haar zelfbeheersing en stressbestendigheid is de medewerker in staat zijn/haar zelfvertrouwen en kalmte te bewaren in moeilijke omstandigheden.
Hij/zij heeft een grondige kennis van de verschillende administratieve taken en dient wat dit domein betreft op een zelfstandige manier te kunnen werken.
Enig inzicht in de politietaken is onmisbaar.
Een sociale ingesteldheid, luisterbereidheid en communicatieve vaardigheden zijn een noodzaak bij het contact met de bevolking.
Hij/zij geeft blijk van een correcte houding, van een verzorgd voorkomen en van een verzorgd taalgebruik in het besef dat dit belangrijke elementen zijn die bepalend zijn voor de indruk die de burger heeft over de lokale politie.
Hij/zij geeft blijk van gepaste initiatieven en een creatieve ingesteldheid.
Van de medewerker wordt verwacht dat hij/zij :
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, adviseur beleid/PLIF: Lynsey Uyttebroeck - tel. 016/55.02.15 - Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: Lynsey.uyttebroeck@police.belgium.eu.
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt
8° Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie:
9° Kennistest: nog te bepalen.
Artikel 3
De vacature van Assistent onthaal zal via de website van de VDAB worden gepubliceerd.
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het vestigen van een recht van opstal aan FIBERKLAAR B.V. op een perceel grond met een oppervlakte van 29 m², gelegen in de Maria van Brabantstraat
In het FIBERKLAAR-netwerk dat zal uitgebouwd worden in de regio Aarschot – Scherpenheuvel – Diest zullen er op verschillende plaatsen zogenaamde POP’s worden geplaatst.
(POP = Point Of Presence = fysieke cabines waar netwerken samenkomen.)
Doel van deze POP-locaties is het samenbrengen van alle individuele glasvezelaansluitingen van elke woning. Vanuit de POP-locaties wordt er een connectie gemaakt met de ‘buitenwereld’, zodat er een verbinding met het internet tot stand kan worden gebracht. M.a.w. elke woning zal een rechtstreekse glasvezel hebben van aan het toestel tot in een POP-locatie. In de POP’s zullen de verschillende deelnemende operatoren hun apparatuur kunnen voorzien waarop dan de individuele huisaansluitingen kunnen worden aangesloten.
Op grondgebied Aarschot wordt de plaatsing van 2 POP's gepland. Bij het bepalen van de meest geschikte locatie voor het plaatsen van de fysieke cabines werden verschillende locaties onderzocht. Hierbij werd rekening gehouden met de eigendomsstatus van de grond, de ruimtelijke inplanting in de omgeving en de technische uitvoerbaarheid van plaatsing van de fysieke cabine en uitrol van het glasvezelnetwerk.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 9 juni 2023 volgende locaties voor de plaatsing van de POP's van FIBERKLAAR principieel goed.
Op 15 december 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning OM/2023/00305 - BESIX Unitec NV, Maria van Brabantstraat zn te 3200 Aarschot goed voor het oprichten van een technische cabine voor glasvezel in functie van het project FIBERKLAAR.
De cabine zal opgericht worden op 1,65 meter van de linker zijgevel van de woning Maria van Brabantstraat 13. De technische cabine meet 4,64 meter op 2,44 meter en zal ingeplant worden op het geasfalteerde pleintje. De cabine heeft een plat dak met een hoogte van 2,89 meter en zal afgewerkt worden met een lichtgrijze crepi (RAL 7035). Rondom de cabine wordt een waterdoorlatende klinkerverharding.
In functie van de plaatsing van een cabine verzoekt FIBERKLAAR B.V. de stad Aarschot tot het vestigen van een recht van opstal op een perceel grond met een oppervlakte van 29 m², gelegen in de Maria van Brabantstraat naast huisnummer 13 te 3200 Aarschot (afdeling 1, sectie A (openbaar domein)).
De waarde wordt geraamd op 550 euro (cf. het schattingsverslag opgemaakt door het landmetersbureau Intertopo van 09.11.2023).
Voorstel van besluit
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het vestigen van een recht van opstal aan FIBERKLAAR B.V. op een perceel grond met een oppervlakte van 29 m², gelegen in de Maria van Brabantstraat naast huisnummer 13 te 3200 Aarschot (afdeling 1, sectie A (openbaar domein)) zoals aangeduid op bijgevoegd metings- en splitsingsplan van beëdigd landmeter-expert Siska Dumoulin, voor een bedrag zoals geraamd in het schattingsverslag van het landmetersbureau Intertopo van 09.11.2023, zijnde 550 euro.
In het FIBERKLAAR-netwerk dat zal uitgebouwd worden in de regio Aarschot – Scherpenheuvel – Diest zullen er op verschillende plaatsen zogenaamde POP’s worden geplaatst.
(POP = Point Of Presence = fysieke cabines waar netwerken samenkomen.)
Doel van deze POP-locaties is het samenbrengen van alle individuele glasvezelaansluitingen van elke woning. Vanuit de POP-locaties wordt er een connectie gemaakt met de ‘buitenwereld’, zodat er een verbinding met het internet tot stand kan worden gebracht. M.a.w. elke woning zal een rechtstreekse glasvezel hebben van aan het toestel tot in een POP-locatie. In de POP’s zullen de verschillende deelnemende operatoren hun apparatuur kunnen voorzien waarop dan de individuele huisaansluitingen kunnen worden aangesloten.
Op grondgebied Aarschot wordt de plaatsing van 2 POP's gepland. Bij het bepalen van de meest geschikte locatie voor het plaatsen van de fysieke cabines werden verschillende locaties onderzocht. Hierbij werd rekening gehouden met de eigendomsstatus van de grond, de ruimtelijke inplanting in de omgeving en de technische uitvoerbaarheid van plaatsing van de fysieke cabine en uitrol van het glasvezelnetwerk.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 9 juni 2023 volgende locaties voor de plaatsing van de POP's van FIBERKLAAR principieel goed.
Op 15 december 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning OM/2023/00305 - BESIX Unitec NV, Maria van Brabantstraat zn te 3200 Aarschot goed voor het oprichten van een technische cabine voor glasvezel in functie van het project FIBERKLAAR.
De cabine zal opgericht worden op 1,65 meter van de linker zijgevel van de woning Maria van Brabantstraat 13. De technische cabine meet 4,64 meter op 2,44 meter en zal ingeplant worden op het geasfalteerde pleintje. De cabine heeft een plat dak met een hoogte van 2,89 meter en zal afgewerkt worden met een lichtgrijze crepi (RAL 7035). Rondom de cabine wordt een waterdoorlatende klinkerverharding.
In functie van de plaatsing van een cabine verzoekt FIBERKLAAR B.V. de stad Aarschot tot het vestigen van een recht van opstal op een perceel grond met een oppervlakte van 29 m², gelegen in de Maria van Brabantstraat naast huisnummer 13 te 3200 Aarschot (afdeling 1, sectie A (openbaar domein)).
De waarde wordt geraamd op 550 euro (cf. het schattingsverslag opgemaakt door het landmetersbureau Intertopo van 09.11.2023).
Het ontwerp van overeenkomst gaat als bijlage.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het vestigen van een recht van opstal aan FIBERKLAAR B.V. op een perceel grond met een oppervlakte van 29 m², gelegen in de Maria van Brabantstraat naast huisnummer 13 te 3200 Aarschot (afdeling 1, sectie A (openbaar domein)) zoals aangeduid op bijgevoegd metings- en splitsingsplan van beëdigd landmeter-expert Siska Dumoulin, voor een bedrag zoals geraamd in het schattingsverslag van het landmetersbureau Intertopo van 09.11.2023, zijnde 550 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van bijgevoegde overeenkomst.
Artikel 3
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad (of hun afgevaardigden).
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere dossiervorming.
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
De gemeenteraad is definitief akkoord met plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Grote Laakweg te 3200 Aarschot zoals aangeduid op het plan van B.V.V.A. Landmeterskantoor Peeters - Torfs;
Uit het bijgevoegd rooilijnplan 'BA_BP22_I_B_2_rooilijnplan landmeter, horende bij het aanvraagdossier tot het bekomen van een omgevingsvergunning, blijkt dat lot 2 met een oppervlakte van 196m², dient ingelijfd te worden bij het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Grote Laakweg te 3200 Aarschot.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het rooilijnplan als lot 2 met een oppervlakte van 196m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
- met als referentie OMV_2024102074;
- ingediend op 17/07/2024;
- van Parada-Delgado Amber en Bergé Louis gevestigd te Elfnovemberlaan 4 bus 0001 - 3010 Leuven;
- met als onderwerp 'het bouwen van een kleinschalige eengezinswoning, inclusief een gratis grondafstand';
- kadastraal gekend als 2e Afdeling, sectie G, nr. 157 E2
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Grote Laakweg te 3200 Aarschot zoals aangeduid op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Véronique Peeters van B.V.V.A. Landmeterskantoor Peeters - Torfs;
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het rooilijnplan 'BA_BP22_I_B_2_rooilijnplan landmeter' als lot 2 met een oppervlakte van 196m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of diens afgevaardigden.
Het reglement inzake het doorvoeren van een sociaal verantwoorde financiële tegemoetkoming voor de huishoudelijke afvalkosten - Dienstjaar 2025, wordt goedgekeurd. Er wordt in 2025 een premie toegekend aan de volgende doelgroepen:
DG1: Gezinnen met 1 of > kinderen jonger dan 3 jaar |
€ 60 per voltijds kind, of voor herbruikbare luiers de helft van de factuur met een maximum van € 125 |
DG2A: Peritoneaal dialysepatiënten |
€ 35 |
DG2B: Stomapatiënten |
€ 35 |
DG2C: Patiënten die lijden aan incontinentie | € 80 |
Er wordt vanaf 1.1.2025 voorzien in een uitdoofscenario (3 maanden) voor de aanlevering van de in voorgaande jaren verdeelde gratis witte luierzakken. De aanname van deze afvalstoffen zal georganiseerd worden aan de stedelijke werkhal Aarschot. Het College van Burgemeester en Schepenen kan naar opportuniteit besluiten om de termijn van uitdoven aan te passen.
Het lokaal bestuur wenst voor 2025 een subsidiereglement in te voeren, met als doel specifieke doelgroepen te ondersteunen in hun DifTar-factuur. Deze regeling vervangt alle voorgaande beslissingen houdende financiële en niet-financiële tegemoetkomingen. DifTar huldigt het principe van “de vervuiler betaalt”. De ophaalkosten kunnen een zware financiële last betekenen voor gezinnen met kleine kinderen of voor gezinnen met personen die worden geconfronteerd met (een) aandoening(en) waardoor een verhoogde afvalproductie optreedt. Het gewicht van onder andere gebruikte luiers of gebruikt incontinentiemateriaal weegt letterlijk en figuurlijk zwaar door.
Er wordt voorgesteld om in 2025 in te zetten op louter een financiële tegemoetkoming. Het bestaande systeem van aanbrengen van luiermaterialen in luierzakken naar de recyclageparken eindigt op 31.12.2024. De bijkomende kosten door het aanbieden in de restafval recipiënten worden gebufferd door te willen voorzien in een financiële tegemoetkoming. Voor het dienstjaar 2025 zullen de volgende bevolkingsgroepen in aanmerking komen voor de tussenkomst van een éénmalige premie in de onkosten voor de huisvuilophaling:
DG1: Gezinnen met 1 of > kinderen jonger dan 3 jaar |
€ 60 per voltijds kind, of voor herbruikbare luiers de helft van de factuur met een maximum van € 125 |
DG2A: Peritoneaal dialysepatiënten |
€ 35 |
DG2B: Stomapatiënten |
€ 35 |
DG2C: Patiënten die lijden aan incontinentie | € 80 |
De financiële tegemoetkoming is cumuleerbaar voor de rechthebbenden die tegelijk voldoen aan meerdere van de hoger genoemde correcties.
De premies zijn gedifferentieerd omdat de door de doelgroepen aangebrachte vuilvrachten aan luiermaterialen eveneens verschillend zijn in massa en volume.
De premie voor de aankoop of huur van een pakket voorgevormde herbruikbare luiers en bijhorende benodigdheden is enkel en alleen van toepassing voor gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar. Deze premie kan maar éénmaal per kind worden aangevraagd (blijft geldig gedurende 3 jaar) en is derhalve niét cumuleerbaar met andere financiële tegemoetkomingen voortkomend uit het besluit.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het voorgelegde ontwerp van beslissing goed te keuren.
Gelet op:
Overwegende:
- Doelgroep: Onthaalhouders (zelfstandige onthaalouders en onthaalouders die voor de Dienst Opvanggezinnen Landelijke Kinderopvang werken en op grondgebied Aarschot gevestigd zijn);
- Doelgroep: Mini-crèches erkend door Kind en Gezin en gehuisvest op grondgebied Aarschot;
- Doelgroep 1: Gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar;
- Doelgroep 2A: Peritoneaal dialysepatiënten;
- Doelgroep 2B: Stomapatiënten;
- Doelgroep 2C: Patiënten die lijden aan incontinentie;
DG1: Gezinnen met 1 of > kinderen jonger dan 3 jaar |
€ 60 per voltijds kind, of voor herbruikbare luiers de helft van de factuur met een maximum van € 125 |
DG2A: Peritoneaal dialysepatiënten |
€ 35 |
DG2B: Stomapatiënten |
€ 35 |
DG2C: Patiënten die lijden aan incontinentie | € 80 |
Overwegende:
Component ‘ Wetmatigheidscontrole die voorafgaat aan de verbintenis’
De gemeenteraad kan aan doelgroepen (gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar, peritoneaal dialysepatiënten, stomapatiënten en patiënten die lijden aan incontinentie) een premie toekennen als tussenkomst in de onkosten voor de huishoudelijke afvalophaling. Uit het onderzoek van de documenten blijken er geen strijdigheden met de wettelijke voorschriften.
Artikel 1
Voor het dienstjaar 2025 wordt een premie als tussenkomst in de onkosten voor de huisvuilophaling voorzien voor rechthebbenden die behoren tot de hieronder opgesomde doelgroepen:
Doelgroep 1: Gezinnen met 1 of > kinderen jonger dan 3 jaar |
Doelgroep 2A: Peritoneaal dialysepatiënten |
Doelgroep 2B: Stomapatiënten |
Doelgroep 2C: Patiënten die lijden aan incontinentie |
Artikel 2
§1. Het bedrag van de premie bedraagt:
DG1: Gezinnen met 1 of > kinderen jonger dan 3 jaar |
€ 60 per voltijds kind, of voor herbruikbare luiers de helft van de factuur met een maximum van € 125 |
DG2A: Peritoneaal dialysepatiënten |
€ 35 |
DG2B: Stomapatiënten |
€ 35 |
DG2C: Patiënten die lijden aan incontinentie | € 80 |
De financiële tegemoetkoming is cumuleerbaar voor de rechthebbenden die tegelijk voldoen aan meerdere van de hoger genoemde voorwaarden.
§2. Gezinnen of rechthebbenden onder doelgroep 1 die een premie voor herbruikbare luiers hebben aangevraagd, kunnen géén gebruik maken van de financiële premie voor luierafval ten belope € 60,-.
Artikel 3
De premie voor de aankoop of huur van een pakket voorgevormde herbruikbare luiers en bijhorende benodigdheden is enkel en alleen van toepassing voor gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar. Deze premie kan maar éénmaal per kind worden aangevraagd (en blijft geldig gedurende 3 jaar). Deze premie is derhalve niet cumuleerbaar met andere financiële tegemoetkomingen voorkomende uit dit besluit.
Artikel 4
De verschillende groepen rechthebbenden moeten inwoner zijn van Aarschot. De rechthebbenden dienen de volgende bewijzen voor te leggen aan het College van Burgemeester en Schepenen:
Doelgroep 1:
De rechthebbende gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar:
Doelgroepen 2A, 2B en 2C:
De rechthebbende peritoneaal dialysepatiënten, stomapatiënten en patiënten die lijden aan incontinentie: het aanvraagformulier, een bewijs van samenstelling van het gezin, als bewijs dat ze thuis verblijven of thuis verzorgd worden, en een bewijs van de huisarts dat ze peritoneaal dialysepatiënt, stomapatiënt of patiënt zijn die lijdt aan incontinentie.
Artikel 5
Binnen de perken van de daartoe voorziene kredieten en na afgifte van het aanvraagformulier, te samen met de gevraagde bewijsmaterialen, zal het bedrag ter waarde van de toegekende sociale correctie als onder artikel 2 bepaald, worden ingeschreven op de provisierekening van de persoon die het aanvraagformulier invult of zo deze persoon niet als referentiepersoon geregistreerd staat in het afvalbetaalsysteem, van de persoon die ingeschreven staat in het bevolkingsregister op hetzelfde adres als de persoon die het aanvraagformulier afgeeft en als referentiepersoon deelneemt aan het afvalbetaalsysteem. De datum van de voorlegging van de gevraagde documenten aan het College van Burgemeester en Schepenen, is bepalend voor het nazicht van de vereiste voorwaarden tot toekenning van de premie.
Artikel 6
Binnen de perken van de daartoe voorziene kredieten en na afgifte van het aanvraagformulier, te samen met de gevraagde bewijsmaterialen, zal voor de gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar, dewelke een premie voor de aankoop of huur van een pakket voorgevormde herbruikbare luiers met bijhorende benodigdheden hebben aangevraagd, de premie worden uitbetaald op rekeningnummer van de aanvrager, max. 3 maanden na het indienen van de aanvraag. De datum van de voorlegging van de gevraagde documenten aan het College van Burgemeester en Schepenen, is bepalend voor het nazicht van de vereiste voorwaarden tot toekenning van de premie.
Artikel 7
Volgende op de uitvoering van het besluit van de gemeenteraad van 21.12.2023 inzake het doorvoeren van een sociaal verantwoorde financiële tegemoetkoming voor de huishoudelijke afvalkosten / retributie voor extra contingent witte kunststofzakken - Dienstjaar 2024, zal een uitdoofscenario worden ingezet tot aanvaarding van gevulde gratis witte luierzakken die in 2024 verdeeld werden. De aanvaarding zal georganiseerd worden aan de stedelijke werkhal Aarschot. Het uitdoofscenario loopt van 1.1.2025 tot uiterlijk 31.3.2025. Indien dit opportuun wordt geacht kan het College van Burgemeester en Schepenen de voormelde termijn gemotiveerd aanpassen.
De raad stelt de compensatieregeling voor het gemeentepersoneel vast voor de feestdagen die in het jaar 2025 samenvallen met een zaterdag of een zondag.
Artikel 303 van de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeentepersoneel stelt onder meer dat de raad jaarlijks bepaalt op welke wijze feestdagen, die samenvallen met een zaterdag of een zondag of in voorkomend geval, een normale inactiviteitsdag voor een voltijds werkend personeelslid krachtens de arbeidstijdregeling die op hem van toepassing is, gecompenseerd worden. De raad heeft hierbij de volgende mogelijkheden:
Er zijn in 2025 twee feestdagen die op een zaterdag of een zondag vallen:
In dit verband wordt voorgesteld om onderstaande compensatieregeling voor het gemeentepersoneel vast te leggen voor de feestdagen die in het jaar 2025 samenvallen met een zaterdag of een zondag:
FEESTDAGEN die op een zaterdag of zondag vallen |
COMPENSATIEREGELING |
zaterdag 1 november 2025 |
vervangende feestdag op woensdag 24 december 2025 |
zondag 2 november 2025 |
op te nemen conform de modaliteiten van de jaarlijkse vakantie |
Dit voorstel werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 04.10.2024 en door de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 21.10.2024.
Aan de gemeenteraad wordt dan ook voorgesteld om in te stemmen met het voorstel tot vaststelling van voormelde vervangende feestdagen voor het gemeentepersoneel voor de feestdagen die in het jaar 2025 samenvallen met een zaterdag of een zondag.
Artikel 303 van de rechtspositieregeling van toepassing op het gemeentepersoneel stelt onder meer dat de raad jaarlijks bepaalt op welke wijze feestdagen, die samenvallen met een zaterdag of een zondag of in voorkomend geval, een normale inactiviteitsdag voor een voltijds werkend personeelslid krachtens de arbeidstijdregeling die op hem van toepassing is, gecompenseerd worden. De raad heeft hierbij de volgende mogelijkheden:
Er zijn in 2025 twee feestdagen die op een zaterdag of een zondag vallen:
In dit verband wordt voorgesteld om onderstaande compensatieregeling voor het gemeentepersoneel vast te leggen voor de feestdagen die in het jaar 2025 samenvallen met een zaterdag of een zondag:
FEESTDAGEN die op een zaterdag of zondag vallen |
COMPENSATIEREGELING |
zaterdag 1 november 2025 |
vervangende feestdag op woensdag 24 december 2025 |
zondag 2 november 2025 |
op te nemen conform de modaliteiten van de jaarlijkse vakantie |
Dit voorstel werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 04.10.2024 en door de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 21.10.2024.
Artikel 1
De compensatieregeling voor het gemeentepersoneel voor de feestdagen die in het jaar 2025 samenvallen met een zaterdag of een zondag worden vastgesteld als volgt:
FEESTDAGEN die op een zaterdag of zondag vallen |
COMPENSATIEREGELING |
zaterdag 1 november 2025 |
vervangende feestdag op woensdag 24 december 2025 |
zondag 2 november 2025 |
op te nemen conform de modaliteiten van de jaarlijkse vakantie |
Artikel 2
Dit besluit wordt ter kennis gebracht van het gemeentepersoneel.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vaststelling van de einduren voor muziek en verkoop van drank en het sluitingsuren van de hutten tijdens de Winter van Aarschot 2024. Het niet naleven van de afspraken kan bestraft worden met een gemeentelijke administratieve geldboete.
Het politiereglement fuiven en evenementen (artikel 16) bepaalt dat er geen sluitingsuur is op het grondgebied van de stad Aarschot.
Omwille van overlast tijdens de voorbije edities van de Winter Van Aarschot vraagt de dienst evenementen om voor de editie 2024 een einduur voor muziek en verkoop van drank in te voeren en tevens een sluitingsuur van de hutten.
Op 9 februari 2023 keurde de gemeenteraad de gecoördineerde versie van het algemeen politiereglement goed. Inbreuken op het politiereglement kunnen gesanctioneerd worden met administratieve sancties waaronder een administratieve geldboete.
|
einduur muziek/verkoop van drank |
sluitingsuur hutten |
vr. 13.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
za. 14.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
zo. 15.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
ma. 16.12.2024 |
- |
sluitingsdag |
di. 17.12.2024 |
22u00 |
22u30 |
wo. 18.12.2024 |
22u00 |
22u30 |
do. 19.12.2024 |
22u00 |
22u30 |
vr. 20.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
za. 21.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
zo. 22.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
ma. 23.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
di. 24.12.2024 |
- |
sluitingsdag |
wo. 25.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
do. 26.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
vr. 27.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
za. 28.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
zo. 29.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
ma. 30.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
di. 31.12.2024 - 01.01.2025 |
03u00 |
04u00 |
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de vaststelling van de einduren voor muziek en verkoop van drank en het sluitingsuren van de hutten tijdens de Winter van Aarschot 2024.
|
einduur muziek/verkoop van drank |
sluitingsuur hutten |
vr. 13.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
za. 14.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
zo. 15.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
ma. 16.12.2024 |
- |
sluitingsdag |
di. 17.12.2024 |
22u00 |
22u30 |
wo. 18.12.2024 |
22u00 |
22u30 |
do. 19.12.2024 |
22u00 |
22u30 |
vr. 20.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
za. 21.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
zo. 22.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
ma. 23.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
di. 24.12.2024 |
- |
sluitingsdag |
wo. 25.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
do. 26.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
vr. 27.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
za. 28.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
zo. 29.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
ma. 30.12.2024 |
01u00 |
01u30 |
di. 31.12.2024 - 01.01.2025 |
03u00 |
04u00 |
Artikel 2
Het niet naleven van de bepalingen van artikel 1 kan bestraft worden met een gemeentelijke administratieve geldboete.
Artikel 3
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 06.11.2024 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 2024-2 van de politiezone Aarschot.
De gemeenteraad wordt kennis gegeven van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 06.11.2024 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 2-2024 van de politiezone Aarschot.
Gelet op het bijgevoegd besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 6.11.2024 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 2024-2 van de politiezone Aarschot.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van bovengenoemd besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 06.11.2024.
De gemeenteraad stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 vast, zoals in bijlage toegevoegd. De ramingen, die voor het boekjaar 2025 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2025.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben op 12 december 2019 hun beleids- en financiële planning vastgelegd in een meerjarenplan voor de periode 2020 tot 2025. Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst het eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan, die de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vastgesteld.
Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan.
Vermits elke rechtspersoon (stad en OCMW) voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan wel een duidelijk onderscheid tussen de kredieten van de stad en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (M3), waarin de kredieten voor de stad en het OCMW apart worden opgenomen.
Omdat de stad en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financieel evenwicht voor de twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld. Het meerjarenplan is financieel in evenwicht als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
De twee bovenvermelde normen worden aangevuld met indicatoren over het geconsolideerd financieel evenwicht en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge. Dit zijn evenwel geen afdwingbare normen.
In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan op 4 december 2024 aan de raadsleden bezorgd.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2 - 2024 vast, zoals in bijlage toegevoegd.
Gelet op
Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die voor het boekjaar 2025 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2025.
De aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, bestaat uit de volgende onderdelen:
De kerncijfers van het meerjarenplan, zoals terug te vinden in het document M2 (staat van het financieel evenwicht):
Budgettair resultaat |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
2027 |
Exploitatiesaldo | 6.122.851 | 5.346.188 | 1.906.714 | 9.869.881 |
1.213.265 | 1.945.031 | 1.816.606 | 1.927.203 |
Investeringssaldo | -3.619.895 | -6.366.810 | -6.930.257 | -5.832.126 |
-8.045.261 | -19.682.077 |
-17.741.384 | -3.979.638 |
Financieringssaldo | 2.386.731 | -1.302.768 | -2.466.254 | 9.874.988 | -2.434.988 | 10.190.065 | 15.927.247 | 2.054.905 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | 4.889.687 | -2.323.391 | -7.489.797 | 13.912.743 | -9.266.984 | -7.546.982 | 2.470 |
2.470 |
Beschikbaar budgettair resultaat | 12.716.880 | 10.393.489 | 2.903.692 | 16.816.435 | 7.549.451 | 2.469 | 4.939 | 7.409 |
Autofinancieringsmarge | 4.538.617 | 3.942.045 | 432.049 | 8.389.083 | -525.176 | 297.300 | -314.564 | -801.353 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 4.327.902 | 3.402.549 | 97.886 | 8.213.244 | -1.200.796 | -310.017 | -1.253.837 | -2.456.741 |
Het meerjarenplan is financieel in evenwicht als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
Geconsolideerd financieel evenwicht
|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 12.898.338 | 10.586.083 | 3.306.833 | 17.253.479 | 7.905.133 | 402.435 | 438.129 | 466.600 |
Totale autofinancieringsmarge | 4.110.942 | 3.569.883 | 686.088 | 8.420.987 | -528.797 | 341.583 | -281.339 | -775.353 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 3.537.552 | 2.602.369 | -10.363 | 7.806.727 | -1.609.576 | -683.118 | -1.640.628 | -2.891.318 |
Enig artikel
De gemeenteraad stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 vast, zoals in bijlage toegevoegd. De ramingen, die voor het boekjaar 2025 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2025.
De voorzitter schorst de vergadering van de gemeenteraad om eerst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn af te werken zodat alle openbare vergaderingen kunnen worden afgerond.
Na afloop van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt de vergadering van de gemeenteraad opnieuw geopend om de besloten vergadering aan te vatten.
De voorzitter schorst de vergadering van de gemeenteraad om eerst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn te behandelen.
Na afloop van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt de vergadering van de gemeenteraad opnieuw geopend.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027, die de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld op 19 december 2024, goed, zoals in bijlage toegevoegd. Hierdoor is de aanpassing van het meerjarenplan in zijn geheel definitief vastgesteld. De ramingen, die voor het boekjaar 2025 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2025.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben op 12 december 2019 hun beleids- en financiële planning vastgelegd in een meerjarenplan voor de periode 2020 tot 2025. Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst het eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan, die de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vastgesteld.
Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan.
Vermits elke rechtspersoon (stad en OCMW) voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan wel een duidelijk onderscheid tussen de kredieten van de stad en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (M3), waarin de kredieten voor de stad en het OCMW apart worden opgenomen.
Omdat de stad en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financieel evenwicht voor de twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld. Het meerjarenplan is financieel in evenwicht als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
De twee bovenvermelde normen worden aangevuld met indicatoren over het geconsolideerd financieel evenwicht en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge. Dit zijn evenwel geen afdwingbare normen.
In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan op 4 december 2024 aan de raadsleden bezorgd.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2 - 2024, die de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld op 19 december 2024, goed, zoals in bijlage toegevoegd. Hierdoor is de aanpassing van het meerjarenplan in zijn geheel definitief vastgesteld.
Gelet op
Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die voor het boekjaar 2025 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2025.
De aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, bestaat uit volgende onderdelen:
De kerncijfers van het meerjarenplan, zoals terug te vinden in het document M2 (staat van het financieel evenwicht):
Budgettair resultaat |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
2027 |
Exploitatiesaldo | 6.122.851 | 5.346.188 | 1.906.714 | 9.869.881 | 1.213.265 | 1.945.031 | 1.816.606 | 1.927.203 |
Investeringssaldo | -3.619.895 | -6.366.810 | -6.930.257 | -5.832.126 | -8.045.261 | -19.682.077 | -17.741.384 | -3.979.638 |
Financieringssaldo | 2.386.731 | -1.302.768 | -2.466.254 | 9.874.988 | -2.434.988 | 10.190.065 | 15.927.247 | 2.054.905 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | 4.889.687 | -2.323.391 | -7.489.797 | 13.912.743 | -9.266.984 | -7.546.982 | 2.470 | 2.470 |
Beschikbaar budgettair resultaat | 12.716.880 | 10.393.489 | 2.903.692 | 16.816.435 | 7.549.451 | 2.469 | 4.939 | 7.409 |
Autofinancieringsmarge | 4.538.617 | 3.942.045 | 432.049 | 8.389.083 | -525.176 | 297.300 | -314.564 | -801.353 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 4.327.902 | 3.402.549 | 97.886 | 8.213.244 | -1.200.796 | -310.017 | -1.253.837 | -2.456.741 |
Het meerjarenplan is financieel in evenwicht als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
Geconsolideerd financieel evenwicht
|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 12.898.338 | 10.586.083 | 3.306.833 | 17.253.479 | 7.905.133 | 402.435 | 438.129 | 466.600 |
Totale autofinancieringsmarge | 4.110.942 | 3.569.883 | 686.088 | 8.420.987 | -528.797 | 341.583 | -281.339 | -775.353 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 3.537.552 | 2.602.369 | -10.363 | 7.806.727 | -1.609.576 | -683.118 | -1.640.628 | -2.891.318 |
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027, die de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld op 19 december 2024, goed, zoals in bijlage toegevoegd. Hierdoor is de aanpassing van het meerjarenplan in zijn geheel definitief vastgesteld. De ramingen, die voor het boekjaar 2025 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2025.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 van het AGB Aarschot, die door de raad van bestuur van het AGB Aarschot werd vastgesteld op 19 december 2024, goed. Hierdoor is de aanpassing van het meerjarenplan, in bijlage, in zijn geheel definitief vastgesteld. De ramingen, die voor het boekjaar 2025 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2025.
De raad van bestuur van het AGB Aarschot heeft de beleids- en financiële planning vastgelegd in een meerjarenplan voor de periode 2020 tot 2027. Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, eerst vastgesteld door de raad van bestuur en vervolgens voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. Na goedkeuring door de gemeenteraad is de aanpassing van het meerjarenplan definitief vastgesteld.
Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die voor het boekjaar 2025 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor dat jaar.
Het meerjarenplan van het AGB Aarschot is financieel in evenwicht als het geraamd beschikbaar budgettair resultaat in geen enkel jaar negatief is.
In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan op 4 december 2024 aan de raadsleden bezorgd.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 van het AGB Aarschot, die door de raad van bestuur van het AGB Aarschot werd vastgesteld op 19 december 2024, goed. Hierdoor is de aanpassing van het meerjarenplan, in bijlage, in zijn geheel definitief vastgesteld. De ramingen, die voor het boekjaar 2025 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2025.
Gelet op
De aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlagen, bestaat uit volgende onderdelen:
De kerncijfers van het meerjarenplan, zoals terug te vinden in het document M2 (staat van het financieel evenwicht):
Budgettair resultaat
|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Exploitatiesaldo | -29.511 | 1.600 | 710.578 | 509.188 | 541.304 | 659.316 | 709.455 | 737.921 |
Investeringssaldo | -915.083 | -203.544 | -2.011.014 | -905.023 | -1.651.834 | -1.412.884 | -1.629.380 | -111.949 |
Financieringssaldo | 516.920 | 213.080 | 1.510.983 | 429.739 | 1.029.167 | 797.851 | 953.150 | -599.972 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | -427.675 | 11.136 | 210.547 | 33.904 | -81.363 | 44.284 | 33.225 | 26.000 |
Beschikbaar budgettair resultaat | 181.458 | 192.594 | 403.141 | 437.044 | 355.682 | 399.965 | 433.190 | 459.190 |
Autofinancieringsmarge | -427.675 | -372.163 | 254.039 | 31.904 | -3.621 | 44.284 | 33.225 | 26.000 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | -790.351 | -800.180 | -108.248 | -406.517 | -408.780 | -373.101 | -386.791 | -434.577 |
Het meerjarenplan van een autonoom gemeentebedrijf is financieel in evenwicht als het geraamd beschikbaar budgettair resultaat in geen enkel jaar negatief is.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 van het AGB Aarschot, die door de raad van bestuur van het AGB Aarschot werd vastgesteld op 19 december 2024, goed. Hierdoor is de aanpassing van het meerjarenplan, in bijlage, in zijn geheel definitief vastgesteld. De ramingen, die voor het boekjaar 2025 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2025.
De gemeenteraad stelt de lijst van nominatieve werkings- en investeringstoelagen 2024 en 2025 vast.
In toepassing van artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad haar bevoegdheid voor het toekennen van nominatieve subsidies niet toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen. De bevoegdheid voor de toekenning van nominatieve subsidies ligt dus volledig bij de gemeenteraad. Tot en met 2019 was de lijst met nominatieve subsidies een verplichte bijlage bij het budget, de goedkeuring van het budget impliceerde automatisch ook de goedkeuring van de nominatieve subsidies. Vanaf BBC 2020 bestaat het beleidsrapport 'budget' en haar verplichte bijlagen niet meer. De nominatieve subsidies nemen vanaf BBC 2020 de vorm aan van een afzonderlijk besluit van de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt daarom de lijst van nominatieve werkings- en investeringstoelagen 2024 en 2025 voorgelegd, zoals bepaald in het document in bijlage.
Ontwerp besluit:
De gemeenteraad stelt de lijst van nominatieve werkings- en investeringstoelagen 2024 en 2025 vast, zoals bepaald in het document in bijlage.
Gelet op
Naar aanleiding van de aanpassing van het meerjarenplan wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de nominatieve werkings- en investeringstoelagen van 2024 en 2025 vast te stellen zoals opgenomen in de lijst in bijlage.
In het ontwerp van meerjarenplan, zoals goedgekeurd door de raad op 19 december 2024, zijn de nominatieve toelagen opgenomen.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de lijst van nominatieve werkings- en investeringstoelagen 2024 en 2025 vast, zoals bepaald in het document in bijlage.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering conform het gemeentelijk reglement 'Controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen' zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 10.03.2022.
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2025 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot voor een termijn van 20 jaar tot 31 december 2045, ten bedrage van 1.412.884,11 euro.
Het transactiekrediet van de investeringen van het AGB Aarschot in 2025 wordt geraamd op 1.412.884,11 euro (afschrijvingen op 20 jaar). De liquiditeitspositie van het AGB Aarschot laat geen integrale en onmiddellijke externe financiering toe. Het is daarom aangewezen dat de stad ter financiering een renteloze lening toestaat aan AGB Aarschot.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning van een renteloze lening voor een termijn van 20 jaar, ten bedrage van 1.412.884,11 euro.
Het transactiekrediet van de investeringen van het AGB Aarschot in 2025 wordt geraamd op 1.412.884,11 euro.
De liquiditeitspositie van het AGB Aarschot laat geen integrale en onmiddellijke externe financiering toe. Het is daarom aangewezen dat de stad ter financiering een renteloze lening toestaat aan AGB Aarschot. Hierbij moet opgemerkt worden dat het renteloze karakter van een lening die verstrekt wordt door een stad aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Aan de raad wordt de bijgaande leningsovereenkomst 2025 voorgelegd tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot voor de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot, ten bedrage van 1.412.884,11 euro, voor een termijn van 20 jaar tot 31 december 2045.
De verwerking van deze toegestane renteloze lening is te boeken op
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2025 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot voor een termijn van 20 jaar tot 31 december 2045, ten bedrage van 1.412.884,11 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de bijgaande overeenkomst te ondertekenen namens de stad Aarschot.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement goed op basis waarvan de stad Aarschot het AGB Aarschot een prijssubsidie toekent voor het recht op toegang tot de infrastructuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot in 2025.
Met beslissing ET.129.288 van 19 januari 2016 heeft de BTW administratie haar visie op het BTW-statuut van autonome gemeentebedrijven uiteengezet.
Van belang is onder meer dat werkingssubsidies (waarop geen BTW moet worden aangerekend) die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, in principe niet in aanmerking mogen worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. Prijssubsidies (waarop wel BTW moet worden aangerekend) die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, komen daarentegen wel in aanmerking voor de beoordeling van het winstoogmerk.
Het AGB Aarschot heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2025 voor de exploitatie van de infrastructuur, zoals vastgelegd in het op 19 december 2024 goedgekeurd meerjarenplan. Op basis van deze ramingen heeft het AGB Aarschot vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2025 de inkomsten uit prijssubsidies voor het verlenen van het recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde infrastructuur minstens 1.353.063,29 euro (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Aan de gemeenteraad wordt het prijssubsidiereglement voor 2025 voorgelegd ter goedkeuring.
Ontwerp besluit:
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement goed op basis waarvan de stad Aarschot het AGB Aarschot een prijssubsidie toekent voor het recht op toegang tot de infrastructuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot in 2025.
Met beslissing van ET.129.288 van 19 januari 2016 heeft de BTW administratie haar visie op het BTW-statuut van autonome gemeentebedrijven uiteengezet, nl.:
- Een AGB is in principe een gewone BTW-plichtige met recht op aftrek van BTW. Dat impliceert dus dat een AGB de BTW op de exploitatiekosten en de investeringskosten volgens de normale regels in aftrek kan brengen.
- Voorwaarde daartoe is wel dat het AGB een winstoogmerk heeft en dat dus statutair is bepaald dat eventueel gemaakte winsten moeten worden uitgekeerd en dat ook effectief gebeurt.
- Om te beoordelen of er winstoogmerk is, moet de globale activiteit van het AGB in aanmerking worden genomen.
- De administratie kan onderzoeken of die statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn. Dat zal het geval zijn wanneer systematisch tekorten voorkomen in hoofde van het AGB omdat de aan de bezoekers van de inrichting aangerekende prijzen niet volstaan om de exploitatiekosten van het AGB te dekken
- Werkingssubsidies waarop geen BTW moet worden aangerekend die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, mogen in principe niet in aanmerking worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. Men kan hierbij wel niet terugkomen op beslissingen die de Rulingdienst in het verleden heeft genomen en die het tegenovergestelde zouden beweren.
- Prijssubsidies waarop wel BTW moet worden aangerekend die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, komen daarentegen wel in aanmerking voor de beoordeling van het winstoogmerk.
- In de loop van het boekjaar is het mogelijk om het bedrag van de prijssubsidies aan te passen naar de toekomst toe.
Verder vermeldt voorgaande beslissing van de BTW-administratie:
De kwalificatie van een autonoom gemeentebedrijf als belastingplichtige met recht op aftrek van BTW belet niet dat de administratie later kan onderzoeken of de statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn.
Dit zal het geval zijn wanneer systematische tekorten voorkomen in hoofde van het autonoom gemeentebedrijf omdat de aan de bezoekers van de inrichting aangerekende prijzen niet volstaan tot dekking van de exploitatiekosten van het autonoom gemeentebedrijf. In dat verband kunnen de werkingssubsidies die door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf worden ter beschikking gesteld, gelet op de nauwe band de tussen het autonoom gemeentebedrijf en de gemeente, niet worden aangemerkt als ontvangsten uit een bepaalde activiteit. De werkingssubsidies mogen bijgevolg niet als bijkomende ontvangsten worden aangemerkt en mogen evenmin in mindering worden gebracht van de gedane kosten voor het bepalen van het boekhoudkundig resultaat.
De door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf toegekende subsidies die rechtstreeks verband houden met de prijs behoren tot de maatstaf van heffing van de BTW en mogen dan ook gevoegd bij de overige ontvangsten uit een bepaalde activiteit om te bepalen of de statutaire bepalingen inzake winstoogmerk en het doel winsten uit te keren al dan niet theoretisch zijn.
Van een rechtstreeks verband met de prijs is slechts sprake indien de subsidie specifiek aan het gesubsidieerde orgaan wordt betaald om een welbepaald goed te leveren of een welbepaalde dienst te verrichten. Dit verband tussen de subsidie en de prijs moet duidelijk blijken uit een onderzoek van de concrete omstandigheden die aan de basis van de betaling van de tegenprestaties liggen. Daarentegen is het niet nodig dat de prijs van het goed of de dienst, of een deel ervan, bepaald zou zijn. Het volstaat dat hij bepaalbaar is.
Voor het bepalen van de winst moet rekening gehouden worden met het boekhoudkundig resultaat (met inbegrip van afschrijvingen, aanleggen van provisies, …) en mag met niet louter vergelijken tussen het boek voor inkomende facturen enerzijds en het boek voor uitgaande facturen/dagboek voor ontvangsten anderzijds.
Het resultaat van de globale activiteit (dus niet activiteit per activiteit) van de instelling dient in aanmerking te worden genomen. Er wordt evenwel geen rekening gehouden met uitzonderlijke opbrengsten (vb. de inkomsten uit onroerende en financiële transacties). De winst/verliespositie moet structureel zijn en onafhankelijk van toevallige gebeurtenissen langs inkomsten- of uitgavenzijde.
Het AGB Aarschot heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2025 voor de exploitatie van de infrastructuur, zoals vastgelegd in het op 19 december 2024 goedgekeurd meerjarenplan. Op basis van deze ramingen heeft het AGB Aarschot vastgesteld dat, voor het kalenderjaar 2025, de inkomsten uit prijssubsidies voor het verlenen van het recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde infrastructuur minstens 1.353.063,29 euro (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
De nodige kredieten voor de betaling van de prijssubsidies zijn voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan, zoals goedgekeurd door de raad op 19 december 2024.
Visum toekenning prijssubsidie 2025 aan AGB Aarschot – 1.434.247,09 euro (incl. 6% BTW)
Visum – Component ‘Voorafgaande kredietcontrole’
In het meerjarenplan, zoals goedgekeurd door de raad op 19 december 2024, is in 2025 het benodigde krediet voorzien voor de prijssubsidie aan het AGB Aarschot, BBC–actie AC000089 ‘9.2.1. We bepalen de kerntaken van de stad en bekijken of we die zelf doen of uitbesteden’,– ARK 64950000 ‘prijssubsidies’, nl.
Er is dus voldoende krediet beschikbaar voor de uitbetaling van de prijssubsidie 2025 aan het AGB Aarschot.
Visum – Component ‘Wetmatigheidscontrole die voorafgaat aan de verbintenis’
Uit het onderzoek van de documenten blijken geen strijdigheden met de wettelijke voorschriften.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het onderstaand prijssubsidiereglement voor het kalenderjaar 2025 ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE BIBLIOTHEEK AARSCHOT
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van de door het AGB Aarschot geëxploiteerde bibliotheek en om de leesmotivatie te stimuleren en de toegang tot de bibliotheekinfrastructuur en haar collectie zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de kosten voor de toegang van de door AGB Aarschot geëxploiteerde bibliotheekinfrastructuur op zich te nemen, nl. 266.386,99 euro (excl. btw) in 2025.
Het aantal bezoekers vanaf 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2025 wordt geraamd op 59.800. De kostprijs per bezoeker voor het gebruik van de infrastructuur van de bibliotheek gedurende de periode 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2025 wordt bepaald op 4,4546 euro (exclusief 6% btw), zijnde een kost die de stad Aarschot op zich zal nemen door het verlenen van een prijssubsidie.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE MUSEUM AARSCHOT
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerd museum en om de toegang tot de museuminfrastructuur en haar collectie zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de kosten voor de toegang van de door AGB Aarschot geëxploiteerde museuminfrastructuur op zich te nemen, nl. 203.324,47 euro (excl. btw), in 2025.
Het aantal bezoekers vanaf 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2025 wordt geraamd op 6.000. De kostprijs per bezoeker voor het gebruik van de infrastructuur van het museum gedurende de periode 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2025 wordt bepaald op 33,8874 euro (exclusief 6% btw), zijnde een kost die de stad Aarschot op zich zal nemen door het verlenen van een prijssubsidie.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE CC HET GASTHUIS
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerd CC Het Gasthuis en om de toegang tot de voorstellingen in de theaterinfrastructuur zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de tickets tot het theater van het CC Het Gasthuis te subsidiëren middels de toekenning van een prijssubsidie per toegangsticket.
Het totale exploitatiekost van CC Het Gasthuis in 2024 wordt geraamd op 398.651,56 euro (excl. btw). Het aantal bezoekers aan de theaterinfrastructuur van het CC Het Gasthuis, gedurende de periode vanaf 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2025, wordt geraamd op 47.800. De prijssubsidie per bezoeker voor het gebruik van de theaterinfrastructuur van het CC Het Gasthuis gedurende de periode 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2025 wordt bepaald op 8,3400 euro (exclusief 6% btw).
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE SPORTCOMPLEX
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerde sportinfrastructuur en om de toegang tot het zwembad zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de tickets tot het zwembad te subsidiëren middels de toekenning van een prijssubsidie.
Het totale exploitatietekort van het sportcomplex in 2025 wordt geraamd op 484.700,27 euro (excl. btw). De omzet van het zwembad (toegangsgelden), gedurende de periode vanaf 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2025, wordt geraamd op 410.000 euro (excl. btw). De prijssubsidie voor het gebruik van het zwembad gedurende de periode 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2025 wordt bepaald op basis van de omzet (toegangsgelden) van die periode vermenigvuldigd met een factor 1,1822.
Artikel 2
Het AGB Aarschot deelt op 31 december 2025 het aantal bezoekers/omzet mee van het voorafgaande jaar en stelt een nota op met vermelding van het jaarlijks verschuldigd bedrag van de prijssubsidie. De Stad Aarschot dient de prijssubsidie te betalen aan AGB Aarschot binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst.
Artikel 3
De stad Aarschot heeft de nodige kredieten voor de betaling van de prijssubsidies voorzien in de aanpassing van haar meerjarenplan, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2024.
De gemeenteraad keurt het gebruiksreglement en model van gebruiksovereenkomst goed voor het gebruik van outdoor sportinfrastructuur.Dit reglement is van toepassing op het gebruik van het kunstgrasterrein Laaksite.
Tijdens de vergadering van de gemeenteraad 24.10.2024 werd de overdracht van de percelen en het kunstgrasterrein van de Laaksite tussen AGB Aarschot en stad Aarschot goedgekeurd. Het gebruiksreglement van de huidige outdoor sportinfrastructuur, het kunstgrasterrein, wordt nu ook ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor het seizoen 2024-2025 zijn er lopende overeenkomsten tussen het AGB Aarschot en sportclubs. Daarom worden de inhoud en de tarieven van het reglement behouden.
Bij de opmaak van een nieuw reglement en tarieven voor sportsite De Laak kan dit worden opgenomen in het geheel van de sportinfrastructuur.
Voor het gebruik van het kunstgrasterrein op de Laaksite moet een gebruiksreglement en een model van gebruiksovereenkomst worden vastgelegd.
Het gebruiksreglement en de bijhorende gebruiksovereenkomst voor het gebruik van outdoor sportinfrastructuur zijn toegevoegd als bijlage.
Enig artikel
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het gebruiksreglement en model van gebruiksovereenkomst voor het gebruik van outdoor sportinfrastructuur, luidend als volgt:
Artikel 1
Gebruiksreglement outdoor sportinfrastructuur
Artikel 1 Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op het gebruik van volgende outdoor sportinfrastructuur:
Kunstgrasterrein Laaksite
De Stad Aarschot is de beheerder van de outdoor sportinfrastructuur.
Artikel 2 Openingsdagen- en uren
De sportinfrastructuur kan gereserveerd worden op volgende dagen en tijdstippen:
Maandag t.e.m. zondag van 9u t.e.m. 23u
Het College van Burgemeester en Schepenen van de Stad Aarschot stelt jaarlijks de sluitingsdagen vast.
Het gebruik van de sportinfrastructuur op sluitingsdagen, kan enkel mits toestemming van de beheerder.
Artikel 3 Reservaties
Een gebruiker die vaste wederkerende reservaties wenst, dient jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in te dienen bij de beheerder van de sportinfrastructuur via het aanvraagformulier.
Rekening houdend met de voorrangsregeling vermeld in artikel 5, worden in de maand juni de vaste reservaties voor het volgende sportseizoen vastgelegd d.m.v. een overeenkomst.
Na de opmaak van de vaste kalender kunnen de vrije momenten gereserveerd worden voor vast of occasioneel gebruik.
Artikel 4 Annulaties
Wanneer men het gereserveerde uur niet kan gebruiken, dient de aanvrager de beheerder zo snel mogelijk op de hoogte te brengen.
Als men op korte termijn een annulatie doorvoert, zullen er annuleringskosten aangerekend worden.
Volgende annuleringskosten zijn van toepassing:
- 5 dagen of meer op voorhand: geen annuleringskosten
- minder dan 5 dagen op voorhand: 50% van het verschuldigde bedrag
- 1 dag of minder op voorhand: 100% van het verschuldigde bedrag
Wanneer men in geval van overmacht een annulatie doorvoert, kunnen bovenstaande annuleringskosten teniet gedaan worden.
Artikel 5 Voorrangsregeling
Voor het vastleggen van de gebruikskalender van de outdoor sportinfrastructuur zal de Stad Aarschot de volgende voorrangsregeling respecteren:
1. Stadsdiensten of AGB Aarschot
2. Erkende Aarschotse voetbalclubs met jeugdwerking
3. Erkende Aarschotse voetbalclubs
4. Aarschotse scholen
5. Erkende Aarschotse sportverenigingen
6. Niet-erkende Aarschotse verenigingen
7. Niet-Aarschotse scholen
8. Niet-Aarschotse verenigingen
9. Aarschotse particulier
10. Niet-Aarschotse particulier
Artikel 6 Gebruik
De gebruikers mogen de gehuurde sportinfrastructuur niet betreden voor of na het begin- of einduur van de overeenkomst.
Bij het einde van de huurtijd moet de sportinfrastructuur vrij en gebruiksklaar zijn voor de volgende gebruiker. De gebruiker dient hiermee rekening te houden bij het opbergen van het materiaal.
Het onderling wisselen of doorgeven van toegekende uren is ten strengste verboden zonder toestemming van de beheerder.
De gebruikers kunnen de sportinfrastructuur met bijhorende materialen en voorzieningen gebruiken met toestemming van de beheerder.
Artikel 7 Beschadigingen of onaanvaardbaar gedrag
Elke gebruiker is volledig aansprakelijk voor de schade of vervuiling die hij, zij of de tegenpartij veroorzaakt en verantwoordelijk voor de orde en netheid van de gebruikte sportinfrastructuur.
Alle veroorzaakte schade zal doorgerekend worden aan de gebruiker.
Artikel 8 Verbod
Het is verboden te roken op en rond de sportinfrastructuur.
Artikel 9 Tarieven
A. Kunstgrasterrein Laaksite
|
Erkende Aarschotse sportvereniging |
Jeugd -21 jaar erkende Aarschotse sportvereniging of school |
Niet-Aarschotse school/vereniging/ |
Per uur |
|
|
|
Volledig terrein zonder verlichting |
15 euro |
11,25 euro |
25 euro |
½ terrein zonder verlichting |
10 euro |
7,5 euro |
20 euro |
Volledig terrein met verlichting |
20 euro |
15 euro |
35 euro |
½ terrein met verlichting |
15 euro |
11,25 euro |
25 euro |
|
|
|
|
Per dag (9u-23u) |
150 euro |
112,50 euro |
250 euro |
|
|
|
|
Per seizoen per uur |
|
|
|
Volledig terrein |
420 euro |
315 euro |
700 euro |
½ terrein |
280 euro |
210 euro |
560 euro |
Voor het bepalen van het tijdstip waarop er verlichting betaald dient te worden, wordt gebruik gemaakt van de gegevens van het KMI m.b.t. de tijden van zonsondergang.
Indien de zonsondergang in het uur van gebruik valt dient er verlichting betaald te worden.
Bv. reservatie van 19u - 20u met zonsondergang om 19u45: men betaalt geen verlichting van 19u - 19u30, maar wel van 19u30 - 20u.
Artikel 10 Facturatie en betaling
De gebruiksvergoeding dient betaald te worden na ontvangst van de factuur.
Facturatie gebeurt in de maand die volgt op de maand van het gebruik of op het einde van het seizoen.
Een betwisting van het facturatiebedrag moet binnen de 10 werkdagen gemeld worden aan de beheerder van de sportinfrastructuur.
Indien de factuur niet betaald wordt binnen de betalingstermijn kan de beheerder beslissen om alle bestaande toekomstige reservaties te schrappen.
Na de betaling van de openstaande schulden kunnen er nieuwe reservaties worden gemaakt.
Artikel 11 Aansprakelijkheid
De gebruikers vrijwaren de Stad Aarschot en zijn werknemers van elke aansprakelijkheid bij ongevallen of diefstallen die zich voordoen naar aanleiding van of ingevolge van het gebruik van de sportinfrastructuur.
Artikel 12 Specifieke bepalingen kunstgrasterrein
Deze sportinfrastructuur mag enkel betreden worden met aangepast schoeisel, geschikt voor kunstgras. De noppen/studs onder de schoenen moeten van kunststof zijn en in geen geval van metaal.
Het is verplicht om de schoenenborstels te gebruiken alvorens het kunstgrasveld te betreden.
In de winter zijn volgende regels van toepassing:
- Bij sneeuw en ijzel mogen de terreinen niet bespeeld worden
- Bij temperaturen beneden de -10°C mogen de terreinen niet bespeeld worden
Bij dooi na een periode met strenge vorst moet het terrein eerst vrijgegeven worden door de beheerder vooraleer het opnieuw kan bespeeld worden.
Artikel 13 Stad Aarschot
Het College van Burgemeester en Schepenen van de Stad Aarschot kan afwijkingen toestaan op dit gebruiksreglement.
De Stad Aarschot kan de sportinfrastructuur ten allen tijde betreden om de naleving van het gebruiksreglement te controleren.
Artikel 2
De gebruiksovereenkomst als in bijlage wordt goedgekeurd.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Stef Van Calster
Het eindejaar staat weer voor de deur, en dat betekent cadeautjestijd! Veel Aarschottenaren grijpen deze periode aan om de Aarschotse cadeaubon te schenken – een prachtig initiatief om onze lokale handelaars te steunen en tegelijk een mooi geschenk te geven.
Maar hier zit een kleine kink in de feestverlichting: wanneer je een digitale cadeaubon koopt, krijg je niet een mooie, feestelijke pdf in bijlage om af te drukken, maar enkel een mail die je moet printen en als cadeau overhandigen. En laten we eerlijk zijn, een e-mail afdrukken en inpakken mist toch een beetje de magie van kerst.
Kan er werk gemaakt worden van een feestelijkere oplossing? Bijvoorbeeld een kant-en-klare pdf in een mooie stijl die je kunt afdrukken, zodat de digitale cadeaubon echt als een cadeau voelt?
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 14 november 2024 en installatievergadering van 2 december 2024
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 15.12.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 14 november 2024 en van de installatievergadering van 2 december 2024 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergaderingen van 14 november en 2 december 2024 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.