De gemeenteraad keurt het aanvullend politiereglement goed voor de invoering van een parkeerverbod langs 1 zijde van de Hoogstraat tussen huisnummer 6 en huisnummer 10.
Gelet op de vraag van de bewoners van Hoogstraat 6 om met een parkeerverbod de in- en uitrit van hun vergunde parkeergarage te vrijwaren;
Aan de gemeenteraad wordt verzocht akkoord te gaan met de invoering van parkeerverbod in de Hoogstraat (langs 1 zijde van de weg) tussen huisnummer 6 en huisnummer 10 zodat de in- en uitrit van de vergunde parkeergarage van nr 6 gevrijwaard wordt.
Gelet op de vraag van de bewoners van Hoogstraat 6 om met een parkeerverbod de in- en uitrit van hun vergunde parkeergarage te vrijwaren;
Overwegende dat de verder genoemde wegen behoren tot de wegen onder toezicht van de stad;
Overwegende dat dit aanvullend politiereglement moet garanderen dat de in- en uitrit van de vergunde parkeergarage van nr 6 gevrijwaard wordt;
Artikel 1
Op de Hoogstraat geldt parkeerverbod langs 1 zijde van de weg tussen huisnummer 6 en huisnummer 10.
Artikel 2
Het in art. 1 genoemde parkeerverbod wordt aangeduid door middel van het verkeersteken E3.
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad gaat akkoord met een aanpassing van het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeerkaarten en de retributies met betrekking tot het parkeren op de openbare weg. Het gaat in concreto om de aanpassing van artikel 25 over aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies.
Aan de gemeenteraad wordt een aanpassing voorgesteld van het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeerkaarten en de retributies met betrekking tot het parkeren op de openbare weg. Het gaat in concreto om de aanpassing van artikel 25 over aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies.
Artikel 25:
De retributies bedoeld in artikel 4, 1., artikel 11, 1., artikel 18,2., artikel 21,2. en artikel 24 dienen volgens de richtlijnen van de betalingsuitnodiging, te worden overgeschreven binnen de acht dagen vanaf de verzendingsdatum van deze uitnodiging.
In geval van niet-betaling van de retributie binnen de voorgeschreven termijn en alvorens over te gaan tot een gerechtelijke invordering, worden er maximaal twee herinneringsbrieven verstuurd, waarvan minimaal één aangetekende, met een gezamenlijke maximale administratieve meerkost van 11 euro verhoogd met de reële portkost en de wettelijke kost voor een objectieve adrescontrole door de gerechtsdeurwaarder daar waar dit noodzakelijk is.
De retributies bedoeld in artikel 4, 1., artikel 11, 1., artikel 18,2., artikel 21,2. en artikel 24 dienen volgens de richtlijnen van de betalingsuitnodiging, te worden overgeschreven binnen de acht dagen vanaf de verzendingsdatum van deze uitnodiging.
Aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies gebeuren overeenkomstig de wijze en de tarieven zoals hierna bepaald.
De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen vermeld op de retributieheffing (afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen of toegestuurd per post ) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure (hetzij B2B, hetzij B2C), met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler:
- t.a.v. ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders:
Eerste betaalherinnering: + 10,00 euro
Tweede aanmaning: (10,00 euro) + 10,00 euro
Minnelijke aanmaning gerechtsdeurwaarder: tarief burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (niet limitatief onder andere aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel – dossierkost – kostprijs inlichtingen - kwijtings- en inningsrecht)- t.a.v. consumenten en conform de wetgeving consumentenschulden (Boek XIX – W.E.R. art 4.2 e.a.)
Eerste betaalherinnering: gratis + wettelijke wachtperiode
Ingebrekestelling door advocaat of gerechtsdeurwaarder met verhoging forfaitaire vergoeding voor de invorderingskosten volgens wettelijk bepaalde plafonds :
20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150,00 euro 30,00 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 euro en 500,00 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 euro en 500,00 euro is 65,00 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger is dan 500,00 euro
De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in art 5, lid 2 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties. (zie ook : Art XIX.4, 1° W.E.R.)
De gemeenteraad gaat akkoord met voormelde aanpassing van artikel 25 van het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeerkaarten en de retributies met betrekking tot het parkeren op de openbare weg.
De gecoördineerde versie van dit reglement als in bijlage wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van OVAM als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van de stad Aarschot, voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil, hondenpoep, sluikstorten, ... Het handhavingsproject is kosteloos en wordt georganiseerd i.s.m. de OVAM. Het project loopt tot en met 31.12.2024.
De stad Aarschot is reeds ingestapt in het handhavingsproject van OVAM. OVAM vraagt de gemeenteraad om bijkomende handhavers aan te stellen. De handhavers moeten niet langer op naam aangesteld worden. De artikelen van het politiereglement waarop deze mogen handhaven dienen mede opgenomen:
Onder zwerfvuil vallen ook kleine partijen afval neergelegd door derden, al dan niet bewust. De definitie van zwerfvuil is als volgt: klein afval, ontstaan door consumptie buitenshuis, door mensen al dan niet onbewust achtergelaten op een daarvoor niet bestemde plaats. Bv. eet- en drankverpakking, papier en karton, kauwgom, peuken, hondenpoep en zakje.
De resp. artikelen uit het politiereglement waarop wordt gehandhaafd worden opgenomen in het besluit.
De inbreuken worden verder gesanctioneerd door de GAS-ambtenaar.
De vaststellers hebben géén bevoegdheid tot het opvragen van e-ID. Indien hier problemen ervaren worden, kunnen zij zich beroepen op de ondersteuning van de politiezone.
De ondersteuning is gratis en loopt tot - bij verlenging 31.12.2024.
In bijlage aan het besluit de recente lijst van GAS-vaststellers.
Overwegende:
Overwegende dat:
De uitvoering van de beschreven diensten en ondersteuning door de OVAM brengt géén kosten met zich mee. Hierdoor moeten geen gepaste kredieten worden voorzien in het meerjarenplan.
Enig artikel
De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van stad Aarschot voor de vaststelling van overtredingen op volgende artikelen onder het politiereglement Aarschot:
De gemeenteraad keurt het voorstel goed tot wijziging van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel m.b.t. de mogelijkheid tot digitale loonstroken.
Op 23.06.2014 keurde de gemeenteraad de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel goed (laatst gewijzigd op 08.02.2024). In het kader van een meer digitaal en moderner HR-beleid wordt voorgesteld om de mogelijkheid tot digitale loonstroken in te voeren. Daartoe moeten de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel aangepast worden.
Het voorstel tot aanpassing werd principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 23.02.2024.
De vakorganisaties hebben een positief advies gegeven tijdens het syndicaal overleg van 18.03.2024, waarna een protocol van akkoord werd opgesteld om deze regeling door te voeren en op te nemen in het arbeidsreglement.
In het kader van de integratie tussen stad en OCMW en de digitalisering van de HR-werking werd een overheidsopdracht "Aankoop en implementatie van een geïntegreerd e-HRM softwarepakket met dienstverlening" opgestart. De overheidsopdracht omvat 3 percelen:
De overheidsopdracht is door het college van burgemeester en schepenen op 13.10.2023 gegund aan Cipal Schaubroeck voor perceel 1 en perceel 3 en aan Syntegro voor perceel 2 en omvat onder meer de invoering van digitale loonstroken voor het personeel. Daartoe dient het arbeidsreglement gewijzigd te worden. Conform artikel 3ter van de arbeidsovereenkomstenwet dient het arbeidsreglement minimaal het volgende te vermelden:
Voor het beheer en de bewaring van de digitale loonstroken werkt Cipal Schaubroeck samen met leverancier Unfiedpost. Medewerkers krijgen toegang tot hun archief via een persoonlijke login. De loonbrieven worden gedurende 7 jaar bewaard op het platform, ook na eventuele uitdiensttreding van de medewerker. Medewerkers die dit wensen, kunnen hun loonbrief nog steeds op papier blijven ontvangen.
Rekening houdend met bovenstaande wordt voorgesteld om bij de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, deel 12 arbeidsreglement, afdeling 7 algemene bepalingen, artikel 475 aangaande het loon, volgende toevoeging te doen:
‘§4. Het personeelslid heeft de keuze tussen een digitale loonbrief of een papieren loonbrief onder gesloten omslag. Digitale loonbrieven worden verzonden en opgeslagen door de werkgever via Unifiedpost, met ondernemingsnummer 0471.730.202, dat optreedt als elektronische archiveringsdienst. De loonbrieven kunnen geraadpleegd worden via de website https://www.adminbox.eu/v10/users/sign_in?locale=nl. Personeelsleden krijgen toegang tot hun persoonlijk archief via een eigen login. De digitale loonbrieven worden gedurende 7 jaar bewaard.’
Bovenstaand voorstel tot wijziging van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel is principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 23.02.2024. De vakorganisaties hebben een positief advies gegeven binnen het syndicaal overleg van 18.03.2024, waarna een protocol van akkoord werd opgesteld om deze regeling door te voeren en op te nemen in het arbeidsreglement.
De invoering van de digitale loonstroken maakt deel uit van de overheidsopdracht "Aankoop en implementatie van een geïntegreerd e-HRM softwarepakket met dienstverlening". De uitgaven zijn in exploitatie en investeringen voorzien in het meerjarenplan 2022-2025 onder de volgende ramingen:
Exploitatie (jaarlijkse kost vanaf 2024)
Stad
Perceel 1:
MJP105292 (licenties), MJP105293 (sociaal secretariaat), MJP105296 (opleiding), MJP105299 (service en onderhoud) en
MJP105302 (juridische consultancy)
Perceel 2:
MJP105294 (licenties), MJP105297 (opleiding) en MJP105300 (service en onderhoud)
Perceel 3:
MJP105298 (opleiding), MJP105301 (service en onderhoud)
voor een totaalbedrag van 244.572 euro
OCMW
Perceel 1:
MJP105288 (licenties) en MJP105289 (sociaal secretariaat)
Perceel 2:
MJP105290 (licenties)
Perceel 3:
geen exploitatiekost
voor een totaalbedrag van 66.807 euro.
Totaal jaarlijkse exploitatiekost voor Stad en OCMW vanaf 2024 is geraamd op 311.379 euro + 44.162 euro opleidingskost
in 2023.
Investering (eenmalige implementatiekost)
Stad
De eenmalige implementatiekosten zijn voorzien bij de stad in 2024 onder de volgende ramingen:
Perceel 1:
MJP105304 (sociaal secretariaat)
Perceel 2:
MJP105305 (tijdsregistratie)
Perceel 3:
MJP105306 (personeelsbeheer)
voor een totaalbedrag van 189.760,50 euro.
Volgens de opgegeven prijzen en de vermoedelijke hoeveelheden in de inventaris bij de BAFO nr. 2 van Cipal Schaubroeck en Syntegro is er vanaf 2024 een jaarlijks exploitatiekost van 284.964 euro, een eenmalige opleidingskost van 35.232 euro en een eenmalige implementatiekost van 147.565 euro.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt volgende toevoeging goed bij deel 12, afdeling 7, artikel 475 van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel m.b.t. de invoering van digitale loonstroken:
‘§4. Het personeelslid heeft de keuze tussen een digitale loonbrief of een papieren loonbrief onder gesloten omslag. Digitale loonbrieven worden verzonden en opgeslagen door de werkgever via Unifiedpost, met ondernemingsnummer 0471.730.202, dat optreedt als elektronische archiveringsdienst. De loonbrieven kunnen geraadpleegd worden via de website https://www.adminbox.eu/v10/users/sign_in?locale=nl. Personeelsleden krijgen toegang tot hun persoonlijk archief via een eigen login. De digitale loonbrieven worden gedurende 7 jaar bewaard.’
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het aanwezigheidsbeleid en de wijziging van deel 8, hoofdstuk 5 'ziekteverlof' van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 06.10.2023 het ontwerp van het aanwezigheidsbeleid goed. Binnen het syndicaal overleg van 23.10.2023 werd een protocol voor akkoord afgesloten met de vakorganisaties voor de visietekst. Het aanwezigheidsbeleid dient nu geïmplementeerd te worden in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel.
Het managementteam verleende een gunstig advies op 26.03.2024 betreffende de voorgestelde wijzigingen in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.
Het verminderen van verzuim en het bevorderen van een gezonde werkcultuur zijn belangrijk voor elke organisatie.
Met een multidisciplinair samengestelde werkgroep werd daarom een aanwezigheidsbeleid uitgewerkt voor stad en OCMW Aarschot.
De werkgroep bestond uit medewerkers van stad en OCMW, bijgestaan door specialisten van Idewe.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 06.10.2023 het ontwerp van het aanwezigheidsbeleid goed. Binnen het syndicaal overleg van 23.10.2023 werd een protocol voor akkoord afgesloten met de vakorganisaties voor de visietekst. Het aanwezigheidsbeleid en het protocol zijn toegevoegd in bijlage bij dit agendapunt en dient nu geïmplementeerd te worden in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement. Daartoe wordt in bijlage een voorstel toegevoegd tot aanpassing van deel 8, hoofdstuk 5 'ziekteverlof' van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel.
Het managementteam verleende een gunstig advies op 26.03.2024 betreffende de voorgestelde wijzigingen in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het aanwezigheidsbeleid als in bijlage goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de bijgaande wijziging goed van deel 8, hoofdstuk 5 'ziekteverlof' van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke agendapunten van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 13.06.2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
De gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van de cvba Zefier vindt plaats op 13 juni 2024 om 14 uur in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent. De stad Aarschot is vennoot van de cvba Zefier.
Agenda
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde Kurt Lemmens en Bert Van der Auwera aan als respectievelijk volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager voor de stad in de bijzondere en de gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit voor de duur van de legislatuur.
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda en draagt de aangeduide volmachtdrager of plaatsvervangend volmachtdrager op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene jaarvergadering van cvba Zefier, vastgesteld op 14.06.2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Agenda
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde Kurt Lemmens en Bert Van der Auwera aan als respectievelijk volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager voor de stad in de bijzondere en de gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit voor de duur van de legislatuur.
Artikel 1
Om, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 13.06.2024, zijnde
Artikel 2
De volmachtdrager van de stad Aarschot die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De gemeenteraad gaat akkoord met de retributie voor het versturen van aangetekende aanmaningen van gemeentelijke administratieve geldboetes.
De opmaak en verzending van facturen, belastingaanslagen en andere schuldvorderingen worden gedragen vanuit de algemene middelen. Wanneer de schuldenaar of de belastingplichtige echter in gebreke blijft om de openstaande schuldvordering te betalen, kan niet worden verwacht dat de gemeente, en onrechtstreeks de andere (belastingplichtige) burgers, meebetalen voor de extra kosten die de invordering van de schuld vergt.
Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur kan een administratieve kost worden aangerekend bij aanmaning tot betaling. Deze administratieve kost kan naast de loutere verzendingskost alle andere kosten bevatten die verband houden met de opvolging van achterstallige schuldvorderingen. Het is aangewezen hiervoor een forfaitair bedrag vast te stellen. Daarnaast gaat het bij niet-fiscale vorderingen vaak om relatief lage bedragen. Het aanrekenen van een administratieve kost bij aanmaning kan voor de schuldenaars een stimulans betekenen om tijdig te betalen.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur is voorzien voor de invordering van niet-betwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor de invordering van de GAS-boetes is een aparte inningsprocedure voorzien bij bijzondere regelgeving (wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en artikel 29quater van de wegverkeerswet).
Om uniformiteit te hebben, is het wenselijk dat de procedure voor invordering van openstaande schuldvorderingen gelijklopend is tussen fiscale, niet-fiscale schuldvorderingen en vorderingen die ontstaan uit GAS-boetes.
De aanmaningsprocedure voorziet in de volgende stappen:
Voor de eerste aanmaning is het billijk om geen kosten aan te rekenen aangezien de mogelijkheid bestaat dat schuldenaars per abuis zijn vergeten te betalen.
De tweede aanmaning gebeurt wel aangetekend en in deze fase kan een administratieve kost worden aangerekend. Belangrijk is dat de aangerekende tarieven redelijk zijn. Rekening houdende met de materiële kosten en personeelskosten kan worden aangenomen dat de aanrekening van een administratieve kost van 20 euro passend is.
De opmaak en verzending van facturen, belastingaanslagen en andere schuldvorderingen worden gedragen vanuit de algemene middelen. Wanneer de schuldenaar of de belastingplichtige echter in gebreke blijft om de openstaande schuldvordering te betalen, kan niet worden verwacht dat de gemeente, en onrechtstreeks de andere (belastingplichtige) burgers, meebetalen voor de extra kosten die de invordering van de schuld vergt.
Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur kan een administratieve kost worden aangerekend bij aanmaning tot betaling. Deze administratieve kost kan naast de loutere verzendingskost alle andere kosten bevatten die verband houden met de opvolging van achterstallige schuldvorderingen. Het is aangewezen hiervoor een forfaitair bedrag vast te stellen. Daarnaast gaat het bij niet-fiscale vorderingen vaak om relatief lage bedragen. Het aanrekenen van een administratieve kost bij aanmaning kan voor de schuldenaars een stimulans betekenen om tijdig te betalen.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur is voorzien voor de invordering van niet-betwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor de invordering van de GAS-boetes is een aparte inningsprocedure voorzien bij bijzondere regelgeving (wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en artikel 29quater van de wegverkeerswet).
Om uniformiteit te hebben, is het wenselijk dat de procedure voor invordering van openstaande schuldvorderingen gelijklopend is tussen fiscale, niet-fiscale schuldvorderingen en vorderingen die ontstaan uit GAS-boetes.
De aanmaningsprocedure voorziet in de volgende stappen:
Voor de eerste aanmaning is het billijk om geen kosten aan te rekenen aangezien de mogelijkheid bestaat dat schuldenaars per abuis zijn vergeten te betalen.
De tweede aanmaning gebeurt wel aangetekend en in deze fase kan een administratieve kost worden aangerekend. Belangrijk is dat de aangerekende tarieven redelijk zijn. Rekening houdende met de materiële kosten en personeelskosten kan worden aangenomen dat de aanrekening van een administratieve kost van 20 euro passend is.
Artikel 1
Er wordt een retributie gevestigd voor het verzenden van aangetekende aanmaningen in het kader van de invordering van niet-betaalde GAS-boetes.
Artikel 2
De retributie bedraagt 20 euro per aangetekende aanmaning.
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de geadresseerde schuldenaar.
Artikel 4
Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 mei 2024.
De gemeenteraad stemt in met het reglement herbruikbare bekers. Het reglement geeft aan dat deze bekers enkel voor de Aarschotse verenigingen en organisaties zijn bestemd en enkel aan te vragen zijn via een evenementenaanvraag. Eens de aanvraag is goedgekeurd, gebeurt de aanbieding, reiniging, ondersteuning en administratieve afhandeling via de leverancier. De vereniging of organisatie zal financieel enkel instaan voor de reinigingskost (of handelingskost) en de kost van eventueel verloren of zwaar beschadigde bekers en/of transportboxen.
Het reglement herbruikbare bekers is tot stand gekomen na de aankoop van 23920 herbruikbare bekers via de firma Festicup waarbij we een éénduidige werkwijze willen hanteren voor de ontlening van deze bekers. De introductie van herbruikbare bekers is verplicht geworden op basis van VLAREMA-wetgeving Art. 5.3.12.1: Vanaf 1 januari 2020 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 90% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2022 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.
Het reglement geeft aan dat deze bekers enkel voor de Aarschotse verenigingen en organisaties zijn bestemd en enkel aan te vragen zijn via een evenementenaanvraag. Eens de aanvraag is goedgekeurd, gebeurt de aanbieding, reiniging, ondersteuning en administratieve afhandeling via de leverancier. De vereniging of organisatie zal financieel enkel instaan voor de reinigingskost (of handelingskost) en de kost van eventueel verloren of zwaar beschadigde bekers en/of transportboxen.
Het reglement herbruikbare bekers is tot stand gekomen na de aankoop van 23920 herbruikbare bekers via de firma Festicup waarbij we een éénduidige werkwijze willen hanteren voor de ontlening van deze bekers. De introductie van herbruikbare bekers is verplicht geworden op basis van VLAREMA-wetgeving Art. 5.3.12.1: Vanaf 1 januari 2020 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 90% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2022 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.
Het reglement geeft aan dat deze bekers enkel voor de Aarschotse verenigingen en organisaties zijn bestemd en enkel aan te vragen zijn via een evenementenaanvraag. Eens de aanvraag is goedgekeurd, gebeurt de aanbieding, reiniging, ondersteuning en administratieve afhandeling via de leverancier. De vereniging of organisatie zal financieel enkel instaan voor de reinigingskost (of handelingskost) en de kost van eventueel verloren of zwaar beschadigde bekers en/of transportboxen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het reglement herbruikbare bekers, toegevoegd als bijlage en luidend als volgt, goed:
Context
Wetgeving
VLAREMA-wetgeving
Art. 5.3.12.1 Vanaf 1 januari 2020 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een
systeem voorziet dat garandeert dat minstens 90% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2022
is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat
minstens 95% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.
De gemeenteraad beslist om het reglement voor het verhuren van herbruikbare bekers goed te keuren.
Gezien deze context heeft het stadsbestuur een grote aankoop gedaan van herbruikbare bekers. Ze stelt deze gratis ter beschikking aan organisatoren van activiteiten op
Aarschots grondgebied. Op deze manier wenst ze organisatoren van evenementen te ondersteunen in het verduurzamen van hun activiteit.
In dit reglement wordt de werkwijze uit de doeken gedaan en wordt toelichting gegeven bij de voorwaarden van deze terbeschikkingstelling.
1. Registratie
De organisator (de aanvrager van de herbruikbare bekers) doet een aanvraag via het digitaal evenementenloket waardoor meteen kan gecontroleerd worden of deze
organisatie een Aarschotse vereniging of organisatie is.
2. Aanbod
Initiatiefnemers die een activiteit organiseren waarbij dranken worden geserveerd en waarbij het aangewezen is of verplicht is uit veiligheidsoverwegingen om geen glazen
recipiënten te gebruiken, zijn vanaf 1 november 2021 verplicht om dranken te serveren in herbruikbare bekers, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat 100% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt gerecupereerd voor recyclage. Om deze nieuwe manier van werken te ondersteunen, biedt de stad de mogelijkheid om herbruikbare bekers tijdelijk in gebruik te nemen.
De stad biedt volgende materialen gratis tijdelijk ter beschikking voor organisatoren, verenigingen,buurtcomités, … die een activiteit plannen op het grondgebied van Aarschot:
3. Aanvraag
De organisator vraagt de benodigde bekers aan bij de door de stad aangeduide leverancier (Festicup, Nieuwlandlaan 35b, 3200 Aarschot, rental@festicup.be) via het
evenementenloket. De aanvraag moet zes weken op voorhand worden ingediend conform het evenementenloket.
De bekers zijn gestockeerd bij Festicup, Nieuwlandlaan 35b, 3200 Aarschot.
4. Gebruik
4.1 Reiniging
De bekers mogen ter plaatse worden afgewassen tijdens het georganiseerde evenement, maar enkel:
Het reinigingsproduct is een klassiek reinigingsproduct. De aangeduide leverancier biedt ook producten aan.
Indien niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, dan mag er niet worden afgewassen.
4.2 Waarborg
4.2.1
De organisator betaalt aan de aangeduide leverancier geen waarborg maar moet wel rekening houden om een correct ingeschatte hoeveelheid te bestellen aangezien voor de
ongeopende dozen/niet gebruikte bekers een handelingsfee zal gerekend worden van 0.02 euro/beker.
4.2.2
De organisator installeert tijdens zijn evenement best zelf een waarborgsysteem dat er voor zorgt dat er zo weinig mogelijk bekers verloren gaan. Dit waarborgsysteem zorgt er
daardoor ook voor dat de organisator geen grote onkosten heeft bij de afrekening na het evenement.
4.3 Hoeveelheden
De organisator houdt rekening met het aantal verwachte bezoekers. Het aantal benodigde bekers wordt afgesproken op advies en in samenspraak met (de aangeduide
leverancier) of dienst evenementen. Alle geleverde bekers worden aangerekend. Het is dus belangrijk om de hoeveelheid benodigde bekers juist in te schatten.
5. Distributie en afhandeling
5.1 Vervoer
Het vervoer van de herbruikbare bekers naar de bestemming is gratis wanneer deze opgehaald worden bij de leverancier. Indien deze moeten geleverd worden, betaal je een
vervoerskost. Er wordt een leveringsadres en afhaaladres afgesproken. De leveringen kunnen enkel gebeuren voor activiteiten op het Aarschots grondgebied. De organisator
zorgt voor de mogelijks benodigde distributie ter plekke.
5.2 Administratie
De administratie wordt verzorgd door de door de stad aangeduide leverancier en distributeur. Er zijn geen administratieve kosten. De controle van de ontvangen en terug
bezorgde bekers gebeurt door de aangeduide leverancier in samenspraak met de organisator.
5.3 Reiniging
Na het evenement moeten alle bekers machinaal en volgens de juiste methode worden afgewassen. Dit gebeurt bij de vaste leverancier die door de stad werd aangeduid. De
kosten van het reinigen worden door deze firma doorgerekend aan de organisator. De prijs wordt bepaald door de vaste leverancier en houdt rekening met de gangbare
marktprijzen.
De bekers moeten gesorteerd terugkomen, net zoals ze aangeleverd werden. Indien dit niet gebeurt, zal een triagekost van 0,03 euro per stuk in rekening worden gebracht.
Bekers met extreme vervuiling (andere restanten dan van drank) moeten met een extra voorspoeling gereinigd worden, per beker zal je 0,015 EUR excl. BTW extra moeten
vergoeden. Bekers die niet meer proper zijn te krijgen worden aangerekend als zijnde verlies
5.4 Ontbrekend of vernielde bekers
Bekers die ontbreken of vernield zijn (en niet meer kunnen worden gebruikt) worden door de stad aangerekend. De prijs per niet ingeleverde of vernielde beker bedraagt 0,75 euro (excl. btw) voor de bierbekers en frisdranken. Bij beschadiging of verlies van de boxen andere dan de slijtage wordt 20 euro/stuk (excl. btw) aangerekend. Bij beschadiging of verlies van de deksels van deboxen andere dan de slijtage wordt 10 euro/stuk (excl. btw) aangerekend.
5.5 Sancties
Organisatoren die zich niet aan de afspraken houden, die facturen niet betalen of die de uitgeleende materialen niet op de gevraagde manier behandelen, worden uitgesloten
van het aanbod van de stad. Deze uitsluiting onttrekt hen niet aan de wettelijke verplichtingen.
6. Samenvatting prijzen
- Handelingskost = 0,02 EUR/stuk (ongebruikt volume)
- Reiniging = 0,05 EUR/Stuk.
- Neem dat er 460 in een opbergbox zitten zal een geopende/gebruikte doos worden aangerekend aan 0,07 EUR/stuk. Dwz, doos open = allemaal reinigen.
- Indien er ongebruikte/ongeopende boxen terug komen zal enkel de handelingskost worden aangerekend.
- Verloren/stuk = 0,75 EUR
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 26.06.2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
De opdrachthoudende vereniging Iverlek organiseert op 26 juni 2024 om 18.00 uur een algemene vergadering tevens jaarvergadering die zal plaatsvinden in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55-59 te 1930 Zaventem.
De stad Aarschot werd per aangetekende brief d.d. 02 april 2024 uitgenodigd om deel te nemen aan deze vergadering met volgende agendapunten:
Conform artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 24 van de statuten dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Iverlek in zijn zitting van 18 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 26 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende
vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van
Iverlek keurde in voormelde zitting van 18 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Iverlek of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Iverlek recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Artikel 1 [AGENDA]
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 26 juni 2024:
Artikel 2 [VOORSTEL OPRICHTING ONTHAALSTRUCTUUR VOOR BELANGEN IN PUBLI-T EN PUBLIGAS]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Iverlek.
De Algemene Vergadering van Iverlek wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 26 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dries Van Horebeek
Naar aanleiding van de recente berichtgeving in HLN op 26 maart 2024 betreffende de sluiting van spoorwegovergang aan Langdorp Station en de ontwikkeling van fiets-o-strades, wenst de cd&v-fractie graag de volgende vragen te stellen:
Als krachtig signaal naar Infrabel toe legt de cd&v fractie volgende gemeenteraadsbeslissing ter stemming voor:
**Voorstel gemeenteraadsbeslissing**
Met de volgende overwegingen in gedachten:
De gemeenteraad stelt voor inzake de spoorwegovergang nummer L-35-102 (Grote Meur) met betrekking tot de afsluiting van de op de Grote Meur als verbindingsweg tussen Gijmel en Langdorp.
Gevolg dat aan deze vraag werd gegeven:
De meerderheid geeft aan dat het voorstel zonder voorwerp is aangezien er geen sprake is van een afsluitingsdossier. De Groenfractie verzoekt daarop een amendement in te dienen. De meerderheid verzoekt een eigen voorstel voor te leggen. De vergadering van de gemeenteraad wordt geschorst om alle fracties de kans te geven hun standpunten in te nemen.
De vergadering wordt heropend. Na kennis te hebben genomen van de verschillende standpunten en voorstellen als in bijlage, stemt de raad ermee in het voorstel van de meerderheid, aangevuld met de opmerkingen van de Groen-fractie, ter stemming te nemen.
Dit voorstel luidt als volgt:
Overwegende dat
Wordt voorgesteld door de gemeenteraad:
Gelet op de resultaten van de stemming
BESLUIT:
Het voorstel wordt goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Thomas Salaets
Op het schepencollege van 31/3/2023 werd de oprichtingsnota van het OverkopHuis Aarschot goedgekeurd. Het OverkopHuis moet het speerpunt worden van het Aarschots beleid rond jongerenwelzijn.
In de originele nota is expliciet sprake van doelgroepenbeleid en inrichting van safe spaces, met als aangehaalde voorbeelden een werking voor meisjes en voor jongeren die twijfelen over genderidentiteit of geaardheid.
We lezen in het verslag van het CBS op 1 maart 2024 dat op vraag van schepen van jeugd Stef Van Calster de passages rond doelgroepenbeleid en safe spaces geschrapt werden. Het lijkt eerder ongewoon dat een uitgewerkte en besliste beleidsvisie op politieke vraag wordt teruggeschroefd.
De Groen-fractie vindt dit een foute keuze. Sommige jongeren zullen andere noden ervaren dan anderen en sommigen zullen meer moeite hebben om die te delen of verwoorden in een ‘one size fits all’-benadering. Uiteraard moet elke Aarschotse jongere terecht kunnen in het OverkopHuis, maar er is niets mis met een gericht beleid voor en door specifieke kwetsbare groepen. Integendeel, daar is absoluut nood aan.
Wij stellen dan ook graag enkele vragen ter verduidelijking:
Omdat wij het principieel niet eens zijn met de beslissing van het schepencollege, die ook terugschroeft wat met instemming tijdens de gemeenteraadscommissie in het voorjaar van 2023 werd besproken, wensen wij de besluitvorming naar de gemeenteraad te brengen.
Wij wensen dan ook de originele nota, die op 31/3/2023 door het CBS reeds werd goedgekeurd, ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad en zo in ere te herstellen.
Feiten, context en motivering Gelet op:
BESLUIT De gemeenteraad keurt de oorspronkelijke beleidsnota rond de opstart van het OverkopHuis goed mét vermelding van safe spaces en doelgroepenbeleid (zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 31/3/2023, cfr bijlage). Dit besluit vervangt de aangepaste beleidsnota die door het college van burgemeester en schepenen werd goedgekeurd op 1/3/2024. |
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Het voorstel van de Groen-fractie wordt verworpen.
Notulen en zittingsverslag vergadering 14 maart 2024
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 11.01.2024, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 14.03.2024 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.