Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 18/04/2024 - 20:00 Het Kapittel
Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms
  • Openbaar

    • Agendapunten meegedeeld door het College van Burgemeester en Schepenen

      • Technische zaken

        • Aanvullend politiereglement voor het signaleren van een parkeerverbod in een straatgedeelte van de Hoogstraat

          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms

          De gemeenteraad keurt het aanvullend politiereglement goed voor de invoering van een parkeerverbod langs 1 zijde van de Hoogstraat tussen huisnummer 6 en huisnummer 10.

          Toelichting

          Gelet op de vraag van de bewoners van Hoogstraat 6 om met een parkeerverbod de in- en uitrit van hun vergunde parkeergarage te vrijwaren;

          Aan de gemeenteraad wordt verzocht akkoord te gaan met de invoering van parkeerverbod in de Hoogstraat (langs 1 zijde van de weg) tussen huisnummer 6 en huisnummer 10 zodat de in- en uitrit van de vergunde parkeergarage van nr 6 gevrijwaard wordt.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • de gecoördineerde wetten van 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer en alle latere wijzigingen;
          • het koninklijk besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en alle latere wijzigingen;
          • het ministerieel besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
          • het ministerieel rondschrijven van 14.11.1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens;
          • de nieuwe gemeentewet, artikel 119 en 134§1;
          Feiten, context en motivering

          Gelet op de vraag van de bewoners van Hoogstraat 6 om met een parkeerverbod de in- en uitrit van hun vergunde parkeergarage te vrijwaren;

          Overwegende dat de verder genoemde wegen behoren tot de wegen onder toezicht van de stad;

          Overwegende dat dit aanvullend politiereglement moet garanderen dat de in- en uitrit van de vergunde parkeergarage van nr 6 gevrijwaard wordt;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Op de Hoogstraat geldt parkeerverbod langs 1 zijde van de weg tussen huisnummer 6 en huisnummer 10.


          Artikel 2

          Het in art. 1 genoemde  parkeerverbod wordt aangeduid door middel van het verkeersteken E3.


          Artikel 3

          Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.

        • Algemeen reglement op de gemeentelijke parkeerkaarten en de retributies met betrekking tot het parkeren op de openbare weg - voorstel tot wijziging van de invorderingsprocedure

          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms

          De gemeenteraad gaat akkoord met een aanpassing van het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeerkaarten en de retributies met betrekking tot het parkeren op de openbare weg. Het gaat in concreto om de aanpassing van artikel 25 over aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies.

          Toelichting

          Aan de gemeenteraad wordt een aanpassing voorgesteld van het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeerkaarten en de retributies met betrekking tot het parkeren op de openbare weg. Het gaat in concreto om de aanpassing van artikel 25 over aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
          Feiten, context en motivering
          • de beslissing van de gemeenteraad van 13.06.2019 'Algemeen reglement op de gemeentelijke parkeerkaarten en de retributies met betrekking tot het parkeren op de openbare weg':

          Artikel 25:

          De retributies bedoeld in artikel 4, 1., artikel 11, 1., artikel 18,2., artikel 21,2. en artikel 24 dienen volgens de richtlijnen van de betalingsuitnodiging, te worden overgeschreven binnen de acht dagen vanaf de verzendingsdatum van deze uitnodiging. 

          In geval van niet-betaling van de retributie binnen de voorgeschreven termijn en alvorens over te gaan tot een gerechtelijke invordering, worden er maximaal twee herinneringsbrieven verstuurd, waarvan minimaal één aangetekende, met een gezamenlijke maximale administratieve meerkost van 11 euro verhoogd met de reële portkost en de wettelijke kost voor een objectieve adrescontrole door de gerechtsdeurwaarder daar waar dit noodzakelijk is.

           

          • Voorstel tot aanpassing van artikel 25:

          De retributies bedoeld in artikel 4, 1., artikel 11, 1., artikel 18,2., artikel 21,2. en artikel 24 dienen volgens de richtlijnen van de betalingsuitnodiging, te worden overgeschreven binnen de acht dagen vanaf de verzendingsdatum van deze uitnodiging.

          Aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies gebeuren overeenkomstig de wijze en de tarieven zoals hierna bepaald.

          De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen vermeld op de retributieheffing (afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen of toegestuurd per post ) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure (hetzij B2B, hetzij B2C), met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler:

          • t.a.v. ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders:
            Eerste betaalherinnering:  + 10,00 euro
            Tweede aanmaning: (10,00 euro) + 10,00 euro
            Minnelijke aanmaning gerechtsdeurwaarder:  tarief  burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (niet limitatief onder andere aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel – dossierkost – kostprijs inlichtingen -  kwijtings- en inningsrecht)

          • t.a.v. consumenten en conform de wetgeving consumentenschulden (Boek XIX – W.E.R. art 4.2 e.a.)
            Eerste betaalherinnering: gratis + wettelijke wachtperiode
            Ingebrekestelling door advocaat of gerechtsdeurwaarder met verhoging forfaitaire vergoeding voor de invorderingskosten volgens wettelijk bepaalde plafonds :
              • 20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150,00 euro
              • 30,00 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 euro en 500,00 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 euro en 500,00 euro is
              • 65,00 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger is dan 500,00 euro

          De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in art 5, lid 2 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties. (zie ook : Art XIX.4, 1° W.E.R.)
          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
          Onthouders: Nico Creces, Hannelore Castelein
          Resultaat: Met 25 stemmen voor, 2 onthoudingen
          Besluit

          De gemeenteraad gaat akkoord met voormelde aanpassing van artikel 25 van het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeerkaarten en de retributies met betrekking tot het parkeren op de openbare weg.

          De gecoördineerde versie van dit reglement als in bijlage wordt goedgekeurd.

      • Leefmilieu

        • Aanstelling van OVAM als gewestelijk vaststeller gemeentelijke administratieve sancties voor de vaststelling van overtredingen van welbepaalde artikelen van het algemeen politiereglement Aarschot

          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms

          De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van OVAM als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van de stad Aarschot, voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil, hondenpoep, sluikstorten, ... Het handhavingsproject is kosteloos en wordt georganiseerd i.s.m. de OVAM. Het project loopt tot en met 31.12.2024.

          Toelichting

          De stad Aarschot is reeds ingestapt in het handhavingsproject van OVAM. OVAM vraagt de gemeenteraad om bijkomende handhavers aan te stellen. De handhavers moeten niet langer op naam aangesteld worden. De artikelen van het politiereglement waarop deze mogen handhaven dienen mede opgenomen:

          • Zwerfvuil;
          • Hondenpoep;
          • Het niet bijhebben van een hondenpoepzakje (of meerdere indien zo staat in politiereglement);
          • Geen vuilbak(ken) bij eetkramen.


          Onder zwerfvuil vallen ook kleine partijen afval neergelegd door derden, al dan niet bewust. De definitie van zwerfvuil is als volgt: klein afval, ontstaan door consumptie buitenshuis, door mensen al dan niet onbewust achtergelaten op een daarvoor niet bestemde plaats. Bv. eet- en drankverpakking, papier en karton, kauwgom, peuken, hondenpoep en zakje.

          De resp. artikelen uit het politiereglement waarop wordt gehandhaafd worden opgenomen in het besluit.

          De inbreuken worden verder gesanctioneerd door de GAS-ambtenaar.

          De vaststellers hebben géén bevoegdheid tot het opvragen van e-ID. Indien hier problemen ervaren worden, kunnen zij zich beroepen op de ondersteuning van de politiezone.

          De ondersteuning is gratis en loopt tot - bij verlenging 31.12.2024.  

          In bijlage aan het besluit de recente lijst van GAS-vaststellers.

          Regelgeving
          Gelet op:
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • het decreet van 23.12.2011 betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen;
          • het besluit van 17.12.2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
          • de overheidsopdracht voor diensten met als onderwerp het “Stedelijk afvalbeheer op het grondgebied van Aarschot", voor de periode van 01.07.2015 t.e.m. 31.12.2024”;
          • de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;
          • het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
          • het besluit van de gemeenteraad van 09.02.2023 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, nl. de gecoördineerde en geactualiseerde versie van het algemeen politiereglement;
          • het besluit van de gemeenteraad van 22.06.2024 tot aanstelling van bijkomende gewestelijke vaststellers gemeentelijke administratieve sancties voor zwerfvuil in samenwerking met de OVAM;
          Feiten, context en motivering

          Overwegende:

          • de noodzaak om in het kader van een handhavingsproject met OVAM gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering binnen hun welomschreven bevoegdheid; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden;
          • dat de OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van de stad Aarschot voor de vaststelling van overtredingen;
          • dat op deze wijze nieuwe bijkomende OVAM - vaststellers niet langer nominatief dienen aangesteld te worden;


          Overwegende dat:

          • de handhavers de nodige opleidingen met gunstig gevolg hebben voltooid: De personeelsleden moeten voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie. Dit zijn enerzijds aanwervings- of aanstellingsvoorwaarden en anderzijds het slagen voor een verplichte opleiding;
          • het opportuun lijkt om de ondersteuning door de OVAM te aanvaarden, gelet deze kosteloos is, dit voor de periode tot 31.12.2024, waardoor het toezicht op de algemene reinheid van het openbaar domein wordt gegarandeerd;
          Financiële Impact/budget

          De uitvoering van de beschreven diensten en ondersteuning door de OVAM brengt géén kosten met zich mee. Hierdoor moeten geen gepaste kredieten worden voorzien in het meerjarenplan. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van stad Aarschot voor de vaststelling van overtredingen op volgende artikelen onder het politiereglement Aarschot:

          • Hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid, Afdeling 1. Netheid van de openbare ruimte: 
            • Artikelen 1, 3, 4 en 5.
          • Hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid, Afdeling 7. Inzameling van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen: 
            • 7.1 Algemene bepalingen:
              • 7.1.4. Afval op standplaatsen, markten, kermissen en afval afkomstig van afhaalinrichtingen voor de verkoop van dranken en snacks: Artikel 40:
              • 7.1.6. Afval van huisdieren: Artikel 42.
          • Hoofdstuk IV - Milieu en openbare rust:
            • Afdeling 5. Dieren: Artikel 61.
      • Personeel

        • Wijziging rechtspositieregeling en arbeidsreglement van het gemeentepersoneel: invoering digitale loonstroken

          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms

          De gemeenteraad keurt het voorstel goed tot wijziging van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel m.b.t. de mogelijkheid tot digitale loonstroken.

          Toelichting

          Op 23.06.2014 keurde de gemeenteraad de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel goed (laatst gewijzigd op 08.02.2024). In het kader van een meer digitaal en moderner HR-beleid wordt voorgesteld om de mogelijkheid tot digitale loonstroken in te voeren. Daartoe moeten de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel aangepast worden.

          Het voorstel tot aanpassing werd principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 23.02.2024.

          De vakorganisaties hebben een positief advies gegeven tijdens het syndicaal overleg van 18.03.2024, waarna een protocol van akkoord werd opgesteld om deze regeling door te voeren en op te nemen in het arbeidsreglement.

          Regelgeving
          • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • de wet van 03.07.1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;
          • het gemeenteraadsbesluit van 23.06.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, zoals laatst gewijzigd op 08.02.2024;
          Feiten, context en motivering

          In het kader van de integratie tussen stad en OCMW en de digitalisering van de HR-werking werd een overheidsopdracht "Aankoop en implementatie van een geïntegreerd e-HRM softwarepakket met dienstverlening" opgestart. De overheidsopdracht omvat 3 percelen:

          • Perceel 1: loon- en personeelsbeheer met dienstverlening via full service sociaal secretariaat
          • Perceel 2: tijds- en aanwezigheidsregistratie, planningssoftware en -beleid
          • Perceel 3: geïntegreerd e-HRM software platform voor personeelsbeheer en -beleid

           

          De overheidsopdracht is door het college van burgemeester en schepenen op 13.10.2023 gegund aan Cipal Schaubroeck voor perceel 1 en perceel 3 en aan Syntegro voor perceel 2 en omvat onder meer de invoering van digitale loonstroken voor het personeel. Daartoe dient het arbeidsreglement gewijzigd te worden. Conform artikel 3ter van de arbeidsovereenkomstenwet dient het arbeidsreglement minimaal het volgende te vermelden:

          • wie als elektronische archiveringsdienst is aangewezen,
          • op welke wijze een personeelslid toegang heeft tot de dienst, ook na het einde van de arbeidsovereenkomst.

           

          Voor het beheer en de bewaring van de digitale loonstroken werkt Cipal Schaubroeck samen met leverancier Unfiedpost. Medewerkers krijgen toegang tot hun archief via een persoonlijke login. De loonbrieven worden gedurende 7 jaar bewaard op het platform, ook na eventuele uitdiensttreding van de medewerker. Medewerkers die dit wensen, kunnen hun loonbrief nog steeds op papier blijven ontvangen.

           

          Rekening houdend met bovenstaande wordt voorgesteld om bij de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, deel 12 arbeidsreglement, afdeling 7 algemene bepalingen, artikel 475 aangaande het loon, volgende toevoeging te doen:

          ‘§4. Het personeelslid heeft de keuze tussen een digitale loonbrief of een papieren loonbrief onder gesloten omslag. Digitale loonbrieven worden verzonden en opgeslagen door de werkgever via Unifiedpost, met ondernemingsnummer 0471.730.202, dat optreedt als elektronische archiveringsdienst. De loonbrieven kunnen geraadpleegd worden via de website https://www.adminbox.eu/v10/users/sign_in?locale=nl. Personeelsleden krijgen toegang tot hun persoonlijk archief via een eigen login. De digitale loonbrieven worden gedurende 7 jaar bewaard.’

           

          Bovenstaand voorstel tot wijziging van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel is principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 23.02.2024. De vakorganisaties hebben een positief advies gegeven binnen het syndicaal overleg van 18.03.2024, waarna een protocol van akkoord werd opgesteld om deze regeling door te voeren en op te nemen in het arbeidsreglement.

          Financiële Impact/budget

          De invoering van de digitale loonstroken maakt deel uit van de overheidsopdracht "Aankoop en implementatie van een geïntegreerd e-HRM softwarepakket met dienstverlening". De uitgaven zijn in exploitatie en investeringen voorzien in het meerjarenplan 2022-2025 onder de volgende ramingen:

           

          Exploitatie (jaarlijkse kost vanaf 2024)
          Stad
          Perceel 1:
          MJP105292 (licenties), MJP105293 (sociaal secretariaat), MJP105296 (opleiding), MJP105299 (service en onderhoud) en
          MJP105302 (juridische consultancy)
          Perceel 2:
          MJP105294 (licenties), MJP105297 (opleiding) en MJP105300 (service en onderhoud)
          Perceel 3:
          MJP105298 (opleiding), MJP105301 (service en onderhoud)
          voor een totaalbedrag van 244.572 euro

          OCMW
          Perceel 1:
          MJP105288 (licenties) en MJP105289 (sociaal secretariaat)
          Perceel 2:
          MJP105290 (licenties)
          Perceel 3:
          geen exploitatiekost
          voor een totaalbedrag van 66.807 euro.
          Totaal jaarlijkse exploitatiekost voor Stad en OCMW vanaf 2024 is geraamd op 311.379 euro + 44.162 euro opleidingskost
          in 2023.

           

          Investering (eenmalige implementatiekost)

          Stad
          De eenmalige implementatiekosten zijn voorzien bij de stad in 2024 onder de volgende ramingen:
          Perceel 1:
          MJP105304 (sociaal secretariaat)
          Perceel 2:
          MJP105305 (tijdsregistratie)
          Perceel 3:
          MJP105306 (personeelsbeheer)
          voor een totaalbedrag van 189.760,50 euro.

           

          Volgens de opgegeven prijzen en de vermoedelijke hoeveelheden in de inventaris bij de BAFO nr. 2 van Cipal Schaubroeck en Syntegro is er vanaf 2024 een jaarlijks exploitatiekost van 284.964 euro, een eenmalige opleidingskost van 35.232 euro en een eenmalige implementatiekost van 147.565 euro.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt volgende toevoeging goed bij deel 12, afdeling 7, artikel 475 van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel m.b.t. de invoering van digitale loonstroken:

          ‘§4. Het personeelslid heeft de keuze tussen een digitale loonbrief of een papieren loonbrief onder gesloten omslag. Digitale loonbrieven worden verzonden en opgeslagen door de werkgever via Unifiedpost, met ondernemingsnummer 0471.730.202, dat optreedt als elektronische archiveringsdienst. De loonbrieven kunnen geraadpleegd worden via de website https://www.adminbox.eu/v10/users/sign_in?locale=nl. Personeelsleden krijgen toegang tot hun persoonlijk archief via een eigen login. De digitale loonbrieven worden gedurende 7 jaar bewaard.’

        • Wijziging rechtspositieregeling en arbeidsreglement van het gemeentepersoneel: implementatie aanwezigheidsbeleid

          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms

          De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het aanwezigheidsbeleid en de wijziging van deel 8, hoofdstuk 5 'ziekteverlof' van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel.

          Toelichting

          Het college van burgemeester en schepenen keurde op 06.10.2023 het ontwerp van het aanwezigheidsbeleid goed. Binnen het syndicaal overleg van 23.10.2023 werd een protocol voor akkoord afgesloten met de vakorganisaties voor de visietekst. Het aanwezigheidsbeleid dient nu geïmplementeerd te worden in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel.

          Het managementteam verleende een gunstig advies op 26.03.2024 betreffende de voorgestelde wijzigingen in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.

          Regelgeving
          • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, zoals gewijzigd;
          • het gemeenteraadsbesluit van 23.06.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, zoals laatst gewijzigd op 08.02.2024;
          Feiten, context en motivering

          Het verminderen van verzuim en het bevorderen van een gezonde werkcultuur zijn belangrijk voor elke organisatie.

          Met een multidisciplinair samengestelde werkgroep werd daarom een aanwezigheidsbeleid uitgewerkt voor stad en OCMW Aarschot.
          De werkgroep bestond uit medewerkers van stad en OCMW, bijgestaan door specialisten van Idewe.

          Het college van burgemeester en schepenen keurde op 06.10.2023 het ontwerp van het aanwezigheidsbeleid goed. Binnen het syndicaal overleg van 23.10.2023 werd een protocol voor akkoord afgesloten met de vakorganisaties voor de visietekst. Het aanwezigheidsbeleid en het protocol zijn toegevoegd in bijlage bij dit agendapunt en dient nu geïmplementeerd te worden in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement. Daartoe wordt in bijlage een voorstel toegevoegd tot aanpassing van deel 8, hoofdstuk 5 'ziekteverlof' van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel.

          Het managementteam verleende een gunstig advies op 26.03.2024 betreffende de voorgestelde wijzigingen in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt het aanwezigheidsbeleid als in bijlage goed.

          Artikel 2

          De gemeenteraad keurt de bijgaande wijziging goed van deel 8, hoofdstuk 5 'ziekteverlof' van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel.

      • Secretariaat

        • Zefier cvba: gewone algemene vergadering op 13 juni 2024 - goedkeuring van de agenda en bepaling van het mandaat van de volmachtdrager

          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms

          De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke agendapunten van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 13.06.2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.

          Toelichting

          De gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van de cvba Zefier vindt plaats op 13 juni 2024 om 14 uur in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent. De stad Aarschot is vennoot van de cvba Zefier.

          Agenda

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
          4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
          5. Statutaire benoemingen.

           

          Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

          De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde Kurt Lemmens en Bert Van der Auwera aan als respectievelijk volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager voor de stad in de bijzondere en de gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit voor de duur van de legislatuur.

          De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda en draagt de aangeduide volmachtdrager of plaatsvervangend volmachtdrager op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene jaarvergadering van cvba Zefier, vastgesteld op 14.06.2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, en in het bijzonder artikel 41;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • de wet van 21.12.1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
          Feiten, context en motivering
          • de uitnodiging via e-mail d.d. 12.03.2024 voor de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van de cvba Zefier die plaatsvindt op 13 juni 2024 om 14 uur in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent;
          • het feit dat de stad Aarschot vennoot is van de cvba Zefier;
          • de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28;
          • de ter beschikking gestelde documenten.

           

          Agenda

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
          4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
          5. Statutaire benoemingen.

           

          Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

          De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde Kurt Lemmens en Bert Van der Auwera aan als respectievelijk volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager voor de stad in de bijzondere en de gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit voor de duur van de legislatuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Om, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 13.06.2024, zijnde

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
          4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
          5. Statutaire benoemingen.


          Artikel 2

          De volmachtdrager van de stad Aarschot die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

        • Retributie voor het versturen van aangetekende aanmaningen van gemeentelijke administratieve geldboetes

          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms

          De gemeenteraad gaat akkoord met de retributie voor het versturen van aangetekende aanmaningen van gemeentelijke administratieve geldboetes.

          Toelichting

          De opmaak en verzending van facturen, belastingaanslagen en andere schuldvorderingen worden gedragen vanuit de algemene middelen. Wanneer de schuldenaar of de belastingplichtige echter in gebreke blijft om de openstaande schuldvordering te betalen, kan niet worden verwacht dat de gemeente, en onrechtstreeks de andere (belastingplichtige) burgers, meebetalen voor de extra kosten die de invordering van de schuld vergt.

           

          Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur kan een administratieve kost worden aangerekend bij aanmaning tot betaling. Deze administratieve kost kan naast de loutere verzendingskost alle andere kosten bevatten die verband houden met de opvolging van achterstallige schuldvorderingen. Het is aangewezen hiervoor een forfaitair bedrag vast te stellen. Daarnaast gaat het bij niet-fiscale vorderingen vaak om relatief lage bedragen. Het aanrekenen van een administratieve kost bij aanmaning kan voor de schuldenaars een stimulans betekenen om tijdig te betalen.

           

          Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur is voorzien voor de invordering van niet-betwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor de invordering van de GAS-boetes is een aparte inningsprocedure voorzien bij bijzondere regelgeving (wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en artikel 29quater van de wegverkeerswet).

           

          Om uniformiteit te hebben, is het wenselijk dat de procedure voor invordering van openstaande schuldvorderingen gelijklopend is tussen fiscale, niet-fiscale schuldvorderingen en vorderingen die ontstaan uit GAS-boetes.


          De aanmaningsprocedure voorziet in de volgende stappen:

          • STAP 1: eerste aanmaning (gewone zending)
          • STAP 2: tweede aanmaníng (aangetekende zending)
          • STAP 3: invordering door de gerechtsdeurwaarder


          Voor de eerste aanmaning is het billijk om geen kosten aan te rekenen aangezien de mogelijkheid bestaat dat schuldenaars per abuis zijn vergeten te betalen.

          De tweede aanmaning gebeurt wel aangetekend en in deze fase kan een administratieve kost worden aangerekend. Belangrijk is dat de aangerekende tarieven redelijk zijn. Rekening houdende met de materiële kosten en personeelskosten kan worden aangenomen dat de aanrekening van een administratieve kost van 20 euro passend is.

          Regelgeving
          • het decreet van van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het bestuursdecreet van 7 december 2018;
           
          • de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
          • de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29quater;
          Feiten, context en motivering
          • de beslissing van de gemeenteraad van 22.02.2016 houdende vaststelling van de betalingstermijnen van niet-fiscale schuldvorderingen;
          • de beslissing van de gemeenteraad van 25.09.2017 houdende retributiereglement voor het verzenden van aangetekende aanmaningen in het kader van de invordering van fiscale schuldvorderingen;

           

          De opmaak en verzending van facturen, belastingaanslagen en andere schuldvorderingen worden gedragen vanuit de algemene middelen. Wanneer de schuldenaar of de belastingplichtige echter in gebreke blijft om de openstaande schuldvordering te betalen, kan niet worden verwacht dat de gemeente, en onrechtstreeks de andere (belastingplichtige) burgers, meebetalen voor de extra kosten die de invordering van de schuld vergt.

           

          Volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur kan een administratieve kost worden aangerekend bij aanmaning tot betaling. Deze administratieve kost kan naast de loutere verzendingskost alle andere kosten bevatten die verband houden met de opvolging van achterstallige schuldvorderingen. Het is aangewezen hiervoor een forfaitair bedrag vast te stellen. Daarnaast gaat het bij niet-fiscale vorderingen vaak om relatief lage bedragen. Het aanrekenen van een administratieve kost bij aanmaning kan voor de schuldenaars een stimulans betekenen om tijdig te betalen.

           

          Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur is voorzien voor de invordering van niet-betwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor de invordering van de GAS-boetes is een aparte inningsprocedure voorzien bij bijzondere regelgeving (wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en artikel 29quater van de wegverkeerswet).

           

          Om uniformiteit te hebben, is het wenselijk dat de procedure voor invordering van openstaande schuldvorderingen gelijklopend is tussen fiscale, niet-fiscale schuldvorderingen en vorderingen die ontstaan uit GAS-boetes.


          De aanmaningsprocedure voorziet in de volgende stappen:

          • STAP 1: eerste aanmaning (gewone zending)
          • STAP 2: tweede aanmaníng (aangetekende zending)
          • STAP 3: invordering door de gerechtsdeurwaarder


          Voor de eerste aanmaning is het billijk om geen kosten aan te rekenen aangezien de mogelijkheid bestaat dat schuldenaars per abuis zijn vergeten te betalen.

          De tweede aanmaning gebeurt wel aangetekend en in deze fase kan een administratieve kost worden aangerekend. Belangrijk is dat de aangerekende tarieven redelijk zijn. Rekening houdende met de materiële kosten en personeelskosten kan worden aangenomen dat de aanrekening van een administratieve kost van 20 euro passend is.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Er wordt een retributie gevestigd voor het verzenden van aangetekende aanmaningen in het kader van de invordering van niet-betaalde GAS-boetes.

           

          Artikel 2

          De retributie bedraagt 20 euro per aangetekende aanmaning.

           

          Artikel 3

          De retributie is verschuldigd door de geadresseerde schuldenaar.

           

          Artikel 4

          Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 mei 2024.

        • Reglement betreffende herbruikbare bekers

          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms

          De gemeenteraad stemt in met het reglement herbruikbare bekers. Het reglement geeft aan dat deze bekers enkel voor de Aarschotse verenigingen en organisaties zijn bestemd en enkel aan te vragen zijn via een evenementenaanvraag. Eens de aanvraag is goedgekeurd, gebeurt de aanbieding, reiniging, ondersteuning en administratieve afhandeling via de leverancier. De vereniging of organisatie zal financieel enkel instaan voor de reinigingskost (of handelingskost) en de kost van eventueel verloren of zwaar beschadigde bekers en/of transportboxen.

          Toelichting

          Het reglement herbruikbare bekers is tot stand gekomen na de aankoop van 23920 herbruikbare bekers via de firma Festicup waarbij we een éénduidige werkwijze willen hanteren voor de ontlening van deze bekers. De introductie van herbruikbare bekers is verplicht geworden op basis van VLAREMA-wetgeving Art. 5.3.12.1: Vanaf 1 januari 2020 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 90% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2022 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.

          Het reglement geeft aan dat deze bekers enkel voor de Aarschotse verenigingen en organisaties zijn bestemd en enkel aan te vragen zijn via een evenementenaanvraag. Eens de aanvraag is goedgekeurd, gebeurt de aanbieding, reiniging, ondersteuning en administratieve afhandeling via de leverancier. De vereniging of organisatie zal financieel enkel instaan voor de reinigingskost (of handelingskost) en de kost van eventueel verloren of zwaar beschadigde bekers en/of transportboxen.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          Feiten, context en motivering

          Het reglement herbruikbare bekers is tot stand gekomen na de aankoop van 23920 herbruikbare bekers via de firma Festicup waarbij we een éénduidige werkwijze willen hanteren voor de ontlening van deze bekers. De introductie van herbruikbare bekers is verplicht geworden op basis van VLAREMA-wetgeving Art. 5.3.12.1: Vanaf 1 januari 2020 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 90% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2022 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.

          Het reglement geeft aan dat deze bekers enkel voor de Aarschotse verenigingen en organisaties zijn bestemd en enkel aan te vragen zijn via een evenementenaanvraag. Eens de aanvraag is goedgekeurd, gebeurt de aanbieding, reiniging, ondersteuning en administratieve afhandeling via de leverancier. De vereniging of organisatie zal financieel enkel instaan voor de reinigingskost (of handelingskost) en de kost van eventueel verloren of zwaar beschadigde bekers en/of transportboxen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het reglement herbruikbare bekers, toegevoegd als bijlage en luidend als volgt, goed:

          Context

          Wetgeving

          VLAREMA-wetgeving

          Art. 5.3.12.1 Vanaf 1 januari 2020 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een
          systeem voorziet dat garandeert dat minstens 90% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2022
          is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat
          minstens 95% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.

          De gemeenteraad beslist om het reglement voor het verhuren van herbruikbare bekers goed te keuren.

          Gezien deze context heeft het stadsbestuur een grote aankoop gedaan van herbruikbare bekers. Ze stelt deze gratis ter beschikking aan organisatoren van activiteiten op
          Aarschots grondgebied. Op deze manier wenst ze organisatoren van evenementen te ondersteunen in het verduurzamen van hun activiteit.

          In dit reglement wordt de werkwijze uit de doeken gedaan en wordt toelichting gegeven bij de voorwaarden van deze terbeschikkingstelling.

          1. Registratie

          De organisator (de aanvrager van de herbruikbare bekers) doet een aanvraag via het digitaal evenementenloket waardoor meteen kan gecontroleerd worden of deze
          organisatie een Aarschotse vereniging of organisatie is.

          2. Aanbod

          Initiatiefnemers die een activiteit organiseren waarbij dranken worden geserveerd en waarbij het aangewezen is of verplicht is uit veiligheidsoverwegingen om geen glazen
          recipiënten te gebruiken, zijn vanaf 1 november 2021 verplicht om dranken te serveren in herbruikbare bekers, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat 100% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt gerecupereerd voor recyclage. Om deze nieuwe manier van werken te ondersteunen, biedt de stad de mogelijkheid om herbruikbare bekers tijdelijk in gebruik te nemen.

          De stad biedt volgende materialen gratis tijdelijk ter beschikking voor organisatoren, verenigingen,buurtcomités, … die een activiteit plannen op het grondgebied van Aarschot:

          • 23.920 herbruikbare combibekers, met opdruk van een logo stad Aarschot;
            De bekers zitten verpakt in dozen met volgende hoeveelheden:
          • combibekers: verpakt per 460 stuks in elke doos;
            De beschrijving van de bekers en de dozen vindt u in bijlage.

          3. Aanvraag

          De organisator vraagt de benodigde bekers aan bij de door de stad aangeduide leverancier (Festicup, Nieuwlandlaan 35b, 3200 Aarschot, rental@festicup.be) via het
          evenementenloket. De aanvraag moet zes weken op voorhand worden ingediend conform het evenementenloket.
          De bekers zijn gestockeerd bij Festicup, Nieuwlandlaan 35b, 3200 Aarschot.

          4. Gebruik

          4.1 Reiniging


          De bekers mogen ter plaatse worden afgewassen tijdens het georganiseerde evenement, maar enkel:

          • via wasstraten met een maximum van 80°;
          • met gebruik van de door de verhuurder te koop aangestelde zachte borstels (23 euro, excl. btw);


          Het reinigingsproduct is een klassiek reinigingsproduct. De aangeduide leverancier biedt ook producten aan.
          Indien niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, dan mag er niet worden afgewassen.

          4.2 Waarborg

          4.2.1
          De organisator betaalt aan de aangeduide leverancier geen waarborg maar moet wel rekening houden om een correct ingeschatte hoeveelheid te bestellen aangezien voor de
          ongeopende dozen/niet gebruikte bekers een handelingsfee zal gerekend worden van 0.02 euro/beker.


          4.2.2
          De organisator installeert tijdens zijn evenement best zelf een waarborgsysteem dat er voor zorgt dat er zo weinig mogelijk bekers verloren gaan. Dit waarborgsysteem zorgt er
          daardoor ook voor dat de organisator geen grote onkosten heeft bij de afrekening na het evenement.

          4.3 Hoeveelheden

          De organisator houdt rekening met het aantal verwachte bezoekers. Het aantal benodigde bekers wordt afgesproken op advies en in samenspraak met (de aangeduide
          leverancier) of dienst evenementen. Alle geleverde bekers worden aangerekend. Het is dus belangrijk om de hoeveelheid benodigde bekers juist in te schatten.

          5. Distributie en afhandeling

          5.1 Vervoer

          Het vervoer van de herbruikbare bekers naar de bestemming is gratis wanneer deze opgehaald worden bij de leverancier. Indien deze moeten geleverd worden, betaal je een
          vervoerskost. Er wordt een leveringsadres en afhaaladres afgesproken. De leveringen kunnen enkel gebeuren voor activiteiten op het Aarschots grondgebied. De organisator
          zorgt voor de mogelijks benodigde distributie ter plekke.

          5.2 Administratie

          De administratie wordt verzorgd door de door de stad aangeduide leverancier en distributeur. Er zijn geen administratieve kosten. De controle van de ontvangen en terug
          bezorgde bekers gebeurt door de aangeduide leverancier in samenspraak met de organisator.

          5.3 Reiniging

          Na het evenement moeten alle bekers machinaal en volgens de juiste methode worden afgewassen. Dit gebeurt bij de vaste leverancier die door de stad werd aangeduid. De
          kosten van het reinigen worden door deze firma doorgerekend aan de organisator. De prijs wordt bepaald door de vaste leverancier en houdt rekening met de gangbare
          marktprijzen.

          De bekers moeten gesorteerd terugkomen, net zoals ze aangeleverd werden. Indien dit niet gebeurt, zal een triagekost van 0,03 euro per stuk in rekening worden gebracht.
          Bekers met extreme vervuiling (andere restanten dan van drank) moeten met een extra voorspoeling gereinigd worden, per beker zal je 0,015 EUR excl. BTW extra moeten
          vergoeden. Bekers die niet meer proper zijn te krijgen worden aangerekend als zijnde verlies

          5.4 Ontbrekend of vernielde bekers

          Bekers die ontbreken of vernield zijn (en niet meer kunnen worden gebruikt) worden door de stad aangerekend. De prijs per niet ingeleverde of vernielde beker bedraagt 0,75 euro (excl. btw) voor de bierbekers en frisdranken. Bij beschadiging of verlies van de boxen andere dan de slijtage wordt 20 euro/stuk (excl. btw) aangerekend. Bij beschadiging of verlies van de deksels van deboxen andere dan de slijtage wordt 10 euro/stuk (excl. btw) aangerekend.

          5.5 Sancties

          Organisatoren die zich niet aan de afspraken houden, die facturen niet betalen of die de uitgeleende materialen niet op de gevraagde manier behandelen, worden uitgesloten
          van het aanbod van de stad. Deze uitsluiting onttrekt hen niet aan de wettelijke verplichtingen.

          6. Samenvatting prijzen

          • Beker = 0,07 EUR indien gebruikt
          • Handelingskost = 0,02 EUR/stuk (ongebruikt volume)
          • Reiniging = 0,05 EUR/Stuk.
            • Neem dat er 460 in een opbergbox zitten zal een geopende/gebruikte doos worden aangerekend aan 0,07 EUR/stuk. Dwz, doos open = allemaal reinigen.
            • Indien er ongebruikte/ongeopende boxen terug komen zal enkel de handelingskost worden aangerekend.
          • Verloren/stuk = 0,75 EUR
          • Box
            • Reiniging = 0,75 EUR
            • Verloren/stuk = 20 EUR
          • Deksel
            • Reiniging = 0,25 EUR
            • Verloren/stuk = 10 EUR
        • Iverlek: algemene vergadering/jaarvergadering op 26 juni 2024 - goedkeuring van de agenda, goedkeuring oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger

          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms

          De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 26.06.2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.

          Toelichting

          De opdrachthoudende vereniging Iverlek organiseert op 26 juni 2024 om 18.00 uur een algemene vergadering tevens jaarvergadering die zal plaatsvinden in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55-59 te 1930 Zaventem.

          De stad Aarschot werd per aangetekende brief d.d. 02 april 2024 uitgenodigd om deel te nemen aan deze vergadering met volgende agendapunten:

          1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2023.
          5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas
          6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          7. Statutaire benoemingen.
          8. Benoeming van een commissaris.
          9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 7 en 8 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
          10. Statutaire mededelingen.

           

          De gemeenteraad in vergadering van 14 maart 2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de stad in de algemene vergaderingen van Iverlek en dit voor de duur van de legislatuur.

           

          Conform artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 24 van de statuten dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden voor elke algemene vergadering.

           

          De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
          Feiten, context en motivering

          Gelet op

          • het feit dat de stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek;
          • het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2024;
          • het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 26 juni 2024 plaatsheeft in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem;
          • het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de stad per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd;

          Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Iverlek in zijn zitting van 18 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke  aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 26 juni 2024.

          Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende
          vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van
          Iverlek keurde in voormelde zitting van 18 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV  o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Iverlek of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Iverlek recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners,  waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).

           
          De gemeenteraad in vergadering van 14 maart 2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de stad in de algemene vergaderingen van Iverlek en dit voor de duur van de legislatuur.

          De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1 [AGENDA]
          Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 26 juni 2024:

          1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2023.
          5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas
          6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          7. Statutaire benoemingen.
          8. Benoeming van een commissaris.
          9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 7 en 8 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
          10. Statutaire mededelingen.


          Artikel 2 [VOORSTEL OPRICHTING ONTHAALSTRUCTUUR VOOR BELANGEN IN PUBLI-T EN PUBLIGAS]
          Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Iverlek.
          De Algemene Vergadering van Iverlek wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.

           

          Artikel 3
          De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 26 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.

           

          Artikel 4
          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde  beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Vragen van raadsleden

      • CD&V: vragen over de sluiting van de spoorwegovergang aan Langdorp Station en de ontwikkeling van fiets-o-strades

        Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
        Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms

        Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.

        Tussenkomsten

        Dries Van Horebeek

        Naar aanleiding van de recente berichtgeving in HLN op 26 maart 2024 betreffende de sluiting van spoorwegovergang aan Langdorp Station en de ontwikkeling van fiets-o-strades, wenst de cd&v-fractie graag de volgende vragen te stellen:

        1. Wat is de huidige stand van zaken met betrekking tot de voorgenomen sluitingen van spoorwegovergangen? Heeft Infrabel een concreet voorstel gedaan voor de verdere realisatie van de fiets-o-strade? Tegen wanneer wordt er een antwoord verwacht? Wat is de volgende stap in het proces?
        2. Klopt het dat de realisatie van de fiets-o-strade langs reeds gesloten overwegen, tussen Testelt en de in aanleg zijnde fietstunnel tussen de Opperstraat en de Oude Stokstraat, dit jaar zal aanvangen? Welke aanvullende maatregelen worden overwogen om de veiligheid van het toenemende fietsverkeer op lokale wegen, zoals de Oude Mechelsebaan en Vennestraat, te waarborgen?
        3. Is er een concrete dreiging dat het station van Langdorp zal worden gesloten?
        4. Wat zijn de plannen met betrekking tot de overwegen - buiten Langdorp op lokale type II en III wegen - zoals de overweg op de Oude Mechelsebaan in Ourodenberg en de Gijmelstraat in Aarschot?

         

        Als krachtig signaal naar Infrabel toe legt de cd&v fractie volgende gemeenteraadsbeslissing ter stemming voor:

        **Voorstel gemeenteraadsbeslissing**

        Met de volgende overwegingen in gedachten:

        • De aanzienlijke veranderingen in de verkeerssituatie door de sluiting van verschillende overwegen (Goorstraat, Opperstraat, Oude Stokstraat, Winterstraat) in Langdorp
        • De toevoeging van een buslijn over de Grote Meur sinds de opmaak van de oorspronkelijke plannen voorgesteld in 2019.
        • Er in een mobiliteitsvisie naast veiligheidsmotieven ook rekening dient te worden gehouden met toegankelijkheid, bereikbaarheid en de sociale impact op een lokaal dorp.
        • Het station van Langdorp wordt dagelijks nog gebruikt door bijna 200 reizigers. 

        De gemeenteraad stelt voor inzake de spoorwegovergang nummer L-35-102 (Grote Meur) met betrekking tot de afsluiting van de op de Grote Meur als verbindingsweg tussen Gijmel en Langdorp.

        1. Het afsluitingsdossier tijdelijk on hold te zetten.
        2. Het verzoek aan Infrabel te richten om een nieuwe mobiliteitsstudie uit te voeren, waarbij de impact op het lokale autoverkeer en de veranderende omstandigheden - o.a. de nieuwe buslijn - worden meegenomen.
        3. Het onderzoeken van alternatieve opties om de veiligheid aan de overweg te verbeteren, zoals volledige slagbomen.
        4. Wanneer deze informatie beschikbaar is, het organiseren van een transparant, uitgebreid informatiemoment.

         

        Gevolg dat aan deze vraag werd gegeven:

        De meerderheid geeft aan dat het voorstel zonder voorwerp is aangezien er geen sprake is van een afsluitingsdossier. De Groenfractie verzoekt daarop een amendement in te dienen. De meerderheid verzoekt een eigen voorstel voor te leggen. De vergadering van de gemeenteraad wordt geschorst om alle fracties de kans te geven hun standpunten in te nemen.

        De vergadering wordt heropend. Na kennis te hebben genomen van de verschillende standpunten en voorstellen als in bijlage, stemt de raad ermee in het voorstel van de meerderheid, aangevuld met de opmerkingen van de Groen-fractie, ter stemming te nemen.

        Dit voorstel luidt als volgt:

        Overwegende dat

        • de concrete uitvoering van de tunnel tussen de Opperstraat en de Oudenstokstraat in uitvoering is,
        • de aanleg van een stuk van de fietssnelweg tussen station Testelt en Langdorp weldra in uitvoering zal gaan;
        • de aanleg van de fietstunnel in de Goorstraat nog in de ontwerpfase zit en het precieze tracé nog niet vaststaat;

        Wordt voorgesteld door de gemeenteraad:

        • dat we er verder op zullen toezien dat Infrabel de eerder aangegane engagementen op Aarschots grondgebied verder uitvoert;
        • dat we in het kader van de veiligheidsoverwegingen met Infrabel in overleg zullen gaan aangaande volledige slagbomen teneinde de veiligheid maximaal te garanderen
        • dat het stadsbestuur bevestigt dat er geen plannen zijn rond de sluiting van bijkomende overwegen op Aarschots grondgebied
        • dat wanneer in de toekomst vragen komen om overwegen bijkomend te sluiten:
          • er een gedegen mobiliteitsstudie wordt uitgevoerd of gevaagd, waarbij de impact op de lokale mobiliteit en gemeenschap onderzocht wordt;
          • er een transparant, uitgebreid informatie- en inspraakmoment wordt georganiseerd.

         

        Gelet op de resultaten van de stemming

        BESLUIT:

        Het voorstel wordt goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      • Groen: voorstel en vraag over het Overkophuis in Aarschot

        Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
        Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Dries Vandenbroeck

        Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.

        Tussenkomsten

        Thomas Salaets

        Op het schepencollege van 31/3/2023 werd de oprichtingsnota van het OverkopHuis Aarschot goedgekeurd. Het OverkopHuis moet het speerpunt worden van het Aarschots beleid rond jongerenwelzijn.

         

        In de originele nota is expliciet sprake van doelgroepenbeleid en inrichting van safe spaces, met als aangehaalde voorbeelden een werking voor meisjes en voor jongeren die twijfelen over genderidentiteit of geaardheid.

         

        We lezen in het verslag van het CBS op 1 maart 2024 dat op vraag van schepen van jeugd Stef Van Calster de passages rond doelgroepenbeleid en safe spaces geschrapt werden. Het lijkt eerder ongewoon dat een uitgewerkte en besliste beleidsvisie op politieke vraag wordt teruggeschroefd. 

         

        De Groen-fractie vindt dit een foute keuze. Sommige jongeren zullen andere noden ervaren dan anderen en sommigen zullen meer moeite hebben om die te delen of verwoorden in een ‘one size fits all’-benadering. Uiteraard moet elke Aarschotse jongere terecht kunnen in het OverkopHuis, maar er is niets mis met een gericht beleid voor en door specifieke kwetsbare groepen. Integendeel, daar is absoluut nood aan.

         

        Wij stellen dan ook graag enkele vragen ter verduidelijking:

        • Waarom werden de safe spaces en het doelgroepenbeleid rond meisjes en gender geschrapt uit de visietekst rond het OverkopHuis?
        • Is dit een beslissing die gedragen wordt door het Aarschots jeugdwerk? 
        • Is hierrond een advies gevraagd aan de jeugdraad? 
        • Is hierrond een advies gevraagd aan of overlegd met de huidige spelers in het veld  (Arktos, JAC, CAW, jeugddienst, …)?
        •  Zijn hierrond de jongeren zelf bevraagd? De initiële nota uit maart 2023 verwijst  immers expliciet naar het participatiemoment ‘Doofpottenactie’ in de scholen waaruit overweldigend zou blijken dat jongeren geaardheid en genderidentiteit meer bespreekbaar willen maken. Beschikt het schepencollege misschien over andere gegevens die deze jongerenbevraging tegenspreken?

         

        Omdat wij het principieel niet eens zijn met de beslissing van het schepencollege, die ook terugschroeft wat met instemming tijdens de gemeenteraadscommissie in het voorjaar van 2023 werd besproken, wensen wij de besluitvorming naar de gemeenteraad te brengen. 

         

        Wij wensen dan ook de originele nota, die op 31/3/2023 door het CBS reeds werd goedgekeurd, ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad en zo in ere te herstellen. 

         

        Feiten, context en motivering

        Gelet op:

        •  De beslissing van het CBS van 31/3/2023  om de visienota en de oprichting van het OverkopHuis goed te keuren.
        •  De bespreking van deze beslissing tijdens de gemeenteraadscommissie van 22/5/2023. 
        •  De beslissing van het CBS van 1/3/2024 om de verwijzingen naar het beleid rond safe spaces en doelgroepen te schrappen uit de visienota van het OverkopHuis.
        •  Het Decreet Lokaal Bestuur Art. 40 §1 dat de gemeenteraad volheid van bevoegdheid over het gemeentelijk beleid toekent. 
        •  Het Decreet Lokaal Bestuur Art. 56 §1 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de besluiten van de gemeenteraad uitvoert.

         

        BESLUIT

        De gemeenteraad keurt de oorspronkelijke beleidsnota rond de opstart van het OverkopHuis goed mét vermelding van safe spaces en doelgroepenbeleid (zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 31/3/2023, cfr bijlage).

        Dit besluit vervangt de aangepaste beleidsnota die door het college van burgemeester en schepenen werd goedgekeurd op 1/3/2024.


        Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:

        Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
        Voorstanders: Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Petra Vanlommel, Thomas Salaets, Dries Van Horebeek, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
        Tegenstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Bart Dehaes, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Hannelore Castelein, Martine Verlinden, Hanne Goossens
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 17 stemmen tegen
        Besluit

        Het voorstel van de Groen-fractie wordt verworpen.

Notulen en zittingsverslag vergadering 14 maart 2024

Notulen

Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad  in vergadering van 11.01.2024, inzonderheid artikel 29 §3;

Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van werden ingebracht;

zijn de notulen van de vergadering van 14.03.2024 goedgekeurd.

Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.