Terug
Gepubliceerd op 20/12/2024

Notulen  OCMW-raad

do 14/11/2024 - 20:00 Het Kapittel
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Rijck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens, Christi Van Calster
Verontschuldigd: Cindy Symons
  • Openbaar

    • Agendapunten meegedeeld door het vast bureau

      • O.6 Personeel en organisatie

        • Project Digibanken: verlenging samenwerkingsovereenkomst tussen IGO div, de stad Aarschot en overige deelnemende gemeenten (01.01.2025 - 31.07.2026)

          De raad keurt de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met IGO div voor het project DIGIDO(e) goed voor de periode van 01.01.2025 tot en met 31.07.2026.

          Toelichting

          Eind 2023 diende IGO div als promotor van het project digibanken DIGIDO(e) een aanvraag in voor de verlenging van het project voor de periode 01/01/2025 tem 31/07/2026.

          In februari 2024 werd deze aanvraag principieel goedgekeurd en kregen we bericht dat de finale goedkeuring pas in het najaar 2024 zou gebeuren na indiening van een tussentijdse rapportering voor de lopende projectperiode (2023 – 2024).

          Op 2 september 2024 werd deze rapportering ingediend. Daarbij hoorden ook een gewijzigde samenwerkingsstrategie voor DIGIDO(e) voor de verlengingsperiode.

           

          Naar aanloop van de implementatieperiode van DIGIDO(e), werd er een samenwerkingsovereenkomst tussen IGO div en de deelnemende lokale besturen opgemaakt. Gezien er op dat moment nog geen sprake was van een mogelijke verlenging, werd deze afgesloten voor de periode 01/01/2023 tem 31/12/2024. De lokale besturen engageerden zich eind 2023 via een intentieverklaring tot het indienen van een verlengingsaanvraag via IGO div en bijgevolg de verderzetting van het project voor een bijkomende periode van 19 maanden. In afwachting van de goedkeuring van de verlengingsaanvraag door WSE, is het aangewezen dat de overeenkomst tussen IGO div en de lokale besturen, verlengd wordt voor de duur van de verlenging.

          Als bijlage een addendum aan de initiële overeenkomst die van 8 juni 2022 dateert, waarin wordt voorgesteld de samenwerking te verlengen. Bij dat addendum zijn eveneens volgende documenten te vinden:

          • Een aangepaste samenwerkingsstrategie voor de periode 01/01/2025 – 31/07/2026.
          • Een bijlage waarin de mijlpalen en doelstellingen voor de periode 01/01/2025 – 31/07/20256 te vinden zijn.
          • Een bijlage waarin de globale projectbegroting voor periode 01/01/2025 – 31/07/2026 te vinden is.

          Aan de raad wordt voorgesteld dit addendum goed te keuren zodat de samenwerking formeel kan verdergezet worden.

          Regelgeving
          • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
          • subsidiereglement: https://digibanken.vlaanderen.be/
          Feiten, context en motivering

          Overwegende dat:

          • IGO div eind 2023 een aanvraag indiende voor de verlenging van het project DIGIDO(e) voor de periode 01.01.2025 tot en met 31.07.2026;
          • deze aanvraag in februari 2024 principieel werd goedgekeurd, met de mededeling dat de finale goedkeuring in het najaar van 2024 zou plaatsvinden na indiening van een tussentijdse rapportering voor de lopende projectperiode (2023 – 2024);
          • de tussentijdse rapportering op 2 september 2024 werd ingediend, inclusief een gewijzigde samenwerkingsstrategie voor de verlengingsperiode;
          • naar aanleiding van de implementatieperiode van DIGIDO(e) werd een samenwerkingsovereenkomst tussen IGO div en de deelnemende lokale besturen opgesteld voor de periode 01.01.2023 tot en met 31.12.2024;
          • De lokale besturen zich eind 2023 engageerden via een intentieverklaring tot het indienen van een verlengingsaanvraag via IGO div en de verderzetting van het project voor een bijkomende periode van 19 maanden;
          • in afwachting van de goedkeuring van de verlengingsaanvraag door WSE, het aangewezen is dat de overeenkomst tussen IGO div en de lokale besturen verlengd wordt voor de duur van de verlenging.

          Als bijlage een addendum aan de initiële overeenkomst die van 8 juni 2022 dateert, waarin wordt voorgesteld de samenwerking te verlengen. Bij dat addendum zijn eveneens volgende documenten te vinden:

          • Een aangepaste samenwerkingsstrategie voor de periode 01/01/2025 – 31/07/2026.
          • Een bijlage waarin de mijlpalen en doelstellingen voor de periode 01/01/2025 – 31/07/20256 te vinden zijn.
          • Een bijlage waarin de globale projectbegroting voor periode 01/01/2025 – 31/07/2026 te vinden is.

          Aan de raad wordt voorgesteld dit addendum goed te keuren zodat de samenwerking formeel kan verdergezet worden.

          Financiële impact/budget

          projectbegroting IGO in bijlage: € 8000 voor de projectperiode van 19 maanden (01/01/2025 - 31/07/2026)

          voorzien in MJP 103389 - ARK 61399999 - erelonen en vergoedingen / prestaties van derden

          AMJP 2 2024 goed te keuren op de raad van 19.12.2024.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Rijck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Rijck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De raad keurt de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met IGO div voor het project DIGIDO(e) goed voor de periode van 01/01/2025 tot en met 31/07/2026.

           

          Artikel 2

          De raad stemt in met het addendum aan de initiële overeenkomst van 8 juni 2022, waarin de verlenging van de samenwerking wordt voorgesteld en neemt kennis van de bijgevoegde documenten bij het addendum:

          • Een aangepaste samenwerkingsstrategie voor de periode 01/01/2025 – 31/07/2026.
          • Een bijlage met de mijlpalen en doelstellingen voor de periode 01/01/2025 – 31/07/2026.
          • Een bijlage met de globale projectbegroting voor de periode 01/01/2025 – 31/07/2026.
        • Reglement ecocheques: wijziging reglement met het oog op de toekenning van elektronische ecocheques aan het gemeente- en OCMW-personeel

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het voorstel tot wijziging van het bestaande reglement inzake ecocheques voor het gemeente- en OCMW-personeel goed, ter vervanging van het reglement inzake ecocheques zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 26 mei 2016.

          Toelichting

          Op 14.12.2015 keurde de gemeenteraad het voorstel goed tot besteding van de restmiddelen van het VIA 4-akkoord aan de toekenning van ecocheques voor het gemeentepersoneel. Hierbij werd tevens het reglement ter zake goedgekeurd. Naar analogie van de stad, keurde de OCMW-raad op 19.11.2015 een eigen reglement goed inzake de toekenning van ecocheques voor het OCMW-personeel, aan de hand van de beschikbare restmiddelen VIA-4.

          De verdeling van de middelen gebeurt in beide organisaties aan de hand van de coëfficiënt die gebruikt wordt voor de vaststelling en uitbetaling van het vakantiegeld. Er wordt daarbij gewerkt met een schijvenmechanisme waarbij de hoogste coëfficiënt de hoogste schijf en de laagste coëfficiënt de laagste schijf omvat. Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau leggen de concrete pro rata regeling jaarlijks vast aan de hand van de specifieke middelen die stad resp het OCMW elk afzonderlijk ontvangen. Aangezien de stad verhoudingsgewijs een hoger bedrag aan restmiddelen ontvangt dan het OCMW, leidt dit tot grote verschillen tussen beide organisaties in bedragen die toegekend worden per medewerker met eenzelfde coëfficiënt.

          Rekening houdend met de integratie van stads- en OCMW-diensten is het managementteam vragende partij om vanaf 2024 de restmiddelen die de stad en het OCMW afzonderlijk ontvangen samen te voegen tot één totaalbedrag aan restmiddelen dat vervolgens verdeeld wordt onder de personeelsleden aan de hand van eenzelfde schijvenmechanisme. Het samenvoegen van de restmiddelen betreft daarbij een louter theoretisch gegeven. In de praktijk ontvangen beide organisaties immers jaarlijks de eigen toegekende restmiddelen VIA-4.

          Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben op 27.09.2024 een positief advies gegeven tot aanpassing van het reglement. Het ontwerpreglement is besproken binnen het syndicaal overleg van 21.10.2024, hetgeen resulteerde in een protocol voor akkoord.

          Het voorstel tot wijziging wordt eveneens voorgelegd aan de gemeenteraad.

          Regelgeving
          • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • het Vlaams Intersectoraal Akkoord (VIA) 2011-2015 voor de socialprofit en non-profitsector in de lokale besturen, afgesloten op 31.05.2013;
          • de wet van 22.12.2009 houdende fiscale en diverse bepalingen, zoals gewijzigd;
          • artikel 19quater van het koninklijk besluit van 28.11.1969 tot uitvoering van de wet van 27.06.1969 tot herziening van de besluitwet van 28.12.1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, zoals gewijzigd;
          • het Koninklijk Besluit van 16.12.2015 tot invoering van de elektronische ecocheques en tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en erkenningsprocedure voor uitgevers ervan;
          • het Koninklijk Besluit van 31.03.2022 tot wijziging diverse bepalingen betreffende elektronische ecocheques;
          • de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21.09.2015 houdende het voorstel tot besteding restmiddelen VIA 4 van de periode 2013-2014;
          • de beslissing van de gemeenteraad van 14.12.2015 betreffende de besteding van de restmiddelen van het VIA-4 akkoord en de vaststelling van het reglement voor de toekenning van ecocheques aan het gemeentepersoneel;
          • de beslissing van de gemeenteraad van 25.04.2016 tot aanpassing van het reglement inzake ecocheques met het oog op de toekenning van elektronische ecocheques aan het gemeentepersoneel;
          • de kennisname van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18.06.2015 houdende de toegekende restmiddelen VIA 4 voor de periode 2013-2014 en het voorstel tot uitwerking van de besteding van deze middelen in functie van koopkrachtverhoging in samenwerking met stad Aarschot;
          • de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.11.2015 betreffende de besteding van de restmiddelen van het VIA-4 akkoord en de vaststelling van het reglement voor de toekenning van ecocheques aan het OCMW-personeel;
          • de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26.05.2016 houdende het reglement inzake ecocheques met het oog op de toekenning van elektronische ecocheques aan het OCMW-personeel;
          • de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27.09.2024 betreffende het positieve advies tot wijziging van het bestaande reglement inzake ecocheques voor het gemeente- en OCMW-personeel;
          • de beslissing van het vast bureau van 27.09.2024 betreffende het positieve advies tot wijziging van het bestaande reglement inzake ecocheques voor het gemeente- en OCMW-personeel.
          Feiten, context en motivering

          Op 14.12.2015 keurde de gemeenteraad het voorstel goed tot besteding van de restmiddelen van het VIA 4-akkoord aan de toekenning van ecocheques voor het gemeentepersoneel. Hierbij werd tevens het reglement ter zake goedgekeurd. Naar analogie van de stad, keurde de OCMW-raad op 19.11.2015 een eigen reglement goed inzake de toekenning van ecocheques voor het OCMW-personeel, aan de hand van de beschikbare restmiddelen VIA-4. In navolging van het KB van 16.12.2015 tot invoering van de elektronische ecocheques en tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en erkenningsprocedure voor uitgevers ervan, keurde de gemeenteraad op 25.04.2016 en de OCMW-raad op 26.05.2016 een wijziging van het reglement goed met het oog op de toekenning van elektronische ecocheques.

          De verdeling van de middelen gebeurt in beide organisaties aan de hand van de coëfficiënt die gebruikt wordt voor de vaststelling en uitbetaling van het vakantiegeld. Er wordt daarbij gewerkt met een schijvenmechanisme waarbij de hoogste coëfficiënt de hoogste schijf en de laagste coëfficiënt de laagste schijf omvat. Tot op vandaag leggen het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau de concrete pro rata regeling jaarlijks vast aan de hand van de specifieke middelen die stad resp het OCMW elk afzonderlijk ontvangen. Aangezien de stad verhoudingsgewijs een hoger bedrag aan restmiddelen ontvangt dan het OCMW, leidt dit tot grote verschillen tussen beide organisaties in bedragen die toegekend worden per medewerker met eenzelfde coëfficiënt. Ter illustratie, in 2023 hebben medewerkers van de stad met coëfficiënt 1 in totaal € 80 aan ecocheques ontvangen, waarbij medewerkers van het OCMW met eenzelfde coëfficiënt slechts € 35 ontvangen hebben.

          Rekening houdend met de integratie van stads- en OCMW-diensten is het managementteam vragende partij om vanaf 2024 de restmiddelen die de stad en het OCMW afzonderlijk ontvangen samen te voegen tot één totaalbedrag aan restmiddelen dat vervolgens verdeeld wordt onder de personeelsleden aan de hand van eenzelfde schijvenmechanisme. Het samenvoegen van de restmiddelen betreft daarbij een louter theoretisch gegeven. In de praktijk ontvangen beide organisaties immers jaarlijks de eigen toegekende restmiddelen VIA-4. Het opzet is evenwel dat er jaarlijks door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau dezelfde concrete pro rata regeling beslist wordt op basis van het gezamenlijk ontvangen VIA4-restmiddelenbudget.

          Ter illustratie heeft de personeelsdienst op basis van de ontvangen restmiddelen voor 2024 en de coëfficiënten van 2023 (referteperiode 2022) een voorbeeld van schijvenmechanisme uitgewerkt dat zich situeert tussen het huidige van de stad en het huidige van het OCMW.

          Coëfficiënt Bedrag
          vanaf 0,9 € 55,00
          vanaf 0,8 € 50,00
          vanaf 0,7 € 45,00
          vanaf 0,6 € 40,00
          vanaf 0,5 € 35,00
          vanaf 0,4 € 30,00
          vanaf 0,3 € 25,00
          vanaf 0,2 € 20,00
          vanaf 0,1 € 15,00
          minder dan 0,1 € 0,00


          Wanneer bovenstaand voorbeeld van schijvenmechanisme toegepast wordt voor de medewerkers van de stad en het OCMW, wordt de totale kost voor beide organisaties als volgt geraamd:

          Organisatie VIA4 subsidie Simulatie Verschil
          OCMW € 6.187,23 € 11.425,00 -€ 5.237,77
          Stad € 15.626,35 € 11.380,00 € 4.246,35
          Totaal € 21.813,58 € 22.805,00 -€ 991,42


          Het resultaat is een totale meerkost, dus voor beide organisaties samen, van ca. € 1.000. Ter verduidelijking, in 2023 bedroeg de totale meerkost ca. € 1.700. Voor de volledigheid heeft de personeelsdienst ook de meerkost gesimuleerd in het geval alle medewerkers ecocheques zouden ontvangen volgens het huidige schijvenmechanisme van de stad (= het meest voordelige schijvenmechanisme). In dit scenario wordt de totale meerkost geraamd op ca. € 10.000.

          Het voorstel tot wijziging van het reglement voor de toekenning van elektronische ecocheques is toegevoegd in bijlage bij dit besluit. Het betreft een eengemaakt reglement voor zowel het gemeentepersoneel als het OCMW-personeel en het vervangt de reglementen inzake elektronische ecocheques zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 april 2016 en de OCMW-raad op 26 mei 2016.

          Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben op 27.09.2024 een positief advies gegeven met betrekking tot het voorstel van aanpassing van het reglement.

          Het ontwerpreglement is besproken binnen het syndicaal overleg van 21.10.2024, hetgeen resulteerde in een protocol voor akkoord.

          Het voorstel tot wijziging wordt eveneens voorgelegd aan de gemeenteraad.

          Financiële impact/budget

          De financiering wordt voorzien op basis van de restmiddelen koopkracht van het VIA 4-akkoord.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Rijck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Rijck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het voorstel tot wijziging van het bestaande reglement inzake ecocheques voor het gemeente- en OCMW-personeel goed, ter vervanging van het reglement inzake ecocheques zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 26 mei 2016.

           

          REGLEMENT ECOCHEQUES

          Dit reglement ecocheques is opgemaakt in toepassing op het koninklijk besluit van 14 april 2009[1]. Dit reglement regelt de toekennings- en aanwervingsvoorwaarden van de ecocheques die op de partijen van toepassing zijn, onverminderd de wettelijke en/of reglementaire bepalingen.

           

          Artikel 1 – toepassingsgebied

          §1. Dit reglement is van toepassing op de medewerkers die vallen onder

          • de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel,
          • de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, algemeen en specifiek personeel,
          • de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, diensten en instellingen.

           

          §2. Onverminderd de bepalingen in §1 is dit reglement niet van toepassing op jobstudenten, modellen, monitoren, gelegenheidspersoneel (o.a. uitzendkrachten), onderwijzers ten laste van de stad, busbegeleiders en OCMW-cliënten die met toepassing van art.60 §7, van de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976 tijdelijk tewerkgesteld worden in een betrekking bij het OCMW of ter beschikking gesteld worden van een derde.

           

          Artikel 2 - besteding restmiddelen VIA4-akkoord

          De besteding van de restmiddelen die aan de stad en het OCMW worden toegekend in het kader van het VIA 4- akkoord zal gebeuren onder de vorm van de toekenning van echocheques aan het gemeente- en OCMW-personeel ter verhoging van hun koopkracht.

           

          Artikel 3 - definitie

          §1. Ecocheques zijn cheques waarmee producten of diensten met een ecologisch karakter betaald kunnen worden. Het gaat om producten zoals opgenomen in de bijlage van de CAO 98 betreffende de ecocheques, gesloten in de Nationale Arbeidsraad[2].

           

          §2. De cheques worden afgeleverd aan het personeelslid rekening houdend met de  voorwaarden zoals bepaald in artikel 19 quater koninklijk besluit 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, BS 5 december 1969. 

           

          Artikel 4 - bedrag

          §1. Het totale bedrag van de door de stad en het OCMW toegekende ecocheques bedraagt niet meer dan 250 euro per personeelslid en per kalenderjaar. De maximale nominale waarde van elke ecocheque bedraagt 10 euro.  

           

          §2. De ecocheques worden toegekend in functie van het beschikbare restmiddelenbudget. Daarbij wordt rekening gehouden met het totaalbedrag aan restmiddelen dat ontvangen is door stad en OCMW Aarschot samen.

           

          §3. De verdeling gebeurt op basis van een pro rata regeling met schijvenmechanisme, waarbij het bedrag van de ecocheques gekoppeld wordt aan de prestatiebreuk en de effectieve prestaties (en daarmee gelijkgestelde periodes) van het personeelslid tijdens een referteperiode, hierna ‘coëfficiënt’ genoemd.

          Deze coëfficiënt is gelijk aan de coëfficiënt die gebruikt wordt voor de vaststelling en uitbetaling van het vakantiegeld aan het personeel op basis van de toepasselijke reglementering in dit verband en houdt rekening met de prestatiebreuk en de effectieve prestaties en daarmee gelijkgestelde periodes van het personeelslid tijdens de referteperiode (= kalenderjaar dat voorafgaat aan het jaar waarin de vakantie, en in dit verband de ecocheques, worden toegekend).

           

          §4. Er wordt een schijvenmechanisme toegepast, waarbij de hoogste schijf de hoogste coëfficiënt bevat en overeenstemt met het hoogste bedrag van de ecocheques (maximaal 250 euro). Het schijvenmechanisme voorziet een trapsgewijze vermindering van coëfficiënt en bedrag om te eindigen in de laatste schijf met de laagste coëfficiënt (0,1) en laagste bedrag (minimaal 5 euro).[3] Bij een coëfficiënt kleiner dan 0,1 worden geen ecocheques toegekend.

           

          §5. Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau stellen jaarlijks de concrete pro rata regeling vast in functie van de vastgelegde parameters en het totale beschikbare restmiddelenbudget voor de stad en het OCMW samen. Gezien de integratie tussen stad en OCMW wordt jaarlijks één pro rata regeling vastgelegd voor beide organisaties.

           

          Artikel 5 - toekenning

          §1. De toekenning van ecocheques is gekoppeld aan de beschikbaarheid van het restmiddelenbudget van het VIA 4-akkoord, waarop de stad en het OCMW zolang dit mogelijk is, zal intekenen. De toekenning van ecocheques eindigt wanneer er geen restmiddelenbudget van het VIA 4-akkoord meer beschikbaar is.

           

          §2. De toekenning van ecocheques vindt maximum één keer per kalenderjaar plaats en is afhankelijk van het tijdstip van storting van het restmiddelenbudget. De toekenning gebeurt ten laatste in de maand december.

           

          §3. De ecocheques worden toegekend aan de personeelsleden die in dienst zijn op 1 juni van het kalenderjaar, op basis van de geleverde prestaties in de referteperiode (= kalenderjaar dat voorafgaat aan het jaar waarin de vakantie, en in dit verband de ecocheques, worden toegekend). Op deze manier zal de toekenning jaarlijks gebeuren in functie van en voor de duur van het toegekende restmiddelenbudget van het VIA 4-akkoord.

           

          §4. De ecocheques worden in een elektronische vorm ter beschikking gesteld aan het personeelslid.

           

          Artikel 6 - geldigheidsduur

          De ecocheques zijn gedurende 24 maanden geldig vanaf de datum van terbeschikkingstelling ervan aan het personeelslid.

           

          Artikel 7 – inwerkingtreding

          Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024 en vervangt de reglementen inzake elektronische ecocheques zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 april 2016 en de OCMW-raad op 26 mei 2016.



          [1] artikel 19 quater van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, BS 20 mei 2009, zoals gewijzigd.

          [3] Ter illustratie

          Coëfficiënt

          Bedrag

          Vanaf 0,9

          250 euro

          Vanaf 0,8

          225 euro

        • IGO div: algemene vergadering op 20 december 2024 - goedkeuring agenda en bepalen van het mandaat

          De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 20 december 2024 en draagt de vertegenwoordiger van de stad op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.

          Toelichting

          IGO div organiseert op 20.12.2024 een algemene vergadering met volgende agendapunten:

          1. Verslag Algemene Vergadering 21-06-2024
          2. Begroting 2025 (document 1)
          3. Jaarprogramma en toelichting bij begroting 2025 (document 2)
          4. Toelichting bij de vernieuwing van de bestuursorganen (document 3)
          5. Varia


          De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 14.03.2019 stelde de heer Kurt Lemmens en mevrouw Wendy De Rijck aan als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde van OCMW Aarschot in de algemene vergaderingen van IGO en dit voor de duur van de legislatuur.

          Aan de raad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.

          Regelgeving
          • het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het bestuursdecreet van 7.12.2018;
          • het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
          Feiten, context en motivering

          Gelet op

          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarbij werd beslist akkoord te gaan met de oprichting van en deelname aan de dienstverlenende vereniging IGO Leuven;
          • de oprichting van de dienstverlenende vereniging IGO Leuven op 10.03.2004, die als rechtsopvolger optreedt van de vzw IGO Leuven;
          • artikel 427 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de wijzigingen in de statuten en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drievierde meerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
          • de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14.03.2019 om de heer Kurt Lemmens en mevrouw Wendy De Ryck, raadsleden, aan te duiden als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde van OCMW Aarschot in de algemene vergaderingen van IGO en dit voor de duur van de legislatuur;
          • artikel 432, 3° van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;
          • de uitnodiging van IGO div voor de algemene vergadering op 20 december 2024 om 17u30 met volgende agendapunten:
          1. Verslag Algemene Vergadering 21-06-2024
          2. Begroting 2025 (document 1)
          3. Jaarprogramma en toelichting bij begroting 2025 (document 2)
          4. Toelichting bij de vernieuwing van de bestuursorganen (document 3)
          5. Varia
          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Rijck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Rijck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 20 december 2024 goed.

           

          Artikel 2

          Raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck worden aangeduid als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze algemene vergadering van IGO div te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

Notulen en zittingsverslag vergadering 24 oktober 2024

Notulen

Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;

Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 24 oktober 2024 werden ingebracht;

zijn de notulen van de vergadering van 24 oktober 2024 goedgekeurd.

Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.