Terug
Gepubliceerd op 15/01/2024

Notulen  OCMW-raad

do 21/12/2023 - 20:00 Het Kapittel
Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
  • Financiën

    • Vaststelling van aanpassing meerjarenplan stad/OCMW 2020-2026 en krediet 2024, deel OCMW

      De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 vast, zoals in bijlage toegevoegd. De ramingen, die voor het boekjaar 2024 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2024.

      Toelichting

      De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben op 12 december 2019 hun beleids- en financiële planning vastgelegd in een meerjarenplan voor de periode 2020 tot 2025. Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst het eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan, die de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vastgesteld.

      Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die voor het boekjaar 2023 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor dat jaar.

      Vermits elke rechtspersoon (stad en OCMW) voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan wel een duidelijk onderscheid tussen de kredieten van de stad en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (M3), waarin de kredieten voor de stad en het OCMW apart worden opgenomen.

      Omdat de stad en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financieel evenwicht voor de twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld. Het meerjarenplan is financieel in evenwicht als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

      • het geraamd beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
      • de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

      De twee bovenvermelde normen worden aangevuld met indicatoren over het geconsolideerd financieel evenwicht en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge. Dit zijn evenwel geen afdwingbare normen.

      In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan op 6 december 2023 aan de raadsleden bezorgd. 

      Voorstel van besluit:

      De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 vast, zoals in bijlage toegevoegd. De ramingen, die voor het boekjaar 2024 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2024.

      Regelgeving
      • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
      • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
      • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
      • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
      • het ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
      • de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18.09.2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- & beheerscyclus.
      Feiten, context en motivering

      Gelet op

      • de vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 12 december 2019;
      • de vaststelling en goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad in zitting van 12 december 2019;
      • de vaststelling van de aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 september 2020;
      • de vaststelling en goedkeuring van de aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad in zitting van 17 september 2020;
      • de vaststelling van de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 10 december 2020;
      • de vaststelling en goedkeuring van de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad in zitting van 10 december 2020;
      • de vaststelling van de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 24 juni 2021;
      • de vaststelling en goedkeuring van de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2021;
      • de vaststelling van de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 16 december 2021;
      • de vaststelling en goedkeuring van de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2021;
      • de vaststelling van de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 15 december 2022;
      • de vaststelling en goedkeuring van de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad in zitting van 15 december 2022;
      • de vaststelling van de aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 22 juni 2023;
      • de vaststelling en goedkeuring van de aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad in zitting van 22 juni 2023;
      Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die voor het boekjaar 2024 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2024.

      De aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, bestaat uit volgende onderdelen:

      • De wijzigingen van de strategische nota: de doelstellingen, actieplannen en acties, met een inhoudelijke toelichting per actie
      • De financiële nota bestaat uit de wettelijk opgelegde schema’s:
        • het aangepast financieel doelstellingenplan (schema M1)
        • de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2), waarin aangetoond wordt dat aan alle evenwichtsvoorwaarden voldaan wordt
        • het aangepast overzicht van de kredieten (M3)
      • De aangepaste toelichting bestaande uit:
        • het overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1)
        • het overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2)
        • de investeringsprojecten (T3)
        • de evolutie van de financiële schulden (T4)
        • de financiële risico's
        • de beschrijving van grondslagen en assumpties die gehanteerd werden voor de opmaak van het aangepaste meerjarenplan
        • de plaats waar documentatie beschikbaar is
      • De motivering van de wijzigingen
      • De documentatie:
        • beleidsnota 'Plan Nieuw Aarschot'
        • het overzicht van doelstellingen, actieplannen en acties
        • de samenstelling van de beleidsdomeinen
        • het overzicht van de verbonden entiteiten
        • de lijst van de toegestane subsidies
        • de jaarlijkse opbrengt per belastingsoort
        • het overzicht van de personeelsinzet
      • de omgevingsanalyse

      De kerncijfers van het meerjarenplan, zoals terug te vinden in het document M2 (staat van het financieel evenwicht:


      Budgettair resultaat


      2020 2021 2022 2023 2024 2025

      2026 

      Exploitatiesaldo 6.122.851 5.346.188 1.906.714 7.459.851 26.539 2.996.051 2.104.005
      Investeringssaldo  -3.619.895  -6.366.810  -6.930.257  -7.133.324  -16.459.150 -15.596.013  -11.117.821
      Financieringssaldo 2.386.731  -1.302.768  -2.466.254  8.392.075 4.823.318  12.607.334  9.021.235
      Budgettair resultaat van het boekjaar  4.889.687  -2.323.391  -7.489.797 8.718.692 -11.609.293 7.372 7.419
                     
      Beschikbaar budgettair resultaat 12.716.880   10.393.489   2.903.692   11.622.385  13.092   20.463   27.882
                     
      Autofinancieringsmarge   4.538.617  3.942.045  432.049  5.984.208 -1.653.288  1.146.372  -296.761
                     
      Gecorrigeerde autofinancieringsmarge  4.327.902  3.402.549  97.886  5.817.614 -2.336.835  240.200  -1.596.549

      Het meerjarenplan is financieel in evenwicht als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

      • het geraamd beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
      • de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
      De twee bovenvermelde normen worden aangevuld met indicatoren over de gecorrigeerde autofinancieringsmarge en het geconsolideerd financieel evenwicht (stad, OCMW en AGB Aarschot samen). Dit zijn evenwel geen afdwingbare normen.
       
      Het geconsolideerd financieel evenwicht (stad, OCMW en AGB Aarschot samen) bedraagt:
       
       

       

      Geconsolideerd financieel evenwicht

       

       2020  2021  2022  2023  2024  2025 2026
      Totaal beschikbaar budgettair resultaat 12.898.338 10.586.083 3.306.833 12.061.368 478.257 511.112 533.461
                     
      Totale autofinancieringsmarge 4.110.942 3.569.883 686.088 6.020.051 -1.627.107 1.171.855 -281.830
                     
       Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge 3.537.552 2.602.369 -10.363 5.429.436 -2.769.087 -189.803 -1.974.460
      Publieke stemming
      Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
      Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Bart Dehaes, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Martine Verlinden, Hanne Goossens
      Onthouders: Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Dries Van Horebeek, Gerda Vandegaer
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 13 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel

      De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 vast, zoals in bijlage toegevoegd. De ramingen, die voor het boekjaar 2024 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2024.

    • Schorsing van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn en herneming ervan na de openbare vergadering van de gemeenteraad

      De voorzitter schorst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn om de vergadering van de gemeenteraad verder te zetten.
      De vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voortgezet na afhandeling van de openbare vergadering van de gemeenteraad.

      Tussenkomst

      De voorzitter schorst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn om de vergadering van de gemeenteraad verder te zetten.

      De vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voortgezet na afhandeling van de openbare vergadering van de gemeenteraad.

  • Openbaar

    • Agendapunten meegedeeld door het vast bureau

      • Kennisneming van de gewijzigde samenstelling van het vast bureau

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege installatie van de heer Bert Van der Auwera als voorzitter van het vast bureau en mevrouw Isabelle Dehond als lid van het vast bureau.

        Toelichting

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van:

        • de benoeming en eedaflegging van de heer Bert Van der Auwera als waarnemend burgemeester van de stad Aarschot, voor de duur van de verhindering van burgemeester Gwendolyn Rutten;
        • de verkiezing en eedaflegging van mevrouw Isabelle Dehond als vierde schepen, voor de duur van de verhindering van de heer Bert Van der Auwera in de uitoefening van zijn mandaat als schepen.


        In toepassing van artikel 79 van het decreet over het lokaal bestuur:

        • is de burgemeester van rechtswege de voorzitter van het vast bureau;
        • zijn de schepenen van rechtswege de leden van het vast bureau;
        • geldt de eedaflegging ook als eedaflegging als voorzitter en als lid van het vast bureau;
        • is de rang die de schepenen innemen van rechtswege ook de rang die ze innemen als lid van het vast bureau, waarbij de voorzitter van het vast bureau wordt geacht een hogere rang in te nemen dan een lid van het vast bureau.

         

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege gewijzigde samenstelling van het vast bureau.

        Regelgeving
        • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
        • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
        • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
        Feiten, context en motivering

        Op 9 november 2023 nam de gemeenteraad akte van de verhindering van burgemeester Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat, wegens benoeming als Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister;

        In vergadering van vandaag, 21 december 2023

        • nam de gemeenteraad kennis van de benoeming en eedaflegging van de heer Bert Van der Auwera als waarnemend burgemeester, voor de duur van de verhindering van burgemeester Gwendolyn Rutten;
        • nam de gemeenteraad er akte van dat de heer Bert Van der Auwera hierdoor in toepassing van artikel 47, 6° van het decreet over het lokaal bestuur van rechtswege verhinderd is in de uitoefening van zijn mandaat als schepen;
        • besliste de gemeenteraad het opengevallen schepenmandaat opnieuw in te vullen;
        • verklaarde de gemeenteraad mevrouw Isabelle Dehond verkozen als vierde schepen, voor de duur van de verhindering van de heer Bert Van der Auwera in de uitoefening van zijn mandaat als schepen.

        In toepassing van artikel 68 van het decreet over het lokaal bestuur bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad. Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. De rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen is dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen overeenkomstig artikel 6, § 7.

        In toepassing van artikel 79 van het decreet over het lokaal bestuur:

        • is de burgemeester van rechtswege de voorzitter van het vast bureau;
        • zijn de schepenen van rechtswege de leden van het vast bureau;
        • geldt de eedaflegging ook als eedaflegging als voorzitter en als lid van het vast bureau;
        • is de rang die de schepenen innemen van rechtswege ook de rang die ze innemen als lid van het vast bureau, waarbij de voorzitter van het vast bureau wordt geacht een hogere rang in te nemen dan een lid van het vast bureau.
        Besluit

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege installatie van de heer Bert Van der Auwera als voorzitter van het vast bureau en mevrouw Isabelle Dehond als lid van het vast bureau.

      • O.5 Patrimonium

        • Principieel akkoord tot verkoop van het patrimonium van onroerende goederen, gelegen buiten het grondgebied van Aarschot

          De raad voor maatschappelijk welzijn gaat principieel akkoord met de verkoop van het patrimonium van onroerende goederen, gelegen buiten het grondgebied van Aarschot.

          Toelichting

          Het patrimonium van onroerende goederen van het OCMW van Aarschot, gelegen buiten Aarschot bestaat uit een 180-tal percelen, deels verpacht.

          De percelen kunnen onderverdeeld worden in 4 clusters:

          1. Begijnendijk en Hulshout
          2. Herent
          3. Tienen, Hoegaarden, Boutersem, Hélécine
          4. Kortenaken, Holsbeek, Tielt-Winge, Rotselaar, Halen

          De bestemmingen volgens het gewestplan zijn o.a. agrarisch gebied, agrarisch gebied met ecologisch karakter, natuurgebied, woonuitbreidingsgebied, ...

          Het gedetailleerde overzicht gaat als bijlage.

           

          Het vast bureau wil de procedure tot verkoop van deze percelen opstarten gezien deze her en der verspreid liggen buiten het grondgebied van Aarschot.

          De procedure zal verlopen met voldoende openbaarheid en transparantie. Het bestuur zal voldoende en gepaste publiciteit voeren om alle mogelijk geïnteresseerden te bereiken.

          De 4 notariskantoren van Aarschot zijn bereid om hieraan mee te werken.

           

          De waarde van de gronden, gelegen buiten het grondgebied Aarschot, wordt ruw geschat op ongeveer 3.500.000 euro.

          Voor de correcte en objectieve waardebepaling van de percelen zal opdracht gegeven worden aan één of meerdere (plaatselijke) landmeters.

           

          Aan de raad wordt voorgesteld principieel akkoord te gaan met de verkoop van het patrimonium van onroerende goederen, gelegen buiten het grondgebied van Aarschot.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 03.05.2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
          • het burgerlijk wetboek meer bepaald de artikelen 1582 t/m 1701.
          Feiten, context en motivering

          Het patrimonium van onroerende goederen van het OCMW van Aarschot, gelegen buiten Aarschot bestaat uit een 180-tal percelen, deels verpacht.

          De percelen kunnen onderverdeeld worden in 4 clusters:

          1. Begijnendijk en Hulshout
          2. Herent
          3. Tienen, Hoegaarden, Boutersem, Hélécine
          4. Kortenaken, Holsbeek, Tielt-Winge, Rotselaar, Halen

          De bestemmingen volgens het gewestplan zijn o.a. agrarisch gebied, agrarisch gebied met ecologisch karakter, natuurgebied, woonuitbreidingsgebied, ...

          Het gedetailleerde overzicht gaat als bijlage.

           

          Het vast bureau wil de procedure tot verkoop van deze percelen opstarten gezien deze her en der verspreid liggen buiten het grondgebied van Aarschot.

          De procedure zal verlopen met voldoende openbaarheid en transparantie. Het bestuur zal voldoende en gepaste publiciteit voeren om alle mogelijk geïnteresseerden te bereiken.

          De 4 notariskantoren van Aarschot zijn bereid om hieraan mee te werken.

           

          De waarde van de gronden, gelegen buiten het grondgebied Aarschot, wordt ruw geschat op ongeveer 3.500.000 euro.

          Voor de correcte en objectieve waardebepaling van de percelen zal opdracht gegeven worden aan één of meerdere (plaatselijke) landmeters.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De raad voor maatschappelijk welzijn gaat principieel akkoord met de verkoop van het patrimonium van onroerende goederen, gelegen buiten het grondgebied van Aarschot, zoals opgenomen in het overzicht in bijlage.

      • O.6 Personeel en organisatie

        • Vaststelling van de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, behoudens diensten en instellingen

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen aan de personeelsformatie (behoudens diensten en instellingen) en het organogram van stad/OCMW Aarschot, zoals toegevoegd in bijlage bij het besluit, goed.

          Toelichting

          In zitting van 22.06.2023 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie (behoudens voor de diensten en instellingen) en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie is een veranderlijk beheersinstrument dat de personele middelen vaststelt voor de uitvoering van het beleid. Hoewel het decreet lokaal bestuur de personeelsformatie niet meer oplegt als verplicht instrument, blijft het vaststellen van de (aanpassingen aan) de personeelsformatie aangewezen en noodzakelijk zolang de raad - of, na delegatie, het bevoegde orgaan - de personeelsformatie niet opheft of door een ander systeem vervangt. De betrekkingen voor het kabinetspersoneel zijn ook door de raad vastgesteld in de personeelsformatie. Het organogram geeft op schematische wijze een overzicht van de indelingsstructuur en verhoudingen binnen en tussen de diverse departementen en diensten, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

          Op 11.05.2023 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het personeelsplan voor de diensten en instellingen goed. Dit plan vervangt de personeelsformatie voor de diensten en instellingen en geeft een streefkader aan van het aantal medewerkers per discipline. In onderhavig dossier wordt bijgevolg abstractie gemaakt van de diensten en instellingen.  

          De personeelsformatie en het organogram worden op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden bijgevoegde aanpassingen aan het organogram en de personeelsformatie van stad/OCMW Aarschot behoudens diensten en instellingen voorgesteld.

          Voorliggende voorstellen werden behandeld en goedgekeurd door het vast bureau op 06.10.2023, voorgelegd aan en goedgekeurd door het managementteam op 17.10.2023 en werd positief advies gegeven door de vakbonden tijdens de vergadering van het overlegcomité van 23.10.2023.

          Het gaat om:

          • opname van de halftijdse contractuele betrekking van arbeidstrajectbegeleider (B1-B3) bij de sociale dienst als halftijdse contractuele betrekking van maatschappelijk werker  (B1-B3) en als gevolg hiervan schrapping van het luik ‘werk’. Dit voorstel heeft geen financiële implicaties.
          • actualisering van het uitdovend kader.


          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen. 

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12.12.2019 houdende de vaststelling van de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, gewijzigd bij raadsbesluiten van 11.06.2020, 10.12.2020 en 24.06.2021, 10.02.2022 en 22.06.2023;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van de gemeenschappelijke graden, specifieke functies en decretale graden, zoals gewijzigd, met laatste wijziging op 10.11.2022;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van de diensten en instellingen, zoals gewijzigd, met laatste wijziging op 10.11.2022;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11.05.2023 houdende het personeelsplan ter vervanging van de personeelsformatie voor diensten en instellingen;
          Feiten, context en motivering

          Gelet op

          • de beslissing van het vast bureau van 06.10.2023 houdende de voorstellen voor het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité stad/OCMW Aarschot van 23.10.2023;
          • de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité stad/OCMW Aarschot van 23.10.2023;
          • de vergadering van het managementteam van 17.10.2023;


          In zitting van 22.06.2023 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie is een veranderlijk beheersinstrument dat de personele middelen vaststelt voor de uitvoering van het beleid. Hoewel het decreet lokaal bestuur de personeelsformatie niet meer oplegt als verplicht instrument, blijft het vaststellen van de (aanpassingen aan) de personeelsformatie aangewezen en noodzakelijk zolang de raad - of, na delegatie, het bevoegde orgaan - de personeelsformatie niet opheft of door een ander systeem vervangt. De betrekkingen voor het kabinetspersoneel zijn ook door de raad vastgesteld in de personeelsformatie. Het organogram geeft op schematische wijze een overzicht van de indelingsstructuur en verhoudingen binnen en tussen de diverse departementen en diensten, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

          Op 11.05.2023 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het personeelsplan voor de diensten en instellingen goed. Dit plan vervangt de personeelsformatie voor de diensten en instellingen en geeft een streefkader aan van het aantal medewerkers per discipline. In onderhavig dossier wordt bijgevolg abstractie gemaakt van de diensten en instellingen.  

          De personeelsformatie en het organogram worden op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden bijgevoegde aanpassingen aan het organogram en de personeelsformatie van stad/OCMW Aarschot behoudens diensten en instellingen voorgesteld.

          Voorliggende voorstellen werden behandeld en goedgekeurd door het vast bureau op 06.10.2023, voorgelegd aan en goedgekeurd door het managementteam op 17.10.2023 en werd positief advies gegeven door de vakbonden tijdens de vergadering van het overlegcomité van 23.10.2023.

          Het gaat om:

          • opname van de halftijdse contractuele betrekking van arbeidstrajectbegeleider (B1-B3) bij de sociale dienst als halftijdse contractuele betrekking van maatschappelijk werker  (B1-B3) en als gevolg hiervan schrapping van het luik ‘werk’. Dit voorstel heeft geen financiële implicaties.
          • actualisering van het uitdovend kader.
          Financiële impact/budget

          De financiële implicaties van voorliggende voorstellen werden, zoals vermeld in bijlage 1 bij dit besluit en bevestigd door het departement financiën, opgenomen in het voorstel tot vaststelling van aanpassing meerjarenplan stad/OCMW 2020-2026 en krediet 2024, dat ter zitting van 21.12.2023 ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Nico Creces, Bart Dehaes, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Hannelore Castelein, Martine Verlinden, Hanne Goossens
          Onthouders: Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Petra Vanlommel, Thomas Salaets, Dries Van Horebeek, Gerda Vandegaer
          Resultaat: Met 19 stemmen voor, 10 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1

          De aanpassingen aan de personeelsformatie (behoudens diensten en instellingen) en het organogram van stad/OCMW Aarschot, zoals toegevoegd in bijlage 1 bij dit besluit, worden goedgekeurd.  

           

          Artikel 2

          §1. De aangepaste [1] personeelsformatie van de stad Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

          functionele loopbaan

          graadbenaming

          statutaire formatie

          contractuele formatie

          TOTAAL

           

           

          aantal VTE

          aantal VTE

          aantal VTE

          decretale graad

          algemeen directeur

          1

          0

          1

          decretale graad

          financieel directeur

          1

          0

          1

          A5a-A5b

          departementshoofd

          3

          0

          3

          A4a-A4b

          departementshoofd

           1  0  1

          A1a-A3a

          departementshoofd

           4  3  7

           

          diensthoofd

           1  2 3
           

          omgevingsambtenaar

          0  1 1
           

          ruimtelijk planner-expert

          0 1 1
           

          archivaris

           0  0,5  0,5

           

          diensthoofd/omgevingsambtenaar

           1 0  1

           

          diensthoofd/milieuambtenaar

           1 0  1

           

          conservator/bibliothecaris

          1  0  1

           

          coördinator ouderenbeleid

           1  0  1

           

          projectcoördinator

          1  0

          1

           

          projectmanager

          0

          1

          1

           

          projectmanager communicatie

          0

          1

          1

           

          ICT-expert

           0

           2

           2

            coördinator 1  0  1
            expert 0 1 1

          B4-B5

          hoofddeskundige

           2  3  5
           

          preventieadviseur

          1 0 1
           

          projectmanager

          0 1 1

          B1-B3

          deskundige

           14  21 35
            deskundige / zwembadbeheerder 1 0 1
           

          GIS-deskundige

           0  1  1
           

          diensthoofd

          0 1 1

           

          sportpromotor

           0  1  1

           

          jeugdconsulent

           0  2  2
           

          diensthoofd-bibliothecaris

          0 1 1

           

          assistent-dienstleider

           0  1 1
           

          mobiliteitsdeskundige

           0  1  1
            expert trage wegen  0  1  1

           

          cultuurfunctionaris

           0  2

          2

           

          hoofd techniek en theaterprogrammatie 1  0  1

           

          opbouwwerker

           0 1  1
           

          evenementencoördinator

          1  0  1

          C4-C5

          administratief hoofdmedewerker

          3  0 3
           

          administratief hoofdmedewerker (ondersteuning beleidsorganen)

          1 0 1
           

          noodplancoördinator

          1 0 1

          C1-C3

          administratief medewerker

           12,6 21  33,6
            procesmedewerker 0 1 1

           

          technisch medewerker

           1  0  1

           

          bibliotheekassistent

           0  2  2
            evenementencoach  0  2  2
            toezichter/redder 0 14 14

          C1-C3

          ploegbaas

           4  1 5

          D4

          technisch medewerker

          1  0  1

          D1-D3

          administratief assistent

           1  0  1

           

          collectieverzorger

           0  1  1

           

          magazijnier

           1  1  2

           

          mecanicien

           1  0 1

           

          geschoold arbeider

           3 33,5  36,5

           

          geschoold arbeider-chauffeur

           0 13  13

           

          polyvalent medewerker

          0 6  6
           

          buurtmedewerker

          0

          0,5

          0,5
           

          theatertechnicus

           0

          4

             4

           

          conciërge

           0

          1

           1

          E1-E3

          technisch beambte

           0

               18,78    18,78

           

           

           

           

           

           

          TOTAAL

          66,6

          169,28

          235,88

           

           de in het groen gemarkeerde aantallen zijn een materiële correctie

           

          §2. De aangepaste [1] personeelsformatie van het OCMW van Aarschot behoudens diensten en instellingen, wordt vastgesteld als volgt:

          functionele loopbaan

          graadbenaming

          statutaire formatie

          contractuele formatie

          TOTAAL

           

           

          aantal VTE

          aantal VTE

          aantal VTE

          A1a-A3a

          departementshoofd

          0

          1

          1

           

          stafmedewerker

          1

          0

          1

           

          projectcoördinator

          1

          0

          1

          B4-B5

          hoofddeskundige

          2

          1

          3

          B1-B3

          deskundige

          0

          2

          2

            diversiteitsambtenaar

          0

          1

          1

           

          maatschappelijk werker

          10 (incl. 1 fiscale maribel)

          4,5

          14,5

           

          arbeidstrajectbegeleider

          0

          0,5

          0,5

          C4-C5

          administratief hoofdmedewerker (verzekeringen en ICT)

          0

          1

          1

          C1-C3

          administratief medewerker

          0

          7

          7

          D1-D3

          logistiek assistent

          0

          6

          6

          E1-E3

          poetshulp

          0

          0,5

          0,5

           

          TOTAAL

          14

                          24

          38

           

           

          [1] De aanpassingen zijn in gele kleur gemarkeerd.


          Artikel 3

          §1. Het uitdovend kader (overgangsregeling) van de stad Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

          overgangsregeling

          uitdovende graad

           

          geblokkeerde graad

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

           1

          adjunct-algemeen directeur

          decretale graad

          S

                 

          1

          adjunct-financieel directeur

          decretale graad

          S

                 
          0,5 deskundige personeel B1-B3 S   0,5  deskundige personeel   B1-B3    C
           1   administratief medewerker personeel   C1-C3  S        
          1 administratief medewerker milieu en landbouw
          C1-C3 S        

          1

          noodplanambtenaar

          C1-C3

          S

                 
          1 preventieadviseur B1-B3 S        
            einde detacheringsopdracht administratief medewerker EID     1 administratief medewerker burgerzaken C1-C3  C
           0,3  administratief hoofdmedewerker economie  C4-C5  S  0,3  deskundige economie  B1-B3  C
           1  cultuurfunctionaris-directeur  A1a-A3a  S        
           1  cultuurfunctionaris  A1a-A3a  S  1  cultuurfunctionaris  B1-B3  C
           1  cultuurfunctionaris  B1-B3  S  1  cultuurfunctionaris  B1-B3  C
           1  administratief medewerker cultuurcentrum  C1-C3  S        
           1  assistent-dienstleider  B1-B3  S  1  assistent-dienstleider  B1-B3  C
           1  administratief medewerker bibliotheek  C1-C3  S  1  administratief medewerker bibliotheek
           C1-C3  C
           1,74  bibliotheekassistent  C1-C3  S        
           1,34 bibliotheekassistent  C1-C3 S  1,34 bibliotheekassistent C1-C3 C
           1  collectieverzorger  D1-D3  S  1  collectieverzorger  D1-D3  C
           1  administratief medewerker jeugd  C1-C3  S  1  administratief medewerker jeugd  C1-C3  C
           1  sportfunctionaris  B1-B3  S        
           1  administratief medewerker sport  C1-C3  S        
          2  toezichter  D1-D3  S 2  toezichter/redder C1-C3  C
          1 administratief medewerker ruimtelijke ordening en stedenbouw
          C1-C3 S 1 administratief medewerker omgeving C1-C3 C
           1  deskundige DKO  B1-B3  S        
           1  administratief medewerker DKO  C1-C3  S        
           1  gezins- en bejaardenconsulent  C1-C3  S        
           1  deskundige sociaal huis  B1-B3  S        
           0,26  dierenarts  A6a  S        
           1  administratief medewerker toerisme  C1-C3  S        
          4 ploegbaas D4-D5 S        
           1  geschoold arbeider-chauffeur rein-en ruimdienst  D1-D3  S

          1

          geschoold arbeider-chauffeur rein- en ruimdienst

           D1-D3

           C
           1  arbeider rein-en ruimdienst  E1-E3  S        
          2 geschoold arbeider-chauffeur groen-en begraafplaatsten D1-D3 S

          2

          geschoold arbeider-chauffeur groen-en begraafplaatsen

           D1-D3

           C
           1  geschoold arbeider groen-en begraafplaatsen  D1-D3  S  1  geschoold arbeider groen-en begraafplaatsen  D1-D3  C
           3  geschoold arbeider gebouwen  D1-D3  S  3

           geschoold arbeider gebouwen

           D1-D3  C
           2  geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek

           D1-D3

           

           S  2  geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek  D1-D3  C

           

          §2. De afgeschafte betrekkingen bij de stad Aarschot zijn vastgesteld als volgt:

          afgeschafte betrekkingen

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

           1

          departementshoofd verzelfstandiging (financiën)

          A1a-A3a

          S

          1 deskundige verzelfstandiging (financiën)  B1-B3

          S

           

          §3. Het uitdovend kader (overgangsregeling) van het OCMW van Aarschot - behoudens diensten en instellingen - wordt vastgesteld als volgt:

           

           overgangsregeling

          uitdovende graad

           

          geblokkeerde graad

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

          1

          departemenshoofd

          A1a-A3a

          S

          1

          departementshoofd

          A1a-A3a

          C

          1

          deskundige personeel

          B1-B3

          S

          1 deskundige personeel B1-B3  C

          3

          administratief medewerker

          C1-C3

          S

          2,70

          administratief medewerker

          C1-C3

          C

          1

          geschoold arbeider

          D1-D3

          S

          1

          logistiek assistent

          D1-D3

          C

           

          Artikel 4

          De personeelsformatie van het kabinetspersoneel ter ondersteuning van het college van burgemeester en schepenen is vastgesteld als volgt:

          functionele loopbaan

          graadbenaming

          statutaire formatie

          contractuele formatie

          TOTAAL

           

           

          aantal VTE

          aantal VTE

          aantal VTE

          A1a-A3a

          kabinetsmedewerker (beleidsmedewerker)

          0

          1

          1

                   
            TOTAAL

          0

          1

          1

           


          Artikel 5

          Het aangepaste organogram van stad/OCMW Aarschot zoals toegevoegd in bijlage 2 (schematische voorstelling) met bijhorende detailoverzicht - behoudens diensten en instellingen - in bijlage 3 (detailoverzicht) bij dit besluit, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden, wordt goedgekeurd.

        • Aanpassing van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel [diensten en instellingen] ten gevolge van het IFIC besluit en het besluit rechtspositieregeling

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van de rechtspositieregelingen voor het OCMW-personeel met betrekking tot bevordering/interne personeelsmobiliteit [algemeen en specifiek personeel & diensten en instellingen] en avondprestaties [diensten en instellingen] goed.  

          Toelichting

          In zitting van 10.11.2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassing van de rechtspositieregelingen voor het OCMW-personeel met betrekking tot bevordering/interne personeelsmobiliteit [algemeen en specifiek personeel & diensten en instellingen] en avondprestaties [diensten en instellingen] goed.

          In het licht van:

          • het besluit van de Vlaamse Regering van 08.07.2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren en
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;

          wordt na juridische validatie voorgesteld om overgangsbepalingen te voorzien in de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel diensten en instellingen zoals toegevoegd in bijlage 1 bij dit besluit.

          Dit omhelst een aanpassing van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel diensten en instellingen, onder meer:

          • artikel 1
          • artikel 160
          • bijlage 2 - uitgewerkte salarisschalen

          en omvat in concreto de toevoeging van de betreffende overgangsbepalingen bij de voornoemde artikels.

          Bovendien heeft het vast bureau van 29.09.2023 en 04.12.2023 beslist om de samenwerking met Certimed als medisch controle-orgaan stop te zetten en conform de werkwijze van de stad de samenwerking betreffende beheer afwezigheden en medische controles aan te gaan met Medex vanaf 01.01.2024. De procedures omtrent ziekteverlof zoals omschreven in het arbeidsreglement, de rechtspositieregeling diensten en instellingen en de rechtspositieregeling algemeen en specifiek personeel dienen nog aangepast te worden rekening houdend met de bepalingen van een nieuw aanwezigheidsbeleid dat wordt uitgerold voor alle stads- en OCMW diensten.

          De voorstellen werden goedgekeurd door het vast bureau in zitting van 06.10.2023 en door de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 23.10.2023. 

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van de diensten en instellingen, zoals laatst gewijzigd op 10.11.2022;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12.12.2019 houdende de vaststelling van de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot zoals laatst gewijzigd op 22.06.2023;
          • de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23.01.2020 betreffende het reglement tot verlenen van voorafgaand visum door de financieel directeur, de vaststelling van de voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle inzake het voorafgaande visum uitoefent en de bepaling van de categorieën van financiële verbintenissen die vrijgesteld zijn van de visumverplichting;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 08.07.2022 over de nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11.05.2023 houdende de goedkeuring van een personeelsplan ter vervanging van een personeelsformatie voor diensten en instellingen;
          Feiten, context en motivering

          In zitting van 10.11.2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassing van de rechtspositieregelingen voor het OCMW-personeel met betrekking tot bevordering/interne personeelsmobiliteit [algemeen en specifiek personeel & diensten en instellingen] en avondprestaties [diensten en instellingen] goed.

          In het licht van:

          • het besluit van de Vlaamse Regering van 08.07.2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren en
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;

          wordt na juridische validatie voorgesteld om overgangsbepalingen te voorzien in de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel diensten en instellingen zoals toegevoegd in bijlage 1 bij dit besluit.

          Dit omhelst een aanpassing van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel diensten en instellingen, onder meer:

          • artikel 1
          • artikel 160
          • bijlage 2 - uitgewerkte salarisschalen

          en omvat in concreto de toevoeging van de betreffende overgangsbepalingen bij de voornoemde artikels.

          Bovendien heeft het vast bureau van 29.09.2023 en 04.12.2023 beslist om de samenwerking met Certimed als medisch controle-orgaan stop te zetten en conform de werkwijze van de stad de samenwerking betreffende beheer afwezigheden en medische controles aan te gaan met Medex vanaf 01.01.2024. De procedures omtrent ziekteverlof zoals omschreven in het arbeidsreglement, de rechtspositieregeling diensten en instellingen en de rechtspositieregeling algemeen en specifiek personeel dienen nog aangepast te worden rekening houdend met de bepalingen van een nieuw aanwezigheidsbeleid dat wordt uitgerold voor alle stads- en OCMW diensten.

          De voorstellen werden goedgekeurd door het vast bureau in zitting van 06.10.2023 en door de representatieve vakorganisaties tijdens de vergadering van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 23.10.2023. 

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Het voorstel houdende de aanpassing van artikel 1 (toepassingsgebied) en artikel 160 (algemene bepalingen van het salaris) van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, diensten en instellingen wordt goedgekeurd:

              Deel 1. Toepassingsgebied en algemene bepalingen

             Afdeling 1 - Toepassingsgebied

             Artikel 1

          Deze rechtspositieregeling is van toepassing op het voltallig personeel, zowel dat in statutair als in contractueel dienstverband, dat tewerkgesteld is in de volgende diensten en instellingen van het OCMW:

          1. de thuisdiensten: administratie, gezinszorg en aanvullende thuiszorg
          2. de instellingen:
            1. woonzorgcentrum ‘Sint-Rochus’: administratie, verpleging en verzorging, bewonerszorg, schoonmaak, keuken
            2. woningcomplex met dienstverlening assistentiewoningen “Het Gesloten Hof” en “Orleanshof”
            3. centrum voor dagverzorging de Poort
            4. het lokaal dienstencentrum Orleanshof

          Personeelsleden die op 31.12.2021 werkten in een erkende, vergunde of gesubsidieerde publieke Vlaamse dienst in de ouderenzorg, konden vrijwillig instappen in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren, op voorwaarde dat de sectorale referentiefunctie die aan hen werd toegewezen, in dit stelsel geïmplementeerd was en het bijbehorende barema geactiveerd was.

          Personeelsleden die vanaf 01.01.2022 in dienst (zijn ge)treden in een erkende, vergunde of gesubsidieerde publieke Vlaamse dienst in de ouderenzorg, vallen onder de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren op voorwaarde dat de sectorale referentiefunctie die aan hen toegewezen is, in dit stelsel geïmplementeerd is en het bijbehorende barema geactiveerd is.

          Voor het personeel in een IFIC-functie (ouderenzorg) of in een functie waaraan een nieuwe salarisschaal als voorafname op IFIC is gekoppeld (thuiszorg), gelden de regels over indeling in niveaus, graden en rangen, salarisschalen, functionele loopbanen, schaalanciënniteit niet.

          Dat heeft een aantal gevolgen op andere regels in deze lokale rechtspositieregeling.

          Daarom gelden volgende aanvullingen voor deze medewerkers:

          • Toeganggevende functies/graden bij interne personeelsmobiliteit: IFIC weddeschalen, dezelfde categorie als de te begeven functie
          • Ervaringsvereiste bij interne personeelsmobiliteit minimaal 2 jaar in de toeganggevende graad/functie
          • Toeganggevende functies/graden bij bevordering: IFIC weddeschalen, categorie -4 tegenover de te begeven functie
          • Ervaringsvereiste bij bevordering: minimaal 4 jaar in de toeganggevende graad/functie
          • Bepalingen over schaalanciënniteit i.k.v. evaluaties zijn zonder voorwerp.
          • Herplaatsing in “lagere graad”: te lezen als “waaraan een lager salaris gekoppeld is”
          • Toepassing opdrachthouderschap beperkt tot niveau A, B en C: te interpreteren als "vanaf IFIC-categorie 11".
          • Uitsluiting “niveau A” in onregelmatige prestaties: te interpreteren als "vanaf IFIC-categorie 18"

          De raad specifieert bij volgende aanpassingen van deze rechtspositieregeling welke bepalingen van het besluit rechtspositieregeling van toepassing zijn voor het personeel van de door de hogere overheid erkende, vergunde of gesubsidieerde zorginstellingen, dat is ingestapt in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren;

          In afwijking van artikel 2, 5° van het Besluit rechtspositieregeling van 20.01.2023 worden op het personeel van een zorginstelling of het personeel dat ter beschikking wordt gesteld in een zorginstelling, en die door de hogere overheid gefinancierd wordt, de regelingen toegepast die verenigbaar zijn met de erkennings- en subsidiëringsnormen van die hogere overheid.

           

             Deel 6. Het salaris

             Hoofdstuk 1: algemene bepalingen

             …

             Artikel 160  

          Elke salarisschaal wordt aangeduid met één van de letters A, B, C, D, E, die overeenstemmen met de niveaus, vermeld in artikel 6 BVR O, gevolgd door een cijfer en eventueel een kleine letter a, b of c.

          Voor personeelsleden in de zorg gelden specifieke salarisschalen:

          • in de publieke ouderenzorg werden de IFIC-salarisschalen uitgerold
          • in de gezinszorg en aanvullende thuiszorg kregen enkele personeelscategorieën al een voorafname op de invoering van IFIC.

          Voor het personeel van de door de hogere overheid erkende, vergunde of gesubsidieerde publieke Vlaamse dienst (WZC, CDV en KV), dat is ingestapt in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren en voor de personeelsleden die bij deze dienst in dienst treden vanaf 01.01.2022, zijn, in plaats van de barema’s Kelchtermans, barema’s voorzien zoals voorzien in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren. Dit geldt eveneens voor volgende ontbrekende functies:

          • Referentiepersoon dementie
          • Coördinator dagverzorgingscentrum
          • Diensthoofd bewonerszorg (in het personeelsplan vervangen door de coördinator zorg)
          • Voorwerker keuken (in het personeelsplan voorzien als hulpkok)

          Voor het personeel van een erkende, vergunde of gesubsidieerde publieke geregionaliseerde instelling (thuiszorg), dat is ingestapt in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren en voor de personeelsleden die bij deze dienst in dienst treden vanaf 01.01.2022, zijn, in plaats van de barema’s Kelchtermans, barema’s voorzien zoals voorzien in de functieclassificatie ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren.


          Artikel 2

          Bijlage 2 van de rechtspositieregeling diensten en instellingen betreffende de uitgewerkte salarisschalen wordt aangevuld met:

          • de gedesindexeerde bedragen van de IFIC barema's
          • de nieuwe salarisschaal voor de logistiek medewerkers van de aanvullende thuiszorg (inclusief poetsdienst) in voorafname IFIC
          • de nieuwe salarisschaal voor de verzorgenden gezinszorg in voorafname IFIC
          • De bedragen worden toegevoegd in de bijlagen aan deze beslissing.

           

          Artikel 3

          Voormelde aanpassingen hebben retroactieve uitwerking conform de wetgevende bepalingen terzake.

           

          Artikel 4

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de wijziging van het controleorgaan vanaf 01.01.2024, conform de werkwijze van de stad, voor wat betreft de medische expertise in het kader van beheer van afwezigheden en medische controles, namelijk Medex.

          De procedures omtrent ziekteverlof zoals omschreven in het arbeidsreglement, de rechtspositieregeling diensten en instellingen en de rechtspositieregeling algemeen en specifiek personeel dienen nog aangepast te worden rekening houdend met de bepalingen van een nieuw aanwezigheidsbeleid dat wordt uitgerold voor alle stads- en OCMW diensten. 

           

          Artikel 5

          Dit besluit wordt ter kennis gebracht van het OCMW-personeel ressorterend onder de RPR diensten en instellingen.

        • Woonmaatschappij KANVAZ: aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger in het zonecomité dat tevens zal fungeren als toewijzingsraad voor het werkingsgebied Noordoost - ter vervanging van het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22.06.2023

          De raad voor maatschappelijk welzijn duidt een vertegenwoordiger, een plaatsvervanger en een coördinator aan in het zonecomité, dat tevens zal fungeren als toewijzingsraad voor het werkingsgebied Noordoost

          Toelichting

          Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetst een breed kader waarbinnen de woonmaatschappijen 1 of meer toewijzingsraden dienen op te richten die aan de slag kunnen gaan om tot een concrete invulling te komen voor het toewijzen van woningen. De woonmaatschappij neemt het initiatief om deze toewijzingsraden op te richten en zit de toewijzingsraden voor.

           

          Alle gemeenten van het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad.

          Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij.

          Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.

          De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.

          Beleidsmatige opdracht

          De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding (pijler 1) en bepalingen voor specifieke doelgroepen (pijler 2) worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen. Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.

          Operationele opdracht

          De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 2). De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.

          Met e-mailbericht d.d. 26.10.2023 vraagt de woonmaatschappij KANVAZ de stad/gemeente om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van het zonecomité dat de woonmaatschappij zal oprichten binnen het deelwerkingsgebied Noordoost en dat ook als toewijzingsraad zal fungeren


          KANVAZ stelt voor om het zonecomité als volgt samen te stellen:

          • Schepen bevoegd voor wonen + plaatsvervanger 
          • Vertegenwoordiger CAW + plaatsvervanger 
          • 2 vertegenwoordigers KANVAZ + plaatsvervanger 
          • IGS-coördinatoren 
          • Keuze lokale besturen:
            • Vertegenwoordiger partners ggz
            • Vertegenwoordiger partners erkend door VAPH

           

          De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22.06.2023 dient bijgevolg aangepast te worden.


          Aan de raad wordt voorgesteld om

          • mevrouw Nicole Van Emelen als respectievelijke vertegenwoordiger 
          • de heer Kurt Lemmens als plaatsvervangend vertegenwoordiger 
          • de heer Wesley Coomans in zijn hoedanigheid van coördinator van IGS Wonen aan de Demer

          aan te duiden om OCMW Aarschot te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.

          Feiten, context en motivering

          Aanleiding

          Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetst een breed kader waarbinnen de woonmaatschappijen 1 of meer toewijzingsraden dienen op te richten die aan de slag kunnen gaan om tot een concrete invulling te komen voor het toewijzen van woningen. De woonmaatschappij neemt het initiatief om deze toewijzingsraden op te richten en zit de toewijzingsraden voor.

          Alle gemeenten van het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad.

          Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij.

          Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.

          De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.

          Beleidsmatige opdracht

          De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding (pijler 1) en bepalingen voor specifieke doelgroepen (pijler 2) worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen. Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.

          Operationele opdracht

          De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 2). De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.

           

          Woonmaatschappij KANVAZ

          Het werkingsgebied van KANVAZ omvat 18 gemeenten. In overleg met de lokale besturen werden er 3 deelwerkingsgebieden afgebakend binnen het werkingsgebied van KANVAZ.

          • Deelwerkingsgebied Zuid, bestaande uit de gemeenten: Tienen, Hoegaarden, Landen, Linter, Zoutleeuw, Geetbets en Glabbeek
          • Deelwerkingsgebied Noordoost, bestaande uit de gemeenten: Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Kortenaken en Aarschot
          • Deelwerkingsgebied Noordwest, bestaande uit de gemeenten: Begijnendijk, Tremelo, Rotselaar, Holsbeek, Lubbeek en Tielt-Winge  

           

          In elk deelwerkingsgebied wordt

          • een zonecomité opgericht dat tevens zal fungeren als toewijzingsraad
          • een toewijscomité opgericht waaraan de toewijzingsraad de bovenvermelde operationele opdracht zal delegeren. 

          Oprichting en samenstelling zonecomités (toewijzingsraden) en toewijscomités KANVAZ

          Met e-mailbericht d.d. 26.10.2023 vraagt de woonmaatschappij KANVAZ de stad/gemeente om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van het zonecomité, dat de woonmaatschappij zal oprichten binnen het deelwerkingsgebied Noordoost en dat ook als toewijzingsraad zal fungeren


          KANVAZ stelt voor om het zonecomité als volgt samen te stellen:

          • Schepen bevoegd voor wonen + plaatsvervanger 
          • Vertegenwoordiger CAW + plaatsvervanger 
          • 2 vertegenwoordigers KANVAZ + plaatsvervanger 
          • IGS-coördinatoren 
          • Keuze lokale besturen:
            • Vertegenwoordiger partners ggz
            • Vertegenwoordiger partners erkend door VAPH

           

          De beslissing van de gemeenteraad van 22.06.2023 dient bijgevolg aangepast te worden.

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om

          • mevrouw Nicole Van Emelen als respectievelijke vertegenwoordiger 
          • de heer Kurt Lemmens als plaatsvervangend vertegenwoordiger 
          • de heer Wesley Coomans in zijn hoedanigheid van coördinator van IGS Wonen aan de Demer

          aan te duiden om de stad Aarschot te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.

          Stemming

          Gelet op het resultaat van de geheime stemming voor de aanduiding van Nicole Van Emelen als effectief vertegenwoordiger in het zonecomité:

          Met 29 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

           

          Gelet op het resultaat van de geheime stemming voor de aanduiding van Kurt Lemmens als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het zonecomité:

          Met 29 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

           

          Gelet op het resultaat van de geheime stemming voor de aanduiding van Wesley Coomans als deskundige om Aarschot te vertegenwoordigen in het zonecomité:

          Met 29 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.


          Geheime stemming voor de aanduiding van Nicole Van Emelen als effectief vertegenwoordiger in het zonecomité
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
          Gestemd: Bert Van der Auwera, Marleen Verhaegen, Mattias Paglialunga, Martine Verlinden, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Nicole Van Emelen, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Dries Vandenbroeck, Annick Geyskens, Kurt Lemmens, Hannelore Castelein, Wendy De Rijck, Nele Pelgrims, Gwendolyn Rutten, Thomas Salaets, Bart Dehaes, Petra Vanlommel, Gerda Vandegaer, Julia Mellaerts, Dries Van Horebeek, Betty Kiesekoms, Hanne Goossens, Cindy Symons, Nico Creces, Isabelle Dehond, Bart Den Hondt, Koen Nijs
          Stemmen voor: 29
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Met 29 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

          Geheime stemming voor de aanduiding van Kurt Lemmens als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het zonecomité
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
          Gestemd: Bert Van der Auwera, Marleen Verhaegen, Mattias Paglialunga, Martine Verlinden, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Nicole Van Emelen, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Dries Vandenbroeck, Annick Geyskens, Kurt Lemmens, Hannelore Castelein, Wendy De Rijck, Nele Pelgrims, Gwendolyn Rutten, Thomas Salaets, Bart Dehaes, Petra Vanlommel, Gerda Vandegaer, Julia Mellaerts, Dries Van Horebeek, Betty Kiesekoms, Hanne Goossens, Cindy Symons, Nico Creces, Isabelle Dehond, Bart Den Hondt, Koen Nijs
          Stemmen voor: 29
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Met 29 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

          Geheime stemming voor de aanduiding van Wesley Coomans als deskundige om Aarschot te vertegenwoordigen in het zonecomité
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
          Gestemd: Bert Van der Auwera, Marleen Verhaegen, Mattias Paglialunga, Martine Verlinden, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Nicole Van Emelen, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Dries Vandenbroeck, Annick Geyskens, Kurt Lemmens, Hannelore Castelein, Wendy De Rijck, Nele Pelgrims, Gwendolyn Rutten, Thomas Salaets, Bart Dehaes, Petra Vanlommel, Gerda Vandegaer, Julia Mellaerts, Dries Van Horebeek, Betty Kiesekoms, Hanne Goossens, Cindy Symons, Nico Creces, Isabelle Dehond, Bart Den Hondt, Koen Nijs
          Stemmen voor: 29
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Met 29 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

          Besluit

          Ter vervanging van het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22.06.2023


          Artikel 1

          Mevrouw Nicole Van Emelen wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger om OCMW Aarschot te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost, dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.


          Artikel 2

          De heer Kurt Lemmens wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger om OCMW Aarschot te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost, dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.


          Artikel 3

          Dhr. Coomans Wesley, coördinator van IGS Wonen aan de Demer, wordt aangeduid als deskundige om OCMW Aarschot te vertegenwoordigen in het zonecomité Noordoost, dat als toewijzingsraad zal fungeren binnen het deelwerkingsgebied Noordoost van de woonmaatschappij KANVAZ.

Notulen en zittingsverslag vergadering 9 november 2023

Notulen

Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;

Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 9 november 2023 werden ingebracht;

zijn de notulen van de vergadering van 9 november 2023 goedgekeurd.

Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.