Thu 11/02/2021 - 19:30 digitaal via zoom
Het verslag van de vergadering van de Raad van Bestuur van 10.12.2020 wordt goedgekeurd
Op 19.06.2016 werd de authentieke erfpachtakte tussen de stad Aarschot en het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot verleden waarbij de stad Aarschot aan het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot een recht van erfpacht verleent
IVELEK wenst voor het vernieuwen van haar gasdistributiecabine een erfpachtovereenkomst af te sluiten voor het perceel grond gelegen langsheen Ten Drossaarde, gekadastreerd 2e afdeling, nr. 261/r-deel, met een totale oppervlakte van 24 m². Hiervoor werd door het Landmetersbureel Smolders bvba met kantoren te 3300 Tienen, Dr. J. Geensstraat 30, op 5 april 2019 een schattingsverslag opgesteld, waarbij de venale waarde van hogervermeld perceel geschat wordt op 350 euro/m², zijnde 8.400 euro.
Om tegemoet te komen aan de vraag van IVERLEK, wordt verwezen naar wat volgt:
"Een erfpacht op een erfpacht (zgn. ondererfpacht) is evenwel niet mogelijk omdat het recht van de zgn. ondererfpachter wegens de numerus clausus gewoon een erfpachtrecht is en de oorspronkelijke erfpachter dus geen recht meer overhoudt: de ondererfpacht is dus eigenlijk een gehele of gedeeltelijke vervreemding van het erfpachtsrecht6. Net zoals een eigenaar aan een koper geen eigendomsrecht kan verlenen voor een bepaalde tijd, maar hoogstens een eigendomsrecht met verplichting het goed na verloop van tijd terug over te dragen), dan wel een beperkter zakelijk recht dan eigendom, zo ook kan een erfpachter slechts ofwel een beperkter zakelijk recht leveren dan erfpacht ofwel zijn erfpacht geheel of ten dele vervreemden (al dan niet tegen een verplichting deze terug over te dragen, indien de vervreemding duurt voor een kortere duur dan het recht van de vervreemder). De verwijzing naar de mogelijkheid van onderverhuring bij huur gaat niet op, omdat erfpacht een zakelijk recht is. (“Erfpacht en opstal” van prof. dr. Matthias E. Storme, gewoon hoogleraar KULeuven, advocaat, uitgave maart 2018)"
Bijgevolg wordt volgende constructie voorgesteld:
Artikel 236, 2° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 geeft aan de raad van bestuur de bevoegdheid om vast te stellen wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan.
In het belang van een goede organisatiebeheersing is het aangewezen de geldende procedures bij de stad, het OCMW en het Autonome Gemeentebedrijf Aarschot zo veel mogelijk te harmoniseren.
Aan de raad van de bestuur wordt derhalve voorgesteld dezelfde regeling te treffen rond de invulling van het begrip 'dagelijks bestuur' en tot vaststelling van de bevoegdheden die door de raad van bestuur worden gedelegeerd aan het directiecomité als deze die geldt bij de stad en het OCMW.
Bij het zwembad wordt een nieuw kassasysteem in gebruik genomen voor de registratie van dagontvangsten.
Naar aanleiding hiervan is het aangewezen de te gebruiken werkwijze vast te stellen in dit reglement. Daarbij wordt gestreefd naar een maximale harmonisering van de procedures bij de gemeente en het autonoom gemeenteb
De raad van bestuur van het AGB Aarschot neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands bestuur d.d. 18.01.2021, houdende technische bemerkingen en aanbevelingen m.b.t. het meerjarenplan 2020-2025 van AGB Aarschot.
De raad van bestuur van het AGB Aarschot neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2020 tot en met 31.12.2020.