Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 22/06/2023 - 20:00

Politiereglement op de uitbating van seksinrichtingen

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, schepenen
Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, gemeenteraadsleden
Jan Maessen, adjunct algemeen directeur
Verontschuldigd: Nele Pelgrims, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, gemeenteraadsleden
Toelichting

Overwegende dat

  • seksinrichtingen, door de aard en het tijdstip van hun activiteit, meer dan andere zaken voor overlast kunnen zorgen;
  • het aangewezen is dat, teneinde de groei aan deze ondernemingen in goede banen te leiden en de kwaliteit ervan hoog te houden, alle nieuwe en bestaande inrichtingen over een uitbatingsvergunning beschikken;

werd dit voorstel voor een politiereglement tot uitbating van seksinrichtingen uitgewerkt.


De stad Aarschot wil sociale fraude en uitbuiting tegengaan en zorgen voor een menswaardig kader. De seksinrichtingen zullen zich aan bepaalde voorwaarden moeten houden inzake de leef- en werkomstandigheden, de uitbating en de openbare gezondheid.
Het reglement zorgt ervoor dat de uitbatingen beter worden opgevolgd en gecontroleerd op het vlak van veiligheid en hygiëne. Er worden voorwaarden gesteld waaraan de uitbatingen moeten voldoen waardoor de politie ook een beter zicht heeft op wie er werkt en in welke omstandigheden.

Regelgeving
  • het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het bestuursdecreet van 7.12.2018;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Feiten, context en motivering

Overwegende dat

  • seksinrichtingen, door de aard en het tijdstip van hun activiteit, meer dan andere zaken voor overlast kunnen zorgen;
  • het aangewezen is dat, teneinde de groei aan deze ondernemingen in goede banen te leiden en de kwaliteit ervan hoog te houden, alle nieuwe en bestaande inrichtingen over een uitbatingsvergunning beschikken;

werd dit voorstel voor een politiereglement tot uitbating van seksinrichtingen uitgewerkt.


De stad Aarschot wil sociale fraude en uitbuiting tegengaan en zorgen voor een menswaardig kader. De seksinrichtingen zullen zich aan bepaalde voorwaarden moeten houden inzake de leef- en werkomstandigheden, de uitbating en de openbare gezondheid.
Het reglement zorgt ervoor dat de uitbatingen beter worden opgevolgd en gecontroleerd op het vlak van veiligheid en hygiëne. Er worden voorwaarden gesteld waaraan de uitbatingen moeten voldoen waardoor de politie ook een beter zicht heeft op wie er werkt en in welke omstandigheden.

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Jan Maessen
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement gelden de volgende definities:

Brandveiligheidsonderzoek

Een brandveiligheidsonderzoek zal gebeuren door de Brandweer en omvat alle aspecten van brandveiligheid, zoals voorzien in de wetgeving.

Organen van de uitbater (rechtspersoon)

Alle personen die enige bevoegdheid hebben tot het nemen van beslissingen of het vertegenwoordigen van de rechtspersoon als uitbater van de seksuitbating (vennoten, bestuurders, zaakvoerders, uiteindelijk begunstigden, etc.).

Private werkruimte

Werkruimte, afgescheiden van de rest van de inrichting, bestemd voor feitelijke seksuele handelingen.

Publiek toegankelijke inrichting

Elke inrichting of deel van een inrichting waar andere personen dan de uitbater en de personen die betrokken zijn bij de uitbating, toegang kunnen hebben, ook als dit slechts eenmalig of sporadisch is. Het feit dat er inkomstgelden moeten betaald worden of de bezoekers over een lidkaart moeten beschikken om toegang te kunnen krijgen tot een gedeelte van een gebouw doet geen afbreuk aan het publiek toegankelijk karakter.

Raamprostitutieruimte

Gebouw of gedeelte van een gebouw met één of meer vitrines van waarachter de sekswerker de aandacht van voorbijgangers op zich tracht te vestigen.

Sekswerker

Meerderjarige persoon die zich beschikbaar stelt om tegen vergoeding seksuele diensten te verlenen.

Seksinrichting

Publiek toegankelijke inrichting die gericht is op het aanbieden van seksuele dienstverlening of handelingen, al dan niet tegen betaling, doch steeds op vrijwillige basis. Hieronder kan onder meer worden verstaan een bordeel/privéhuis, een champagnebar/gentlemensclub, een erotische massagesalon, een fetishbar, een kortverblijf/daghotel (kamers), een parenclub, een erotische bar, een peepshow, een toplessbar, een sekscinema en een paaldansclub.

  • Bordeel/privéhuis: inrichting met private werkruimtes en eventueel een ontvangstruimte, met het oog op het aanbieden van seksuele dienstverlening of handelingen.
  • Erotische massagesalon: een seksuitbating die zich veruitwendigt als massagesalon waar het erotische karakter kan blijken uit prijslijsten, websites, foto’s, advertenties enz.
  • etish- en/of erotische bar: een seksuitbating gericht op een bepaalde seksuele fetish of voorkeur, bijvoorbeeld BDSM, parenclub of erotische LGBTQ-bar.
  • Kortverblijf/daghotel: seksuitbating waar voor minder dan één nacht kan worden geboekt (zoals onder meer kan blijken uit vaststellingen ter plaatse of op internet).
  • Seksinrichting waarin pornografische vertoningen plaatsvinden: de voor het publiek toegankelijke besloten ruimten waarin vertoningen, voorstellingen en vermakelijkheden van pornografische aard plaatsvinden al dan niet tegen betaling, onder welke vorm ook en ongeacht het aantal betalende toeschouwers, zoals een seksbioscoop, sekstheater, peepshows, erotische vertoningen en paaldans-vertoningen, al dan niet in combinatie met kleinhandel en/of andere dienstverlening van welke aard dan ook.

Uitbater
De natuurlijke persoon of personen, de feitelijke vereniging, of de rechtspersoon, voor wiens rekening en risico de seksuitbating wordt uitgebaat. Met uitbaten wordt ook bedoeld het openen, het heropenen, de overname en de aanpassing van een seksuitbating.
Uitbatingsvergunning
Een uitbatingsvergunning is een vergunning uitgaande van de burgemeester die aan de uitbater het recht verleent een seksuitbating uit te baten op de aangeduide vestigingseenheid.
Verantwoordelijke
De uitbater of een natuurlijk persoon, die voldoet aan alle wettelijke voorwaarden, die de uitbater bijstaat bij de dagelijkse werking van de uitbating.
Vestigingseenheid
Elke plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres, waar ten minste een activiteit van de onderneming wordt uitgeoefend of van waaruit de activiteit wordt uitgeoefend.
Vitrine
Ruimte met één of meer op de openbare weg georiënteerde ramen en/of deuren uitsluitend bestemd om de aandacht van de voorbijgangers op het sekswerk te vestigen.

 

Artikel 2 - Toepassingsgebied
§1. Onverminderd de overige toepasselijke regelgevingen is de uitbating van een seksuitbating, zowel in het kader van hoofdactiviteit als in het kader van nevenactiviteit, op het grondgebied van de stad Aarschot onderworpen aan de bepalingen van dit reglement.
§2. Het is verboden om, zelfs op bedekte wijze en ongeacht het profijt, huizen, kamers of welke inrichting ook te gebruiken en/of te laten gebruiken voor ontucht en/of prostitutie wanneer dit aanleiding geeft tot openbare ordeverstoring (met inbegrip van overlast).
§3. Het is eveneens verboden om binnen een straal van 200meter van onderwijsinstellingen, gebouwen van de eredienst en plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, huizen, kamers of welke inrichting ook te gebruiken en/of te laten gebruiken voor ontucht en/of prostitutie.

Artikel 3 - Tippel- en zoekgedrag
§1. Personen die zich in de openbare ruimte of in een publiek toegankelijke inrichting bevinden mogen, behoudens in de gevallen bepaald door art. 433quater/2 Sw, door woorden, gebaren of tekens niet kenbaar maken dat zij tegen betaling seksuele handelingen aanbieden.
§2. Het is ook verboden om gebruik te maken of hiertoe aanstalten te maken van diensten, die op de openbare ruimte of vanuit een publiek toegankelijke inrichting worden aangeboden, en die het verrichten van seksuele handelingen met een ander tegen betaling inhouden. Dit houdt onder meer het verbod in handelingen te verrichten met het oog op het opsporen of zoeken van een sekswerker, zoals:

  • een sekswerker oppikken, al dan niet met een vervoermiddel;
  • ingaan op tekens van één of meerdere sekswerkers en/of met hen gesprekken voeren;
  • betaalmiddelen aanbieden of prijsafspraken maken;
  • herhaaldelijk rondrijden in dezelfde straten met een voertuig (rondrijgedrag) en ondertussen:
    • nadrukkelijk aandacht trekken van voetgangers, al dan niet sekswerkers, door tekens, gebaren en geluiden te maken;
    • vertragen en stoppen om een gesprek te voeren met voetgangers, al dan niet sekswerkers;
  • herhaaldelijk stoppen en vertrekken zonder geldige reden;
  • abnormaal traag rijden zonder geldige reden.

 

Artikel 4 - Vergunningsplicht
§1. Elke seksuitbating, gelegen op het grondgebied van de stad Aarschot, mag slechts uitgebaat worden op voorwaarde dat zij, voor aanvang van de uitbating, beschikt over een uitbatingsvergunning, afgeleverd door de burgemeester.
§2. De uitbater van een seksuitbating moet in het bezit zijn van:

  • een uitbatingsvergunning;
  • een omgevingsvergunning, indien er sprake is van vergunningsplicht in het kader van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

§3. Dit reglement is enkel van toepassing op de uitbatingsvergunning.
§4. Gevestigde uitbatingen die al open waren voor de inwerkingtreding van dit reglement genieten van een overgangsperiode van 6 maanden, ingaand op het moment van de inwerkingtreding van dit reglement, om te voldoen aan de voorwaarden en modaliteiten uit dit reglement.
§5. Voor eenzelfde vestigingseenheid kan slechts één exploitatievergunning aangevraagd en afgeleverd worden voor eenzelfde periode.
§6. De vergunningen zijn geldig zolang aan alle voorwaarden van onderhavig reglement is voldaan, tenzij in de vergunning anders bepaald.
§7. De uitbater is verplicht alle wijzigingen in de seksuitbating die een verandering uitmaken ten opzichte van de (brand)veiligheid, alle wijzigingen van gegevens opgegeven in de aanvraag (met inbegrip van elke functiewijziging), elke wijziging van zaakvoerder/bestuurder/vennoot binnen dezelfde rechtspersoon, en bij uitbreiding van de vestigingsplaats onmiddellijk te melden.

De wijzigingen dient men te melden aan de stad Aarschot, Ten Drossaarde 1, en dit ter attentie van de afdeling lokale economie ten laatste 30 dagen na wijziging, op volgende wijze:

  •  per e-mail (lokale-economie@aarschot.be);

De bewijslast dat aan deze verplichting is voldaan, bestaat in hoofde van de uitbater.
§8. Bij een wijziging van de zaakvoerder/bestuurder/vennoot binnen dezelfde rechtspersoon moet een nieuw uittreksel uit het strafregister voor de zaakvoerder/bestuurder/vennoot van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document, desgevallend behoorlijk beëdigd vertaald (art. 595 Sv – max. 1 maand oud), ingediend worden.
§9. Bij iedere wijziging van vestigingseenheid, wijziging met betrekking tot de uitbater of nieuwe zaak dient er een nieuwe uitbatingsvergunning aangevraagd te worden. Men kan pas starten met de uitbating voor zover werd voldaan aan alle voorwaarden van dit reglement.
In de volgende gevallen is er sprake van een wijziging van vestigingseenheid:

  • verandering van locatie;
  • wijziging aan de vestigingseenheid waarvoor een melding of vergunning overeenkomstig de gecoördineerde code Ruimtelijke Ordening verplicht is;
  • wijziging met impact op de openbare veiligheid en/of brandveiligheid

In volgende gevallen is er sprake van een wijziging met betrekking tot de uitbater:

  • indien het gaat om een natuurlijke persoon als uitbater: de overdracht naar een andere persoon of naar een rechtspersoon of de uitbreiding met een bijkomend persoon;
  • indien het gaat om een rechtspersoon als uitbater: wijziging van rechtsvorm of de overdracht van de rechtspersoon naar een andere rechtspersoon of natuurlijke persoon of de fusie met of overname door een andere rechtspersoon.

In de volgende gevallen is er sprake van een nieuwe zaak:

  • bij een nieuwbouw;
  • wanneer inzake de hoofdfunctie van een bebouwd onroerend vastgoed een functiewijziging, geheel of gedeeltelijk, plaatsvindt overeenkomstig art. 4.2.1 6° van de gecoördineerde codex Ruimtelijke Ordening en het uitvoeringsbesluit vergunningsplichtige functiewijzigingen.

De burgemeester kan beslissen om in bovenstaande gevallen en indien er reeds een uitbatingsvergunning werd afgeleverd voor desbetreffende locatie gemotiveerd af te wijken van de procedure, zoals beschreven in artikel 6 van dit reglement.

 

Artikel  5 -  Aanvraag
§1. Voor het verkrijgen van de vergunning dient de uitbater een schriftelijke aanvraag in bij stad Aarschot aan de hand van een daartoe voorziene aanvraagformulier. De aanvraag bestaat minstens uit:

  • een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
  • een kopie van inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen;
  • een kopie van de statuten (indien uitbating door een rechtspersoon);
  • een overzicht van alle (rechts)personen die in welke hoedanigheid ook betrokken zijn bij de uitbating van de seksuitbating, met opgave van de naam, de voornaam, de nationaliteit en het arbeidsstatuut (werknemer/zelfstandige/vrijwilliger) evenals een kopie van de identiteitskaart en een bewijs van aansluiting/aangifte bij de sociale zekerheid van al deze(rechts)personen indien dit wettelijk verplicht is;
  • uittreksels uit het strafregister van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document, desgevallend behoorlijk beëdigd vertaald (art. 595 Sv – max. 1 maand oud) van alle personen die in welke hoedanigheid dan ook betrokken zijn bij de exploitatie van de seksuitbating;
  • een bewijs dat de aanvrager kan beschikken over de aangevraagde vestigingsplaats (vb. eigendomsakte of huurcontract – eventueel onder opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een vestigingstoelating);
  • een kopie van bewijs van onderschrijven verzekeringspolis burgerrechtelijke aansprakelijkheid ingeval van brand en ontploffing.

Indien van toepassing ook:

  • een overzicht van alle oprichtingskosten en investeringen, evenals alle financieringsbronnen die hiervoor aangewend werden of worden met opgave van een onderscheid tussen eigen vermogen en vreemd vermogen, inclusief stavingsstukken voor de financieringsbronnen, en met opgave van de bankrekeningnummers die gebruikt (zullen) worden voor de exploitatie;
  • een kopie van het actuele aandeelhoudersregister;
  • een bewijs van aanvraag van de nodige omgevingsvergunningen;
  • een kopie van de arbeidscontracten/overeenkomsten met de sekswerkers;
  • een kopie van alle verplichte periodieke btw-aangiften voor de periode van 24 maanden voorafgaand aan de aanvraag of voor de periode vanaf de oprichting van de onderneming tot de aanvraag van de uitbatingsvergunning, indien deze korter is dan 24 maanden;
  • een kopie van de btw-rekening-courant die op de dag van de aanvraag niet ouder is dan 7 kalenderdagen. Indien de rekening-courant op nul werd gezet of definitief werd afgesloten, dient een kopie van de bijzondere rekening toegevoegd te worden, die op de dag van de aanvraag niet ouder is dan 7 kalenderdagen;
  • een kopie van de laatste verplicht op te stellen (interne) jaarrekening, ongeacht de verplichting tot neerlegging en/of publicatie;
  • een attest van de FOD Financiën, of een hieraan gelijkwaardig document, waaruit blijkt of er al dan niet nog bedragen verschuldigd (zouden kunnen) zijn inzake belastingen en taksen, boeten en interesten door (i) de exploitant, en in het geval dat de exploitant een rechtspersoon is, van (ii) haar organen en/of vertegenwoordigers. Dit attest mag op de dag van de aanvraag niet ouder zijn dan één maand.

§2. De aanvraag is onvolledig wanneer de informatie en/of de documenten ontbreken, vermeld in het aanvraagformulier. De aanvrager beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen na mededeling van dit feit, om ontbrekende informatie en/of documenten in te dienen. Zo niet, wordt de aanvraag onontvankelijk verklaard.

 

Artikel 6 -  Ten gronde
§1. Na de melding van een ontvankelijke aanvraag, volgen de controles van de voorwaarden. Tussen de aanvrager en de betrokken diensten zullen de nodige afspraken worden gemaakt voor het uitvoeren van de nodige controles. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het opvolgen en nakomen van de nodige afspraken.
§2. De burgemeester kan bepalen dat nader te bepalen relevante documenten moeten overhandigd worden ter beoordeling van de uitbatingsvergunningsaanvraag. Indien de documenten niet binnen een termijn van 30 kalenderdagen worden aangeleverd, wordt de aanvraag onontvankelijk verklaard.
§3. Binnen de termijn van 90 kalenderdagen na de ontvangstmelding of vanaf het laatste tijdstip waarop de aanvrager de aanvullende informatie en/of documenten indiende, wordt een beslissing genomen. Deze termijn wordt geschorst indien een aanvraag omgevingsvergunning lopende is, totdat een definitieve beslissing inzake deze aanvraag werd genomen.
§4. Indien gerechtvaardigd door de complexiteit van het dossier, mag de termijn conform §3 éénmaal worden verlengd voor maximaal dezelfde duur.
§5. Bij het uitblijven van een beslissing binnen de vastgestelde of verlengde termijn, wordt de uitbatingsvergunning geacht te zijn geweigerd.

 

Artikel 7 -  Voorwaarden
De vergunning voor een seksuitbating wordt door de burgemeester enkel toegekend aan de uitbater van een seksuitbating op voorwaarde dat:
§1. De aanvrager het bewijs levert dat hij kan beschikken over deze ruimte.
§2. Indien het voorafgaand administratief onderzoek en onderzoek ter plaatse gunstig geadviseerd wordt. Dit onderzoek bestaat uit:

  1. een omgevingsonderzoek: een onderzoek naar de conformiteit van de inrichting met de geldende reglementering inzake de omgeving, meer bepaald stedenbouw en milieu;
  2. een brandveiligheidsonderzoek: een onderzoek naar de conformiteit van de inrichting met de geldende brandveiligheidsvoorschriften. Indien een uitbatingsvergunning niet vereist blijkt te zijn, worden andere van toepassing zijnde wetgeving (zoals bv. het ARAB) toegepast;
  3. een inrichtings- en hygiëne-onderzoek: een onderzoek naar de naleving van de inrichtings- en hygiënische vereisten, zoals beschreven in art. 8 en 9;
  4. een moraliteitsonderzoek, bestaand uit:
    • een onderzoek naar vaststellingen en/of veroordelingen, al dan niet met uitstel of opschorting, voor deelname, zoals vermeld in hoofdstuk VII van het Strafwetboek, aan strafbare feiten inzake:
      • terrorisme of de financiering van terrorisme;
      • witwassen en heling;
      • criminele organisatie, strafbare bendevorming en strafbare vereniging;
      • drugs (drugwetgeving);
      • wapens (wapenwet);
      • mensensmokkel;
      • mensenhandel;
      • seksueel strafrecht;
      • illegale handel in menselijke organen of weefsels;
      • fiscale fraude;
      • sociale fraude;
      • verduistering en corruptie;
      • diefstal en afpersing;
      • de vreemdelingenwetgeving.
    • een onderzoek naar vaststellingen van en veroordelingen voor inbreuken op wettelijke verplichtingen die verband houden met of naar aanleiding van de exploitatie, zoals de niet naleving van vestigingsvoorwaarden, persoonsgebonden beroepsuitoefeningsvoorwaarden (o.m. leeftijd, verblijfskaart, beroepskaart, leurkaart, arbeidskaart), administratieve verplichtingen t.a.v. de Kruispuntbank van Ondernemingen, sociaal- en arbeidsrechtelijke verplichtingen (o.m. aangifte en bijdrageplicht sociale zekerheid), boekhoudkundige en fiscale verplichtingen, vennootschapsrechtelijke verplichtingen, vergunningen, erkenningen en toelatingen met betrekking tot de beroepsuitoefening, de regelgeving met betrekking tot de openingsuren, voedselveiligheid, rookverbod, milieureglementering e.a. Dit moraliteitsonderzoek wordt, al naargelang het geval, uitgevoerd op de private doch voor het publiek toegankelijke plaats, op de uitbater en desgevallend op de organen van de rechtspersoon. Deze personen dienen meerderjarig te zijn en een recent (= max. 1 maand oud) uittreksel uit het strafregister (art. 595 Sv) voor te leggen, een uittreksel uit het strafregister van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document, desgevallend behoorlijk beëdigd vertaald. Voor andere personen die in welke hoedanigheid ook deelnemen of zullen deelnemen aan de uitbating van de instelling, dient de uitbater te verklaren dat niemand van hen valt onder de weigeringsgronden verwoord onder het moraliteitsonderzoek. Alle voormelde personen dienen het bewijs te leveren van hun identiteitsgegevens, met inbegrip van een officiële woonplaats.
  5. een fiscaalrechtelijk onderzoek, bestaande uit:
    • een onderzoek naar de betaling van alle verschuldigde gemeentelijke facturen, van welke aard ook;
    • een onderzoek gebaseerd op feiten of gebaseerd op een proces-verbaal, of er ernstige aanwijzingen zijn van fraude;
    • een onderzoek naar herkomst van gelden waarmee investeringen worden gedaan in de zaak, en/of waarmee de aankoop gefinancierd wordt.
    • Het financieel onderzoek wordt uitgevoerd op de uitbater. Indien de uitbater een rechtspersoon is, wordt het financieel onderzoek uitgevoerd op de organen van de uitbater en/of de vertegenwoordigers.
  6. een onderzoek om na te gaan of de uitbater of een persoon die betrokken is bij de uitbating al eerder betrokken was bij de exploitatie van een publiek toegankelijke inrichting waar een bestuurlijke maatregel of een gemeentelijke administratieve sanctie aan werd opgelegd of betrokken was bij de uitbating van een publiek toegankelijke inrichting waar overlast werd vastgesteld.

§3. Het onderzoek van de voorwaarden wordt verricht door de politie en de daartoe bevoegde externe en interne diensten. De bevoegde diensten moeten op elk moment een controle kunnen uitoefenen op de naleving van wettelijke en reglementaire bepalingen. De burgemeester kan steeds alle nuttige inlichtingen (laten) inwinnen.

 

Artikel 8 - Inrichtingsvereisten
§1. Alle ruimtes in de seksuitbating moeten op veilige wijze toegankelijk en afsluitbaar zijn.
§2. Inrichtingselementen (bijvoorbeeld: sfeerelementen, spiegels, sfeerlampen, etc.) mogen in geen geval de veiligheid van de aanwezigen in gevaar brengen.
§3. In elke private werkruimte moet een alarm geactiveerd kunnen worden dat duidelijk hoorbaar en zichtbaar is in de hele seksuitbating waardoor hulp kan worden geboden.
§4. De voorzieningen, zoals in artikel 9 opgenomen, moeten aanwezig zijn in de seksuitbating. Deze voorzieningen moeten voldoen aan de minimale normen voor veiligheid, hygiëne en onderhoud zoals hierna vermeld, onverminderd strengere normen opgelegd door hogere overheden of in andere gemeentelijke reglementen.

 

Artikel 9 -  Hygiënische vereisten
§1. Alle ruimtes, voorwerpen en meubilair in de seksuitbating moeten beantwoorden aan de in het dagelijks verkeer als normaal ervaren vereisten voor frisheid, netheid en hygiëne (bijvoorbeeld: proper vloeroppervlak, proper beddengoed en matras(beschermer), verwijderen van afval). De gezondheid van het cliënteel en de openbare gezondheid mogen nooit gevaar lopen. De constructie van de lokalen moet zodanig zijn dat het onderhoud, de schoonmaak en de desinfectatie onder optimale omstandigheden kan gebeuren.
§2. Er moeten voldoende hulpmiddelen en voorzieningen aanwezig zijn die de frisheid, netheid en hygiëne garanderen.
§3. De seksuitbating moet altijd goed onderhouden zijn. De uitbater staat met betrekking tot de inrichting in voor alle herstellingen en onderhoud, van welke aard of oorzaak ook, met inbegrip van overmacht, slijtage, ouderdom, normaal gebruik en verborgen gebreken. Deze regel geldt ook als onderhoud of herstellingen nodig zijn als gevolg van een fout van personeel, bezoekers of andere derden.
§4. De ruimtes die betrokken zijn bij de uitbating van de seksuitbating, de technische installaties voor nutsvoorzieningen en andere inrichtingselementen:

  • mogen geen gebreken vertonen waardoor ze gebruiksonveilig zijn of dreigen te worden;
  • mogen geen vocht van welke aard ook doorlaten en/of schimmelvorming vertonen;
  • mogen niet beschadigd of versleten zijn aan de afwerking zoals doorbuiging van daken, vervorming of scheurvorming van muren, gaten in vloeren, houtrot van ramen en deuren, versleten vloerbedekking, gescheurd behang, afbladderende verf, barsten in sanitair, etc.

§5. Het sanitair moet minstens gemeenschappelijk en te allen tijden beschikbaar zijn in de seksuitbating en bestaat uit:

  • Toiletten en een lavabo:
    • moeten toegankelijk zijn voor bezoekers en personeel;
    • hebben een goed functionerende waterspoeling en geurafsnijder;
    • hebben goed functionerende verluchting en verlichting;
    • beschikken over toiletpapier en afvalbakjes;
    • zijn ruimtes of zijn deel van ruimtes waarvan de grond, scheidingswanden en muren bedekt zijn met tegels, met een laag glad cement of met ander duurzaam en volledig waterdicht materiaal, zodat ze bestand zijn tegen een dagelijkse schoonmaak met water;
    • hebben deuren die afwasbaar zijn;
    • worden minstens één keer per dag schoongemaakt.
  • Wasbak(ken) en douche(s):
    • zijn aangesloten op een afvoerkanaal zonder geurhinder;
    • beschikken over warm en koud stromend water;
    • worden goed verlucht en verlicht;
    • zijn ruimtes of zijn deel van ruimtes waarvan de grond, scheidingswanden en muren bedekt zijn met tegels, met een laag glad cement of met ander duurzaam en volledig waterdicht materiaal, zodat ze bestand zijn tegen een dagelijkse schoonmaak met water;
    • hebben deuren die afwasbaar zijn;
    • worden minstens één keer per dag schoongemaakt.

 

§6. In het bijzonder moeten in de seksuitbating minstens aanwezig zijn:

  • gratis ter beschikking gestelde voorbehoedsmiddelen;
  • de mogelijkheid om elke ruimte te verwarmen: verwarmingsmiddelen moeten voldoende veilig zijn om de ruimte tot minstens 22 graden Celsius te kunnen verwarmen;
  • de mogelijkheid om elke ruimte te verlichten en te verluchten;
  • afvalemmers in de verschillende ruimtes (toiletten, werkruimtes);
  • een verbanddoos met minimum volgende inhoud: ontsmettingsmiddel voor open wonden (klaar voor gebruik), ontsmettingsmiddel voor materiaal (pincet, schaar, naald) of eigen handen, ontsmettingsalcohol 70%, individueel verpakte steriele kompressen, rolletje hypoallergene kleefpleister, individueel verpakte steriele wondpleisters, elastische verbanden, fijn inox schaartje, fijn inox splinterpincet, neutrale zeep (bij voorkeur vloeibaar), een zuivere handdoek en washandje, ijszakjes voor diepvriezer of instant ice, één paar niet steriele latex handschoenen en 30 ml antiseptische oplossing type Hibidil/Hacdil;
  • een lijst met contactgegevens van politie en hulpdiensten. Deze lijst moet op een voor iedereen zichtbare plaats hangen;
  • een door de stad ter beschikking gestelde poster met informatie over veilige seks en seksueel overdraagbare aandoeningen. Deze poster moet minstens zichtbaar aanwezig zijn in elke werkruimte;
  • een met slot afsluitbare kast voor elke persoon die in de seksuitbating werkt;
  • afsluitbare flesjes wanneer massageolie of glijmiddel gebruikt wordt;
  • in werkruimtes:
    • moet elk(e) bed, zetel, matras of ander meubilair of materiaal onmiddellijk met water en zeep afwasbaar zijn;
    • mag de toegangsdeur van binnen met slot afsluitbaar zijn op voorwaarde dat het middel om deze deur van buitenaf te ontsluiten steeds aanwezig en bereikbaar is (bijvoorbeeld: sleutel, passe-partout, codebediening) en dit ook steeds mogelijk is.

§7. De uitbater dient alle mogelijke maatregelen conform de van toepassing zijnde regelgeving, normen en code van goede praktijken te treffen om lawaai- en geurhinder naar de omgeving te voorkomen.

 

Artikel 10 -  Modaliteiten
§1. De vergunning is geldig vanaf de datum die vermeld wordt in de vergunning.
§2. De burgemeester kan beslissen om de vergunning te beperken in de tijd en/of bepaalde voorwaarden te koppelen aan de vergunning.
§3. Dit reglement dient nageleefd te worden zolang de uitbating duurt.
§4. De politie of controlerend ambtenaar kan ten allen tijde een of meerdere geactualiseerde documenten opvragen die overeenkomstig artikel 5 aan de aanvraag toegevoegd moeten worden. De uitbater is ertoe gehouden deze documenten uiterlijk binnen 2 weken aan de politie of controlerend ambtenaar te bezorgen.
§5. De uitbater van een seksuitbating is verplicht om degelijke en goed bereikbare vuilnisbakken in of bij zijn inrichting te plaatsen indien de stad dit noodzakelijk acht. Hij moet instaan voor het rein houden van deze vuilnisbakken, het ledigen en bergen ervan, alsook voor het reinigen van het terrein rond zijn inrichting, zijnde het privéterrein waarop de seksuitbating is gevestigd alsook op de voorliggende openbare weg. Tevens dient men achtergelaten zwerfvuil rondom de seksuitbating op te ruimen.
§6. De uitbater en/of de verantwoordelijke en/of de uitbating moet te allen tijde voldoen aan volgende voorwaarden:

  • gratis toegang verlenen aan hulpverlening, die hulpverlening, screening en vaccinatie aanbiedt voor beroepsgebonden risico’s;
  • sensibiliseren over condoomgebruik en veilige seks;
  • tijdens de uitbating ononderbroken de aanwezigheid verzekeren van een verantwoordelijke;
  • de ruimtes die deel uit maken van de seksuitbating niet gebruiken of laten gebruiken als huisvesting, logies of overnachtingsplaats;
  • in afwijking van de stedenbouwkundige voorschriften van de stad Aarschot, ramen en deuren van lokalen die aan de openbare ruimte grenzen (behoudens de ramen van de vitrines) ondoorzichtig maken, zonder negatieve impact op het straatbeeld, zonder de tussenkomsten van controle-en hulpdiensten te belemmeren en zonder storend effect op de openbare orde.

 

Artikel 11 -  Controle
De bevoegde personen kunnen inzage hebben in alle documenten die deel uitmaken van het administratief onderzoek voor het verkrijgen en behouden van de vergunningen.

 

Art. 12 Weigeringsgronden
§1. De burgemeester kan de uitbatingsvergunning weigeren: indien de openbare orde gevaar loopt;

  • indien de onderzoeken, die voorafgaan aan het verlenen van de toelating, negatief worden geadviseerd;
  • indien niet voldaan is aan de wettelijke of reglementaire bepalingen en voorwaarden van toepassing op de inrichting.

§2. Een nieuwe identieke aanvraag van dezelfde uitbater en voor dezelfde vestigingseenheid volgend op een geweigerde aanvraag, kan ten vroegste 6 maanden na de datum vermeld in de weigeringsbeslissing worden ingediend, op straffe van onontvankelijkheid. Deze nieuwe aanvraag dient vergezeld te zijn van een schriftelijke verklaring ondertekend door de uitbater, waarin is bevestigd dat alle voorwaarden vermeld in dit reglement vervuld zijn.

 

Artikel 13 -  Verval van de vergunning
De uitbatingsvergunning vervalt van rechtswege:

  • indien niet langer wordt voldaan aan de voorwaarden en vereisten van dit reglement
  • op het moment dat de uitbating van de inrichting voor een periode van langer dan 6 maanden feitelijk is onderbroken, tenzij dit het gevolg is van een maatregel van de overheid die niets te maken heeft met de uitbater of de manier van uitbaten;
  • in geval van faillissement;
  • in geval van gerechtelijke verzegeling;
  • in geval van een gerechtelijk beroepsverbod voor één van de (rechts)personen die in welke hoedanigheid ook betrokken is bij de uitbating van de seksuitbating;
  • in geval van ontbinding van de rechtspersoon;
  • in geval van schrapping van de uitbating of van de betrokken vestiging uit de Kruispuntbank van Ondernemingen;
  • bij wijziging van de uitbater;
  • bij verval van de relevante omgevingsvergunning.

 

Artikel 14 - Handhaving
§1. Conform artikel 121 van de Nieuwe Gemeentewet worden inbreuken op artikel 3 van dit reglement bestraft met politiestraffen.
§2. Voor zover wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen en verordeningen geen andere straffen voorzien, kunnen inbreuken op alle andere artikelen van dit reglement, gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie:

  • een administratieve geldboete, of een alternatieve maatregel hiervoor, bestaande uit lokale bemiddeling en/of gemeenschapsdienst; of
  • een administratieve schorsing of intrekking van een door de stad afgeleverde toelating of vergunning, en/of een tijdelijke of definitieve sluiting van een instelling.

§3. Onverminderd het voorgaande, kan de politie bij vaststelling van een seksuitbating zonder vergunning de inrichting onmiddellijk en ter plaatse sluiten.

 

Artikel 15 -  Inwerkingtreding
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking.