Overwegende dat
werd dit voorstel voor een politiereglement tot uitbating van seksinrichtingen uitgewerkt.
De stad Aarschot wil sociale fraude en uitbuiting tegengaan en zorgen voor een menswaardig kader. De seksinrichtingen zullen zich aan bepaalde voorwaarden moeten houden inzake de leef- en werkomstandigheden, de uitbating en de openbare gezondheid.
Het reglement zorgt ervoor dat de uitbatingen beter worden opgevolgd en gecontroleerd op het vlak van veiligheid en hygiëne. Er worden voorwaarden gesteld waaraan de uitbatingen moeten voldoen waardoor de politie ook een beter zicht heeft op wie er werkt en in welke omstandigheden.
Overwegende dat
werd dit voorstel voor een politiereglement tot uitbating van seksinrichtingen uitgewerkt.
De stad Aarschot wil sociale fraude en uitbuiting tegengaan en zorgen voor een menswaardig kader. De seksinrichtingen zullen zich aan bepaalde voorwaarden moeten houden inzake de leef- en werkomstandigheden, de uitbating en de openbare gezondheid.
Het reglement zorgt ervoor dat de uitbatingen beter worden opgevolgd en gecontroleerd op het vlak van veiligheid en hygiëne. Er worden voorwaarden gesteld waaraan de uitbatingen moeten voldoen waardoor de politie ook een beter zicht heeft op wie er werkt en in welke omstandigheden.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement gelden de volgende definities:
Brandveiligheidsonderzoek
Een brandveiligheidsonderzoek zal gebeuren door de Brandweer en omvat alle aspecten van brandveiligheid, zoals voorzien in de wetgeving.
Organen van de uitbater (rechtspersoon)
Alle personen die enige bevoegdheid hebben tot het nemen van beslissingen of het vertegenwoordigen van de rechtspersoon als uitbater van de seksuitbating (vennoten, bestuurders, zaakvoerders, uiteindelijk begunstigden, etc.).
Private werkruimte
Werkruimte, afgescheiden van de rest van de inrichting, bestemd voor feitelijke seksuele handelingen.
Publiek toegankelijke inrichting
Elke inrichting of deel van een inrichting waar andere personen dan de uitbater en de personen die betrokken zijn bij de uitbating, toegang kunnen hebben, ook als dit slechts eenmalig of sporadisch is. Het feit dat er inkomstgelden moeten betaald worden of de bezoekers over een lidkaart moeten beschikken om toegang te kunnen krijgen tot een gedeelte van een gebouw doet geen afbreuk aan het publiek toegankelijk karakter.
Raamprostitutieruimte
Gebouw of gedeelte van een gebouw met één of meer vitrines van waarachter de sekswerker de aandacht van voorbijgangers op zich tracht te vestigen.
Sekswerker
Meerderjarige persoon die zich beschikbaar stelt om tegen vergoeding seksuele diensten te verlenen.
Seksinrichting
Publiek toegankelijke inrichting die gericht is op het aanbieden van seksuele dienstverlening of handelingen, al dan niet tegen betaling, doch steeds op vrijwillige basis. Hieronder kan onder meer worden verstaan een bordeel/privéhuis, een champagnebar/gentlemensclub, een erotische massagesalon, een fetishbar, een kortverblijf/daghotel (kamers), een parenclub, een erotische bar, een peepshow, een toplessbar, een sekscinema en een paaldansclub.
Uitbater
De natuurlijke persoon of personen, de feitelijke vereniging, of de rechtspersoon, voor wiens rekening en risico de seksuitbating wordt uitgebaat. Met uitbaten wordt ook bedoeld het openen, het heropenen, de overname en de aanpassing van een seksuitbating.
Uitbatingsvergunning
Een uitbatingsvergunning is een vergunning uitgaande van de burgemeester die aan de uitbater het recht verleent een seksuitbating uit te baten op de aangeduide vestigingseenheid.
Verantwoordelijke
De uitbater of een natuurlijk persoon, die voldoet aan alle wettelijke voorwaarden, die de uitbater bijstaat bij de dagelijkse werking van de uitbating.
Vestigingseenheid
Elke plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres, waar ten minste een activiteit van de onderneming wordt uitgeoefend of van waaruit de activiteit wordt uitgeoefend.
Vitrine
Ruimte met één of meer op de openbare weg georiënteerde ramen en/of deuren uitsluitend bestemd om de aandacht van de voorbijgangers op het sekswerk te vestigen.
Artikel 2 - Toepassingsgebied
§1. Onverminderd de overige toepasselijke regelgevingen is de uitbating van een seksuitbating, zowel in het kader van hoofdactiviteit als in het kader van nevenactiviteit, op het grondgebied van de stad Aarschot onderworpen aan de bepalingen van dit reglement.
§2. Het is verboden om, zelfs op bedekte wijze en ongeacht het profijt, huizen, kamers of welke inrichting ook te gebruiken en/of te laten gebruiken voor ontucht en/of prostitutie wanneer dit aanleiding geeft tot openbare ordeverstoring (met inbegrip van overlast).
§3. Het is eveneens verboden om binnen een straal van 200meter van onderwijsinstellingen, gebouwen van de eredienst en plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, huizen, kamers of welke inrichting ook te gebruiken en/of te laten gebruiken voor ontucht en/of prostitutie.
Artikel 3 - Tippel- en zoekgedrag
§1. Personen die zich in de openbare ruimte of in een publiek toegankelijke inrichting bevinden mogen, behoudens in de gevallen bepaald door art. 433quater/2 Sw, door woorden, gebaren of tekens niet kenbaar maken dat zij tegen betaling seksuele handelingen aanbieden.
§2. Het is ook verboden om gebruik te maken of hiertoe aanstalten te maken van diensten, die op de openbare ruimte of vanuit een publiek toegankelijke inrichting worden aangeboden, en die het verrichten van seksuele handelingen met een ander tegen betaling inhouden. Dit houdt onder meer het verbod in handelingen te verrichten met het oog op het opsporen of zoeken van een sekswerker, zoals:
Artikel 4 - Vergunningsplicht
§1. Elke seksuitbating, gelegen op het grondgebied van de stad Aarschot, mag slechts uitgebaat worden op voorwaarde dat zij, voor aanvang van de uitbating, beschikt over een uitbatingsvergunning, afgeleverd door de burgemeester.
§2. De uitbater van een seksuitbating moet in het bezit zijn van:
§3. Dit reglement is enkel van toepassing op de uitbatingsvergunning.
§4. Gevestigde uitbatingen die al open waren voor de inwerkingtreding van dit reglement genieten van een overgangsperiode van 6 maanden, ingaand op het moment van de inwerkingtreding van dit reglement, om te voldoen aan de voorwaarden en modaliteiten uit dit reglement.
§5. Voor eenzelfde vestigingseenheid kan slechts één exploitatievergunning aangevraagd en afgeleverd worden voor eenzelfde periode.
§6. De vergunningen zijn geldig zolang aan alle voorwaarden van onderhavig reglement is voldaan, tenzij in de vergunning anders bepaald.
§7. De uitbater is verplicht alle wijzigingen in de seksuitbating die een verandering uitmaken ten opzichte van de (brand)veiligheid, alle wijzigingen van gegevens opgegeven in de aanvraag (met inbegrip van elke functiewijziging), elke wijziging van zaakvoerder/bestuurder/vennoot binnen dezelfde rechtspersoon, en bij uitbreiding van de vestigingsplaats onmiddellijk te melden.
De wijzigingen dient men te melden aan de stad Aarschot, Ten Drossaarde 1, en dit ter attentie van de afdeling lokale economie ten laatste 30 dagen na wijziging, op volgende wijze:
De bewijslast dat aan deze verplichting is voldaan, bestaat in hoofde van de uitbater.
§8. Bij een wijziging van de zaakvoerder/bestuurder/vennoot binnen dezelfde rechtspersoon moet een nieuw uittreksel uit het strafregister voor de zaakvoerder/bestuurder/vennoot van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document, desgevallend behoorlijk beëdigd vertaald (art. 595 Sv – max. 1 maand oud), ingediend worden.
§9. Bij iedere wijziging van vestigingseenheid, wijziging met betrekking tot de uitbater of nieuwe zaak dient er een nieuwe uitbatingsvergunning aangevraagd te worden. Men kan pas starten met de uitbating voor zover werd voldaan aan alle voorwaarden van dit reglement.
In de volgende gevallen is er sprake van een wijziging van vestigingseenheid:
In volgende gevallen is er sprake van een wijziging met betrekking tot de uitbater:
In de volgende gevallen is er sprake van een nieuwe zaak:
De burgemeester kan beslissen om in bovenstaande gevallen en indien er reeds een uitbatingsvergunning werd afgeleverd voor desbetreffende locatie gemotiveerd af te wijken van de procedure, zoals beschreven in artikel 6 van dit reglement.
Artikel 5 - Aanvraag
§1. Voor het verkrijgen van de vergunning dient de uitbater een schriftelijke aanvraag in bij stad Aarschot aan de hand van een daartoe voorziene aanvraagformulier. De aanvraag bestaat minstens uit:
Indien van toepassing ook:
§2. De aanvraag is onvolledig wanneer de informatie en/of de documenten ontbreken, vermeld in het aanvraagformulier. De aanvrager beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen na mededeling van dit feit, om ontbrekende informatie en/of documenten in te dienen. Zo niet, wordt de aanvraag onontvankelijk verklaard.
Artikel 6 - Ten gronde
§1. Na de melding van een ontvankelijke aanvraag, volgen de controles van de voorwaarden. Tussen de aanvrager en de betrokken diensten zullen de nodige afspraken worden gemaakt voor het uitvoeren van de nodige controles. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het opvolgen en nakomen van de nodige afspraken.
§2. De burgemeester kan bepalen dat nader te bepalen relevante documenten moeten overhandigd worden ter beoordeling van de uitbatingsvergunningsaanvraag. Indien de documenten niet binnen een termijn van 30 kalenderdagen worden aangeleverd, wordt de aanvraag onontvankelijk verklaard.
§3. Binnen de termijn van 90 kalenderdagen na de ontvangstmelding of vanaf het laatste tijdstip waarop de aanvrager de aanvullende informatie en/of documenten indiende, wordt een beslissing genomen. Deze termijn wordt geschorst indien een aanvraag omgevingsvergunning lopende is, totdat een definitieve beslissing inzake deze aanvraag werd genomen.
§4. Indien gerechtvaardigd door de complexiteit van het dossier, mag de termijn conform §3 éénmaal worden verlengd voor maximaal dezelfde duur.
§5. Bij het uitblijven van een beslissing binnen de vastgestelde of verlengde termijn, wordt de uitbatingsvergunning geacht te zijn geweigerd.
Artikel 7 - Voorwaarden
De vergunning voor een seksuitbating wordt door de burgemeester enkel toegekend aan de uitbater van een seksuitbating op voorwaarde dat:
§1. De aanvrager het bewijs levert dat hij kan beschikken over deze ruimte.
§2. Indien het voorafgaand administratief onderzoek en onderzoek ter plaatse gunstig geadviseerd wordt. Dit onderzoek bestaat uit:
§3. Het onderzoek van de voorwaarden wordt verricht door de politie en de daartoe bevoegde externe en interne diensten. De bevoegde diensten moeten op elk moment een controle kunnen uitoefenen op de naleving van wettelijke en reglementaire bepalingen. De burgemeester kan steeds alle nuttige inlichtingen (laten) inwinnen.
Artikel 8 - Inrichtingsvereisten
§1. Alle ruimtes in de seksuitbating moeten op veilige wijze toegankelijk en afsluitbaar zijn.
§2. Inrichtingselementen (bijvoorbeeld: sfeerelementen, spiegels, sfeerlampen, etc.) mogen in geen geval de veiligheid van de aanwezigen in gevaar brengen.
§3. In elke private werkruimte moet een alarm geactiveerd kunnen worden dat duidelijk hoorbaar en zichtbaar is in de hele seksuitbating waardoor hulp kan worden geboden.
§4. De voorzieningen, zoals in artikel 9 opgenomen, moeten aanwezig zijn in de seksuitbating. Deze voorzieningen moeten voldoen aan de minimale normen voor veiligheid, hygiëne en onderhoud zoals hierna vermeld, onverminderd strengere normen opgelegd door hogere overheden of in andere gemeentelijke reglementen.
Artikel 9 - Hygiënische vereisten
§1. Alle ruimtes, voorwerpen en meubilair in de seksuitbating moeten beantwoorden aan de in het dagelijks verkeer als normaal ervaren vereisten voor frisheid, netheid en hygiëne (bijvoorbeeld: proper vloeroppervlak, proper beddengoed en matras(beschermer), verwijderen van afval). De gezondheid van het cliënteel en de openbare gezondheid mogen nooit gevaar lopen. De constructie van de lokalen moet zodanig zijn dat het onderhoud, de schoonmaak en de desinfectatie onder optimale omstandigheden kan gebeuren.
§2. Er moeten voldoende hulpmiddelen en voorzieningen aanwezig zijn die de frisheid, netheid en hygiëne garanderen.
§3. De seksuitbating moet altijd goed onderhouden zijn. De uitbater staat met betrekking tot de inrichting in voor alle herstellingen en onderhoud, van welke aard of oorzaak ook, met inbegrip van overmacht, slijtage, ouderdom, normaal gebruik en verborgen gebreken. Deze regel geldt ook als onderhoud of herstellingen nodig zijn als gevolg van een fout van personeel, bezoekers of andere derden.
§4. De ruimtes die betrokken zijn bij de uitbating van de seksuitbating, de technische installaties voor nutsvoorzieningen en andere inrichtingselementen:
§5. Het sanitair moet minstens gemeenschappelijk en te allen tijden beschikbaar zijn in de seksuitbating en bestaat uit:
§6. In het bijzonder moeten in de seksuitbating minstens aanwezig zijn:
§7. De uitbater dient alle mogelijke maatregelen conform de van toepassing zijnde regelgeving, normen en code van goede praktijken te treffen om lawaai- en geurhinder naar de omgeving te voorkomen.
Artikel 10 - Modaliteiten
§1. De vergunning is geldig vanaf de datum die vermeld wordt in de vergunning.
§2. De burgemeester kan beslissen om de vergunning te beperken in de tijd en/of bepaalde voorwaarden te koppelen aan de vergunning.
§3. Dit reglement dient nageleefd te worden zolang de uitbating duurt.
§4. De politie of controlerend ambtenaar kan ten allen tijde een of meerdere geactualiseerde documenten opvragen die overeenkomstig artikel 5 aan de aanvraag toegevoegd moeten worden. De uitbater is ertoe gehouden deze documenten uiterlijk binnen 2 weken aan de politie of controlerend ambtenaar te bezorgen.
§5. De uitbater van een seksuitbating is verplicht om degelijke en goed bereikbare vuilnisbakken in of bij zijn inrichting te plaatsen indien de stad dit noodzakelijk acht. Hij moet instaan voor het rein houden van deze vuilnisbakken, het ledigen en bergen ervan, alsook voor het reinigen van het terrein rond zijn inrichting, zijnde het privéterrein waarop de seksuitbating is gevestigd alsook op de voorliggende openbare weg. Tevens dient men achtergelaten zwerfvuil rondom de seksuitbating op te ruimen.
§6. De uitbater en/of de verantwoordelijke en/of de uitbating moet te allen tijde voldoen aan volgende voorwaarden:
Artikel 11 - Controle
De bevoegde personen kunnen inzage hebben in alle documenten die deel uitmaken van het administratief onderzoek voor het verkrijgen en behouden van de vergunningen.
Art. 12 Weigeringsgronden
§1. De burgemeester kan de uitbatingsvergunning weigeren: indien de openbare orde gevaar loopt;
§2. Een nieuwe identieke aanvraag van dezelfde uitbater en voor dezelfde vestigingseenheid volgend op een geweigerde aanvraag, kan ten vroegste 6 maanden na de datum vermeld in de weigeringsbeslissing worden ingediend, op straffe van onontvankelijkheid. Deze nieuwe aanvraag dient vergezeld te zijn van een schriftelijke verklaring ondertekend door de uitbater, waarin is bevestigd dat alle voorwaarden vermeld in dit reglement vervuld zijn.
Artikel 13 - Verval van de vergunning
De uitbatingsvergunning vervalt van rechtswege:
Artikel 14 - Handhaving
§1. Conform artikel 121 van de Nieuwe Gemeentewet worden inbreuken op artikel 3 van dit reglement bestraft met politiestraffen.
§2. Voor zover wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen en verordeningen geen andere straffen voorzien, kunnen inbreuken op alle andere artikelen van dit reglement, gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie:
§3. Onverminderd het voorgaande, kan de politie bij vaststelling van een seksuitbating zonder vergunning de inrichting onmiddellijk en ter plaatse sluiten.
Artikel 15 - Inwerkingtreding
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking.