Overwegende dat
Omwille van de uniformiteit van de gemeentelijke toelagereglementen worden in het besluit van de beslissing vaste artikelnummers opgenomen:
Overwegende dat
Omwille van de uniformiteit van de gemeentelijke toelagereglementen worden in het besluit van de beslissing vaste artikelnummers opgenomen:
In het meerjarenplan 2020-2025 op MJP104842 zijn volgende kredieten beschikbaar met betrekking tot het bovenvermeld gemeentelijk toelagereglement:
Noot: De subsidie kan pas uitgekeerd worden na oplevering van de werken en na een gunstige beoordeling van het aanvraagdossier.
Noot: De stad Aarschot verkreeg subsidies via de Vlaamse cofinanciering als gemeenten op basis van een eigen gemeentelijk reglement aan handelaars of eigenaars van handelspanden een premie toekennen voor investeringen aan het handelspand (gevelverfraaiing, aanpassingswerken om panden te vergroten of op te delen...).
Ter vervanging van de beslissing van de gemeenteraad van 23.06.2022 houdende goedkeuring van het gemeentelijk reglement subsidies ter verfraaiing van handelspanden in het kernwinkelgebied.
Artikel 1 - doel
Binnen de kredieten voorzien in het lopende meerjarenplan wordt onder de hierna vermelde voorwaarden aan de doelgroep een gemeentelijke toelage verleend die tot doel heeft de verhuurbaarheid van de handelspanden te verhogen door het stimuleren van verfraaiingswerken en zo de leegstand van handelspanden te bestrijden.
Artikel 2 - doelgroep
§ 1. De subsidie kan aangevraagd worden door een natuurlijke persoon of een rechtspersoon die:
§ 2. De subsidie is enkel van toepassing op handelspanden:
§ 3. Het handelspand moet ten minste vijf jaar na uitkering van de subsidie zonder onderbreking de stedenbouwkundige
bestemming van handel of horeca behouden.
§ 4. Het handelspand moet ten minste 5 jaar na uitkering van de subsidie een handelszaak herbergen, tenzij er sprake is
van overmacht. In de periode van 5 jaar na de uitbetaling van de subsidie moet de handelszaak ten minste 5 dagen per
week geopend zijn, met een minimum gemiddelde van 5 uren per dag. Voor horecazaken geldt dat ze minstens 4 dagen
per week, met een minimum gemiddelde van 5 uren per dag geopend zijn. Inden de zaak enkel op afspraak open is, kan
er geen subsidie verkregen worden.
§ 5. Aanpassingswerken komen enkel in aanmerking voor de subsidies vermeld in artikel 3 voor zover:
§ 6. Activiteiten die uitdrukkelijk uitgesloten worden:
§ 7. Kosten die uitdrukkelijk uitgesloten worden:
Artikel 3 - definitie(s)
Voor de toepassing van dit reglement worden volgende definities of indicaties gehanteerd:
1° Handelszaak: elke commerciële onderneming waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen
vereist is en die de uitoefening van een kleinhandel of horecazaak tot doel heeft.
2° Handelspand: het onroerend goed, waarin de handelszaak wordt uitgebaat, met uitsluiting van alle delen die niet
uitsluitend gebruikt worden ten behoeve van de uitbating van de handelszaak.
3° Handelaar: de uitbater, natuurlijke of rechtspersoon, van de handelszaak.
4° Commerciële ruimte: oppervlakte bestemd voor de verkoop en toegankelijk voor publiek.
5° Kernwinkelgebied: volgende straten behoren tot het kernwinkelgebied. Waar huisnummers worden vermeld, beperkt
het reglement zich tot de opgegeven nummers. In de andere gevallen worden de volledige straten bedoeld.
Artikel 4 - aanvraagprocedure
§ 1. Elke aanvraag moet gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen.
De aanvraag kan gebeuren via het standaard aanvraagformulier. Dit aanvraagformulier moet volledig ingevuld en ondertekend zijn.
§ 2. De aanvraag bevat ten minste volgende gegevens/documenten:
§ 3. Ongeacht bovenstaande bepalingen moet aan volgende voorwaarden voldaan zijn met betrekking tot de facturen die worden ingediend:
§ 4. Controles ter verifiëring moeten indien nodig toegelaten worden. De uitvoering van de werken is gebeurd volgens de geldende bepalingen van dit reglement.
§ 5. De aanvraag wordt ingediend tegen ontvangstbewijs op volgend adres:
Stadsbestuur Aarschot
t.a.v. Dienst Economie
Ten Drossaarde 1
3200 Aarschot
lokale-economie@aarschot.be
§ 6. De subsidie wordt aangevraagd max. 12 maanden na de factuurdatum.
§ 7. Het college van burgemeester en schepenen zal na controle van het aanvraagdossier door de bevoegde ambtenaar al dan niet zijn goedkeuring verlenen tot uitbetaling van de toelage. Na goedkeuring van de toelage door het college van burgemeester en schepenen wordt de toelage binnen een periode van 30 kalenderdagen uitbetaald.
Artikel 5 - voorwaarden/beoordelingscriteria
§ 1. Elke aanvraag zal getoetst worden aan de hand van volgende voorwaarden/beoordelingscriteria:
A. Gevelrenovatie van handelspanden binnen het kernwinkelgebied en de winkelkern Rillaar
§ 1. In de laatste 10 jaar werd nog geen premie voor gevelrenovatie toegekend door de stad Aarschot voor het betrokken pand;
§ 2. De renovatie maakt deel uit van een volledige gevelrenovatie;
§ 3. De aanvrager is verplicht onvergunde gevelconstructies te verwijderen.
B. Aanpassingswerken voor wonen of werken boven handelszaken in het kernwinkelgebied en de winkelkern Rillaar
§ 1. Enkel verbouwingswerken die wonen of werken boven handelszaken in het kernwinkelgebied mogelijk maken, komen in aanmerking voor de subsidie:
Het creëren van een aparte toegang, waar die niet meer bestaat, naar volwaardige nieuwe woon- of werkruimtes of bovenverdiepingen van een handelszaak;
§ 2. De toegankelijk gemaakte woonruimtes moeten als voorwaardige woningen kunnen beschouwd worden en hebben minimum 60 m² woonoppervlakte;
§ 3. Gedurende een periode van vijf jaar, te rekenen vanaf de datum van betaling van de subsidie, moet de nieuwe aparte toegang behouden blijven;
§ 4. Een afgevaardigde van het stadsbestuur krijgt toegang tot het handels- of horecapand en de bovenliggende woon- en werkruimtes om de naleving van de bepalingen van dit reglement te controleren.
C. Verhuis van een handelszaak van buiten naar binnen het kernwinkelgebied
De subsidie kan aangevraagd worden onder de volgende voorwaarden:
D. Aanpassingswerken om van meerdere panden één geschikt handelspand te maken binnen het kernwinkelgebied
§ 1. Enkel verbouwingswerken om van meerdere panden één geschikt handelspand in het kernwinkelgebied mogelijk maken, komen in aanmerking voor de subsidie:
§ 2. Een (1) maand na de uitbetaling van de subsidie wordt effectief een handels- of horecazaak uitgebaat.
Artikel 6 - bedrag
De subsidiebedragen zijn vastgelegd als volgt:
§ 1. Gevelrenovatie van handelspanden binnen het kernwinkelgebied: 40 % van de totale kostprijs met een maximum van 5.000,- euro.
§ 2. Aanpassingswerken voor wonen of werken boven handelszaken in het kernwinkelgebied: tot max. 40 % van de totale kostprijs met een maximum van 7.500,- euro.
§ 3. Verhuis van een handelszaak van buiten naar binnen het kernwinkelgebied: tot max. 40 % van de totale kostprijs met een maximum van 5.000,- euro.
§ 4. Aanpassingswerken om van meerdere panden één geschikte handelszaak te maken binnen het kernwinkelgebied: tot max. 40 % van de totale kostprijs met een maximum van 7.500,- euro.
§ 5. Het subsidiebedrag wordt berekend op basis van de voorgelegde en aanvaarde facturen, exclusief btw.
§ 6. Facturen kunnen geheel of gedeeltelijk geweigerd worden omdat de werkzaamheden waarop ze betrekking hebben niet in aanmerking komen. Daarom is het belangrijk dat de aanvrager op de facturen aanduidt welke werken in aanmerking komen. Facturen die onduidelijk zijn of waarvan niet af te leiden valt over welke werken het precies gaat, worden onontvankelijk verklaard.
§ 7. De subsidies vermeld in dit reglement zijn cumuleerbaar met andere stedelijke subsidies.
De subsidie voor renovatie- en/of verfraaiingswerken zoals omschreven in dit reglement, toegekend door het stadsbestuur van Aarschot in kader van de leegstandsbestrijding, is niet cumuleerbaar met andere steunmaatregelen van de stad Aarschot voor dezelfde werken. De aanvrager verbindt zich ertoe, door de ondertekening van het aanvraagdossier, om de ingediende facturen voor deze subsidie niet meer te gebruiken voor het bekomen van andere toelagen.
§ 8. De maximale totale subsidie voor alle subsidietypes samen bedraagt 15.000,- euro per handelspand.
§ 9. Elk subsidietype uit dit reglement kan slechts éénmaal per pand bekomen worden binnen de looptijd van het reglement.
§ 10. De dossiers worden behandeld a rato van indiening en tot uitputting van het goedgekeurde krediet.
§ 11. Er wordt een subsidiepot van 50.000,- euro voorzien per jaar. Omwille hiervan worden dossiers behandeld op basis van het FIFO-principe (first in, first out).
§ 12. Wanneer sprake is van samenvoeging van panden, worden de samen te voegen panden beschouwd als één pand.
§ 13. Principieel toegekende subsidies kunnen niet overgedragen worden naar een overnemende handelaar of eigenaar.
Artikel 7 - controle/sancties
§ 1. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitwerking en de controle op de aanwending van de toelage overeenkomstig de bepalingen van de beslissing van de gemeenteraad van 10.03.2022 houdende goedkeuring van het reglement 'controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen'
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen kan de subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen in de gevallen waarbij
Het stadsbestuur kan na afloop van de activiteiten bewijsstukken opvragen om de effectieve kosten vast te stellen. Indien de bewijsstukken onjuist of onvolledig zijn, kan het stadsbestuur de subsidie of een gedeelte ervan terugvorderen en/of toekomstige subsidiëring uitsluiten.
§ 3. Het college van burgemeester en schepenen kan de terugvordering van de subsidie eisen pro rata van het aantal overblijvende jaren en verhoogd met de wettelijke interesten op deze sommen vanaf de datum van ingebrekestelling met aanmaning van terugbetaling indien:
Artikel 8 - inwerkingtreding
Het huidige geüniformeerd reglement is van toepassing van 01.07.2023 tot en met 31.12.2025.