Met beslissing ET.129.288 van 19 januari 2016 heeft de BTW administratie haar visie op het BTW-statuut van autonome gemeentebedrijven uiteengezet.
Van belang is onder meer dat werkingssubsidies (waarop geen BTW moet worden aangerekend) die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, in principe niet in aanmerking mogen worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. Prijssubsidies (waarop wel BTW moet worden aangerekend) die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, komen daarentegen wel in aanmerking voor de beoordeling van het winstoogmerk.
Het AGB Aarschot heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2023 voor de exploitatie van de infrastructuur, zoals vastgelegd in het op 15 december 2022 goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025. Op basis van deze ramingen heeft het AGB Aarschot vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2023 de inkomsten uit prijssubsidies voor het verlenen van het recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde infrastructuur minstens 1.981.836,62 euro (exclusief BTW) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Op het moment van vastlegging van de kredieten van het AGB Aarschot voor het kalenderjaar 2023 werd uitgegaan van een inschatting van de prijzen voor energie zoals die op dat moment beschikbaar waren. Sinds begin 2023 zijn de prijzen voor energie echter sterk gedaald. De prijssubsidie aan het AGB Aarschot kan dus ook verlaagd worden, rekening houdende dat het AGB Aarschot nog steeds moet voldoet aan de bepalingen m.b.t. het winstoogmerk.
Aan de gemeenteraad wordt een aangepast prijssubsidiereglement voorgelegd voor de periode van 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023.
Met beslissing van ET.129.288 van 19 januari 2016 heeft de BTW administratie haar visie op het BTW-statuut van autonome gemeentebedrijven uiteengezet, nl.:
- Een AGB is in principe een gewone BTW-plichtige met recht op aftrek van BTW. Dat impliceert dus dat een AGB de BTW op de exploitatiekosten en de investeringskosten volgens de normale regels in aftrek kan brengen.
- Voorwaarde daartoe is wel dat het AGB een winstoogmerk heeft en dat dus statutair is bepaald dat eventueel gemaakte winsten moeten worden uitgekeerd en dat ook effectief gebeurt.
- Om te beoordelen of er winstoogmerk is, moet de globale activiteit van het AGB in aanmerking worden genomen.
- De administratie kan onderzoeken of die statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn. Dat zal het geval zijn wanneer systematisch tekorten voorkomen in hoofde van het AGB omdat de aan de bezoekers van de inrichting aangerekende prijzen niet volstaan om de exploitatiekosten van het AGB te dekken
- Werkingssubsidies waarop geen BTW moet worden aangerekend die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, mogen in principe niet in aanmerking worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. Men kan hierbij wel niet terugkomen op beslissingen die de Rulingdienst in het verleden heeft genomen en die het tegenovergestelde zouden beweren.
- Prijssubsidies waarop wel BTW moet worden aangerekend die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, komen daarentegen wel in aanmerking voor de beoordeling van het winstoogmerk.
- In de loop van het boekjaar is het mogelijk om het bedrag van de prijssubsidies aan te passen naar de toekomst toe.
Verder vermeldt voorgaande beslissing van de BTW-administratie:
De kwalificatie van een autonoom gemeentebedrijf als belastingplichtige met recht op aftrek van BTW belet niet dat de administratie later kan onderzoeken of de statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn.
Dit zal het geval zijn wanneer systematische tekorten voorkomen in hoofde van het autonoom gemeentebedrijf omdat de aan de bezoekers van de inrichting aangerekende prijzen niet volstaan tot dekking van de exploitatiekosten van het autonoom gemeentebedrijf. In dat verband kunnen de werkingssubsidies die door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf worden ter beschikking gesteld, gelet op de nauwe band de tussen het autonoom gemeentebedrijf en de gemeente, niet worden aangemerkt als ontvangsten uit een bepaalde activiteit. De werkingssubsidies mogen bijgevolg niet als bijkomende ontvangsten worden aangemerkt en mogen evenmin in mindering worden gebracht van de gedane kosten voor het bepalen van het boekhoudkundig resultaat.
De door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf toegekende subsidies die rechtstreeks verband houden met de prijs behoren tot de maatstaf van heffing van de BTW en mogen dan ook gevoegd bij de overige ontvangsten uit een bepaalde activiteit om te bepalen of de statutaire bepalingen inzake winstoogmerk en het doel winsten uit te keren al dan niet theoretisch zijn.
Van een rechtstreeks verband met de prijs is slechts sprake indien de subsidie specifiek aan het gesubsidieerde orgaan wordt betaald om een welbepaald goed te leveren of een welbepaalde dienst te verrichten. Dit verband tussen de subsidie en de prijs moet duidelijk blijken uit een onderzoek van de concrete omstandigheden die aan de basis van de betaling van de tegenprestaties liggen. Daarentegen is het niet nodig dat de prijs van het goed of de dienst, of een deel ervan, bepaald zou zijn. Het volstaat dat hij bepaalbaar is.
Voor het bepalen van de winst moet rekening gehouden worden met het boekhoudkundig resultaat (met inbegrip van afschrijvingen, aanleggen van provisies, …) en mag met niet louter vergelijken tussen het boek voor inkomende facturen enerzijds en het boek voor uitgaande facturen/dagboek voor ontvangsten anderzijds.
Het resultaat van de globale activiteit (dus niet activiteit per activiteit) van de instelling dient in aanmerking te worden genomen. Er wordt evenwel geen rekening gehouden met uitzonderlijke opbrengsten (vb. de inkomsten uit onroerende en financiële transacties). De winst/verliespositie moet structureel zijn en onafhankelijk van toevallige gebeurtenissen langs inkomsten- of uitgavenzijde.
Het AGB Aarschot heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2023 voor de exploitatie van de infrastructuur, zoals vastgelegd in het op 15 december 2022 goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025. Op basis van deze ramingen heeft het AGB Aarschot vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2023 de inkomsten uit prijssubsidies voor het verlenen van het recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde infrastructuur minstens 1.981.836,62 euro (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Op het moment van vastlegging van de kredieten van het AGB Aarschot voor het kalenderjaar 2023, d.d. 15 december 2022, werd uitgegaan van een inschatting van de prijzen voor energie zoals die op dat moment beschikbaar waren. Sinds begin 2023 zijn de prijzen voor energie echter sterk gedaald. De prijssubsidie van de stad aan het AGB Aarschot kan dus ook verlaagd worden, rekening houdende dat het AGB Aarschot nog steeds moet voldoet aan de bepalingen m.b.t. het winstoogmerk.
Op basis van een recente inschatting van kosten en opbrengsten van het AGB Aarschot zoals vastgelegd in de aanpassing van het meerjarenplan, d.d. 22 juni 2023, kan de prijssubsidie van de stad aan het AGB Aarschot verlaagd worden tot 1.087.889,86 euro (excl. btw). Hiermee rekening houdende wordt het prijssubsidiereglement aangepast zoals hieronder wordt weergegeven.
De nodige kredieten voor de betaling van de prijssubsidies zijn voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan 1 - 2023, zoals goedgekeurd door de raad op 22 juni 2023.
Artikel 1
Het prijssubsidiereglement voor het kalenderjaar 2023, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 december 2022, wordt vervangen door onderstaand prijssubsidiereglement voor de periode van 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het onderstaand prijssubsidiereglement voor de periode van 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023 ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE BIBLIOTHEEK AARSCHOT
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van de door het AGB Aarschot geëxploiteerde bibliotheek en om de leesmotivatie te stimuleren en de toegang tot de bibliotheekinfrastructuur en haar collectie zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de kosten voor de toegang van de door AGB Aarschot geëxploiteerde bibliotheekinfrastructuur op zich te nemen, nl. 212.009,28 euro (excl. 6% BTW) in 2023.
Tot 31 mei 2023 werd reeds een prijssubsidie verleend aan het AGB Aarschot m.b.t de exploitatie van de bibliotheek, nl. 104.608,56 euro (exclusief 6% BTW). Voor periode van 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023 zal nog een prijssubsidie van 107.400,72 euro (excl. BTW) worden verleend aan het AGB voor de exploitatie van de bibliotheek.
Het aantal bezoekers vanaf 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023 wordt geraamd op 33.626. De kostprijs per bezoeker voor het gebruik van de infrastructuur van de bibliotheek gedurende de periode 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023 wordt bepaald op 3,1940 euro (exclusief 6% BTW), zijnde een kost die de stad Aarschot op zich zal nemen.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE MUSEUM AARSCHOT
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerd museum en om de toegang tot de museuminfrastructuur en haar collectie zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de kosten voor de toegang van de door AGB Aarschot geëxploiteerde museuminfrastructuur op zich te nemen, nl. 167.877,17 euro (excl. 6% BTW), in 2023.
Tot 31 mei 2023 werd reeds een prijssubsidie verleend aan het AGB Aarschot m.b.t de exploitatie van het museum, nl. 143.862,40 euro (exclusief 6% BTW). Voor periode van 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023 zal nog een prijssubsidie van 24.014,77 euro (excl. BTW) worden verleend aan het AGB voor de exploitatie van het museum.
Het aantal bezoekers vanaf 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023 wordt geraamd op 3.679. De kostprijs per bezoeker voor het gebruik van de infrastructuur van het museum gedurende de periode 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023 wordt bepaald op 6,5275 euro (exclusief 6% BTW), zijnde een kost die de stad Aarschot op zich zal nemen.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE CC HET GASTHUIS
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerd CC Het Gasthuis en om de toegang tot de voorstellingen in de theaterinfrastructuur zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de tickets tot het theater van het CC Het Gasthuis te subsidiëren middels de toekenning van een prijssubsidie per toegangsticket.
Tot 31 mei 2023 werd reeds een prijssubsidie verleend aan het AGB Aarschot m.b.t de exploitatie van CC Het Gasthuis, nl. 291.757,07 euro (exclusief 6% BTW). Dit is voldoende om de totale kost van het CC Het Gasthuis te dekken. Voor periode van 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023 zal dus geen extra prijssubsidie worden verleend aan het AGB voor de exploitatie van CC Het Gasthuis.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE SPORTCOMPLEX
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerde sportinfrastructuur en om de toegang tot het zwembad zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de tickets tot het zwembad te subsidiëren middels de toekenning van een prijssubsidie.
Tot 31 mei 2023 werd reeds een prijssubsidie verleend aan het AGB Aarschot m.b.t de exploitatie van het zwembad, nl. 416.246,34 euro (exclusief 6% BTW). Dit is voldoende om de totale kost van het door het AGB Aarschot geëxploiteerde sportinfrastructuur te dekken. Voor periode van 1 juni 2023 t.e.m. 31 december 2023 zal dus geen extra prijssubsidie worden verleend aan het AGB voor de exploitatie van de sportinfrastructuur.
Artikel 2
Het AGB Aarschot deelt op 31 december 2023 het aantal bezoekers/omzet mee van het voorafgaande jaar en stelt een nota op met vermelding van het jaarlijks verschuldigd bedrag van de prijssubsidie. De Stad Aarschot dient de prijssubsidie te betalen aan AGB Aarschot binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst.
Artikel 3
De stad Aarschot heeft de nodige kredieten voor de betaling van de prijssubsidies voorzien in de aanpassing van haar meerjarenplan 1 - 2023, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 juni 2023.