Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 22/06/2023 - 20:00

Gemeentelijk toelagereglement voor de ondersteuning van Schot in je zaak

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, schepenen
Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, gemeenteraadsleden
Jan Maessen, adjunct algemeen directeur
Verontschuldigd: Nele Pelgrims, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, gemeenteraadsleden
Toelichting

Overwegende dat

  • leegstand één van de meest hinderlijke elementen in het straatbeeld van een handels- en/of dorpskern vormt. Het heeft een nefaste impact op de beeldkwaliteit, het handelsapparaat en de sfeer en beleving in een handels- of dorpskern.
  • de langdurige leegstand van gebouwen op het grondgebied van de gemeente voorkomen en bestreden moet worden;
  • het doel van de belasting is dat er zoveel mogelijk gebouwen van goede kwaliteit effectief en cf. de bestemming worden gebruikt;
  • een leegstandsbeleid voor gebouwen werd uitgewerkt en een integrale leegstandsaanpak voor gebouwen wordt gehanteerd waarbij eigenaars handvaten krijgen aangereikt om leegstand te voorkomen.
 

Schot in je Zaak: een pakket maatregelen ter bevordering van de invulling van handelspanden:

  • Facilitatie van tijdelijke invullingen volgens vaste gebruiksvergoeding per aantal m²;
  • Kwaliteitslabel om de verhuurbaarheid van het pand te promoten;
  • Raamsticker door de stad;
  • Pop-up subsidie voor eigenaar en ondernemer. 
 

Een persoonlijke aanpak op maat staat voorop. Eigenaars worden eerst - individueel - benaderd door de dienst Economie
en/of de bevoegde schepen om de specifieke situatie te bespreken en om samen een oplossing op maat te zoeken.


Louter intekenen op 'Schot in je zaak' volstaat niet om in aanmerking te komen voor een vrijstelling. Intekening in 'Schot
in je zaak' moet de invulling van een leegstaand handelspand faciliteren zodat het niet langer heffingsplichtig is.

 

Omwille van de uniformiteit van de gemeentelijke toelagereglementen worden in het besluit van de beslissing vaste artikelnummers opgenomen:

  • Artikel 1 - Doel
  • Artikel 2 - Doelgroep
  • Artikel 3 - Definitie(s)
  • Artikel 4 - aanvraagprocedure
  • Artikel 5 - Voorwaarden/ beoordelingscriteria
  • Artikel 6 - Bedrag
  • Artikel 7 - Controle/ sanctie
  • Artikel 8 - Inwerkingtreding
Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
  • de wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
  • de beslissing van de gemeenteraad van 10.03.2022 houdende goedkeuring van het reglement 'controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen'
  • de beslissing van de gemeenteraad van 23.06.2022 houdende goedkeuring van het gemeentelijk toelagereglement 'Schot in je Zaak!';
Feiten, context en motivering

Overwegende dat

  • leegstand één van de meest hinderlijke elementen in het straatbeeld van een handels- en/of dorpskern vormt. Het heeft een nefaste impact op de beeldkwaliteit, het handelsapparaat en de sfeer en beleving in een handels- of dorpskern.
  • de langdurige leegstand van gebouwen op het grondgebied van de gemeente voorkomen en bestreden moet worden;
  • het doel van de belasting is dat er zoveel mogelijk gebouwen van goede kwaliteit effectief en cf. de bestemming worden gebruikt;
  • een leegstandsbeleid voor gebouwen werd uitgewerkt en een integrale leegstandsaanpak voor gebouwen wordt gehanteerd waarbij eigenaars handvaten krijgen aangereikt om leegstand te voorkomen.
 

Schot in je Zaak: een pakket maatregelen ter bevordering van de invulling van handelspanden:

  • Facilitatie van tijdelijke invullingen volgens vaste gebruiksvergoeding per aantal m²;
  • Kwaliteitslabel om de verhuurbaarheid van het pand te promoten;
  • Raamsticker door de stad;
  • Pop-up subsidie voor eigenaar en ondernemer. 
 

Een persoonlijke aanpak op maat staat voorop. Eigenaars worden eerst - individueel - benaderd door de dienst Economie
en/of de bevoegde schepen om de specifieke situatie te bespreken en om samen een oplossing op maat te zoeken.


Louter intekenen op 'Schot in je zaak' volstaat niet om in aanmerking te komen voor een vrijstelling. Intekening in 'Schot
in je zaak' moet de invulling van een leegstaand handelspand faciliteren zodat het niet langer heffingsplichtig is.

 

Omwille van de uniformiteit van de gemeentelijke toelagereglementen worden in het besluit van de beslissing vaste artikelnummers opgenomen:

  • Artikel 1 - Doel
  • Artikel 2 - Doelgroep
  • Artikel 3 - Definitie(s)
  • Artikel 4 - aanvraagprocedure
  • Artikel 5 - Voorwaarden/ beoordelingscriteria
  • Artikel 6 - Bedrag
  • Artikel 7 - Controle/ sanctie
  • Artikel 8 - Inwerkingtreding 
Financiële Impact/budget

In het meerjarenplan 2020-2025 op MJP104489 zijn volgende kredieten beschikbaar met betrekking tot het bovenvermeld gemeentelijk toelagereglement:

  • 2023: 12.000 euro
  • 2024: 12.000 euro
  • 2025: 12.000 euro
Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Jan Maessen
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Ter vervanging van de beslissing van de gemeenteraad van 23.06.2022 houdende goedkeuring van het gemeentelijk toelagereglement 'Schot in je Zaak!';


Artikel 1 - doel

Binnen de kredieten voorzien in het lopende meerjarenplan wordt onder de hierna vermelde voorwaarden aan de doelgroep een gemeentelijke toelage verleend die tot doel heeft de verhuurbaarheid van een pand te verhogen door een pakket maatregelen en zo de leegstand van handelspanden te bestrijden. 

 

Artikel 2 - doelgroep

§ 1. Voor de uitbater van een pop-up store wordt een eenmalige ondersteuning voorzien van maximum 1.000,- euro na voorlegging van facturen. 


§ 2. Voor de eigenaar van het handelspand wordt een eenmalige ondersteuning voorzien van maximum 1.000,- euro na voorlegging van facturen. 

 

§ 3. De subsidie is enkel van toepassing op handelspanden:

  • Die binnen het kernwinkelgebied gelegen zijn;
  • Die stedenbouwkundig vergund zijn als handel of horeca;

 

Artikel 3 - definitie(s)

Voor de toepassing van dit reglement worden volgende definities of indicaties gehanteerd:

  • Pop-up store: een tijdelijke handelszaak voor een minimumperiode van 6 maanden en een maximumperiode van 12 maanden met een stabiel karakter. De handelszaak heeft een etalage en een commerciële ruimte die publiek toegankelijk is;
  • Aanvrager: de persoon die de subsidie zal ontvangen. Dit is de uitbater of de eigenaar van het handelspand waarin de commerciële activiteit zal uitgeoefend worden of de rechtspersoon die de uitbating laat verrichten door zijn loontrekkende.


Artikel 4 - aanvraagprocedure

§ 1. De aanvraag kan enkel gebeuren via het daartoe voorziene aanvraagformulier op de website van de stad Aarschot. 

De aanvraag bevat ten minste volgende gegevens/documenten:

  1. Een bezettingsovereenkomst, huurovereenkomst van min. 6 maanden en max. 1 jaar of een eigendomsbewijs
  2. van het pand;
  3. Het bewijs van inschrijving, met correcte vestigingseenheid, in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO);
  4. Een omgevingsvergunning indien nodig (de winkelvloeroppervlakte van de pop-up bedraagt meer dan 400 m²);
  5. Een omschrijving van de aard van de activiteit;
  6. Een recente kleurfoto van het pand (buitenkant) en van de verkoopruimte (interieur);
  7. Een of meerdere relevante facturen gedateerd vanaf de ingangsdatum van het reglement;
  8. Een kopie van de identiteitskaart;
  9. Een verklaring op eer;
  10. Eigenaars voegen ook nog een gunstig brandweerverslag en eventuele keuringsattesten toe.

 

§ 2. De geleverde gegevens zullen door de bevoegde stadsdiensten strikt vertrouwelijk behandeld worden.

 

§ 3. Indien de vereiste documenten niet bij het aanvraagformulier gevoegd zijn, zal de aanvraag als onontvankelijk worden beschouwd. De aanvrager zal hiervan schriftelijk in kennis worden gesteld. Nadien kan er eventueel een volledig nieuwe aanvraag worden ingediend.

 

§ 4. Het college van burgemeester en schepenen zal na controle van het aanvraagdossier door de bevoegde ambtenaar al dan niet zijn goedkeuring verlenen tot uitbetaling van de toelage. Na goedkeuring van de toelage door het college van burgemeester en schepenen wordt de toelage binnen een periode van 30 kalenderdagen uitbetaald, van zodra de onderneming effectief geopend is.

 

Artikel 5 - voorwaarden/beoordelingscriteria

Het gebruik van het Nederlands in Vlaanderen is belangrijk.  Om actief gebruik van het Nederlands te promoten, wordt bepaald dat de subsidieontvanger het engagement moet aangaan om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten

§ 1. Dit reglement is enkel van toepassing op een financiële ondersteuning van een pop-up store in het kader van het leegstandsbeleid ‘Schot in je zaak’.

 

§ 2. Het betreft handelszaken die rechtstreekse en persoonlijke diensten en/of goederen verkopen aan eindgebruikers. Er is sprake van een commerciële activiteit, een etalagefunctie en een commerciële oppervlakte die publiek toegankelijk is.

 

§ 3. Het handelspand moet in verhuurbare staat zijn. Onder verhuurbare staat wordt verstaan dat het pand voorzien moet zijn van nutsvoorzieningen, brandveilig zijn (attesten voor te leggen), er moet minimaal vloerbedekking aanwezig zijn. Het voorzien van een verzekering voor inboedel en (handels)activiteit valt onder de verantwoordelijkheid van de huurder.

 

§ 4. De ter beschikking stelling voor een tijdelijke invulling dient minstens 6 maanden aaneengesloten te gebeuren.

 

§ 5. De maximale huurprijs voor een tijdelijke invulling dient te berekend te worden op basis van onderstaand schema. De eigenaar kan zelf beslissen om een lagere huurprijs te hanteren.

 

§ 6. Volgende invullingen komen niet in aanmerking voor een financiële ondersteuning:

  • Nachtwinkels
  • Automatenshops
  • Alle vrije beroepen
  • Medische of paramedische beroepen
  • Bank- en verzekeringsinstellingen
  • Immobiliënkantoren of uitzendkantoren
  • Alle andere kantoorfuncties
  • Alle gokactiviteiten en speelzalen
  • Seksdiensten

 

§ 7. Eigenaars die hun pand te huur aanbieden via de Schot in je zaak-actie, duiden dit aan via de kenmerkende visuals. De stad voorziet het nodige materiaal (raamstickers, pancartes). Op de sticker wordt tevens vermeld:

  • Visual van de Schot in je zaak-campagne;
  • Kwaliteitslabel;
  • De aanduiding “Te huur”;
  • Basisinfo van het pand;
  • Gewenste contactgegevens.

 

§ 8. Eigenaars die hun handelspand verhuren via de Schot in je zaak-actie gaan ermee akkoord dat de contactgegevens van de eigenaar of de bemiddelingsinstantie (vb. immokantoor of verhuurmaatschappij) en de basisgegevens van het te huur aangeboden pand worden meegedeeld aan geïnteresseerde ondernemers en potentiële huurders.

 

§ 9. Enkel eigenaars die een pand verhuren in het kader van de Schot in je zaak-actie kunnen een pop-up subsidie aanvragen. Wanneer niet meer voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, kan de eigenaar het pand niet langer te huur aanbieden via de Schot in je zaak-actie. De eigenaar heeft bijgevolg geen recht meer op een pop-up subsidie.

 

§ 10. Indien het pand wordt aangeboden in kader van de Schot in je zaak-actie en het pand is niet ingevuld, kan de stad het pand gratis gebruiken voor ad hoc stedelijke initiatieven zoals een modeshow, een netwerkavond of een lezing, een etalage-invulling…. Het nutsverbruik is in dit geval ten laste van de stad.

 

§ 11. Het pand wordt gepromoot door via de stadsdiensten en wordt gecommuniceerd naar geïnteresseerde ondernemers.

 

§ 12. Het aanbieden van een handelspand onder het Schot in je Zaak-label volstaat niet om een vrijstelling voor de leegstandsheffing op gebouwen te bekomen. 

 

§ 13. De subsidie kan gecumuleerd worden met andere handelssubsidies van de stad (vb. gevelrenovatie...). 

 

§ 14. Eenzelfde kost kan echter geen tweemaal in rekening worden gebracht. 

 

§ 15. Indien het gaat om een nieuwe vestiging/verkooppunt van een bestaande handelszaak (binnen of buiten het kernwinkelgebied) wordt dit beschouwd als een bestaande handelszaak en heeft de uitbater geen recht op een pop-up subsidie. 

 

§ 16. Het uitbaten van een pop-up store zal niet resulteren in een schrapping van de handelszaak op de leegstandslijst. Nieuwe uitbaters van en pop-up store worden gevrijwaard van de kosten voor het uitvoeren van een brandveiligheidscontrole indien het retributiereglement dit toelaat.

 

§ 17. Ingediende facturen moeten gedateerd zijn vanaf de inwerkingtreding van dit reglement, i.e. 1 juli 2023. 

 

Artikel 6 - bedrag

§ 1. Voor de uitbater van de pop-up store wordt een eenmalige ondersteuning voorzien van maximum 1.000,- euro na voorlegging van facturen: vb. reclame- en publiciteitskosten, inrichtingskosten, pop-up huurovereenkomst (≥ 6 maanden en ≤ 12 maanden)…


§ 2. Voor de eigenaar wordt een eenmalige ondersteuning voorzien van maximum 1.000,- euro per handelspand na voorlegging facturen: vb. brandverzekering, leegstandsheffing, verhuur klaar maken van het pand…

 

§ 3. Er is een subsidiepot voorzien van 12.000,- euro per jaar. Omwille hiervan worden de dossiers behandeld op basis van het FIFO-principe (first in, first out). 

 

Artikel 7 - controle/sancties

§ 1. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitwerking en de controle op de aanwending van de toelage overeenkomstig de bepalingen van de beslissing van de gemeenteraad van 10.03.2022 houdende goedkeuring van het reglement 'controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen'

§ 2. Het college van burgemeester en schepenen kan de subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen in de gevallen waarbij

  • één of meer bepalingen van het reglement niet werden nageleefd; 
  • onjuiste of onvolledige gegevens werden meegedeeld; 
  • de activiteit niet strookt met de voorwaarden zoals vermeld in artikel 5. 
 

§ 3. Alle betwistingen en interpretatieproblemen worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.

 

Artikel 8 - inwerkingtreding

Het huidige geüniformeerd reglement is van toepassing van 01.07.2023 tot en met 31.12.2025.