Terug
Gepubliceerd op 18/03/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 14/03/2024 - 20:00

Aanpassing algemeen politiereglement (wijziging GAS-wet, reglementering 'vuurwerk', rechtzetting foutieve nummering, gebrek aan basisonderhoud van handelspanden)

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Bert Van der Auwera, wnd burgemeester
Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, schepenen
Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Gwendolyn Rutten, Betty Kiesekoms, gemeenteraadsleden
Toelichting
Op 9 februari 2023 keurde de gemeenteraad de gecoördineerde versie van het algemeen politiereglement goed. Inbreuken op het politiereglement kunnen gesanctioneerd worden met administratieve sancties waaronder een administratieve geldboete.
Het algemeen politiereglement werd later nog gewijzigd. De laatste wijziging werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 oktober 2023.
 
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om nogmaals een aantal wijzigingen door te voeren.
 

Wet van 11.12.2023 tot wijziging van de wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties

De wetswijziging trad in werking op 8 januari 2024.

Eén van de belangrijkste wijzigingen is dat het maximale boetebedrag stijgt naar 500 euro voor meerderjarigen en ondernemingen. Het maximale boetebedrag voor minderjarigen blijft behouden op 175 euro;

Daarnaast worden er een aantal terminologische wijzigingen doorgevoerd.

Een aanpassing van het politiereglement dient te gebeuren om het maximale bedrag te kunnen opleggen aan de overtreders.

 

VOORSTEL tot aanpassing

  • In hoofdstuk IX (art. 4.2.2.) en hoofdstuk IXbis (1. Algemene bepalingen - bijstand minderjarigen en 2. Planning van het bemiddelingsproces - uitvoering) wordt de terminologie 'de vader en moeder, voogd of personen die de hoede hebben over de minderjarige' gewijzigd in 'iedere titularis die het ouderlijk gezag heeft over de minderjarige'.
  • In hoofdstuk IX (art. 2 §1.) wordt het bedrag van 350 euro verhoogd naar 500 euro.
  • Hoofdstuk IX (art. 4) wordt aangevuld als volgt: 'De alternatieve maatregelen die opgelegd kunnen worden, zijn de lokale bemiddeling, gedefinieerd als zijnde een maatregel die het voor de overtreder mogelijk maakt om, door tussenkomst van een bemiddelaar, de veroorzaakte schade te herstellen of schadeloos te stellen of om het conflict te doen bedaren en recidive te voorkomen.'

 

Reglementeren van het gebruik van 'vuurwerk'

Artikel 4, eerste lid, 2° (hoofdstuk III - De openbare veiligheid en de vlotte doorgang, afdeling 2. Hinderlijke of gevaarlijke activiteiten in openbare ruimten) bepaalt dat het gebruik van vuurwerk verboden is behoudens vergunning van de bevoegde overheid.

Het is aangewezen om dit artikel te herformuleren en uit te breiden ter bescherming van de openbare veiligheid en gezondheid.

 

Meer en meer wordt vastgesteld dat bij het afsteken van vuurwerk personen verwond geraken.

Ook is het belangrijk ter bescherming voor dieren die door de luide, onverwachte knallen kampen met angst en stress. Ieder jaar vallen er tal van ongelukken te noteren door bange dieren die verloren lopen, gewond raken of zelfs sterven als gevolg van vuurwerk.

 

We vervangen 'vuurwerk' door de officiële term 'pyrotechnische artikelen' om zo een eenduidiger kader te creëren wat ook verwijst naar de bepalingen van de hogere regelgeving.

 

VOORSTEL tot aanpassing

artikel 4, eerste lid, 2°

Het is verboden in openbare ruimten, in voor het publiek toegankelijke plaatsen en in privé-eigendommen over te gaan tot een activiteit die de openbare veiligheid of de veilige en vlotte doorgang in het gedrang kan brengen, zoals:

2. vuur te maken, vuurwapens af te schieten, pyrotechnische artikelen* (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen, carbuurkanonnen af te schieten. In afwijking van het eerste lid kan de burgemeester voor uitzonderlijke gebeurtenissen vooraf de toelating verlenen om op een bepaalde plaats en gedurende een beperkte periode vuur te maken, pyrotechnische artikelen (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen of carbuurkanonnen af te vuren.

(*pyrotechnische artikelen (vuurwerk): artikelen met explosieve stoffen om warmte, licht, geluid, gas of rook of een combinatie ervan te produceren, zoals feestvuurwerk, spektakelvuurwerk, vuurwerk voor technisch gebruik en/of seinvuurwerk)

 

artikel 4, derde lid

Wapens, munitiepyrotechnische artikelen (vuurwerk), voetzoekers of carbuurkanonnen die gebruikt worden in strijd met bovenvermelde bepalingen, worden in beslag genomen overeenkomstig de vigerende wetgeving.

 

Foutieve nummering van artikelen (rechtzetting)

Bij de redactie van het politiereglement is er een fout geslopen in de nummering van de artikelen van afdeling 12, 13 en 14 van hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid.

 

VOORSTEL tot aanpassing

Afdeling 12. Ordelijke en milieuvriendelijke verkiezingscampagne

  • De artikelen 71 t/m 77 worden 72 t/m 78.
  • In het (nieuwe) artikel 78 wordt de verwijzingen naar de artikelen 71 t/m 74 gewijzigd naar 72 t/m 75.

 

Afdeling 13. Bewegwijzering industriezone Nieuwland

  • De artikelen 78 t/m 82 worden 79 t/m 83.
  • In het (nieuwe) artikel 83 wordt de verwijzing naar artikel 79 gewijzigd naar 80.

 

Afdeling 14. Schadelijke middelen

  • Artikel 83 wordt 84.

 

Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden

Sommige handelspanden in de stad geven een verwaarloosde indruk en zorgen voor een negatief straatbeeld wat zo sociale overlast veroorzaakt. Dit is frustrerend voor eigenaars die wel de moeite doen om hun handelspanden te onderhouden. Daarnaast trekt de verwaarlozing andere verwaarlozing aan en kan het een blijvende indruk nalaten op bezoekers van onze stad. Het is aangewezen om dit probleem aan te pakken. Daarom wordt voorgesteld om bij het gebrek aan basisonderhoud van handelspanden een gemeentelijke administratieve sanctie op te leggen. De voorgestelde werkwijze geeft de mogelijkheid om kort op de bal te spelen. De sanctionerend ambtenaar kan desnoods meerdere GAS-boetes opleggen, totdat het gebrek is aangepakt.

 

VOORSTEL tot toevoeging van afdeling 15. Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden (hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid) - artikel 85

Handelspanden en aanhorigheden in de gemeente dienen te voldoen aan een minimale vorm van basisonderhoud. Een gebrek aan basisonderhoud draagt bij tot een negatief straatbeeld en zorgt voor een onveilig gevoel en overlast.

Onder gebrekkig minimaal basisonderhoud wordt 1 of meerdere van de volgende gebreken verstaan:

  • kapot of loshangend buitenschrijnwerk (ramen, deuren, houtbekleding, glas)
  • dichtgetimmerde ramen of deuren
  • kapotte rolluiken, garagepoorten, afsluitingen, luifels of zonwering
  • langdurig ongewassen ramen
  • oude affiches, stickers of folies die aan de binnen- of buitenzijde van de ramen hangen
  • uitpuilende brievenbussen
  • overhoop gehaald interieur zichtbaar vanop straat
  • aanwezigheid ongedierte of uitwerpselen van ongedierte
  • vuile gordijnen
  • kapotte of loshangende dakgoten, regenpijpen of balustrades
  • achtergebleven reclamepanelen, (neon-)verlichting of belettering
  • planten/onkruid die uit dakgoten of daken groeien of gevels overwoekeren
  • graffiti op gevels

Wanneer één of meerdere gebreken aan basisonderhoud worden vastgesteld, krijgt de eigenaar van het pand eerst een schriftelijke waarschuwing en een termijn van 30 dagen om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Wanneer het gebrek of de gebreken niet binnen de vooropgestelde termijn worden verholpen, kan de sanctionerend ambtenaar een gemeentelijke administratieve sanctie opleggen.

Na het opleggen van de gemeentelijke administratieve sanctie krijgt de eigenaar opnieuw 30 dagen de tijd om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Indien de termijn wederom niet gerespecteerd wordt, kan opnieuw een gemeentelijke administratieve sanctie worden opgelegd. Dit proces kan oneindig herhaald worden totdat al de gebreken zijn aangepakt en er niet langer sprake is van een gebrek aan minimaal basisonderhoud.

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
 
  • de wet van 11.12.2023 tot wijziging van de wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
  • de wet van 28.05.1956 betreffende ontplofbare en voor deflagratie vatbare stoffen en mengsels en de daarmede geladen tuigen;
  • het KB van 20.10.2015 betreffende het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen;
Feiten, context en motivering
Op 9 februari 2023 keurde de gemeenteraad de gecoördineerde versie van het algemeen politiereglement goed. Inbreuken op het politiereglement kunnen gesanctioneerd worden met administratieve sancties waaronder een administratieve geldboete.
Het algemeen politiereglement werd later nog gewijzigd. De laatste wijziging werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 oktober 2023.
 
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om nogmaals een aantal wijzigingen door te voeren.
 

Wet van 11.12.2023 tot wijziging van de wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties

De wetswijziging trad in werking op 8 januari 2024.

Eén van de belangrijkste wijzigingen is dat het maximale boetebedrag stijgt naar 500 euro voor meerderjarigen en ondernemingen. Het maximale boetebedrag voor minderjarigen blijft behouden op 175 euro;

Daarnaast worden er een aantal terminologische wijzigingen doorgevoerd.

Een aanpassing van het politiereglement dient te gebeuren om het maximale bedrag te kunnen opleggen aan de overtreders.

 

VOORSTEL tot aanpassing

  • In hoofdstuk IX (art. 4.2.2.) en hoofdstuk IXbis (1. Algemene bepalingen - bijstand minderjarigen en 2. Planning van het bemiddelingsproces - uitvoering) wordt de terminologie 'de vader en moeder, voogd of personen die de hoede hebben over de minderjarige' gewijzigd in 'iedere titularis die het ouderlijk gezag heeft over de minderjarige'.
  • In hoofdstuk IX (art. 2 §1.) wordt het bedrag van 350 euro verhoogd naar 500 euro.
  • Hoofdstuk IX (art. 4) wordt aangevuld als volgt: 'De alternatieve maatregelen die opgelegd kunnen worden, zijn de lokale bemiddeling, gedefinieerd als zijnde een maatregel die het voor de overtreder mogelijk maakt om, door tussenkomst van een bemiddelaar, de veroorzaakte schade te herstellen of schadeloos te stellen of om het conflict te doen bedaren en recidive te voorkomen.'

 

Reglementeren van het gebruik van 'vuurwerk'

Artikel 4, eerste lid, 2° (hoofdstuk III - De openbare veiligheid en de vlotte doorgang, afdeling 2. Hinderlijke of gevaarlijke activiteiten in openbare ruimten) bepaalt dat het gebruik van vuurwerk verboden is behoudens vergunning van de bevoegde overheid.

Het is aangewezen om dit artikel te herformuleren en uit te breiden ter bescherming van de openbare veiligheid en gezondheid.

 

Meer en meer wordt vastgesteld dat bij het afsteken van vuurwerk personen verwond geraken.

Ook is het belangrijk ter bescherming voor dieren die door de luide, onverwachte knallen kampen met angst en stress. Ieder jaar vallen er tal van ongelukken te noteren door bange dieren die verloren lopen, gewond raken of zelfs sterven als gevolg van vuurwerk.

 

We vervangen 'vuurwerk' door de officiële term 'pyrotechnische artikelen' om zo een eenduidiger kader te creëren wat ook verwijst naar de bepalingen van de hogere regelgeving.

 

VOORSTEL tot aanpassing

artikel 4, eerste lid, 2°

Het is verboden in openbare ruimten, in voor het publiek toegankelijke plaatsen en in privé-eigendommen over te gaan tot een activiteit die de openbare veiligheid of de veilige en vlotte doorgang in het gedrang kan brengen, zoals:

2. vuur te maken, vuurwapens af te schieten, pyrotechnische artikelen* (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen, carbuurkanonnen af te schieten. In afwijking van het eerste lid kan de burgemeester voor uitzonderlijke gebeurtenissen vooraf de toelating verlenen om op een bepaalde plaats en gedurende een beperkte periode vuur te maken, pyrotechnische artikelen (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen of carbuurkanonnen af te vuren.

(*pyrotechnische artikelen (vuurwerk): artikelen met explosieve stoffen om warmte, licht, geluid, gas of rook of een combinatie ervan te produceren, zoals feestvuurwerk, spektakelvuurwerk, vuurwerk voor technisch gebruik en/of seinvuurwerk)

 

artikel 4, derde lid

Wapens, munitiepyrotechnische artikelen (vuurwerk), voetzoekers of carbuurkanonnen die gebruikt worden in strijd met bovenvermelde bepalingen, worden in beslag genomen overeenkomstig de vigerende wetgeving.

 

Foutieve nummering van artikelen (rechtzetting)

Bij de redactie van het politiereglement is er een fout geslopen in de nummering van de artikelen van afdeling 12, 13 en 14 van hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid.

 

VOORSTEL tot aanpassing

Afdeling 12. Ordelijke en milieuvriendelijke verkiezingscampagne

  • De artikelen 71 t/m 77 worden 72 t/m 78.
  • In het (nieuwe) artikel 78 wordt de verwijzingen naar de artikelen 71 t/m 74 gewijzigd naar 72 t/m 75.

 

Afdeling 13. Bewegwijzering industriezone Nieuwland

  • De artikelen 78 t/m 82 worden 79 t/m 83.
  • In het (nieuwe) artikel 83 wordt de verwijzing naar artikel 79 gewijzigd naar 80.

 

Afdeling 14. Schadelijke middelen

  • Artikel 83 wordt 84.

 

Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden

Sommige handelspanden in de stad geven een verwaarloosde indruk en zorgen voor een negatief straatbeeld wat zo sociale overlast veroorzaakt. Dit is frustrerend voor eigenaars die wel de moeite doen om hun handelspanden te onderhouden. Daarnaast trekt de verwaarlozing andere verwaarlozing aan en kan het een blijvende indruk nalaten op bezoekers van onze stad. Het is aangewezen om dit probleem aan te pakken. Daarom wordt voorgesteld om bij het gebrek aan basisonderhoud van handelspanden een gemeentelijke administratieve sanctie op te leggen. De voorgestelde werkwijze geeft de mogelijkheid om kort op de bal te spelen. De sanctionerend ambtenaar kan desnoods meerdere GAS-boetes opleggen, totdat het gebrek is aangepakt.

 

VOORSTEL tot toevoeging van afdeling 15. Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden (hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid) - artikel 85

Handelspanden en aanhorigheden in de gemeente dienen te voldoen aan een minimale vorm van basisonderhoud. Een gebrek aan basisonderhoud draagt bij tot een negatief straatbeeld en zorgt voor een onveilig gevoel en overlast.

Onder gebrekkig minimaal basisonderhoud wordt 1 of meerdere van de volgende gebreken verstaan:

  • kapot of loshangend buitenschrijnwerk (ramen, deuren, houtbekleding, glas)
  • dichtgetimmerde ramen of deuren
  • kapotte rolluiken, garagepoorten, afsluitingen, luifels of zonwering
  • langdurig ongewassen ramen
  • oude affiches, stickers of folies die aan de binnen- of buitenzijde van de ramen hangen
  • uitpuilende brievenbussen
  • overhoop gehaald interieur zichtbaar vanop straat
  • aanwezigheid ongedierte of uitwerpselen van ongedierte
  • vuile gordijnen
  • kapotte of loshangende dakgoten, regenpijpen of balustrades
  • achtergebleven reclamepanelen, (neon-)verlichting of belettering
  • planten/onkruid die uit dakgoten of daken groeien of gevels overwoekeren
  • graffiti op gevels

Wanneer één of meerdere gebreken aan basisonderhoud worden vastgesteld, krijgt de eigenaar van het pand eerst een schriftelijke waarschuwing en een termijn van 30 dagen om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Wanneer het gebrek of de gebreken niet binnen de vooropgestelde termijn worden verholpen, kan de sanctionerend ambtenaar een gemeentelijke administratieve sanctie opleggen.

Na het opleggen van de gemeentelijke administratieve sanctie krijgt de eigenaar opnieuw 30 dagen de tijd om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Indien de termijn wederom niet gerespecteerd wordt, kan opnieuw een gemeentelijke administratieve sanctie worden opgelegd. Dit proces kan oneindig herhaald worden totdat al de gebreken zijn aangepakt en er niet langer sprake is van een gebrek aan minimaal basisonderhoud.

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit
Artikel 1 . Wet van 11.12.2023 tot wijziging van de wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties

De gemeenteraad gaat akkoord met volgende wijzigingen:

 

  • In hoofdstuk IX (art. 4.2.2.) en hoofdstuk IXbis (1. Algemene bepalingen - bijstand minderjarigen en 2. Planning van het bemiddelingsproces - uitvoering) wordt de terminologie 'de vader en moeder, voogd of personen die de hoede hebben over de minderjarige' gewijzigd in 'iedere titularis die het ouderlijk gezag heeft over de minderjarige'.
  • In hoofdstuk IX (art. 2 §1.) wordt het bedrag van 350 euro verhoogd naar 500 euro.
  • Hoofdstuk IX (art. 4) wordt aangevuld als volgt: 'De alternatieve maatregelen die opgelegd kunnen worden, zijn de lokale bemiddeling, gedefinieerd als zijnde een maatregel die het voor de overtreder mogelijk maakt om, door tussenkomst van een bemiddelaar, de veroorzaakte schade te herstellen of schadeloos te stellen of om het conflict te doen bedaren en recidive te voorkomen.'

 

Artikel 2. Reglementeren van het gebruik van 'vuurwerk'

De gemeenteraad gaat akkoord met volgende wijzigingen:

 

artikel 4, eerste lid, 2° (hoofdstuk III - De openbare veiligheid en de vlotte doorgang, afdeling 2. Hinderlijke of gevaarlijke activiteiten in openbare ruimten)

Het is verboden in openbare ruimten, in voor het publiek toegankelijke plaatsen en in privé-eigendommen over te gaan tot een activiteit die de openbare veiligheid of de veilige en vlotte doorgang in het gedrang kan brengen, zoals:

2. vuur te maken, vuurwapens af te schieten, pyrotechnische artikelen* (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen, carbuurkanonnen af te schieten. In afwijking van het eerste lid kan de burgemeester voor uitzonderlijke gebeurtenissen vooraf de toelating verlenen om op een bepaalde plaats en gedurende een beperkte periode vuur te maken, pyrotechnische artikelen (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen of carbuurkanonnen af te vuren.

(*pyrotechnische artikelen (vuurwerk): artikelen met explosieve stoffen om warmte, licht, geluid, gas of rook of een combinatie ervan te produceren, zoals feestvuurwerk, spektakelvuurwerk, vuurwerk voor technisch gebruik en/of seinvuurwerk)

 

artikel 4, derde lid (hoofdstuk III - De openbare veiligheid en de vlotte doorgang, afdeling 2. Hinderlijke of gevaarlijke activiteiten in openbare ruimten)

Wapens, munitiepyrotechnische artikelen (vuurwerk), voetzoekers of carbuurkanonnen die gebruikt worden in strijd met bovenvermelde bepalingen, worden in beslag genomen overeenkomstig de vigerende wetgeving.

 

Artikel 3. Foutieve nummering van artikelen (rechtzetting)

De gemeenteraad gaat akkoord met de hernummering van de artikelen van afdeling 12, 13 en 14 van hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid.

 

Afdeling 12. Ordelijke en milieuvriendelijke verkiezingscampagne

  • De artikelen 71 t/m 77 worden 72 t/m 78.
  • In het (nieuwe) artikel 78 wordt de verwijzingen naar de artikelen 71 t/m 74 gewijzigd naar 72 t/m 75.

 

Afdeling 13. Bewegwijzering industriezone Nieuwland

  • De artikelen 78 t/m 82 worden 79 t/m 83.
  • In het (nieuwe) artikel 83 wordt de verwijzing naar artikel 79 gewijzigd naar 80.

 

Afdeling 14. Schadelijke middelen

  • Artikel 83 wordt 84.

 

Artikel 4. Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden

De gemeenteraad gaat akkoord met toevoeging van afdeling 15. Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden (hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid).


Artikel 85

Handelspanden en aanhorigheden in de gemeente dienen te voldoen aan een minimale vorm van basisonderhoud. Een gebrek aan basisonderhoud draagt bij tot een negatief straatbeeld en zorgt voor een onveilig gevoel en overlast.

Onder gebrekkig minimaal basisonderhoud wordt 1 of meerdere van de volgende gebreken verstaan:

  • kapot of loshangend buitenschrijnwerk (ramen, deuren, houtbekleding, glas)
  • dichtgetimmerde ramen of deuren
  • kapotte rolluiken, garagepoorten, afsluitingen, luifels of zonwering
  • langdurig ongewassen ramen
  • oude affiches, stickers of folies die aan de binnen- of buitenzijde van de ramen hangen
  • uitpuilende brievenbussen
  • overhoop gehaald interieur zichtbaar vanop straat
  • aanwezigheid ongedierte of uitwerpselen van ongedierte
  • vuile gordijnen
  • kapotte of loshangende dakgoten, regenpijpen of balustrades
  • achtergebleven reclamepanelen, (neon-)verlichting of belettering
  • planten/onkruid die uit dakgoten of daken groeien of gevels overwoekeren
  • graffiti op gevels

Wanneer één of meerdere gebreken aan basisonderhoud worden vastgesteld, krijgt de eigenaar van het pand eerst een schriftelijke waarschuwing en een termijn van 30 dagen om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Wanneer het gebrek of de gebreken niet binnen de vooropgestelde termijn worden verholpen, kan de sanctionerend ambtenaar een gemeentelijke administratieve sanctie opleggen.

Na het opleggen van de gemeentelijke administratieve sanctie krijgt de eigenaar opnieuw 30 dagen de tijd om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Indien de termijn wederom niet gerespecteerd wordt, kan opnieuw een gemeentelijke administratieve sanctie worden opgelegd. Dit proces kan oneindig herhaald worden totdat al de gebreken zijn aangepakt en er niet langer sprake is van een gebrek aan minimaal basisonderhoud.

 

Artikel 5.

De voorgestelde wijzigingen treden onmiddellijk in werking.