De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2023 van de politiezone Aarschot.
Met het jaarverslag 2023 wil de politiezone Aarschot verschillende doelgroepen, zowel intern als extern de organisatie, informeren over hun activiteiten. Op die manier willen we een transparante organisatie zijn die rekenschap aflegt over haar werking. Elk hoofdstuk start met een korte visuele weergave van de belangrijkste items uit dat hoofdstuk, die nadien meer uitgebreid besproken worden. Het jaarverslag is opgedeeld in volgende hoofdstukken: kennismaking, mensen, middelen, werking, resultaten en toekomst van Pz Aarschot.
In het eerste hoofdstuk ‘Kennismaking met politiezone Aarschot’ stellen we onze politiezone voor. Zowel de geografische situering als de samenstelling van de bevolking komen kort aan bod. Vervolgens bespreken we in dit hoofdstuk onze bestuursorganen, geven we meer uitleg over onze missie, visie en waarden en eindigen we met een korte uitleg over het laatste zonaal veiligheidsplan en de prioriteiten waarop we werken.
In het tweede hoofdstuk ‘De mensen van politiezone Aarschot’ hebben we het over de medewerkers van onze zone. Onze personeelsformatie, het verloop van het personeel tijdens het voorbije jaar en de opleidingen komen aan bod. Daarnaast geven we een overzicht van de weekend-, nacht- en overuren en de verschillende afwezigheden. We besluiten dit hoofdstuk met wat uitleg over de klachten en felicitaties en over de ontspanningsactiviteiten.
Het derde hoofdstuk bevat een overzicht van de middelen van het korps. We bespreken kort de begroting, de investeringen die wij in 2023 hebben gedaan, ons wagenpark en de specifieke middelen waarover ons korps beschikt.
Het vierde hoofdstuk gaat over onze werking. Hier halen we de basisfunctionaliteiten aan waarin elke politiezone dient te voorzien. Ook enkele projecten die op bijzondere aandacht in onze zone kunnen rekenen, komen aan bod. Tot slot bespreken we in het vierde hoofdstuk onze belangrijkste communicatiemiddelen.
Het vijfde hoofdstuk ‘De resultaten van politiezone Aarschot’ geeft een overzicht van enkele operationele resultaten. Verschillende cijfers komen onder de aandacht: algemene cijfers, cijfers gerelateerd aan de prioriteiten uit het zonaal veiligheidsplan, en enkele andere cijfers die opmerkelijk zijn.
In het zesde hoofdstuk ‘De toekomst van politiezone Aarschot’ doen we – na een terugblik op de verwezenlijkingen in 2023 – al enkele toekomstplannen uit de doeken.
Gelet op het bijgevoegd jaarverslag 2023 van de politiezone Aarschot.
Met het jaarverslag willen we verschillende doelgroepen, zowel intern als extern onze organisatie, informeren over onze activiteiten. Op die manier willen we een transparante organisatie zijn die rekenschap aflegt over haar werking. Elk hoofdstuk start met een korte visuele weergave van de belangrijkste items uit dat hoofdstuk, die nadien meer uitgebreid besproken worden. Het jaarverslag is opgedeeld in volgende hoofdstukken: kennismaking, mensen, middelen, werking, resultaten en toekomst van Pz Aarschot.
In het eerste hoofdstuk ‘Kennismaking met politiezone Aarschot’ stellen we onze politiezone voor. Zowel de geografische situering als de samenstelling van de bevolking komen kort aan bod. Vervolgens bespreken we in dit hoofdstuk onze bestuursorganen, geven we meer uitleg over onze missie, visie en waarden en eindigen we met een korte uitleg over het laatste zonaal veiligheidsplan en de prioriteiten waarop we werken.
In het tweede hoofdstuk ‘De mensen van politiezone Aarschot’ hebben we het over de medewerkers van onze zone. Onze personeelsformatie, het verloop van het personeel tijdens het voorbije jaar en de opleidingen komen aan bod. Daarnaast geven we een overzicht van de weekend-, nacht- en overuren en de verschillende afwezigheden. We besluiten dit hoofdstuk met wat uitleg over de klachten en felicitaties en over de ontspanningsactiviteiten.
Het derde hoofdstuk bevat een overzicht van de middelen van het korps. We bespreken kort de begroting, de investeringen die wij in 2023 hebben gedaan, ons wagenpark en de specifieke middelen waarover ons korps beschikt.
Het vierde hoofdstuk gaat over onze werking. Hier halen we de basisfunctionaliteiten aan waarin elke politiezone dient te voorzien. Ook enkele projecten die op bijzondere aandacht in onze zone kunnen rekenen, komen aan bod. Tot slot bespreken we in het vierde hoofdstuk onze belangrijkste communicatiemiddelen.
Het vijfde hoofdstuk ‘De resultaten van politiezone Aarschot’ geeft een overzicht van enkele operationele resultaten. Verschillende cijfers komen onder de aandacht: algemene cijfers, cijfers gerelateerd aan de prioriteiten uit het zonaal veiligheidsplan, en enkele andere cijfers die opmerkelijk zijn.
In het zesde hoofdstuk ‘De toekomst van politiezone Aarschot’ doen we – na een terugblik op de verwezenlijkingen in 2023 – al enkele toekomstplannen uit de doeken.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2023 van de politiezone Aarschot.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van een betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2024-02, te begeven via de klassieke mobiliteit. Indien deze plaats niet ingevuld wordt via de klassieke mobiliteit, wordt de betrekking gepubliceerd voor de laureaten in de wervingsreserve.
De gemeenteraad stelde op 12 november 2020 de formatie vast voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot. Deze formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
Gelet op het feit dat het merendeel van kandidaten sinds de mobiliteit 5/2022 en het nieuwe rekruteringsmodel van de geïntegreerde politie dat van start ging eind 2022, aspirant-inspecteurs zijn die eerst nog een jaar naar de politieschool moeten vooraleer te starten in de politiezone, moeten we vanaf 2023 proactief rekruteren i.p.v. pas na het vertrek van de gepensioneerden de vacature open te stellen. In praktijk laat het proactief rekruteren toe dat de laureaten hun opleiding in de politieschool beëindigen rond de pensioneringsdatum van de vertrekkende collega's.
Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld een voltijdse betrekking van inspecteur van politie (melding en interventie) vacant te verklaren in statutair verband en de betrekkingen te begeven via de klassieke mobiliteit. Indien deze plaatsen niet ingevuld worden via de klassieke mobiliteit, publiceren we de betrekkingen voor de laureaten in de nationale wervingsreserve (pool met geslaagden in de selectieproeven om te mogen starten aan de politie-opleiding).
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen lokale wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
de jaarkalender van DGR/DRP-DPP betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
het feit dat het merendeel van kandidaten sinds de mobiliteit 5/2022 en het nieuwe rekruteringsmodel van de geïntegreerde politie dat van start ging eind 2022, aspirant inspecteurs zijn die eerst nog een jaar naar de politieschool moeten vooraleer te starten in de politiezone, moeten we proactief rekruteren i.p.v. pas na het vertrek van de gepensioneerden de vacature open te stellen. In praktijk laat het proactief rekruteren toe dat de laureaten hun opleiding in de politieschool beëindigen rond de pensioneringsdatum van de vertrekkende collega's.
het advies van de korpschef om een betrekking van inspecteur melding en interventie vacant te verklaren om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen;
het advies van de korpschef om, naar aanleiding van de selectie, geen wervingsreserve bedoeld in artikel VI.II.27bis van het RPPol aan te leggen.
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2024.
Artikel 1
Een betrekking van inspecteur van politie (melding en interventie) wordt vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2024-02. Deze betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit. Indien deze plaats niet ingevuld wordt via de klassieke mobiliteit, publiceren we de betrekking voor de laureaten in de wervingsreserve.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
Als lid van de lokale politie is hij/zij een polyvalent medewerker welke ingezet wordt voor de verschillende functionaliteiten: interventie, melding, openbare orde, hycap, hulpverlening, toezicht en controle, verkeerstaken, slachtofferbejegening.
Naast deze algemene taken kan hij/zij zich specialiseren in andere taakaccenten van de politiezorg. Deze taakaccenten kunnen zowel operationeel, bestuurlijk of administratief van aard zijn.
Hierna volgt een niet limitatieve lijst: actieplannen, verkeersveiligheid, drugs, diefstalpreventie, projectwerking, functioneel systeembeheer, jeugd en gezin, slachtofferbejegening, vertrouwenspersoon, onderzoek, kantschriften,….
Polyvalente inzet met inbegrip van weekprestaties, weekendprestaties en nachtprestaties.
3° Gewenst profiel:
Kennis:
Attitude:
Beschikt over goede sociale vaardigheden waaronder assertiviteit, conflicthantering, goede contactuele en communicatieve vaardigheden.
Bevordert de goede verstandhouding en de samenwerking binnen de dienst.
Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Teamchef melding en interventie: Stefan Vanderbruggen (jobinhoud) – tel. 016/550.220- Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot@police.belgium.eu;
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt.
8° Samenstelling van de selectiecommissie:
9° Kennistest: nihil.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
De gemeenteraad keurt het Protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het Protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform, zoals overgemaakt door het agentschap Justitie en Handhaving goed te keuren.
Het agentschap Justitie en Handhaving van Vlaanderen beoogt met het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving de stroomlijning van de Vlaamse handhavingsregels. Eén van de stappen die zij daarbij willen nemen, is de digitalisering van de handhaving van de Vlaamse regelgeving. Eén van de toepassingen van dit platform omvat de ‘aansluitertoepassing’ waarin de handhavers bepaalde documenten moeten opladen.
Het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) heeft als doel alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan betrokken autoriteiten en instanties.
Sinds 15 december 2023 moeten processen-verbaal en verslagen van vaststelling in het kader van misdrijven of inbreuken met betrekking tot onroerend erfgoed opgeladen worden in het systeem. Sinds 25 maart 2024 moeten processen-verbaal en verslagen van vaststelling in het kader van misdrijven of inbreuken met betrekking tot milieu en ruimtelijke ordening worden opgeladen. Na deze datum dienen de vermelde documenten digitaal te worden opgesteld, ondertekend met e-ID en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat vervolgens instaat voor de kennisgeving aan de bestemmelingen.
Voordelen zijn onder meer dat alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie real-time in het VHP terechtkomen, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp BVR voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.
Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling. Ze blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden zal door het platform uitgevoerd kunnen worden. Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.
Voor het gebruik van dit platform moeten nog maatregelen genomen worden:
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het Protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform goed.
De gemeenteraad geeft de burgemeester het mandaat om het toetredingsdocument tot het Europees Burgemeestersconvenant (Covenant of Mayors) 2050 te ondertekenen.
Met de ondertekening van het Europees Burgemeestersconvenant 2050 engageert de Stad Aarschot zich om onze acties voor een eerlijker, klimaatneutraal Europa op te drijven:
‘Onze visie is dat we tegen 2050 allemaal in koolstofarme en veerkrachtige steden zullen wonen met toegang tot betaalbare, veilige en duurzame energie. Als onderdeel van het Europees Burgemeestersconvenant zullen we doorgaan met (1) het verminderen van de broeikasgasemissies op ons grondgebied, (2) het vergroten van onze weerstand voor klimaatverandering en ons voorbereiden op de nadelige gevolgen ervan, en (3) het aanpakken van energiearmoede als een van de belangrijkste maatregelen om een rechtvaardige overgang te waarborgen.’
In 2014 ondertekende de Stad Aarschot het Burgemeestersconvenant 2020 (CoM2020). Hiermee engageerde de Stad Aarschot zich tot een besparing van 20% op haar CO2-uitstoot tegen 2020 (referentiejaar 2011). Nog in het kader van het CoM2020 maakte Aarschot in 2016 een klimaatactieplan (SEAP) op. De stad ondertekende op 18 oktober 2019 in Leuven bovendien het Vlaams-Brabantse Klimaatengagement. De Stad Aarschot wil zich nu verder engageren en voorbereiden op de toekomst door de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2050 (CoM2050). Het toetredingsdocument ‘Europees Burgemeestersconvenant’ omschrijft waartoe de Stad Aarschot zich engageert door in te tekenen op het CoM2050 (zie bijlagen).
Met de ondertekening van het Europees Burgemeestersconvenant 2050 engageert de Stad Aarschot zich om onze acties voor een eerlijker, klimaatneutraal Europa op te drijven:
‘Onze visie is dat we tegen 2050 allemaal in koolstofarme en veerkrachtige steden zullen wonen met toegang tot betaalbare, veilige en duurzame energie. Als onderdeel van het Europees Burgemeestersconvenant zullen we doorgaan met (1) het verminderen van de broeikasgasemissies op ons grondgebied (mitigatie), (2) het vergroten van onze weerstand voor klimaatverandering en ons voorbereiden op de nadelige gevolgen ervan (adaptatie), en (3) het aanpakken van energiearmoede als een van de belangrijkste maatregelen om een rechtvaardige overgang te waarborgen.’
De ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2050 (CoM2050) heeft geen directe financiële gevolgen voor de Stad Aarschot. Voor de uitvoering van de acties uit het op te maken klimaatactieplan (SECAP) zullen echter de nodige budgetten moeten voorzien worden.
Gelet op:
Gelet op:
Overwegende:
Overwegende:
Artikel 1
De gemeenteraad van de Stad Aarschot beslist het Europees Burgemeestersconvenant 2050 (Covenant of Mayors - Europe) officieel te ondertekenen en neemt kennis van bijhorende verbintenissen (zie bijlage ‘toetredingsdocument Burgemeestersconvenant’ en bijlagen bij het toetredingsdocument CoM2050).
Artikel 2
Met de ondertekening van het Europees Burgemeestersconvenant 2050 engageert de Stad Aarschot zich om onze acties voor een eerlijker, klimaatneutraal Europa op te drijven:
‘Onze visie is dat we tegen 2050 allemaal in koolstofarme en veerkrachtige steden zullen wonen met toegang tot betaalbare, veilige en duurzame energie. Als onderdeel van het Europees Burgemeestersconvenant zullen we doorgaan met (1) het verminderen van de broeikasgasemissies op ons grondgebied, (2) het vergroten van onze weerstand voor klimaatverandering en ons voorbereiden op de nadelige gevolgen ervan, en (3) het aanpakken van energiearmoede als een van de belangrijkste maatregelen om een rechtvaardige overgang te waarborgen.’
Artikel 3
De Stad Aarschot verbindt zich ertoe haar steentje bij te dragen door de volgende acties te ondernemen:
Artikel 4
De gemeenteraad geeft de burgemeester (wnd.) het mandaat om het toetredingsdocument (zie bijlage) tot het Europees Burgemeestersconvenant (Covenant of Mayors) 2050 te ondertekenen.
Artikel 5
Een afschrift van dit besluit en het door de burgemeester (wnd.) ondertekend toetredingsdocument zal bezorgd worden aan
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen aan het algemeen politiereglement van de stad Aarschot (wijziging GAS-wet, reglementering 'vuurwerk', rechtzetting foutieve nummering, gebrek aan basisonderhoud van handelspanden).
Wet van 11.12.2023 tot wijziging van de wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
De wetswijziging trad in werking op 8 januari 2024.
Eén van de belangrijkste wijzigingen is dat het maximale boetebedrag stijgt naar 500 euro voor meerderjarigen en ondernemingen. Het maximale boetebedrag voor minderjarigen blijft behouden op 175 euro;
Daarnaast worden er een aantal terminologische wijzigingen doorgevoerd.
Een aanpassing van het politiereglement dient te gebeuren om het maximale bedrag te kunnen opleggen aan de overtreders.
VOORSTEL tot aanpassing
Reglementeren van het gebruik van 'vuurwerk'
Artikel 4, eerste lid, 2° (hoofdstuk III - De openbare veiligheid en de vlotte doorgang, afdeling 2. Hinderlijke of gevaarlijke activiteiten in openbare ruimten) bepaalt dat het gebruik van vuurwerk verboden is behoudens vergunning van de bevoegde overheid.
Het is aangewezen om dit artikel te herformuleren en uit te breiden ter bescherming van de openbare veiligheid en gezondheid.
Meer en meer wordt vastgesteld dat bij het afsteken van vuurwerk personen verwond geraken.
Ook is het belangrijk ter bescherming voor dieren die door de luide, onverwachte knallen kampen met angst en stress. Ieder jaar vallen er tal van ongelukken te noteren door bange dieren die verloren lopen, gewond raken of zelfs sterven als gevolg van vuurwerk.
We vervangen 'vuurwerk' door de officiële term 'pyrotechnische artikelen' om zo een eenduidiger kader te creëren wat ook verwijst naar de bepalingen van de hogere regelgeving.
VOORSTEL tot aanpassing
artikel 4, eerste lid, 2°
Het is verboden in openbare ruimten, in voor het publiek toegankelijke plaatsen en in privé-eigendommen over te gaan tot een activiteit die de openbare veiligheid of de veilige en vlotte doorgang in het gedrang kan brengen, zoals:
2. vuur te maken, vuurwapens af te schieten, pyrotechnische artikelen* (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen, carbuurkanonnen af te schieten. In afwijking van het eerste lid kan de burgemeester voor uitzonderlijke gebeurtenissen vooraf de toelating verlenen om op een bepaalde plaats en gedurende een beperkte periode vuur te maken, pyrotechnische artikelen (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen of carbuurkanonnen af te vuren.
(*pyrotechnische artikelen (vuurwerk): artikelen met explosieve stoffen om warmte, licht, geluid, gas of rook of een combinatie ervan te produceren, zoals feestvuurwerk, spektakelvuurwerk, vuurwerk voor technisch gebruik en/of seinvuurwerk)
artikel 4, derde lid
Wapens, munitie, pyrotechnische artikelen (vuurwerk), voetzoekers of carbuurkanonnen die gebruikt worden in strijd met bovenvermelde bepalingen, worden in beslag genomen overeenkomstig de vigerende wetgeving.
Foutieve nummering van artikelen (rechtzetting)
Bij de redactie van het politiereglement is er een fout geslopen in de nummering van de artikelen van afdeling 12, 13 en 14 van hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid.
VOORSTEL tot aanpassing
Afdeling 12. Ordelijke en milieuvriendelijke verkiezingscampagne
Afdeling 13. Bewegwijzering industriezone Nieuwland
Afdeling 14. Schadelijke middelen
Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden
Sommige handelspanden in de stad geven een verwaarloosde indruk en zorgen voor een negatief straatbeeld wat zo sociale overlast veroorzaakt. Dit is frustrerend voor eigenaars die wel de moeite doen om hun handelspanden te onderhouden. Daarnaast trekt de verwaarlozing andere verwaarlozing aan en kan het een blijvende indruk nalaten op bezoekers van onze stad. Het is aangewezen om dit probleem aan te pakken. Daarom wordt voorgesteld om bij het gebrek aan basisonderhoud van handelspanden een gemeentelijke administratieve sanctie op te leggen. De voorgestelde werkwijze geeft de mogelijkheid om kort op de bal te spelen. De sanctionerend ambtenaar kan desnoods meerdere GAS-boetes opleggen, totdat het gebrek is aangepakt.
VOORSTEL tot toevoeging van afdeling 15. Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden (hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid) - artikel 85
Handelspanden en aanhorigheden in de gemeente dienen te voldoen aan een minimale vorm van basisonderhoud. Een gebrek aan basisonderhoud draagt bij tot een negatief straatbeeld en zorgt voor een onveilig gevoel en overlast.
Onder gebrekkig minimaal basisonderhoud wordt 1 of meerdere van de volgende gebreken verstaan:
Wanneer één of meerdere gebreken aan basisonderhoud worden vastgesteld, krijgt de eigenaar van het pand eerst een schriftelijke waarschuwing en een termijn van 30 dagen om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Wanneer het gebrek of de gebreken niet binnen de vooropgestelde termijn worden verholpen, kan de sanctionerend ambtenaar een gemeentelijke administratieve sanctie opleggen.
Na het opleggen van de gemeentelijke administratieve sanctie krijgt de eigenaar opnieuw 30 dagen de tijd om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Indien de termijn wederom niet gerespecteerd wordt, kan opnieuw een gemeentelijke administratieve sanctie worden opgelegd. Dit proces kan oneindig herhaald worden totdat al de gebreken zijn aangepakt en er niet langer sprake is van een gebrek aan minimaal basisonderhoud.
Wet van 11.12.2023 tot wijziging van de wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
De wetswijziging trad in werking op 8 januari 2024.
Eén van de belangrijkste wijzigingen is dat het maximale boetebedrag stijgt naar 500 euro voor meerderjarigen en ondernemingen. Het maximale boetebedrag voor minderjarigen blijft behouden op 175 euro;
Daarnaast worden er een aantal terminologische wijzigingen doorgevoerd.
Een aanpassing van het politiereglement dient te gebeuren om het maximale bedrag te kunnen opleggen aan de overtreders.
VOORSTEL tot aanpassing
Reglementeren van het gebruik van 'vuurwerk'
Artikel 4, eerste lid, 2° (hoofdstuk III - De openbare veiligheid en de vlotte doorgang, afdeling 2. Hinderlijke of gevaarlijke activiteiten in openbare ruimten) bepaalt dat het gebruik van vuurwerk verboden is behoudens vergunning van de bevoegde overheid.
Het is aangewezen om dit artikel te herformuleren en uit te breiden ter bescherming van de openbare veiligheid en gezondheid.
Meer en meer wordt vastgesteld dat bij het afsteken van vuurwerk personen verwond geraken.
Ook is het belangrijk ter bescherming voor dieren die door de luide, onverwachte knallen kampen met angst en stress. Ieder jaar vallen er tal van ongelukken te noteren door bange dieren die verloren lopen, gewond raken of zelfs sterven als gevolg van vuurwerk.
We vervangen 'vuurwerk' door de officiële term 'pyrotechnische artikelen' om zo een eenduidiger kader te creëren wat ook verwijst naar de bepalingen van de hogere regelgeving.
VOORSTEL tot aanpassing
artikel 4, eerste lid, 2°
Het is verboden in openbare ruimten, in voor het publiek toegankelijke plaatsen en in privé-eigendommen over te gaan tot een activiteit die de openbare veiligheid of de veilige en vlotte doorgang in het gedrang kan brengen, zoals:
2. vuur te maken, vuurwapens af te schieten, pyrotechnische artikelen* (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen, carbuurkanonnen af te schieten. In afwijking van het eerste lid kan de burgemeester voor uitzonderlijke gebeurtenissen vooraf de toelating verlenen om op een bepaalde plaats en gedurende een beperkte periode vuur te maken, pyrotechnische artikelen (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen of carbuurkanonnen af te vuren.
(*pyrotechnische artikelen (vuurwerk): artikelen met explosieve stoffen om warmte, licht, geluid, gas of rook of een combinatie ervan te produceren, zoals feestvuurwerk, spektakelvuurwerk, vuurwerk voor technisch gebruik en/of seinvuurwerk)
artikel 4, derde lid
Wapens, munitie, pyrotechnische artikelen (vuurwerk), voetzoekers of carbuurkanonnen die gebruikt worden in strijd met bovenvermelde bepalingen, worden in beslag genomen overeenkomstig de vigerende wetgeving.
Foutieve nummering van artikelen (rechtzetting)
Bij de redactie van het politiereglement is er een fout geslopen in de nummering van de artikelen van afdeling 12, 13 en 14 van hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid.
VOORSTEL tot aanpassing
Afdeling 12. Ordelijke en milieuvriendelijke verkiezingscampagne
Afdeling 13. Bewegwijzering industriezone Nieuwland
Afdeling 14. Schadelijke middelen
Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden
Sommige handelspanden in de stad geven een verwaarloosde indruk en zorgen voor een negatief straatbeeld wat zo sociale overlast veroorzaakt. Dit is frustrerend voor eigenaars die wel de moeite doen om hun handelspanden te onderhouden. Daarnaast trekt de verwaarlozing andere verwaarlozing aan en kan het een blijvende indruk nalaten op bezoekers van onze stad. Het is aangewezen om dit probleem aan te pakken. Daarom wordt voorgesteld om bij het gebrek aan basisonderhoud van handelspanden een gemeentelijke administratieve sanctie op te leggen. De voorgestelde werkwijze geeft de mogelijkheid om kort op de bal te spelen. De sanctionerend ambtenaar kan desnoods meerdere GAS-boetes opleggen, totdat het gebrek is aangepakt.
VOORSTEL tot toevoeging van afdeling 15. Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden (hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid) - artikel 85
Handelspanden en aanhorigheden in de gemeente dienen te voldoen aan een minimale vorm van basisonderhoud. Een gebrek aan basisonderhoud draagt bij tot een negatief straatbeeld en zorgt voor een onveilig gevoel en overlast.
Onder gebrekkig minimaal basisonderhoud wordt 1 of meerdere van de volgende gebreken verstaan:
Wanneer één of meerdere gebreken aan basisonderhoud worden vastgesteld, krijgt de eigenaar van het pand eerst een schriftelijke waarschuwing en een termijn van 30 dagen om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Wanneer het gebrek of de gebreken niet binnen de vooropgestelde termijn worden verholpen, kan de sanctionerend ambtenaar een gemeentelijke administratieve sanctie opleggen.
Na het opleggen van de gemeentelijke administratieve sanctie krijgt de eigenaar opnieuw 30 dagen de tijd om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Indien de termijn wederom niet gerespecteerd wordt, kan opnieuw een gemeentelijke administratieve sanctie worden opgelegd. Dit proces kan oneindig herhaald worden totdat al de gebreken zijn aangepakt en er niet langer sprake is van een gebrek aan minimaal basisonderhoud.
De gemeenteraad gaat akkoord met volgende wijzigingen:
Artikel 2. Reglementeren van het gebruik van 'vuurwerk'
De gemeenteraad gaat akkoord met volgende wijzigingen:
artikel 4, eerste lid, 2° (hoofdstuk III - De openbare veiligheid en de vlotte doorgang, afdeling 2. Hinderlijke of gevaarlijke activiteiten in openbare ruimten)
Het is verboden in openbare ruimten, in voor het publiek toegankelijke plaatsen en in privé-eigendommen over te gaan tot een activiteit die de openbare veiligheid of de veilige en vlotte doorgang in het gedrang kan brengen, zoals:
2. vuur te maken, vuurwapens af te schieten, pyrotechnische artikelen* (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen, carbuurkanonnen af te schieten. In afwijking van het eerste lid kan de burgemeester voor uitzonderlijke gebeurtenissen vooraf de toelating verlenen om op een bepaalde plaats en gedurende een beperkte periode vuur te maken, pyrotechnische artikelen (vuurwerk) af te steken, voetzoekers te laten ontploffen of carbuurkanonnen af te vuren.
(*pyrotechnische artikelen (vuurwerk): artikelen met explosieve stoffen om warmte, licht, geluid, gas of rook of een combinatie ervan te produceren, zoals feestvuurwerk, spektakelvuurwerk, vuurwerk voor technisch gebruik en/of seinvuurwerk)
artikel 4, derde lid (hoofdstuk III - De openbare veiligheid en de vlotte doorgang, afdeling 2. Hinderlijke of gevaarlijke activiteiten in openbare ruimten)
Wapens, munitie, pyrotechnische artikelen (vuurwerk), voetzoekers of carbuurkanonnen die gebruikt worden in strijd met bovenvermelde bepalingen, worden in beslag genomen overeenkomstig de vigerende wetgeving.
Artikel 3. Foutieve nummering van artikelen (rechtzetting)
De gemeenteraad gaat akkoord met de hernummering van de artikelen van afdeling 12, 13 en 14 van hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid.
Afdeling 12. Ordelijke en milieuvriendelijke verkiezingscampagne
Afdeling 13. Bewegwijzering industriezone Nieuwland
Afdeling 14. Schadelijke middelen
Artikel 4. Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden
De gemeenteraad gaat akkoord met toevoeging van afdeling 15. Gebrek aan basisonderhoud van handelspanden (hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid).
Artikel 85
Handelspanden en aanhorigheden in de gemeente dienen te voldoen aan een minimale vorm van basisonderhoud. Een gebrek aan basisonderhoud draagt bij tot een negatief straatbeeld en zorgt voor een onveilig gevoel en overlast.
Onder gebrekkig minimaal basisonderhoud wordt 1 of meerdere van de volgende gebreken verstaan:
Wanneer één of meerdere gebreken aan basisonderhoud worden vastgesteld, krijgt de eigenaar van het pand eerst een schriftelijke waarschuwing en een termijn van 30 dagen om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Wanneer het gebrek of de gebreken niet binnen de vooropgestelde termijn worden verholpen, kan de sanctionerend ambtenaar een gemeentelijke administratieve sanctie opleggen.
Na het opleggen van de gemeentelijke administratieve sanctie krijgt de eigenaar opnieuw 30 dagen de tijd om het desbetreffende gebrek of gebreken te verhelpen. Indien de termijn wederom niet gerespecteerd wordt, kan opnieuw een gemeentelijke administratieve sanctie worden opgelegd. Dit proces kan oneindig herhaald worden totdat al de gebreken zijn aangepakt en er niet langer sprake is van een gebrek aan minimaal basisonderhoud.
Artikel 5.
De voorgestelde wijzigingen treden onmiddellijk in werking.
De gemeenteraad duidt een gemeentelijke vertegenwoordiger aan in de functie van stemgerechtigd lid voor de Raad van bestuur in de Projectvereniging de Merode.
Gelet op de recent gewijzigde interne werkverdeling in het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 8 februari 2024 houdende aanstelling van mevrouw Isabelle Dehond, schepen voor Toerisme, ter vervanging van mevrouw Annick Geyskens om de stad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Toerisme Vlaams-Brabant vzw en haar voor te dragen als kandidaat-lid in de Raad van bestuur van Toerisme Vlaams-Brabant vzw;
Gelet op het verzoek van mevrouw Annick Geyskens om een gelijkaardige vervanging door te voeren in de projectvereniging De Merode waarin zij bij beslissing van de gemeenteraad van 9 mei 2019 werd aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger in de functie van stemgerechtigd lid in de raad van bestuur;
Aan de gemeenteraad wordt verzocht in te stemmen met de aanstelling van mevrouw Isabelle Dehond als gemeentelijk vertegenwoordiger in de functie van stemgerechtigd lid in de raad van bestuur voor projectvereniging De Merode.
Gelet op
Aan de gemeenteraad wordt verzocht in te stemmen met de aanstelling van mevrouw Isabelle Dehond als gemeentelijk vertegenwoordiger in de functie van stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur voor projectvereniging De Merode.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden en 1 niet gestemd.
Enig artikel
Mevrouw Isabelle Dehond, schepen, Testeltsesteenweg 116 te 3201 Aarschot, wordt aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger in de functie van stemgerechtigd lid voor de Raad van bestuur van de Projectvereniging de Merode.
De gemeenteraad duidt een gemeentelijk vertegenwoordiger aan in de functie van bestuurder voor de Raad van bestuur in de VZW de Merode
Gelet op de recent gewijzigde interne werkverdeling in het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het voorstel dat vandaag wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om mevrouw Isabelle Dehond, schepen voor Toerisme, ter vervanging van mevrouw Annick Geyskens aan te stellen als gemeentelijk vertegenwoordiger in de functie van stemgerechtigd lid in de raad van bestuur voor projectvereniging De Merode.
Overwegend dat het logisch is een gelijkaardige vervanging door te voeren voor de functie van bestuurder in de Raad van bestuur van VZW de Merode;
Aan de gemeenteraad wordt verzocht in te stemmen met de aanstelling van mevrouw Isabelle Dehond als gemeentelijk vertegenwoordiger in de functie van bestuurder in de Raad van Bestuur van VZW de Merode
Gelet op
Aan de gemeenteraad wordt verzocht in te stemmen met de aanstelling van mevrouw Isabelle Dehond als gemeentelijk vertegenwoordiger in de functie van bestuurder in de Raad van Bestuur van VZW de Merode
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden en 1 niet gestemd.
Enig artikel
Mevrouw Isabelle Dehond, schepen bevoegd voor toerisme, wordt aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger in de functie van bestuurder voor de Raad van bestuur in de VZW de Merode
De heer Ronny De Rijck wordt voor de Open VLD-fractie aangesteld als lid van gemeenteraadscommissie voor burgerzaken, administratieve vereenvoudiging, ICT en digitalisering, openbaar ambt en vorming, personeel, onthaal, dierenwelzijn, ter vervanging van mevrouw Isabelle Dehond.
Gelet op
Naar aanleiding van haar aanstelling als vierde schepen, vraagt mevrouw Isabelle Dehond zich te laten vervangen in de gemeenteraadscommissie voor burgerzaken, administratieve vereenvoudiging, ICT en digitalisering, openbaar ambt en vorming, personeel, onthaal en dierenwelzijn.
De heer Ronny De Rijck wordt voorgedragen om mevrouw Isabelle Dehond te vervangen in de functie die zij bekleedde in deze commissie.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden en 1 niet gestemd.
Enig artikel
De heer Ronny De Rijck wordt voor de Open VLD-fractie aangesteld als lid van gemeenteraadscommissie voor burgerzaken, administratieve vereenvoudiging, ICT en digitalisering, openbaar ambt en vorming, personeel, onthaal, dierenwelzijn, ter vervanging van mevrouw Isabelle Dehond.
De gemeenteraad gaat akkoord met de toetredingsovereenkomst dienstverlening Digitaal Archief Vlaanderen (DAV) inclusief het bestelformulier voor de aansluiting op het Serieregister.
Het Serieregister is het centrale register waarin Vlaamse overheidsinstanties de categorieën van bestuursdocumenten (series) waarvoor ze de bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen en de selectieregels overeenkomstig artikel III.82,§2 van het Bestuursdecreet van 07.12.2018 moeten publiceren. Het Serieregister maakt het mogelijk om series op een efficiënte manier aan te maken en in te dienen ter goedkeuring bij de bevoegde selectiecommissie, zoals bedoeld in artikel III.88,§1 van het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Dat centrale register, ofwel Serieregister, maakt deel uit van de gratis dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen en vormt tevens een belangrijke schakel in het standaardiseren van overheidsinformatie. De aansluiting op het Serieregister vormt eveneens een noodzakelijk voorwaarde om op termijn gebruik te kunnen maken van het E-depot van Digitaal Archief Vlaanderen (DAV). De kerndoelstelling van het E-depot is het beheren, bewaren en ontsluiten van digitale overheidsinformatie, in de vorm van afgewerkte dossiers of afgesloten informatie, op zowel korte als lange termijn.
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de delen 1, 2 en 6 van de Hoofdovereenkomst goed te keuren. De toetreding tot deze delen is gratis.
Het Serieregister is het centrale register waarin Vlaamse overheidsinstanties de categorieën van bestuursdocumenten (series) waarvoor ze de bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen en de selectieregels overeenkomstig artikel III.82,§2 van het Bestuursdecreet van 07.12.2018 moeten publiceren. Het Serieregister maakt het mogelijk om series op een efficiënte manier aan te maken en in te dienen ter goedkeuring bij de bevoegde selectiecommissie, zoals bedoeld in artikel III.88,§1 van het Bestuursdecreet van 07.12.2018.
Dat centrale register, ofwel Serieregister, maakt deel uit van de gratis dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen en vormt tevens een belangrijke schakel in het standaardiseren van overheidsinformatie. De aansluiting op het Serieregister vormt eveneens een noodzakelijk voorwaarde om op termijn gebruik te kunnen maken van het E-depot van Digitaal Archief Vlaanderen (DAV). De kerndoelstelling van het E-depot is het beheren, bewaren en ontsluiten van digitale overheidsinformatie, in de vorm van afgewerkte dossiers of afgesloten informatie, op zowel korte als lange termijn.
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de delen 1, 2 en 6 van de Hoofdovereenkomst goed te keuren. De toetreding tot deze delen is gratis.
Enig Artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met de toetredingsovereenkomst dienstverlening Digitaal Archief Vlaanderen (DAV) inclusief het bestelformulier voor de aansluiting op het Serieregister.
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aarschot en de stad Leuven m.b.t. het personeel dat ter beschikking wordt gesteld van het Veilig Huis Oost-Brabant.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Leuven en stad Aarschot m.b.t. het personeel dat ter beschikking wordt gesteld van het Veilig Huis Oost-Brabant.
Het Veilig Huis Oost-Brabant is een regionale netwerkorganisatie die de expertise van verschillende diensten rond intrafamiliaal geweld (IFG) bundelt om deze maatschappelijke problematiek op een duurzame, efficiënte en doeltreffende manier aan te pakken. Het doel van het Veilig Huis Oost-Brabant bestaat erin om zowel slachtoffers als de andere leden van het cliëntsysteem efficiënter en laagdrempeliger toegang te verlenen tot alle noodzakelijke diensten, en om de verbinding en samenwerking tussen die diensten onderling te verbeteren.
Voor de functie van casusregisseur (spoor 2) zal de stad Leuven 2 VTE (graad consulent, weddeschaal B1-B3) ter beschikking stellen van het Veilig Huis Oost-Brabant. Zij worden evenredig ingezet in Leuven en Aarschot in functie van het inwonersaantal van de 2 steden. In de samenwerkingsovereenkomst wordt vastgelegd dat de stad Aarschot 23% van de personeelskosten zal dragen.
Gelet op de toelichting van Korpschef Bart Van Thielen aan het college van burgemeester en schepenen, d.d. 17 februari 2023, en de gemeenteraad, d.d. 9 maart 2023, zie powerpoint in bijlage, m.b.t. de voorstelling van Intrafamiliaal Geweld IFG-centrum arrondissement Leuven met een satelliet in Aarschot.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van de stad Leuven, d.d. 27 november 2023 houdende goedkeuring van de kaderovereenkomst en engagementsverklaring inzake de inrichting en financiering Veilig Huis Oost-Brabant.
In de engagementsverklaring bij de Kaderovereenkomst engageert de stad Leuven zich tot oa. "De inzet via een samenwerking met de gemeenten behorende onder het werkingsgebied van de politiezones Leuven en Aarschot van 2 VTE (in dienst van de stad Leuven en onderling verdeeld aan de hand van het inwonersaantal per gemeente) voor de functies van casusregisseur spoor 2, alsook een back-up in het kader van informatiedeling."
Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Leuven en stad Aarschot m.b.t. het personeel dat ter beschikking wordt gesteld van het Veilig Huis Oost-Brabant.
In het meerjarenplan van de stad Aarschot is vanaf 2024 jaarlijks een bedrag van 40.000 euro (raming MJP105566) opgenomen ter financiering van de samenwerking tussen de politiezones Aarschot en Leuven inzake de casusondersteuning.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de engagementsverklaring en kaderovereenkomst inzake het Veilig Huis Oost-Brabant, in bijlage, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van de stad Leuven in zitting van 27 november 2023.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aarschot en de stad Leuven m.b.t. het personeel dat ter beschikking wordt gesteld van het Veilig Huis Oost-Brabant.
De jaarrekening en het jaarverslag van 2023 van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei worden goedgekeurd.
Op 22 juni 2023 werd de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei goedgekeurd door de gemeenteraad.
Volgens artikel 15 en 16 van de samenwerkingsovereenkomst gebeurt er een jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraad. Het jaarverslag en de jaarrekening worden ter goedkeuring voorgelegd.
Voorstel van besluit:
De jaarrekening en het jaarverslag van 2023 van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei wordt goedgekeurd.
Op 22 juni 2023 werd de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei goedgekeurd door de gemeenteraad.
Volgens artikel 15 en 16 van de samenwerkingsovereenkomst gebeurt er een jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraad. Het jaarverslag en de jaarrekening worden ter goedkeuring voorgelegd.
Overwegende dat:
Enig artikel
De jaarrekening en het jaarverslag van 2023 van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei worden goedgekeurd.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nele Pelgrims
Het ouderschap is een prachtige reis, maar helaas worden sommige gezinnen geconfronteerd met het ondenkbare verlies van een kind. Ouders die deze pijnlijke weg bewandelen, worden vaak liefdevol 'sterrenouders' genoemd, omdat hun kostbare kinderen nu schitteren als sterren aan de hemel.
Om deze sterrenouders een hart onder de riem te steken en erkenning te geven aan de liefde en het verdriet dat ze met zich meedragen, zou ik willen vragen dat ook Aarschot een sterrenregister opent. In mei 2023 startte stad Oostende in samenwerking met VZW Boven De Wolken met het eerste sterrenregister in België. Nadien riepen Vlaanderen en VVSG alle Vlaamse steden en gemeenten op om werk te maken van dit Sterrenregister, gesteund door VZW Boven De Wolken, Berrefonds en Met Lege Handen. Op die manier krijgen alle ouders de mogelijkheid hun kindje, zei het symbolisch, een naam te geven. Een initiatief dat al snel navolging vond waardoor nu al 101 steden en gemeenten een sterrenregister hebben.
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk en helend dit kan zijn voor ouders die te vroeg afscheid moeten nemen van hun kindje. Dit sterrenregister kan dienen als een tastbare herinnering en eerbetoon aan alle sterrenkindjes van Aarschot die ons helaas te vroeg hebben verlaten. Bovendien kan het een bron van troost en steun zijn voor de betrokken families, wetende dat de gemeenschap hun verdriet erkent en deelt.
Het zou een teken van medeleven en solidariteit zijn, waardoor sterrenouders zich gesteund voelen in hun rouwproces. Graag nodig ik u dus uit om dit voorstel te overwegen. Voor meer informatie kan u altijd terecht bij VZW Boven De Wolken. Deze organisatie werd trouwens reeds gesteund door Ladies Circle Aarschot, een organisatie waar ik ook lid van ben.
Dank u wel voor uw aandacht en overweging. Ik kijk uit naar een positieve reactie en hoop dat we samen iets moois kunnen creëren voor de sterrenouders in onze stad en ook Aarschot een warme thuis te maken voor sterrenouders.
Met vriendelijke groet, Nele Pelgrims
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Thomas Salaets
Op de gemeenteraad van januari 2024 stond een punt geagendeerd met betrekking tot een omgevingsaanvraag ingediend voor verkaveling van ’t Schors. Dit werd toen door burgemeester en schepenen van de agenda gehaald omdat het dossier niet ‘klaar’ was. Op 1 maart 2024 werd door het college van burgemeester en schepen vastgesteld dat de antwoordtermijn verstreken was. De vergunning werd dan ook stilzwijgend geweigerd.
Graag willen we bij dit dossier in eerste instantie opheldering vragen omtrent de gevolgde chronologie en welke bijhorende stappen hier concreet ondernomen zijn sinds het schrappen van dit agendapunt op de gemeenteraad van januari 2024. De gang van zaken lijkt op z'n minst ongewoon.
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 8 februari 2024
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 15.12.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 08.02.2024 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 08.02.2024 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.