Leegstand is één van de meest hinderlijke elementen in het straatbeeld van een handels- en/of dorpskern. Het heeft een nefaste impact op de beeldkwaliteit, het handelsapparaat en de sfeer en beleving in een handels- of dorpskern. Het is daarom wenselijk dat langdurige leegstand van handelspanden voorkomen en bestreden wordt.
VOORSTEL om een integraal leegstandsbeleid uit te rollen waarbij zowel stimulerende als ontradende maatregelen worden toegepast.
VOORSTEL voor een gemeentelijk reglement voor het faciliteren van de verfraaiing van handelspanden zodat handelspanden aangepast kunnen worden aan de huidige noden van ondernemers om het verhuren ervan te faciliteren.
Overwegende dat
De nodige kredieten moeten worden voorzien bij de eerstkomende budgetwijziging.
Noot: De subsidie kan pas uitgekeerd worden na oplevering van de werken en na een gunstige beoordeling van het aanvraagdossier.
Noot: De stad Aarschot kan vanaf 15 augustus subsidies aanvragen bij VLAIO: er is Vlaamse cofinanciering mogelijk als gemeenten op basis van een eigen gemeentelijk reglement aan handelaars of eigenaars van handelspanden een premie toekennen voor investeringen aan het handelspand (gevelverfraaiing, aanpassingswerken om panden te vergroten of op te delen...).
Artikel 1: Begripsomschrijving
Voor de toepassing van dit reglement worden volgende definities of indicaties gehanteerd:
1° Handelszaak: elke commerciële onderneming waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen vereist is en die de uitoefening van een kleinhandel of horecazaak tot doel heeft.
2° Handelspand: het onroerend goed, waarin de handelszaak wordt uitgebaat, met uitsluiting van alle delen die niet uitsluitend gebruikt worden ten behoeve van de uitbating van de handelszaak.
3° Handelaar: de uitbater, natuurlijke of rechtspersoon, van de handelszaak.
4° Commerciële ruimte: oppervlakte bestemd voor de verkoop en toegankelijk voor publiek.
5° Kernwinkelgebied: volgende straten behoren tot het kernwinkelgebied. Waar huisnummers worden vermeld, beperkt het reglement zich tot de opgegeven nummers. In de andere gevallen worden de volledige straten bedoeld.
HOOFDSTUK I: ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel 2. Begunstigden
De subsidie kan aangevraagd worden door een natuurlijke persoon of een rechtspersoon die:
Artikel 3. Cumuleerbaarheid
§ 1. De subsidies vermeld in dit reglement zijn cumuleerbaar met andere stedelijke subsidies.
§ 2. De maximale totale subsidie voor alle subsidietypes samen bedraagt 15.000,- euro per handelspand.
Artikel 4. Toepassingsgebied
§ 1. De subsidie is enkel van toepassing op handelspanden:
§ 2. Het handelspand moet ten minste vijf jaar na uitkering van de subsidie zonder onderbreking de stedenbouwkundige bestemming van handel of horeca behouden.
§ 3. Het handelspand moet ten minste 5 jaar na uitkering van de subsidie een handelszaak herbergen, tenzij er sprake is van overmacht. In de periode van 5 jaar na de uitbetaling van de subsidie moet de handelszaak ten minste 5 dagen per week geopend zijn, met een minimum gemiddelde van 5 uren per dag. Voor horecazaken geldt dat ze minstens 4 dagen per week, met een minimum gemiddelde van 5 uren per dag geopend zijn. Inden de zaak enkel op afspraak open is, kan er geen subsidie verkregen worden.
§ 4. Aanpassingswerken komen enkel in aanmerking voor de subsidies vermeld in artikel 3 voor zover:
§ 5. Activiteiten die uitdrukkelijk uitgesloten worden:
§ 6. Kosten die uitdrukkelijk uitgesloten worden:
HOOFDSTUK II: SUBSIDIEERBARE WERKEN
Artikel 5. Gevelrenovatie van handelspanden binnen het kernwinkelgebied en de winkelkern Rillaar
§ 1. In de laatste 10 jaar werd nog geen premie voor gevelrenovatie toegekend door de stad Aarschot voor het betrokken pand;
§ 2. De renovatie maakt deel uit van een volledige gevelrenovatie;
§ 3. De aanvrager is verplicht onvergunde gevelconstructies te verwijderen.
Artikel 6. Aanpassingswerken voor wonen of werken boven handelszaken in het kernwinkelgebied en de winkelkern Rillaar
§ 1. Enkel verbouwingswerken die wonen of werken boven handelszaken in het kernwinkelgebied mogelijk maken, komen in aanmerking voor de subsidie:
§ 2. De toegankelijk gemaakte woonruimtes moeten als voorwaardige woningen kunnen beschouwd worden en hebben minimum 60 m² woonoppervlakte;
§ 3. Gedurende een periode van vijf jaar, te rekenen vanaf de datum van betaling van de subsidie, moet de nieuwe aparte toegang behouden blijven;
§ 4. Een afgevaardigde van het stadsbestuur krijgt toegang tot het handels- of horecapand en de bovenliggende woon- en werkruimtes om de naleving van de bepalingen van dit reglement te controleren.
Artikel 7. Verhuis van een handelszaak van buiten naar binnen het kernwinkelgebied
De subsidie kan aangevraagd worden onder de volgende voorwaarden:
Artikel 8. Aanpassingswerken om van meerdere panden één geschikt handelspand te maken binnen het kernwinkelgebied
§ 1. Enkel verbouwingswerken om van meerdere panden één geschikt handelspand in het kernwinkelgebied mogelijk maken, komen in aanmerking voor de subsidie:
§ 2. Een (1) maand na de uitbetaling van de subsidie wordt effectief een handels- of horecazaak uitgebaat.
HOOFDSTUK III: SUBSIDIEBEDRAGEN
Artikel 9. Subsidiebedragen
§ 1. Gevelrenovatie van handelspanden binnen het kernwinkelgebied: 40 % van de totale kostprijs met een maximum van 5.000,- euro.
§2. Aanpassingswerken voor wonen of werken boven handelszaken in het kernwinkelgebied: tot max. 40 % van de totale kostprijs met een maximum van 7.500,- euro.
§ 3. Verhuis van een handelszaak van buiten naar binnen het kernwinkelgebied: tot max. 40 % van de totale kostprijs met een maximum van 5.000,- euro.
§ 4. Aanpassingswerken om van meerdere panden één geschikte handelszaak te maken binnen het kernwinkelgebied: tot max. 40 % van de totale kostprijs met een maximum van 7.500,- euro.
§ 5. Het subsidiebedrag wordt berekend op basis van de voorgelegde en aanvaarde facturen, exclusief btw.
§ 6. Facturen kunnen geheel of gedeeltelijk geweigerd worden omdat de werkzaamheden waarop ze betrekking hebben niet in aanmerking komen. Daarom is het belangrijk dat de aanvrager op de facturen aanduidt welke werken in aanmerking komen. Facturen die onduidelijk zijn of waarvan niet af te leiden valt over welke werken het precies gaat, worden onontvankelijk verklaard.
Artikel 10. Bijkomende bepalingen
§ 1. Elk subsidietype uit dit reglement kan slechts éénmaal per pand bekomen worden binnen de looptijd van het reglement.
§ 2. De dossiers worden behandeld a rato van indiening en tot uitputting van het goedgekeurde krediet.
§ 3. Er wordt een subsidiepot van 50.000,- euro voorzien per jaar. Omwille hiervan worden dossiers behandeld op basis van het FIFO-principe (first in, first out).
§ 4. Wanneer sprake is van samenvoeging van panden, worden de samen te voegen panden beschouwd als één pand.
HOOFDSTUK IV: AANVRAAG VAN DE SUBSIDIE
Artikel 11. Aanvraagdossier
§ 1. De aanvraag kan enkel gebeuren via het daartoe voorziene aanvraagformulier. Dit aanvraagformulier moet volledig ingevuld en ondertekend zijn.
§ 2. De aanvraag van de subsidie bevat minimaal de volgende documenten:
§ 3. Ongeacht bovenstaande bepalingen moet aan volgende voorwaarden voldaan zijn met betrekking tot de facturen die worden ingediend:
§ 3. Controles ter verifiëring moeten indien nodig toegelaten worden. De uitvoering van de werken is gebeurd volgens de geldende bepalingen van dit reglement.
§ 2. De aanvraag wordt ingediend tegen ontvangstbewijs op volgend adres
Stadsbestuur Aarschot
t.a.v. Dienst Economie
Ten Drossaarde 1
3200 Aarschot
§ 3. De subsidie wordt aangevraagd max. 12 maanden na de factuurdatum.
Artikel 12. Ontvankelijkheid
§ 1. Om ontvankelijk te zijn, dient het aanvraagformulier volledig ingevuld en ondertekend te zijn. Alle bijlagen zoals omschreven in artikel 17 § 1 dienen toegevoegd te zijn.
§ 2. De ontvankelijk van een aanvraagdossier wordt ten laatste één maand na de indiening van de aanvraag meegedeeld per brief of per mail.
§ 3. Indien een element ontbreekt, is het dossier onontvankelijk. De aanvrager krijgt bij onontvankelijkheid één maand de tijd om de ontbrekende stukken toe te voegen. Indien dit niet gebeurt, moet de aanvrager een nieuw dossier indienen.
Artikel 13. Beslissing
§ 1. Het college van burgemeester en schepenen beslist op advies van de bevoegde stedelijke diensten de aanvraag goed te keuren of te weigeren, en deelt binnen drie maanden na indienen van de ontvankelijke aanvraag haar beslissing mee aan de aanvrager.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn voor de behandeling van de aanvraag. Indien de aanvrager hierbij zijn medewerking weigert, vervalt het recht op de subsidie.
Artikel 16. Uitbetaling
Na een positieve beslissing wordt de subsidie binnen de dertig dagen uitbetaald door overschrijving op het rekeningnummer van de gerechtigde(n).
HOOFDSTUK V: TERUGVORDEREN VAN DE SUBSIDIE
Artikel 17.
Het college van burgemeester en schepenen zal de terugvordering van de subsidie eisen, vermeerderd met de wettelijke interest in de volgende gevallen:
Artikel 18.
Het college van burgemeester en schepenen kan de terugvordering van de subsidie eisen pro rata van het aantal overblijvende jaren en verhoogd met de wettelijke interesten op deze sommen vanaf de datum van ingebrekestelling met aanmaning van terugbetaling indien:
HOOFDSTUK VI: SLOTBEPALINGEN
Artikel 20. Bevoegde rechtbank
Voor betwistingen is enkel de rechtbank van Leuven bevoegd.
Artikel 21. Ondeelbaarheid
Indien een clausule uit deze overeenkomst ongeldig wordt bevonden, tast dit niet de geldigheid van de gehele overeenkomst aan. Partijen zullen zich in dit geval inspannen een nieuwe, geldige clausule op te stellen die zo dicht mogelijk de ongeldige clausule benadert binnen de strekking van de overeenkomst.
Artikel 28. Cumuleerbaarheid
De subsidie voor renovatie- en/of verfraaiingswerken zoals omschreven in dit reglement, toegekend door het stadsbestuur van Aarschot in kader van de leegstandsbestrijding, is niet cumuleerbaar met andere steunmaatregelen van de stad Aarschot voor dezelfde werken.
De aanvrager verbindt zich ertoe, door de ondertekening van het aanvraagdossier, om de ingediende facturen voor deze subsidie niet meer te gebruiken voor het bekomen van andere toelagen.
Artikel 29. Overdraagbaarheid
Principieel toegekende subsidies kunnen niet overgedragen worden naar een overnemende handelaar of eigenaar.
Artikel 30.
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2022.