Gelet op
Artikel 5 van de wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's bepaalt dat de beslissing tot het plaatsen van één of meer bewakingscamera's in een niet-besloten plaats wordt genomen nadat de gemeenteraad een positief advies heeft gegeven. De gemeenteraad verstrekt zijn advies na voorafgaandelijk de korpschef van de politiezone te hebben geraadpleegd.
Gelet op het ADVIES VAN DE KORPSCHEF VAN DE POLITIEZONE AARSCHOT over de plaatsing en gebruik van vaste bewakingscamera's op niet-besloten, publiek permanent toegankelijke plaatsen - Schaluin - Gasthuisstraat, als in bijlage gevoegd.
VEILIGHEIDSPROBLEMEN
De voornaamste veiligheidsproblemen die aan de basis liggen van de beslissing om bewakingscamera’s te plaatsen in de uitgangsbuurt Schaluin-Gasthuisstraat zijn:
Uit de jaarverslagen van de politiezone Aarschot blijkt dat er in 2024 11.521 meldingen (10.978 in 2023) waren. Daarnaast werden er 9.359 interventies (8779 in 2023) uitgevoerd, waarvan 351 interventies m.b.t. dronken personen (3,75%), 414 interventies m.b.t. diefstallen (4,42%) en 370 interventies m.b.t. geluidsoverlast (3,95%). Er waren ook 176 bestuurlijke aanhoudingen (180 in 2023). Deze cijfers tonen aan dat er een dringende noodzaak is aan preventieve en reactieve maatregelen zoals camerabewaking.
SUBSIDIARITEIT en PROPORTIONALITEIT
Camerabewaking is in deze context een proportioneel en gepast instrument:
De beelden zullen enkel in real-time bekeken worden door de politiediensten, conform art. 5, §4 van de Camerawet.
CONFORMITEIT MET HET ZONALE VEILIGHEIDSPLAN
Conform het zonale veiligheidsplan 2020–2025 maakt de aanpak m.b.t. volgende fenomenen:
deel uit van de reguliere werking en permanente aandacht binnen de basisfunctionaliteiten van de lokale politiezone Aarschot.
Door middel van efficiënte registratie, analyse, gerichte acties, toezicht en opsporing wensen wij met deze inbedding in de reguliere politiewerking bij te dragen tot een verhoging van het veiligheidsgevoel bij de buurtbewoners, van de leefbaarheid in risicobuurten en de netheid van het openbare domein.
De inzet van camerabewaking past binnen deze strategie en versterkt de samenwerking tussen politie, stadsdiensten en burgers.
CONCLUSIE
Rekening houdende met deze elementen adviseren wij gunstig over de nood en de opportuniteit om bewakingscamera’s te installeren in de uitgangsbuurt Schaluin- Gasthuisstraat. Volgens de Camerawet dient men deze locatie te catalogeren als een niet-besloten, publiek permanent toegankelijke plaats. De betrokken straten zijn Schaluin, Schaluinevest, Gasthuisstraat, Bekafstraat, Bogaardenlaan, Bogaardenstraat, Bekaflaan en andere overlast- en criminaliteitsgevoelige hotspots.
De verwerking van de beelden is toereikend, ter zake dienend en niet overmatig. De veiligheid en de preventie worden sterk verhoogd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een positief advies te verlenen over de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's in de uitgangsbuurt Schaluin-Gasthuisstraat, in uitvoering van de Camerawet om misdrijven te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, en de orde te handhaven.
De camera's moeten de veiligheid en de overlastbestrijding in die buurt op een actieve wijze ondersteunen.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het positief advies van de korpschef, als in bijlage gevoegd.
Artikel 2
De gemeenteraad beslist positief advies te verlenen over de plaatsing en het gebruik van de vaste bewakingscamera’s in de uitgangsbuurt Schaluin - Gasthuisstraat.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde reglement cameratoezicht op de niet-besloten, publiek permanent toegankelijke plaats, uitgangsbuurt Schaluin - Gasthuisstraat goed.
Artikel 4
De gemeenteraad delegeert de bevoegdheid voor het bepalen van de plaatsen van de bewakingscamera's in de uitgangsbuurt Schaluin - Gasthuisstraat aan het college van burgemeester en schepenen.