Terug
Gepubliceerd op 23/06/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 19/06/2025 - 20:00

Het gebruik van vaste bewakingscamera’s op niet-besloten, publiek permanent toegankelijke plaatsen m.n. Schaluin-Gasthuisstraat en goedkeuring reglement cameratoezicht

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Jill Schellens, Gerry Vranken, Annick Geyskens, Nicole Van Emelen, Ronny De Rijck, Kurt Lemmens, schepenen
Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Leo Janssens, Koen Nijs, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Thomas Salaets, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Marnik Jordens, Liesbeth Roelants, Ansje Vicca, Els Wouters, Elke Peeters, Berdien Verbruggen, Joke Hoornaert, Julien Heylen, Klaartje Bruyninckx, Peggy de Jonge, Guido Vencken, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Nico Creces, Rozane De Cock, gemeenteraadsleden
Regelgeving

Gelet op

  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 8.12.1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (opgeheven door de wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens; de bestaande wetten, koninklijke besluiten en elke andere reglementering die verwijzen naar de wet van 08.12.1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, worden geacht te verwijzen naar de nieuwe wet);
  • het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • de wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de wet van 21.03.2018, art. 5, §2 (vaste bewakingscamera) art. 5, §2/1 (tijdelijke vaste bewakingscamera);
  • de Ministeriële Omzendbrief betreffende de Wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, art. 2.1 (deze Omzendbrief wordt niet opgeheven na de wetswijzigingen van 2018);
  • het Koninklijk Besluit van 28.05.2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10.02.2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt (aanpassing bestaande en nieuwe pictogrammen bewakingscamera’s uiterlijk op 11.12.2018);
  • Verord. (EU) nr. 2016/679, 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot “AVG”;
  • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse Regering;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
  • het Koninklijk Besluit van 08.05.2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten;
  • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
  • het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden;
Feiten, context en motivering

Artikel 5 van de wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's bepaalt dat de beslissing tot het plaatsen van één of meer bewakingscamera's in een niet-besloten plaats wordt genomen nadat de gemeenteraad een positief advies heeft gegeven. De gemeenteraad verstrekt zijn advies na voorafgaandelijk de korpschef van de politiezone te hebben geraadpleegd.

 

Gelet op het ADVIES VAN DE KORPSCHEF VAN DE POLITIEZONE AARSCHOT over de plaatsing en gebruik van vaste bewakingscamera's op niet-besloten, publiek permanent toegankelijke plaatsen - Schaluin - Gasthuisstraat, als in bijlage gevoegd.

 

VEILIGHEIDSPROBLEMEN

De voornaamste veiligheidsproblemen die aan de basis liggen van de beslissing om bewakingscamera’s te plaatsen in de uitgangsbuurt Schaluin-Gasthuisstraat zijn:

  • Stijgend aantal meldingen van openbare dronkenschap en vechtpartijen, die jaar na jaar in de top van de criminaliteitsstatistieken staan voor Aarschot;
  • Toenemende overlast in Aarschot door samenscholingen, lawaaihinder en baldadigheid, vooral tijdens weekends en evenementen;
  • Verdachte gedragingen die wijzen op voorbereidingen tot misdrijven tegen de openbare orde;
  • Diefstallen, aanrandingen en vechtpartijen die zich voordoen op de recreatie- en evenementenlocaties van Aarschot, vaak zonder getuigen;
  • Behoefte aan crowd management bij evenementen en drukke momenten, waarbij snelle detectie van opstootjes of paniekreacties cruciaal is;
  • Verhoogd onveiligheidsgevoel bij bewoners en bezoekers, wat leidt tot een daling van het veiligheidsgevoel bij het gebruik van het openbaar domein.

 

Uit de jaarverslagen van de politiezone Aarschot blijkt dat er in 2024 11.521 meldingen (10.978 in 2023) waren. Daarnaast werden er 9.359 interventies (8779 in 2023) uitgevoerd, waarvan 351 interventies m.b.t. dronken personen (3,75%), 414 interventies m.b.t. diefstallen (4,42%) en 370 interventies m.b.t. geluidsoverlast (3,95%). Er waren ook 176 bestuurlijke aanhoudingen (180 in 2023). Deze cijfers tonen aan dat er een dringende noodzaak is aan preventieve en reactieve maatregelen zoals camerabewaking.

 

SUBSIDIARITEIT en PROPORTIONALITEIT

Camerabewaking is in deze context een proportioneel en gepast instrument:

  • Het laat toe om real-time toezicht te houden op risicovolle zones;
  • Het verhoogt de objectieve veiligheid door snellere detectie en interventie;
  • Het verhoogt de subjectieve veiligheid bij bewoners en bezoekers;
  • Het ondersteunt de identificatie en opsporing van daders en voertuigen;
  • Het is een aanvulling op bestaande maatregelen zoals patrouilles, buurtwerk en gemeenschapswachten.


De beelden zullen enkel in real-time bekeken worden door de politiediensten, conform art. 5, §4 van de Camerawet.

 

CONFORMITEIT MET HET ZONALE VEILIGHEIDSPLAN

Conform het zonale veiligheidsplan 2020–2025 maakt de aanpak m.b.t. volgende fenomenen:

  • openbare ordeverstoring, 
  • geweldsdelicten, 
  • overlast en 
  • eigendomscriminaliteit 

deel uit van de reguliere werking en permanente aandacht binnen de basisfunctionaliteiten van de lokale politiezone Aarschot.

Door middel van efficiënte registratie, analyse, gerichte acties, toezicht en opsporing wensen wij met deze inbedding in de reguliere politiewerking bij te dragen tot een verhoging van het veiligheidsgevoel bij de buurtbewoners, van de leefbaarheid in risicobuurten en de netheid van het openbare domein.

De inzet van camerabewaking past binnen deze strategie en versterkt de samenwerking tussen politie, stadsdiensten en burgers.

 

CONCLUSIE

  1. Cameratoezicht kan zowel als preventieve maatregel door de betrokkenen als voor de identificatie en opsporing van daders en voertuigen door de lokale politiedienst een meerwaarde inhouden wanneer binnen deze bewaakte zone het openbaar domein gefilmd wordt. Het bekijken van beelden in real-time en het identificeren en opsporen van daders kan enkel gebeuren door de politiediensten. 
  2. Door de draagwijdte en de aard van de geregistreerde criminaliteit op betrokken locatie blijkt dat een veiligheidsprobleem/onveiligheidsgevoel aanwezig zal zijn. Camerabewaking kan dit probleem of dit gevoel reduceren, maar dient steeds gezien te worden als één instrument in een geheel van maatregelen die de veiligheid in deze zone moeten verhogen.
  3. De inzet van camerabewaking doet geen afbreuk aan de veelheid van inspanningen van straathoekwerk, buurtwerk, jeugdwerk, gemeenschapswachten, gemeente en politiediensten die blijvend worden geleverd om de geschetste veiligheidsproblematiek te bestrijden.
  4. Het effect op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer moet door de verantwoordelijke verwerker (in casu de stad Aarschot) worden nagegaan. De verantwoordelijke voor de verwerking staat in voor de impactanalyse op dataprotectie, de melding van de camerabewaking en het bijhouden van het register van de camerabewaking (Koninklijk Besluit van 8 mei 2018) en het plaatsen van de nodige pictogrammen (Koninklijk Besluit van 28 mei 2018). 

 

Rekening houdende met deze elementen adviseren wij gunstig over de nood en de opportuniteit om bewakingscamera’s te installeren in de uitgangsbuurt Schaluin- Gasthuisstraat. Volgens de Camerawet dient men deze locatie te catalogeren als een niet-besloten, publiek permanent toegankelijke plaats. De betrokken straten zijn Schaluin, Schaluinevest, Gasthuisstraat, Bekafstraat, Bogaardenlaan, Bogaardenstraat, Bekaflaan en andere overlast- en criminaliteitsgevoelige hotspots.

De verwerking van de beelden is toereikend, ter zake dienend en niet overmatig. De veiligheid en de preventie worden sterk verhoogd.

 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een positief advies te verlenen over de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's in de uitgangsbuurt Schaluin-Gasthuisstraat, in uitvoering van de Camerawet om misdrijven te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, en de orde te handhaven.

De camera's moeten de veiligheid en de overlastbestrijding in die buurt op een actieve wijze ondersteunen.

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Jill Schellens, Gerry Vranken, Annick Geyskens, Nicole Van Emelen, Ronny De Rijck, Kurt Lemmens, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Leo Janssens, Koen Nijs, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Thomas Salaets, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Marnik Jordens, Liesbeth Roelants, Ansje Vicca, Els Wouters, Elke Peeters, Berdien Verbruggen, Joke Hoornaert, Julien Heylen, Klaartje Bruyninckx, Peggy de Jonge, Guido Vencken, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Jill Schellens, Gerry Vranken, Annick Geyskens, Nicole Van Emelen, Ronny De Rijck, Kurt Lemmens, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Leo Janssens, Koen Nijs, Stef Van Calster, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Marnik Jordens, Liesbeth Roelants, Ansje Vicca, Els Wouters, Elke Peeters, Berdien Verbruggen, Joke Hoornaert, Julien Heylen, Klaartje Bruyninckx, Peggy de Jonge, Guido Vencken
Onthouders: Petra Vanlommel, Thomas Salaets
Resultaat: Met 27 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het positief advies van de korpschef, als in bijlage gevoegd.

 

Artikel 2

De gemeenteraad beslist positief advies te verlenen over de plaatsing en het gebruik van de vaste bewakingscamera’s in de uitgangsbuurt Schaluin - Gasthuisstraat.

 

Artikel 3

De gemeenteraad keurt het bijgevoegde reglement cameratoezicht op de niet-besloten, publiek permanent toegankelijke plaats, uitgangsbuurt Schaluin - Gasthuisstraat goed.

 

Artikel 4

De gemeenteraad delegeert de bevoegdheid voor het bepalen van de plaatsen van de bewakingscamera's in de uitgangsbuurt Schaluin - Gasthuisstraat aan het college van burgemeester en schepenen.