Terug
Gepubliceerd op 05/09/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 04/09/2024 - 15:00

Wijziging van de interne werkverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen naar aanleiding van het ontslag van de heer Bert Van der Auwera als schepen en diens verzoek om in zijn vervanging te voorzien tot aan de verkiezing van een nieuwe schepen

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten;
Feiten, context en motivering

Overwegend dat:

  • artikel 52 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen collegiaal beslist;
  • het onverminderd deze bepaling aangewezen is tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen een interne werkverdeling af te spreken waarbij de bijzondere werkzaamheden in verband met het dagelijks beheer van de gemeente, namelijk studies, onderzoeken en verslagen ter voorbereiding van de beslissingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen, het toezicht op de uitvoering van de overheidsvoorschriften en van de besluiten van de gemeenteraad en van het college, worden opgedragen aan de leden van het college zoals onderstaand aangeduid;
  • het naar aanleiding van het ontslag van de heer Bert Van der Auwera als schepen en diens verzoek om in zijn vervanging te voorzien tot aan de verkiezing van een nieuwe schepen aangewezen is de interne werkverdeling in het college van burgemeester en schepenen te herzien;
Besluit

De nieuwe interne werkverdeling in het college van burgemeester en schepenen wordt vastgesteld als volgt:


mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester, bevoegd voor

  • veiligheid en brandweer
  • communicatie
  • inspraak, participatie, wijk en buurtwerking
  • financiën, begroting, AGB
  • cultuur, toerisme, onroerend erfgoed en evenementen
  • externe relaties


mevrouw Isabelle Dehond, (tijdelijk) eerste schepen, bevoegd voor

  • economie en investeringen
  • kerkfabrieken
  • ruimtelijke ordening
  • stadsvernieuwing
  • wonen

mevrouw Nicole Van Emelen, tweede schepen, bevoegd voor
  • onderwijs (incl. kunstonderwijs)
  • werk (reguliere en sociale tewerkstelling)
  • welzijn, gezin en senioren
  • armoedebestrijding
  • gelijke kansen, diversiteit en integratie
 
mevrouw Annick Geyskens, derde schepen, bevoegd voor:
  • burgerzaken
  • administratieve vereenvoudiging (ICT en digitalisering)
  • openbaar ambt en vorming
  • personeel
  • onthaal
  • dierenwelzijn

de heer Gerry Vranken, vierde schepen, bevoegd voor:
  • openbare werken
  • waterbeheersing
  • technische zaken
  • patrimonium
  • groenonderhoud
  • landbouw
  • afval
  • begraafplaatsen
  • leefmilieu
  • energie en klimaat
 
de heer Stef Van Calster, vijfde schepen, bevoegd voor:
  • mobiliteit (incl. verkeersveiligheid, parkeerbeleid)
  • toegankelijkheid
  • jeugd
 
de heer Kurt Lemmens, zesde schepen/voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, bevoegd voor:
  • kermissen en carnaval
  • sport
  • ontwikkelingssamenwerking
  • OCMW