Raadslid Koen Nijs aanwezig vanaf agendapunt "Vaststelling van de rangorde en van de interne werkverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen naar aanleiding van de beëindiging van de periode van verhindering van mevrouw Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat als burgemeester en de verkiezing van mevrouw Isabelle Dehond als schepen"
De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering van mevrouw Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat als burgemeester met ingang van 2 augustus 2024.
De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering van mevrouw Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat als burgemeester met ingang van 2 augustus 2024.
Gelet op het besluit van 1 februari 2019 van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding Liesbeth Homans houdende de benoeming van mevrouw Gwendolyn Rutten als burgemeester van de stad Aarschot;
Gelet op de eedaflegging van mevrouw Gwendolyn Rutten op 4 februari 2019 als burgemeester in handen van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant;
Gelet op de eedaflegging van mevrouw Gwendolyn Rutten op 8 november 2023 als Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen;
Overwegende dat zij hierdoor in toepassing van artikel 47, 1° en artikel 60 van het decreet over het lokaal bestuur van rechtswege verhinderd was in de uitoefening van haar mandaat als burgemeester;
Overwegende dat de gemeenteraad op 9 november 2023 akte nam van de verhindering van burgemeester Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat, wegens benoeming als Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen;
Gelet op het ontslag van mevrouw Gwendolyn Rutten als Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen per 2 augustus 2024;
Overwegende dat hierdoor een einde komt aan de periode van verhindering van mevrouw Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat als burgemeester;
Overwegende dat de gemeenteraad in toepassing van artikel 62 van het decreet over het lokaal bestuur akte neemt van de verhindering en van de beëindiging van de periode van verhindering;
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering van mevrouw Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat als burgemeester met ingang van 2 augustus 2024.
De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering van de heer Bert Van der Auwera in de uitoefening van zijn mandaat als schepen per 2 augustus 2024.
De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering van de heer Bert Van der Auwera in de uitoefening van zijn mandaat als schepen per 2 augustus 2024.
Gelet op het besluit van 1 februari 2019 van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding Liesbeth Homans houdende de benoeming van mevrouw Gwendolyn Rutten als burgemeester van de stad Aarschot;
Gelet op de eedaflegging van mevrouw Gwendolyn Rutten als burgemeester op 4 februari 2019 in handen van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant;
Gelet op de eedaflegging van mevrouw Gwendolyn Rutten op 8 november 2023 als Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen;
Overwegende dat zij hierdoor in toepassing van artikel 47, 1° en artikel 60 van het decreet over het lokaal bestuur van rechtswege verhinderd was in de uitoefening van haar mandaat;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 11 januari 2019 houdende de verkiezing van de heer Bert Van der Auwera als eerste schepen,
Gelet op het besluit van Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke kansen, mevrouw Gwendolyn Rutten, dd. 21.12.203 waarbij de heer Bert Van der Auwera werd benoemd tot (waarnemend) burgemeester van de stad Aarschot, voor de duur van de verhindering van burgemeester Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat;
Gelet op de eedaflegging van de heer Bert Van der Auwera als (waarnemend) burgemeester op 21 december 2023 in handen van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant;
Overwegende dat hij hierdoor in toepassing van artikel 47, 6° van het decreet over het lokaal bestuur van rechtswege verhinderd was in de uitoefening van zijn mandaat als schepen;
Gelet op het ontslag van mevrouw Gwendolyn Rutten als Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen per 2 augustus 2024;
Overwegende dat hierdoor een einde komt aan de periode van verhindering van mevrouw Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat als burgemeester; dat mevrouw Gwendolyn Rutten bijgevolg van rechtswege haar mandaat als burgemeester weer opneemt;
Overwegende dat hierdoor een einde komt aan de periode van verhindering van de heer Bert Van der Auwera in de uitoefening van zijn mandaat als schepen; dat de heer Bert Van der Auwera bijgevolg van rechtswege zijn mandaat als schepen weer opneemt per 2 augustus 2024;
Overwegende dat de gemeenteraad in toepassing van artikel 49 §4 van het decreet over het lokaal bestuur akte neemt van de verhindering en van de beëindiging van de periode van verhindering;
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering van de heer Bert Van der Auwera in de uitoefening van zijn mandaat als schepen per 2 augustus 2024.
Met brief van 2 september 2024 deelde de heer Bert Van der Auwera mee dat hij ontslag neemt als schepen en als lid van de gemeenteraad.
Met brief van 2 september 2024 deelde de heer Bert Van der Auwera mee dat hij ontslag neemt als schepen en als lid van de gemeenteraad. Hij verzocht bovendien in toepassing van artikel 49 §2 van het decreet over het lokaal bestuur in zijn vervanging te voorzien tot aan de verkiezing van een nieuwe schepen.
Per brief van 2 september 2024 gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad deelde de heer Bert Van der Auwera mee dat hij ontslag neemt als schepen en als lid van de gemeenteraad. Hij verzocht bovendien in toepassing van artikel 49 §2 van het decreet over het lokaal bestuur in zijn vervanging te voorzien tot aan de verkiezing van een nieuwe schepen.
De voorzitter van de gemeenteraad nam op 2 september 2024 kennis van dit ontslag en brengt het nu eveneens ter kennis van de gemeenteraad.
De schepen die ontslag wil nemen, deelt dit in toepassing van artikel 48 van het decreet over het lokaal bestuur schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
In toepassing van artikel 49 §1 en §2 van het decreet over het lokaal bestuur kan tot aan de nieuwe verkiezing van een schepen het mandaat worden waargenomen door het op dezelfde lijst verkozen gemeenteraadslid met de hoogste rang. Op deze manier werd gevolg gegeven aan het verzoek van de heer Bert Van der Auwera om in zijn tijdelijke vervanging als schepen te voorzien. Deze tijdelijke vervanging werd opgenomen door mevrouw Isabelle Dehond aangezien de rangorde van de gemeenteraadsleden - voor wat de verkozenen op de lijst Open VLD betreft - uitwijst dat:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer Bert Van der Auwera als schepen en als gemeenteraadslid van de stad Aarschot.
Ingevolge het ontslag van de heer Bert Van der Auwera als gemeenteraadslid wordt zijn opvolger opgeroepen om de eed af te leggen in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. De heer Marnik Jordens, vierde opvolger op kandidatenlijst nr. 6 - Open VLD waartoe het te vervangen raadslid behoort, wordt opgeroepen voor de eedaflegging na onderzoek van zijn geloofsbrieven.
Ingevolge het ontslag van de heer Bert Van der Auwera als gemeenteraadslid wordt de opvolger opgeroepen om de eed af te leggen in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De heer Marnik Jordens, 4de opvolger op de lijst nr. 6 - Open VLD waartoe het te vervangen raadslid behoort, wordt opgeroepen voor de eedaflegging na onderzoek van zijn geloofsbrieven.
Gelet op de brief van 02.09.2024 waarmee de heer Bert Van der Auwera meedeelde dat hij zijn politiek mandaat wenst te beëindigen;
Gelet op de kennisgeving van dit ontslag aan de gemeenteraad in vergadering van vandaag, 12 september 2024;
Overwegend dat
Aan de gemeenteraad wordt bijgevolg voorgesteld de geloofsbrieven van de heer Marnik Jordens goed te keuren en hem met het oog op zijn aanstelling uit te nodigen de door art. 6 §3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur voorgeschreven eed af te leggen.
Artikel 1
De geloofsbrieven van de heer Marnik Jordens worden goedgekeurd.
Artikel 2
De heer Marnik Jordens wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan hij voldoet als volgt:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
(get.) Het raadslid
(get.) De voorzitter
De heer Marnik Jordens wordt als opvolgend gemeenteraadslid aangesteld.
Hij zal als laatste voorkomen op de ranglijst van de gemeenteraadsleden.
Naar aanleiding van de installatie van de heer Marnik Jordens als raadslid wordt de rangorde van de gemeenteraadsleden opnieuw vastgesteld.
Naar aanleiding van de installatie van de heer Marnik Jordens als raadslid wordt de rangorde van de gemeenteraadsleden opnieuw vastgesteld.
Rangorde |
Naam en voornaam |
Anciënniteit (periode[1] gedurende dewelke een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad) |
Aantal naamstemmen op 14.10.2018 |
1 |
VAN EMELEN Nicole |
van 01.01.1989 tot 12.09.2024 |
795 |
2 |
LEMMENS Kurt |
van 19.04.2001 tot 12.09.2024 |
578 |
3 |
RUTTEN Gwendolyn |
van 02.01.2007 tot 12.09.2024 |
4.133 |
4 |
VRANKEN Gerry |
van 01.01.2001 tot 01.01.2012 van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
651 |
5 |
KIESEKOMS Betty |
van 01.01.1995 tot 01.01.2001 |
606 |
6 |
CRECES Nico |
van 04.04.2011 tot 12.09.2024 |
537 |
7 |
PAGLIALUNGA Mattias |
van 02.01.2013 tot 12.09.2024 |
1.730 |
8 |
PELGRIMS Nele |
van 02.01.2013 tot 12.09.2024 |
1.007 |
9 |
GEYSKENS Annick |
van 02.01.2013 tot 12.09.2024 |
620 |
10 |
DEHAES Bart |
van 23.09.2013 tot 12.09.2024 |
262 |
11 |
DEN HONDT Bart |
van 02.01.2013 tot 02.01.2019 van 10.10.2019 tot 12.09.2024 |
447 |
12 |
JANSSENS Leo |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
726 |
13 |
DEHOND Isabelle |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
622 |
14 |
DE RYCK Ronny |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
616 |
15 |
NIJS Koen |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
569 |
16 |
SYMONS Cindy |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
496 |
17 |
VERHAEGEN Marleen |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
466 |
18 |
DE RIJCK Wendy |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
463 |
19 |
VANDENBROECK Dries |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
361 |
20 |
VANLOMMEL Petra |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
347 |
21 |
VAN CALSTER Stef |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
302 |
22 |
CASTELEIN Hannelore |
van 02.01.2019 tot 12.09.2024 |
201 |
23 |
SALAETS Thomas |
van 02.01.2019 tot 23.06.2022
|
499 |
24 |
VERLINDEN Martine |
van 17.09.2020 tot 12.09.2024 |
458 |
25 |
VAN HOREBEEK Dries |
van 11.02.2021 tot 12.09.2024 |
469 |
26 |
GOOSSENS Hanne |
van 08.09.2022 tot 12.09.2024 |
310 |
27 |
VANDEGAER Gerda |
van 12.01.2023 tot 12.09.2024 |
431 |
28 |
SCHUERMANS Pieter |
van 11.01.2024 tot 12.09.2024 |
419 |
29 |
JORDENS Marnik |
van 12.09.2024 tot |
416 |
[1] Tot en met de dag waarop deze rangorde wordt vastgesteld.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste rangorde van de gemeenteraadsleden.
In toepassing van artikel 49, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur beslist de gemeenteraad het opengevallen mandaat van schepen opnieuw in te vullen.
De gemeenteraad nam in de vergadering van vandaag akte van het ontslag van de heer Bert Van der Auwera als schepen en als gemeenteraadslid.
Artikel 49, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad beslist of een opengevallen schepenmandaat wordt ingevuld.
Omdat de opdrachten voor een lokaal bestuur zo omvangrijk en divers zijn, wordt voorgesteld het opengevallen schepenmandaat in te vullen.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 11 januari 2019 houdende de verkiezing van de heer Bert Van der Auwera als eerste schepen,
Overwegende dat de heer Bert Van der Auwera per brief van 2 september 2024, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, meedeelde dat hij ontslag neemt als schepen en als lid van de gemeenteraad;
Overwegend dat de voorzitter van de gemeenteraad op 2 september 2024 kennis heeft genomen van dit ontslag en het bijgevolg in toepassing van artikel 48 van het decreet over het lokaal bestuur definitief is geworden;
Overwegend dat artikel 49, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad beslist of een opengevallen schepenmandaat wordt ingevuld;
Overwegend dat de opdrachten voor een lokaal bestuur zo omvangrijk en divers zijn, dat het raadzaam is het opengevallen schepenmandaat in te vullen;
Enig artikel
De gemeenteraad beslist het opengevallen mandaat van schepen opnieuw in te vullen.
De gemeenteraad verklaart mevrouw Isabelle Dehond verkozen als schepen en neemt akte van haar eedaflegging in handen van mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester.
De gemeenteraad verklaart mevrouw Isabelle Dehond verkozen als schepen en neemt akte van haar eedaflegging in handen van mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van vandaag, 12 september 2024, om het opengevallen mandaat van eerste schepen opnieuw in te vullen;
Gelet op de bijgaande akte van voordracht van een kandidaat-schepen;
Overwegend dat deze akte op 4 september 2024 werd overhandigd aan de algemeen directeur, zijnde meer dan acht dagen voor de vergadering van de gemeenteraad; dat de akte dus tijdig is bezorgd;
Overwegend dat:
Overwegend dat:
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart mevrouw Isabelle Dehond verkozen als schepen met ingang van 12 september 2024.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van mevrouw Isabelle Dehond als eerste schepen in handen van mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester.
Naar aanleiding van
wordt de rangorde van de schepenen en de interne werkverdeling in het college van burgemeester en schepenen aangepast.
Naar aanleiding van
Naar aanleiding van
wordt de rangorde van de schepenen en de interne werkverdeling in het college van burgemeester en schepenen aangepast.
De rangorde van de schepenen en de interne werkverdeling binnen het college van burgemeester en schepenen worden vastgesteld als volgt:
mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester, bevoegd voor
De politiezorgkrachtmeting brengt in kaart hoe de verhouding vandaag is tussen de opdracht van de lokale politie in de politiezone enerzijds, en haar capaciteit om deze opdracht te volbrengen anderzijds. De analyse hiervan moet toelaten na te gaan of de politiezone voldoende middelen heeft en deze ook inzet om haar taakstelling op een kwaliteitsvolle manier in te vullen. Vanuit het resultaat van de analyse wordt gezocht naar de best mogelijke manier om – gegeven de situatie – de ‘politiezorgkracht’ te versterken.
De raad neemt kennis van het aanbod van de gouverneur bij het in kaart brengen van de politiezorgkracht van de politiezones en wil ingaan op dit aanbod.
De lokale politiezorg staat onder druk. Politiezones lijken uit hun voegen te barsten. Er wordt gesproken over fusies van politiezones, maar wie is de beste partner? Hoe groot is groot genoeg om de uitdagingen van het terrein aan te kunnen? En welke parameters bepalen dat dan?
Een fusie van politiezones mag nooit een doel op zich zijn, enkel een optie naast een associatie en/of korpsuitbreiding. De fusie is een middel om een effectief politieoptreden mogelijk te maken of te houden, dat procedureel en distributief rechtvaardig is, steeds met oog voor de legaliteit van ons handelen. Dit is de bestaansreden van de politie, en daar haalt ze haar legitimiteit uit. Een fusie moet gericht zijn op het beter bereiken van deze doelstellingen, het kunnen leveren van een betere dienstverlening aan de bevolking en het kunnen uitbouwen van een sterkere, meer robuuste organisatie om de deining van de exponentieel snel evoluerende context beter te kunnen opvangen. De overweging tot het aangaan van een fusie, gaat met andere woorden over het versterken van de ‘politiezorgkracht' en houdt ook rekening met de bestaande personeelsbestanden, demografische eigenheden, afstanden tussen de verschillende steden en de meer landelijke deelgemeentes, woon-werkverkeer, aantal (al dan niet gefuseerde) gemeenten in een (politie)fusiezone, mogelijke locaties voor de behorende nieuwe politiegebouwen, ... .
De politiezorgkrachtmeting brengt in kaart hoe de verhouding vandaag is tussen de opdracht van de lokale politie in de politiezone enerzijds, en haar capaciteit om deze opdracht te volbrengen anderzijds. De analyse hiervan moet toelaten na te gaan of de politiezone voldoende middelen heeft en deze ook inzet om haar taakstelling op een kwaliteitsvolle manier in te vullen. Vanuit het resultaat van de analyse wordt gezocht naar de best mogelijke manier om – gegeven de situatie – de ‘politiezorgkracht’ te versterken.
De politiezorgkrachtmeting heeft in eerste instantie een op zichzelf staand resultaat. De aanbevelingen die eruit voortvloeien zijn in de eerste plaats bruikbaar om de ‘politiezorgkracht’ van de politiezone te verhogen, op welke manier dan ook. De nadruk ligt op ‘leren en verbeteren’. Het resultaat doet dienst als een signaal, van waaruit naar een meer gewenste toekomst kan worden gewerkt. Wanneer een eventuele schaalverandering (defusie en/of fusie) enerzijds of personeelsuitbreiding anderzijds onderzocht worden, zal er echter ook een luik analyse aan gekoppeld worden dat specifiek gericht is op een mogelijke schaalverandering. De politiezorgkrachtmeting kan een eerste indicatie geven over de wenselijkheid en slaagkans van een fusie. Dit zegt echter niet alles. Wanneer besloten wordt om een haalbaarheidsstudie op te starten of verder te zetten, of door te gaan met de fusiegesprekken, is het eveneens belangrijk om rekening te houden met de bevindingen en aanbevelingen uit recent onderzoek naar afgeronde fusies van politiezones. Hieruit komen enkele kritieke succesfactoren naar voren die een kader kunnen vormen voor toekomstige schaalvergrotingsoperaties. Het zou dan ook goed zijn deze mee te nemen in de eventuele verdere uitwerking van de gefuseerde politiezone enerzijds versus een personeelsuitbreiding van de bestaande zone anderzijds.
Hoe werkt de politiezorgkrachtmeting? In bijlage is het theoretisch kader (de uitleg bij de politiezorgkrachtmeting) en eveneens de tool (het invulcanvas voor de politiezorgkrachtmeting). Politiezones die met deze tool aan de slag willen gaan, mogen een seintje geven aan de dienst Maatschappelijk veiligheid en politie. Er wordt dan getracht een haalbare planning op te stellen. Concreet wordt het canvas ingevuld door de politie zelf, en nadien bezorgd aan de federale dienst van de gouverneur. Zij zorgen voor de analyse ervan, bespreken deze analyse met korpschef en/of managementteam, en bezorgen een rapport.
In het voorjaar van 2023 stelde de provincie een eerste keer de ‘politiezorgkrachtmeting’ voor, een nieuwe tool ontwikkeld op vraag van de provinciegouverneur. Een aantal politiezones gaven toen aan interesse te hebben in het gebruik van deze tool in 2024. Inmiddels is de tool verder ontwikkeld en aangepast. Gelet op de resultaten van de MTO dd december 2023 over de werkdruk, de stijging van de oproepen, het bevolkingsaantal in Aarschot en diverse veiligheidsfenomenen, lijkt deze politiezorgkrachtmeting ook voor PZ Aarschot een nuttig instrument om de overheden (die na de verkiezingen een nieuw meerjarenplan op- en voorstellen) correct te informeren over de politietaken en hun toekomstplannen voor de politiezone gefundeerd te laten maken.
De gemeenteraad neemt kennis van het aanbod van de gouverneur bij het in kaart brengen van de politiezorgkracht van de politiezones en gaat hier op in.
Vanuit de arrondissementele Politiesamenwerking (PoLAr) werd het voorstel gelanceerd om een gemeenschappelijke DPO-adviseur aan te werven en deze kost te delen door de verschillende zones. Politiezone Bierbeek/Boutersem/Holsbeek/Lubbeek is de aanwervende zone en factureert de loonkost door aan de andere politiezones. Dit gebeurt op basis van een verdeelsleutel van 6% voor de politiezone Aarschot, wat neerkomt op 6000 euro op jaarbasis.
Vanuit de arrondissementele Politiesamenwerking (PoLAr) wordt voorgesteld om een gemeenschappelijke functionaris voor gegevensbescherming (DPO-adviseur) aan te werven en deze kost te delen door de verschillende zones. Politiezone Bierbeek/Boutersem/Holsbeek/Lubbeek is de aanwervende zone en factureert de loonkost door aan de andere politiezones. Dit gebeurt op basis van een verdeelsleutel van 6% voor de politiezone Aarschot, wat neerkomt op 6000 euro op jaarbasis. De nodige kredieten zijn voorzien. Aan de gemeenteraad wordt in dit verband een samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken politiezones voorgelegd.
De 10 politiezones binnen het gerechtelijke arrondissement Leuven werken sinds 2021 intensiever samen op het vlak van bedrijfsondersteunende processen. Dat gebeurt via de bovenlokale politiesamenwerking PoLAr (Politiesamenwerking Leuven Arrondissement). De gemeenteraad keurde deze structurele samenwerking goed op 6 mei 2021.
De basisovereenkomst PoLAr bepaalt de financiële verdeelsleutel wanneer door de politiezones wordt samengewerkt. Per concrete samenwerking dient een subovereenkomst te worden opgesteld waarin de finaliteit en praktische modaliteiten worden afgesproken. Het is de stuurgroep van PoLAr, samengesteld uit de korpschefs, die over deze subovereenkomsten beslist.
Wanneer er een 'gemeenschappelijke dienst' wordt gecreëerd, met personeel dat specifiek voor een bepaalde gemeenschappelijke samenwerking wordt aangesteld, wordt dat personeel tewerkgesteld bij één politiezone. De andere politiezones betalen het loon terug a rato van de algemene verdeelsleutel (of van een specifieke verdeelsleutel als in de subovereenkomst wordt afgeweken van het algemene principe).
De nieuwe subovereenkomst 'DPO' heeft als doel een structureel samenwerkingsverband te concretiseren op het gebied van informatieveiligheid en privacy, in het bijzonder door het aanwerven van een gemeenschappelijke functionaris voor gegevensbescherming (DPO). Zoals bepaald in de basisovereenkomst, verklaarde het college in zitting van 30 september 2022 zich principieel akkoord met de aanwerving van dat personeelslid. Dat personeelslid zal tewerkgesteld worden door de politiezone Bierbeek/Boutersem/Holsbeek/Lubbeek.
De kostenverdeling zal gebeuren op basis van de verdeelsleutel uit de basisovereenkomst (aantal effectieven per politiezone): 6% valt dus ten laste van de politiezone Aarschot.
Het bedrag ten laste van de politiezone Aarschot wordt geraamd op 6000 euro per jaar, volgens de verdeelsleutel 6% voor de politiezone Aarschot. Dat bedrag kan worden aangerekend op budgetsleutel MJP101129 - artikelnummer 330/43501 en de volgende jaren.
Artikel 1
De gemeenteraad stemt in met de bijgaande subovereenkomst om een structureel samenwerkingsverband te concretiseren tussen de betrokken politiezones op het gebied van informatieveiligheid en privacy, in het bijzonder door het aanwerven van een gemeenschappelijke functionaris voor gegevensbescherming (hierna DPO PoLAr genoemd). De DPO PolAr zal worden aangeworven door politiezone Bierbeek/Boutersem/Holsbeek/Lubbeek.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de verdeling van de loonkost van dit personeelslid. Politiezone Aarschot zal 6% terugbetalen aan politiezone Bierbeek/Boutersem/Holsbeek/Lubbeek.
Artikel 3
Het bedrag ten laste van de politiezone Aarschot wordt geraamd op 6000 euro per jaar. Dat bedrag kan worden aangerekend op budgetsleutel MJP101129 - artikelnummer 330/43501 en de volgende jaren.
De Politiezone Aarschot tekent in op het Cellebrite Unity Project van de politiezone Antwerpen via de interzonale samenwerkingsovereenkomst. Onze politiezone kan zo onder zeer gunstige voorwaarden beschikken over de nodige licenties voor het uitlezen van GSM-toestellen.
De politiezone Aarschot beschikt reeds over een licentie van Cellebrite voor het uitlezen van gsm-toestellen met een jaarlijkse kostprijs van € 6.500.
Omdat de recherchedienst jaarlijks gemiddeld 180 toestellen moet uitlezen, volstaat deze licentie niet meer om elk toestel uit te lezen. Aan de gemeenteraad wordt daarom voorgesteld in te stappen in een samenwerkingsovereenkomst met de politiezone Antwerpen, die zo zeer gunstige tarieven en oplossingen aanbiedt, niet alleen om de huidige licentie te verlengen, maar ook meteen een upgrade te geven met ongelimiteerde uitlezing van geblokkeerde toestellen.
Overwegende dat:
de politiezone Aarschot reeds beschikt over een licentie van Cellebrite voor het uitlezen van gsm-toestellen met een jaarlijkse kostprijs van € 6.500;
Gelet op het projectformulier Cellebrite Unity Project met in punt 8 een overzicht van de projectkosten op jaarbasis;
Overwegende dat de kostprijs voor deze oplossing wordt geraamd op gemiddeld €15.000 (incl. BTW) op jaarbasis;
Overwegende dat de overeenkomst met de PZ Antwerpen kan afgesloten worden voor 4 jaar, waardoor het om een opdracht gaat met een geraamde kostprijs van € 60.000 (incl. BTW). De offerte op maat voor PZ Aarschot is nog in opmaak door PZ Antwerpen en zal op een later moment op een college van schepenen en burgemeester geagendeerd worden ter goedkeuring. Er zal nog een verrekening gebeuren door de firma met het huidige dienstjaar.
De politiezone Aarschot zal het budget alvast voorzien in de begrotingswijziging 2024-2 in de gewone dienst onder art. 330/123-13 – Beheers- en werkingskosten van de Informatica en ook in de begroting van 2025.
Artikel 1
De Politiezone Aarschot tekent in op het Cellebrite Unity Project van de PZ Antwerpen via de interzonale samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 2
De kostprijs van de in artikel 1 vermelde opdracht wordt geraamd op € 60.000 (BTW incl.) voor 4 jaar of gemiddeld € 15.000 (BTW incl.) op jaarbasis.
Artikel 3
De in artikel 1 vermelde opdracht wordt gefinancierd met art 330/123-13 - Beheers- en werkingskosten van de Informatica van de gewone begroting.
De gemeenteraad keurt de interzonale samenwerkingsovereenkomst met de politiezone Antwerpen goed voor de ontwikkeling, het gebruik en het onderhoud van politionele oplossingen. Deze bredere interzonale samenwerking beoogt een langdurige, structurele en duurzame samenwerking en wil tegemoetkomen aan het verder faciliteren van de lokale politiezones tijdens hun politionele kerntaken met een integraal aanbod van politionele oplossingen in een laagdrempelige gebruikersomgeving.
Om het hoofd te bieden aan de groeiende uitdagingen van de digitale economie voelen de politiezone Antwerpen (PZA) en diverse andere lokale politiezones nood aan een bredere interzonale samenwerking.
Deze bredere interzonale samenwerking beoogt een langdurige, structurele en duurzame samenwerking tussen PZA en de lokale politiezones waarbinnen politionele oplossingen zullen worden ontwikkeld, gebruikt en onderhouden in het kader van Focus@GPI en daarbuiten.
Met een nieuw samenwerkingsprotocol wil men tegemoetkomen aan het verder faciliteren van de lokale politiezones tijdens hun politionele kerntaken binnen en buiten het politiekantoor door middel van een integraal aanbod van politionele oplossingen en laagdrempelige gebruikersomgeving.
Gelet op
Overwegende wat volgt:
Om het hoofd te bieden aan de groeiende uitdagingen van de digitale economie voelen de politiezone Antwerpen (PZA) en diverse andere lokale politiezones nood aan een bredere interzonale samenwerking.
Deze bredere interzonale samenwerking beoogt een langdurige, structurele en duurzame samenwerking tussen PZA en de lokale politiezones waarbinnen politionele oplossingen zullen worden ontwikkeld, gebruikt en onderhouden in het kader van Focus@GPI en daarbuiten.
Met een nieuw samenwerkingsprotocol wil men tegemoetkomen aan het verder faciliteren van de lokale politiezones tijdens hun politionele kerntaken binnen en buiten het politiekantoor door middel van een integraal aanbod van politionele oplossingen en laagdrempelige gebruikersomgeving.
Gelet op de voorliggende interzonale samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling, het gebruik en het onderhoud van politionele oplossingen d.d. 25 september 2023 met Politiezone Antwerpen;
Overwegende dat deze nieuwe overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en de voorafgaandelijke interzonale samenwerkingsovereenkomst Focus zoals ondertekend op 29 juni 2020 vervangt;
Overwegende dat de deelnemende zone bij elk project gehouden is de volgende kosten te betalen: instapvergoeding per project, de doorgerekende kosten, verbruikersvergoeding, onderhoudsvergoeding en maatwerk en-of installatievergoeding, zoals bepaald in artikel 6 van de Algemene voorwaarden zoals bijgevoegd in Bijlage I van de Interzonale Samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende dat bovenstaande kosten voor elk project nader uiteengezet worden in het Projectformulier, en de projecten afhankelijk van de geraamde kosten ter goedkeuring zullen worden voorgelegd aan hetzij de gemeenteraad, hetzij het college van burgemeester en schepenen.
Enig artikel
De interzonale samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling, het gebruik en het onderhoud van politionele oplossingen als in bijlage wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van drie betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2024-04, te begeven via de klassieke mobiliteit. Indien deze plaatsen niet ingevuld worden via de klassieke mobiliteit, worden de betrekkingen gepubliceerd voor de laureaten in de wervingsreserve.
Twee plaatsen worden vacant verklaard onder voorbehoud van slagen in de ingangstesten voor hoofdinspecteur.
De gemeenteraad stelde op 12 november 2020 de formatie vast voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot. Deze formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
Gelet op het feit dat het merendeel van kandidaten sinds de mobiliteit 5/2022 en het nieuwe rekruteringsmodel van de geïntegreerde politie dat van start ging eind 2022, aspirant-inspecteurs zijn die eerst nog een jaar naar de politieschool moeten vooraleer te starten in de politiezone, moeten we vanaf 2023 proactief rekruteren i.p.v. pas na het vertrek van de gepensioneerden de vacature open te stellen. In praktijk laat het proactief rekruteren toe dat de laureaten hun opleiding in de politieschool beëindigen rond de pensioneringsdatum van de vertrekkende collega's.
Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld drie voltijdse betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) vacant te verklaren in statutair verband en de betrekkingen te begeven via de klassieke mobiliteit. Indien deze plaatsen niet ingevuld worden via de klassieke mobiliteit, publiceren we de betrekkingen voor de laureaten in de nationale wervingsreserve (pool met geslaagden in de selectieproeven om te mogen starten aan de politie-opleiding).
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen lokale wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2025 ev.
Artikel 1
Drie betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) worden vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2024-04. Deze betrekkingen zijn te begeven via de klassieke mobiliteit. Indien deze plaatsen niet ingevuld worden via de klassieke mobiliteit, publiceren we de betrekkingen voor de laureaten in de wervingsreserve.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
Als lid van de lokale politie is hij/zij een polyvalent medewerker welke ingezet wordt voor de verschillende functionaliteiten: interventie, melding, openbare orde, hycap, hulpverlening, toezicht en controle, verkeerstaken, slachtofferbejegening.
Naast deze algemene taken kan hij/zij zich specialiseren in andere taakaccenten van de politiezorg. Deze taakaccenten kunnen zowel operationeel, bestuurlijk of administratief van aard zijn.
Hierna volgt een niet limitatieve lijst: actieplannen, verkeersveiligheid, drugs, diefstalpreventie, projectwerking, functioneel systeembeheer, jeugd en gezin, slachtofferbejegening, vertrouwenspersoon, onderzoek, kantschriften,….
Polyvalente inzet met inbegrip van weekprestaties, weekendprestaties en nachtprestaties.
3° Gewenst profiel:
Kennis:
Attitude:
Beschikt over goede sociale vaardigheden waaronder assertiviteit, conflicthantering, goede contactuele en communicatieve vaardigheden.
Bevordert de goede verstandhouding en de samenwerking binnen de dienst.
Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Teamchef melding en interventie: Stefan Vanderbruggen (jobinhoud) – tel. 016/550.202- Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot@police.belgium.eu;
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt.
8° Samenstelling van de selectiecommissie:
9° Kennistest: nihil.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
Aan de agenda wordt volgend punt bij hoogdringendheid toegevoegd:
Aan de raad wordt gevraagd volgend punt toe te voegen aan de agenda:
Rechtvaardiging van spoedbehandeling op de vergadering van 12 september 2024
Dit punt kon niet op de agenda worden geplaatst binnen de wettelijke termijnen van 8 dagen (artikel 20 van het Decreet Lokaal Bestuur) of 5 dagen (artikel 21 Decreet Lokaal Bestuur).
De reden daarvoor is de kennisname van de feiten daags voor de vergadering van 12 september 2024. Bovendien impliceert een ontslag om dringende reden een zekere spoedeisendheid gezien de wettelijk voorgeschreven termijn van artikel 35 van de Arbeidsovereenkomstenwet.
Het verzoek van de voorzitter om volgend punt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda:
Enig artikel
Aan de agenda wordt volgend punt bij hoogdringendheid toegevoegd:
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorbehouden van één parkeerplaats te Langdorpsesteenweg 337, 3200 Aarschot ter hoogte van Kleuter- en Lagere St. Pietersschool voor personen met een handicap.
In de Kleuter- en Lagere St. Pietersschool gaat momenteel een leerling met een fysieke beperking naar school. In het centrum van Langdorp is echter momenteel maar 1 parkeerplaats voor personen met een handicap beschikbaar. Die bevindt zich aan de andere zijde van het centrum. Aan de gemeenteraad wordt daarom voorgesteld op 1 parkeerplaats aan de Langdorpsesteenweg 337 ter hoogte van Kleuter- en Lagere St. Pietersschool parkeren voor te behouden voor personen met een handicap.
Gelet op de vraag van de politiezone Aarschot;
Overwegende dat
Artikel 1
Op 1 parkeerplaats te Langdorpsesteenweg 337, 3200 Aarschot ter hoogte van Kleuter- en Lagere St. Pietersschool wordt parkeren voorbehouden voor personen met een handicap.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde parkeerregeling wordt aangeduid door middel van het teken E9a (mindervaliden)
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg nr. 81 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als vijfde afdeling 5, sectie 5, nrs 470S4,470B2,470C,471B,470A4,471C,470E,470F,472F,470L3,470G3,470H3,470H4, 470K3,470W2,472C,470P4,470N4,473,470N4, en met het opnemen van de verbinding tussen deze weg op de percelen 470s4 en 470r4 en de Jennekensstraat in het gemeentelijk verkeerswegennet, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Aanvraag voor gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg 81 in Rillaar deels om uitvoering te geven aan het vonnis van 10 juli 2017, deels om lichte verschuivingen te officialiseren.
Gelet op:
Gelet op
Overwegende dat:
Wat betreft het meest oostelijk gedeelte van de weg het college het volgende stelt:
Wat het westelijk gedeelte van de weg betreft het college het volgende stelt:
Toetsing aan de criteria van het Gemeentewegendecreet
Overwegende dat de gemeenteraad na bespreking zich bij deze motieven aansluit en ze zich eigen maakt;
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg nr. 81 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als vijfde afdeling 5, sectie 5, nrs 470S4,470B2,470C,471B,470A4,471C,470E,470F,472F,470L3,470G3,470H3,470H4, 470K3,470W2,472C,470P4,470N4,473,470N4, en met het opnemen van de verbinding tussen deze weg op de percelen 470s4 en 470r4 en de Jennekensstraat in het gemeentelijk verkeerswegennet, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 81 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad is definitief akkoord om de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 105 (noordelijke tak) zoals opgenomen in de atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal bekend als afdeling 5, Sectie B, nrs 317, 341s en 342d2, voor te stellen aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en keurt het rooilijnplan goed, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert landmeter-expert Goeron, Schrieksebaan 25, 3120 Tremelo.
Gelet op de aanvraag van stad Aarschot, Ten Drossaarde 1, 3200 Aarschot tot gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 105 (noordelijke tak) zoals opgenomen in de atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal bekend als afdeling 5, Sectie B, nrs 317, 341s en 342d2;
Overwegende dat de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 105 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Rillaar, aanvaard kan worden.
Gelet op:
Overwegende dat:
Overwegende dat
Gelet op:
Overwegende dat de meerwaarde, op basis van het gemeenteraadsbesluit van 18.05.2015, als volgt wordt vastgesteld:
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 105 zoals opgenomen in de atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 5, Sectie B, nr. 317, 341s en 342d2, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert landmeter-expert Goeron, Schrieksebaan 25, 3120 Tremelo
Artikel 3
Dit besluit wordt samen met het volledig dossier van de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 105 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te rillaar overgemaakt aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het departement..
De gemeenteraad is definitief akkoord met de gedeeltelijke verplaatsingen van de gemeentewegen nrs. 75,76, 107 en 114 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als:
afdeling 5, sectie D
voor te stellen aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het departement en keurt het rooilijnplan goed, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert landmeter-expert Goeron, Schrieksebaan 25, 3120 Tremelo.
Gelet op:
de aanvraag van stad Aarschot, Ten Drossaarde 1, 3200 Aarschot tot gedeeltelijke verplaatsing van gemeentewegen nrs. 75, 76, 107 en 114 zoals opgenomen in de atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als:
vijfde afdeling 5, sectie D,
het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron, Schrieksebaan 25, 3120 Tremelo;
het besluit van de gemeenteraad van 18.05.2015 houdende de bepaling van de te betalen (meer)waarde bij afschaffing, wijziging of verplaatsing van buurt- en voetwegen;
het gemotiveerde voorstel van het college van burgemeester en schepenen. met als bijlage het rooilijnplan / grafisch plan waarop de voorgestelde wijzigingen werden aangebracht;
Overwegende dat:
Overwegende dat
1. Gemeentewegen 75 en 107
Deze twee wegen sluiten bij elkaar aan ter hoogte van de grens van perceel D296 enerzijds en de percelen D200 en D295 anderzijds. Volgens de Atlas van de buurtwegen raken de beide wegen elkaar in een stompe hoek, wat niet echt gebruiksvriendelijk is. Vermoedelijk daarom heeft de aansluiting zich geleidelijk aan verplaatst in zuidelijke richting, met als gevolg dat er feitelijk al sedert lange tijd een veel rechtere aansluiting ontstaan is, zoals het plan van landmeter Goeron duidelijk maakt. Het feitelijk gebruikte tracé is als zodanig al te zien op de luchtfoto van februari 2002 (bron: Geopunt Vlaanderen). Het gaat hier over een zeer kleine lengte van ongeveer 35 meter. De verplaatsing heeft geen gevolgen voor de breedte van de wegen (3,3m voor weg 107 tot aan de perceelsgrens, zoals voorheen, en 1.65m voor weg 75, eveneens tot aan de perceelsgrens zoals voorheen). Voor de rechtszekerheid is het van belang om het feitelijk bestaande tracé te officialiseren.
2. Gemeenteweg nr.76
De meeste verplaatsingen doen zich voor bij gemeenteweg nr.76.
Het gaat over het tracé van deze weg vanaf de (officiële) aansluiting met gemeenteweg nr.114 tot aan de aansluiting met gemeenteweg nr.73. De betrokken percelen zijn: 299B, 328A, 328B, 332, 333, 334; Het tracé van de Atlas van de buurtwegen loopt vanaf de perceelsgrens met perceel D229b schuin over perceel D328a, gaat dan over de perceelsgrens met perceel 328b, om dan wat verder opnieuw de perceelsgrens over te steken op perceel 328a en dan af te buigen westwaarts langs de perceelsgrenzen van de percelen D332, 233 en 234 tot aan de aansluiting met gemeenteweg nr.73. Dit laatste deel zal niet meegenomen worden in deze verlegging na ontvangen van het bezwaarschrift.
Uit de Atlas van de buurtwegen blijkt dat de percelen D328a en 238b oorspronkelijk een perceel vormden (D131), en het tracé ongeveer door het middel van dit perceel liep. Later is dit perceel blijkbaar opgesplitst in de twee huidige percelen 238a en 328b, waarbij de weg volgens de Atlas zich iets ten zuiden van de perceelsgrens bevond. Vermoedelijk heeft de splitsing van het perceel als gevolg gehad dat het feitelijk gebruik zich licht verplaatst heeft in noordelijke richting om de perceelsgrens te volgen.
Ook dit feitelijk tracé is al te zien op de luchtfoto van februari 2002 (bron: Geopunt Vlaanderen), ook voor deze gemeenteweg is het nodig, omwille van de rechtszekerheid, het feitelijk gebruikte tracé te officialiseren. De breedte van het tracé van de Atlas van de buurtwegen blijft behouden.
3. Gemeenteweg nr.114
Hiervoor werd al vermeld dat het tracé van gemeenteweg nr.76 op het perceel D328a feitelijk licht verlegd werd in oostelijke richting. Daardoor werd ook de oorspronkelijke plaats van aansluiting van gemeenteweg nr.114 met gemeenteweg 76 verlegd naar de eerste bocht op het perceel D328a. Allicht omwille van het gebruiksgemak ontstond er zo een rechtere verbinding die beter aansloot op het feitelijk gebruikte tracé van gemeenteweg nr.76. Op luchtfoto’s is het feitelijk gebruikte tracé pas duidelijk herkenbaar vanaf 2016, maar dat is wel het enige tracé dat herkenbaar is, en het is in ieder geval het meest logische tracé, het tracé van de gemeenteweg nr.114 zoals bepaald op de Atlas en het tracé van gemeenteweg nr.76 lopen op korte afstand quasi parallel naast elkaar op de percelen D3222c en D328a, met als gevolg dat, bij behoud van het door de Atlas, de tussenliggende spie zo goed als onbruikbaar is voor de eigenaar en/of gebruiker, wat geen gewenste toestand is.
Toetsing aan de criteria van het Gemeentewegendecreet
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
Overwegende dat de gemeenteraad na bespreking zich bij deze motieven aansluit en ze zich eigen maakt.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de gedeeltelijke verplaatsingen van de gemeentewegen nrs. 75,76, 107 en 114 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als:
afdeling 5, sectie D
en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt vast dat er een bezwaarschrift werd ingediend en het plan hierop is aangepast waardoor dit bezwaar zonder voorwerp is.
Artikel 3
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
Artikel 4
Dit besluit wordt samen met het volledig dossier van de gedeeltelijke verplaatsing van gemeentewegen nrs. 75,76, 107 en 114 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Rillaar overgemaakt aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het departement..
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aanvraag van stad Aarschot, Ten Drossaarde 1, 3200 Aarschot om gemeenteweg 176, deels gelegen op de percelen 234 & 254F, met een breedte van 1,65m, gedeeltelijk te verplaatsen naar het bestaande tracé op de percelen 234, 245A & 254F. Voorstel om gemeenteweg 177, deels gelegen op de percelen 215A, 215D & 233C, met een breedte van 1,65m, gedeeltelijk te verplaatsen naar het bestaande tracé op de percelen 215A, 216A, 233C, 234 & 264A. conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron en gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Gedeeltelijke verlegging gemeentewegen nrs. 176 en 177 deels om uitvoering te geven aan het vonnis van 10 juli 2017, deels om lichte verschuivingen te officialiseren.
Gelet op:
Gelet op
Overwegende dat:
Wat betreft de voorgestelde verplaatsing het college het volgende stelt:
Toetsing aan de criteria van het Gemeentewegendecreet
Overwegende dat de gemeenteraad na bespreking zich bij deze motieven aansluit en ze zich eigen maakt;
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verlegging gemeentewegen nrs. 176 en 177 voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsing van gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 36 zoals opgenomen in de atlas van de Buurtwegen in Gelrode, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als 6e afdeling / Gelrode Sectie B, nrs. 99F, 100D2 en 100E2, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron en gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Aanvraag voor gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg 36 in Gelrode deels om uitvoering te geven aan het vonnis van 10 juli 2017, deels om lichte verschuivingen te officialiseren.
Gelet op:
Gelet op
Overwegende dat:
Het college het volgende stelt:
Toetsing aan de criteria van het Gemeentewegendecreet
Overwegende dat de gemeenteraad na bespreking zich bij deze motieven aansluit en ze zich eigen maakt;
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 36 zoals opgenomen in de atlas van de Buurtwegen in Gelrode, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als 6e afdeling / Gelrode Sectie B, nrs. 99F, 100D2 en 100E2, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 36 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in gelrode voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad neemt akte van het feit dat er geen bezwaarschriften tijdens het openbaar onderzoek ingediend werden.
De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst (Diestsesteenweg beheersovereenkomst ONTWERP-1) tussen de stad en woonmaatschappij Kanvaz goed
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan 'Rooilijnplan - 23028A-08E41-005-1-GRINN.pdf' inclusief de te vestigen ondergrondse privatieve erfdienstbaarheid zoals aangeduid op op het plan goed en gaat akkoord met een kosteloze grondafstand van 5037m² om reden van openbaar nut onder de volgende voorwaarde:
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht bovenstaande als stedenbouwkundige last op te nemen in de omgevingsvergunning.
Op 15/05/2024 diende Kanvaz gevestigd te Menegaard 21 - 3300 Tienen, een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp:
het slopen van een opslagloods, het bouwen van meergezinswoningen met bijhorende aanleg van infrastructuur en omgeving, het plaatsen van een BEO-veld met verticale geothermische boringen en geothermische warmtepompen met bronpomp, het plaatsen van een hoogspanningscabine.
Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2024019208 en vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24001B0285/00F002, 24001B0285/00R002, 24001B0285/00P002, gelegen langs de Diestse steenweg.
De aanvraag omvat de realisatie van een sociaal woningbouwproject met in totaal 20 sociale woningen op het terrein dat middels het Provinciaal RUP Weekendverblijven, Campings en Residentiële Woonwagenterreinen – deelrup Diestsesteenweg, herbestemd werd naar een zone voor kleinschalig wonen. Vooraan op het terrein worden twee bouwvolumes voorzien met in totaal 10 sociale huurappartementen. Achteraan op het perceel worden 10 kleinschalige sociale huurwoningen waarvan 2 clusters van 4 woningen en 1 cluster van 2 woningen. Deze sociale huurwoningen worden opgetrokken met als doel een volwaardig huisvestingsalternatief te voorzien voor de bewoners in zonevreemde weekendverblijven en campings op het grondgebied van Aarschot.
Om het project te ontsluiten naar de Diestse steenweg wordt een volwaardige nieuwe gemeenteweg met alle nodige nutsvoorzieningen aangelegd. Daarnaast wordt het terrein aangelegd als een groene parktuin rondom de sociale woningen. De nieuwe wegenis en de nieuwe parktuin worden na realisatie kosteloos overgedragen aan de stad Aarschot. Volgens het rooilijnplan '23028A-08E41-005-1-GRINN.pdf' in de omgevingsvergunningsaanvraag wordt de volledig ingekleurde blauwe zone met een totale oppervlakte van 5037m² kosteloos afgestaan aan de stad om opgenomen te worden in het openbaar domein.
Omdat de beheerskost van dit nieuwe openbaar domein een specifiek beheer vragen (struweel, fruitboomgaard, hagen, moestuin, extensief en intensief gemaaide grassen etc.) is er geoordeeld dat een specifieke beheersovereenkomst nodig is zodat de lasten van het groenonderhoud verdeeld worden tussen de stad en de woonmaatschappij Kanvaz. De bijgevoegde beheersovereenkomst regelt het groenbeheer van het terrein en ligt tevens aan de gemeenteraad voor ter formele goedkeuring. Deze beheersovereenkomst werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 18 april 2024 alvast principieel goedgekeurd onder voorbehoud van de goedkeuring door de gemeenteraad.
Het rooilijnplan werd opgesteld door Groep Infrabo NV gevestigd te Langstraat 65 - 2260 Westerlo. De openbare zone zal bestaan uit een weg met groenzone rondom de private loten 1,2,3,4,5 en 6. Onder het openbaar domein wordt er een ondergrondse erfdienstbaarheid vastgelegd op 10m² zoals weergegeven op het rooilijnplan (roze zone met nummer 7 conform het rooilijnplan). Deze erfdienstbaarheid is noodzakelijk om privéleidingen voor de elektrische laadpalen te voorzien en eventuele verlichting in overdekte fietsenstalling.
Voor voorliggende aanvraag werd een openbaar onderzoek gehouden van 20 juli 2024 tot en met 18 augustus 2024 waarbij er geen bezwaarschrift(en) ingediend werd(en) (zie bijlage).
Er is geen waardevermeerdering of waardevermindering die dient geschat te worden door een landmeter expert aangesteld door de stad vermits de over te dragen deel van het perceel van 5037m² oppervlakte als stedenbouwkundige last kosteloos zullen worden overgedragen om opgenomen te worden in het openbaar domein.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving van de stad.
Voorstel van besluit
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het feit dat er geen bezwaarschriften tijdens het openbaar onderzoek ingediend werden.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt bijgevoegde beheersovereenkomst (Diestsesteenweg beheersovereenkomst ONTWERP-1) tussen de stad en woonmaatschappij Kanvaz goed.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan '23028A-08E41-005-1-GRINN.pdf' inclusief de te vestigen ondergrondse privatieve erfdienstbaarheid zoals aangeduid op op het plan goed en gaat akkoord met een kosteloze grondafstand van 5037m² om reden van openbaar nut onder de volgende voorwaarde:
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht bovenstaande als stedenbouwkundige last op te nemen in de omgevingsvergunning.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester of diens gemachtigden.
Gelet op
Overwegende dat
De beheerskosten voor het groenbeheer van het openbaar domein worden gedeeld volgens bijgevoegde beheersovereenkomst. De impact van het project op de groenbeheersbudgetten worden als dusdanig beperkt.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het feit dat er geen bezwaarschriften tijdens het openbaar onderzoek ingediend werden.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt bijgevoegde beheersovereenkomst (Diestsesteenweg beheersovereenkomst ONTWERP-1) tussen de stad en woonmaatschappij Kanvaz goed
Artikel 3
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan 'Rooilijnplan - 23028A-08E41-005-1-GRINN.pdf' inclusief de te vestigen ondergrondse privatieve erfdienstbaarheid zoals aangeduid op op het plan goed en gaat akkoord met een kosteloze grondafstand van 5037m² om reden van openbaar nut onder de volgende voorwaarde:
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht bovenstaande als stedenbouwkundige last op te nemen in de omgevingsvergunning.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of diens gemachtigden.
De gemeenteraad neemt kennis van de presentatie van OFP Prolocus over het jaarverslag van 2023.
Bij besluit van de gemeenteraad d.d. 21.04.2022 is de stad Aarschot met ingang van 01.01.2022 toegetreden tot OFP (°) Prolocus voor de tweede pensioenpijler.
OFP Prolocus mailde op 05.07.2024 naar Stad en OCMW Aarschot een presentatie door waarin de kernelementen uit hun Jaarverslag 2023 zijn opgenomen. Deze presentatie biedt een beknopt overzicht van de belangrijkste prestaties, strategische initiatieven en financiële resultaten van het afgelopen jaar.
Het jaarverslag is ter kennisgeving toegevoegd in bijlage.
(°) OFP staat voor -'Organisme voor de Financiering van Pensioenen'
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van de presentatie van OFP Prolocus over het jaarverslag van 2023.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ BV op 25 september 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de BV KANVAZ.
Gelet op de uitnodiging van BV KANVAZ voor een buitengewone algemene vergadering op 25 september 2024 om 19.00 uur, welke zal plaatsvinden in Hotel Kronacker, Dr. J. Geensstraat 32, 3300 Tienen met volgende agendapunten:
Gelet op
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ BV op 25 september 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de BV KANVAZ.
Gelet op de uitnodiging van BV KANVAZ voor een buitengewone algemene vergadering op 25 september 2024 om 19.00 uur, welke zal plaatsvinden in Hotel Kronacker, Dr. J. Geensstraat 32, 3300 Tienen met volgende agendapunten:
Gelet op
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ BV op 25 september 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan voormelde agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ VB op 25 september 2024.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namen het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van KANVAZ VB op 25 september 2024 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijziging aan het algemeen politiereglement van de stad Aarschot (oneigenlijk gebruik van lachgas).
Koninklijk besluit van 11 maart 2024 betreffende het oneigenlijk gebruik van distikstofmonoxide
De nieuwe regelgeving is in werking sinds 9 april 2024.
Het KB stelt een algemeen verbod op het oneigenlijk gebruik van lachgas (distikstofmonoxide). De invoer, de uitvoer, de doorvoer, de vervaardiging, de bewaring (opslag onder de vereiste voorwaarden), de etikettering, het vervoer, het bezit, de makelarij, de verkoop en het te koop stellen, het voorschrijven, het afleveren of het aanschaffen van lachgas, tegen betaling of kosteloos, zowel fysiek als online, is vanaf dan strafbaar met strafrechtelijke sancties, zoals voorzien in artikel 2bis, §1 van de Drugswet. Uitsluitend wanneer het gebruik bestemd is voor medische of technische doeleinden of als voedingsadditief is er geen sprake van een misdrijf.
Door deze gewijzigde regelgeving en het voorzien van strafrechtelijke sancties, verliezen lokale besturen de mogelijkheid om het oneigenlijk gebruik van lachgas te bestraffen met gemeentelijke administratieve sancties. Derhalve dienen de bepalingen omtrent oneigenlijk gebruik van lachgas geschrapt te worden uit het gecoördineerd politiereglement. (hfst. II, afd. 14, artikel 84)
De bestuurlijke inbeslagname van lachgas blijft wel relevant (basis artikel 30 wet op het politieambt).
Koninklijk besluit van 11 maart 2024 betreffende het oneigenlijk gebruik van distikstofmonoxide (lachgas)
De nieuwe regelgeving is in werking sinds 9 april 2024.
Het KB stelt een algemeen verbod op het oneigenlijk gebruik van lachgas (distikstofmonoxide). De invoer, de uitvoer, de doorvoer, de vervaardiging, de bewaring (opslag onder de vereiste voorwaarden), de etikettering, het vervoer, het bezit, de makelarij, de verkoop en het te koop stellen, het voorschrijven, het afleveren of het aanschaffen van lachgas, tegen betaling of kosteloos, zowel fysiek als online, is vanaf dan strafbaar met strafrechtelijke sancties, zoals voorzien in artikel 2bis, §1 van de Drugswet. Uitsluitend wanneer het gebruik bestemd is voor medische of technische doeleinden of als voedingsadditief is er geen sprake van een misdrijf.
Door deze gewijzigde regelgeving en het voorzien van strafrechtelijke sancties, verliezen lokale besturen de mogelijkheid om het oneigenlijk gebruik van lachgas te bestraffen met gemeentelijke administratieve sancties. Derhalve dienen de bepalingen omtrent oneigenlijk gebruik van lachgas geschrapt te worden uit het gecoördineerd politiereglement. (hfst. II, afd. 14, artikel 84)
De bestuurlijke inbeslagname van lachgas blijft wel relevant (basis artikel 30 wet op het politieambt).
De gemeenteraad gaat akkoord met de schrapping van artikel 84, afdeling 14. Schadelijke middelen, hoofdstuk II - De openbare netheid en gezondheid.
Artikel 2
De voorgestelde wijziging treedt onmiddellijk in werking.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 08.07.2024 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 2024-1 van de politiezone Aarschot.
De gemeenteraad wordt kennis gegeven van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 08.07.2024 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 1-2024 van de politiezone Aarschot.
Gelet op het bijgevoegd besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 08.07.2024 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 2024-1 van de politiezone Aarschot.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van bovengenoemd besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 08.07.2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.
Gelet op het rapport - in bijlage - opgesteld door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2024, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur, d.d. 22.12.2017, moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2024, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur, d.d. 22.12.2017, moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt weergegeven.
Conform artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, d.d. 30.03.2018, bevat de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, minstens al de volgende elementen:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2024, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dries Van Horebeek
Aarschottenaren die door bijzondere omstandigheden meer huishoudelijk afval hebben dan een gemiddeld gezin, ontvangen sinds 2004 jaarlijks een tussenkomst in de onkosten voor huisvuilophaling.
De stad stelt daarnaast 100 luierzakken ter beschikking voor gezinnen met kinderen jonger dan 3 jaar, onthaalouders, mini-crèches en patiënten met incontinentie.
Momenteel kunnen deze luierzakken enkel worden afgeleverd in het recyclagepark van Aarschot en niet in Messelbroek, omdat Ecowerf dit daar - en ook in andere gemeenten van hun werkingsgebied - niet aanbiedt.
Gezien het nieuwe afvalcontract dat ingaat in januari 2025, en het dus aan de huidige ploeg is om een vlotte overgang te garanderen, vraag ik me af of er al afspraken gemaakt zijn met de nieuwe afvalverwerker met betrekking tot de verderzetting van dit initiatief?
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Gerda Vandegaer
Op 31 augustus communiceerde het stadsbestuur via Facebook over de gewijzigde verkeerssituatie op de Gijmelsesteenweg ter hoogte van de Kelverstraat, Budetstraat,... Fase 2 startte reeds.
Ondanks herhaaldelijke waarschuwingen over de verkeersproblemen, blijft duidelijke communicatie uit.
Wanneer onderneemt het stadbestuur actie om de schoolroutes veiliger te maken en de communicatie te verbeteren?
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Thomas Salaets
Vraag fasering en omleiding werken Gijmelsesteenweg
Sinds deze zomer zijn er werken gaande aan de Gijmelsesteenweg. De heropwaardering van de fietspaden daar is in elk geval broodnodig.
In de gemeenteraadscommissie van 6 mei 2024, en ook tijdens de informatiesessie voor buurtbewoners werd gesproken van een planning in 2 fases. Fase 2 (tussen Kemelbrug en Oude Mechelsebaan) zou pas vanaf januari 2025 van start gaan. Eind augustus werd echter, vlak voor de start van het nieuwe schooljaar beslist om fase 1 en fase 2 samen te laten verlopen.
Dat heeft belangrijke implicaties voor de buurtbewoners. Vooral de veiligheid van fietsers komt in het gedrang. Veel jongeren die naar het middelbaar fietsen gebruiken bijvoorbeeld een conflictarme route via de Kelverstraat en de trage weg ‘Milistichel’ tot aan de Gijmelstraat. Wanneer fase 2 in volle uitvoer is zal deze route niet langer beschikbaar zijn. Alle verkeer, ook fietsers, moeten nu langs de Grote Meur, een straat die daar niet op voorzien is. Vooral ’s ochtends leidt dit tot drukke en onveilige situaties. Ook in de Klein-Vleminkstraat en Vennestraat fietsen heel wat kinderen, tussen het nu drukke omleidingsverkeer.
Jammer genoeg werd dit pas gecommuniceerd in het weekend voor de schoolstart, wanneer bv. jongeren die voor het eerst met de fiets naar een secundaire school in Aarschot gaan, hun route al hebben voorbereid. Dat kan toch beschouwd worden als een stevige communicatiemisser.
Als het op de veiligheid van fietsers aankomt moeten we compromisloos zijn. We doen dan ook graag twee constructieve voorstellen om deze onveilige situatie aan te pakken:
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
De voorzitter schorst de vergadering van de gemeenteraad om eerst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn af te werken zodat alle openbare vergaderingen kunnen worden afgerond.
Na afloop van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt de vergadering van de gemeenteraad opnieuw geopend om de besloten vergadering aan te vatten.
De voorzitter schorst de vergadering van de gemeenteraad om eerst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn af te werken zodat alle openbare vergaderingen kunnen worden afgerond.
Na afloop van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt de vergadering van de gemeenteraad opnieuw geopend om de besloten vergadering aan te vatten.
Notulen en zittingsverslag vergadering 20 juni 2024
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 15.12.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 20 juni 2024 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.