Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om artikel 11ter, afdeling 2, hfst. III. - ALCOHOLVERBOD - toe te voegen.
"Het is verboden om tussen 21.00 uur en 08.00 uur alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegiste dranken al dan niet in gemixte vorm) op het openbaar domein, buiten de terrassen en andere toegelaten plaatsen speciaal bestemd voor dit doel, te gebruiken. Het bezit van geopende recipiënten die alcoholhoudende dranken bevatten, wordt gelijkgesteld met het gebruik beoogd in onderhavig artikel.
Het verbod geldt ook voor inzittenden van voertuigen die geparkeerd of gestationeerd staan waar het verbod geldt.
Diegene die de bepalingen van dit artikel overtreedt, kan bestraft worden met een administratieve sanctie.
Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in dit reglement, kan de politie bij inbreuken op het eerste lid de schadelijke middelen en/of voorwerpen in beslag nemen. De politie kan tevens gesloten alcoholrecipiënten in beslag nemen, wanneer de overtreding van dit reglement gepaard gaat met openbare dronkenschap. De kosten van inbeslagname en vernietiging kunnen verhaald worden op de overtreder."
Dit verbod geldt op/in :
MOTIVERING
Aarschot is een aantrekkelijke plek voor jongeren in en rond onze gemeente.
Deze aantrekkingskracht brengt heel wat uitdagingen met zich mee. We merken dat de openbare orde vooral op vrijdag- en zaterdagavond wordt verstoord door nachtlawaai, wildplassen, dronkenschap, vandalisme, verbaal en fysiek geweld, zwerfvuil, enzovoort. We zijn ons bewust van de overlast voor de buurt en voorbijgangers.
Ook het fenomeen van “indrinken” voordat men zich naar een fuif of ander evenement begeeft, is ons niet onbekend. Hiervoor werden er al maatregelen getroffen ten opzichte van de aanwezige nachtwinkels (afdekken alcoholische dranken).
Met dit alcoholverbod willen wij het signaal geven dat alcoholgebruik enkel kan op de daartoe voorziene plaatsen waar er enige vorm van toezicht is.
VOORSTEL tot toevoeging van artikel 11ter, afdeling 2, hfst. III. - ALCOHOLVERBOD
"Het is verboden om tussen 21.00 uur en 08.00 uur alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegiste dranken al dan niet in gemixte vorm) op het openbaar domein, buiten de terrassen en andere toegelaten plaatsen speciaal bestemd voor dit doel, te gebruiken. Het bezit van geopende recipiënten die alcoholhoudende dranken bevatten, wordt gelijkgesteld met het gebruik beoogd in onderhavig artikel.
Het verbod geldt ook voor inzittenden van voertuigen die geparkeerd of gestationeerd staan waar het verbod geldt.
Diegene die de bepalingen van dit artikel overtreedt, kan bestraft worden met een administratieve sanctie.
Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in dit reglement, kan de politie bij inbreuken op het eerste lid de schadelijke middelen en/of voorwerpen in beslag nemen. De politie kan tevens gesloten alcoholrecipiënten in beslag nemen, wanneer de overtreding van dit reglement gepaard gaat met openbare dronkenschap. De kosten van inbeslagname en vernietiging kunnen verhaald worden op de overtreder."
Dit verbod geldt op/in :
MOTIVERING
Aarschot is een aantrekkelijke plek voor jongeren in en rond onze gemeente.
Deze aantrekkingskracht brengt heel wat uitdagingen met zich mee. We merken dat de openbare orde vooral op vrijdag- en zaterdagavond wordt verstoord door nachtlawaai, wildplassen, dronkenschap, vandalisme, verbaal en fysiek geweld, zwerfvuil, enzovoort. We zijn ons bewust van de overlast voor de buurt en voorbijgangers.
Ook het fenomeen van “indrinken” voordat men zich naar een fuif of ander evenement begeeft, is ons niet onbekend. Hiervoor werden er al maatregelen getroffen ten opzichte van de aanwezige nachtwinkels (afdekken alcoholische dranken).
Met dit alcoholverbod willen wij het signaal geven dat alcoholgebruik enkel kan op de daartoe voorziene plaatsen waar er enige vorm van toezicht is.
BIJKOMENDE TOELICHTING
De overtreding van het alcoholverbod kan bestraft worden met een administratieve sanctie. Het politiereglement voorziet een trapsgewijze aanpak waarbij, afhankelijk van het dossier, jongeren in geval van overtreding niet meteen een GAS-boete opgelegd krijgen, maar er een cascade start. De procedures verschillen naargelang het gaat om een minderjarige of een meerderjarige overtreder.
Hierna een overzicht.
Procedure minderjarige overtreder
STAP 1. Ouderlijke betrokkenheid (facultatief)
De sanctionerend ambtenaar (SA) moet per aangetekende brief de vader en moeder, of de personen die voor de minderjarige verantwoordelijk zijn, over de vastgestelde feiten informeren en hen verzoeken om, onmiddellijk na het ontvangen van het proces-verbaal of de vaststelling hun mondelinge of schriftelijke opmerkingen mee te delen over deze feiten en de eventueel te nemen opvoedkundige maatregelen. Hij kan hiertoe een ontmoeting vragen met hen, eventueel in het bijzijn van de minderjarige.
Na het inwinnen van deze opmerkingen en/of een ontmoeting, kan hij hetzij de zaak in dit stadium van de procedure afsluiten als hij tevreden is over de educatieve maatregelen die werden voorgesteld, hetzij de administratieve procedure opstarten.
STAP 2. Bemiddeling (verplicht)
Aan minderjarigen moet steeds een bemiddelingsvoorstel worden aangeboden.
Indien de bemiddeling succesvol verloopt, kan geen administratieve geldboete meer worden opgelegd.
Indien de minderjarige overtreder het bemiddelingsaanbod weigert of als de bemiddeling faalt, kan de SA ofwel een gemeenschapsdienst voorstellen, ofwel een administratieve geldboete opleggen.
Aangezien de eventuele administratieve geldboete slechts 175 euro kan bedragen, mag de bemiddelingsmaatregel niet te zwaar zijn en moet ze proportioneel zijn. Een te zware bemiddelingsmaatregel zal de jongere immers afwijzen en hij zal kiezen voor een gemeenschapsdienst of een administratieve geldboete. Op die manier gaat de doelstelling van de bemiddelingsmaatregel teloor.
STAP 3. Gemeenschapsdienst (facultatief)
Ook voor minderjarigen is de gemeenschapsdienst geen verplichting.
Ze kan slechts worden voorgesteld in geval van weigering van het aanbod of falen van de bemiddeling. Dit betekent dat de gemeenschapsdienst voor minderjarige slechts in 2e instantie kan worden aangeboden. Deze gemeenschapsdienst moet georganiseerd worden in verhouding tot de leeftijd en de capaciteiten van de minderjarige overtreder. De SA kan de keuze en de nadere regels van de gemeenschapsdienst toevertrouwen aan de bemiddelaar. De gemeenschapsdienst mag maximaal vijftien uur bedragen.
De ouders, voogd of personen die verantwoordelijk zijn voor de minderjarige, kunnen op hun verzoek de minderjarige begeleiden bij het uitvoeren van de gemeenschapsdienst.
Slechts in geval van de vaststelling van niet-uitvoering of weigering van de gemeenschapsdienst, kan de SA een administratieve geldboete opleggen.
STAP 4. Opleggen van een administratieve geldboete
Max. 175 euro
De SA heeft een ruime mate van discretionaire bevoegdheid. Dit laat hem of haar toe om steeds te beslissen een vastgestelde inbreuk zonder gevolg te seponeren.
De administratieve sanctie moet proportioneel zijn in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling. (Herhaling is indien er een nieuwe vaststelling is van eenzelfde inbreuk binnen de 24 maanden na een eerder opgelegde sanctie voor eenzelfde inbreuk.)
De boete wordt opgelegd aan de minderjarige maar de ouders of personen die verantwoordelijk zijn, zijn burgerlijk aansprakelijk voor de betaling van de geldboete.
Procedure meerderjarige overtreder
STAP 1. Bemiddeling (facultatief)
Voor meerderjarige overtreders geldt geen verplichte bemiddelingspoging. De SA kan aan de meerderjarige overtreder een bemiddeling voorstellen.
STAP 2. Gemeenschapsdienst (facultatief)
In tegenstelling tot de minderjarigen kan voor de meerderjarigen vanaf het begin van de administratieve procedure (net zoals de bemiddeling) een gemeenschapsdienst worden aangeboden.
Voor meerderjarigen kan de SA wanneer hij dit aangewezen acht, een gemeenschapsdienst voorstellen in plaats van een administratieve geldboete. Deze kan slechts dertig uur bedragen.
De vaststelling van de uitvoering van de gemeenschapsdienst verhindert dat nog een administratieve geldboete kan worden opgelegd. Enkel in geval van niet-uitvoering of weigering van de gemeenschapsdienst kan de SA nog een administratieve geldboete opleggen.
STAP 3. Opleggen van een gemeentelijke administratieve geldboete
Max. 500 euro
De SA heeft een ruime mate van discretionaire bevoegdheid. Dit laat hem of haar toe om steeds te beslissen een vastgestelde inbreuk zonder gevolg te seponeren.
De administratieve sanctie moet proportioneel zijn in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling.
Een strenge aanpak voor nachtwinkels, meer bepaald een verbod op alcoholverkoop na 21u is reeds opgenomen in het politiereglement op de uitbating van nachtwinkels (artikel 6bis).
“Na 21 uur mogen geen alcoholische dranken, met uitzondering van bier en wijn meer te koop aangeboden, verkocht of gekocht worden, tenzij voor het onmiddellijk schenken in de horeca. Dit dient door aanplakking, duidelijk leesbaar, aan te voorgevel te worden bekendgemaakt. Deze producten moeten vanaf 21 uur ook afgeschermd worden zodat ze niet op normale wijze kunnen meegenomen worden door een consument.
Bij overtreding van dit artikel kan een administratieve geldboete worden opgelegd.”
Preventieve aanpak van jongeren en alcoholgebruik (door jeugddienst samen met politie)
Initiatieven jeugddienst
De gemeenteraad gaat akkoord met de toevoeging van artikel 11ter, afdeling 2, hfst. III. - ALCOHOLVERBOD.
"Het is verboden om tussen 21.00 uur en 08.00 uur alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegiste dranken al dan niet in gemixte vorm) op het openbaar domein, buiten de terrassen en andere toegelaten plaatsen speciaal bestemd voor dit doel, te gebruiken tenzij een afwijking schriftelijk toegelaten is door de burgemeester. Het bezit van geopende recipiënten die alcoholhoudende dranken bevatten, wordt gelijkgesteld met het gebruik beoogd in onderhavig artikel.
Het verbod geldt ook voor inzittenden van voertuigen die geparkeerd of gestationeerd staan waar het verbod geldt.
Diegene die de bepalingen van dit artikel overtreedt, kan bestraft worden met een administratieve sanctie.
Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in dit reglement, kan de politie bij inbreuken op het eerste lid de schadelijke middelen en/of voorwerpen in beslag nemen. De politie kan tevens gesloten alcoholrecipiënten in beslag nemen, wanneer de overtreding van dit reglement gepaard gaat met openbare dronkenschap. De kosten van inbeslagname en vernietiging kunnen verhaald worden op de overtreder."
Dit verbod geldt op/in :
Artikel 2
De voorgestelde wijziging treedt onmiddellijk in werking.