Terug
Gepubliceerd op 15/11/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 14/11/2024 - 20:00

Reglement houdende het gebruik van vaste bewakingscamera's op een niet-besloten plaats op het grondgebied Aarschot - Orleanstoren

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, schepenen
Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Cindy Symons, Raadslid
Toelichting

Het voorstel omvat de goedkeuring van het reglement tot het plaatsen en toepassen van camerabewaking (vaste) voor de niet-besloten locatie Orleanstorensite. Het toepassingsgebied betreft overlast, sluikstorten, drugs, vandalisme en evenementen. In het besluit wordt aangegeven wat de doelen zijn van deze bewaking, alsook de modaliteiten m.b.t. de gegevensverwerking.

Regelgeving

Gelet op:

  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (opgeheven door de wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens; de bestaande wetten, koninklijke besluiten en elke andere reglementering die verwijzen naar de wet van 08.12.1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, worden geacht te verwijzen naar de nieuwe wet);
  • het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het Gemeentedecreet van 15.07.2005 (Decreet Lokaal Bestuur met ingang van 01.01.2019);
  • de wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de wet van 21.03.2018, art. 5, §2 (vaste bewakingscamera) art. 5, §2/1 (tijdelijke vaste bewakingscamera);
  • de Ministeriële Omzendbrief betreffende de Wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, art. 2.1 (deze Omzendbrief wordt niet opgeheven na de wetswijzigingen van 2018);
  • het Koninklijk Besluit van 28.05.2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10.02.2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt (aanpassing bestaande en nieuwe pictogrammen bewakingscamera’s uiterlijk op 11.12.2018);
  • Verord. (EU) nr. 2016/679, 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot “AVG”;
  • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse Regering;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
  • het Koninklijk Besluit van 08.05.2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten (aanmelding bestaande en nieuwe bewakingscamera’s via www.aangiftecamera.be uiterlijk op 25.05.2020);
  • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
  • het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden;
  • het advies van de korpschef van de lokale politiezone Aarschot als in bijlage gevoegd;
Feiten, context en motivering

Overwegende

  • dat de restauratiewerken van Orleanstoren achter de rug zijn en we de toren willen beschermen tegen vandalisme;

  • dat dit kan door vaste camerabewaking te installeren op de site;

  • dat zo een blijvende oplossing wordt geboden die bijdraagt aan de verhoging van de veiligheid;

  • dat de stad investeert in preventie en sensibilisering;
  • dat cameratoezicht een nuttig hulpmiddel kan vormen voor de objectieve waarneming van overlastproblemen, de preventieve aanpak ervan en het opsporen van daders, slachtoffers en getuigen;
  • dat cameratoezicht een nuttig hulpmiddel is voor de gerichte en efficiënte politie-inzet;
  • dat de invoering van (tijdelijke) vaste bewakingscamera’s op een niet-besloten plaats voor advies voorgelegd moet worden aan de gemeenteraad voor die wegen waarvoor de gemeente bevoegd is;
  • dat de gemeenteraad daarbij de korpschef van de lokale politie moet raadplegen teneinde een veiligheidsadvies te verkrijgen;
  • dat er rekening gehouden moet worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht op de openbare weg;
  • dat de nodige waarschuwingen in de buurt worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op de plaatsen die hij betreedt;
  • dat voorafgaand aan het gebruik van de bewakingscamera’s ook gecommuniceerd wordt via media;
  • dat de gemeente de houder is van de opname en de gemaakte beelden en dat zij in samenspraak met de korpschef van de lokale politie de personen aanduidt die toegang hebben tot de verwerking;
  • dat de aanwezigheid van bewakingscamera’s op het grondgebied Aarschot zal toelaten om de volgende lokale doeleinden te bereiken:
    • het verminderen van sluikstorten op het grondgebied Aarschot door het voorkomen, vaststellen of opsporen van overlast, t.t.z. het controleren van de naleving van de het gemeentelijke politiereglement inzake sluikstorten;
    • het uitvoeren van een ‘crowd management’ en veiligheidstoezicht op publieke evenementen;
  • dat ook in besloten plaatsen mobiele bewakingscamera’s gebruikt kunnen worden t.t.z. het gebruik van mobiele bewakingscamera’s op een besloten plaats waar niemand wordt geacht aanwezig te zijn;
  • dat de gemeenteraad een positief advies dient te geven over de betrokken niet-besloten plaats Orleanstorensite, de perimeter en het gebruik van de vaste bewakingscamera;
Financiële Impact/budget

Budget voor aankoop camera's en installatie wordt voorzien onder ramingsnummer MJP104885

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Nico Creces, Bart Dehaes, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Hannelore Castelein, Martine Verlinden, Hanne Goossens, Marnik Jordens
Onthouders: Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Thomas Salaets, Dries Van Horebeek, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 11 onthoudingen
Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad adviseert positief over de plaatsing en het gebruik van de vaste bewakingscamera’s op de niet-besloten plaats Orleanstorensite.

 

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het reglement cameratoezicht op de niet-besloten plaats Orleanstorensite, als volgt, goed:


1. Algemeen
Camerabewaking is elk bewakingssysteem met 1 of meer camera’s dat ertoe strekt om bepaalde plaatsen of activiteiten te bewaken vanuit een punt dat zich geografisch op een afstand van die plaatsen of activiteiten bevindt met of zonder het oog op bewaring van de beeldgegevens die het inzamelt en overbrengt.


1.1. Begripsbepaling:

  • Bewakingscamera: elk vast , tijdelijk vast of mobiel observatiesysteem dat de bewaking en het toezicht van de plaatsen tot doel heeft en dat hiervoor beelden verwerkt.
  • Niet-besloten plaats: elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek, waaronder de openbare wegen beheerd door de openbare overheden bevoegd voor het wegbeheer. Voorbeelden: een marktplaats, een gemeenteplein, een park, …
  • voor het publiek toegankelijke besloten plaats: elk gebouw of elke door een omsluiting afgebakende plaats bestemd voor het gebruik door het publiek waar diensten aan het publiek kunnen worden verstrekt.
  • niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats: elk gebouw of elke door een omsluiting afgebakende plaats, die uitsluitend bestemd is voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers.
  • Verantwoordelijke voor de verwerking: de persoon (lokale overheid) die het doel en de middelen voor de verwerking bepaalt, m.n.het registreren van beelden. Het is de verantwoordelijke voor de verwerking die de wet moet naleven en verantwoordelijk zal gesteld worden wanneer de Camerawet wordt overtreden. Hij is contactpersoon voor zowel de gefilmde perso(o)n(en) als voor de controlerende overheid. De verantwoordelijke die de beslissing neemt om één of meerdere tijdelijke vaste bewakingscamera's te plaatsen in een niet- besloten plaats, deelt tevens aan de politiediensten elke wijziging aangebracht aan de ingezette cameravoorziening mede.


1.2. Van toepassing zijnde regelgeving

  • de wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (de camerawet)
  • het koninklijk besluit van 10.02.2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, gewijzigd door het koninklijk besluit van 28.05.2018
  • het koninklijk besluit van 09.03.2014 betreffende real-time beelden bekijken van bewakingscamera’s in niet-besloten plaatsen
  • de GDPR-wetgeving van 14.04.2016, met ingang vanaf 25.05.2018 voor alle Europese lidstaten
  • het koninklijk besluit van 08.05.2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 02.12.2018
  • de wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens


2. Doel
De camerabewaking wordt ingezet voor volgende doeleinden:

  • het voorkomen van vandalisme;
  • het voorkomen van sluikstorten;
  • het opsporen en identificeren van daders, verstoorders van de openbare orde;
  • bijdragen aan de veiligheid van bezoekers, ook tijdens eventuele evenementen.


De stad verbindt er zich toe de camerabewaking niet aan te wenden op een wijze die onverenigbaar is met de uitdrukkelijk hierboven omschreven doeleinden.
Uitgaande van de vermelde doeleinden zal de camerabewaking toereikend, ter zake dienend en niet overmatig zijn.
De stad draagt er zorg voor dat de camerabewaking geen inmenging in de persoonlijke levenssfeer van de bezoeker tot gevolg heeft.


3. Ingebruikname

De camera’s functioneren op permanente wijze.


4. Bewaartermijn
Als de opgenomen beelden geen bijdrage leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of tot het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, mogen ze niet langer dan één maand/30 dagen bewaard worden.


5. Kennisname

Bij de toegang van de bewaakte zone moet het wettelijk voorgeschreven pictogram geplaatst worden dat aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt, zodat geen enkele persoon geconfronteerd wordt met bewakingscamera’s zonder eerst een pictogram gezien te hebben.
Bovendien moeten de volgende vermeldingen op de pictogrammen worden aangebracht:

  • ‘Camerabewaking – Wet van 21.03.2007’;
  • Naam van de verantwoordelijke voor de verwerking (STAD AARSCHOT);
  • Postadres en e-mailadres van de verantwoordelijke voor de verwerking.

Stad Aarschot
Ten Drossaarde 1
3200 Aarschot
privacy@aarschot.be


6. Toegang tot de beelden
Met betrekking tot het consulteren van de beelden wordt een verantwoordelijke aangeduid door de algemeen directeur. De verantwoordelijke neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen om te vermijden dat onbevoegden toegang krijgen tot de beelden.


Opgenomen beelden
Enkel de verantwoordelijke voor de verwerking, heeft toegang tot de opgenomen beelden. De verantwoordelijke of de persoon die onder zijn gezag handelt, neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen teneinde de beelden te beveiligen tegen toegang door onbevoegden. De personen die beelden kunnen ontsluiten mogen dit enkel na toestemming van de algemeen directeur. Om de veiligheid van het systeem te kunnen verzekeren kan enkel ingelogd worden met een unieke login en paswoord.
De algemeen directeur machtigt volgende personen om na toestemming de opgenomen beelden te consulteren:

  1. ICT experten
  2. Procesmedewerker
  3. Administratief medewerker interne zaken secretariaat


De aangewezen personeelsleden richten hun verzoek tot raadplegen steeds tot de algemeen directeur via het e-mail adres: algemeendirecteur@aarschot.be. Pas na goedkeuring kunnen zij de opgenomen beelden raadplegen.
Zij hebben discretieplicht.
De beelden moeten te goeder trouw en in overeenstemming met het eraan gegeven doeleinde verwerkt worden.

 

7. Politie en gerechtelijke overheid
Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden overeenkomstig artikel 9 van de wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.

 

8. Rechten
Elke gefilmde persoon heeft recht op toegang tot de beelden. Het verzoek dient aan de verantwoordelijke aangevraagd te worden zoals beschreven door de GDPR:

Mocht blijken dat bepaalde persoonsgegevens onjuist, onvolledig of niet (meer) relevant zijn, dan kan de betrokkene de correctie of de verwijdering ervan vragen via een schriftelijk verzoek gericht aan de verantwoordelijke voor de verwerking van de gegevens via privacy@aarschot.be.
Iedere gefilmde persoon heeft het recht op toegang tot de beelden die hem/haar aanbelangt.
Wie toegang wenst tot deze gegevens richt een gemotiveerd verzoek aan de verantwoordelijke voor de verwerking. De aanvraag moet vergezeld zijn van voldoende gedetailleerde vermeldingen teneinde de juiste plaats van de gegevens in de opname te kunnen lokaliseren (datum, uur, plaats). De privacy van derden die zichtbaar zijn op de beelden dienen beschermd te worden en de belangen van de veiligheid dienen afgewogen te worden. Er kan nooit een kopie van de beelden verstrekt worden.

 

9. Privacy
De bewakingscamera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.
De verwerking van de beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers van de onmiddellijke omgeving van de camera’s.
De camerabewaking mag niet heimelijk worden gebruikt.


10. Lokalisatie van de camera’s
Orleanstoren
Orleanstoren 50
3200 Aarschot


Opstelling camera’s:
In totaal worden 3 buitencamera’s geplaatst, gericht op de Orleanstoren en de omgeving ervan, opgesteld op de volgende locatie (blauwe cirkels);

 

De apparatuur voor het systeem van de camerabewaking wordt gekoppeld aan bestaand
systeem van stad Aarschot.