De gemeenteraad keurt het reglement cameratoezicht op de niet-besloten plaats Orleanstorensite goed.
Het voorstel omvat de goedkeuring van het reglement tot het plaatsen en toepassen van camerabewaking (vaste) voor de niet-besloten locatie Orleanstorensite. Het toepassingsgebied betreft overlast, sluikstorten, drugs, vandalisme en evenementen. In het besluit wordt aangegeven wat de doelen zijn van deze bewaking, alsook de modaliteiten m.b.t. de gegevensverwerking.
Gelet op:
Overwegende
dat de restauratiewerken van Orleanstoren achter de rug zijn en we de toren willen beschermen tegen vandalisme;
dat dit kan door vaste camerabewaking te installeren op de site;
dat zo een blijvende oplossing wordt geboden die bijdraagt aan de verhoging van de veiligheid;
Budget voor aankoop camera's en installatie wordt voorzien onder ramingsnummer MJP104885
Artikel 1
De gemeenteraad adviseert positief over de plaatsing en het gebruik van de vaste bewakingscamera’s op de niet-besloten plaats Orleanstorensite.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het reglement cameratoezicht op de niet-besloten plaats Orleanstorensite, als volgt, goed:
1. Algemeen
Camerabewaking is elk bewakingssysteem met 1 of meer camera’s dat ertoe strekt om bepaalde plaatsen of activiteiten te bewaken vanuit een punt dat zich geografisch op een afstand van die plaatsen of activiteiten bevindt met of zonder het oog op bewaring van de beeldgegevens die het inzamelt en overbrengt.
1.1. Begripsbepaling:
1.2. Van toepassing zijnde regelgeving
2. Doel
De camerabewaking wordt ingezet voor volgende doeleinden:
De stad verbindt er zich toe de camerabewaking niet aan te wenden op een wijze die onverenigbaar is met de uitdrukkelijk hierboven omschreven doeleinden.
Uitgaande van de vermelde doeleinden zal de camerabewaking toereikend, ter zake dienend en niet overmatig zijn.
De stad draagt er zorg voor dat de camerabewaking geen inmenging in de persoonlijke levenssfeer van de bezoeker tot gevolg heeft.
3. Ingebruikname
De camera’s functioneren op permanente wijze.
4. Bewaartermijn
Als de opgenomen beelden geen bijdrage leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of tot het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, mogen ze niet langer dan één maand/30 dagen bewaard worden.
5. Kennisname
Bij de toegang van de bewaakte zone moet het wettelijk voorgeschreven pictogram geplaatst worden dat aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt, zodat geen enkele persoon geconfronteerd wordt met bewakingscamera’s zonder eerst een pictogram gezien te hebben.
Bovendien moeten de volgende vermeldingen op de pictogrammen worden aangebracht:
Stad Aarschot
Ten Drossaarde 1
3200 Aarschot
privacy@aarschot.be
6. Toegang tot de beelden
Met betrekking tot het consulteren van de beelden wordt een verantwoordelijke aangeduid door de algemeen directeur. De verantwoordelijke neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen om te vermijden dat onbevoegden toegang krijgen tot de beelden.
Opgenomen beelden
Enkel de verantwoordelijke voor de verwerking, heeft toegang tot de opgenomen beelden. De verantwoordelijke of de persoon die onder zijn gezag handelt, neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen teneinde de beelden te beveiligen tegen toegang door onbevoegden. De personen die beelden kunnen ontsluiten mogen dit enkel na toestemming van de algemeen directeur. Om de veiligheid van het systeem te kunnen verzekeren kan enkel ingelogd worden met een unieke login en paswoord.
De algemeen directeur machtigt volgende personen om na toestemming de opgenomen beelden te consulteren:
De aangewezen personeelsleden richten hun verzoek tot raadplegen steeds tot de algemeen directeur via het e-mail adres: algemeendirecteur@aarschot.be. Pas na goedkeuring kunnen zij de opgenomen beelden raadplegen.
Zij hebben discretieplicht.
De beelden moeten te goeder trouw en in overeenstemming met het eraan gegeven doeleinde verwerkt worden.
7. Politie en gerechtelijke overheid
Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden overeenkomstig artikel 9 van de wet van 21.03.2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.
8. Rechten
Elke gefilmde persoon heeft recht op toegang tot de beelden. Het verzoek dient aan de verantwoordelijke aangevraagd te worden zoals beschreven door de GDPR:
Mocht blijken dat bepaalde persoonsgegevens onjuist, onvolledig of niet (meer) relevant zijn, dan kan de betrokkene de correctie of de verwijdering ervan vragen via een schriftelijk verzoek gericht aan de verantwoordelijke voor de verwerking van de gegevens via privacy@aarschot.be.
Iedere gefilmde persoon heeft het recht op toegang tot de beelden die hem/haar aanbelangt.
Wie toegang wenst tot deze gegevens richt een gemotiveerd verzoek aan de verantwoordelijke voor de verwerking. De aanvraag moet vergezeld zijn van voldoende gedetailleerde vermeldingen teneinde de juiste plaats van de gegevens in de opname te kunnen lokaliseren (datum, uur, plaats). De privacy van derden die zichtbaar zijn op de beelden dienen beschermd te worden en de belangen van de veiligheid dienen afgewogen te worden. Er kan nooit een kopie van de beelden verstrekt worden.
9. Privacy
De bewakingscamera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.
De verwerking van de beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers van de onmiddellijke omgeving van de camera’s.
De camerabewaking mag niet heimelijk worden gebruikt.
10. Lokalisatie van de camera’s
Orleanstoren
Orleanstoren 50
3200 Aarschot
Opstelling camera’s:
In totaal worden 3 buitencamera’s geplaatst, gericht op de Orleanstoren en de omgeving ervan, opgesteld op de volgende locatie (blauwe cirkels);
De apparatuur voor het systeem van de camerabewaking wordt gekoppeld aan bestaand
systeem van stad Aarschot.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaarschriften zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de realisatie van de aanpassing van de gemeenteweg en het vestigen van een recht van opstal zoals voorgesteld op plan zaak der wegen '16061A-08E40-001-plan zaak der wegen - INDEX B' van de landmeter-expert opgenomen.
Hierbij worden de volgende percelen ingelijfd in het openbaar domein: 024029A0024/00P002, 24029A0025/00S000, 24029A0024/00N002, 24029A0384/00B000, 24029A0159/00F000, 24029A0163/00H003, 24029A0163/00L003, 24029A0163/00D003, 24029A0163/00G003, 24029A0163/00F003, 24029A0163/00R003, 24029A0163/00P003. De totale oppervlakte van deze inlijving bedraagt 3102ca.
Hierbij wordt op de volgende percelen van NMBS een recht van opstal gevestigd: 24662F0162/00K000, 24662F0162/00H000, 24662F0177/00Z002, 24662F0160/00Y002, 24662F0160/00H002, 24662F0173/00X002, 24662F - z/n. De totale oppervlakte van dit recht van opstal bedraagt 6961ca.
De voorgestelde schenking van het deel van het perceel kadastraal gekend als 24029A0384/00B000 met een oppervlakte van 3a42cawordt aanvaard onder voorwaarde dat het perceel vrij en onbelast is. Deze schenking gebeurt ten voordele van het algemeen belang en ter realisatie van het project van de fietssnelweg. De stad neemt het initiatief tot de opmaak van de akte en de kosten die daarmee gepaard gaan voor haar rekening.
Op 6/05/2024 diende de stad Aarschot een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp: Het aanleggen van een fietssnelweg.
Deze aanvraag vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 024029A0024/00P002, 24662F0162/00P000, 24029A0385/0_000, 24662F0162/00K000, 24662F0162/00H000, 24662F0177/00Z000, 24662F0177/00Z002,24662F0160/00Y002, 24662F0160/00H002, 24662F0247/00A000, 24029A0025/00S000, 24029A0024/00N002, 24029A0384/00B000, 24662F0160/00L003, 24662F0158/00W003, 24662F0173/00X002, 24029A0159/00F000, 24029A0163/00H003, 24029A0163/00L003, 24029A0163/00D003, 24029A0163/00G003, 24029A0163/00F003, 24029A0163/00R003, 24029A0163/00P003 en is gelegen langs of takt aan op de Baan Op Rotselaar, Turfputten en Nieuwland.
In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt de aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens plan '16061A-08E40-001-plan zaak der wegen - INDEX B' opgenomen in bijlage en opgesteld door landmeter-expert Grens landmeters Vincent Verbeeck gevestigd te Langegeer 2A - 2200 Herentals.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dienen de delen van de volgende percelen ingelijfd te worden in het openbaar domein: 024029A0024/00P002, 24029A0025/00S000, 24029A0024/00N002, 24029A0384/00B000, 24029A0159/00F000, 24029A0163/00H003, 24029A0163/00L003, 24029A0163/00D003, 24029A0163/00G003, 24029A0163/00F003, 24029A0163/00R003, 24029A0163/00P003. De totale oppervlakte van deze inlijving bedraagt 3102ca.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient een recht van opstal gevestigd te worden op de delen van de volgende percelen in eigendom van NMBS: 24662F0162/00K000, 24662F0162/00H000, 24662F0177/00Z002, 24662F0160/00Y002, 24662F0160/00H002, 24662F0173/00X002, 24662F - z/n. De totale oppervlakte van dit recht van opstal bedraagt 6961ca.
De stad ontving van dhr. Thomas de Wouters, erfgenaam van dhr. Michel de Wouters en eigenaar van het perceel 24029A0384/00B000 het voorstel om deze grond te schenken aan de stad (zie email in bijlage). In functie hiervan dient een schenkingsakte dienaangaande opgesteld te worden waarvoor de stad het initiatief en kosten zal dragen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden op basis van projectinhoudversie 3 van 18.07.2024 tot en met 16.08.2024 waarbij er 4 bezwaarschriften ingediend werden (zie bijlagen).
Op 27.09.2024 werd een nieuwe projectinhoudversie 4 ingediend en werd een tweede openbaar onderzoek gehouden van 4.10.2024 tot en met 2.11.2024. Er werden 3 bezwaren ingediend.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving van de stad.
Voorstel van besluit:
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaarschriften zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de realisatie van de aanpassing van de gemeenteweg en het vestigen van een recht van opstal zoals voorgesteld op plan zaak der wegen '16061A-08E40-001-plan zaak der wegen - INDEX B' van landmeter-expert Grens landmeters Vincent Verbeeck opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Hierbij worden de volgende percelen ingelijfd in het openbaar domein: 024029A0024/00P002, 24029A0025/00S000, 24029A0024/00N002, 24029A0384/00B000, 24029A0159/00F000, 24029A0163/00H003, 24029A0163/00L003, 24029A0163/00D003, 24029A0163/00G003, 24029A0163/00F003, 24029A0163/00R003, 24029A0163/00P003. De totale oppervlakte van deze inlijving bedraagt 3102ca.
Hierbij wordt op de volgende percelen van NMBS een recht van opstal gevestigd: 24662F0162/00K000, 24662F0162/00H000, 24662F0177/00Z002, 24662F0160/00Y002, 24662F0160/00H002, 24662F0173/00X002, 24662F - z/n. De totale oppervlakte van dit recht van opstal bedraagt 6961ca.
Artikel 3
De voorgestelde schenking van het deel van het perceel kadastraal gekend als 24029A0384/00B000 met een oppervlakte van 3a42ca, in eigendom van de erfgenamen van dhr. Michel de Wouters d'Oplinter, wordt aanvaard onder voorwaarde dat het perceel vrij en onbelast is. Deze schenking gebeurt ten voordele van het algemeen belang en ter realisatie van het project van de fietssnelweg. De stad neemt het initiatief tot de opmaak van de akte en de kosten die daarmee gepaard gaan voor haar rekening.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële aktes zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of diens gemachtigden.
Gelet op
Overwegende dat
voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag de delen van de volgende percelen ingelijfd dienen te worden in het openbaar domein: 024029A0024/00P002, 24029A0025/00S000, 24029A0024/00N002, 24029A0384/00B000, 24029A0159/00F000, 24029A0163/00H003, 24029A0163/00L003, 24029A0163/00D003, 24029A0163/00G003, 24029A0163/00F003, 24029A0163/00R003, 24029A0163/00P003. De totale oppervlakte van deze inlijving bedraagt 3102ca;
voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag een recht van opstal gevestigd dient te worden op de delen van de volgende percelen in eigendom van NMBS: 24662F0162/00K000, 24662F0162/00H000, 24662F0177/00Z002, 24662F0160/00Y002, 24662F0160/00H002, 24662F0173/00X002, 24662F - z/n. De totale oppervlakte van dit recht van opstal bedraagt 6961ca;
de erfgenamen van perceel 24029A0384/00B000 op 20.08.2024 via een email aan de schatter onderhandelaar van de Afdeling Schatten en Waarderen van de Vlaamse overheid, liet weten bereid te zijn het deel van het perceel te schenken aan de stad Aarschot in functie van de realisatie van dit project. Hierbij gaf men wel aan om vanuit de stad het initiatief te nemen met de voormalige huurder dhr. Cumps Guido om na te gaan of er landbouwer middels een pacht het perceel in gebruik heeft. De schenking van een grond aan de stad kan mits de grond vrij en onbelast is. De stad dient wel de kosten van de akte en registratie (in geval van toepassing) op zich te nemen.
er geen schatting van de meer- of minwaarde toegevoegd werd bij de dossierstukken in de omgevingsvergunningsaanvraag;
er 2 openbaar onderzoeken werden georganiseerd. Na het eerste openbaar onderzoek werden er 4 bewaarschriften ingediend waarna de aanvraag werd aangepast en een nieuw tweede openbaar onderzoek werd georganiseerd. Tijdens dit laatste openbaar onderzoek werden er 3 bezwaarschriften georganiseerd. Deze bezwaarschriften zijn opgenomen in bijlage bij dit besluit;
de aanpassing van de gemeenteweg staat in het teken van de realisatie van een fietssnelweg die deels afwijkt van de onderliggende gewestplanbestemming. De aanvraag bevat hiervoor een gemotiveerde afwijking;
er op heden geen gemeentelijk beleidskader is ter verfijning, concretisering en aanvulling van de doelstellingen en principes zoals vervat in artikel 3 en 4 van het decreet houdende gemeentewegen;
- de aanpassing van de gemeenteweg staat in het teken van de realisatie van een duurzame, verkeersveilige en kwaliteitsvolle bereikbaarheid met name een fietssnelweg tussen Aarschot en Rotselaar;
- de privatieve eigendommen zullen zal na de innames en vestiging van het recht van opstal deel uitmaken van het openbaar domein;
- door de inrichting van het terrein met de nieuwe wegenis (en publieke ruimte) zal na de realisatie het terrein een nieuwe maatschappelijke functie opnemen en ten dienste staan van de gemeenschap;
- uit de concrete plannen voor de wegenis blijkt dat er geen negatieve impact is op de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangrenzende percelen;
- de voorliggende wijzigingen aan het gemeentewegennet hebben geen gemeentegrensoverschrijdende impact.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaarschriften zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de realisatie van de aanpassing van de gemeenteweg en het vestigen van een recht van opstal zoals voorgesteld op plan zaak der wegen '16061A-08E40-001-plan zaak der wegen - INDEX B' van landmeter-expert Grens landmeters Vincent Verbeeck opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Hierbij worden de volgende percelen ingelijfd in het openbaar domein: 024029A0024/00P002, 24029A0025/00S000, 24029A0024/00N002, 24029A0384/00B000, 24029A0159/00F000, 24029A0163/00H003, 24029A0163/00L003, 24029A0163/00D003, 24029A0163/00G003, 24029A0163/00F003, 24029A0163/00R003, 24029A0163/00P003. De totale oppervlakte van deze inlijving bedraagt 3102ca.
Hierbij wordt op de volgende percelen van NMBS een recht van opstal gevestigd: 24662F0162/00K000, 24662F0162/00H000, 24662F0177/00Z002, 24662F0160/00Y002, 24662F0160/00H002, 24662F0173/00X002, 24662F - z/n. De totale oppervlakte van dit recht van opstal bedraagt 6961ca.
Artikel 3
De voorgestelde schenking van het deel van het perceel kadastraal gekend als 24029A0384/00B000 met een oppervlakte van 3a42ca, in eigendom van de erfgenamen van dhr. Michel de Wouters d'Oplinter, wordt aanvaard onder voorwaarde dat het perceel vrij en onbelast is. Deze schenking gebeurt ten voordele van het algemeen belang en ter realisatie van het project van de fietssnelweg. De stad neemt het initiatief tot de opmaak van de akte en de kosten die daarmee gepaard gaan voor haar rekening.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële aktes zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of diens gemachtigden.
De gemeenteraad stemt in met het voorliggende amendement, dat een uitbreiding van de overwegingen en een wijziging aan artikelen 2 en 3 betreft. Inhoudelijk heeft het amendement betrekking op de uitsluiting van alle gronden in eigendom van de NMBS uit het rooilijnplan.
Voorstel om volgende wijzigingen aan te brengen aan het ontwerpbesluit:
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de realisatie van de aanpassing van de gemeenteweg en het vestigen van een recht van opstal zoals voorgesteld op plan zaak der wegen '16061A-08E40-001-plan zaak der wegen - INDEX B' van landmeter-expert Grens landmeters Vincent Verbeeck opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Hierbij worden de volgende percelen ingelijfd in het openbaar domein: 024029A0024/00P002, 24029A0025/00S000, 24029A0024/00N002, 24029A0384/00B000, 24029A0159/00F000, 24029A0163/00H003, 24029A0163/00L003, 24029A0163/00D003, 24029A0163/00G003, 24029A0163/00F003, 24029A0163/00R003, 24029A0163/00P003. De totale oppervlakte van deze inlijving bedraagt 3102ca.
Hierbij wordt op de volgende percelen van NMBS een recht van opstal gevestigd: 24662F0162/00K000, 24662F0162/00H000, 24662F0177/00Z002, 24662F0160/00Y002, 24662F0160/00H002, 24662F0173/00X002, 24662F - z/n. De totale oppervlakte van dit recht van opstal bedraagt 6961ca.
Artikel 3
De voorgestelde schenking van het deel van het perceel kadastraal gekend als 24029A0384/00B000 met een oppervlakte van 3a42ca, in eigendom van de erfgenamen van dhr. Michel de Wouters d'Oplinter, wordt aanvaard onder voorwaarde dat het perceel vrij en onbelast is. Deze schenking gebeurt ten voordele van het algemeen belang en ter realisatie van het project van de fietssnelweg. De stad neemt het initiatief tot de opmaak van de akte en de kosten die daarmee gepaard gaan voor haar rekening.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de aanleg van de nieuwe wegenis en de rooilijn zoals aangevraagd in de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2023153981, ingediend door de Stad Aarschot op 6 mei 2024 voor de aanleg van een fietssnelweg, voorwaardelijk goed. Hierbij legt zij volgende voorwaarde op:
Artikel 3
De gemeenteraad gaat akkoord met de inlijving van volgende percelen in het openbaar domein: 024029A0024/00P002, 24029A0025/00S000, 24029A0024/00N002, 24029A0384/00B000, 24029A0159/00F000, 24029A0163/00H003, 24029A0163/00L003, 24029A0163/00D003, 24029A0163/00G003, 24029A0163/00F003, 24029A0163/00R003, 24029A0163/00P003. De totale oppervlakte van deze inlijving bedraagt 3102ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vestiging van een recht van opstal op de volgende percelen of delen van percelen van NMBS: 24662F0162/00K000, 24662F0162/00H000, 24662F0177/00Z002, 24662F0160/00Y002, 24662F0160/00H002, 24662F0173/00X002, 24662F - z/n. De totale oppervlakte van dit recht van opstal bedraagt 6961ca.
De gemeenteraad stemt in met het voorliggende amendement.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaarschriften zoals opgenomen in bijlage in dit besluit.
De gemeenteraad keurt de aanleg van de nieuwe wegenis en de rooilijn zoals aangevraagd in de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2023153981, ingediend door de Stad Aarschot op 6 mei 2024 voor de aanleg van een fietssnelweg, voorwaardelijk goed. Hierbij legt zij volgende voorwaarde op:
De gemeenteraad gaat akkoord met de inlijving van volgende percelen in het openbaar domein: 024029A0024/00P002, 24029A0025/00S000, 24029A0024/00N002, 24029A0384/00B000, 24029A0159/00F000, 24029A0163/00H003, 24029A0163/00L003, 24029A0163/00D003, 24029A0163/00G003, 24029A0163/00F003, 24029A0163/00R003, 24029A0163/00P003. De totale oppervlakte van deze inlijving bedraagt 3102ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vestiging van een recht van opstal op de volgende percelen of delen van percelen van NMBS: 24662F0162/00K000, 24662F0162/00H000, 24662F0177/00Z002, 24662F0160/00Y002, 24662F0160/00H002, 24662F0173/00X002, 24662F - z/n. De totale oppervlakte van dit recht van opstal bedraagt 6961ca.
Gelet op
Overwegende dat
De gemeenteraad besluit onderstaande
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaarschriften zoals opgenomen in bijlage in dit besluit.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de aanleg van de nieuwe wegenis en de rooilijn zoals aangevraagd in de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2023153981, ingediend door de Stad Aarschot op 6 mei 2024 voor de aanleg van een fietssnelweg, voorwaardelijk goed. Hierbij legt zij volgende voorwaarden op:
Artikel 3
De gemeenteraad gaat akkoord met de inlijving van volgende percelen in het openbaar domein: 024029A0024/00P002, 24029A0025/00S000, 24029A0024/00N002, 24029A0384/00B000, 24029A0159/00F000, 24029A0163/00H003, 24029A0163/00L003, 24029A0163/00D003, 24029A0163/00G003, 24029A0163/00F003, 24029A0163/00R003, 24029A0163/00P003. De totale oppervlakte van deze inlijving bedraagt 3102ca.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vestiging van een recht van opstal op de volgende percelen of delen van percelen van NMBS: 24662F0162/00K000, 24662F0162/00H000, 24662F0177/00Z002, 24662F0160/00Y002, 24662F0160/00H002, 24662F0173/00X002, 24662F - z/n. De totale oppervlakte van dit recht van opstal bedraagt 6961ca.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële aktes zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of diens gemachtigden.
De gemeenteraad neemt kennis dat er geen bezwaarschriften zijn.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de realisatie van de aanpassing van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het rooilijnplan van landmeter-expert studiebureau Verhaert & co.
De percelen aangeduid op het rooilijnplan als lot 11 met een totale oppervlakte van 161 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor de realisatie van de aanpassing van de gemeenteweg, zal/zullen kosteloos worden overgedragen aan de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut. Er is geen meer- of minwaarde verschuldigd.
Op 24.07.2024 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend met als onderwerp het verkavelen van een perceel in 10 loten.
Deze aanvraag heeft als referentie 2024104198 en VERK/2024/00266, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 2406A0423/00L003, 2406A0423/00C002, 2406A0423/00A002 en 2406A0423/00P000 en is gelegen langs of takt aan op de Hoogblokweg.
In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt de aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het rooilijnplan opgenomen in bijlage en opgesteld door landmeter-expert studiebureau Verhaert & co gevestigd te Rode Haagjes 3_001, 2288 Grobbendonk.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het rooilijnplan als lot 11 met een totale oppervlakte van 161 m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor de aanpassing van de gemeenteweg.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 24.08.2024 tot en met 22.09.2024 waarbij er geen bezwaarschriften bezwaarschrift(en) ingediend werd(en) (zie bijlage).
Er is geen waardevermeerdering of waardevermindering die dient geschat te worden door een landmeter expert aangesteld door de stad vermits de over te dragen delen van de percelen als stedenbouwkundige last kosteloos zullen worden overgedragen om opgenomen te worden in het openbaar domein.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving van de stad.
Voorstel van besluit:
Artikel 1
De gemeenteraad neemt er kennis van dat er geen bezwaarschriften zijn.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de realisatie van de aanpassing van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het rooilijnplan van landmeter-expert studiebureau Verhaert & co opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Artikel 3
De percelen aangeduid op het rooilijnplan als lot 11 met een totale oppervlakte van [totale over te dragen grondoppervlakte in are of m²], waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor de realisatie van de aanpassing van de gemeenteweg, zal/zullen kosteloos worden overgedragen aan de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut. Er is geen meer- of minwaarde verschuldigd.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of diens gemachtigden.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad neemt er kennis van dat er geen bezwaarschriften zijn.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de realisatie van de aanpassing van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het rooilijnplan van landmeter-expert studiebureau Verhaert & co opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Artikel 3
De percelen aangeduid op het rooilijnplan als lot 11 met een totale oppervlakte van 161 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor de realisatie van de aanpassing van de gemeenteweg, zal/zullen kosteloos worden overgedragen aan de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut. Er is geen meer- of minwaarde verschuldigd.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur of diens gemachtigden.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde RUP RWZI - Rillaar met de behandeling van de adviezen opgenomen in de procesnota goed en stelt het ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast.
Het gemeentelijk 'RUP RWZI - Rillaar' heeft als doel om de bestemming van het huidige landbouwgebied op de locatie van het bestaande KWZI (rietvelden) langs Roth en Kortakker, te wijzigen naar een zone bestemd voor openbaar nut. Dit in functie van de realisatie van een nieuw rioolwaterzuiveringsstation zoals beschreven in de toelichtingsnota in bijlage. De ontworpen voorschriften van het RUP voorzien in een gefaseerde aansnijding van het te herbestemmen gebied waarbij er in de eerste fase een nieuw zuiveringsstation (type omloopreactor met nabezinktank) met rondom een landschappelijke buffer zal worden ingericht. Bij eventuele noodzaak tot uitbreiding van het zuiveringsstation kan men in een volgende fase de overige delen van de zone aansnijden. De bestaande rietvelden zullen in functie van de realisatie van het nieuwe zuiveringsstation verwijderd moeten worden. Voor zolang de gronden binnen de te herbestemmen zone van openbaar nut niet aangesneden worden kunnen deze een tijdelijk gebruik krijgen voor landbouwdoeleinden en/of wateropvang- en infiltratievoorzieningen.
Voorliggende beslissing houdt de goedkeuring en definitieve vaststelling van RUP RWZI - Rillaar in.
Relevante beslissingen en processtappen:
Overwegende dat:
Met voorliggend besluit wordt het RUP RWZI – Rillaar zoals opgenomen in bijlage voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring of definitieve vaststelling. Het ruimtelijk uitvoeringsplan bestaat uit:
Zodra de gemeenteraad het RUP RWZI – Rillaar definitief heeft vastgesteld wordt het in zijn geheel overgemaakt aan de Vlaamse Regering en de Deputatie van de provincie Vlaams-Brabant waarna zij binnen de 45 dagen nog over kunnen gaan tot de schorsing van het RUP. Bij niet schorsing dient het besluit van de gemeenteraad bij uittreksel bekendgemaakt te worden via het Belgisch Staatsblad.
Veertien dagen na de bekendmaking wordt het RUP RWZI – Rillaar van toepassing en kunnen omgevingsvergunningsaanvragen op basis van het nieuwe RUP goedgekeurd worden.
Volgens artikel 4 van het addendum - overeenkomst aanneming van diensten - opmaak gemeentelijk RUP wordt de opdracht vergoed door Aquafin.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt het RUP RWZI - Rillaar zoals opgenomen in bijlage definitief vast.
Het RUP RWZI - Rillaar bevat:
De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging van het bestaande reglement inzake ecocheques voor het gemeente- en OCMW-personeel goed, ter vervanging van het reglement inzake ecocheques zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 april 2016.
Op 14.12.2015 keurde de gemeenteraad het voorstel goed tot besteding van de restmiddelen van het VIA 4-akkoord aan de toekenning van ecocheques voor het gemeentepersoneel. Hierbij werd tevens het reglement ter zake goedgekeurd. Naar analogie van de stad, keurde de OCMW-raad op 19.11.2015 een eigen reglement goed inzake de toekenning van ecocheques voor het OCMW-personeel, aan de hand van de beschikbare restmiddelen VIA-4.
De verdeling van de middelen gebeurt in beide organisaties aan de hand van de coëfficiënt die gebruikt wordt voor de vaststelling en uitbetaling van het vakantiegeld. Er wordt daarbij gewerkt met een schijvenmechanisme waarbij de hoogste coëfficiënt de hoogste schijf en de laagste coëfficiënt de laagste schijf omvat. Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau leggen de concrete pro rata regeling jaarlijks vast aan de hand van de specifieke middelen die stad resp het OCMW elk afzonderlijk ontvangen. Aangezien de stad verhoudingsgewijs een hoger bedrag aan restmiddelen ontvangt dan het OCMW, leidt dit tot grote verschillen tussen beide organisaties in bedragen die toegekend worden per medewerker met eenzelfde coëfficiënt.
Rekening houdend met de integratie van stads- en OCMW-diensten is het managementteam vragende partij om vanaf 2024 de restmiddelen die de stad en het OCMW afzonderlijk ontvangen samen te voegen tot één totaalbedrag aan restmiddelen dat vervolgens verdeeld wordt onder de personeelsleden aan de hand van eenzelfde schijvenmechanisme. Het samenvoegen van de restmiddelen betreft daarbij een louter theoretisch gegeven. In de praktijk ontvangen beide organisaties immers jaarlijks de eigen toegekende restmiddelen VIA-4.
Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben op 27.09.2024 een positief advies gegeven tot aanpassing van het reglement. Het ontwerpreglement is besproken binnen het syndicaal overleg van 21.10.2024, hetgeen resulteerde in een protocol voor akkoord.
Het voorstel tot wijziging wordt eveneens voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Op 14.12.2015 keurde de gemeenteraad het voorstel goed tot besteding van de restmiddelen van het VIA 4-akkoord aan de toekenning van ecocheques voor het gemeentepersoneel. Hierbij werd tevens het reglement ter zake goedgekeurd. Naar analogie van de stad, keurde de OCMW-raad op 19.11.2015 een eigen reglement goed inzake de toekenning van ecocheques voor het OCMW-personeel, aan de hand van de beschikbare restmiddelen VIA-4. In navolging van het KB van 16.12.2015 tot invoering van de elektronische ecocheques en tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en erkenningsprocedure voor uitgevers ervan, keurde de gemeenteraad op 25.04.2016 en de OCMW-raad op 26.05.2016 een wijziging van het reglement goed met het oog op de toekenning van elektronische ecocheques.
De verdeling van de middelen gebeurt in beide organisaties aan de hand van de coëfficiënt die gebruikt wordt voor de vaststelling en uitbetaling van het vakantiegeld. Er wordt daarbij gewerkt met een schijvenmechanisme waarbij de hoogste coëfficiënt de hoogste schijf en de laagste coëfficiënt de laagste schijf omvat. Tot op vandaag leggen het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau de concrete pro rata regeling jaarlijks vast aan de hand van de specifieke middelen die stad resp het OCMW elk afzonderlijk ontvangen. Aangezien de stad verhoudingsgewijs een hoger bedrag aan restmiddelen ontvangt dan het OCMW, leidt dit tot grote verschillen tussen beide organisaties in bedragen die toegekend worden per medewerker met eenzelfde coëfficiënt. Ter illustratie, in 2023 hebben medewerkers van de stad met coëfficiënt 1 in totaal € 80 aan ecocheques ontvangen, waarbij medewerkers van het OCMW met eenzelfde coëfficiënt slechts € 35 ontvangen hebben.
Rekening houdend met de integratie van stads- en OCMW-diensten is het managementteam vragende partij om vanaf 2024 de restmiddelen die de stad en het OCMW afzonderlijk ontvangen samen te voegen tot één totaalbedrag aan restmiddelen dat vervolgens verdeeld wordt onder de personeelsleden aan de hand van eenzelfde schijvenmechanisme. Het samenvoegen van de restmiddelen betreft daarbij een louter theoretisch gegeven. In de praktijk ontvangen beide organisaties immers jaarlijks de eigen toegekende restmiddelen VIA-4. Het opzet is evenwel dat er jaarlijks door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau dezelfde concrete pro rata regeling beslist wordt op basis van het gezamenlijk ontvangen VIA4-restmiddelenbudget.
Ter illustratie heeft de personeelsdienst op basis van de ontvangen restmiddelen voor 2024 en de coëfficiënten van 2023 (referteperiode 2022) een voorbeeld van schijvenmechanisme uitgewerkt dat zich situeert tussen het huidige van de stad en het huidige van het OCMW.
Coëfficiënt | Bedrag |
vanaf 0,9 | € 55,00 |
vanaf 0,8 | € 50,00 |
vanaf 0,7 | € 45,00 |
vanaf 0,6 | € 40,00 |
vanaf 0,5 | € 35,00 |
vanaf 0,4 | € 30,00 |
vanaf 0,3 | € 25,00 |
vanaf 0,2 | € 20,00 |
vanaf 0,1 | € 15,00 |
minder dan 0,1 | € 0,00 |
Wanneer bovenstaand voorbeeld van schijvenmechanisme toegepast wordt voor de medewerkers van de stad en het OCMW, wordt de totale kost voor beide organisaties als volgt geraamd:
Organisatie | VIA4 subsidie | Simulatie | Verschil |
OCMW | € 6.187,23 | € 11.425,00 | -€ 5.237,77 |
Stad | € 15.626,35 | € 11.380,00 | € 4.246,35 |
Totaal | € 21.813,58 | € 22.805,00 | -€ 991,42 |
Het resultaat is een totale meerkost, dus voor beide organisaties samen, van ca. € 1.000. Ter verduidelijking, in 2023 bedroeg de totale meerkost ca. € 1.700. Voor de volledigheid heeft de personeelsdienst ook de meerkost gesimuleerd in het geval alle medewerkers ecocheques zouden ontvangen volgens het huidige schijvenmechanisme van de stad (= het meest voordelige schijvenmechanisme). In dit scenario wordt de totale meerkost geraamd op ca. € 10.000.
Het voorstel tot wijziging van het reglement voor de toekenning van elektronische ecocheques is toegevoegd in bijlage bij dit besluit. Het betreft een eengemaakt reglement voor zowel het gemeentepersoneel als het OCMW-personeel en het vervangt de reglementen inzake elektronische ecocheques zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 april 2016 en de OCMW-raad op 26 mei 2016.
Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben op 27.09.2024 een positief advies gegeven met betrekking tot het voorstel van aanpassing van het reglement.
Het ontwerpreglement is besproken binnen het syndicaal overleg van 21.10.2024, hetgeen resulteerde in een protocol voor akkoord.
Het voorstel tot wijziging wordt eveneens voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De financiering wordt voorzien op basis van de restmiddelen koopkracht van het VIA 4-akkoord.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt onderstaand reglement inzake ecocheques voor het gemeente- en OCMW-personeel goed, ter vervanging van het reglement inzake ecocheques zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 april 2016.
REGLEMENT ECOCHEQUES
Dit reglement ecocheques is opgemaakt in toepassing op het koninklijk besluit van 14 april 2009[1]. Dit reglement regelt de toekennings- en aanwervingsvoorwaarden van de ecocheques die op de partijen van toepassing zijn, onverminderd de wettelijke en/of reglementaire bepalingen.
Artikel 1 – toepassingsgebied
§1. Dit reglement is van toepassing op de medewerkers die vallen onder
§2. Onverminderd de bepalingen in §1 is dit reglement niet van toepassing op jobstudenten, modellen, monitoren, gelegenheidspersoneel (o.a. uitzendkrachten), onderwijzers ten laste van de stad, busbegeleiders en OCMW-cliënten die met toepassing van art.60 §7, van de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976 tijdelijk tewerkgesteld worden in een betrekking bij het OCMW of ter beschikking gesteld worden van een derde.
Artikel 2 - besteding restmiddelen VIA4-akkoord
De besteding van de restmiddelen die aan de stad en het OCMW worden toegekend in het kader van het VIA 4- akkoord zal gebeuren onder de vorm van de toekenning van echocheques aan het gemeente- en OCMW-personeel ter verhoging van hun koopkracht.
Artikel 3 - definitie
§1. Ecocheques zijn cheques waarmee producten of diensten met een ecologisch karakter betaald kunnen worden. Het gaat om producten zoals opgenomen in de bijlage van de CAO 98 betreffende de ecocheques, gesloten in de Nationale Arbeidsraad[2].
§2. De cheques worden afgeleverd aan het personeelslid rekening houdend met de voorwaarden zoals bepaald in artikel 19 quater koninklijk besluit 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, BS 5 december 1969.
Artikel 4 - bedrag
§1. Het totale bedrag van de door de stad en het OCMW toegekende ecocheques bedraagt niet meer dan 250 euro per personeelslid en per kalenderjaar. De maximale nominale waarde van elke ecocheque bedraagt 10 euro.
§2. De ecocheques worden toegekend in functie van het beschikbare restmiddelenbudget. Daarbij wordt rekening gehouden met het totaalbedrag aan restmiddelen dat ontvangen is door stad en OCMW Aarschot samen.
§3. De verdeling gebeurt op basis van een pro rata regeling met schijvenmechanisme, waarbij het bedrag van de ecocheques gekoppeld wordt aan de prestatiebreuk en de effectieve prestaties (en daarmee gelijkgestelde periodes) van het personeelslid tijdens een referteperiode, hierna ‘coëfficiënt’ genoemd.
Deze coëfficiënt is gelijk aan de coëfficiënt die gebruikt wordt voor de vaststelling en uitbetaling van het vakantiegeld aan het personeel op basis van de toepasselijke reglementering in dit verband en houdt rekening met de prestatiebreuk en de effectieve prestaties en daarmee gelijkgestelde periodes van het personeelslid tijdens de referteperiode (= kalenderjaar dat voorafgaat aan het jaar waarin de vakantie, en in dit verband de ecocheques, worden toegekend).
§4. Er wordt een schijvenmechanisme toegepast, waarbij de hoogste schijf de hoogste coëfficiënt bevat en overeenstemt met het hoogste bedrag van de ecocheques (maximaal 250 euro). Het schijvenmechanisme voorziet een trapsgewijze vermindering van coëfficiënt en bedrag om te eindigen in de laatste schijf met de laagste coëfficiënt (0,1) en laagste bedrag (minimaal 5 euro).[3] Bij een coëfficiënt kleiner dan 0,1 worden geen ecocheques toegekend.
§5. Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau stellen jaarlijks de concrete pro rata regeling vast in functie van de vastgelegde parameters en het totale beschikbare restmiddelenbudget voor de stad en het OCMW samen. Gezien de integratie tussen stad en OCMW wordt jaarlijks één pro rata regeling vastgelegd voor beide organisaties.
Artikel 5 - toekenning
§1. De toekenning van ecocheques is gekoppeld aan de beschikbaarheid van het restmiddelenbudget van het VIA 4-akkoord, waarop de stad en het OCMW zolang dit mogelijk is, zal intekenen. De toekenning van ecocheques eindigt wanneer er geen restmiddelenbudget van het VIA 4-akkoord meer beschikbaar is.
§2. De toekenning van ecocheques vindt maximum één keer per kalenderjaar plaats en is afhankelijk van het tijdstip van storting van het restmiddelenbudget. De toekenning gebeurt ten laatste in de maand december.
§3. De ecocheques worden toegekend aan de personeelsleden die in dienst zijn op 1 juni van het kalenderjaar, op basis van de geleverde prestaties in de referteperiode (= kalenderjaar dat voorafgaat aan het jaar waarin de vakantie, en in dit verband de ecocheques, worden toegekend). Op deze manier zal de toekenning jaarlijks gebeuren in functie van en voor de duur van het toegekende restmiddelenbudget van het VIA 4-akkoord.
§4. De ecocheques worden in een elektronische vorm ter beschikking gesteld aan het personeelslid.
Artikel 6 - geldigheidsduur
De ecocheques zijn gedurende 24 maanden geldig vanaf de datum van terbeschikkingstelling ervan aan het personeelslid.
Artikel 7 – inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024 en vervangt de reglementen inzake elektronische ecocheques zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 april 2016 en de OCMW-raad op 26 mei 2016.
[1] artikel 19 quater van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, BS 20 mei 2009, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerp van gebruiksovereenkomst tussen de stad Aarschot en de hulpverleningszone Oost, Vlaams-Brabant over de terbeschikkingstelling van de brandweerkazerne voor de periode van 9 jaar.
De huidige overeenkomst voor het gebruik van de brandweerkazerne door de hulpverleningszone Oost, Vlaams-Brabant neemt een einde op 31 december 2024.
De hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant stelt een nieuwe overeenkomst voor een periode van 9 jaar voor. De gebruiksovereenkomst neemt aanvang op 1 januari 2025 en eindigt op 31 december 2033.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld akkoord te gaan met bijgevoegde gebruiksovereenkomst.
Overwegende dat de huidige gebruiksovereenkomst, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 18 juni 2018, een einde neemt op 31 december 2024;
Gelet op het voorstel van Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant om deze overeenkomst te vernieuwen voor een periode van 9 jaar met een aanvang op 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2033;
Gelet op het ontwerp van gebruiksovereenkomst als in bijlage;
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerp van gebruiksovereenkomst tussen de stad Aarschot en de hulpverleningszone Oost, Vlaams-Brabant over de terbeschikkingstelling van de brandweerkazerne voor de periode van 9 jaar.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijziging aan het algemeen politiereglement van de stad Aarschot (evenementenreglement).
Het reglement met de wijzigingen (in het rood gemarkeerd) gaat als bijlage.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het evenementenreglement te actualiseren.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het evenementenreglement te actualiseren.
Het reglement met de wijzigingen (in het rood gemarkeerd) gaat als bijlage.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van het evenementenreglement, bijlage 10. van het algemeen politiereglement.
Artikel 2
De voorgestelde wijzigingen treden onmiddellijk in werking.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijziging aan het algemeen politiereglement van de stad Aarschot (alcoholverbod).
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om artikel 11ter, afdeling 2, hfst. III. - ALCOHOLVERBOD - toe te voegen.
"Het is verboden om tussen 21.00 uur en 08.00 uur alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegiste dranken al dan niet in gemixte vorm) op het openbaar domein, buiten de terrassen en andere toegelaten plaatsen speciaal bestemd voor dit doel, te gebruiken. Het bezit van geopende recipiënten die alcoholhoudende dranken bevatten, wordt gelijkgesteld met het gebruik beoogd in onderhavig artikel.
Het verbod geldt ook voor inzittenden van voertuigen die geparkeerd of gestationeerd staan waar het verbod geldt.
Diegene die de bepalingen van dit artikel overtreedt, kan bestraft worden met een administratieve sanctie.
Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in dit reglement, kan de politie bij inbreuken op het eerste lid de schadelijke middelen en/of voorwerpen in beslag nemen. De politie kan tevens gesloten alcoholrecipiënten in beslag nemen, wanneer de overtreding van dit reglement gepaard gaat met openbare dronkenschap. De kosten van inbeslagname en vernietiging kunnen verhaald worden op de overtreder."
Dit verbod geldt op/in :
MOTIVERING
Aarschot is een aantrekkelijke plek voor jongeren in en rond onze gemeente.
Deze aantrekkingskracht brengt heel wat uitdagingen met zich mee. We merken dat de openbare orde vooral op vrijdag- en zaterdagavond wordt verstoord door nachtlawaai, wildplassen, dronkenschap, vandalisme, verbaal en fysiek geweld, zwerfvuil, enzovoort. We zijn ons bewust van de overlast voor de buurt en voorbijgangers.
Ook het fenomeen van “indrinken” voordat men zich naar een fuif of ander evenement begeeft, is ons niet onbekend. Hiervoor werden er al maatregelen getroffen ten opzichte van de aanwezige nachtwinkels (afdekken alcoholische dranken).
Met dit alcoholverbod willen wij het signaal geven dat alcoholgebruik enkel kan op de daartoe voorziene plaatsen waar er enige vorm van toezicht is.
VOORSTEL tot toevoeging van artikel 11ter, afdeling 2, hfst. III. - ALCOHOLVERBOD
"Het is verboden om tussen 21.00 uur en 08.00 uur alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegiste dranken al dan niet in gemixte vorm) op het openbaar domein, buiten de terrassen en andere toegelaten plaatsen speciaal bestemd voor dit doel, te gebruiken. Het bezit van geopende recipiënten die alcoholhoudende dranken bevatten, wordt gelijkgesteld met het gebruik beoogd in onderhavig artikel.
Het verbod geldt ook voor inzittenden van voertuigen die geparkeerd of gestationeerd staan waar het verbod geldt.
Diegene die de bepalingen van dit artikel overtreedt, kan bestraft worden met een administratieve sanctie.
Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in dit reglement, kan de politie bij inbreuken op het eerste lid de schadelijke middelen en/of voorwerpen in beslag nemen. De politie kan tevens gesloten alcoholrecipiënten in beslag nemen, wanneer de overtreding van dit reglement gepaard gaat met openbare dronkenschap. De kosten van inbeslagname en vernietiging kunnen verhaald worden op de overtreder."
Dit verbod geldt op/in :
MOTIVERING
Aarschot is een aantrekkelijke plek voor jongeren in en rond onze gemeente.
Deze aantrekkingskracht brengt heel wat uitdagingen met zich mee. We merken dat de openbare orde vooral op vrijdag- en zaterdagavond wordt verstoord door nachtlawaai, wildplassen, dronkenschap, vandalisme, verbaal en fysiek geweld, zwerfvuil, enzovoort. We zijn ons bewust van de overlast voor de buurt en voorbijgangers.
Ook het fenomeen van “indrinken” voordat men zich naar een fuif of ander evenement begeeft, is ons niet onbekend. Hiervoor werden er al maatregelen getroffen ten opzichte van de aanwezige nachtwinkels (afdekken alcoholische dranken).
Met dit alcoholverbod willen wij het signaal geven dat alcoholgebruik enkel kan op de daartoe voorziene plaatsen waar er enige vorm van toezicht is.
BIJKOMENDE TOELICHTING
De overtreding van het alcoholverbod kan bestraft worden met een administratieve sanctie. Het politiereglement voorziet een trapsgewijze aanpak waarbij, afhankelijk van het dossier, jongeren in geval van overtreding niet meteen een GAS-boete opgelegd krijgen, maar er een cascade start. De procedures verschillen naargelang het gaat om een minderjarige of een meerderjarige overtreder.
Hierna een overzicht.
Procedure minderjarige overtreder
STAP 1. Ouderlijke betrokkenheid (facultatief)
De sanctionerend ambtenaar (SA) moet per aangetekende brief de vader en moeder, of de personen die voor de minderjarige verantwoordelijk zijn, over de vastgestelde feiten informeren en hen verzoeken om, onmiddellijk na het ontvangen van het proces-verbaal of de vaststelling hun mondelinge of schriftelijke opmerkingen mee te delen over deze feiten en de eventueel te nemen opvoedkundige maatregelen. Hij kan hiertoe een ontmoeting vragen met hen, eventueel in het bijzijn van de minderjarige.
Na het inwinnen van deze opmerkingen en/of een ontmoeting, kan hij hetzij de zaak in dit stadium van de procedure afsluiten als hij tevreden is over de educatieve maatregelen die werden voorgesteld, hetzij de administratieve procedure opstarten.
STAP 2. Bemiddeling (verplicht)
Aan minderjarigen moet steeds een bemiddelingsvoorstel worden aangeboden.
Indien de bemiddeling succesvol verloopt, kan geen administratieve geldboete meer worden opgelegd.
Indien de minderjarige overtreder het bemiddelingsaanbod weigert of als de bemiddeling faalt, kan de SA ofwel een gemeenschapsdienst voorstellen, ofwel een administratieve geldboete opleggen.
Aangezien de eventuele administratieve geldboete slechts 175 euro kan bedragen, mag de bemiddelingsmaatregel niet te zwaar zijn en moet ze proportioneel zijn. Een te zware bemiddelingsmaatregel zal de jongere immers afwijzen en hij zal kiezen voor een gemeenschapsdienst of een administratieve geldboete. Op die manier gaat de doelstelling van de bemiddelingsmaatregel teloor.
STAP 3. Gemeenschapsdienst (facultatief)
Ook voor minderjarigen is de gemeenschapsdienst geen verplichting.
Ze kan slechts worden voorgesteld in geval van weigering van het aanbod of falen van de bemiddeling. Dit betekent dat de gemeenschapsdienst voor minderjarige slechts in 2e instantie kan worden aangeboden. Deze gemeenschapsdienst moet georganiseerd worden in verhouding tot de leeftijd en de capaciteiten van de minderjarige overtreder. De SA kan de keuze en de nadere regels van de gemeenschapsdienst toevertrouwen aan de bemiddelaar. De gemeenschapsdienst mag maximaal vijftien uur bedragen.
De ouders, voogd of personen die verantwoordelijk zijn voor de minderjarige, kunnen op hun verzoek de minderjarige begeleiden bij het uitvoeren van de gemeenschapsdienst.
Slechts in geval van de vaststelling van niet-uitvoering of weigering van de gemeenschapsdienst, kan de SA een administratieve geldboete opleggen.
STAP 4. Opleggen van een administratieve geldboete
Max. 175 euro
De SA heeft een ruime mate van discretionaire bevoegdheid. Dit laat hem of haar toe om steeds te beslissen een vastgestelde inbreuk zonder gevolg te seponeren.
De administratieve sanctie moet proportioneel zijn in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling. (Herhaling is indien er een nieuwe vaststelling is van eenzelfde inbreuk binnen de 24 maanden na een eerder opgelegde sanctie voor eenzelfde inbreuk.)
De boete wordt opgelegd aan de minderjarige maar de ouders of personen die verantwoordelijk zijn, zijn burgerlijk aansprakelijk voor de betaling van de geldboete.
Procedure meerderjarige overtreder
STAP 1. Bemiddeling (facultatief)
Voor meerderjarige overtreders geldt geen verplichte bemiddelingspoging. De SA kan aan de meerderjarige overtreder een bemiddeling voorstellen.
STAP 2. Gemeenschapsdienst (facultatief)
In tegenstelling tot de minderjarigen kan voor de meerderjarigen vanaf het begin van de administratieve procedure (net zoals de bemiddeling) een gemeenschapsdienst worden aangeboden.
Voor meerderjarigen kan de SA wanneer hij dit aangewezen acht, een gemeenschapsdienst voorstellen in plaats van een administratieve geldboete. Deze kan slechts dertig uur bedragen.
De vaststelling van de uitvoering van de gemeenschapsdienst verhindert dat nog een administratieve geldboete kan worden opgelegd. Enkel in geval van niet-uitvoering of weigering van de gemeenschapsdienst kan de SA nog een administratieve geldboete opleggen.
STAP 3. Opleggen van een gemeentelijke administratieve geldboete
Max. 500 euro
De SA heeft een ruime mate van discretionaire bevoegdheid. Dit laat hem of haar toe om steeds te beslissen een vastgestelde inbreuk zonder gevolg te seponeren.
De administratieve sanctie moet proportioneel zijn in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling.
Een strenge aanpak voor nachtwinkels, meer bepaald een verbod op alcoholverkoop na 21u is reeds opgenomen in het politiereglement op de uitbating van nachtwinkels (artikel 6bis).
“Na 21 uur mogen geen alcoholische dranken, met uitzondering van bier en wijn meer te koop aangeboden, verkocht of gekocht worden, tenzij voor het onmiddellijk schenken in de horeca. Dit dient door aanplakking, duidelijk leesbaar, aan te voorgevel te worden bekendgemaakt. Deze producten moeten vanaf 21 uur ook afgeschermd worden zodat ze niet op normale wijze kunnen meegenomen worden door een consument.
Bij overtreding van dit artikel kan een administratieve geldboete worden opgelegd.”
Preventieve aanpak van jongeren en alcoholgebruik (door jeugddienst samen met politie)
Initiatieven jeugddienst
De gemeenteraad gaat akkoord met de toevoeging van artikel 11ter, afdeling 2, hfst. III. - ALCOHOLVERBOD.
"Het is verboden om tussen 21.00 uur en 08.00 uur alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegiste dranken al dan niet in gemixte vorm) op het openbaar domein, buiten de terrassen en andere toegelaten plaatsen speciaal bestemd voor dit doel, te gebruiken. Het bezit van geopende recipiënten die alcoholhoudende dranken bevatten, wordt gelijkgesteld met het gebruik beoogd in onderhavig artikel.
Het verbod geldt ook voor inzittenden van voertuigen die geparkeerd of gestationeerd staan waar het verbod geldt.
Diegene die de bepalingen van dit artikel overtreedt, kan bestraft worden met een administratieve sanctie.
Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in dit reglement, kan de politie bij inbreuken op het eerste lid de schadelijke middelen en/of voorwerpen in beslag nemen. De politie kan tevens gesloten alcoholrecipiënten in beslag nemen, wanneer de overtreding van dit reglement gepaard gaat met openbare dronkenschap. De kosten van inbeslagname en vernietiging kunnen verhaald worden op de overtreder."
Dit verbod geldt op/in :
Artikel 2
De voorgestelde wijziging treedt onmiddellijk in werking.
De gemeenteraad keurt het voorliggende amendement goed.
Voorstel om volgende wijziging (hieronder in het vet) aan te brengen in artikel 1 van het ontwerpbesluit:
Het is verboden om tussen 21.00 uur en 08.00 uur alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegiste dranken al dan niet in gemixte vorm) op het openbaar domein, buiten de terrassen en andere toegelaten plaatsen speciaal bestemd voor dit doel, te gebruiken tenzij een afwijking schriftelijk toegelaten is door de burgemeester. Het bezit van geopende recipiënten die alcoholhoudende dranken bevatten, wordt gelijkgesteld met het gebruik beoogd in onderhavig artikel.
De rest van het artikel blijft ongewijzigd.
De gemeenteraad keurt het voorliggende amendement goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijziging aan het algemeen politiereglement van de stad Aarschot (alcoholverbod).
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om artikel 11ter, afdeling 2, hfst. III. - ALCOHOLVERBOD - toe te voegen.
"Het is verboden om tussen 21.00 uur en 08.00 uur alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegiste dranken al dan niet in gemixte vorm) op het openbaar domein, buiten de terrassen en andere toegelaten plaatsen speciaal bestemd voor dit doel, te gebruiken. Het bezit van geopende recipiënten die alcoholhoudende dranken bevatten, wordt gelijkgesteld met het gebruik beoogd in onderhavig artikel.
Het verbod geldt ook voor inzittenden van voertuigen die geparkeerd of gestationeerd staan waar het verbod geldt.
Diegene die de bepalingen van dit artikel overtreedt, kan bestraft worden met een administratieve sanctie.
Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in dit reglement, kan de politie bij inbreuken op het eerste lid de schadelijke middelen en/of voorwerpen in beslag nemen. De politie kan tevens gesloten alcoholrecipiënten in beslag nemen, wanneer de overtreding van dit reglement gepaard gaat met openbare dronkenschap. De kosten van inbeslagname en vernietiging kunnen verhaald worden op de overtreder."
Dit verbod geldt op/in :
MOTIVERING
Aarschot is een aantrekkelijke plek voor jongeren in en rond onze gemeente.
Deze aantrekkingskracht brengt heel wat uitdagingen met zich mee. We merken dat de openbare orde vooral op vrijdag- en zaterdagavond wordt verstoord door nachtlawaai, wildplassen, dronkenschap, vandalisme, verbaal en fysiek geweld, zwerfvuil, enzovoort. We zijn ons bewust van de overlast voor de buurt en voorbijgangers.
Ook het fenomeen van “indrinken” voordat men zich naar een fuif of ander evenement begeeft, is ons niet onbekend. Hiervoor werden er al maatregelen getroffen ten opzichte van de aanwezige nachtwinkels (afdekken alcoholische dranken).
Met dit alcoholverbod willen wij het signaal geven dat alcoholgebruik enkel kan op de daartoe voorziene plaatsen waar er enige vorm van toezicht is.
VOORSTEL tot toevoeging van artikel 11ter, afdeling 2, hfst. III. - ALCOHOLVERBOD
"Het is verboden om tussen 21.00 uur en 08.00 uur alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegiste dranken al dan niet in gemixte vorm) op het openbaar domein, buiten de terrassen en andere toegelaten plaatsen speciaal bestemd voor dit doel, te gebruiken. Het bezit van geopende recipiënten die alcoholhoudende dranken bevatten, wordt gelijkgesteld met het gebruik beoogd in onderhavig artikel.
Het verbod geldt ook voor inzittenden van voertuigen die geparkeerd of gestationeerd staan waar het verbod geldt.
Diegene die de bepalingen van dit artikel overtreedt, kan bestraft worden met een administratieve sanctie.
Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in dit reglement, kan de politie bij inbreuken op het eerste lid de schadelijke middelen en/of voorwerpen in beslag nemen. De politie kan tevens gesloten alcoholrecipiënten in beslag nemen, wanneer de overtreding van dit reglement gepaard gaat met openbare dronkenschap. De kosten van inbeslagname en vernietiging kunnen verhaald worden op de overtreder."
Dit verbod geldt op/in :
MOTIVERING
Aarschot is een aantrekkelijke plek voor jongeren in en rond onze gemeente.
Deze aantrekkingskracht brengt heel wat uitdagingen met zich mee. We merken dat de openbare orde vooral op vrijdag- en zaterdagavond wordt verstoord door nachtlawaai, wildplassen, dronkenschap, vandalisme, verbaal en fysiek geweld, zwerfvuil, enzovoort. We zijn ons bewust van de overlast voor de buurt en voorbijgangers.
Ook het fenomeen van “indrinken” voordat men zich naar een fuif of ander evenement begeeft, is ons niet onbekend. Hiervoor werden er al maatregelen getroffen ten opzichte van de aanwezige nachtwinkels (afdekken alcoholische dranken).
Met dit alcoholverbod willen wij het signaal geven dat alcoholgebruik enkel kan op de daartoe voorziene plaatsen waar er enige vorm van toezicht is.
BIJKOMENDE TOELICHTING
De overtreding van het alcoholverbod kan bestraft worden met een administratieve sanctie. Het politiereglement voorziet een trapsgewijze aanpak waarbij, afhankelijk van het dossier, jongeren in geval van overtreding niet meteen een GAS-boete opgelegd krijgen, maar er een cascade start. De procedures verschillen naargelang het gaat om een minderjarige of een meerderjarige overtreder.
Hierna een overzicht.
Procedure minderjarige overtreder
STAP 1. Ouderlijke betrokkenheid (facultatief)
De sanctionerend ambtenaar (SA) moet per aangetekende brief de vader en moeder, of de personen die voor de minderjarige verantwoordelijk zijn, over de vastgestelde feiten informeren en hen verzoeken om, onmiddellijk na het ontvangen van het proces-verbaal of de vaststelling hun mondelinge of schriftelijke opmerkingen mee te delen over deze feiten en de eventueel te nemen opvoedkundige maatregelen. Hij kan hiertoe een ontmoeting vragen met hen, eventueel in het bijzijn van de minderjarige.
Na het inwinnen van deze opmerkingen en/of een ontmoeting, kan hij hetzij de zaak in dit stadium van de procedure afsluiten als hij tevreden is over de educatieve maatregelen die werden voorgesteld, hetzij de administratieve procedure opstarten.
STAP 2. Bemiddeling (verplicht)
Aan minderjarigen moet steeds een bemiddelingsvoorstel worden aangeboden.
Indien de bemiddeling succesvol verloopt, kan geen administratieve geldboete meer worden opgelegd.
Indien de minderjarige overtreder het bemiddelingsaanbod weigert of als de bemiddeling faalt, kan de SA ofwel een gemeenschapsdienst voorstellen, ofwel een administratieve geldboete opleggen.
Aangezien de eventuele administratieve geldboete slechts 175 euro kan bedragen, mag de bemiddelingsmaatregel niet te zwaar zijn en moet ze proportioneel zijn. Een te zware bemiddelingsmaatregel zal de jongere immers afwijzen en hij zal kiezen voor een gemeenschapsdienst of een administratieve geldboete. Op die manier gaat de doelstelling van de bemiddelingsmaatregel teloor.
STAP 3. Gemeenschapsdienst (facultatief)
Ook voor minderjarigen is de gemeenschapsdienst geen verplichting.
Ze kan slechts worden voorgesteld in geval van weigering van het aanbod of falen van de bemiddeling. Dit betekent dat de gemeenschapsdienst voor minderjarige slechts in 2e instantie kan worden aangeboden. Deze gemeenschapsdienst moet georganiseerd worden in verhouding tot de leeftijd en de capaciteiten van de minderjarige overtreder. De SA kan de keuze en de nadere regels van de gemeenschapsdienst toevertrouwen aan de bemiddelaar. De gemeenschapsdienst mag maximaal vijftien uur bedragen.
De ouders, voogd of personen die verantwoordelijk zijn voor de minderjarige, kunnen op hun verzoek de minderjarige begeleiden bij het uitvoeren van de gemeenschapsdienst.
Slechts in geval van de vaststelling van niet-uitvoering of weigering van de gemeenschapsdienst, kan de SA een administratieve geldboete opleggen.
STAP 4. Opleggen van een administratieve geldboete
Max. 175 euro
De SA heeft een ruime mate van discretionaire bevoegdheid. Dit laat hem of haar toe om steeds te beslissen een vastgestelde inbreuk zonder gevolg te seponeren.
De administratieve sanctie moet proportioneel zijn in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling. (Herhaling is indien er een nieuwe vaststelling is van eenzelfde inbreuk binnen de 24 maanden na een eerder opgelegde sanctie voor eenzelfde inbreuk.)
De boete wordt opgelegd aan de minderjarige maar de ouders of personen die verantwoordelijk zijn, zijn burgerlijk aansprakelijk voor de betaling van de geldboete.
Procedure meerderjarige overtreder
STAP 1. Bemiddeling (facultatief)
Voor meerderjarige overtreders geldt geen verplichte bemiddelingspoging. De SA kan aan de meerderjarige overtreder een bemiddeling voorstellen.
STAP 2. Gemeenschapsdienst (facultatief)
In tegenstelling tot de minderjarigen kan voor de meerderjarigen vanaf het begin van de administratieve procedure (net zoals de bemiddeling) een gemeenschapsdienst worden aangeboden.
Voor meerderjarigen kan de SA wanneer hij dit aangewezen acht, een gemeenschapsdienst voorstellen in plaats van een administratieve geldboete. Deze kan slechts dertig uur bedragen.
De vaststelling van de uitvoering van de gemeenschapsdienst verhindert dat nog een administratieve geldboete kan worden opgelegd. Enkel in geval van niet-uitvoering of weigering van de gemeenschapsdienst kan de SA nog een administratieve geldboete opleggen.
STAP 3. Opleggen van een gemeentelijke administratieve geldboete
Max. 500 euro
De SA heeft een ruime mate van discretionaire bevoegdheid. Dit laat hem of haar toe om steeds te beslissen een vastgestelde inbreuk zonder gevolg te seponeren.
De administratieve sanctie moet proportioneel zijn in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling.
Een strenge aanpak voor nachtwinkels, meer bepaald een verbod op alcoholverkoop na 21u is reeds opgenomen in het politiereglement op de uitbating van nachtwinkels (artikel 6bis).
“Na 21 uur mogen geen alcoholische dranken, met uitzondering van bier en wijn meer te koop aangeboden, verkocht of gekocht worden, tenzij voor het onmiddellijk schenken in de horeca. Dit dient door aanplakking, duidelijk leesbaar, aan te voorgevel te worden bekendgemaakt. Deze producten moeten vanaf 21 uur ook afgeschermd worden zodat ze niet op normale wijze kunnen meegenomen worden door een consument.
Bij overtreding van dit artikel kan een administratieve geldboete worden opgelegd.”
Preventieve aanpak van jongeren en alcoholgebruik (door jeugddienst samen met politie)
Initiatieven jeugddienst
De gemeenteraad gaat akkoord met de toevoeging van artikel 11ter, afdeling 2, hfst. III. - ALCOHOLVERBOD.
"Het is verboden om tussen 21.00 uur en 08.00 uur alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegiste dranken al dan niet in gemixte vorm) op het openbaar domein, buiten de terrassen en andere toegelaten plaatsen speciaal bestemd voor dit doel, te gebruiken tenzij een afwijking schriftelijk toegelaten is door de burgemeester. Het bezit van geopende recipiënten die alcoholhoudende dranken bevatten, wordt gelijkgesteld met het gebruik beoogd in onderhavig artikel.
Het verbod geldt ook voor inzittenden van voertuigen die geparkeerd of gestationeerd staan waar het verbod geldt.
Diegene die de bepalingen van dit artikel overtreedt, kan bestraft worden met een administratieve sanctie.
Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in dit reglement, kan de politie bij inbreuken op het eerste lid de schadelijke middelen en/of voorwerpen in beslag nemen. De politie kan tevens gesloten alcoholrecipiënten in beslag nemen, wanneer de overtreding van dit reglement gepaard gaat met openbare dronkenschap. De kosten van inbeslagname en vernietiging kunnen verhaald worden op de overtreder."
Dit verbod geldt op/in :
Artikel 2
De voorgestelde wijziging treedt onmiddellijk in werking.
De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag m.b.t. de activiteiten van het eerste semester van Iverlek in 2024.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Aan de bestuurders wordt daarom een syntheseverslag overgemaakt.
Het bedoelde document gaat als bijlage.
Het syntheseverslag m.b.t. de activiteiten in het eerste semester van 2024 van Iverlek wordt voor kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag m.b.t. de activiteiten van het eerste semester Iverlek in 2024.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 20 december 2024 en draagt de vertegenwoordiger van de stad op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
IGO div organiseert op 20.12.2024 een algemene vergadering met volgende agendapunten:
De gemeenteraad in vergadering van 14.03.2019 stelde de heer Kurt Lemmens en mevrouw Wendy De Rijck aan als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van IGO en dit voor de duur van de legislatuur.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
Gelet op
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 20 december 2024 goed.
Artikel 2
Raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck worden aangeduid als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze algemene vergadering van IGO div te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IGS Hofheide op 20 november 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
De opdrachthoudende vereniging IGS Hofheide organiseert op 20 november 2024 om 20u00 een buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden in het crematorium Hofheide met volgende agendapunten:
De gemeenteraad in vergadering van 14.03.2019 stelde raadslid Cindy Symons en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IGS Hofheide.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op
De gemeenteraad in vergadering van 14.03.2019 stelde raadslid Cindy Symons en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IGS Hofheide.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide" op 20 november 2024 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide", p/a Jennekensstraat 5, 3221 Nieuwrode en aan de gemeentelijke vertegenwoordiger.
De gemeenteraad keurt het geactualiseerd en geüniformeerd gemeentelijk toelagereglement voor de ondersteuning van Jeugdwerk goed.
Het stadsbestuur erkent het belang van jeugdwerk en wil daarom jeugdverenigingen in Aarschot ondersteunen.
De financiële ondersteuning van dergelijke initiatieven gebeurt op basis van beslissing GR/2023/147 op 22/06/23 houdende goedkeuring van het reglement van Jeugdwerkondersteuning. De jeugddienst wil dit reglement op vraag van de jeugdraad actualiseren. Deze actualisering is gebaseerd op het advies van de Jeugdraad en kwam er naar aanleiding van verschillende inbraken in de lokalen van jeugdverenigingen.
Het geactualiseerd reglement dat nu aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, bevat volgende aanpassingen:
Het stadsbestuur erkent het belang van jeugdwerk en wil daarom jeugdverenigingen in Aarschot ondersteunen.
De financiële ondersteuning van dergelijke initiatieven gebeurt op basis van beslissing GR/2023/147 op 22/06/23 houdende goedkeuring van het reglement van Jeugdwerkondersteuning. De jeugddienst wil dit reglement op vraag van de jeugdraad actualiseren. Deze actualisering is gebaseerd op het advies van de Jeugdraad en kwam er naar aanleiding van verschillende inbraken in de lokalen van jeugdverenigingen.
Het geactualiseerd reglement dat nu aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, bevat volgende aanpassingen:
ONDERSTEUNING VAN JEUGDWERKINITIATIEVEN
BOUWTOELAGEN
In het meerjarenplan 2020-2025 op MJP101624 zijn volgende kredieten beschikbaar met betrekking tot het bovenvermeld gemeentelijk toelagereglement:
(ter vervanging van de beslissing van de gemeenteraad van 23.10.2017 houdende goedkeuring van het gemeentelijk toelagereglement Jeugdwerkondersteuning).
Artikel 1 - doel
Binnen de kredieten voorzien in het lopende meerjarenplan wordt onder de hierna vermelde voorwaarden aan de doelgroep een gemeentelijke toelage verleend die tot doel heeft jeugdwerkinitiatieven te ondersteunen in hun werking.
Artikel 2 - doelgroep
Komen in aanmerking voor een toelage: alle erkende jeugdwerkinitiatieven (jeugdbewegingen en jeugdverenigingen) die als hoofddoel hebben het organiseren van initiatieven en activiteiten door vrijwillige jongeren, waarbij jongeren en kinderen centraal staan.
2.1 - erkenning
Voorwaarden om erkend te worden als jeugdbeweging in Aarschot
De erkenning wordt voorgelegd aan de Jeugdraad en het college van burgemeester en schepenen. Na goedkeuring heeft de jeugdvereniging recht op een toelage vanaf het volgende werkingsjaar.
Wanneer het jeugdwerkinitiatief niet aan bovenstaande vereisten voldoet, kan deze alsnog als jeugdbeweging erkend worden na gunstig advies van de Jeugdraad maar heeft deze geen recht op financiële ondersteuning, wel logistieke ondersteuning.
De Jeugdraad behoudt de machtiging tot schorsing
Artikel 3 - definitie(s)
Onder jeugdwerkinitiatief wordt in dit reglement verstaan: Elke vereniging of beweging die jeugdwerk uitoefent en als hoofddoel heeft het organiseren van initiatieven en activiteiten door vrijwillige jongeren, waarbij jongeren en kinderen centraal staan.
Onder jeugdwerk wordt in dit reglement verstaan: “groepsgericht sociaal-cultureel werk op basis van niet-commerciële doelen voor of door kinderen en jongeren van 3 tot 30 jaar, in de sfeer van de vrije tijd, onder educatieve begeleiding en ter bevordering van de algemene en integrale ontwikkeling van de jeugd die daaraan deelneemt op vrijwillige basis en georganiseerd door particuliere jeugdverenigingen, of door gemeentelijke of provinciale openbare besturen”.
Onder Kampvervoer wordt in dit reglement verstaan: Het vervoer van bagage en/of materiaal van het jeugdlokaal te Aarschot naar de kampplaats en terug.
Onder Kampplaats wordt in dit reglement verstaan: Een accommodatie voor overnachting hetzij onder de vorm van een daartoe bestemd gebouw, hetzij onder de vorm van een tentenkamp of een combinatie van beide.
Artikel 4 - aanvraagprocedure
Elke aanvraag moet gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen voor 15 november van het jaar waarop de toelage is voorzien.
De aanvraag kan gebeuren via het standaard aanvraagformulier of via het digitaal loket.
De aanvraag bevat ten minste volgende gegevens/documenten:
Het college van burgemeester en schepenen zal na controle van het aanvraagdossier door de bevoegde ambtenaar en advies van de Jeugdraad al dan niet zijn goedkeuring verlenen tot uitbetaling van de toelage. Na goedkeuring van de toelage door het college van burgemeester en schepenen wordt de toelage binnen een periode van 30 kalenderdagen uitbetaald.
Artikel 5 - voorwaarden/beoordelingscriteria
Het gebruik van het Nederlands in Vlaanderen is belangrijk. Om actief gebruik van het Nederlands te promoten, wordt bepaald dat de subsidieontvanger het engagement moet aangaan om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 5.1 ONDERSTEUNING VAN JEUGDWERKINITATIEVEN
Artikel. 5.1.1: Puntensysteem
De verdeling van de toelagen gebeurt op basis van een puntensysteem. Volgende zaken komen in aanmerking voor de toekenning van punten:
1° Aantal actieve leden
De ledenlijst, ingediend op moment van aanvraag, telt als controle.
2° Activiteiten: aanbod
Volgende activiteiten komen in aanmerking:
Per activiteit kan er slechts in één categorie punten worden toegekend.
De jeugddienst bezorgt de jeugdverenigingen een lijst ter indicatie welke activiteiten in aanmerking komen. Deze lijst is niet bindend.
3° Lid van de Jeugdraad
Aanwezigheid van minstens 2 personen per jeugdbeweging op 2 Algemene Vergaderingen van jeugdraad Aarschot: 20 punten
(Bestuursleden vallen niet onder deze regeling)
Lid van het dagelijks bestuur van de jeugdraad:
4° Kwaliteit van de begeleiding
Per leider/leidster wordt een bonus van 10 punten toegekend per behaald brevet:
Per persoon kan er slechts in één categorie punten worden toegekend.
Kopieën van de brevetten moeten samen met het aanvraagformulier aan de jeugddienst bezorgd worden.
5°. De jeugdverenigingen moeten één keer per jaar (voor 15 november) een controle uitvoeren in hun lokalen om de brandveiligheid in kaart te brengen.
Als de brandveiligheid in orde is, worden er 50 punten toegekend aan de jeugdvereniging.
Indien de brandveiligheid niet conform is en de jeugdvereniging laat na om dit in orde te brengen, kan de uitbetaling van de toelage geschorst worden.
6° Alle berekeningen gebeuren op basis van de gegevens van het voorafgaande werkingsjaar dat ingaat vanaf 1 september en loopt tot 31 augustus.
Artikel. 5.1.2: Financiële waarde van een punt
Elke jeugdbeweging die voldoet aan de voorwaarden en een aanvraag heeft ingediend ontvangt een forfaitaire bijdrage van € 1000,00.
Het resterende bedrag wordt verdeeld aan de hand van bovenstaand puntensysteem
Het restbedrag voor ondersteuning van jeugdverenigingen voorzien volgens het reglement, gedeeld door het totaal aantal toegekende punten geeft de financiële waarde van 1 punt. Dit bedrag wordt vermenigvuldigd met het behaalde aantal punten van de vereniging om de jaarlijkse ondersteuning te bekomen.
Artikel 5.2 KAMPONDERSTEUNING
Artikel 5.2.1 Voorwaarden
Alle erkende jeugdbewegingen kunnen beroep doen op de toelage van kampondersteuning.
Iedere jeugdbeweging organiseert zelfstandig het kamp. Per jeugdvereniging komt maximaal 1 kamp in aanmerking.
Eén rit is een heen- en terugreis en dient te gebeuren in de maanden juni tot september.
Een rit bestaat uit de kortste weg tussen het jeugdbewegingslokaal en de kampplaats. Enkel onkosten op het Belgisch grondgebied worden vergoed.
Artikel 5.2.2: Financiële waarde van een punt
Elke jeugdbeweging die tijdens het uit te keren werkjaar een kamp heeft georganiseerd ontvangt een forfaitaire bijdrage van € 400,00.
Het resterende bedrag wordt verdeeld aan de hand van onderstaand puntensysteem
Volgende zaken komen in aanmerking voor de toekenning van de punten:
1. Het aantal kilometers tussen het jeugdbewegingslokaal en de kampplaats. Heen- en terugrit hebben een percentagegewicht van 20%.
De jeugddienst berekent het aantal kilometers tussen het jeugdbewegingslokaal en kampplaats. De kortste route komt in aanmerking voor de telling.
2. Aantal leden ingeschreven in het werkjaar van het kamp heeft een percentagegewicht van 50%
3. Het soort kamp heeft een percentagewicht van 30%
Onderverdeeld als:
Artikel 5.3 BOUW - OF VERBOUWINGSWERKEN
Artikel 5.3.1 Onderwerp van de betoelaging
Een erkende jeugdbeweging kan betoelaagd worden bij de nieuwbouw van een lokaal, bij verbouwings- of verbeteringswerken aan een lokaal waar de vereniging het gebruikersrecht van bezit, bij aankoop van een lokaal, binnen het krediet daartoe voorzien in het budget van Stad Aarschot en volgens de voorwaarden hieronder bepaald. De jeugdbeweging dient niet noodzakelijk de bouwheer te zijn.
Artikel 5.3.2 Eigendoms- en gebruiksvoorwaarden
Bij nieuwbouw moet de grond waarop het gebouw wordt opgetrokken ofwel eigendom zijn van de vereniging ofwel van de stad Aarschot ofwel moet er een schriftelijke overeenkomst zijn tussen de vereniging en de eigenaar of de titularis van zakelijk recht van opstal van de grond, aangaande het gebruiksrecht van de grond, die op het moment van de aanvraag nog tenminste 30 jaar loopt.
Bij verbouwings- of verbeteringswerken moet de grond of het gebouw waarop dit gebeurt ofwel eigendom zijn van de vereniging ofwel van de stad Aarschot ofwel moet er een schriftelijke overeenkomst zijn tussen de vereniging en de eigenaar of de titularis van zakelijk recht van opstal van de grond, aangaande het gebruiksrecht van de grond, die op het moment van de aanvraag nog tenminste 30 jaar loopt.
Bij aankoop van een lokaal moet het lokaal volledig eigendom worden van de jeugdbeweging.
Artikel 5.3.3 Voor betoelaging in aanmerking komende kosten
§1. Komen voor betoelaging in aanmerking:
§2. Komen niet voor betoelaging in aanmerking:
Artikel 5.3.4 Berekening van de toelage.
Indien de totale toelage voor alle aanvragen in een bepaald jaar het in het budget van de stad voorziene bedrag voor deze betoelaging overschrijdt, wordt de toelage per aanvraag procentueel berekend. Dit wordt telkens berekend na de uiterste datum voor het indienen van de aanvragen, bijgevolg kunnen de toelagen pas vanaf dan worden uitgekeerd. Het overschot van de kosten die in aanmerking komen, wordt automatisch meegenomen naar het volgende jaar.
De maximale toelage per jaar is gelijk aan het bedrag dat jaarlijks wordt voorzien met aftrekking van de reeds toegekende toelagen betreffende die werken.
Artikel 5.3.6. Gewaarborgd bedrag
Voor grote bouwprojecten (aanpassingen van het speelterrein zijn hiervoor uitgesloten) die het jaarlijks voorziene bedrag automatisch overschrijden, wil De Stad Aarschot een maximum gewaarborgd bedrag in geval van lening kunnen garanderen. Zodat projecten zeker kunnen zijn van hun gekregen bedrag om zo een lening te kunnen aangaan. Deze lening moet worden aangegaan bij een vereniging/instelling/dienst. Indien ze door de bovenstaande verdeling dit gewaarborgde bedrag mogen ontvangen, vervalt onderstaande regel. De periode is bepaald op 10 jaar met een mogelijkheid de termijn op te trekken wanneer het ontvangen bedrag van de bouwtoelage ontoereikend is.
Procedure: 1 jaar voor de start van de bouw, stelt de aanvrager een financieel plan voor aan het college van burgemeester en schepenen. Het financiële plan is een omschrijving van de inkomsten en uitgaven in functie van het bouwproject. Samen met dit plan wordt een vermoedelijke datum van de aanvang van de werken doorgegeven. Nadat dit financiële plan is voorgelegd, wordt er een voorstel van gewaarborgd bedrag meegedeeld aan de vereniging.
Dit bedrag kan enkel ook terug betaald worden na voorleggen van afschriften van facturen en voor kosten zoals omschreven in artikel 5.3.3.
In totaal kan het gewaarborgde bedrag maximum 5% van het geleende bedrag zijn. Dit bedrag kan jaarlijks herzien worden in functie van de lening. (bv. als men een hoger bedrag in het voorbije jaar heeft ontvangen, wordt dit herzien voor het jaar erop.) Het bedrag wordt voorzien uit de post van bouwtoelage.
Volgende bewijsstukken dienen extra te worden ingediend:
Beroep doen op deze vorm van betoelaging kan voor dezelfde vereniging maar 1 maal op een termijn van 10 jaar. Dit houdt in dat er wel een uitbetaling kan gebeuren gedurende meerdere jaren van het afgesproken gewaarborgd bedrag, maar dat er geen tweede aanvraag kan worden ingediend binnen een periode van 10 jaar. Uitgezonderd voor een heroprichting t.g.v. overmacht (brand, storm).
Artikel 6 - bedrag
Het subsidiebedrag wordt berekend aan de hand van de beschikbare budgetten en bovenstaande criteria.
Het College van burgemeester en schepenen stelt het principiële bedrag van de betoelaging vast na advies van de jeugdraad.
Eenzelfde jeugdwerkinitiatief of een duidelijk afgebakend gedeelte ervan komt slechts éénmaal per jaar in aanmerking voor de ondersteuning.
De toelage voorzien volgens dit gemeentelijk toelagereglement is niet combineerbaar met andere (gemeentelijke) toelagen gericht op dezelfde doelstelling van de vereniging/aanvrager.
Indien kredieten voorzien voor de uitvoering van dit reglement (met uitzondering van de bouwtoelage) niet zijn opgebruikt, kan de Jeugdraad het college van burgemeester adviseren over de verdeling van de overschotten.
Artikel 7 - controle/sancties
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitwerking en de controle op de aanwending van de toelage overeenkomstig de bepalingen van de beslissing van de gemeenteraad van 10.03.2022 houdende goedkeuring van het reglement 'controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen'
Het college van burgemeester en schepenen kan de subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen in de gevallen waarbij:
Het stadsbestuur kan na afloop van de activiteiten bewijsstukken opvragen om de effectieve kosten vast te stellen. Indien de bewijsstukken onjuist of onvolledig zijn, kan het stadsbestuur de subsidie of een gedeelte ervan terugvorderen en/of toekomstige subsidiëring uitsluiten.
Artikel 8 - inwerkingtreding
Het huidige reglement is van toepassing van 01.12.2024 tot en met 31.12.2025.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Petra Vanlommel
Engie plant molens en oogst elektriciteit.
Ook burgers willen meedoen.
Engie heeft een aanvraag ingediend voor een windturbine op Aarschots grondgebied. Op 6 november 2024 vond een infovergadering plaats in zaal ‘Den Akker’ te Rillaar. Het openbaar onderzoek start in december 2024.
https://corporate.engie.be/nl/energy/wind/aarschot-e314-extensie
Groen Aarschot kiest resoluut voor hernieuwbare energie. Hierbij ijvert Groen Aarschot steeds voor burgerparticipatie in projecten rond hernieuwbare energie.
Wind is een energievorm die toelaat dat burgers naast consument ook producent kunnen worden. Dit kan via een eeuwenoud principe: coöperatief ondernemerschap, een volwaardige bedrijfsvorm. Coöperatieven zijn belangrijke economische spelers die typisch sterk lokaal verankerd zijn. Engie is zelf geen burgercoöperatie maar heeft het coöperatieve vennootschap CoGreen opgericht, onder meer voor het verwerven van kapitaal voor het bouwen en uitbaten van windturbines. Burgers kunnen een beperkt aantal aandelen kopen en krijgen een dividend uitgekeerd. Een deel van de winst vloeit op deze manier terug naar burgers die aandelen bezitten.
Om nog meer in te spelen op het collectieve idee en om de relevantie voor en de betrokkenheid van de lokale gemeenschap en de inwoners van Aarschot te vergroten, kan een omgevingsfonds of klimaatfonds opgericht worden. Dit is een pot geld gespijsd door de uitbater van een windturbine, hier Engie. Dit geld kan dan aangewend worden om maatregelen te bekostigen die een positieve impact hebben op de lokale gemeenschap, natuur en klimaat, maatregelen die wateroverlast aanpakken, die de gevolgen van droogte en hitte verminderen, die de biodiversiteit bevorderen, …. Het is de lokale gemeenschap en/of de stad die bepaalt wat met dat geld gebeurt. Dit kan eventueel volgens het principe van een burgerbegroting.
Mogelijkheden zat.
Een andere mogelijkheid is om ECoOB te betrekken in dit windturbine-project. ECoOB is een burgercoöperatie rond duurzame energie via lokale, sociale projecten met aandacht voor energiearmoede en kwetsbare burgers. ECoOB projecten zetten maximaal in op participatie van burgers waarbij maximalisatie van de financiële winst niet het doel is. ECoOB staat tussen de energiemarkt en burgers.
Vraag
Wil Stad Aarschot in dit dossier samen met Engie meedenken en meewerken aan een wind-energiemodel waar de inwoners van Aarschot ook van kunnen genieten?
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Thomas Salaets
Toelichting:
De installatievergadering is een belangrijk moment. Naast de eedaflegging van de gemeenteraadsleden, worden ook de geloofsbrieven van de voorgedragen schepenen onderzocht. Deze schepenen, en ook de burgemeester, hebben uiteraard een belangrijke impact op het bestuur van onze gemeente en het lijkt aangewezen dat zij toch minstens eenmalig in de legislatuur zelf hun visie toelichten op hun beleidsdomeinen in een zogenaamde 'hoorzitting'.
Voorstel:
Op de installatievergadering wordt aan alle voorgedragen schepenen gevraagd om kort hun visie over hun beleidsdomeinen toe te lichten. De gemeenteraad krijgt de mogelijkheid om de voorgedragen kandidaat-schepenen hierrond te ondervragen voorafgaand aan de eedaflegging.
De aftredende gemeenteraadsvoorzitter werkt de modaliteiten van deze hoorzittingen verder uit.
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 24 oktober 2024
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 15.12.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 24 oktober 2024 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 24 oktober 2024 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.