De raad keurt het bijgevoegde personeelsplan voor de diensten en instellingen goed. Dit plan vervangt de personeelsformatie voor de diensten en instellingen.
Het personeelsplan als mogelijke oplossing naast de re-integratie 2.0
De wijze waarop er gekeken wordt naar de personeelsbezetting is in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt aan verandering toe. Het nieuwe rechtspositieregelingsbesluit biedt een aantal mogelijkheden. Eén daarvan is om via interne en externe mobiliteit kandidaten te rekruteren waarbij het mogelijk wordt om diens statuut over te nemen. Vb. een statutair diensthoofd gebouwen werkzaam in een gemeente X kan via een procedure aangesteld worden als statutair diensthoofd gebouwen bij gemeente Y. Het wordt dan minder belangrijk om in een formatie aan te duiden of de medewerker al dan niet contractueel wordt ingevuld. Dit betekent een verlies aan potentiële kandidaten. In een personeelsplan zijn de aantallen, de effectief tewerkgestelde en aanwezige medewerkers, van tel. Zo wordt vandaag binnen de stad en het OCMW de interne mobiliteit al voorzien met behoud van iemands statuut omdat dit betekent dat goede kandidaten de stap durven wagen om zich binnen de eigen organisatie te heroriënteren.
Een tweede belangrijk voordeel om te werken met een personeelsplan is dat het flexibeler werkt dan een vastgelegde formatie. De huidige (vastgelegde) personeelsformatie is, binnen een oververhitte arbeidsmarkt, meer een nadeel dan een voordeel. Zeker voor de diensten en instellingen die in concurrentie staan met andere zorgleveranciers. Zo kunnen bepaalde functies niet ingevuld worden omdat de titularis door zijn afwezigheid (vaak voor onbepaalde duur) een nieuwe aanstelling in de weg staat. In dit geval kan er geen aanwervingsprocedure gestart worden voor contracten onbepaalde duur omdat de functie bezet is. Vaak wordt dan gekozen voor tijdelijke krachten. Omdat deze tijdelijke krachten elders duurzame contracten kunnen vinden, is hun interesse voor onze organisatie dan ook beperkt. De onzekerheid om in een tijdelijk contract te stappen waarvan de titularis hetzij plots terugkomt, hetzij met pensioen gaat en er vervolgens selectieprocedures moeten opgestart worden, biedt in deze crisistijden weinig perspectief.
Het personeelsplan biedt hier soelaas.
Het personeelsplan beschrijft het aantal medewerkers dat nodig is om de werking van de dienst te garanderen. Het is een adequate weergave van de effectieve personeelsbehoeften. Bij aanwerving dient er nog steeds gekeken te worden naar de budgettaire en financiële impact.
Selectieprocedures verpleegkundigen - zorgkundigen
Onlangs werden er selectieprocedures voor verpleegkundigen of zorgkundigen doorlopen. Niet alle kandidaten die geslaagd waren, konden worden aangesteld. Door het loslaten van de formatie en de focus te leggen op het personeelsplan kan dit nu wel. Zo kunnen langdurige afwezigheden of 'subsidiemaatregelen einde loopbaan' flexibeler ingevuld worden door contracten van onbepaalde duur waarvoor de selectieprocedures georganiseerd waren. De selectieprocedures garanderen een transparante en algemene toegang tot een tewerkstelling binnen de organisatie. Iedereen krijgt de kans om zich kandidaat te stellen. Het openbaar karakter van de toegang tot het ambt is gewaarborgd. Een selectieprocedure voor contracten onbepaalde duur wordt doorlopen. Op deze manier wordt er stabiliteit gecreëerd binnen de diensten en instellingen en kunnen we proberen het hoofd te bieden aan het opbod bij knelpuntberoepen.
Re-integratie 2.0
Naast de implementatie van een personeelsplan ter vervanging van een personeelsformatie in de diensten en instellingen is het ook interessant om de re-integratieprocedures voor langdurige afwezigen te introduceren. Dit is vaker minder interessant voor de werknemer gezien er afscheid genomen wordt van medewerkers omwille van langdurige afwezigheid. Hiermee stopt ook de uitbetaling van een eindejaartoelage voor een jaar waarin geen prestaties geleverd zijn maar die enkel verplicht zijn omdat de medewerker nog op de boeken staat van de organisatie.
Permanente vacatures
Tijdens de maand augustus 2022 werd er geëxperimenteerd om permanent openstaande functies op regelmatige tijdstippen af te sluiten, een lijst op te maken van ingediende kandidaten om vervolgens sollicitatiegesprekken af te nemen. Dit systeem werd ook opgenomen in het nieuwe rechtspositieregelingsbesluit waardoor er sneller kan ingespeeld worden door het organiseren van selecties. Wanneer er een personeelsplan bestaat en het een functie betreft die permanent vacant is, kan er sneller geschakeld worden en dit binnen de vastgelegde krijtlijnen van de rechtspositieregeling en de meerjarenplanning.
Doelstelling: Na vaststelling van het personeelsplan dient er binnen dit plan gewerkt te worden. Contracten onbepaalde duur worden de regel en zijn niet langer de uitzondering.
We willen hiermee de diensten en instellingen van het OCMW terug op de kaart zetten als aantrekkelijke werkgever.
Bijlage: communicatie met het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende het personeelsplan.
Het personeelsplan als mogelijke oplossing naast de re-integratie 2.0
De wijze waarop er gekeken wordt naar de personeelsbezetting is in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt aan verandering toe. Het nieuwe rechtspositieregelingsbesluit biedt een aantal mogelijkheden. Eén daarvan is om via interne en externe mobiliteit kandidaten te rekruteren waarbij het mogelijk wordt om diens statuut over te nemen. Vb. een statutair diensthoofd gebouwen werkzaam in een gemeente X kan via een procedure aangesteld worden als statutair diensthoofd gebouwen bij gemeente Y. Het wordt dan minder belangrijk om in een formatie aan te duiden of de medewerker al dan niet contractueel wordt ingevuld. Dit betekent een verlies aan potentiële kandidaten. In een personeelsplan zijn de aantallen, de effectief tewerkgestelde en aanwezige medewerkers, van tel. Zo wordt vandaag binnen de stad en het OCMW de interne mobiliteit al voorzien met behoud van iemands statuut omdat dit betekent dat goede kandidaten de stap durven wagen om zich binnen de eigen organisatie te heroriënteren.
Een tweede belangrijk voordeel om te werken met een personeelsplan is dat het flexibeler werkt dan een vastgelegde formatie. De huidige (vastgelegde) personeelsformatie is, binnen een oververhitte arbeidsmarkt, meer een nadeel dan een voordeel. Zeker voor de diensten en instellingen die in concurrentie staan met andere zorgleveranciers. Zo kunnen bepaalde functies niet ingevuld worden omdat de titularis door zijn afwezigheid (vaak voor onbepaalde duur) een nieuwe aanstelling in de weg staat. In dit geval kan er geen aanwervingsprocedure gestart worden voor contracten onbepaalde duur omdat de functie bezet is. Vaak wordt dan gekozen voor tijdelijke krachten. Omdat deze tijdelijke krachten elders duurzame contracten kunnen vinden, is hun interesse voor onze organisatie dan ook beperkt. De onzekerheid om in een tijdelijk contract te stappen waarvan de titularis hetzij plots terugkomt, hetzij met pensioen gaat en er vervolgens selectieprocedures moeten opgestart worden, biedt in deze crisistijden weinig perspectief.
Het personeelsplan biedt hier soelaas.
Het personeelsplan beschrijft het aantal medewerkers dat nodig is om de werking van de dienst te garanderen. Het is een adequate weergave van de effectieve personeelsbehoeften. Bij aanwerving dient er nog steeds gekeken te worden naar de budgettaire en financiële impact.
Selectieprocedures verpleegkundigen - zorgkundigen
Onlangs werden er selectieprocedures voor verpleegkundigen of zorgkundigen doorlopen. Niet alle kandidaten die geslaagd waren, konden worden aangesteld. Door het loslaten van de formatie en de focus te leggen op het personeelsplan kan dit nu wel. Zo kunnen langdurige afwezigheden of 'subsidiemaatregelen einde loopbaan' flexibeler ingevuld worden door contracten van onbepaalde duur waarvoor de selectieprocedures georganiseerd waren. De selectieprocedures garanderen een transparante en algemene toegang tot een tewerkstelling binnen de organisatie. Iedereen krijgt de kans om zich kandidaat te stellen. Het openbaar karakter van de toegang tot het ambt is gewaarborgd. Een selectieprocedure voor contracten onbepaalde duur wordt doorlopen. Op deze manier wordt er stabiliteit gecreëerd binnen de diensten en instellingen en kunnen we proberen het hoofd te bieden aan het opbod bij knelpuntberoepen.
Re-integratie 2.0
Naast de implementatie van een personeelsplan ter vervanging van een personeelsformatie in de diensten en instellingen is het ook interessant om de re-integratieprocedures voor langdurige afwezigen te introduceren. Dit is vaker minder interessant voor de werknemer gezien er afscheid genomen wordt van medewerkers omwille van langdurige afwezigheid. Hiermee stopt ook de uitbetaling van een eindejaartoelage voor een jaar waarin geen prestaties geleverd zijn maar die enkel verplicht zijn omdat de medewerker nog op de boeken staat van de organisatie.
Permanente vacatures
Tijdens de maand augustus 2022 werd er geëxperimenteerd om permanent openstaande functies op regelmatige tijdstippen af te sluiten, een lijst op te maken van ingediende kandidaten om vervolgens sollicitatiegesprekken af te nemen. Dit systeem werd ook opgenomen in het nieuwe rechtspositieregelingsbesluit waardoor er sneller kan ingespeeld worden door het organiseren van selecties. Wanneer er een personeelsplan bestaat en het een functie betreft die permanent vacant is, kan er sneller geschakeld worden en dit binnen de vastgelegde krijtlijnen van de rechtspositieregeling en de meerjarenplanning.
Doelstelling: Na vaststelling van het personeelsplan dient er binnen dit plan gewerkt te worden. Contracten onbepaalde duur worden de regel tenzij er personeelsleden via interne mobiliteit zouden kunnen doorstromen na het doorlopen van een procedure. In dit geval kan er bij aanvang van de procedure van afgeweken worden. Het bestuur beslist hierover bij vacantverklaring.
We willen hiermee de diensten en instellingen van het OCMW terug op de kaart zetten als aantrekkelijke werkgever.
Bijlage: communicatie met het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende het personeelsplan.
Enig artikel
De raad keurt het personeelsplan voor de diensten en instellingen goed. Dit plan vervangt de personeelsformatie voor de diensten en instellingen. Het budget werd opgenomen in het meerjarenplan. Het personeelsplan geeft een streefkader aan van het aantal medewerkers per discipline.
De raad voor maatschappelijk welzijn aanvaardt de schenking van een televisietoestel voor het dienstencentrum Orleanshof.
Mevrouw Vandeput Elisabeth, Konijntjesberg 4/2 te Aarschot, wenst haar televisietoestel dat ze gewonnen heeft te schenken aan het dienstencentrum Orleanshof waar het kan gebruikt worden in de ontmoetingsruimte voor aanwezige bezoekers en bewoners van de assistentiewoningen Orleanshof. Het toestel is te groot om in haar woonkamer te gebruiken.
Het betreft een toestel van het type: Philips 65PUS6504/12, model Nr. 65PUS65004/12 Serial Nr. FZ2A1950037776, A+
De definitieve aanvaarding van de schenking is bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn overeenkomstig artikel 78 §2, 12° van het decreet lokaal bestuur, dat bepaalt dat het definitief aanvaarden van schenkingen en legaten tot de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn behoort.
Mevrouw Vandeput Elisabeth, Konijntjesberg 4/2 te Aarschot, wenst haar televisietoestel dat ze gewonnen heeft te schenken aan het dienstencentrum Orleanshof waar het kan gebruikt worden in de ontmoetingsruimte voor aanwezige bezoekers en bewoners van de assistentiewoningen Orleanshof. Het toestel is te groot om in haar woonkamer te gebruiken.
Het betreft een toestel van het type: Philips 65PUS6504/12, model Nr. 65PUS65004/12 Serial Nr. FZ2A1950037776, A+
De definitieve aanvaarding van de schenking is bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn overeenkomstig artikel 78 §2, 12° van het decreet lokaal bestuur, dat bepaalt dat het definitief aanvaarden van schenkingen en legaten tot de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn behoort.
Het vast bureau heeft in vergadering van 28.04.2023 de schenking principieel aanvaard.
Bijlagen:
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn aanvaardt de schenking van een televisietoestel Philips 65PUS6504/12, model Nr. 65PUS65004/12 Serial Nr. FZ2A1950037776, A+, door mevrouw Vandeput Elisabeth.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Interleuven op 21 juni 2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van het OCMW Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Interleuven organiseert op 21 juni 2023 om 19.00 uur een algemene vergadering die zal plaatsvinden in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
De agenda van de algemene vergadering van Interleuven bevat volgende punten:
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 09.05.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het OCMW in de algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Gelet op
De agenda van de algemene vergadering van Interleuven bevat volgende punten:
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 09.05.2019 houdende aanstelling van raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
Overwegende dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering herhaald dient te worden.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van Interleuven op 21 juni 2023 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de agendapunten en mandateert de vertegenwoordiger van het OCMW in de buitengewone algemene vergadering van de coöperatieve vennootschap EthiasCo bvba om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
OCMW Aarschot is coöperant lid van de coöperatieve vennootschap "EthiasCo bvba", voorheen de onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht. Het aantal deelbewijzen en dus stemmen bedraagt 8.
EthiasCo cvba organiseert op 08.06.2023 een gewone algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering ziet er als volgt uit:
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 09.05.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens aan als gevolmachtigde om OCMW Aarschot te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de coöperatieve vennootschap EthiasCo bvba.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
OCMW Aarschot is coöperant lid van de coöperatieve vennootschap "EthiasCo bvba", voorheen de onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht. Het aantal deelbewijzen en dus stemmen bedraagt 8.
Gelet op de uitnodiging d.d. 05 april 2023 van EthiasCo voor de gewone algemene vergadering op 08 juni 2023 om 10u00. In toepassing van artikel 23 van de statuten wordt deze algemene vergadering gehouden via een digitaal platform en een stemming op afstand.
De agenda van deze algemene vergadering ziet er als volgt uit:
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 09.05.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens aan als gevolmachtigde om OCMW Aarschot te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de coöperatieve vennootschap EthiasCo bvba.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van het OCMW in de gewone algemene vergadering van de coöperatieve vennootschap EthiasCo bvba te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te ondertekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van OCMW Aarschot te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan EthiasCo cvba via mail: algemene.vergadering@ethias.be
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Poolstok cv op 26 mei 2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van OCMW Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Gelet op de uitnodiging van Poolstok cv voor de algemene vergadering op vrijdag 26 mei 2023 om 10.00 uur die zal plaatsvinden in zaal Auditorium in Lamot Mechelen, VanBeethovenstraat 8, 2800 Mechelen met volgende agendapunten:
Buitengewone algemene vergadering
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 12.09.2019 ging akkoord met de toetreding tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid. De raad duidde mevrouw Annick Geyskens en mevrouw Nicole Van Emelen aan als als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Poolstok cv en dit voor de duur van de legislatuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Gelet op de uitnodiging van Poolstok cv voor de buitengewone en gewone algemene vergadering op vrijdag 26 mei 2023 om 10 uur die zal plaatsvinden in zaal Auditorium in Lamot Mechelen, Van Beethovenstraat 8, 2800 Mechelen met volgende agendapunten:
Buitengewone algemene vergadering
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 12.09.2019 om toe te treden tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelde mevrouw Annick Geyskens en mevrouw Nicole Van Emelen aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok cv en dit voor de duur van de legislatuur.
Aan de raad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda van de buitengewone en gewone algemene vergadering van Poolstok cv op 26 mei 2023 goed.
Artikel 2
De aangeduide vertegenwoordiger of diens plaatsvervanger wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze algemene vergadering van Poolstok cv te onderschrijven en het stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cnuz en de buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding op 20.06.2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van OCMW Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
OCMW Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
Op 20 juni 2023 om 19u00 organiseert cvba Cnuz een buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden in het kantoor van CNUZ, te 3300 Tienen, Menegaard 21 met navermelde agenda’s.
Hoofdstuk I – Buitengewone algemene vergadering CNUZ
Hoofdstuk II – Buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 25.04.2019 stelde de heer Guy Van den Broeck aan als volmachtdrager van het OCMW Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van de cv Cnuz op 20.06.2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
OCMW Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
Op 20 juni 2023 om 19u00 organiseert cvba Cnuz een buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden in het kantoor van CNUZ, te 3300 Tienen, Menegaard 21 met navermelde agenda’s.
Hoofdstuk I – Buitengewone algemene vergadering CNUZ
Hoofdstuk II – Buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding
De documenten voor de vergadering kan u hier terugvinden: KANVAZ - BAV 20-06-2023
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 25.04.2019 stelde de heer Guy Van den Broeck aan als volmachtdrager van het OCMW Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van de cv Cnuz op 20.06.2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan voormelde agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Cnuz en de buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding op 20.06.2023.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Cnuz en de buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding op 20.06.2023 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergaderingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontwerp van fusievoorstel voor de woonmaatschappij Oost-Brabant-Oost. De raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat de zonering van het werkingsgebied in drie subregio’s zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering en wenst als gemeente deel uit te maken van zone Y, bestaande uit de gemeenten in het huidige werkingsgebied van Diest Uitbreiding, namelijk. Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort en Kortenaken.
De sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL kregen op 30.11.2022 een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023, dit in afwachting van de omvorming tot woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost uiterlijk op 30 juni 2023.
De sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL zullen zich door fusie omvormen tot woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost. De bijzondere algemene vergadering van deze fusie is gepland op 20 juni 2023. Daartoe moeten zij een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij bij het agentschap Wonen in Vlaanderen indienen, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021).
In kader van de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering stellen de sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL voor binnen het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost drie subregio’s vast te stellen, zijnde:
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld akkoord te gaan met toetreding tot werkgebied Y, bestaande uit de gemeenten in het huidige werkingsgebied Diest-Uitbreiding: Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort en Kortenaken.
De sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL kregen op 30.11.2022 een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023, dit in afwachting van de omvorming tot woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost uiterlijk op 30 juni 2023.
De sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL zullen zich door fusie omvormen tot woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost. De bijzondere algemene vergadering van deze fusie is gepland op 20 juni 2023. Daartoe moeten zij een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij bij het agentschap Wonen in Vlaanderen indienen, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021).
In het kader van de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering stellen de sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL voor binnen het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost drie subregio’s vast te stellen, zijnde:
Binnen de voorgestelde subregio’s zullen de gemeenten samen een toewijzingsraad vormen die instaat voor de praktische uitwerking van toewijzingsregels in pijler twee en drie, namelijk:
2. De versnelde toewijzing van kandidaat-huurders met een bijzondere nood of in precaire omstandigheden. Dit betreft verplicht contingent van 20% van de toewijzingen in het werkingsgebied. Binnen dit contingent geldt de lokale bindingsvoorwaarde niet.
3. Toewijzing van kandidaat-huurders die behoren tot een specifieke doelgroep. Een derde van het totale aantal sociale huurwoningen in de gemeente kan zo bij voorrang worden toegewezen aan of voorbehouden worden voor specifieke doelgroepen.
Gezien Aarschot in het huidige voorstel ingedeeld wordt in regio x zou dat betekenen dat de stad de regio deelt met de gemeenten Tienen, Hoegaarden, Landen, Linter, Zoutleeuw en Geetbets. Hierbij vindt Aarschot geografisch en regionaal geen aansluiting met de andere gemeenten wat heel wat praktische bezwaren oproept en haaks staat op het karakter van lokale inbedding en verankering voor wat betreft de toewijzing een aanzienlijk deel van de woningen aan kandidaten. De aansluiting bij regio Y met de gemeenten Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort en Kortenaken geniet de voorkeur omdat de steden Aarschot en Scherpenheuvel-Zichem al sinds 2011 samenwerken aan bovenlokaal woonbeleid binnen igs Wonen aan de Demer. Sinds 2014 heeft ook Diest zich bij deze samenwerking aangesloten.
De stad heeft in het subsidiedossier van Wonen aan de Demer er ook voor gekozen dat dit igs de procedure versnelde toewijzing zal blijven opvolgen na de vorming van de woonmaatschappij.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontwerp van fusievoorstel voor de woonmaatschappij Oost-Brabant-Oost en heeft opmerkingen bij de voorgestelde indeling van de subregio’s.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat de zonering van het werkingsgebied in drie subregio’s zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering en wenst als gemeente deel uit te maken van zone Y, bestaande uit de gemeenten in het huidige werkingsgebied van Diest Uitbreiding, namelijk. Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort en Kortenaken.
Artikel 3
Deze beslissing wordt aan de sociale huisvestigingsmaatschappij Sociaal wonen arro Leuven bezorgd.
Notulen en zittingsverslag vergadering 20 april 2023
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 20 april 2023 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 20 april 2023 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.