Mattias Paglialunga verlaat de vergadering bij de behandeling van het agendapunt "Samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aarschot en het Gemeenschapsonderwijs ter uitvoering van FASE 0 volgens het protocol ‘Overname stadsscholen Aarschot".
Thomas Salaets is afwezig bij de behandeling van volgende agendapunten:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring voor het signaleren van een parkeerverbod in een straatgedeelte van de Heilaakstraat.
Er zijn diverse klachten geuit door de bewoners van het gedeelte Heilaakstraat tussen huisnummer 30 en 36, dat zij vanwege de geparkeerde wagens aan de overzijde niet op een veilige manier hun inrit kunnen verlaten.
De Heilaakstraat is een smalle erfontsluitingsweg. Wanneer er auto's geparkeerd staan, blijft er geen 3m over waarop de buurtbewoners dan moeten manoeuvreren.
Dit kan tot conflicten met fietsers en ander gemotoriseerd verkeer leiden.
Gelet op de vraag van enkele bewoners van de Heilaakstraat om de veiligheid te verbeteren bij het in- en uitrijden van hun inrit;
Overwegende dat
Artikel 1
Op de Heilaakstraat geldt parkeerverbod langs 1 zijde van de weg tussen huisnummer 11 en huisnummer 15.
Artikel 2
Het in Art. 1 genoemde parkeerverbod wordt aangeduid door middel van gele onderbroken strepen langs de rand van de rijbaan.
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring voor het invoeren van parkeerverbod langs beide zijden van de rijbaan in de Capucienenstraat
Wanneer voertuigen in de Capucienenstraat geparkeerd staan, is hier geen vrije rijbaan van 3.5 meter meer beschikbaar voor de hulpdiensten.
Dit creëert een risico wanneer zich een noodsituatie voordoet.
De brandweerpost Aarschot en de hulpdiensten in het algemeen verzoeken daarom in het belang van de veiligheid een parkeerverbod in te stellen in deze straat.
Wanneer voertuigen in de Capucienenstraat geparkeerd staan, is hier geen vrije rijbaan van 3.5 meter meer beschikbaar voor de hulpdiensten.
Dit creëert een risico wanneer zich een noodsituatie voordoet.
De brandweerpost Aarschot en de hulpdiensten in het algemeen verzoeken daarom in het belang van de veiligheid een parkeerverbod in te stellen in deze straat.
Artikel 1
In de Capucienenstraat geldt parkeerverbod in gans de straat langs beide zijden van de rijbaan.
Artikel 2
Het in Art. 1 genoemde parkeerverbod wordt aangeduid door middel van:
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend politiereglement voor het invoeren van een tonnagebeperking voor voertuigen + 3,5t met uitzondering voor plaatselijk verkeer in de Meyerveldstraat.
Er zijn verschillende meldingen van vrachtwagens die via de Meyerveldstraat proberen op de KMO site van Mottepark te geraken.
Dit creëert problemen wanneer de vrachtwagens het brugje over de Motte willen kruisen. Deze brug is veel te smal waardoor vrachtwagens helemaal achteruit moeten rijden.
Gelet op meldingen van buurtbewoners dat zware vrachtwagens via de Meyerveldstraat naar het Mottepark proberen te rijden;
Overwegend dat dit problemen creëert wanneer de vrachtwagens het brugje over de Motte willen kruisen: deze brug is veel te smal waardoor vrachtwagens helemaal achteruit moeten terugrijden;
Overwegend dat
Artikel 1
Op de Meyerveldstraat wordt een tonnagebeperking ingevoerd voor voertuigen + 3,5t met uitzondering van plaatselijk verkeer.
Artikel 2
Het in Art. 1 genoemde parkeerverbod wordt als volgt aangeduid:
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Marie-Elisabeth Belpairegebouw, Simon Bolivarlaan 17, 1000 Brussel.
De gemeenteraad beslist tot goedkeuring van het ontwerp van authentieke akte (incl. bijlagen) met AGB Aarschot met betrekking tot de beëindiging van het recht van erfpacht op de percelen Laaksite.
De Stad Aarschot is eigenaar van een aantal percelen op de Laaksite ingevolge akte verleden voor notaris Kurt Geysels, notaris te Aarschot, op 3 september 2009.
Bij akte verleden voor notaris Danny Geerinckx, notaris te Aarschot, op 27 juni 2018 werden voormelde gronden voor een periode van 99 jaar in erfpacht gegeven aan het AGB Aarschot met het oog op de realisatie van een kunstgrasveld.
Het kunstgrasveld werd door het AGB Aarschot gerealiseerd. Als btw-belastingplichtige waren de kosten gemaakt voor het kunstgrasveld onderworpen aan btw, waarna het AGB Aarschot de btw in aftrek heeft genomen.
Vermits op de gronden een sporthal voor scholen zal worden opgericht, wensen de stad en het AGB Aarschot vroegtijdig een einde te stellen aan het recht van erfpacht.
De beëindiging middels onderling akkoord zal worden vastgelegd in een notariële akte zodat de beëindiging ook tegenstelbaar is aan derden.
Partijen zijn overeengekomen dat de stad aan het AGB Aarschot een vergoeding zal betalen, gezien het AGB Aarschot ingevolge de vroegtijdige beëindiging de reeds in aftrek genomen btw op de aanleg van het kunstgrasveld conform artikel 48 §2 W.BTW moet herzien.
De vergoeding die de stad aan het AGB Aarschot zal betalen, stemt overeen met de restwaarde van het kunstgrasveld, zijnde de netto boekwaarde op 31 december 2023 (492.212,28 EUR), vermeerderd met de verschuldigde btw-herziening van 12/15e (89.933,92 EUR). De vergoeding zal dus in totaal 582.146,20 EUR bedragen.
Deze vergoeding werd goedgekeurd middels de voorafgaande beslissing van de Dienst Voorafgaande Beslissingen in fiscale zaken d.d. 30 juli 2024 met kenmerk 2024.0308 (P2023.1472). Bij deze beslissing werd geoordeeld werd dat de vergoeding op een correcte wijze werd berekend, zodat het AGB Aarschot 12/15e van de oorspronkelijk in aftrek gebrachte btw moet herzien; en tevens dat de vergoeding bij de stopzetting van de erfpachtovereenkomst geen aanleiding zal geven tot het ontstaan van enig abnormaal of goedgunstig voordeel zoals omschreven in de artikels 26, 79 en 207 WIB92.
Door notaris Kurt Geysels werd een ontwerp van authentieke akte opgemaakt om de beëindiging van het recht van erfpacht te formaliseren. Het ontwerp voorziet in de betaling van voormelde vergoeding en de overdracht van de goederen in huidige staat.
De stad zal in toepassing van artikel 2.9.6.0.3 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit kunnen genieten van de vrijstelling van het verkooprecht om reden dat de vroegtijdige beëindiging van het erfpachtrecht van openbaar nut is, met name de oprichting van een sporthal voor scholen op de gronden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om haar goedkeuring te geven tot het ontwerp van authentieke akte.
De Stad Aarschot is eigenaar van volgende percelen op de Laaksite ingevolge akte verleden voor notaris Kurt Geysels, notaris te Aarschot, op 3 september 2009:
Bij akte verleden voor notaris Danny Geerinckx, notaris te Aarschot, op 27 juni 2018 werden voormelde gronden voor een periode van 99 jaar in erfpacht gegeven aan het AGB Aarschot met het oog op de realisatie van een kunstgrasveld.
Het kunstgrasveld werd door het AGB Aarschot gerealiseerd. Als btw-belastingplichtige waren de kosten gemaakt voor het kunstgrasveld onderworpen aan btw, waarna het AGB Aarschot de btw in aftrek heeft genomen.
Vermits op de gronden een sporthal voor scholen zal worden opgericht, wensen de stad en het AGB Aarschot vroegtijdig een einde te stellen aan het recht van erfpacht.
De beëindiging middels onderling akkoord zal worden vastgelegd in een notariële akte zodat de beëindiging ook tegenstelbaar is aan derden.
Partijen zijn overeen gekomen dat de stad aan het AGB Aarschot een vergoeding zal betalen, gezien het AGB Aarschot ingevolge de vroegtijdige beëindiging de reeds in aftrek genomen btw op de aanleg van het kunstgrasveld conform artikel 48 §2 W.BTW moet herzien.
De vergoeding die de stad aan het AGB Aarschot zal betalen, stemt overeen met de restwaarde van het kunstgrasveld, zijnde de netto boekwaarde op 31 december 2023 (492.212,28 EUR), vermeerderd met de verschuldigde btw-herziening van 12/15e (89.933,92 EUR). De vergoeding zal dus in totaal 582.146,20 EUR bedragen.
Deze vergoeding werd goedgekeurd middels de voorafgaande beslissing van de Dienst Voorafgaande Beslissingen in fiscale zaken d.d. 30 juli 2024 met kenmerk 2024.0308 (P2023.1472). Bij deze beslissing werd geoordeeld werd dat de vergoeding op een correcte wijze werd berekend, zodat het AGB Aarschot 12/15e van de oorspronkelijk in aftrek gebrachte btw moet herzien; en tevens dat de vergoeding bij de stopzetting van de erfpachtovereenkomst geen aanleiding zal geven tot het ontstaan van enig abnormaal of goedgunstig voordeel zoals omschreven in de artikels 26, 79 en 207 WIB92.
Door notaris Kurt Geysels werd een ontwerp van authentieke akte opgemaakt om de beëindiging van het recht van erfpacht te formaliseren. Het ontwerp voorziet in de betaling van voormelde vergoeding en de overdracht van de goederen in huidige staat.
De stad zal in toepassing van artikel 2.9.6.0.3 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit kunnen genieten van de vrijstelling van het verkooprecht om reden dat de vroegtijdige beëindiging van het erfpachtrecht van openbaar nut is, met name de oprichting van een sporthal voor scholen op de gronden.
Gelet op de beëindiging van het recht van erfpacht op vraag van de stad zullen alle kosten verbonden aan deze akte door de stad gedragen worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om haar goedkeuring te geven tot het ontwerp van authentieke akte.
De beslissing houdt rekening met de voorafgaande beslissing van de Dienst Voorafgaande Beslissingen in fiscale zaken dd. 30 juli 2024 met kenmerk 2024.0308(P2023.1472).
Artikel 1
De gemeenteraad beslist tot goedkeuring van het ontwerp van authentieke akte (incl. bijlagen) met AGB Aarschot met betrekking tot de beëindiging van het recht van erfpacht op de percelen Laaksite.
Artikel 2
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad (of hun afgevaardigden).
Artikel 3
Deze beëindiging van erfpacht kadert in het algemeen belang en is van openbaar nut is.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere dossiervorming.
De gemeenteraad is definitief akkoord met de gedeeltelijke versmalling en gedeeltelijke afschaffing van buurtwegen/gemeentewegen nr. 4 en nr. 74 (ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als AARSCHOT 4 AFD/LANGDORP 2 AFD/, 40C, 40B, 41G, 41H, 41D, 41E, 41F,42B2, 42C2, 42A2, 42Z, 49D, 51, 174R, 174S, 51/02, 52/02A, 53N, 53M, 53L, 54K, 54F & 54H),en geeft de definitieve goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron voor te stellen aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het departement.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld definitief akkoord te gaan met de gedeeltelijke versmalling en gedeeltelijke afschaffing van buurtwegen/gemeentewegen nr. 4 en nr. 74 (ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als AARSCHOT 4 AFD/LANGDORP 2 AFD/, 40C, 40B, 41G, 41H, 41D, 41E, 41F,42B2, 42C2, 42A2, 42Z, 49D, 51, 174R, 174S, 51/02, 52/02A, 53N, 53M, 53L, 54K, 54F & 54H) en principiële goedkeuring te geven aan het rooilijnplan.
Het voorstel is gebaseerd op volgende feiten:
Gelet op:
het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron, Schrieksebaan 25, 3120 Tremelo;
het besluit van de gemeenteraad van 18.05.2015 houdende de bepaling van de te betalen (meer)waarde bij afschaffing, wijziging of verplaatsing van buurt- en voetwegen;
het gemotiveerde voorstel van het college van burgemeester en schepenen met als bijlage het rooilijnplan / grafisch plan waarop de voorgestelde wijzigingen werden aangebracht;
Overwegende wat volgt:
Toetsing aan de criteria van het Gemeentewegendecreet;
Overwegend:
Dat de gedeeltelijke afschaffing en versmalling van gemeenteweg nr. 4 en de gedeeltelijke afschaffing van gemeenteweg nr. 74 zoals opgenomen in de Atlas van de buurtwegen om de hiervoor vermelde redenen aanvaard kunnen worden;
Dat het integrale dossier werd getoetst aan de artikelen 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet. De toetsing gaf het volgende resultaat:
door het officialiseren van de feitelijke situatie wordt de situatie uit het verleden rechtgezet waardoor het voor eenieder duidelijk is waar gemeenteweg nr. 4 en gemeenteweg nr. 74 lopen. Deze duidelijkheid komt het algemeen belang ten goede;
de afschaffing van het kleine stukje gemeenteweg nr. 74, waar het volgens de Atlas zou aansluiten op gemeenteweg nr. 4, volgt uit de gedeeltelijke versmalling en afschaffing van gemeenteweg nr. 4 aangezien dit kleine stukje dood zou lopen;
het behoud van het resterende tracé van gemeenteweg nr. 74 is essentieel aangezien dit een belangrijke verbinding vormt en het behoud ten goede komt aan de toekomstige generaties. Dit past perfect binnen de doelstellingen zoals opgenomen in het Gemeentewegendecreet. De toegankelijkheid blijft op een veilige en gebruiksvriendelijke manier gevrijwaard in het algemeen belang;
in de toekomst bestaat er geen kans dat het noordelijk deel van gemeenteweg nr. 4 opnieuw van enig nut zou zijn aangezien dit bebouwd is en gelet op de bestemming van het gewestplan bebouwing hier de bedoeling is. Ten noorden van de Vleminkstraat zal er in de toekomst geen enkele kans zijn om hier een gemeenteweg te leggen.
de ruimtelijke behoeften zijn in evenwicht met de maatschappelijke activiteiten;
na afweging van het besluit van de gemeenteraad van 18.05.2015 houdende de bepaling van de te betalen (meer)waarde bij afschaffing, wijziging of verlegging van buurt- en voetwegen dient te worden vastgesteld dat er geen meerwaarde (of minderwaarde) moet worden voldaan.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de gedeeltelijke versmalling en gedeeltelijke afschaffing van buurtwegen/gemeentewegen nr. 4 en nr. 74 (ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als AARSCHOT 4 AFD/LANGDORP 2 AFD/, 40C, 40B, 41G, 41H, 41D, 41E, 41F,42B2, 42C2, 42A2, 42Z, 49D, 51, 174R, 174S, 51/02, 52/02A, 53N, 53M, 53L, 54K, 54F & 54H),en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschrift werd ingediend.
Artikel 3
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
Artikel 4
Dit besluit wordt samen met het volledig dossier van de gedeeltelijke versmalling en gedeeltelijke afschaffing van buurtwegen/gemeentewegen nr. 4 en nr. 74 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Langdorp overgemaakt aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het departement..
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de aanvraag van stad Aarschot, Ten Drossaarde 1, 3200 Aarschot tot de gedeeltelijke verplaatsingen van de gemeenteweg zonder nummer, zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 5 sectie E, gemeenteweg zonder nummer: perceelnummers 170N, 170M, 171K, 172C, 172D, 173B, 191/01F, 173A, 217A, 218, 216A, 219C;
Voorstel om de gemeenteweg zonder nummer, gevestigd op 12 oktober 1898, gelegen op de percelen 170N, 170M, 171K, 172C, 172D, 173B, 191/02F, 173A, 217A, 218, 216A & 219C, met een breedte van 6m, gedeeltelijk te verplaatsen naar het bestaande tracé binnen het openbaar domein naast de autosnelweg en te versmallen naar een breedte van 3m, volgens plaatselijk gebruik. Dit omdat de weg destijds niet fysiek werd aangelegd, maar op heden wel gebruikt wordt volgens het voorgestelde tracé. Het oorspronkelijke tracé is nooit aangelegd en vormt geen meerwaarde voor het trage wegen netwerk. Het voorgestelde alternatief volgt de E314 en is momenteel reeds in gebruik door fietsers en wandelaars.
Door deze weg te verplaatsen, maken we het mogelijk de bedding van de oude Motte opnieuw open te maken. Hierdoor kunnen we meer ruimte geven aan water en beperken we in de toekomst wateroverlast in centrum Rillaar.
Gelet op:
Overwegend wat volgt:
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
Overwegende dat de gemeenteraad na bespreking zich bij deze motieven aansluit en ze zich eigen maakt;
Artikel 1
De gemeenteraad is definitief akkoord met de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg zonder nummer, zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als: afdeling 5 sectie E, gemeenteweg zonder nummer: perceelnummers 170N, 170M, 171K, 172C, 172D, 173B, 191/01F, 173A, 217A, 218, 216A, 219C en geeft definitieve goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschrift werd ingediend.
Artikel 3
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
Artikel 4
Dit besluit wordt samen met het volledig dossier van de gedeeltelijke verplaatsingen van de gemeenteweg zonder nummer, zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar overgemaakt aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het departement..
De gemeenteraad keurt de wijziging van de adressenlijst binnen het lokaal toewijzingsreglement voor personen met een handicap goed.
In de gemeenteraadszitting van 08 oktober 2020 werd het lokaal toewijzingsreglement voor sociale huurwoningen inzake de doelgroep 'personen met een handicap' goedgekeurd.
In dit reglement wordt voorrang gegeven aan 'personen met een handicap, ondersteund door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap erkende dienst inclusieve ondersteuning of dienst beschermd wonen'.
In het gebouw werden 14 woningen voorzien voor deze doelgroep en werd de rest van de woningen verhuurd via SVK SPIT, nu woonmaatschappij KANVAZ.
Ook zijn er twee woningen in het gebouw niet verhuurd als woning maar worden ze ingezet als gemeenschappelijke ruimten voor de bewoners.
Omwille van leefbaarheidsproblemen in het gebouw verzoekt Jan Claes, coördinator van Apojo vzw, de organisatie die instaat voor de begeleiding van de bewoners, de woning Jan Hammeneckerstraat 2 bus 14 te schrappen uit het lokaal toewijzingsreglement en deze te vervangen door de woning met busnummer 19 die momenteel in gebruik is als ontmoetingsruimte. De woning met busnummer 14 zal dan voortaan ingezet worden als ontmoetingsruimte en zo dienen als buffer tussen de twee bewonersgroepen in het gebouw.
Gelet op
Gelet op:
Overwegende dat
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 1 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 2 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 3 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 4 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 5 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 6 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 7 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 8 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 9 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 15 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 16 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 17 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 18 te 3200 Aarschot
- Jan Hammeneckerlaan 2 bus 19 te 3200 Aarschot
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de nieuwe adressenlijst voor het lokaal toewijzingsreglement voor personen met een handicap goed.
De gemeenteraad keurt de contantbelasting goed voor 2025 voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark.
De gemeenteraad stelt een contantbelastingreglement vast voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark, voor het aanslagjaar 2025, zich baserend op het bestaande retributiereglement (periode 01.01.2024 - 31.12.2024).
De tarieven wijzigen niet m.u.v.:
Landbouwfolie wordt ingezameld bij periodieke acties. Deze bijkomende dienstverlening wordt verrekend aan 0,18 euro/kg.
De wijziging van een retributie naar contantbelasting is een vereiste opdat de IC EcoWerf aangaande de nodige verrichtingen kan stellen tot het inkohieren / ondersteuning debiteurenbeheer voor de stad.
Gelet op:
Gelet op:
Overwegende:
Artikel 1
§ 1. Er wordt voor het aanslagjaar 2025 een contantbelasting gevestigd voor:
§ 2. Definities algemeen:
1° Aansluitpunt (ASP):
2° Aansluitpunt commercieel:
Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de stad met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
De juiste oppervlakte van het commercieel aansluitpunt wordt vastgesteld hetzij op basis van de goedgekeurde bouwvergunning, hetzij op basis van de afgesloten huurovereenkomst.
3° Aorta:
De databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.
De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.
Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de stad gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terug betaald worden.
4° DifTar-rekening:
De individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
5° Gebruikersgroep:
Een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).
6° Ondergrondse afvalcontainer:
Een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.
7° Referentiepersoon:
De meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
8° Recyclagepark:
Een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.
9° Sorteerstraat:
Een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton.
10° Toegangskaart:
Een elektronische kaart die wordt uitgereikt aan onderstaande doelgroepen:
§ 3. Definities afvalfracties:
1° Afgedankte elektrische en elektronische apparaten: apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.
2° Asbestcement: alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …
3° Boomstronken: alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.
4° Bouwafval: zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a. Gyproc), asbest cementplaten (o.a. Eternit) , cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.
5° Cellenbeton: alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
6° E.P.S.: zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten,…
7° Frituurolie en afgelaten motorolie: alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.
8° Gips en kalk: bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,…
9° Glas: hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of gelijkaardige bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen van tv’s,…
10° Gras- en bladafval: alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.
11° Groenafval: organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
12° Groente-, fruit- en tuinafval (gft): organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit (ook citrusvruchten), groenten en aardappelen; dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten; broodresten; koffiedik en papieren koffiefilters; papier van keukenrol; noten en pitten; vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen …); vaste zuivelproducten (kaasresten); eieren en eierschalen; fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout …); kamer- en tuinplanten; schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout; mest van huisdieren met een maximum van 10% per aangeboden hoeveelheid in de gft-container. Dit alles ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.
13° Grofvuil: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval, matrassen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
14° Harde plastics: alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedingswaren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval),...
15° Herbruikbare goederen: alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed,…
16° Huishoudelijk afval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
17° Keramiek: alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein,… met uitzondering van steenafval.
18° Klein Gevaarlijk Afval (KGA): de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA.
19° Kurk: alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking,…
20° Oude Metalen: alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.
21° Papier en karton: kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier en karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes.
22° Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd): flessen, flacons, schaaltjes, vlootjes, bakjes, potjes, tubes, folies, zakken, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, aluminium bakjes en schaaltjes, deksels, doppen, drankcapsules kroonkurken en drankkartons, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
23° Sloophout: alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbielzen.
24° Snoeihout: alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.
25° Steenafval: zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest,…
26° Textiel: alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
27° Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.
Artikel 2
De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.
Artikel 3
§ 1. Huis-aan-huisinzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
a) Huisvuil
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen huisvuil |
0,30 |
0,30 |
Per aanbieding 40 L - container |
0,29 |
0,29 |
Per aanbieding 120 L - container |
0,86 |
0,86 |
Per aanbieding 140 L - container (uitdovend) |
1,00 |
1,00 |
Per aanbieding 240 L - container |
1,71 |
1,71 |
Per aanbieding 360 L - container[1] |
2,58 |
2,58 |
Per aanbieding 1100 L - container |
7,86 |
7,86 |
[1] 360 L-containers worden enkel geleverd per set van 3, en na een gunstig advies van EcoWerf.
Gebruiksrecht container per maand: De stad rekent geen vast gebruiksrecht aan.
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro.
b) Gft-afval
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen gft |
0,25 |
0,25 |
Gebruiksrecht container per maand: De stad rekent geen vast gebruiksrecht aan.
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro.
c) Pmd
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per zak van 60 L |
0,15 |
0,15 |
Per zak van 90 L |
0,20 |
0,20 |
d) Grofvuil
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Voorrijkost op afroep |
12,50 |
12,50 |
Verwerking per begonnen 0,5 m³ |
8,00 |
8,00 |
e) Snoeihout
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Bussel |
5,00 |
5,00 |
§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
Huisvuil (kg) |
0,30 |
0,30 |
gft (kg) |
0,25 |
0,25 |
Voor het openbaar brengpunt (Poortvelden) zal volgend tarief worden toegepast:
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
Huisvuil (kg) |
0,30 |
0,30 |
§ 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
|
Grofvuil |
0,30 |
0,30 |
|
Gras en blad, snoeihout en boomstronken |
0,27 (eerste 200 kg gratis) |
0,27 (eerste 200 kg gratis) |
|
Sloophout |
0,17 (eerste 300 kg gratis) |
0,17 (eerste 300 kg gratis) |
|
Steenafval, Cellenbeton, Gips en keramiek |
0,04 (eerste 300 kg gratis) |
0,04 (eerste 300 kg gratis) |
|
Asbest |
0,00 |
0,00 |
|
Autobanden |
0,00 |
0,00 |
|
Landbouwfolie[1] |
0,18 |
0,18 |
[1] De stad schrijft de land- en tuinbouwers aan. Met dit schrijven kan men zich tijdens de gecommuniceerde periodes aanbieden op één van volgende recyclageparken: Messelbroek, Wezersebaan (Zoutleeuw), Lubbeek, Kortenaken en Haacht.
Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.
Artikel 4
Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Artikel 5
§ 1. De personen die gebruik maken van de door de stad voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.
§ 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.
§ 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit in functie van de gebruikte containers. Dit voorschot bedraagt:
§ 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting zoals bepaald in artikel 3, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.
Artikel 6
§ 1.Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.
Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.
De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.
Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de stad worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.
Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.
§ 2. De personen die gebruik maken van de voorgeschreven pmd-zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de stad vastgestelde plaats(en).
§ 3. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts één maal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.
§ 4. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.
§ 5. De stad past voor de aansluitpunten een preregistratie toe voor het aanbrengen van afval op het recyclagepark, de sorteerstraten en de huis-aan-huis-inzameling.
Artikel 7
Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting. De kohierbelasting moet binnen de 2 maanden na de verzending van het aanslagbiljet betaald worden.
De belasting is persoonsgebonden waardoor de stad de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.
Artikel 8
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning/aanrekening op de DifTar-rekening of vanaf de datum waarop de belastingplichtige het aanslagbiljet heeft ontvangen of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Het aanslagbiljet wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van het aanslagbiljet.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan EcoWerf.
Artikel 9
Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.
Artikel 10
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 11
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit.
De gemeenteraad keurt de actualisatie van het arbeidsreglement voor personeelsleden van de stedelijke school BuSO De Brug goed.
In de zitting van 25.10.2012 gaf de gemeenteraad voor het laatst haar goedkeuring voor een aantal aanpassingen in het arbeidsreglement voor het personeel van de stedelijke school BuSO De Brug.
Voorliggend voorstel is een actualisatie van dit arbeidsreglement, aangepast aan de huidige wetgeving en vormvereisten.
Het voorstel werd goedgekeurd door de vakbonden in het afzonderlijk bijzonder onderhandelings- en overlegcomité (ABOC) van 17.06.2024.
In de zitting van 25.10.2012 gaf de gemeenteraad voor het laatst haar goedkeuring voor een aantal aanpassingen in het arbeidsreglement voor het personeel van de stedelijke school BuSO De Brug.
Voorliggend voorstel is een actualisatie van dit arbeidsreglement, aangepast aan de huidige wetgeving en vormvereisten. Het geactualiseerde arbeidsreglement is terug te vinden in de bijlage, alle aanpassingen/toevoegingen werden aangeduid in het groen.
Het voorstel werd goedgekeurd door de vakbonden in het afzonderlijk bijzonder onderhandelings- en overlegcomité (ABOC) van 17.06.2024. Het ondertekende protocol voor akkoord is terug te vinden in de bijlage.
Artikel 1
Het geactualiseerde arbeidsreglement voor de personeelsleden van de stedelijke school BuSO De Brug wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Dit besluit wordt ter kennis gebracht aan alle personeelsleden van BuSO De Brug. De dienst onderwijs en de directeur van BuSO De Brug staan in voor het informeren van alle personeelsleden van de school.
De gemeenteraad keurt de actualisatie van het arbeidsreglement voor personeelsleden van de stedelijke school BuBaO Elzenhof goed.
In de zitting van 25.10.2012 gaf de gemeenteraad voor het laatst haar goedkeuring voor een aantal aanpassingen in het arbeidsreglement voor het personeel van de stedelijke school BuBaO Elzenhof.
Voorliggend voorstel is een actualisatie van dit arbeidsreglement, aangepast aan de huidige wetgeving en vormvereisten.
Het voorstel werd goedgekeurd door de vakbonden in het afzonderlijk bijzonder onderhandelings- en overlegcomité (ABOC) van 17.06.2024.
In de zitting van 25.10.2012 gaf de gemeenteraad voor het laatst haar goedkeuring voor een aantal aanpassingen in het arbeidsreglement voor het personeel van de stedelijke school BuBaO Elzenhof.
Voorliggend voorstel is een actualisatie van dit arbeidsreglement, aangepast aan de huidige wetgeving en vormvereisten. Het geactualiseerde arbeidsreglement is terug te vinden in de bijlage, alle aanpassingen/toevoegingen werden aangeduid in het groen.
Het voorstel werd goedgekeurd door de vakbonden in het afzonderlijk bijzonder onderhandelings- en overlegcomité (ABOC) van 17.06.2024. Het ondertekende protocol voor akkoord is terug te vinden in de bijlage.
Artikel 1
Het geactualiseerde arbeidsreglement voor de personeelsleden van de stedelijke school BuBaO Elzenhof wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Dit besluit wordt ter kennis gebracht aan alle personeelsleden van BuBaO Elzenhof. De dienst onderwijs en de directeur van BuBaO Elzenhof staan in voor het informeren van alle personeelsleden van de school.
De gemeenteraad keurt de 'Samenwerkingsovereenkomst ter uitvoering van FASE 0 volgens het protocol Overname stadsscholen Aarschot’ goed.
In 2020 ondertekenden Stad Aarschot en Adite / GO! een protocol betreffende de overname van de stedelijke secundaire scholen SIBA en SIMA, met ingang van 1 september 2020. In dit kader zal een gedeelte van het domein en de gebouwen van SIBA en SIMA (hierna ‘de Site’) in erfpacht gegeven worden voor 99 jaar.
Voor de precieze afbakening van het perceel en een definitieve regeling van alle randvoorwaarden voor de erfpacht liet de Stad door het bureau KSAMMA een masterplan voor de campus en omgeving opmaken. Zoals voorzien in het protocol werden Scholengroep Adite en GO! betrokken bij dit proces.
Het masterplan voorziet een aantal deelprojecten, die uiteindelijk moeten uitmonden in de realisatie van een nieuwbouw voor het stedelijk buitengewoon onderwijs op het noordelijke deel van de campus. Een aantal princiepsafspraken met betrekking tot deze deelprojecten werden opgenomen in een addendum aan het overnameprotocol. Het addendum werd goedgekeurd door de Raad van het GO! op 18 december 2023 en door de Gemeenteraad van de Stad op 21 december 2023.
Met name voor het eerste project, zijnde FASE 0, is het van belang dat de stad en Adite/GO! de nodige praktische afspraken maken om deze fase tot een goed einde te brengen, omdat de belangen in deze fase nog sterk verweven zijn, waar daarentegen vanaf de volgende fase elke partij zijns weegs kan gaan. Fase 0 omvat in hoofdzaak de aanpassingswerken in de grote bouwhal die moeten toelaten om de opleidingen basimechanica en elektriciteit naar deze hal te verhuizen en de huidige locatie te verlaten ten gunste van de latere nieuwbouw stedelijk buitengewoon onderwijs én de daadwerkelijke verhuis.
Middels onderhavige samenwerkingsovereenkomst wensen Partijen de nodige afspraken vast te leggen om de concrete uitvoering van FASE 0, zoals vooropgesteld in protocol en addendum, te bewerkstelligen én tegelijk aan Adite/GO! de opportuniteit te geven om deze Fase 0 uit te breiden overeenkomstig de eigen noden, in eigen beheer en gefinancierd met eigen middelen. De overeenkomst is dus te lezen als een uitvoeringsbesluit bij het door de gemeenteraad goedgekeurde protocol en addendum en handelt niet over het WAT, maar over het HOE.
Gelet op:
VOORAFGAAND
In 2020 ondertekenden Stad Aarschot en Adite / GO! een protocol betreffende de overname van de stedelijke secundaire scholen SIBA en SIMA, met ingang van 1 september 2020. In dit kader zal een gedeelte van het domein en de gebouwen van SIBA en SIMA (hierna ‘de Site’) in erfpacht gegeven worden voor 99 jaar.
Voor de precieze afbakening van het perceel en een definitieve regeling van alle randvoorwaarden voor de erfpacht liet de Stad door het bureau KSAMMA een masterplan voor de campus en omgeving opmaken. Zoals voorzien in het protocol werden Scholengroep Adite en GO! betrokken bij dit proces.
Het masterplan voorziet een aantal deelprojecten, die uiteindelijk moeten uitmonden in de realisatie van een nieuwbouw voor het stedelijk buitengewoon onderwijs op het noordelijke deel van de campus. Een aantal princiepsafspraken met betrekking tot deze deelprojecten werden opgenomen in een addendum aan het overnameprotocol. Het addendum werd goedgekeurd door de Raad van het GO! op 18 december 2023 en door de Gemeenteraad van de Stad op 21 december 2023.
Met name voor het eerste project, zijnde FASE 0, is het van belang dat de stad en Adite/GO! de nodige praktische afspraken maken om deze fase tot een goed einde te brengen, omdat de belangen in deze fase nog sterk verweven zijn, waar daarentegen vanaf de volgende fase elke partij zijns weegs kan gaan. Fase 0 omvat in hoofdzaak de aanpassingswerken in de grote bouwhal die moeten toelaten om de opleidingen basimechanica en elektriciteit naar deze hal te verhuizen en de huidige locatie te verlaten ten gunste van de latere nieuwbouw stedelijk buitengewoon onderwijs én de daadwerkelijke verhuis.
Middels onderhavige samenwerkingsovereenkomst wensen Partijen de nodige afspraken vast te leggen om de concrete uitvoering van FASE 0, zoals vooropgesteld in protocol en addendum, te bewerkstelligen én tegelijk aan Adite/GO! de opportuniteit te geven om deze Fase 0 uit te breiden overeenkomstig de eigen noden, in eigen beheer en gefinancierd met eigen middelen. De overeenkomst is dus te lezen als een uitvoeringsbesluit bij het door de gemeenteraad goedgekeurde protocol en addendum en handelt niet over het WAT, maar over het HOE.
INHOUD VAN DE OVEREENKOMST
De samenwerkingsovereenkomst wordt in BIJLAGE bij dit besluit gevoegd.
Samenvattend worden volgende principes uit protocol en addendum concreet tot uitvoering gebracht volgens volgende afspraken:
Onderhavige overeenkomst legt de rol van bouwheer voor FASE 0 bij Adite/GO!, wat hen toelaat om een bijkomend bouwproject aan FASE 0 te verbinden. Op deze wijze respecteert de stad de pedagogische onafhankelijkheid van de andere partij zonder te verzaken aan de voorziene financiële bijdrage voor FASE 0, terwijl het objectief om de noordelijke zone van de campus bouwrijp te kunnen maken eveneens wordt gewaarborgd.
Onderhavige overeenkomst werd opgesteld in overleg tussen alle betrokken partijen, waarbij Urbain Lavigne en Erik Verstrepen als projectteam de stad vertegenwoordigden. De inhoud ervan werd in consensus vastgelegd. Het projectteam adviseert de goedkeuring van de overeenkomst, teneinde de verdere afwikkeling van Fase 0 te bespoedigen en de gestelde timing voor de volgende deelprojecten scholenbouw Laaksite te kunnen aanhouden.
Nihil. Betreft afsprakenkader.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de 'Samenwerkingsovereenkomst ter uitvoering van FASE 0 volgens het protocol Overname stadsscholen Aarschot’ goed.
Artikel 2
De gemeenteraad gelast de projectcoördinator met het voltrekken van de taken en plichten van de stad t.a.v. de andere partijen uit de samenwerkingsovereenkomst, alsook tot de controle van de taken en plichten van de andere partijen ten aanzien van de stad en de rapportage daarover.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van CREAT Services dv van 26 november 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de gemeenteraad op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Creat Services dv organiseert op 26 november 2024 om 14.30 uur een buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Agenda:
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akte en bescheiden met betrekking tot de jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Gelet op
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Artikel 2
De heer Bart Dehaes wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de buitengewone algemene vergaderingen van Creat Services dv en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2
De heer Kurt Lemmens wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 3
Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit zal :
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 12.11.2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
De opdrachthoudende vereniging Iverlek organiseert op 12 november 2024 om 18.00 uur een buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.
De agenda werd door de Raad van Bestuur op 16 september 2024 als volgt samengesteld
Conform artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 12 november 2024:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 12 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Ecowerf op 20 november 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Ecowerf organiseert een bijzondere algemene vergadering die zal aansluiten aan de buitengewone algemene vergadering in de kantoren van Ecowerf, Aarschotsesteenweg 210 te 3012 Leuven op 20 november 2024 om 19u30 met volgende agendapunten:
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op de uitnodiging van 20 september 2024 voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf van 20 november 2024 met bijbehorende agenda en bijlagen;
Overwegende dat de agenda voor de bijzondere algemene vergadering van 20 november 2024 volgende punten bevat:
Artikel 1
Mevrouw Cindy Symons, vast vertegenwoordiger en de plaatsvervangende vertegenwoordiger mevrouw Marleen Verhaegen te mandateren om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, van 20 november 2024 goed te keuren.
Artikel 2
Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Interleuven op 11 december 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Interleuven organiseert op 11 december 2024 om 19.00 uur een buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
De agenda van de algemene vergadering van Interleuven bevat volgende punten:
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de stad in de (buitengewone) algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Gelet op
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 houdende aanstelling van raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
Overwegende dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering herhaald dient te worden.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de buitengewone algemene vergadering van Interleuven op 11 december 2024 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven.
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2024 - gewone & buitengewone dienst van de Politiezone Aarschot, in bijlage, wordt aangenomen en overgemaakt aan de gemeenteraadsleden op 25 september 2024.
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2024 - gewone en buitengewone dienst van de Politiezone Aarschot wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van begrotingswijziging 2 - 2024 van de lokale politiezone op 25 september 2024 aan de raadsleden bezorgd.
Het betreft een verhoging van het budget uitgaven gewone dienst met 101.045,00 euro. De totale gemeentelijke dotatie voor exploitatie aan de lokale politiezone wordt dus verhoogd met 101.045,00 euro. Het betreft een verhoging van het budget uitgaven buitengewone dienst met 11.000,00 euro. De totale gemeentelijke dotatie voor investeringen aan de lokale politiezone wordt dus verhoogd met 11.000,00 euro. De verhoging van de gemeentelijke dotatie voor exploitatie en investeringen aan de lokale politiezone zal opgenomen worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Voorstel van besluit:
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2024 - gewone & buitengewone dienst van de politiezone Aarschot, in bijlage, wordt aangenomen.
Gelet op het ontwerp van de begrotingswijziging 2024 van de politiezone Aarschot.
Het betreft een verhoging van het budget uitgaven gewone dienst met 101.045,00 euro. De totale gemeentelijke dotatie voor exploitatie aan de lokale politiezone wordt dus verhoogd met 101.045,00 euro. Het betreft een verhoging van het budget uitgaven buitengewone dienst met 11.000,00 euro. De totale gemeentelijke dotatie voor investeringen aan de lokale politiezone wordt dus verhoogd met 11.000,00 euro. De verhoging van de gemeentelijke dotatie voor exploitatie en investeringen aan de lokale politiezone zal opgenomen worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 1
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2024 - gewone & buitengewone dienst van de Politiezone Aarschot, in bijlage, wordt aangenomen en overgemaakt aan de gemeenteraadsleden op 25 september 2024.
Artikel 2
De verhoging van de gemeentelijke dotatie voor exploitatie en investeringen aan de lokale politiezone zal opgenomen worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement goed op basis waarvan de stad Aarschot het AGB Aarschot een prijssubsidie toekent voor het recht op toegang tot de infrastructuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot voor de periode van 1 november 2024 t.e.m. 31 december 2024.
Met beslissing ET.129.288 van 19 januari 2016 heeft de BTW administratie haar visie op het BTW-statuut van autonome gemeentebedrijven uiteengezet.
Van belang is onder meer dat werkingssubsidies (waarop geen BTW moet worden aangerekend) die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, in principe niet in aanmerking mogen worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. Prijssubsidies (waarop wel BTW moet worden aangerekend) die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, komen daarentegen wel in aanmerking voor de beoordeling van het winstoogmerk.
Het AGB Aarschot heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2024 voor de exploitatie van de infrastructuur, zoals vastgelegd in het op 21 december 2023 goedgekeurd meerjarenplan 2020-2026. Op basis van deze ramingen heeft het AGB Aarschot vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de inkomsten uit prijssubsidies voor het verlenen van het recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde infrastructuur minstens 1.172.554,01 euro (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Op basis van een recente inschatting van kosten en opbrengsten van het AGB Aarschot moet de prijssubsidie van de stad aan het AGB Aarschot verhoogd worden tot 1.267.704,07 euro (excl. btw). Hiermee rekening houdende wordt het prijssubsidiereglement aangepast zoals hieronder wordt weergegeven.
Aan de gemeenteraad wordt het aangepast prijssubsidiereglement voor de periode van 1 november 2024 t.e.m. 31 december 2024 voorgelegd ter goedkeuring.
Ontwerp besluit:
De gemeenteraad keurt het aangepast prijssubsidiereglement voor de periode van 1 november 2024 t.e.m. 31 december 2024 goed op basis waarvan de stad Aarschot het AGB Aarschot een prijssubsidie toekent voor het recht op toegang tot de infrastructuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot in 2024.
Met beslissing van ET.129.288 van 19 januari 2016 heeft de BTW administratie haar visie op het BTW-statuut van autonome gemeentebedrijven uiteengezet, nl.:
- Een AGB is in principe een gewone BTW-plichtige met recht op aftrek van BTW. Dat impliceert dus dat een AGB de BTW op de exploitatiekosten en de investeringskosten volgens de normale regels in aftrek kan brengen.
- Voorwaarde daartoe is wel dat het AGB een winstoogmerk heeft en dat dus statutair is bepaald dat eventueel gemaakte winsten moeten worden uitgekeerd en dat ook effectief gebeurt.
- Om te beoordelen of er winstoogmerk is, moet de globale activiteit van het AGB in aanmerking worden genomen.
- De administratie kan onderzoeken of die statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn. Dat zal het geval zijn wanneer systematisch tekorten voorkomen in hoofde van het AGB omdat de aan de bezoekers van de inrichting aangerekende prijzen niet volstaan om de exploitatiekosten van het AGB te dekken
- Werkingssubsidies waarop geen BTW moet worden aangerekend die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, mogen in principe niet in aanmerking worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. Men kan hierbij wel niet terugkomen op beslissingen die de Rulingdienst in het verleden heeft genomen en die het tegenovergestelde zouden beweren.
- Prijssubsidies waarop wel BTW moet worden aangerekend die door de gemeente aan het AGB worden toegekend, komen daarentegen wel in aanmerking voor de beoordeling van het winstoogmerk.
- In de loop van het boekjaar is het mogelijk om het bedrag van de prijssubsidies aan te passen naar de toekomst toe.
Verder vermeldt voorgaande beslissing van de BTW-administratie:
De kwalificatie van een autonoom gemeentebedrijf als belastingplichtige met recht op aftrek van BTW belet niet dat de administratie later kan onderzoeken of de statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn.
Dit zal het geval zijn wanneer systematische tekorten voorkomen in hoofde van het autonoom gemeentebedrijf omdat de aan de bezoekers van de inrichting aangerekende prijzen niet volstaan tot dekking van de exploitatiekosten van het autonoom gemeentebedrijf. In dat verband kunnen de werkingssubsidies die door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf worden ter beschikking gesteld, gelet op de nauwe band de tussen het autonoom gemeentebedrijf en de gemeente, niet worden aangemerkt als ontvangsten uit een bepaalde activiteit. De werkingssubsidies mogen bijgevolg niet als bijkomende ontvangsten worden aangemerkt en mogen evenmin in mindering worden gebracht van de gedane kosten voor het bepalen van het boekhoudkundig resultaat.
De door de gemeente aan het autonoom gemeentebedrijf toegekende subsidies die rechtstreeks verband houden met de prijs behoren tot de maatstaf van heffing van de BTW en mogen dan ook gevoegd bij de overige ontvangsten uit een bepaalde activiteit om te bepalen of de statutaire bepalingen inzake winstoogmerk en het doel winsten uit te keren al dan niet theoretisch zijn.
Van een rechtstreeks verband met de prijs is slechts sprake indien de subsidie specifiek aan het gesubsidieerde orgaan wordt betaald om een welbepaald goed te leveren of een welbepaalde dienst te verrichten. Dit verband tussen de subsidie en de prijs moet duidelijk blijken uit een onderzoek van de concrete omstandigheden die aan de basis van de betaling van de tegenprestaties liggen. Daarentegen is het niet nodig dat de prijs van het goed of de dienst, of een deel ervan, bepaald zou zijn. Het volstaat dat hij bepaalbaar is.
Voor het bepalen van de winst moet rekening gehouden worden met het boekhoudkundig resultaat (met inbegrip van afschrijvingen, aanleggen van provisies, …) en mag met niet louter vergelijken tussen het boek voor inkomende facturen enerzijds en het boek voor uitgaande facturen/dagboek voor ontvangsten anderzijds.
Het resultaat van de globale activiteit (dus niet activiteit per activiteit) van de instelling dient in aanmerking te worden genomen. Er wordt evenwel geen rekening gehouden met uitzonderlijke opbrengsten (vb. de inkomsten uit onroerende en financiële transacties). De winst/verliespositie moet structureel zijn en onafhankelijk van toevallige gebeurtenissen langs inkomsten- of uitgavenzijde.
Het AGB Aarschot heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2024 voor de exploitatie van de infrastructuur, zoals vastgelegd in het op 21 december 2023 goedgekeurd meerjarenplan 2020-2026. Op basis van deze ramingen heeft het AGB Aarschot vastgesteld dat, voor het kalenderjaar 2024, de inkomsten uit prijssubsidies voor het verlenen van het recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde infrastructuur minstens 1.172.554,01 euro (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Op basis van een recente inschatting van kosten en opbrengsten van het AGB Aarschot moet de prijssubsidie van de stad aan het AGB Aarschot verhoogd worden tot 1.267.704,07 euro (excl. btw). Hiermee rekening houdende wordt het prijssubsidiereglement aangepast zoals hieronder wordt weergegeven. In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zal de verhoging van het krediet van de prijssubsidie moeten opgenomen worden.
Aan de gemeenteraad wordt het aangepast prijssubsidiereglement voor de periode van 1 november 2024 t.e.m. 31 december 2024 voorgelegd ter goedkeuring.
In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zal de verhoging van het krediet van de prijssubsidie moeten opgenomen worden.
Artikel 1
Het prijssubsidiereglement voor het kalenderjaar 2024, zoals goedgekeurd door de raad op 21 december 2023, wordt vervangen door onderstaand prijssubsidiereglement voor de periode van 1 november 2024 t.e.m. 31 december 2024.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het onderstaand prijssubsidiereglement voor de periode van 1 november 2024 t.e.m. 31 december 2024 ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE BIBLIOTHEEK AARSCHOT
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van de door het AGB Aarschot geëxploiteerde bibliotheek en om de leesmotivatie te stimuleren en de toegang tot de bibliotheekinfrastructuur en haar collectie zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de kosten voor de toegang van de door AGB Aarschot geëxploiteerde bibliotheekinfrastructuur op zich te nemen, nl. 244.444,93 euro (excl. btw) in 2024.
De kostprijs per bezoeker voor het gebruik van de infrastructuur van de bibliotheek gedurende de periode 1 november 2024 t.e.m. 31 december 2024 wordt bepaald op 2,6159 euro (exclusief 6% BTW), zijnde een kost die de stad Aarschot op zich zal nemen door het verlenen van een prijssubsidie.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE MUSEUM AARSCHOT
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerd museum en om de toegang tot de museuminfrastructuur en haar collectie zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de kosten voor de toegang van de door AGB Aarschot geëxploiteerde museuminfrastructuur op zich te nemen, nl. 206.248,48 euro (excl. btw), in 2024.
De kostprijs per bezoeker voor het gebruik van de infrastructuur van het museum gedurende de periode 1 november 2024 t.e.m. 31 december 2024 wordt bepaald op 59,6306 euro (exclusief 6% BTW), zijnde een kost die de stad Aarschot op zich zal nemen door het verlenen van een prijssubsidie.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE CC HET GASTHUIS
Rekening houdend met de socio-culturele en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerd CC Het Gasthuis en om de toegang tot de voorstellingen in de theaterinfrastructuur zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de tickets tot het theater van het CC Het Gasthuis te subsidiëren middels de toekenning van een prijssubsidie per toegangsticket.
Het totale tekort van CC Het Gasthuis in 2024 wordt geraamd op 339.294,13 euro (excl. BTW). De prijssubsidie per bezoeker voor het gebruik van de theaterinfrastructuur van het CC Het Gasthuis gedurende de periode 1 november 2024 t.e.m. 31 december 2024 wordt bepaald op 5,5204 euro (exclusief 6% BTW).
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT EXPLOITATIE SPORTCOMPLEX
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van het door het AGB Aarschot geëxploiteerde sportinfrastructuur en om de toegang tot het zwembad zo laagdrempelig mogelijk te maken, wenst de stad Aarschot de tickets tot het zwembad te subsidiëren middels de toekenning van een prijssubsidie.
Het totale tekort van het sportcomplex in 2024 wordt geraamd op 477.716,53 euro (excl. BTW). De prijssubsidie voor het gebruik van het zwembad gedurende de periode 1 november 2024 t.e.m. 31 december 2024 wordt bepaald op basis van de omzet (toegangsgelden) van die periode vermenigvuldigd met een factor 2,5397.
Artikel 3
In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zal de verhoging van het krediet van de prijssubsidie opgenomen worden.
Artikel 4
Het AGB Aarschot deelt op 31 december 2024 het aantal bezoekers/omzet mee van het voorafgaande jaar en stelt een nota op met vermelding van het jaarlijks verschuldigd bedrag van de prijssubsidie. De Stad Aarschot dient de prijssubsidie te betalen aan AGB Aarschot binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst.
De gemeenteraad neemt kennis van het goedkeuringsbesluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 12.07.2024 en besluit het voor te leggen aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van bovengenoemd besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 12.07.2024.
De gemeenteraad adviseert gunstig over de jaarrekening 2023 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een overschot op exploitatie van 13.228,37 euro en een tekort op investeringen van 11.805,24 euro.
De beslissing van de kerkraad van Sint Cornelius en Sint Nikolaas Rillaar houdende de jaarrekening 2023 wordt voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De jaarrekening 2023 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een overschot op exploitatie van 13.228,37 euro en een tekort op investeringen van 11.805,24 euro wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteoverheid.
Artikel 2
Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur (Diestsepoort 6 bus 1, 3000 Leuven).
De gemeenteraad adviseert gunstig over de jaarrekening 2023 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een overschot op exploitatie van 48.981,55 euro en een overschot op investeringen van 40.739,46 euro.
De beslissing van de kerkraad van de voornoemde kerkfabriek houdende de jaarrekening 2023 wordt voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De jaarrekening 2023 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een overschot op exploitatie van 48.981,55 euro en een overschot op investeringen van 40.739,46 euro wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteoverheid.
Artikel 2
Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur (Diestsepoort 6 bus 1, 3000 Leuven).
De gemeenteraad adviseert gunstig over de jaarrekening 2023 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een tekort op exploitatie van 90.179,03 euro en een overschot op investeringen van 474.234,61 euro.
De beslissing van de kerkraad van OLV Aarschot houdende de jaarrekening 2023 wordt voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De jaarrekening 2023 van de voornoemde kerkfabriek dewelke afsluit met een tekort op exploitatie van 90.179,03 euro en een overschot op investeringen van 474.234,61 euro wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteoverheid.
Artikel 2
Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur (Diestsepoort 6 bus 1, 3000 Leuven).
Notulen en zittingsverslag vergadering van 12 september 2024
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 15.12.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 12 september 2024 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 12 september 2024 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.