In de periode 2022-2023 organiseerde de stad Aarschot de wedstrijd 'Win je Zaak'. Met die wedstrijd willen we ondernemerschap stimuleren en faciliteren, starters met originele concepten aantrekken, Aarschot promoten als ondernemingsvriendelijke stad en de leegstand in het kernwinkelgebied aanpakken.
Wegens het grote succes werd de wedstrijd in 2023-2024 herhaald. De gemeenteraad keurde in zitting van 12.10.2023 het wedstrijdreglement voor de 2e editie goed.
Omwille van gebeurtenissen en nieuwe ervaringen uit de eerste editie van de wedstrijd 'Win je Zaak' wordt het wedstrijdreglement aangepast, nl.:
Gelet op:
Voorstel tot wijziging van het wedstrijdreglement:
Het wedstrijdreglement (initiële wedstrijdreglement in bijlage) wordt aangepast in functie van voornoemde situaties.
1. wijziging van artikel 8, m.b.t. administratieve vereenvoudiging d.m.v. een huursubsidie
oud artikel | gewijzigd artikel |
één jaar huur (gratis handelspand), gebaseerd op de overeenkomst ikv 'Schot in je zaak' die de stad Aarschot zal afsluiten met de eigenaar. De winnaars krijgen elk het budget dat overeenkomt met 1 jaar huur. Op deze manier kunnen de winnaars zelf op zoek gaan naar een pand. Winnaars die een pand wensen te huren dat niet meedoet aan 'Schot in je Zaak', betalen de eventuele maandelijkse meerkost zelf. | Één jaar huur (gratis handelspand), gebaseerd op de actie ‘Schot in je Zaak’ waarbij eigenaars gunstige huurtarieven hanteren voor startende ondernemers. De winnaars krijgen elk een huursubsidie die overeenkomt met 1 jaar huur berekend aan het huurtarief van € 950,-/maand. De huursubsidie wordt door de stad Aarschot maandelijks uitbetaald vóor de 15e dag van de maand. Op deze manier kunnen de winnaars zelf op zoek gaan naar een pand. Winnaars die een pand wensen te huren dat niet meedoet aan ‘Schot in je Zaak’ betalen de eventuele maandelijkse meerkost zelf. |
2. toevoeging van artikel 10, m.b.t. sancties bij niet-naleving van het wedstrijdreglement
nieuw artikel |
ARTIKEL 10: SANCTIES De winnaars gaan uitdrukkelijk akkoord met de voorwaarden opgelegd in dit wedstrijdreglement. De winnaars verbinden zich ertoe om te voldoen aan de opgelegde voorwaarden en zijn ervan op de hoogte dat er sancties kunnen worden toegekend op het niet naleven van de opgelegde voorwaarden. Bij het niet naleven van de voorwaarden vervalt het recht op de maandelijkse huursubsidie van de stad Aarschot. |
3.toevoeging van artikel 11, m.b.t. maatregelen ingeval van voortijdige, volledige stopzetting van een handelszaak door een winnaar
nieuw artikel |
ARTIKEL 11: VOORTIJDIGE STOPZETTING VAN DE ONDERNEMING Bij een volledige stopzetting van de onderneming binnen het eerste jaar na startdatum vervalt de huursubsidie onmiddellijk. De winnaar dient verdere praktische afspraken te maken met de eigenaar m.b.t. het leegmaken van het handelspand. |
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de wijziging van het wedstrijdreglement 'Win je Zaak' als volgt, goed:
ARTIKEL 1: DE ORGANISATOR
De stad Aarschot organiseert de wedstrijd ‘win je zaak’ als onderdeel van de campagne ‘schot in je zaak’ volgens de regels vervat in deze afsprakennota.
ARTIKEL 2: CAMPAGNE
Deze campagne bestaat uit het selecteren en begeleiden van drie startende ondernemers in de binnenstad van Aarschot. Het betreft de uitbating van een publieksgericht en commercieel concept met klemtoon op handel, horeca, ambachten en persoonlijke verzorging. Dit sluit niche-concepten in een andere branche niet uit, gegeven het feit dat dit een nieuw concept betreft in de Aarschotse binnenstad. De andere kandidaten die niet winnen, worden nadien ook verder begeleid indien nodig en gewenst. Echter hebben zij geen recht op prijzengeld.
De communicatiecampagne gebeurt door een communicatiebureau (ontwerp voor diverse dragers, online en offline campagne [campagne via sociale media, affiches...], website, ondersteuning bij persmomenten, bestickering panden, afwikkeling wedstrijd...). De communicatie zal steeds worden afgestemd met dienst Communicatie en met de bevoegde schepen.
ARTIKEL 3: DUUR CAMPAGNE
De campagne loopt over 1 jaar met het officiële startsein op vrijdag 17 november 2023 (= Dag van de Ondernemer) met bekendmaking van de actie en de zoektocht naar ondernemerschap.
ARTIKEL 4: RECHTMATIGE DEELNEMERS
Deelname is voor iedereen die zich geroepen voelt om een eigen zaak te runnen met een duidelijke visie op ondernemerschap en vakmanschap. De deelnemer moet beschikken over een startkapitaal van min. 6.600,- euro. Dit staat zo beschreven in het uit te werken businessplan. Kandidaten die bij een vorige editie meededen, kunnen opnieuw hun kans wagen. De kandidaat-ondernemer kan zich kandidaat stellen door zich in te schrijven via de website van de stad Aarschot en de sublink www.aarschot.be/schotinjezaak.be en dit voor 14 januari 2024. Voor verdere informatie: zie structuur campagne.
De organisator kan te allen tijde een persoon van deelname aan de campagne uitsluiten in geval van inbreuk op één van
de deelnemingsvoorwaarden of in geval van misbruik, misleiding of een deelname ter kwader trouw aan de campagne.
Er worden max. 30 deelnemers uitgenodigd voor een eerste pitch op basis van de inschrijvingen en een eerste screening.
ARTIKEL 5: JURY
De jury beoordeelt de kandidaturen en beslist welke kandidaten zullen doorgaan naar de volgende ronde. De jury kiest
de 3 eindwinnaars.
De jury is samengesteld uit experten van de volgende instanties:
- Stad Aarschot;
- De handelsvereniging (Aarschot Parelt) en/of middenstandsraad (MiA);
- UNIZO en/of VOKA;
- provincie Vlaams-Brabant;
- de projectbegeleider (= wedstrijdcoördinator) zetelt als jurylid met raadgevende stem. De wedstrijdcoördinator neemt de rol van vertrouwenspersoon op;
- andere handelsvertegenwoordiging: winnaar van vorige editie, aangevuld met eventuele handelaars met evenwichtige verdeling van de verschillende sectoren (handel, horeca).
ARTIKEL 6: BEGELEIDING
Deelnemers zijn verplicht zich te laten begeleiden door de startersbegeleiding van UNIZO. Hier staat een minimale kost van 195,- euro tegenover (waarde begeleiding geraamd op € 2.000,-). Bovendien wordt er gewerkt met een open boekhouding om de huurafspraken na jaar 1 op transparante wijze te kunnen berekenen. De kandidaat is verplicht om samen met de coaches hier duidelijkheid over te verschaffen.
- Uitzondering 1: de kandidaat is minstens 5 jaar actief als zelfstandig ondernemer;
- Uitzondering 2: de kandidaat volgde in de afgelopen 5 jaar reeds de startersbegeleiding van UNIZO.
ARTIKEL 7: TIMING
Voorgestelde timing is onder voorbehoud van:
- aantal ingeschreven kandidaten;
- beschikbaarheid juryleden;
- onvoorziene omstandigheden.
17 november 2023 - 14 januari 2024: bekendmaking wedstrijd/wervingscampagne/kandidaatstelling
In de loop van de maanden november, december, januari wordt de wedstrijd kenbaar gemaakt via verschillende stedelijke en andere mediakanalen. Daarenboven kunnen er in verschillende opleidingsinstituten voor volwassenonderwijs of scholen infosessies gegeven worden aan studenten om hen te prikkelen om zich kandidaat te stellen voor deze campagne. Dit kan vóór 14 januari 2024 via de website www.aarschot.be/schot-in-je-zaak/win-je-zaak. De inschrijvingsformulieren komen terecht bij CityD-WES, het bedrijf dat in het kader van de opdracht ‘centrummanagement en leegstandsbestrijding’ is aangesteld ter coördinatie van dit project.
februari 2024: voorstelling kandidaten/pitch
De deelnemers worden na een eerste screening uitgenodigd om zichzelf en hun concept voor te stellen tijdens een pitchmoment. Aan de hand van deze pitch beslist de jury welke kandidaten zullen doorgaan naar de volgende ronde.
maart - mei 2024: traject UNIZO
De kandidaten volgen het starterstraject van UNIZO. Kandidaten gaan samen met startersbegeleiding op zoek naar het pand dat het best aansluit aan hun concept.
juni 2024: voorstelling businessplan en keuze winnaars
Finale pitch waarbij de kandidaten hun businessplan (incl. financieel plan) voorstellen aan de juryleden. De jury peilt naar de haalbaarheid van de concepten. Op het einde van de jurydagen zijn de 3 winnaars bekend.
juni 2024: bekendmaking winnaars
De 3 winnaars worden bekend bekendgemaakt tijdens een officiële prijsuitreiking incl. persmoment.
De winnaars openen hun handelszaken uiterlijk op 31.12.2024. Indien een winnaar zijn/haar handelszaak omwille niet opent, wordt de prijzenpot niet uitgekeerd aan deze winnaar. Als de deadline voor opening van de handelszaak van een winnaar (31.12.2024) niet gehaald kan worden, kan er in onderling overleg en afhankelijk van de reden(en) besproken worden om uitstel voor opening te verlenen.
ARTIKEL8: TOEKENNING VAN DE PRIJZEN (=STARTERSPAKKET)
De drie winnaars ontvangen elk een starterspakket met tal van voordelen:
- Één jaar huur (gratis handelspand), gebaseerd op de actie ‘Schot in je Zaak’ waarbij eigenaars gunstige huurtarieven hanteren voor startende ondernemers. De winnaars krijgen elk een huursubsidie die overeenkomt met 1 jaar huur berekend aan het huurtarief van € 950,-/maand. De huursubsidie wordt door de stad Aarschot maandelijks uitbetaald vóor de 15e dag van de maand. Op deze manier kunnen de winnaars zelf op zoek gaan naar een pand. Winnaars die een pand wensen te huren dat niet meedoet aan ‘Schot in je Zaak’ betalen de eventuele maandelijkse meerkost zelf.
- Openingspubliciteit ter waarde van 1.000,- euro, te besteden in één van de titels van de mediapartner van deze campagne. De aanwending gebeurt in overleg met de adviseur van het desbetreffende mediabedrijf;
- Inrichtingsbudget ter waarde van 5.000,- euro, te besteden aan inrichtings- en verfraaiingswerken, zoals schilderwerken, elektriciteitswerken, decoratie en inrichting. Hiervoor zijn steeds de werkelijke kosten in te brengen: de uitbetaling van deze prijzenpot gebeurt op basis van voorlegging van facturen;
Communicatie- en promotieondersteuning door de stad Aarschot waar mogelijk. De stad zal de diverse mediakanalen ter beschikking stellen waarover zij beschikt, dit zowel ter promotie van de actie als van de winnaars;
De organisator draagt geen enkele verantwoordelijkheid ten gevolge van onvolledige, onjuiste of achterhaalde persoonsgegevens van de winnaars.
Prijzen (= starterspakket) kunnen niet worden ingeruild voor geld of voor andere prijzen. De prijzen zijn persoonlijk en niet onverdraagbaar.
ARTIKEL 9: VERPLICHTINGEN VAN DE WINNAARS
De winnaars van de actie verbinden zich ertoe om deel te nemen aan volgende acties en activiteiten ter ondersteuning van een levende handelskern waaronder:
- Startersbegeleiding door UNIZO, zie punt 6. De reële kost wordt begroot op € 2.000,-, de deelnemer betaalt het sterk verlaagde instaptarief van € 195,-;
- Aansluiten bij de stedelijke cadeaubon;
- Gangbare openingstijden hanteren een minimum van 4 geopende dagen per week.
- Minimaal 80% openen bij open zondagen tussen minimaal 13:00 uur en 17:00 uur;
- Aanwezigheid jaarlijkse algemene vergadering Aarschot Parelt, deze valt in het eerste kwartaal van elk kalenderjaar.
ARTIKEL 10: SANCTIES
De winnaars gaan uitdrukkelijk akkoord met de voorwaarden opgelegd in dit wedstrijdreglement. De winnaars verbinden zich ertoe om te voldoen aan de opgelegde voorwaarden en zijn ervan op de hoogte dat er sancties kunnen worden toegekend op het niet naleven van de opgelegde voorwaarden. Bij het niet naleven van de voorwaarden vervalt het recht op de maandelijkse huursubsidie van de stad Aarschot.
ARTIKEL 11: VOORTIJDIGE STOPZETTING VAN DE ONDERNEMING
Bij een volledige stopzetting van de onderneming binnen het eerste jaar na startdatum vervalt de huursubsidie onmiddellijk. De winnaar dient verdere praktische afspraken te maken met de eigenaar m.b.t. het leegmaken van het handelspand.
ARTIKEL 12: HUURCONTRACT
De winnaars (uitbater/huurder) sluiten een overeenkomst af met de eigenaar van het handelspand naar keuze. Dit kan een handelshuurovereenkomst zijn of een pop-up overeenkomst van 12 maanden waarna deze overeenkomst over gaat in een reguliere handelshuurovereenkomst. Deze overeenkomst wordt opgesteld tussen de verhurende en de hurende partij, al dan niet na bemiddeling door een erkend makelaar maar wel in overleg met de coördinator van dit project. De stad komt in de onderhandelingen niet tussen. Wel kan de projectmanager, door de stad aangesteld, bemiddelen tussen verhuurder en huurder op basis van eigen verworven inzichten en kennis van de huurmarkt. Het verstrekt aanbeveling om ook te werken met een progressieve huur of met omzethuur om de huurder bij opstart en doorstart enige zuurstof en flexibiliteit te bieden. Dit kan echter niet afgedwongen worden.
ARTIKEL 13: ALGEMENE BEPALINGEN OVER HET VERLOOP VAN DE CAMPAGNE
Het indienen van het inschrijvingsformulier houdt de volledige en onvoorwaardelijke aanvaarding in van de bepalingen van het wedstrijdreglement. Het wedstrijdreglement wordt gepubliceerd op www.aarschot.be/schot-in-je-zaak/win-je-zaak en winjezaak.be.
Voor alles wat niet in het wedstrijdreglement is geregeld, mag de organisator de nodige maatregelen nemen om de campagne goed te laten verlopen. In geval van bijzondere omstandigheden mag de organisator tevens het reglement aanpassen waar nodig.
ARTIKEL 14: AANSPRAKELIJKHEID
De organisator van deze campagne kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval de campagne door bijzondere omstandigheden of overmacht gewijzigd of geannuleerd wordt.
ARTIKEL 15: PRIVACY EN RECHT
Deelnemers aan deze campagne gaan ermee akkoord dat hun persoonsgegevens, verstrekt aan de organisatie in het kader van hun deelname aan deze campagne, zullen worden verwerkt overeenkomstig de toepasselijke wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van de natuurlijke personen met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens. Wie aan de wedstrijd deelneemt, stemt er mee in dat zijn gegevens en afbeelding voor promotiedoeleinden gebruikt worden door de organisator.
ARTIKEL 16: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN
Het huidige reglement en de wedstrijd zijn onderworpen aan Belgisch recht. In geval van geschillen zijn enkel de rechtbanken te Leuven bevoegd, onverminderd het recht van de consument om de zaak voor de rechter te (laten) brengen van zijn woonplaats.