Terug
Gepubliceerd op 18/03/2021

Notulen  Gemeenteraad

do 14/01/2021 - 20:00 Digitaal via zoom en live-stream via Facebook
Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
  • Openbaar

    • Agendapunten meegedeeld door het College van Burgemeester en Schepenen

      • Bekrachtiging politieverordening van 29.12.2020 - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 14 januari 2021 met livestream via Facebook

        Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
        Toelichting

        De verordening van de burgemeester d.d. 29.12.2020: "Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 14.01.2021 met livestream via Facebook” wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving
        • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
        • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
        • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
        • de nieuwe gemeentewet artikel 135 §2 5°, dat stelt dat gemeenten tot taak hebben passende maatregelen te nemen om rampen en plagen zoals brand, epidemieën en epizoiitieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;
        • de nieuwe gemeentewet artikel 134, dat stelt dat de burgemeester bevoegd is om politieverordeningen uit te vaardigen onder de verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom zij meende zich niet tot de raad te moeten wenden, in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners;
        • het ministerieel besluit van 28.10.2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID - 19 te beperken, zoals laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 28.11.2020;
        • artikel 63 van het decreet lokaal bestuur;
        • de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur zoals gepubliceerd op Binnenland Vlaanderen aangaande de raadszittingen en het coronavirus https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/nieuws/gemeenteraden-en-het-coronavirus-covid-19-vraag-en-antwoord.
        Feiten, context en motivering

        De verordening van de burgemeester d.d. 29.12.2020 "Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 14.01.2021 met livestream via Facebook” wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
        Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad bekrachtigt de verordening van de burgemeester van 29.12.2020 nl.
        politieverordening “Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 14.01.2021 met livestream via Facebook”.

      • Bekrachtiging politiebesluit van 29.12.2020 tot het invoeren van een verbod op nieuwjaarszingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)

        Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
        Toelichting

        De verordening van de burgemeester van 29.12.2020 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op nieuwjaarszingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)" wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving
        • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
        • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
        • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
        Feiten, context en motivering

        De verordening van de burgemeester van 29.12.2020 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op nieuwjaarszingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)" wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
        Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Stef Van Calster, Bart Den Hondt, Martine Verlinden
        Onthouders: Betty Kiesekoms, Nico Creces, Thomas Salaets, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad bekrachtigt de verordening van de burgemeester van 29.12.2020 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op nieuwjaarszingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)".

      • Bekrachtiging politiebesluit van 05.01.2021 tot het invoeren van een verbod op Driekoningenzingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)

        Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
        Toelichting

        De verordening van de burgemeester van 05.01.2021 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op Driekoningenzingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)" wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving
        • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
        • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
        • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
        Feiten, context en motivering

        De verordening van de burgemeester van 05.01.2021 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op Driekoningenzingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)" wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
        Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Stef Van Calster, Bart Den Hondt, Martine Verlinden
        Onthouders: Betty Kiesekoms, Nico Creces, Thomas Salaets, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad bekrachtigt de verordening van de burgemeester van 05.01.2021 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op Driekoningenzingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)".

      • Politiezone Aarschot

        • Vacant verklaring van drie betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie)

          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Toelichting

          De gemeenteraad heeft op 12 november 2020 de formatie vastgesteld voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot.

           

          Deze nieuwe uitgebreide formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.

           

          Gelet op het feit dat in de nieuwe operationele personeelsformatie extra betrekkingen voor inspecteur van politie werden opgenomen, waardoor er momenteel drie betrekkingen van inspecteur van politie niet ingevuld zijn in de operationele personeelsformatie.

           

          Nieuwe aanwervingen van inspecteurs van politie gebeuren steeds op de dienst melding en interventie. Nieuwe diensten in de personeelsformatie zoals de dienst jeugd en gezin worden opgevuld via interne verschuivingen.

           

          Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld drie voltijdse betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) vacant te verklaren in statutair verband en de betrekkingen te begeven via de klassieke mobiliteit.

           

          Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).

           

          Er wordt geen wervingsreserve aangelegd.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • het koninklijk besluit van 05.09.2001 houdende het Algemeen Reglement op de boekhouding van de lokale Politie;
          • de omzendbrief BA/2001/13 van 07.09.2001 (B.S. 09.10.2001) van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Administratie Binnenlandse Aangelegenheden, Afdeling Juridische Aangelegenheden en Verkiezingen - Nieuwe lokale politie - ééngemeentezones en meergemeentezones - administratief toezicht – specifiek toezicht en gewoon toezicht;
          • de omzendbrief BA/2002/12 van 27.09.2002 (B.S. 15.10.2002) van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Administratie Binnenlandse Aangelegenheden, Afdeling Juridische Aangelegenheden en Verkiezingen - administratief toezicht op de gemeenten en de politiezones - wijzigingen aan het decreet van 28.04.1993 door het decreet van 15.07.2002;
          • de wet van 07.12.1998 (B.S. 05.01.1999) tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, die op 01.01.2001 geheel in werking treedt (WGP);
          • het koninklijk besluit van 30.03.2001 (B.S. 31.03.2001) tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
          • het koninklijk besluit van 20.11.2001 (B.S. 07.12.2001) betreffende de basisopleiding voor het operationeel kader van de politiediensten;
          • het koninklijk besluit van 20.11.2001 (B.S. 31.01.2002) tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
          • de omzendbrief GPI 15 van 24.01.2002 (B.S. 31.01.2002) betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
          • de omzendbrief GPI 15 van 24.01.2002 (B.S. 06.02.2002) betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones - Errata;
          • het koninklijk besluit van 17.01.2002 (B.S 26.02.2002) betreffende de inplaatsstelling van de lokale politie van de politiezone Aarschot op datum van 1 januari 2002;
          • de omzendbrief GPI 20 van 22.04.2002 (B.S. 11.05.2002) betreffende de aanwezigheid van de representatieve vakorganisaties bij examens en vergelijkende examens;
          • de omzendbrief GPI 15 bis van 25.06.2002 (B.S. 28.06.2002) betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen, houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van CALog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
          • de omzendbrief GPI 15 ter van 13.09.2002 (B.S. 24.09.2002) betreffende interne verschuivingen binnen bepaalde diensten van de directie van de verbindingswegen van de federale politie;
          • de omzendbrief GPI 15 quater van 29.01.2003 (B.S. 13.02.2003) houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van Calog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
          • de omzendbrief GPI 11 van 27.03.2003 (B.S. 31.03.2003) betreffende de nadere richtlijnen inzake de adviesprocedure voor de evaluatie van de personeelsleden van de politiediensten;
          • het koninklijk besluit van 03.02.2004 (B.S. 13.02.2004) tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
          • de omzendbrief GPI 11bis van 24.06.2004 (B.S. 02.07.2004) betreffende bijkomende richtlijnen inzake de evaluatie van het personeel;
          • de wet van 03.07.2005 (B.S. 29.07.2005) tot wijziging van bepaalde aspecten van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse bepalingen met betrekking tot de politiediensten (Vesaliuswet);
          • het koninklijk besluit van 31.05.2009 (B.S. 12.06.2009) tot wijziging van het RPPol inzake de wervingsreserve in het raam van de mobiliteit;
          • het gemeenteraadsbesluit van 12.11.2020 betreffende de vaststelling van de formatie van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot, goedgekeurd bij besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 15.12.2020.
          Feiten, context en motivering

          Gelet op

          • de jaarkalender van DGR/DRP-DPP betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus – behoeftebepaling 2021-01;
          • het feit dat in de nieuwe operationele personeelsformatie extra betrekkingen voor inspecteur van politie werden opgenomen, waardoor er momenteel drie betrekkingen van inspecteur van politie niet ingevuld zijn in de operationele personeelsformatie;
          • het feit dat nieuwe aanwervingen van inspecteurs van politie steeds op de dienst melding en interventie gebeuren en dat nieuwe diensten in de personeelsformatie zoals de dienst jeugd en gezin opgevuld worden via interne verschuivingen;
          • het advies van de korpschef om drie betrekkingen van inspecteur melding en interventie vacant te verklaren om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen;
          • het advies van de korpschef om, naar aanleiding van de selectie, geen wervingsreserve bedoeld in artikel VI.II.27bis van het RPPol aan te leggen.
           
          Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld drie voltijdse betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) vacant te verklaren in statutair verband en de betrekking te begeven via de klassieke mobiliteit.
          Financiële Impact/budget

          De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2021.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1
          Drie betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) worden vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2021-01. Deze betrekkingen zijn te begeven via de klassieke mobiliteit.


          Artikel 2
          De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:

          1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:

          • Ops personeel – INP;
          • Het gaat niet om een gespecialiseerde betrekking waaraan eventueel een functietoelage gekoppeld is;
          • Niet brevethouders mogen ook solliciteren;
          • De voorrangsregeling voor “oud Brusselaars” is niet van toepassing;
          • Er wordt niet voorzien in een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de tweede volgende mobiliteitscyclus.


          2° Functiebeschrijving:

          Als lid van de lokale politie is hij/zij een polyvalent medewerker welke ingezet wordt voor de verschillende functionaliteiten: interventie, melding, openbare orde, hycap, hulpverlening, toezicht en controle, verkeerstaken, slachtofferbejegening.

          Naast deze algemene taken kan hij/zij zich specialiseren in andere taakaccenten van de politiezorg. Deze taakaccenten kunnen zowel operationeel, bestuurlijk of administratief van aard zijn.

          Hierna volgt een niet limitatieve lijst: actieplannen, verkeersveiligheid, drugs, diefstalpreventie, projectwerking, functioneel systeembeheer, jeugd en gezin, slachtofferbejegening, vertrouwenspersoon, onderzoek, kantschriften,….

          Polyvalente inzet met inbegrip van weekprestaties, weekendprestaties en nachtprestaties.


          3° Gewenst profiel:


          Kennis:

          • Goede praktische en theoretische kennis van de vaktechnische werkmethodes, het kunnen gebruiken van gespecialiseerde werkmiddelen. Onder meer:Goede kennis van de rechtswetenschappen (inzonderheid het algemeen en bijzondere strafrecht, het strafprocesrecht en de wet op het politieambt).
          • Voldoende kennis van de basisbegrippen op het gebied van slachtofferbejegening en het gebruik van de sociale kaart.Voldoende kennis politietechnieken.Beschikken ov
          • er analytisch denkvermogen.Ervaring in het aanwenden
          • van verschillende verhoortechnieken.
          • Goede kennis van de interne organisatie en de korpsrichtlijnen.
          • Vlot gebruik van de informaticasystemen eigen aan de dienst.Openstaan voor technologische vernieuwingen en de aanleg om nieuwe toepassingen snel aan te leren.Bereidheid tot het volgen van interne/externe voor de dienst relevante vormingssessies.

          Attitude:

          • Is creatief, neemt initiatief en kan zelfstandig keuzes maken naargelang de omstandigheden waarin hij/zij verkeert.
          • Kan dus zelfstandig werken binnen de beleidslijnen van het korps, de directie en de dienst.
          • Kenmerkt zich door:
          • Zin voor administratief werk.
          • Punctualiteit, orde en netheid.
          • Nauwgezetheid bij de uitvoering van opgedragen taken.
          • Discretie, integriteit, onpartijdigheid, betrouwbaarheid en loyaliteit.
          • Flexibel en stressbestendig.
          • Voorbeeldrol.


          Beschikt over goede sociale vaardigheden waaronder assertiviteit, conflicthantering, goede contactuele en communicatieve vaardigheden.

          Bevordert de goede verstandhouding en de samenwerking binnen de dienst.

          Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.

          4° Gewone plaats van het werk:
          Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.

          5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature:
          Politiezone Aarschot, teamchef PLIF: Tom Leers (administratief) tel. 016/550.212 of teamchef melding en interventie: Stefan Vanderbruggen (jobinhoud)  – tel. 016/550.220- Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot@police.belgium.eu;

          6° Vereiste bijzondere bekwaamheden:
          nihil.

          7° Vacant ambt
          .

          8° Samenstelling van de selectiecommissie:

          • Van Thienen Bart, hoofdcommissaris van politie en korpschef van de politiezone Aarschot, voorzitter;
          • Alaerts Wim, commissaris van politie en officier operationele werking van de politiezone Aarschot;
          • Een INP of HINP van de interventiedienst van de politiezone Aarschot;
          • Leers Tom, secretaris van de selectiecommissie, staat de plaatselijke selectiecommissie bij.


          9° Kennistest:
          nihil.


          Artikel 3

          Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.

        • Vacant verklaring van de CALog niveau A-functie van klasse 2: adviseur beleid en PLIFWIC

          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Toelichting

          De gemeenteraad heeft op 12 november 2020 de weging vastgesteld van de CALog niveau A functie, voor de bepaling van de klasse van de functie van adviseur "beleid en
          PLIFWIC", in de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot.

           

          De gemeenteraad heeft op 12 november 2020 de formatie vastgesteld voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot.

           

          Deze nieuwe uitgebreide formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.

           

          Gelet op het feit dat in de nieuwe personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel een betrekking van adviseur beleid en PLIFWIC (niveau A - klasse 2) werd opgenomen, die momenteel niet ingevuld is in de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel.

           

          Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld één voltijdse betrekking CALog niveau A van klasse 2 "adviseur beleid en PLIFWIC" vacant te verklaren in statutair verband en de betrekking te begeven via de klassieke mobiliteit.

           

          Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).

           

          Er wordt geen wervingsreserve aangelegd.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • het koninklijk besluit van 05.09.2001 houdende het Algemeen Reglement op de boekhouding van de lokale Politie;
          • de omzendbrief BA/2001/13 van 07.09.2001 (B.S. 09.10.2001) van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Administratie Binnenlandse Aangelegenheden, Afdeling Juridische Aangelegenheden en Verkiezingen - Nieuwe lokale politie - ééngemeentezones en meergemeentezones - administratief toezicht – specifiek toezicht en gewoon toezicht;
          • de omzendbrief BA/2002/12 van 27.09.2002 (B.S. 15.10.2002) van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Administratie Binnenlandse Aangelegenheden, Afdeling Juridische Aangelegenheden en Verkiezingen - administratief toezicht op de gemeenten en de politiezones - wijzigingen aan het decreet van 28.04.1993 door het decreet van 15.07.2002;
          • de wet van 07.12.1998 (B.S. 05.01.1999) tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, die op 01.01.2001 geheel in werking treedt (WGP);
          • het koninklijk besluit van 30.03.2001 (B.S. 31.03.2001) tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
          • het koninklijk besluit van 20.11.2001 (B.S. 07.12.2001) betreffende de basisopleiding voor het operationeel kader van de politiediensten;
          • het koninklijk besluit van 20.11.2001 (B.S. 31.01.2002) tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
          • de omzendbrief GPI 15 van 24.01.2002 (B.S. 31.01.2002) betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
          • de omzendbrief GPI 15 van 24.01.2002 (B.S. 06.02.2002) betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones - Errata;
          • het koninklijk besluit van 17.01.2002 (B.S 26.02.2002) betreffende de inplaatsstelling van de lokale politie van de politiezone Aarschot op datum van 1 januari 2002;
          • de omzendbrief GPI 20 van 22.04.2002 (B.S. 11.05.2002) betreffende de aanwezigheid van de representatieve vakorganisaties bij examens en vergelijkende examens;
          • de omzendbrief GPI 15 bis van 25.06.2002 (B.S. 28.06.2002) betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen, houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van CALog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
          • de omzendbrief GPI 15 ter van 13.09.2002 (B.S. 24.09.2002) betreffende interne verschuivingen binnen bepaalde diensten van de directie van de verbindingswegen van de federale politie;
          • de omzendbrief GPI 15 quater van 29.01.2003 (B.S. 13.02.2003) houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van Calog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
          • de omzendbrief GPI 11 van 27.03.2003 (B.S. 31.03.2003) betreffende de nadere richtlijnen inzake de adviesprocedure voor de evaluatie van de personeelsleden van de politiediensten;
          • het koninklijk besluit van 03.02.2004 (B.S. 13.02.2004) tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
          • de omzendbrief GPI 11bis van 24.06.2004 (B.S. 02.07.2004) betreffende bijkomende richtlijnen inzake de evaluatie van het personeel;
          • de wet van 03.07.2005 (B.S. 29.07.2005) tot wijziging van bepaalde aspecten van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse bepalingen met betrekking tot de politiediensten (Vesaliuswet);
          • het ministerieel besluit van 05.06.2007 (B.S. 29.06.2007) betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten, inzonderheid de artikelen 8, 13 en 14;
          • de omzendbrief GPI 60 van 05.06.2007 (B.S. 29.06.2007) betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten;
          • het koninklijk besluit van 31.05.2009 (B.S. 12.06.2009) tot wijziging van het RPPol inzake de wervingsreserve in het raam van de mobiliteit;
          • het gemeenteraadsbesluit van 12.11.2020 betreffende de weging van de CALog niveau A functie - bepaling van de klasse van de functie van adviseur "beleid en
            PLIFWIC" in de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot;
          • het gemeenteraadsbesluit van 12.11.2020 betreffende de vaststelling van de formatie van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot, goedgekeurd bij besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 15.12.2020.
          Feiten, context en motivering

          Gelet op

          • de jaarkalender van DGR/DRP-DPP betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus – behoeftebepaling 2021-01;
          • het feit dat in de nieuwe personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel een betrekking van adviseur beleid en PLIFWIC (niveau A - klasse 2) werd opgenomen, die momenteel niet ingevuld is in de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel;
          • het advies van de korpschef om de CALog niveau A-functie van klasse 2 "adviseur beleid en PLIFWIC" vacant te verklaren om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen;
          • het advies van de korpschef om, naar aanleiding van de selectie, geen wervingsreserve bedoeld in artikel VI.II.27bis van het RPPol aan te leggen.
           
          Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de CALog niveau A-functie van klasse 2 "adviseur beleid en PLIFWIC" vacant te verklaren in statutair verband en de betrekking te begeven via de klassieke mobiliteit.
          Financiële Impact/budget

          De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2021.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1
          De CALog niveau A-functie van klasse 2 "adviseur beleid en PLIFWIC" wordt vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2021-01. Deze betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit.


          Artikel 2
          De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:

          1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:

          • Het ambt is voorbehouden aan Calog-personeelsleden niveau A, met 4 tot 6 jaar relevante ervaring op niveau A of evenwaardig;
          • Diplomavereisten: Universitair diploma vereist bij de aanwerving, maar niet verplicht bij mobiliteit;
          • De kandidaat voegt, op straffe van niet-ontvankelijkheid, bij zijn kandidaatstelling een nota waarin hij zijn aanspraken en verdiensten uiteenzet die hij meent te kunnen doen gelden voor de betrekking;
          • Er wordt niet voorzien in een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de tweede volgende mobiliteitscyclus.


          2° Functiebeschrijving:

          Deze medewerker staat onder de rechtstreekse leiding van de korpschef en heeft volgend takenpakket:

          • Is verantwoordelijk voor het uitwerken en toepassen van een concept van uitvoering en opvolging van de prioriteiten van het zonaal veiligheidsplan en zorgt voor de coherentie tussen de uitvoering van het plan enerzijds en de beleidsbeslissingen anderzijds.
          • Ondersteunt methodologisch de verantwoordelijken bij de ontwikkeling, voorbereiding en evaluatie van actieplannen.
          • DPO (Data Protection Officer): instaan voor de opvolging van de dataprotectie.
          • Coördinatie, uitvoering en opvolging IVC (informatieveiligheidscel).
          • Behandeling van klachten tegen medewerkers en/of tegen de werking van de zone: behandelt de klachten en felicitaties met betrekking tot de werking en de dienstuitvoering van het eigen politiekorps Voor het onderzoek van de klachten m.b.t. disfuncties van politieambtenaren kan hij/zij beroep doen op de diensthoofden(officieren DIT) en teamchefs.
          • Directiesecretaris van de korpschef: verwerking van administratie van de korpschef, beheer van dossiers van de korpschef.
          • Lid van de zonale veiligheidsraad als adviseur van de korpschef, voorbereiding van vergaderingen van de zonale veiligheidsraad.
          • Lid van het basisoverlegcomité en het comité PBW als adviseur van de korpschef, voorbereiding van de vergaderingen van het basisoverlegcomité en het comité PBW.
          • Verantwoordelijke van de PBW-werkgroep: aansturing van de werkgroep PBW, opmaak en opvolging van het globaal preventieplan en jaaractieplannen, voorbereiding en opvolging van de rondgang in de gebouwen, verantwoordelijkheden van preventieadviseur invullen en voeren van een welzijnsbeleid.
          • Evaluatieadviseur in het kader van de evaluatieprocedure: opvolging van de evaluaties en adviseren van de evaluatoren.
          • Vormingsverantwoordelijke: uitbouw en opvolging van een vormingsbeleid.
          • Volgt de tuchtonderzoeken en tuchtdossiers op in het raam van de tuchtwetgeving.
          • Redactie van het jaarverslag van de politiezone.
          • Communicatieverantwoordelijke voor externe communicatie:met de pers, via de website of de sociale media kanalen van de zone en dit in samenspraak met de verschillende diensten van het korps en in wisselwerking met de website en het informatiemagazine van de stad Aarschot.
          • Communicatieverantwoordelijke voor interne communicatie: uitbouwen en onderhouden van een communicatiesysteem voor interne informatieverstrekking (bv. SharePoint, administratief netwerk, interne nieuwsbrief, website, folders, ...).
          • Beleidsopvolging: adviseren van de korpschef bij het bepalen van het beleid, het opzetten en uitvoeren van strategische analyses ter voorbereiding en ondersteuning van het beleid van de korpsleiding, ondersteunen van andere coördinatoren bij de beleidsvoering binnen hun domein.
          • Ondersteunt de voorbereiding, de ontwikkeling, de implementatie en de verdere opvolging en organisatie van korps- en afdelingsgerichte projecten.
          • Implementeert, volgt en evalueert de lokale veiligheidsproblemen/krachtlijnen.
          • Voert alle door de korpschef nuttig geachte taken uit met het oog op het goed functioneren van het korps.
          • Onderhouden van goede contacten met andere zones met het oog op benchmarking en het uitwisselen van goede praktijken.
          • Opmaken van periodieke criminografische overzichten (bv. maandelijkse en jaaroverzichten) die maximaal afgestemd zijn op de concrete behoeften van interne/externe afnemers en die rekening houden met de finaliteit van het aanbod (strategische informatie) en met de prioriteitstelling van het zonale veiligheidsplan.
          • Exploiteren en contextualiseren van criminografische informatie (query’s op vraag,risicoanalyses, …).
          • Exploiteren en contextualiseren van resultaten van lokale (bv. buurtbevraging) en internebevragingen.
          • Coördinatie en opvolging van het onderhouden en zo mogelijk verbeteren van de beschikbare gegevensbanken (bv. moederbestanden).
          • Onderzoeken en zo mogelijk invoeren van nieuwe tools voor criminografische analyses (bv.cartografie, netwerkanalyses, …).
          • Risicobeheersing van de organisatie in het kader van een optimale bedrijfsvoering.
          • Bijdragen tot de inhoudelijke uitwerking van punctuele dossiers of projecten (bv. MTO,positiebepaling, …).
          • Houdt toezicht op het gebruik van geweld door politieambtenaren van het eigen politiekorps, op verkeersinbreuken begaan met dienstvoertuigen, op opsluitingen e.a.
          • Werkt samen met het Vast Comité P, de Algemene Inspectie van de Geïntegreerde politie, de ombudsdienst van de stad Aarschot en, in voorkomend geval, met toezichtdiensten van andere politiekorpsen, in het raam van klachtenmanagement en toezicht onderzoeken.
          • Analyseert bedrijfsprocessen of procedures in het raam van risicobeheersing, analyseert trends uit het klachtenmanagement en uit toezichtschopdrachten.
          • Adviseert de korpsleiding in verband met dilemma’s rond de taakinvulling.
          • Ondersteunt de medewerkers van de politiezone Aarschot met betrekking tot concrete juridische vraagstukken in het algemeen en in het raam van het gecoördineerd politiereglement van de stad Aarschot in het bijzonder.
          • Volgt de wet- en regelgeving en belangrijke maatschappelijke evoluties binnen zijn/haar werkdomein op, zorgt voor een vertaling hiervan naar de politiepraktijken brengt relevante nieuwe en gewijzigde regelgeving onder de aandacht van de korpsleiding.
          • Volgt de rechtspleging op, alsook de toezichtonderzoekenen jaarverslagen van het Comité P inzake dossiers die de algemene werking van de politiezone Aarschot aanbelangen.
          • Voert de kwaliteitsbeheersing van de werking van de politiezone Aarschot uit conform de omzendbrief CP3.
          • Neemt deel aan netwerken, bovenlokale werkgroepen en opleidingen die aansluiten bij de onderscheiden verantwoordelijkheidsdomeinen (bv. WPS, netwerk optimale bedrijfsvoering, arrondissementele overlegplatformen m.b.t. PLIF,…).
          • Lid van het sociale media team: beheer facebookpagina, twitter, …
          • Verantwoordelijke voor het PLIF-beleid (personeel, logistiek, ICT en financiën): personeel- en middelenbeheer.
          • Exploiteren en contextualiseren van resultaten van interne personeelsbevragingen (bv. MTO, risicoanalyse psychosociale aspecten, …).
          • Opvolging normen GPI48 en GPI62.
          • Het bewaken van een kwaliteitsvolle dienstverlening en taakuitvoering van alle medewerkers van de dienst niet-operationele steun.
          • Evaluator van alle medewerkers actief binnen de niet-operationele ondersteuning: houden van plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken met de leden niet-operationele steun.
          • Back-up van de teamchef (consulent) PLIF voor de dagelijkse leiding, beheer en coördinatie van de PLIF-diensten.
          • Aansturen, ondersteunen, adviseren  en begeleiden van alle administratieve medewerkers van de dienst niet-operationele steun.
          • Verantwoordelijke voor het aansturen en opvolgen van het onderhoudspersoneel.
          • Het organiseren van periodiek overleg met de medewerkers.
          • Het deelnemen aan systematisch overleg met collega’s coördinatoren, korpsleiding en teamchefs.
          • Een regelmatige gestructureerde verslaggeving aan de korpschef.
          • Deelnemen aan en eventueel geven van intern en extern georganiseerde opleidingengerelateerd aan de functie.
          • Het coördineren van de uitvoering van actieplannen die verband houden met bovenstaand takenpakket.


          3° Gewenst profiel:

          • Grondige kennis van de wet- en regelgeving die van belang is voor het uitoefenen van de functie.
          • Ruime theoretische kennis van het politiewerk en de politieorganisatie.
          • Theoretische kennis van bestuurswetenschappen en deze kunnen toepassen in een politiezone.
          • Grondige kennis van de organisatie en het functioneren van de politiezone en haar zonaal veiligheidsplan.
          • Goede kennis van de krachtlijnen en principes van de excellente politiezorg.
          • Kennis van algemeen organisatiemanagement en projectmanagement.
          • Geeft blijk van betrokkenheid en affiniteit met de politiezone.
          • Beheerst de methodologie EFQM en kan deze toepassen op de politiewerking.
          • Grondige kennis hebben of ontwikkelen en onderhouden van de regelgeving met betrekking tot overheidsopdrachten en het personeelsstatuut van de politie.
          • Goede kennis van de basisprincipes van HRM.
          • Kan een vergadering leiden en modereren.
          • Zin voor analytisch denken en vermogen tot synthetiseren.
          • Goede kennis van informaticatoepassingen (o.a. Word, Excel, Powerpoint).
          • Beschikken over de competenties van het niveau adviseur-beheerder.
          • Beschikken over de nodige leidinggevende vaardigheden teneinde medewerkers te motiveren en te corrigeren.
          • Beschikken over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
          • Coachen: als leidinggevende het bereiken van functie- of organisatiedoelstellingen stimuleren door de ontwikkeling van kennis, competenties en talenten.
          • Cijfergegevens en statistieken kunnen verwerken en interpreteren.
          • Kunnen plannen en organiseren: op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen en benodigde tijd, acties, middelen en mensen aangeven en vervolgens doelmatig organiseren om deze doelen te kunnen bereiken.
          • Gedragskenmerken: flexibel, stressbestendig, zelfbeheersing, assertief, onpartijdig, integer,discreet, operationele autonomie, zin voor initiatief en verantwoordelijkheid, betrouwbaar,werken in teamverband, diplomatisch, open van geest, loyaal, draagt zorg voor voorkomen en kledij.
          • Beslissingen kunnen nemen.
          • Creatief en innovatief.
          • Doordrongen zijn van de filosofie van de excellente politiezorg.
          • Doordrongen zijn van de missie, visie en waarden van de organisatie.
          • Dienstverlenende en klantvriendelijke ingesteldheid: een hoge prioriteit geven aan tevredenheid over de dienstverlening (informatieverstrekking, sociale omgang, hoffelijkheid)en aan het verlenen van diensten of hulp, en daarnaar handelen.
          • Probleemoplossend vermogen: oplossingsgericht werken, tactvol zijn, nauwgezet en stipt kunnen werken.
          • Zowel zelfstandig als in teamverband kunnen werken.
          • Dienstoverschrijdend denken.
          • Bijdragen tot een positieve werksfeer en de goede interne samenhang van het korps.


          4° Gewone plaats van het werk:
          Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.

          5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature:
          Politiezone Aarschot, teamchef PLIF: Tom Leers (administratief en jobinhoud) - tel. 0494/40.25.00 of korpschef Bart Van Thienen (jobinhoud)  – tel. 016/55.02.15- Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot@police.belgium.eu;

          6° Vereiste bijzondere bekwaamheden:
          4 tot 6 jaar relevante ervaring op niveau A of evenwaardig.

          7° Vacant amb
          .

          8° Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau A van de lokale politie:

          • Van Thienen Bart, hoofdcommissaris van politie en korpschef van de politiezone Aarschot, voorzitter;
          • O Kirsten, adviseur en afdelingshoofd HRM van de politiezone Leuven;
          • Vinck Marjanna, adviseur HRM en beleid van de politiezone Voer en Dijle;
          • Leers Tom, secretaris van de selectiecommissie, staat de plaatselijke selectiecommissie bij.


          9° Kennistest:
          nog te bepalen.


          Artikel 3

          Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.

      • Technische zaken

        • Gemeenteweg nr. 14 in Aarschot: principieel akkoord met gedeeltelijke opheffing

          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Toelichting

          Aanvraag voor gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg 14 in Aarschot, omdat de gemeenteweg gedeeltelijk bebouwd is en de weg hierdoor meer dan dertig jaar in onbruik is.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • het decreet van 03.05.2019 houdende de gemeentewegen.
          Feiten, context en motivering

          Gelet op

          • de aanvraag van R2AG, Gelrodeweg 95, 3200 Aarschot en nv Molenhoeve, Veldonkstraat 4, 3120 Tremelo tot gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 14 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Aarschot, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 2, Sectie F, nr. 59X2, 68W;
          • het bijgevoegd plan van landmeter-expert Artois, Mechelsesteenweg 378, 3020 Herent;
          • het besluit van de gemeenteraad van 18.05.2015 houdende de bepaling van de te betalen (meer)waarde bij afschaffing, wijziging of verlegging van buurt- en voetwegen;
          • de gemotiveerde aanvraag van belanghebbende(n) met als bijlage het rooilijnplan / grafisch plan waarop de voorgestelde wijzigingen werden aangebracht.

           

          Overwegende dat

          • de gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 14 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Aarschot aanvaard kan worden, omdat er reeds vergund geachte bebouwing op de gemeenteweg aanwezig is en de percelen gelegen zijn in een gemeentelijk RUP "Stadscentrum-Statiewijk";
          • het ingediende dossier getoetst werd aan de artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen;
          • die toetsing volgend resultaat geeft:
            • de toegankelijkheid blijft op een veilige manier gevrijwaard in het algemeen belang;
            • de gemeenteweg is doodlopend zonder enige actuele waarde;
            • de ruimtelijke behoeften zijn in evenwicht met de maatschappelijke activiteiten;
            • de gemeenteweg werd gedeeltelijk bebouwd en binnen de ruimtelijke context en bestemming is de opheffing aanvaardbaar;
            • er zijn alternatieve verbindingen in de onmiddellijke omgeving zonder afbreuk te doen aan het functioneel of recreatief gebruik;
            • de gronden werden volgens het gewestplan ingekleurd als woonzone;
            • de percelen zijn gelegen in een gemeentelijk RUP "Stadscentrum - Statiewijk" (MB 18 juni 2002);
            • er dient geen meerwaarde betaald te worden.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg nr. 14 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Aarschot, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 2, sectie F, nr. 59X2, 68W, en geeft de principiële goedkeuring aan het plan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Artois.

           

          Artikel 2

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.

           

          Artikel 3

          Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 14 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Aarschot voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.

           

          Artikel 4

          Er dient geen meerwaarde betaald te worden.

      • Financiën

        • Lening met technisch-financiële projectbegeleiding ter financiering van de bouw van een scholencampus - verlenging van de duurtijd van de lening en aanpassing aflossingsplan

          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Toelichting

          De bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug zal volledig afgerond worden in de loop van 2024, waardoor de kosten van de bouw volledig gedragen worden in de periode van het huidig meerjarenplan 2020-2025. Op basis van de recente mededeling van AGION/OVSG zal de subsidie, die de stad zal ontvangen in het kader van de procedure promotiebouw, echter in  2025/2026/2027 worden uitbetaald. Dit geeft een onevenwicht tussen ontvangsten en uitgaven in het huidig meerjarenplan.

           

          Vandaar dat het college van burgemeester en schepenen voorstelt om:

          • de aflossing van de lening voor het subsidieerbaar gedeelte te wijzigen in een jaarlijkse aflossing van rente en een terugbetaling van het kapitaal op het einde van de looptijd van de lening, nl. een bullet lening, en
          • de looptijd van de lening voor het subsidieerbaar gedeelte te verlengen met 2 jaar.

           

          Voorstel van besluit:


          Artikel 1

          De gemeenteraad geeft, m.b.t. de lening voor het subsidieerbaar gedeelte (nl. 12.300.000 euro) van de bouw van een scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug, de goedkeuring aan:

          • de verlenging van de looptijd van de bestaande lening met 2 jaar (de looptijd bedraagt zodoende 7 jaar i.p.v. 5 jaar);
          • de aanpassing van het aflossingsplan van de lening, nl. bullet lening i.p.v. jaarlijkse progressieve tranches;
          • de verhoging van de marge (t.o.v. de nominale rentevoet) met 16 basispunten (= 0,16 %) ten gevolge van de verlenging van de looptijd van de lening en de aanpassing van het aflossingsplan, zie offerte Belfius Bank NV d.d. 21 december 2020.


          Artikel 2

          In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zullen de ontvangsten en uitgaven (incl. leningen) voor de bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug aangepast worden conform de meest recente raming en timing van uitgaven en ontvangsten.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten;
          • het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18.04.2017;
          • het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd;
          • de wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, zoals gewijzigd.
          Feiten, context en motivering

          De opdracht m.b.t. de lening, met technisch-financiële projectbegeleiding, ter financiering van de bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug werd bij besluit van het college van burgemeester en schepenen op 25 september 2020 gegund aan Belfius Bank NV.

           

          De financiering van de bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug omvat 2 luiken: nl. een lening voor het niet-subsidieerbaar gedeelte en een lening voor het subsidieerbaar gedeelte. Voor het niet-subsidieerbaar gedeelte (geraamd op 7.100.000 euro) heeft de stad een lening afgesloten met Belfius Bank NV met een duurtijd van 20 jaar en een jaarlijkse constante afbetaling van rente/kapitaal. Voor het subsidieerbaar gedeelte (geraamd op 12.300.000 euro) heeft de stad een lening afgesloten met Belfius Bank NV met een duurtijd van 5 jaar en een jaarlijkse constante afbetaling van rente/kapitaal.

           

          Vermits AGION/OVSG recent heeft aangegeven dat de subsidie voor de bouw van de scholen (in het kader van procedure promotiebouw) pas zal uitbetaald worden in de periode 2025/2026/2027, is het opportuun om de looptijd van de lening voor het subsidieerbaar gedeelte te verlengen met 2 jaar. De looptijd bedraagt zodoende 7 jaar i.p.v. 5 jaar.

           

          De bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug zal volledig afgerond worden in de loop van 2024, waardoor de kosten van de bouw volledig gedragen worden in de periode van het huidig meerjarenplan 2020-2025. Op basis van de recente mededeling van AGION/OVSG zal de subsidie, die de stad zal ontvangen in het kader van de procedure promotiebouw, echter grotendeels in het volgende meerjarenplan 2026-2031 worden uitbetaald. Dit geeft een onevenwicht tussen ontvangsten en uitgaven in het huidig meerjarenplan. Vandaar dat het college van burgemeester en schepenen de aflossing van het kapitaal van de lening voor het subsidieerbaar gedeelte wenst over te dragen naar het volgend meerjarenplan, zodoende dat de uitgaven m.b.t. de lening en het ontvangst van de subsidie op elkaar afgestemd zijn qua timing. Hiervoor moet het aflossingsplan van de bestaande lening aangepast worden zoals aangegeven in de offerte van Belfius Bank NV, d.d. 21 december 2020. In plaats van een vaste aflossing (kapitaal + rente) per jaar, nl. jaarlijkse progressieve tranches, wordt voorgesteld om dit te wijzigen in een jaarlijkse aflossing van rente en een terugbetaling van het kapitaal op het einde van de looptijd van de lening, nl. een bullet lening.

           

          De verlenging van de looptijd van de lening en de aanpassing van het aflossingsplan hebben een impact op de rente van de lening. De marge (t.o.v. de nominale rentevoet) van de oorspronkelijke lening voor het subsidieerbaar gedeelte was vastgelegd op 98 basispunten (= 0,98 %). Voor de bullet lening met een looptijd van 7 jaar bedraagt de marge 114 basispunten (= 1,14%), zoals aangegeven in de offerte van Belfius Bank NV d.d. 21 december 2020. De rente zal dus door de verlenging van de looptijd van de lening en de aanpassing van het aflossingsplan verhogen met 0,16%.

          Financiële Impact/budget

          De ramingen van de ontvangsten en uitgaven (incl. leningen) voor de bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. In toepassing van de procedure promotiebouw zal de subsidie voor de bouw van de scholen pas uitbetaald worden in de periode 2025/2026/2027.

           

          In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zal de timing van de ontvangst van de subsidie aangepast worden, incl. de aanpassing van de aflossing van de lening voor het subsidieerbaar gedeelte.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden
          Onthouders: Betty Kiesekoms, Thomas Salaets, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel
          Resultaat: Met 25 stemmen voor, 4 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad geeft, m.b.t. de lening voor het subsidieerbaar gedeelte (nl. 12.300.000 euro) van de bouw van een scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug, de goedkeuring aan:

          • de verlenging van de looptijd van de bestaande lening met 2 jaar (de looptijd bedraagt zodoende 7 jaar i.p.v. 5 jaar);
          • de aanpassing van het aflossingsplan van de lening, nl. bullet lening i.p.v. jaarlijkse progressieve tranches;
          • de verhoging van de marge (t.o.v. de nominale rentevoet) met 16 basispunten (= 0,16 %) ten gevolge van de verlenging van de looptijd van de lening en de aanpassing van het aflossingsplan, zie offerte Belfius Bank NV d.d. 21 december 2020.


          Artikel 2

          In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zullen de ontvangsten en uitgaven (incl. leningen) voor de bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug aangepast worden conform de meest recente raming en timing van uitgaven en ontvangsten.

        • Rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) - Periode 01.07.2020 tot en met 31.12.2020

          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Toelichting

          De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2020 tot en met 31.12.2020.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC).
          Feiten, context en motivering

          Gelet op het rapport - in bijlage - opgesteld door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2020 tot en met 31.12.2020.

          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2020 tot en met 31.12.2020.

      • Hoogdringendheid openbare vergadering

        • Toevoeging agendapunt in toepassing van artikel 23 van het decreet over het lokaal bestuur

          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Regelgeving
          • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          Feiten, context en motivering

          Het verzoek van de voorzitter om volgend punt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda:

          •  Rooilijnplan Meyerveldstraat - opname in openbaar domein volgens het decreet houdende de gemeentewegen van 03.05.2019 - principiële goedkeuring

           

          Gelet op:

          • de onrust en bezorgdheden bij de aangelanden naar aanleiding van de moeilijke eigendomssituatie en de steeds wederkerende waterproblematiek in de Meyerveldstraat en omgeving;
          • de bespreking met de aangelanden van dit gedeelte Meyerveldstraat op donderdagavond 2 juli 2020 met een afvaardiging van het college van burgemeester en schepenen, het departement Ruimtelijke Ordening en Leefmilieu en het departement Technische Zaken, waarbij door de aangelanden hun bezorgdheden werden toegelicht;
          • de verkavelingsaanvraag van enkele loten, gelegen in dit gedeelte Meyerveldstraat, dewelke betrekking had op kadastrale percelen 214S en 214H;
          • de weigering van de verkavelingsaanvraag van het college van burgemeester en schepenen omwille van het gegeven dat er op dat moment nog onduidelijkheid bestond over het rioleringsdossier;
          • het rioleringsdossier waarvan het ontwerp op dit moment in opmaak is, en dat tot doel heeft om gescheiden riolering aan te leggen in de Meyerveldstraat en omgeving en waarbij de stad tevens de steeds wederkerende plaatselijke wateroverlast wil tegen gaan;
          • het gegeven dat met de opmaak van het rooilijnplan, in kader van het rioleringsdossier, de eigendomssituatie duidelijk wordt;

           

          Overwegende dat:

          • het college van burgemeester en schepenen geen enkel risico wil nemen met betrekking tot lokale wateroverlast in de Meyerveldstraat en omgeving, en dat ten tijde van de verkavelingsaanvraag er nog onduidelijkheid bestond over de impact van het rioleringsdossier;
          • ondertussen is gebleken dat ook dit gedeelte Meyerveldstraat deel zal uitmaken van het rioleringsdossier en dat men in dit rioleringsdossier nieuwe maatregelen zal nemen om lokale wateroverlast tegen te gaan;
          • de bouw van enkele nieuwe woningen, gelet op de verkavelingsaanvraag met betrekking tot kadastrale percelen 214S en 214H, geen negatieve impact zal hebben op de waterhuishouding in de Meyerveldstraat en omgeving omwille van de nieuwe maatregelen die in het rioleringsdossier zullen worden genomen;
          • het realiseren van de nieuwe rooilijn, door middel van het rooilijnplan dat in kader van het rioleringsdossier werd opgemaakt, best zo snel als mogelijk wordt opgestart om de onrust en bezorgdheden bij de aangelanden weg te nemen en dat er duidelijkheid rond de eigendomssituatie wordt gecreëerd;
          Publieke stemming
          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel


          Aan de agenda wordt volgend punt bij hoogdringendheid toegevoegd:

           

          • Rooilijnplan Meyerveldstraat - opname in openbaar domein volgens het decreet houdende de gemeentewegen van 03.05.2019 - principiële goedkeuring
        • Rooilijnplan Meyerveldstraat - opname in openbaar domein volgens het decreet houdende de gemeentewegen van 03.05.2019 - principiële goedkeuring

          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Toelichting

          In de Meyerveldstraat en omgeving zal gescheiden riolering worden aangelegd. In het gedeelte Meyerveldstraat, gekend als buurtweg nr. 63, ligt de bedding van de weg gedeeltelijk nog in privatieve eigendom. Sommige stukken werden in het verleden reeds overdragen aan de stad, met de opmaak van het rooilijnplan dat ter goedkeuring voorligt is het de bedoeling om ook de overige stukken die nodig zijn voor de aanleg van gescheiden riolering naar het openbaar domein te brengen.

          Dit gedeelte Meyerveldstraat is op dit moment dus grotendeels gelegen op een private bedding, hoewel de weg al sedert geruime tijd geasfalteerd is en dat er nutsleidingen zijn aangebracht op initiatief en kosten van de gemeente. In werkelijkheid is dit gedeelte Meyerveldstraat een openbare weg die belast is met een publieke erfdienstbaarheid van doorgang en heeft de gemeente al gedurende meer dan dertig jaar bezitshandelingen gesteld.

          Artikel 13 §5 van het gemeentewegendecreet geeft aan de gemeente de mogelijkheid om de grondstrook waar ze al sedert meer dan dertig jaar bezitshandelingen stelt, op te nemen in het openbaar domein.

          Gelet op de omstandigheden ter plaatse is het aangewezen gebruik te maken van art. 13, §5 van het decreet houdende de gemeentewegen en de weg op te nemen in het openbaar domein.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • het decreet van 03.05.2019 houdende de gemeentewegen.
          Feiten, context en motivering

          Gelet op

          • het rioleringsdossier waarvan het ontwerp op dit moment in opmaak is, en dat tot doel heeft om gescheiden riolering aan te leggen in de Meyerveldstraat en omgeving en waarbij de stad tevens de steeds wederkerende plaatselijke wateroverlast wil tegen gaan;
          • de studieopdracht, die in dat kader door opdrachtgever Riopact aan studiebureau Jonckheere werd toegewezen;
          • het feit dat dit gedeelte Meyerveldstraat een openbare weg is, maar op een private bedding gelegen is.

           

          Overwegende dat

          • onderzoek in de bevolkingsregisters aantoont dat er reeds meer dan dertig jaar bewoners worden ingeschreven op de desgevallende adressen;
          • onderzoek heeft aangetoond dat er gedurende reeds meer dan dertig jaar vergunningen worden afgeleverd op de desgevallende adressen;
          • de weg al sedert geruime tijd geasfalteerd is en is uitgerust met alle noodzakelijke nutsleidingen, op initiatief en kosten van de gemeente;
          • dit gedeelte Meyerveldstraat een openbare weg is die belast is met een publieke erfdienstbaarheid van doorgang;
          • de stad gedurende meer dan dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld zonder protest van de eigenaars;
          • de beoogde breedte van de ontworpen rooilijn van de weg voldoende is voor het voorzien van een duurzame en verkeersveilige weginrichting met de nodige nutsvoorzieningen:
          • de realisatie van de rooilijn:
            • de toegankelijkheid van deze gemeenteweg vrijwaart;
            • bijdraagt tot de verbetering van de verkeersveiligheid van het lokale wegennet;
            • ten dienste staat van het algemeen belang;
            • en ontsluiting van de aangrenzende percelen niet in het gedrang brengt;
          • de aanpassingen aan de rooilijn geen gemeentegrens-overschrijdende impact hebben.

           

          Gelet op

          • artikel 13 §5 van het gemeentewegendecreet dat aangeeft dat de gemeente de mogelijkheid heeft om de grondstrook waar ze al sedert meer dan dertig jaar bezitshandelingen stelt, zonder vergoeding, op te nemen in het openbaar domein;
          • de omstandigheden ter plaatse, nl. dat het aangewezen is gebruik te maken van art. 13, §5 van het decreet houdende de gemeentewegen en de weg op te nemen in het openbaar domein;
          • het voorstel van rooilijnplan in bijlage.

           

           

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
          Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden
          Onthouders: Betty Kiesekoms, Thomas Salaets, Petra Vanlommel
          Resultaat: Met 26 stemmen voor, 3 onthoudingen
          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het voorstel van rooilijnplan in bijlage en draagt het college van burgemeester en schepen op het openbaar onderzoek te organiseren.

    • Vragen van raadsleden

      • Vragen van raadslid Petra Vanlommel namens Groen Aarschot over niet-deelname tankslag en samenaankoop regenwatertonnen

        Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
        Tussenkomsten

        Milieu en klimaat zijn thema’s die hoog op de agenda staan. Als het niet goed gaat met de natuur en de wereld waarin we leven, gaat het niet goed met ons.
        Beleidsmakers en politiekers beginnen in te zien dat we nu actie moeten ondernemen. Wachten en uitstellen is geen optie. Ook Aarschot heeft dit begrepen en heeft stappen gezet in de richting van een klimaat- en milieubeleid. Grote en kleine acties maken wel degelijk een verschil.


        Acties
        Interleuven heeft het project ‘Tankslag’ voor de tweede maal gelanceerd. Stookolietanks bij particuliere woningen die niet meer gebruikt worden, worden gesaneerd en/of verwijderd. Een tank kan beginnen lekken en zo het grondwater en de bodem verontreinigen. 8 gemeenten namen deel aan de eerste Tankslag en leverde een mooi resultaat op: 473 oude tanks werden gesaneerd. De tweede Tankslag werd onlangs gelanceerd: 9 gemeenten nemen deel.

         

        Daarnaast organiseert Interleuven een samenaankoop regenwatertonnen waar gemeenten eveneens voor konden inschrijven. Het gaat om bovengrondse regenwatertonnen die tegen een gevel kunnen geplaatst worden. Dit is een laagdrempelige manier om hemelwater op te vangen waarvoor geen ingrijpende infrastructuurwerken voor nodig zijn. Dit kan een eenvoudige oplossing zijn voor stadsbewoners om toch regenwater op te vangen. Dit water kan dan gebruikt worden voor geveltuintjes. In de lijst van deelnemende gemeenten komt Aarschot, dat lid is van de Raad van Bestuur, niet voor.


        Vragen

        • Waarom nam Aarschot niet deel aan deze initiatieven van Interleuven?
        • Overweegt Aarschot om toch nog deel te nemen aan deze initiatieven, indien mogelijk?

         

        Gevolg dat aan dit punt is gegeven

        Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.

      • Vragen van raadslid Thomas Salaets namens Groen Aarschot over vaccinatiestrategie

        Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
        Tussenkomsten

        Met de goedkeuring van de eerste vaccins komt het einde van COVID-epidemie eindelijk in zicht.

         

        • Eerst komen de bewoners van de woonzorgcentra aan bod. Is er al een vaccinatiedatum voor de Aarschotse woonzorgcentra?

         

        • De Vlaamse regering kondigde aan dat de lokale besturen een belangrijke rol zullen krijgen in het verspreiden en vaccineren van de algemene bevolking in de volgende fases. Is er al een concrete planning over waar, wanneer en aan welke snelheid er gevaccineerd kan worden? Wat moet de capaciteit van het vaccinatiecentrum zijn (aantal vaccins per dag?)? Wie zal de vaccinaties uitvoeren en wie zal de vaccinatiepost bemannen? Zal er worden samengewerkt met de lokale eventsector om deze grote logistieke operatie vorm te geven? Werd hierover reeds overlegd in de eerste lijnszone?

         

        Gevolg dat aan dit punt is gegeven

        Dit agendapunt werd besproken. De presentatie die door de burgemeester werd gegeven, is toegevoegd als bijlage. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.

      • Vraag van raadslid Thomas Salaets namens Groen Aarschot over bomenbeleid

        Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Geert Schellens, André Peeters, Monique Swinnen, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Christi Van Calster
        Tussenkomsten

        In november werd in Gelrode in de Bergstraat een vermoedelijk 100 jaar oude boom geveld. Bomen zorgen voor schaduw en houden water vast in de grond. Ze zijn een belangrijke schakel voor onze biodiversiteit en ze zijn ook gewoon mooi om naar te kijken, in elk seizoen.

         

        Voor de prachtige monumentale beuk in de Bergstraat in Gelrode is het nu te laat. Dit oude prachtexemplaar werd gekapt, zonder dat er een vergunning werd aangevraagd.

         

        Maar we willen dit in de toekomst voorkomen en willen het groene erfgoed van onze stad beter waarderen. We willen graag vragen dat de stad werk maakt van een beleid rond bomen.

         

        • Enerzijds kan er werk gemaakt worden van een lokaal regelgevend kader. Het vellen van bomen is reeds onderworpen aan Vlaamse wetgeving. Zo heb je in principe voor het vellen van bomen met een diameter van meer dan 1m een vergunning nodig maar er bestaan veel uitzonderingen. Zo mag je vrijstaande bomen op 15m afstand van een bouwsel zomer kappen. In veel Vlaamse gemeentes zijn er bijkomende regels die het vellen van waardevolle bomen verder beperkt. Aarschot zou ook een gelijkaardig gemeentelijk reglement kunnen uitvaardigen, dat voorkomt dat waardevolle bomen zomaar geveld worden.

         

        • Anderzijds kunnen we ondersteunende acties uitwerken die ons groen erfgoed in de kijker zet. Met hulp van burgers kunnen we dit groene erfgoed beter in kaart brengen en uiteindelijk beter beschermen. De stad zou ook acties kunnen uitwerken die burgers stimuleren om zelf bomen te planten.

         

        Gevolg dat aan dit punt is gegeven

        Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.

Notulen en zittingsverslag vergadering 10 december 2020


Notulen

Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad  in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;

Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 10 december 2020 werden ingebracht;

zijn de notulen van de vergadering van 10 december 2020 goedgekeurd.

 

Zittingsverslag

In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van

de openbare zitting van de gemeenteraad.