De verordening van de burgemeester d.d. 29.12.2020: "Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 14.01.2021 met livestream via Facebook” wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verordening van de burgemeester d.d. 29.12.2020 "Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 14.01.2021 met livestream via Facebook” wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de verordening van de burgemeester van 29.12.2020 nl.
politieverordening “Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 14.01.2021 met livestream via Facebook”.
De verordening van de burgemeester van 29.12.2020 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op nieuwjaarszingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)" wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verordening van de burgemeester van 29.12.2020 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op nieuwjaarszingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)" wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de verordening van de burgemeester van 29.12.2020 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op nieuwjaarszingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)".
De verordening van de burgemeester van 05.01.2021 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op Driekoningenzingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)" wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verordening van de burgemeester van 05.01.2021 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op Driekoningenzingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)" wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de verordening van de burgemeester van 05.01.2021 "Politiebesluit van de burgemeester tot het invoeren van een verbod op Driekoningenzingen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19)".
De gemeenteraad heeft op 12 november 2020 de formatie vastgesteld voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot.
Deze nieuwe uitgebreide formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
Gelet op het feit dat in de nieuwe operationele personeelsformatie extra betrekkingen voor inspecteur van politie werden opgenomen, waardoor er momenteel drie betrekkingen van inspecteur van politie niet ingevuld zijn in de operationele personeelsformatie.
Nieuwe aanwervingen van inspecteurs van politie gebeuren steeds op de dienst melding en interventie. Nieuwe diensten in de personeelsformatie zoals de dienst jeugd en gezin worden opgevuld via interne verschuivingen.
Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld drie voltijdse betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) vacant te verklaren in statutair verband en de betrekkingen te begeven via de klassieke mobiliteit.
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2021.
Artikel 1
Drie betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) worden vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2021-01. Deze betrekkingen zijn te begeven via de klassieke mobiliteit.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
Als lid van de lokale politie is hij/zij een polyvalent medewerker welke ingezet wordt voor de verschillende functionaliteiten: interventie, melding, openbare orde, hycap, hulpverlening, toezicht en controle, verkeerstaken, slachtofferbejegening.
Naast deze algemene taken kan hij/zij zich specialiseren in andere taakaccenten van de politiezorg. Deze taakaccenten kunnen zowel operationeel, bestuurlijk of administratief van aard zijn.
Hierna volgt een niet limitatieve lijst: actieplannen, verkeersveiligheid, drugs, diefstalpreventie, projectwerking, functioneel systeembeheer, jeugd en gezin, slachtofferbejegening, vertrouwenspersoon, onderzoek, kantschriften,….
Polyvalente inzet met inbegrip van weekprestaties, weekendprestaties en nachtprestaties.
3° Gewenst profiel:
Kennis:
Attitude:
Beschikt over goede sociale vaardigheden waaronder assertiviteit, conflicthantering, goede contactuele en communicatieve vaardigheden.
Bevordert de goede verstandhouding en de samenwerking binnen de dienst.
Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, teamchef PLIF: Tom Leers (administratief) tel. 016/550.212 of teamchef melding en interventie: Stefan Vanderbruggen (jobinhoud) – tel. 016/550.220- Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot@police.belgium.eu;
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt.
8° Samenstelling van de selectiecommissie:
9° Kennistest: nihil.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
De gemeenteraad heeft op 12 november 2020 de weging vastgesteld van de CALog niveau A functie, voor de bepaling van de klasse van de functie van adviseur "beleid en
PLIFWIC", in de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot.
De gemeenteraad heeft op 12 november 2020 de formatie vastgesteld voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot.
Deze nieuwe uitgebreide formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
Gelet op het feit dat in de nieuwe personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel een betrekking van adviseur beleid en PLIFWIC (niveau A - klasse 2) werd opgenomen, die momenteel niet ingevuld is in de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel.
Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld één voltijdse betrekking CALog niveau A van klasse 2 "adviseur beleid en PLIFWIC" vacant te verklaren in statutair verband en de betrekking te begeven via de klassieke mobiliteit.
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2021.
Artikel 1
De CALog niveau A-functie van klasse 2 "adviseur beleid en PLIFWIC" wordt vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2021-01. Deze betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
Deze medewerker staat onder de rechtstreekse leiding van de korpschef en heeft volgend takenpakket:
3° Gewenst profiel:
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, teamchef PLIF: Tom Leers (administratief en jobinhoud) - tel. 0494/40.25.00 of korpschef Bart Van Thienen (jobinhoud) – tel. 016/55.02.15- Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot@police.belgium.eu;
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: 4 tot 6 jaar relevante ervaring op niveau A of evenwaardig.
7° Vacant amb.
8° Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau A van de lokale politie:
9° Kennistest: nog te bepalen.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
Aanvraag voor gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg 14 in Aarschot, omdat de gemeenteweg gedeeltelijk bebouwd is en de weg hierdoor meer dan dertig jaar in onbruik is.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg nr. 14 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Aarschot, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 2, sectie F, nr. 59X2, 68W, en geeft de principiële goedkeuring aan het plan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Artois.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 14 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Aarschot voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug zal volledig afgerond worden in de loop van 2024, waardoor de kosten van de bouw volledig gedragen worden in de periode van het huidig meerjarenplan 2020-2025. Op basis van de recente mededeling van AGION/OVSG zal de subsidie, die de stad zal ontvangen in het kader van de procedure promotiebouw, echter in 2025/2026/2027 worden uitbetaald. Dit geeft een onevenwicht tussen ontvangsten en uitgaven in het huidig meerjarenplan.
Vandaar dat het college van burgemeester en schepenen voorstelt om:
Voorstel van besluit:
Artikel 1
De gemeenteraad geeft, m.b.t. de lening voor het subsidieerbaar gedeelte (nl. 12.300.000 euro) van de bouw van een scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug, de goedkeuring aan:
Artikel 2
In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zullen de ontvangsten en uitgaven (incl. leningen) voor de bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug aangepast worden conform de meest recente raming en timing van uitgaven en ontvangsten.
De opdracht m.b.t. de lening, met technisch-financiële projectbegeleiding, ter financiering van de bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug werd bij besluit van het college van burgemeester en schepenen op 25 september 2020 gegund aan Belfius Bank NV.
De financiering van de bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug omvat 2 luiken: nl. een lening voor het niet-subsidieerbaar gedeelte en een lening voor het subsidieerbaar gedeelte. Voor het niet-subsidieerbaar gedeelte (geraamd op 7.100.000 euro) heeft de stad een lening afgesloten met Belfius Bank NV met een duurtijd van 20 jaar en een jaarlijkse constante afbetaling van rente/kapitaal. Voor het subsidieerbaar gedeelte (geraamd op 12.300.000 euro) heeft de stad een lening afgesloten met Belfius Bank NV met een duurtijd van 5 jaar en een jaarlijkse constante afbetaling van rente/kapitaal.
Vermits AGION/OVSG recent heeft aangegeven dat de subsidie voor de bouw van de scholen (in het kader van procedure promotiebouw) pas zal uitbetaald worden in de periode 2025/2026/2027, is het opportuun om de looptijd van de lening voor het subsidieerbaar gedeelte te verlengen met 2 jaar. De looptijd bedraagt zodoende 7 jaar i.p.v. 5 jaar.
De bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug zal volledig afgerond worden in de loop van 2024, waardoor de kosten van de bouw volledig gedragen worden in de periode van het huidig meerjarenplan 2020-2025. Op basis van de recente mededeling van AGION/OVSG zal de subsidie, die de stad zal ontvangen in het kader van de procedure promotiebouw, echter grotendeels in het volgende meerjarenplan 2026-2031 worden uitbetaald. Dit geeft een onevenwicht tussen ontvangsten en uitgaven in het huidig meerjarenplan. Vandaar dat het college van burgemeester en schepenen de aflossing van het kapitaal van de lening voor het subsidieerbaar gedeelte wenst over te dragen naar het volgend meerjarenplan, zodoende dat de uitgaven m.b.t. de lening en het ontvangst van de subsidie op elkaar afgestemd zijn qua timing. Hiervoor moet het aflossingsplan van de bestaande lening aangepast worden zoals aangegeven in de offerte van Belfius Bank NV, d.d. 21 december 2020. In plaats van een vaste aflossing (kapitaal + rente) per jaar, nl. jaarlijkse progressieve tranches, wordt voorgesteld om dit te wijzigen in een jaarlijkse aflossing van rente en een terugbetaling van het kapitaal op het einde van de looptijd van de lening, nl. een bullet lening.
De verlenging van de looptijd van de lening en de aanpassing van het aflossingsplan hebben een impact op de rente van de lening. De marge (t.o.v. de nominale rentevoet) van de oorspronkelijke lening voor het subsidieerbaar gedeelte was vastgelegd op 98 basispunten (= 0,98 %). Voor de bullet lening met een looptijd van 7 jaar bedraagt de marge 114 basispunten (= 1,14%), zoals aangegeven in de offerte van Belfius Bank NV d.d. 21 december 2020. De rente zal dus door de verlenging van de looptijd van de lening en de aanpassing van het aflossingsplan verhogen met 0,16%.
De ramingen van de ontvangsten en uitgaven (incl. leningen) voor de bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. In toepassing van de procedure promotiebouw zal de subsidie voor de bouw van de scholen pas uitbetaald worden in de periode 2025/2026/2027.
In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zal de timing van de ontvangst van de subsidie aangepast worden, incl. de aanpassing van de aflossing van de lening voor het subsidieerbaar gedeelte.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft, m.b.t. de lening voor het subsidieerbaar gedeelte (nl. 12.300.000 euro) van de bouw van een scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug, de goedkeuring aan:
Artikel 2
In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zullen de ontvangsten en uitgaven (incl. leningen) voor de bouw van de scholencampus voor de scholen BLO Elzenhof en BUSO De Brug aangepast worden conform de meest recente raming en timing van uitgaven en ontvangsten.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2020 tot en met 31.12.2020.
Gelet op het rapport - in bijlage - opgesteld door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2020 tot en met 31.12.2020.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2020 tot en met 31.12.2020.
Het verzoek van de voorzitter om volgend punt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda:
Gelet op:
Overwegende dat:
Enig artikel
Aan de agenda wordt volgend punt bij hoogdringendheid toegevoegd:
In de Meyerveldstraat en omgeving zal gescheiden riolering worden aangelegd. In het gedeelte Meyerveldstraat, gekend als buurtweg nr. 63, ligt de bedding van de weg gedeeltelijk nog in privatieve eigendom. Sommige stukken werden in het verleden reeds overdragen aan de stad, met de opmaak van het rooilijnplan dat ter goedkeuring voorligt is het de bedoeling om ook de overige stukken die nodig zijn voor de aanleg van gescheiden riolering naar het openbaar domein te brengen.
Dit gedeelte Meyerveldstraat is op dit moment dus grotendeels gelegen op een private bedding, hoewel de weg al sedert geruime tijd geasfalteerd is en dat er nutsleidingen zijn aangebracht op initiatief en kosten van de gemeente. In werkelijkheid is dit gedeelte Meyerveldstraat een openbare weg die belast is met een publieke erfdienstbaarheid van doorgang en heeft de gemeente al gedurende meer dan dertig jaar bezitshandelingen gesteld.
Artikel 13 §5 van het gemeentewegendecreet geeft aan de gemeente de mogelijkheid om de grondstrook waar ze al sedert meer dan dertig jaar bezitshandelingen stelt, op te nemen in het openbaar domein.
Gelet op de omstandigheden ter plaatse is het aangewezen gebruik te maken van art. 13, §5 van het decreet houdende de gemeentewegen en de weg op te nemen in het openbaar domein.
Gelet op
Overwegende dat
Gelet op
Enig artikel
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het voorstel van rooilijnplan in bijlage en draagt het college van burgemeester en schepen op het openbaar onderzoek te organiseren.
Milieu en klimaat zijn thema’s die hoog op de agenda staan. Als het niet goed gaat met de natuur en de wereld waarin we leven, gaat het niet goed met ons.
Beleidsmakers en politiekers beginnen in te zien dat we nu actie moeten ondernemen. Wachten en uitstellen is geen optie. Ook Aarschot heeft dit begrepen en heeft stappen gezet in de richting van een klimaat- en milieubeleid. Grote en kleine acties maken wel degelijk een verschil.
Acties
Interleuven heeft het project ‘Tankslag’ voor de tweede maal gelanceerd. Stookolietanks bij particuliere woningen die niet meer gebruikt worden, worden gesaneerd en/of verwijderd. Een tank kan beginnen lekken en zo het grondwater en de bodem verontreinigen. 8 gemeenten namen deel aan de eerste Tankslag en leverde een mooi resultaat op: 473 oude tanks werden gesaneerd. De tweede Tankslag werd onlangs gelanceerd: 9 gemeenten nemen deel.
Daarnaast organiseert Interleuven een samenaankoop regenwatertonnen waar gemeenten eveneens voor konden inschrijven. Het gaat om bovengrondse regenwatertonnen die tegen een gevel kunnen geplaatst worden. Dit is een laagdrempelige manier om hemelwater op te vangen waarvoor geen ingrijpende infrastructuurwerken voor nodig zijn. Dit kan een eenvoudige oplossing zijn voor stadsbewoners om toch regenwater op te vangen. Dit water kan dan gebruikt worden voor geveltuintjes. In de lijst van deelnemende gemeenten komt Aarschot, dat lid is van de Raad van Bestuur, niet voor.
Vragen
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Met de goedkeuring van de eerste vaccins komt het einde van COVID-epidemie eindelijk in zicht.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. De presentatie die door de burgemeester werd gegeven, is toegevoegd als bijlage. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
In november werd in Gelrode in de Bergstraat een vermoedelijk 100 jaar oude boom geveld. Bomen zorgen voor schaduw en houden water vast in de grond. Ze zijn een belangrijke schakel voor onze biodiversiteit en ze zijn ook gewoon mooi om naar te kijken, in elk seizoen.
Voor de prachtige monumentale beuk in de Bergstraat in Gelrode is het nu te laat. Dit oude prachtexemplaar werd gekapt, zonder dat er een vergunning werd aangevraagd.
Maar we willen dit in de toekomst voorkomen en willen het groene erfgoed van onze stad beter waarderen. We willen graag vragen dat de stad werk maakt van een beleid rond bomen.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 10 december 2020
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 10 december 2020 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 10 december 2020 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van
de openbare zitting van de gemeenteraad.