Nico Creces is aanwezig vanaf de behandeling van het agendapunt "Vaststelling van dertig jarig gebruik van een gemeenteweg te Bergstraat tussen nr. 50 en 52".
Gerry Vranken is aanwezig vanaf de behandeling van het agendapunt "Vlaams Belang: vragen over de woonwijk Albert Renierplein nav de recente brandbomaanslagen".
De begrotingsrekening en de algemene jaarrekening 2023 van de politiezone Aarschot wordt vastgesteld zoals vermeld in het document ‘Begrotings- en jaarrekening 2023 – Algemene samenvatting van de jaarrekening 2023 van de PZ Aarschot – vaststelling’.
De begrotingsrekening en de algemene jaarrekening 2023, zoals vermeld in het document ‘Begrotings- en jaarrekening 2023' in bijlage, wordt vastgesteld en goedgekeurd:
De begrotingsrekening 2023 sluit in de gewone dienst met een:
De begrotingsrekening 2023 sluit in de buitengewone dienst met een:
De jaarrekening 2023 vertoont zowel op actief- als op passiefzijde een balanstotaal van 6.442.127,64 euro.
De resultatenrekening 2023 wordt afgesloten met een batig resultaat (boni) van 144.808,94 euro.
Gelet op het document opgemaakt door de bijzondere rekenplichtige van de politiezone Aarschot m.b.t. de begrotings- en jaarrekening 2023 van de politiezone Aarschot, zie bijlage:
De begrotingsrekening 2023 sluit in de gewone dienst met een:
De begrotingsrekening 2023 sluit in de buitengewone dienst met een:
De jaarrekening 2023 vertoont zowel op actief- als op passiefzijde een balanstotaal van 6.442.127,64 euro.
De resultatenrekening 2023 wordt afgesloten met een batig resultaat (boni) van 144.808,94 euro.
Artikel 1
De begrotingsrekening 2023 van de politiezone Aarschot wordt vastgesteld zoals vermeld in het document ‘Begrotings- en jaarrekening 2023 – Algemene samenvatting van de begrotingsrekening 2023 van de PZ Aarschot – vaststelling’:
|
|
Cijfers van de BR |
|
|
|
Gewone Dienst |
Buitengewone Dienst |
1. |
Vastgestelde rechten ten voordele van de politiezone |
€ 8.631.430,35 | € 304.968,59 |
|
Onverhaalbare en oninvorderbare af te trekken |
€ 0,00 |
€ 0,00 |
|
Netto vastgestelde rechten |
€ 8.631.430,35 | € 304.968,59 |
|
Vastleggingen |
€ -8.384.325,29 | € -304.536,44 |
|
Budgettair Resultaat |
€ 247.105,06 | € 432,15 |
2. |
Vastgestelde rechten ten voordele van de politiezone |
€ 8.631.430,35 | € 304.968,59 |
|
Onverhaalbare en oninvorderbare af te trekken |
€ 0,00 |
€ 0,00 |
|
Netto vastgestelde rechten |
€ 8.631.430,35 | € 304.968,59 |
|
Aanrekeningen |
€ -8.255.280,90 | € -155.499,77 |
|
Boekhoudkundig Resultaat |
€ 376.149,45 | € 149.468,82 |
3. |
Vastleggingen |
€ 8.384.325,29 | € 304.536,44 |
|
Aanrekeningen |
€ -8.255.280,90 | € -155.499,77 |
|
Over te dragen naar volgend jaar |
€ 129.044,39 | € 149.036,67 |
Artikel 2
De algemene jaarrekening 2023 van de politiezone Aarschot wordt vastgesteld zoals vermeld in het document ‘Begrotings- en jaarrekening 2023 – Algemene samenvatting van de jaarrekening 2023 van de PZ Aarschot – vaststelling’:
De jaarrekening vertoont zowel op actief- als op passiefzijde een balanstotaal van 6.442.127,64 euro.
De resultatenrekening wordt afgesloten met een batig resultaat (boni) van 144.808,94 euro.
Artikel 3
Het bijgevoegde document 'Politiezone Aarschot - Begrotings- en jaarrekening 2023' wordt goedgekeurd.
Artikel 4
Dit besluit is conform artikel 78 WGP onderworpen aan de goedkeuring van de gouverneur.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van de overeenkomsten in het kader van het dossier 'rooilijnplan Heiken' (ARS3025/Aarschot) en opname van het gedeelte van de private wegenis in het openbaar domein:
De gemeenteraad ging definitief akkoord om het gedeelte van de private wegenis op te nemen in het openbaar domein (dossier 'rooilijnplan Heiken - ARS3025/Aarschot).
De berekening van de waarde van de grondoverschotten is gebaseerd op het schattingsverslag van 12.04.2024 aangevraagd door Aquafin. De eenheidsprijs bedraagt 5 euro/m², te vermeerderen met de wederbeleggingsvergoeding. Het gebruikelijke tarief in de onteigeningspraktijk voor onroerende goederen met een waarde tot 7.500 euro bedraagt 24,5 %.
Voorstel van besluit
De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van de overeenkomsten in het kader van het dossier 'rooilijnplan Heiken' (ARS3025/Aarschot) en opname van het gedeelte van de private wegenis in het openbaar domein:
Gelet op
De berekening van de waarde van de grondoverschotten is gebaseerd op voormeld schattingsverslag, aangevraagd door Aquafin. De eenheidsprijs bedraagt 5 euro/m², te vermeerderen met de wederbeleggingsvergoeding.
Wanneer het lokaal bestuur zelf het initiatief neemt om een niet te koop gestelde eigendom te verwerven, kan bovenop de geschatte prijs ook nog een wederbeleggingsvergoeding aan de verkoper betaald worden, die de percentages opgenomen in de nationale degressieve tabel van het aankoopcomité niet mag overschrijden. (Doc. Vlaamse Raad, nr. 2, 23 februari 1982, PV d.d. 25 januari 1982 van de heer L. De Greve).
Het gebruikelijke tarief in de onteigeningspraktijk voor onroerende goederen met een waarde tot 7.500 euro bedraagt 24,5 %.
CONCREET
inname 1A (opp. 334 m² - kadastraal gekend als 5e afdeling, sectie D nr. 504)
inname 2A (opp. 58 m² - kadastraal gekend als 5e afdeling, sectie D nr. 502C)
inname 10A (opp. 90 m² - kadastraal gekend als 5e afdeling, sectie D nr. 494C)
De overeenkomsten met de eigenaars gaan als bijlage.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van de overeenkomsten in het kader van het dossier 'rooilijnplan Heiken' (ARS3025/Aarschot) en opname van het gedeelte van de private wegenis in het openbaar domein:
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere dossiervorming.
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan het eindrapport en actieplan Mobiliteitsstudie Zuiderkempen.
Eventuele vragen om overwegen te sluiten, moeten concreet bestudeerd worden bij de realisatie van de fietssnelwegen F106 en F26.
Het eindrapport en actieplan omvatten volgende doelstellingen:
Tijdens de vergadering van het CBS van 24.11.2023 heeft het schepencollege zijn principieel goedkeuring gegeven voor het eindrapport van de Mobiliteitsstudie Zuiderkempen.
Samenvatting eindrapport en actieplan:
Het eindrapport en actieplan omvat volgende doelstellingen, die eerder in het studieproces zijn goedgekeurd door het schepencollege:
De mobiliteitsstudie draagt bovendien bij aan de doelstelling in het regionaal mobiliteitsplan om een verschuiving richting meer duurzame verplaatsingen te realiseren. Omdat ruimte en mobiliteit hand in hand gaan onderschrijft deze studie ook de vier ruimtelijke basisprincipes van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen:
De onderzoeksresultaten zijn samengevat in een fiche per gemeente.
De visie is een modal shift te realiseren om door enerzijds de doorstroming voor alle modi en anderzijds de verkeersveiligheid te verbeteren. Een duurzamere mobiliteit creëert leefbare dorpen en buurten, helpt bij het behalen van de klimaatdoelstellingen en heeft gunstige effecten op de volksgezondheid.
Voor het fietsverkeer is er de ambitie om de fietsostrades en het BFF verder te realiseren.
Voor het openbaar vervoernetwerk verwijst men naar de goedgekeurde vervoersplannen van de vervoerregio’s. De studie aanziet het treinnet als een ruggengraat en ziet de stationsomgevingen als belangrijke toegangspoorten. Een studie naar een kempische Noord-Zuid Hoogwaardig Openbaar Vervoer verbinding is opgenomen in het actieplan.
In functie van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid zijn voor het Robuust Wegennet aanbevelingen voor het weren van doorgaand verkeer op de lokale wegen en het meest geschikte snelheidsbeleid gekoppeld aan de wegcategorie en de omgeving. Potentiële ontsnippering- en onthardingslocaties zijn geïnventariseerd.
De geplande infrastructuurprojecten op het Robuust Wegennet zijn geïnventariseerd. Het actieplan bevat ook een aantal studies die mogelijks reulsteren in bijkomende infrastructuurprojecten op het terrein.
Voor het vrachtverkeer is er een vrachtroutenetwerk uitgetekend dat de grootschalige bedrijventerreinen naar de hoofdwegen ontsluit en onderling met elkaar verbindt. Het doorgaand vrachtverkeer wordt geweerd op de wegen die geen onderdeel uitmaken van het vrachtroute netwerk. Lokaal vrachtverkeer van de lokale ondernemers kan uiteraard het bedrijf blijven bereiken, ook als dat niet in een grootschalig bedrijventerrein gelegen is. Laden en lossen blijft ook mogelijk in de zones waar doorgaand vrachtverkeer geweerd wordt.
Het verdere uitwerken van een streefbeeld om een overwegvrij spoornet te realiseren is als actie opgenomen. De studie heeft aangetoond dat:
De exacte bepaling van ongelijkvloerse kruisingen vergt gedetailleerde vervolgstudies.
Binnen multimodale corridors wordt geïntegreerd gewerkt aan ruimte en mobiliteit. Volgende multimodale corridors zijn in het actieplan opgenomen:
Op 22.09.2023 gaf het college van burgemeester en schepenen volgend advies op de hierna vermelde voorbeelden, voorgesteld in de mobiliteitsstudie Zuiderkempen:
Tijdens de vergadering van het CBS van 24.11.2023 heeft het schepencollege zijn principieel goedkeuring gegeven voor het eindrapport van de Mobiliteitsstudie Zuiderkempen, mits volgende opmerking wordt meegenomen:
Samenvatting eindrapport en actieplan:
Het eindrapport en actieplan omvat volgende doelstellingen, die eerder in het studieproces zijn goedgekeurd door het schepencollege:
De mobiliteitsstudie draagt bovendien bij aan de doelstelling in het regionaal mobiliteitsplan om een verschuiving richting meer duurzame verplaatsingen te realiseren. Omdat ruimte en mobiliteit hand in hand gaan onderschrijft deze studie ook de vier ruimtelijke basisprincipes van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen:
De onderzoeksresultaten zijn samengevat in een fiche per gemeente.
De visie is een modal shift te realiseren om door enerzijds de doorstroming voor alle modi en anderzijds de verkeersveiligheid te verbeteren. Een duurzamere mobiliteit creëert leefbare dorpen en buurten, helpt bij het behalen van de klimaatdoelstellingen en heeft gunstige effecten op de volksgezondheid.
Voor het fietsverkeer is er de ambitie om de fietsostrades en het BFF verder te realiseren.
Voor het openbaar vervoernetwerk verwijst men naar de goedgekeurde vervoersplannen van de vervoerregio’s. De studie aanziet het treinnet als een ruggengraat en ziet de stationsomgevingen als belangrijke toegangspoorten. Een studie naar een kempische Noord-Zuid Hoogwaardig Openbaar Vervoer verbinding is opgenomen in het actieplan.
In functie van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid zijn voor het Robuust Wegennet aanbevelingen voor het weren van doorgaand verkeer op de lokale wegen en het meest geschikte snelheidsbeleid gekoppeld aan de wegcategorie en de omgeving. Potentiële ontsnippering- en onthardingslocaties zijn geïnventariseerd.
De geplande infrastructuurprojecten op het Robuust Wegennet zijn geïnventariseerd. Het actieplan bevat ook een aantal studies die mogelijks reulsteren in bijkomende infrastructuurprojecten op het terrein.
Voor het vrachtverkeer is er een vrachtroutenetwerk uitgetekend dat de grootschalige bedrijventerreinen naar de hoofdwegen ontsluit en onderling met elkaar verbindt. Het doorgaand vrachtverkeer wordt geweerd op de wegen die geen onderdeel uitmaken van het vrachtroute netwerk. Lokaal vrachtverkeer van de lokale ondernemers kan uiteraard het bedrijf blijven bereiken, ook als dat niet in een grootschalig bedrijventerrein gelegen is. Laden en lossen blijft ook mogelijk in de zones waar doorgaand vrachtverkeer geweerd wordt.
Het verdere uitwerken van een streefbeeld om een overwegvrij spoornet te realiseren is als actie opgenomen. De studie heeft aangetoond dat:
De exacte bepaling van ongelijkvloerse kruisingen vergt gedetailleerde vervolgstudies.
Binnen multimodale corridors wordt geïntegreerd gewerkt aan ruimte en mobiliteit. Volgende multimodale corridors zijn in het actieplan opgenomen:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan het eindrapport en actieplan Mobiliteitsstudie Zuiderkempen.
Eventuele vragen om overwegen te sluiten, moeten concreet bestudeerd worden bij de realisatie van de fietssnelwegen F106 en F26.
De gemeenteraad stelt op eigen initiatief vast dat de grondstrook gelegen tussen de Bergstraat nummer 50 en nummer 52 (lopende richting de Eikelberg) meer dan dertig jaar op de huidige locatie in gebruik is door het publiek en belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in het Gemeentewegendecreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
De vaststelling door de gemeenteraad van het dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met een gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg nr. 39 (ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als AARSCHOT 266R2, 266S, en een deel van 342E.) naar de grondstrook waarop een publiek recht van doorgang is gevestigd.
Overeenkomstig informatie waarover de stadsdiensten beschikken stelt er zich een probleem voor gemeenteweg/buurtweg nr. 39 te Gelrode. Meer specifiek betreft het een situatie tussen de Bergstraat en de Leuvensesteenweg alwaar er volgens de Atlas van de buurtwegen een gemeenteweg/buurtweg loopt maar de officiële ligging niet overeen zou komen met de feitelijke ligging.
Na een uitvoerige studie van het dossier is de technische dienst tot de vaststelling gekomen dat de feitelijke ligging, zoals ze wordt gebruikt door de gebruikers van deze trage weg, niet overeenstemt met de ligging volgens de Atlas van de buurtwegen. De ligging volgens de Atlas van de buurtwegen loopt immers doorheen de woning met huisnummer Bergstraat 50 maar deze woning staat er al meer dan 30 jaar.
De situatie werd besproken met o.a. het Agentschap Natuur en Bos (ANB) en et Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE).
Het is wenselijk, zeker gelet op de verplichtingen die op de stad Aarschot rusten n.a.v. de buurtwegenproblematiek en de dadingen die er op dit punt zijn afgesloten, om de situatie te officialiseren.
Het is noodzakelijk om de ligging van de gemeenteweg nr. 39 vast te leggen overeenkomstig de feitelijke ligging, met name tussen de woningen in de Bergstraat met huisnummers 50 en 52 richting de Eikelberg. Uit het onderzoek van de betrokken diensten blijkt de gemeenteweg altijd, toch minstens de afgelopen 45 jaren, op deze locatie te hebben gelegen.
De volgende documenten werden in overweging genomen en maken integraal deel uit van het administratief dossier:
Op basis van alle gegevens uit het dossier blijkt dat de grondstrook tussen de huisnummers 50 en 52 gedurende minstens de afgelopen 45 jaren door het publiek werd gebruikt als zijnde gemeenteweg nr. 39.
De gemeenteraad kan, gelet op de eenduidige gegevens en documenten in het administratief dossier, vaststellen dat deze grondstrook minstens de voorbije dertig jaar door het publiek werd gebruikt, hetgeen overigens nog steeds het geval is. (artikel 13 Gemeentewegendecreet)
Gelet op het juridische bestaan, overeenkomstig de Atlas van de buurtwegen, van gemeenteweg nr. 39 is het aangewezen om deze gemeenteweg te verplaatsen naar de grondstrook die al minstens 45 jaren door het publiek wordt gebruikt en waar er van rechtswege een vestiging van een publiek recht van doorgang wordt vastgesteld.
Gelet op het specifieke terrein (grote hoogteverschillen (reliëf) – natuurwaarde – erfgoedwaarde) werd er samen met ANB en AOE trouwens vastgesteld dat een alternatieve ligging voor gemeenteweg nr. 39 niet mogelijk is.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18.05.2015 houdende de bepaling van de te betalen (meer)waarde bij afschaffing, wijziging of verlegging van buurt- en voetwegen is er geen meerwaarde of minderwaarde verschuldigd.
Gelet op het Gemeentewegendecreet en de doelstellingen die daarin zijn opgenomen om de structuur, samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren om o.a. aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Dat deze verbinding over de Eikelberg van groot belang is en veelvuldig werd en wordt gebruikt. De officialiseren van de situatie op deze plaats is essentieel en staat ten dienste van het algemeen belang.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt op eigen initiatief vast dat de grondstrook gelegen tussen de Bergstraat nummer 50 en nummer 52 (lopende richting de Eikelberg) meer dan dertig jaar op de huidige locatie in gebruik is door het publiek en belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in het Gemeentewegendecreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
De vaststelling door de gemeenteraad van het dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met een gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg nr. 39 (ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als AARSCHOT 266R2, 266S, en een deel van 342E.) naar de grondstrook waarop een publiek recht van doorgang is gevestigd.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het opmaken van een rooilijnplan.
Artikel 3
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsingen van de gemeenteweg zonder nummer zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 5, sectie D Voorstel om de gemeenteweg zonder nummer, gevestigd op de percelen 170N, 170M, 171K, 172C, 172D, 173B, 191/02F, 173A, 217A, 218, 216A & 219C en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron en gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg zonder nummer, zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als:
afdeling 5 sectie E, gemeenteweg zonder nummer: perceelnummers 170N, 170M, 171K, 172C, 172D, 173B, 191/01F, 173A, 217A, 218, 216A, 219C
en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg zonder nummer zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
Gelet op de aanvraag van stad Aarschot, Ten Drossaarde 1, 3200 Aarschot tot gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg zonder nummer zoals opgenomen in de atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als:
afdeling 5 sectie E, gemeenteweg zonder nummer: perceelnummers 170N, 170M, 171K, 172C, 172D, 173B, 191/01F, 173A, 217A, 218, 216A, 219C
Gelet op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron, Schrieksebaan 25, 3120 Tremelo;
Gelet op:
Motivatie:
Voorstel om de gemeenteweg zonder nummer, gevestigd op 12 oktober 1898, gelegen op de percelen 170N, 170M, 171K, 172C, 172D, 173B, 191/02F, 173A, 217A, 218, 216A & 219C, met een breedte van 6m, gedeeltelijk te verplaatsen naar het bestaande tracé binnen het openbaar domein naast de autosnelweg en te versmallen naar een breedte van 3m, volgens plaatselijk gebruik. Dit omdat de weg destijds niet fysiek werd aangelegd, maar op heden wel gebruikt wordt volgens het voorgestelde tracé. Het oorspronkelijke tracé is nooit aangelegd en vormt geen meerwaarde voor het trage wegen netwerk, het voorgestelde alternatief volgt de E314 en is momenteel reeds in gebruik door fietsers en wandelaars.
Door deze weg te verplaatsen maken we het mogelijk de bedding van de oude motte opnieuw open te maken, hierdoor kunnen we meer ruimte geven aan water en beperken we in de toekomst wateroverlast in centrum Rillaar.
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
Overwegende dat de gemeenteraad na bespreking zich bij deze motieven aansluit en ze zich eigen maakt.
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsingen van de gemeenteweg zonder nummer, zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als:
afdeling 5 sectie E, gemeenteweg zonder nummer: perceelnummers 170N, 170M, 171K, 172C, 172D, 173B, 191/01F, 173A, 217A, 218, 216A, 219C
en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg zonder nummer zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met een gedeeltelijke versmalling en gedeeltelijke afschaffing van buurtwegen/gemeentewegen nr. 4 en nr. 74 (ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als AARSCHOT 4 AFD/LANGDORP 2 AFD/, 40C, 40B, 41G, 41H, 41D, 41E, 41F,42B2, 42C2, 42A2, 42Z, 49D, 51, 174R, 174S, 51/02, 52/02A, 53N, 53M, 53L, 54K, 54F & 54H), en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron en gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Aanvraag voor gedeeltelijke versmalling en gedeeltelijke afschaffing van buurtwegen/gemeentewegen nr. 4 en nr. 74 (Vleminkstraat).
Toetsing aan de criteria van het Gemeentewegendecreet;
Dat de gedeeltelijke afschaffing en versmalling van gemeenteweg nr. 4 en de gedeeltelijke afschaffing van gemeenteweg nr. 74 zoals opgenomen in de Atlas van de buurtwegen om de hiervoor vermelde redenen aanvaard kunnen worden;
Dat het integrale dossier werd getoetst aan de artikelen 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet. De toetsing gaf het volgende resultaat:
door het officialiseren van de feitelijke situatie wordt de situatie uit het verleden rechtgezet waardoor het voor eenieder duidelijk is waar gemeenteweg nr. 4 en gemeenteweg nr. 74 lopen. Deze duidelijkheid komt het algemeen belang ten goede;
de afschaffing van het kleine stukje gemeenteweg nr. 74, waar het volgens de Atlas zou aansluiten op gemeenteweg nr. 4, volgt uit de gedeeltelijke versmalling en afschaffing van gemeenteweg nr. 4 aangezien dit kleine stukje dood zou lopen;
Het behoud van het resterende tracé van gemeenteweg nr. 74 is essentieel aangezien dit een belangrijke verbind vormt en het behoud ten geode komt aan de toekomstige generaties. Dit past perfect binnen de doelstellingen zoals opgenomen in het Gemeentewegendecreet. De toegankelijkheid blijft op een veilige en gebruiksvriendelijke manier gevrijwaard in het algemeen belang;
In de toekomst bestaat er geen kans dat het noordelijk deel van gemeenteweg nr. 4 opnieuw van enig nut zou zijn aangezien dit bebouwd is en gelet op de bestemming van het gewestplan bebouwing hier de bedoeling is. Ten noorden van de Vleminkstraat zal er in de toekomst geen enkele kans zijn om hier een gemeenteweg te leggen.
de ruimtelijke behoeften zijn in evenwicht met de maatschappelijke activiteiten;
na afweging van het besluit van de gemeenteraad van 18.05.2015 houdende de bepaling van de te betalen (meer)waarde bij afschaffing, wijziging of verlegging van buurt- en voetwegen dient te worden vastgesteld dat er geen meerwaarde (of minderwaarde) moet worden voldaan.
Overwegende dat de gemeenteraad na bespreking zich bij deze motieven aansluit en ze zich eigen maakt;
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met een gedeeltelijke versmalling en gedeeltelijke afschaffing van buurtwegen/gemeentewegen nr. 4 en nr. 74 (ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als AARSCHOT 4 AFD/LANGDORP 2 AFD/, 40C, 40B, 41G, 41H, 41D, 41E, 41F,42B2, 42C2, 42A2, 42Z, 49D, 51, 174R, 174S, 51/02, 52/02A, 53N, 53M, 53L, 54K, 54F & 54H),en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake de gedeeltelijke versmalling en gedeeltelijke afschaffing van buurtwegen/gemeentewegen nr. 4 en nr. 74 voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften tijdens het openbaar onderzoek ingediend werden.
De gemeenteraad is definitief akkoord met de realisatie van de aanleg van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegde verkavelingsplan en infrastructuurplannen opgesteld door de landmeter-expert en Hosbur.
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een totale oppervlakte van 851m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor de realisatie van de aanleg van de gemeenteweg, zal kosteloos worden overgedragen aan de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut. Er is geen meer- of minwaarde verschuldigd.
Op 19.12.2023 diende Véronique Peeters gevestigd te Leuvensestraat 85, 3200 Aarschot, een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp:
het verkavelen van een perceel in 8 loten waarvan lot 7 bestemd is om gevoegd te worden bij de tuinzone van P. Dergentstraat nr. 49 en lot 8 een gratis grondafstand betreft, het aanleggen van wegenis.
Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2023169174 en VERK/2023/00419, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24029C0046/00K000, 24029C0047/00K000 en 24029C0045/00B000 en is gelegen langs de Pastoor Dergentstraat en takt met de aan te leggen wegenis aan op het O. Vanden Eyndepad.
In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt de aanleg van de gemeenteweg aangevraagd volgens het bijgevoegde verkavelingsplan en infrastructuurplannen opgesteld door landmeter-expert Véronique Peeters gevestigd te Leuvensestraat 85, 3200 Aarschot enerzijds en Hosbur gevestigd te Diestsestraat 175, 3270 Scherpenheuvel-Zichem.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een totale oppervlakte van 851m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor de aanleg van de gemeenteweg.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 13.01.2024 tot en met 11.02.2024 waarbij er geen bezwaarschrift(en) ingediend werd(en) (zie bijlage).
Er is geen waardevermeerdering of waardevermindering die dient geschat te worden door een landmeter expert aangesteld door de stad vermits de over te dragen delen van de percelen als stedenbouwkundige last kosteloos zullen worden overgedragen om opgenomen te worden in het openbaar domein.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving van de stad.
Voorstel van besluit:
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het feit dat er geen bezwaarschriften tijdens het openbaar onderzoek ingediend werden.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de realisatie van de aanleg van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegde verkavelingsplan en infrastructuurplannen opgesteld door landmeter-expert Véronique Peeters gevestigd te Leuvensestraat 85, 3200 Aarschot enerzijds en Hosbur gevestigd te Diestsestraat 175, 3270 Scherpenheuvel-Zichem.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een totale oppervlakte van 851m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor de realisatie van de aanleg van de gemeenteweg, zal kosteloos worden overgedragen aan de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut. Er is geen meer- of minwaarde verschuldigd.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester of diens gemachtigden.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het feit dat er geen bezwaarschriften tijdens het openbaar onderzoek ingediend werden.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de realisatie van de aanleg van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegde verkavelingsplan en infrastructuurplannen opgesteld door landmeter-expert Véronique Peeters gevestigd te Leuvensestraat 85, 3200 Aarschot enerzijds en Hosbur gevestigd te Diestsestraat 175, 3270 Scherpenheuvel-Zichem.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een totale oppervlakte van 851m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor de realisatie van de aanleg van de gemeenteweg, zal kosteloos worden overgedragen aan de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut. Er is geen meer- of minwaarde verschuldigd.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of diens gemachtigden.
Het gemeentelijk 'RUP RWZI Rillaar' heeft als doel om de bestemming van het huidige landbouwgebied op de locatie van het bestaande KWZI (rietvelden) langs Roth en Kortakker, te wijzigen naar een zone bestemd voor openbaar nut. Dit in functie van de realisatie van een nieuw rioolwaterzuiveringsstation zoals beschreven in de toelichtingsnota in bijlage. De ontworpen voorschriften van het RUP voorzien in een gefaseerde aansnijding van het te herbestemmen gebied waarbij er in de eerste fase een nieuw zuiveringsstation (type omloopreactor met nabezinktank) met rondom een landschappelijke buffer zal worden ingericht. Bij eventuele noodzaak tot uitbreiding van het zuiveringsstation kan in een volgende fase de overige delen van de zone aangesneden worden. De bestaande rietvelden zullen in functie van de realisatie het nieuwe zuiveringsstation verwijderd moeten worden. Voor zolang de gronden binnen de te herbestemmen zone van openbaar nut niet aangesneden worden kunnen deze een tijdelijk gebruik krijgen voor landbouwdoeleinden en/of wateropvang- en infiltratievoorzieningen.
Voorliggende beslissing houdt de goedkeuring in van het ontwerp RUP dat vervolgens in openbaar onderzoek zal worden gelegd.
Het gemeentelijk 'RUP RWZI Rillaar' heeft als doel om de bestemming van het huidige landbouwgebied op de locatie van het bestaande KWZI (rietvelden) langs Roth en Kortakker, te wijzigen naar een zone bestemd voor openbaar nut. Dit in functie van de realisatie van een nieuw rioolwaterzuiveringsstation zoals beschreven in de toelichtingsnota in bijlage. De ontworpen voorschriften van het RUP voorzien in een gefaseerde aansnijding van het te herbestemmen gebied waarbij er in de eerste fase een nieuw zuiveringsstation (type omloopreactor met nabezinktank) met rondom een landschappelijke buffer zal worden ingericht. Bij eventuele noodzaak tot uitbreiding van het zuiveringsstation kan in een volgende fase de overige delen van de zone aangesneden worden. De bestaande rietvelden zullen in functie van de realisatie het nieuwe zuiveringsstation verwijderd moeten worden. Voor zolang de gronden binnen de te herbestemmen zone van openbaar nut niet aangesneden worden kunnen deze een tijdelijk gebruik krijgen voor landbouwdoeleinden en/of wateropvang- en infiltratievoorzieningen.
Voorliggende beslissing houdt de goedkeuring in van het ontwerp RUP dat vervolgens in openbaar onderzoek zal worden gelegd.
Toelichting:
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de adviezen ontvangen tijdens de schriftelijke adviesronde t.v.v. de plenaire vergadering: advies Gecoro, advies departement Landbouw en Visserij, advies provincie Vlaams-Brabant dienst Ruimtelijke Planning en dienst Waterlopen.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het ontwerp RUP RWZI Rillaar voorlopig vast houdende:
De gemeenteraad neemt kennis van de 2 bezwaarschriften die werden ingediend.
De gemeenteraad is definitief akkoord met het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Volkensvoortstraat te 3201 Aarschot zoals aangeduid op het bijgevoegd plan van STUDIEBUREAU VERHAERT & CO, Rode Haagjes 3_001 te 2288 Grobbendonk.
Gelet op het bijgevoegd plan van STUDIEBUREAU VERHAERT & CO, Rode Haagjes 3_001 te 2288 Grobbendonk, horende bij het aanvraagdossier tot het bekomen van een verkaveling waaruit blijkt dat voor de verwezenlijking van de hogervermelde verkaveling het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 11 met een oppervlakte van 161m2, dient ingelijfd te worden bij het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Volkensvoortstraat te 3201 Aarschot.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 11, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Volkensvoortstraat te 3201 Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de 2 bezwaarschriften die werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Volkensvoortstraat te 3201 Aarschot zoals aangeduid op het bijgevoegd plan van STUDIEBUREAU VERHAERT & CO, Rode Haagjes 3_001 te 2288 Grobbendonk;
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 11, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Volkensvoorstraat te 3201 Aarschot zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur of diens gemachtigden.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met de Huurdersbond Vlaams-Brabant vzw voor de periode 2024-2025.
De overeenkomst van de stad met de huurdersbond dient te worden verlengd voor de periode 2024-2025 zodat alle inwoners van Aarschot kunnen worden bijgestaan met hun vragen omtrent het huren van een woning. De stad Aarschot neemt hiervoor een collectief lidmaatschap voor haar rekening ten bedrage van 1.582,77 euro (jaarlijks indexeerbaar). In bijlage wordt de overeenkomst bijgevoegd.
De opdracht kan betaald worden met het krediet voorzien op:
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de verlenging goed van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aarschot en de Huurdersbond vzw Vlaams-Brabant. De raad stemt in met ondertekening van de bijgaande overeenkomst.
Dit agendapunt werd van de agenda afgevoerd op verzoek van het college van burgemeester en schepenen. Het werd omwille van een administratieve vergissing geagendeerd voor de gemeenteraad.
Gelet op:
Overwegende:
3.1 Registratie van de aanvraag
De Klant kan, op basis van de Raamovereenkomst, binnen elk perceel een aanvraag voor een Opdracht registreren. De Klant registreert de aanvraag voor de Opdracht via het online Energie-Efficiëntieportaal.
Het VEB kent aan elke Opdracht een uniek identificatienummer toe, dit is het Aanvraagnummer.
3.2 Gunnen en sluiten van de Opdracht
Het VEB neemt de gunningsbeslissing met betrekking tot de aanduiding van de Opdrachtnemer die de door de Klant geregistreerde Opdracht zal uitvoeren. Het VEB wijst de Opdracht aan een Opdrachtnemer toe op grond van het toewijzingsmechanisme beschreven in de Administratieve bepalingen van het Bestek.
De Opdracht wordt rechtstreeks tussen de Opdrachtnemer en de Klant gesloten (=Bestelling). Tussen de Klant en de Opdrachtnemer gelden de contractuele voorwaarden van toepassing op de Opdracht, zoals voorzien in zowel de Administratieve- als de Operationele en Technische bepalingen van het Bestek.
Het VEB is als aankoopcentrale geen partij bij de Opdracht. De Opdrachtnemer is aansprakelijk voor de uitvoering van de Opdracht.
De Klant is verantwoordelijk voor de opvolging van de uitvoering van de door hem bestelde Opdracht, m.i.v. het opleggen van sancties in geval van gebeurlijke tekortkomingen door de Opdrachtnemer. De Klant kan gebruik maken van het mechanisme van kwaliteitsbewaking, zoals verder beschreven in artikel 4.
Overwegende:
Overwegende de haalbaarheidsstudies als in bijlage, als in opdracht van het VEB door de opdrachtnemer, zijnde de dienstverlener waarmee het Vlaams EnergieBedrijf de raamovereenkomst gesloten heeft, d.i. ECoOB, gevestigd Roeselveld 1, 3020 Herent, aan de stad Aarschot overgezonden op 23.5.2023;
Overwegende:
Overwegende dat:
Overwegende dat de jaarlijkse kosten worden geraamd, op basis van de ontwerpstudies en het bijgevoegde document financiële impact, als:
- 232.968,46 EUR (excl. BTW);
- 281.891,83 EUR (incl. BTW).
Overwegende dat de nodige kredieten worden voorzien onder ramingnummer: ............................
Wordt voorgesteld te besluiten als volgt:
Artikel 1
§.1 Het College van Burgemeester en Schepenen geeft de goedkeuring aan de ontwerpstudies als in bijlage gevoegd, nl.voor de volgende locaties:
- Stadsfeestzaal Aarschot, Demervallei 14, 3200 Aarschot – Autonoom GemeenteBedrijf (AGB) - In concessie door Event Services & Solutions, Goreweg 43 te 3130 Begijnendijk (O.N.-nr. 0866.614.529);
- Jeugdcentrum De Klinker, Demervallei 14, 3200 Aarschot – Stad Aarschot.
§2. De onderhavige beslissing tot goedkeuring van de ontwerpstudies geldt als aanneming van de diensten / producten, d.i. tot de realisatie van de stroomafnameovereenkomst, als in bijlage gevoegd. De stroomafnameovereenkomst wordt goedgekeurd. De Opdracht wordt gegund aan:
- ECoOB, gevestigd Roeselveld 1, 3020 Herent, ON.-nr.: BE 0696 887 689 (*)
(*) d.i. de dienstverlener waarmee het Vlaams EnergieBedrijf de raamovereenkomst gesloten heeft, voor de overheidsopdracht, uitgeschreven volgens het bestek door het Vlaams Energiebedrijf n.v., met maatschappelijke zetel gelegen te Havenlaan 86C, bus 301, 1000 Brussel, ingeschreven in de KruispuntBank der Onderneming met BTW-nummer 0843.383.425, nl. de raamovereenkomst “Stroomafname EE_2022_0_029”, bestaande uit Administratieve bepalingen en Operationele en technische bepalingen, waarvoor de VEB fungeert als overheidsopdrachtencentrale.
Artikel 2
Een afschrift van onderhavig besluit wordt overgemaakt aan:
- het Vlaams Energiebedrijf n.v., Havenlaan 86C, bus 301, 1000 Brussel, ON.-nr.: 0843.383.425;
- ECoOB, Roeselveld 1, 3020 Herent, ON.-nr.: BE 0696.887.689.
Dit agendapunt werd van de agenda afgevoerd op verzoek van het college van burgemeester en schepenen. Het werd omwille van een administratieve vergissing geagendeerd voor de gemeenteraad.
Gelet op:
Overwegende:
Gelet op:
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering (opvolgmoment 2024) in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Artikel 2
Onderhavig besluit wordt ter kennis gegeven aan de Vlaamse overheid, het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Beleidscoördinatie en Kennisorganisatie,VAC Herman Teirlinck te Havenlaan 88 bus 70, 1000 Brussel.
De gemeenteraad keurt het voorstel goed tot wijziging van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel i.f.v. de invoering van fietslease.
Op 23.06.2014 keurde de gemeenteraad de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel goed (laatst gewijzigd op 18.04.2024). In het kader van de invoering van fietslease moeten medewerkers de mogelijkheid krijgen om hun eindejaarstoelage om te zetten in een theoretisch budget. Daartoe moeten de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel aangepast worden.
Het voorstel tot invoering van de mogelijkheid tot fietslease werd principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 05.04.2024.
De vakorganisaties hebben een positief advies gegeven tijdens het syndicaal overleg van 18.03.2024, waarna een protocol van akkoord werd opgesteld om deze regeling door te voeren en op te nemen in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.
Lokale besturen kunnen sinds de goedkeuring van het besluit van de Vlaamse regering van 12.03.2021 fietslease aanbieden aan hun medewerkers. Dit besluit regelt de mogelijkheid voor lokale besturen om hun personeelsleden vrijwillig vakantiedagen, eindejaarstoelagen en/of fietsvergoeding te laten inruilen tegen voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit (meer bepaald fietsleasing).
In het kader hiervan heeft het college van burgemeester en schepenen op 05.04.2024 het fietsbeleid voor stad en OCMW Aarschot goedgekeurd (zie bijlage). Medewerkers krijgen de mogelijkheid om hun eindejaarstoelage om te zetten in een theoretisch budget i.f.v. fietslease. Daartoe moeten de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel aangepast worden.
Rekening houdend met bovenstaande wordt voorgesteld om het fietsbeleid als bijlage toe te voegen bij de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement en daarnaast bij deel 7, hoofdstuk 2, afdeling 3 eindejaarstoelage, een nieuw artikel toe te voegen:
Artikel 234 bis
§1. De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een eindejaarstoelage in geld. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage.
Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaand lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing.
Het personeelslid moet zijn keuze om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan.
Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage.
Indien het theoretische budget meer was dan nodig voor de gekozen voordelen, wordt het saldo aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen. In voorkomend geval worden die teruggestorte gelden beschouwd als een gewone premie in geld.
§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage "Fietsbeleid Stad en OCMW Aarschot" die wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.
De vakorganisaties hebben een positief advies gegeven binnen het syndicaal overleg van 18.03.2024, waarna een protocol van akkoord werd opgesteld om deze regeling door te voeren en op te nemen in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement (zie bijlage).
Artikel 1
De gemeenteraad keurt volgende toevoeging goed bij deel 7, Hoofdstuk 2, afdeling 3 van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel i.f.v. de invoering van fietslease:
'Artikel 234bis
§1. De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een eindejaarstoelage in geld. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage.
Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaand lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing.
Het personeelslid moet zijn keuze om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan.
Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage.
Indien het theoretische budget meer was dan nodig voor de gekozen voordelen, wordt het saldo aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen. In voorkomend geval worden die teruggestorte gelden beschouwd als een gewone premie in geld.
§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage "Fietsbeleid Stad en OCMW Aarschot" die wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.’
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het fietsbeleid voor het gemeentepersoneel goed. Het fietsbeleid wordt als bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvangen klacht en het antwoord van de gouverneur aan de klager.
De administratie van de gouverneur ontving op 26 februari 2024 een klacht met betrekking tot de (tijdelijke) wegsignalisatie op de Wolfdonksesteenweg die volgens klager op verschillende manieren niet in overeenstemming is met de regelgeving, waardoor de verkeersveiligheid in het gedrang komt.
De gouverneur deelde de klager mee dat, uit de informatie waarover hij beschikt, blijkt dat het bestuur de klacht ter harte genomen heeft en acties ondernam om de situatie recht te zetten.
Overeenkomstig artikel 333, tweede lid decreet over het lokaal bestuur, wordt het antwoord aan de klager ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
Gelet op de klacht van een inwoner, wonende te Aarschot, Schransstraat 20, gericht aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en luidend als volgt:
"Bij deze formuleer ik een klacht tegen de stad Aarschot voor wat betreft de (tijdelijke) signalisatie aangebracht op Wolfsdonksteenweg. Deze signalisatie is niet conform het verkeersreglement (KB 1/12/1975), noch conform het reglement van de wegbeheerder (MB11/10/1976 betreffende de plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens).
Alle bedenkingen bij de signalisatie kan u terugvinden in de klacht aan de stad Aarschot in bijlage.
Ik heb de tijdelijke politieverordening opgevraagd, maar vooralsnog niet ontvangen. Ook van de signalisatievergunning heb ik nog niets ontvangen.
Deze klacht heeft betrekking op de lokale wegbeheerder die meent, omdat er geen specifieke handhaving voorzien is (noch in het MB11/10/1976, noch in het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer), dat alles toegelaten is.
Dit veroorzaakt niet alleen gevaarlijke toestanden (verkeer in de toegelaten rijrichting, hoeft immers geen tegenliggend (bus)verkeer te verwachten - wat als hier een frontale botsing gebeurt?), maar ook steeds meer en meer wrevel bij de burger: van de weggebruiker wordt verwacht dat hij de regels naleeft, mogen we dan niet hetzelfde verwachten van de wegbeheerder? "
Gelet op het antwoord van de heer gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant:
"Betreft: Aarschot - Klacht signalisatie Wolfsdonksteenweg
Geachte,
U diende op 26 februari 2024 een klacht in over de hierboven vermelde aangelegenheid. U geeft aan dat de (tijdelijke) wegsignalisatie op de Wolfsdonksteenweg op verschillende manieren niet in overeenstemming is met de regelgeving en dat daardoor de verkeersveiligheid in het gedrang komt.
U diende hierover op 19 februari 2024 eerst een klacht in per e-mail aan de dienst mobiliteit van de stad. Daarbij vroeg u ook de tijdelijke politieverordening dan wel de signalisatievergunning op. U heeft hierop geen antwoord ontvangen.
Als reactie op uw klacht verduidelijkt het bestuur dat de initieel voorziene werkzones uitgebreid werden waardoor het toestaan van verkeer in twee rijrichtingen niet langer wenselijk was. De signalisatievergunning van 23 februari 2024 werd daarom aangepast op 8 maart 2024, waarbij de bussen van de Lijn samen met het andere verkeer de omleiding volgen.
Het bestuur erkent dat u terechte opmerkingen had over de wegsignalisatie op de Wolfsdonksteenweg. De aannemer werd onmiddellijk aangesproken over het aanbrengen van de correcte signalisatie op de werf, hetgeen inmiddels gebeurd is.
Uit de informatie waarover ik beschik, blijkt dat het bestuur uw klacht ter harte genomen heeft en acties ondernam om de situatie recht te zetten.
Ik heb het bestuur verzocht om erop toe te zien dat in de toekomst steeds de nodige aandacht besteed wordt aan een correcte en nauwkeurige wegsignalisatie, gezien het belang hiervan voor de verkeersveiligheid.
Daarnaast heb ik het bestuur gevraagd om u een antwoord te bezorgen op uw klacht van 19 februari 2024 en u daarbij de gevraagde stukken te bezorgen."
Overeenkomstig met artikel 333, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur wordt de beslissing van de gouverneur (antwoord aan de klager) ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvangen klacht en van het antwoord van de gouverneur aan de klager.
De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag m.b.t. de activiteiten van Iverlek in 2023.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Aan de bestuurders wordt daarom een syntheseverslag overgemaakt.
Het bedoelde document gaat als bijlage.
Het syntheseverslag m.b.t. de activiteiten in 2023 van Iverlek wordt voor kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag m.b.t. de activiteiten van Iverlek in 2023.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agendapunten en mandateert de vertegenwoordiger van de stad in de gewone algemene vergadering van de coöperatieve vennootschap EthiasCo bvba om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Stad Aarschot is coöperant lid van de coöperatieve vennootschap "EthiasCo bvba", voorheen de onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht. Het aantal deelbewijzen en dus stemmen bedraagt 13.
EthiasCo cvba organiseert in juni een gewone algemene jaarvergadering met volgende agenda:
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens aan als gevolmachtigde om de stad Aarschot te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de coöperatieve vennootschap EthiasCo bvba.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Stad Aarschot is coöperant lid van de coöperatieve vennootschap "EthiasCo bvba", voorheen de onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht. Het aantal deelbewijzen en dus stemmen bedraagt 13.
Gelet op de uitnodiging d.d. 08 april 2024 van EthiasCo voor de gewone algemene vergadering op 13 juni 2024. In toepassing van artikel 23, lid 8 van de statuten wordt deze algemene vergadering gehouden via een digitaal platform en een stemming op afstand.
De agenda van deze algemene vergadering ziet er als volgt uit:
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens aan als gevolmachtigde om de stad Aarschot te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de coöperatieve vennootschap EthiasCo bvba.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de gewone algemene vergadering van de coöperatieve vennootschap EthiasCo bvba te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te ondertekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de stad Aarschot te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan EthiasCo cvba via mail algemene.vergadering@ethias.be
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Ecowerf op 12 juni 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Ecowerf organiseert op 12 juni 2024 om 19u30 een algemene vergadering in de kantoren van Ecowerf (vergaderzaal De Vunt); Aarschotsesteenweg 210 te 3012 Leuven met volgende agendapunten:
De gemeenteraad in vergadering van 18 november 2021 stelde raadslid Cindy Symons aan als vaste vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EcoWerf.
De gemeenteraad in vergadering van 12 mei 2022 stelde raadslid Marleen Verhaegen aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Ecowerf.
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op
Overwegende dat de agenda voor de algemene vergadering van 12 juni 2024 volgende punten bevat:
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant op 12 juni 2024 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Artikel 2
Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van CREAT Services dv van 18 juni 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de gemeenteraad op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Creat Services dv (voorheen TMVS dv) organiseert op 18 juni 2024 om 14u30 een Algemene Vergadering die plaatsvindt in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Agenda:
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akte en bescheiden met betrekking tot de jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Gelet op
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Artikel 2
De heer Bart Dehaes wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de Algemene Vergaderingen van Creat Services dv en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2
De heer Kurt Lemmens wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 3
Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit zal :
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Interleuven op 19 juni 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Interleuven organiseert op 19 juni 2024 om 19.00 uur een algemene vergadering die zal plaatsvinden in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
De agenda van de algemene vergadering van Interleuven bevat volgende punten:
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de stad in de algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Gelet op
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 houdende aanstelling van raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
Overwegende dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering herhaald dient te worden.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van Interleuven op 19 juni 2024 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van KANVAZ BV op 05 juni 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de BV KANVAZ.
Gelet op de uitnodiging van BV KANVAZ voor een algemene vergadering op 5 juni 2024 om 19.00 uur, welke digitaal via Teams zal doorgaan met volgende agendapunten:
Gelet op
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van KANVAZ BV op 5 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de BV KANVAZ.
Gelet op de uitnodiging van BV KANVAZ voor een algemene vergadering op 5 juni 2024 om 19.00 uur, welke digitaal via Teams zal doorgaan met volgende agendapunten:
Gelet op
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van KANVAZ BV op 5 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan voormelde agendapunten van de algemene vergadering van KANVAZ VB op 5 juni 2024.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namen het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van KANVAZ VB op 5 juni 2024 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 'De Lijn' op 28 mei 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de Vlaamse Vervoermaatschappij 'De Lijn'.
'De Lijn' organiseert op 28.05.2024 om 14.00 uur een algemene vergadering die zal plaatsvinden in Lamot Congress and Heritage center, Van Beethovenstraat 8/10, 2800 Mechelen met volgende agendapunten:
Op de vergadering van de gemeenteraad van 10.03.2022 werd de heer Stef Van Calster, schepen, aangesteld als vertegenwoordiger van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van De Lijn.
Aan de gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de Vlaamse Vervoermaatschappij 'De Lijn'.
Gelet op de uitnodiging van 'De Lijn' voor de algemene vergadering op 28 mei 2024 om 14.00 uur die zal plaatsvinden in Lamot Congress and Heritage center, Van Beethovenstraat 8/10, 2800 Mechelen met volgende agendapunten:
Op de vergadering van de gemeenteraad van 10.03.2022 werd de heer Stef Van Calster, schepen, aangesteld als vertegenwoordiger van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van De Lijn.
Aan de gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Enig artikel
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van De Lijn op 28.05.2024 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 21.06.2024 en draagt de vertegenwoordiger van de stad op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
IGO div organiseert op 21.06.2024 een algemene vergadering met volgende agendapunten:
De gemeenteraad in vergadering van 14.03.2019 stelde de heer Kurt Lemmens en mevrouw Wendy De Rijck aan als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van IGO en dit voor de duur van de legislatuur.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
Gelet op
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 21.06.2024 goed.
Artikel 2
Raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck worden aangeduid als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze algemene vergadering van IGO div te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de waarnemend burgemeester van 29.04.2024 houdende woonverbod en verzegeling van de woning gelegen te 3200 Aarschot, Albert Renierplein 6 op basis van artikel 135§2 van de Nieuwe Gemeentewet.
Het besluit van de waarnemend burgemeester van 29.04.2024 houdende woonverbod en verzegeling van de woning gelegen te 3200 Aarschot, Albert Renierplein 6 op basis van artikel 135§2 van de Nieuwe Gemeentewet wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het besluit van de waarnemend burgemeester van 29.04.2024 houdende woonverbod en verzegeling van de woning gelegen te 3200 Aarschot, Albert Renierplein 6 op basis van artikel 135§2 van de Nieuwe Gemeentewet wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de waarnemend burgemeester van 29.04.2024 houdende woonverbod en verzegeling van de woning gelegen te 3200 Aarschot, Albert Renierplein 6 op basis van artikel 135§2 van de Nieuwe Gemeentewet.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de waarnemend burgemeester van 29.04.2024 houdende opleggen van een verplichting aan de uitbater van de stadsfeestzaal om zijn klanten te informeren over het evenementenreglement van de stad Aarschot.
Het besluit van de waarnemend burgemeester van 29.04.2024 houdende opleggen van een verplichting aan de uitbater van de stadsfeestzaal om zijn klanten te informeren over het evenementenreglement van de stad Aarschot wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het besluit van de waarnemend burgemeester van 29.04.2024 houdende opleggen van een verplichting aan de uitbater van de stadsfeestzaal om zijn klanten te informeren over het evenementenreglement van de stad Aarschot wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de waarnemend burgemeester van 29.04.2024 houdende opleggen van een verplichting aan de uitbater van de stadsfeestzaal om zijn klanten te informeren over het evenementenreglement van de stad Aarschot, mits volgende verduidelijking in de te publiceren tekst:
"Let op! Evenementen hebben steeds een toelating nodig van de stad en kunnen voorwaarden opgelegd krijgen. (...)"
moet worden aangevuld als volgt:
"Let op! Openbare evenementen hebben steeds een toelating nodig van de stad en kunnen voorwaarden opgelegd krijgen. (...)"
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot voor een termijn van 20 jaar tot 31 december 2044, ten bedrage van 2.765.350,00 euro.
Het transactiekrediet van de investeringen van het AGB Aarschot in 2024 wordt geraamd op 2.765.350,00 euro (afschrijvingen op 20 jaar). De liquiditeitspositie van het AGB Aarschot laat geen integrale en onmiddellijke externe financiering toe. Het is daarom aangewezen dat de stad ter financiering een renteloze lening toestaat aan AGB Aarschot.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning van een renteloze lening voor een termijn van 20 jaar, ten bedrage van 2.765.350,00 euro.
Het transactiekrediet van de investeringen van het AGB Aarschot in 2024 wordt geraamd op 2.765.350,00 euro.
De liquiditeitspositie van het AGB Aarschot laat geen integrale en onmiddellijke externe financiering toe. Het is daarom aangewezen dat de stad ter financiering een renteloze lening toestaat aan AGB Aarschot. Hierbij moet opgemerkt worden dat het renteloze karakter van een lening die verstrekt wordt door een stad aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Aan de raad wordt de bijgaande leningsovereenkomst voorgelegd tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot voor de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot, ten bedrage van 2.765.350,00 euro, voor een termijn van 20 jaar tot 31 december 2044.
De verwerking van deze toegestane renteloze lening is te boeken op
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot voor een termijn van 20 jaar tot 31 december 2044, ten bedrage van 2.765.350,00 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de bijgaande overeenkomst te ondertekenen namens de stad Aarschot.
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2021 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning door de stad aan het AGB Aarschot van een renteloze lening voor de financiering van de investeringen 2021, ten bedrage van 538.137,81 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2022 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning door de stad aan het AGB Aarschot van een renteloze lening voor de financiering van de investeringen 2022, ten bedrage van 2.011.014,46 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
De afgesloten renteloze lening 2023 tussen stad Aarschot en AGB Aarschot voor de financiering van de investeringen heeft een looptijd van 20 jaar. Hierbij werd geen rekening gehouden met de afschrijvingstermijn van de effectief uitgevoerde investeringen. Vandaar dat een nieuwe leningsovereenkomst is opgemaakt m.b.t. de investeringen van 2023 waarbij wel rekening wordt gehouden met de afschrijvingstermijn van de effectief uitgevoerde investeringen in 2023. Het bedrag van de lening bedraagt 907.022,89 euro. Aan de raad wordt de bijgaande leningsovereenkomst voorgelegd voor de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot.
voorstel van beslissing:
De raad keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2023 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning door de stad aan het AGB Aarschot van een renteloze lening voor de financiering van de effectief uitgevoerde investeringen 2023, ten bedrage van 907.022,89 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
De liquiditeitspositie van het AGB Aarschot laat geen integrale en onmiddellijke externe financiering toe. Het is daarom aangewezen dat de stad jaarlijks ter financiering van de investeringen een renteloze lening toestaat aan AGB Aarschot. Hierbij moet opgemerkt worden dat het renteloze karakter van een lening die verstrekt wordt door een stad aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Gelet op de beslissing van de raad d.d. 20.04.2023 houdende de goedkeuring van de leningsovereenkomst tussen stad Aarschot en het AGB Aarschot m.b.t. de investeringen 2023 van het AGB Aarschot.
De afgesloten lening 2023 heeft een looptijd van 20 jaar. Hierbij werd geen rekening gehouden met de afschrijvingstermijn van de effectief uitgevoerde investeringen. Vandaar dat een nieuwe leningsovereenkomst is opgemaakt m.b.t. de investeringen van 2023 waarbij wel rekening wordt gehouden met de afschrijvingstermijn van de effectief uitgevoerde investeringen 2023. Het bedrag van de lening bedraagt 907.022,89 euro. Aan de raad wordt de bijgaande leningsovereenkomst voorgelegd tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot voor de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
De verwerking van deze toegestane renteloze lening is te boeken op
Ter vervanging van het besluit d.d. 20.04.2023
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de bijgaande aangepaste leningsovereenkomst 2023 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning door de stad aan het AGB Aarschot van een renteloze lening voor de financiering van de effectief uitgevoerde investeringen 2023, ten bedrage van 907.022,89 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
Artikel 2
De gemeenteraad machtigt de voorzitter en algemeen directeur om de bijgaande overeenkomst te ondertekenen namens het AGB Aarschot.
De jaarrekening NBB en de jaarrekening BBC van het AGB Aarschot over het boekjaar 2023, zoals vastgesteld door de Raad van Bestuur op 16.05.2024, wordt goedgekeurd conform het voorliggend ontwerp. De winst over het boekjaar 2023 bedraagt 17.826,48 euro. Samen met de overgedragen winst van 2022 (224.176,34 euro) bedraagt eind 2023 het 'te bestemmen winst' 242.002,82 euro. Er wordt een vergoeding voor de inbreng van de stad uitgekeerd ten bedrage van 10.000,00 euro. Het resterende bedrag wordt overgedragen naar het volgend boekjaar.
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van het AGB Aarschot.
In toepassing van zijn statuten legt het Autonoom Gemeentebedrijf Aarschot aan de gemeenteraad volgende stukken ter goedkeuring voor:
Gelet op het ontwerp van de jaarrekening BBC en jaarrekening NBB over het boekjaar 2023 van het AGB Aarschot, incl. het verslag van de raad van bestuur, zie bijlagen. De jaarrekening van het AGB Aarschot over het boekjaar 2023 sluit af met de volgende resultaten:
"De uitvoering van deze controles heeft niet geleid tot bijzondere aanbevelingen en/of opmerkingen."
Artikel 1
De jaarrekening NBB en de jaarrekening BBC van het AGB Aarschot over het boekjaar 2023, zoals vastgesteld door de Raad van Bestuur op 16.05.2024, wordt goedgekeurd conform het voorliggend ontwerp. De winst over het boekjaar 2023 bedraagt 17.826,48 euro. Samen met de overgedragen winst van 2022 (224.176,34 euro) bedraagt eind 2023 het 'te bestemmen winst' 242.002,82 euro. Er wordt een vergoeding voor de inbreng van de stad uitgekeerd ten bedrage van 10.000,00 euro. Het resterende bedrag wordt overgedragen naar het volgend boekjaar.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van het AGB Aarschot.
De gemeenteraad stelt haar deel van de jaarrekening 2023 vast, zoals in bijlage toegevoegd. Een afschrift van de vastgestelde jaarrekening wordt onmiddellijk in een digitaal bestand bezorgd aan de Vlaamse Regering.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben op 12 december 2019 hun beleids- en financiële planning vastgelegd in een meerjarenplan voor de periode 2020 tot 2025. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben in zitting van 17 september 2020, 10 december 2020, 24 juni 2021, 16 december 2021, 15 december 2022, 22 juni 2023 en 21 december 2023 de aanpassingen van het meerjarenplan goedgekeurd.
Op basis van de resultaten van het boekjaar 2023 werd de jaarrekening voor de stad Aarschot en het OCMW Aarschot opgemaakt. Vermits elke rechtspersoon (stad en OCMW) voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, wordt de jaarrekening, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst het eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening, dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van de jaarrekening op 30 april 2024 aan de raadsleden bezorgd.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad stelt haar deel van de jaarrekening 2023 vast, zoals in bijlage toegevoegd.
Gelet op het ontwerp van jaarrekening over het dienstjaar 2023 van de stad & OCMW Aarschot. De jaarrekening over het boekjaar 2023 sluit af met de volgende resultaten:
Artikel 1
De gemeenteraad stelt haar deel van de jaarrekening 2023 vast, zoals in bijlage toegevoegd.
Artikel 2
Een afschrift van de vastgestelde jaarrekening wordt onmiddellijk in een digitaal bestand bezorgd aan de Vlaamse Regering.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023, dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed. Hierdoor is de jaarrekening 2023 stad & OCMW Aarschot in haar geheel definitief vastgesteld. Een afschrift van de vastgestelde jaarrekening wordt onmiddellijk in een digitaal bestand bezorgd aan de Vlaamse Regering.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben op 12 december 2019 hun beleids- en financiële planning vastgelegd in een meerjarenplan voor de periode 2020 tot 2025. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben in zitting van 17 september 2020, 10 december 2020, 24 juni 2021, 16 december 2021, 15 december 2022, 22 juni 2023 en 21 december 2023 aanpassingen van het meerjarenplan goedgekeurd.
Op basis van de resultaten van het boekjaar 2023 werd de jaarrekening voor de stad Aarschot en het OCMW Aarschot opgemaakt. Vermits elke rechtspersoon (stad en OCMW) voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, wordt de jaarrekening, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst het eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening, dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van de jaarrekening op 30 april 2024 aan de raadsleden bezorgd.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023, dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed. Hierdoor is de jaarrekening 2023 stad & OCMW Aarschot in haar geheel definitief vastgesteld.
Gelet op het ontwerp van jaarrekening over het dienstjaar 2023 van de stad & OCMW Aarschot. De jaarrekening over het boekjaar 2023 sluit af met de volgende resultaten:
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023, dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed, zie bijlage. Hierdoor is de jaarrekening 2023 stad & OCMW Aarschot in haar geheel definitief vastgesteld.
Artikel 2
Een afschrift van de vastgestelde jaarrekening wordt onmiddellijk in een digitaal bestand bezorgd aan de Vlaamse Regering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nico Creces
Vorige maand werd onze stad opgeschrikt door 2 brandbomaanslagen.
Waar deze toestanden eerst een ver-van-ons-bed-show leken met dergelijke aanslagen in grootsteden zoals bijvoorbeeld Antwerpen, werden wij er nu van akelig dichtbij mee geconfronteerd.
Op de dag na de eerste aanslag werd ik gecontacteerd door buurtbewoners met de vraag om polshoogte te komen nemen en tevens, zo bleek later ter plaatse, naar hun verzuchtingen te komen luisteren.
Afgaande op de gesprekken die ik ginder had met de verontruste buurtbewoners, lijken de brandbomaanslagen het spijtige hoogtepunt te zijn van probleemtoestanden die al langer sluimeren in die wijk.
Willen wij als bestuur ervoor zorgen dat deze mensen zich terug gehoord voelen en dat de problemen die zich in de wijk voordoen niet nog verder escaleren, dringen er zich maatregelen op.
Onze vragen hieromtrent:
1. Is het bestuur zich bewust van het grote onveiligheidsgevoel van de wijkbewoners?
Toen wij daar waren, klaagden meerdere bewoners dat ze zich vooral 's avonds amper durven buiten begeven en dit wegens drugsdealers die in de wijk opereren en klanten die af en aan rijden.
Hoe gaat het bestuur dit onveiligheidsgevoel, en de feiten wijzen uit dat het hier niet louter gaat om 'een gevoel', aanpakken? Is er bijvoorbeeld al een buurtonderzoek geweest om te luisteren naar de verzuchtingen van deze mensen? Indien niet, is men dan van plan om dit te doen?
2. Welke maatregelen is het bestuur van plan om te nemen tegen de blijkbaar bestaande drugstraffic in de wijk?
Zo worden er regelmatig auto's gesignaleerd met buitenlandse nummerplaten. Dit kunnen uiteraard gewone bezoekers zijn en er is niets mis met buitenlanders die hier op bezoek komen. Maar we weten nu eenmaal dat 1 van onze buurlanden een niet al te beste reputatie heeft op het gebied van drugshandel. Voorzichtigheid en mogelijks betere controle lijken ons hier dan toch ook op zijn plaats te zijn.
3. Een ander aandachtspunt dat ons werd aangekaart is blijkbaar het bestaan van, mogelijk illegale, handel in voertuigen.
Autohandel lijkt ons sowieso niet op zijn plaats te zijn in een woonwijk zoals deze. Tevens klagen de inwoners over voertuigen die zich met overdreven snelheid verplaatsen binnen de wijk. Aangezien hier veel (kleine) kinderen wonen en spelen, kan dit weleens levensgevaarlijke toestanden opleveren. Heeft het bestuur weet van deze (mogelijks illegale) handel in auto's, is hier al controle op gebeurd of gaat men in de toekomst hierop beter controleren?
Zijn er al snelheidsmetingen geweest door onze politie in de wijk? Wat was het resultaat hiervan? Indien niet, is men dit van plan?
3. De wijk heeft veel potentieel om uit te groeien naar een gezellige woonomgeving, maar in de toestand zoals ze zich nu bevindt is het toch dikwijls wel troosteloos wonen, ons inziens. Zo wonen er heel veel jonge gezinnen met kinderen en is er amper iets voorzien om deze kinderen bezig te houden. Er is een grasveldje, maar dat wordt blijkbaar gebruikt als 'kakweide' voor de honden. Heel veel muren en deuren van de aanwezige huizen vertonen lichte beschadigingen door (voet)ballen die tegen de muren en deuren belanden wegens gebrek aan voldoende accommodatie. Nochtans hoeft het allemaal niet veel te kosten. Op het pleintje, grenzend aan de woning waar de brandbomaanslagen hebben plaatsgevonden, is er de mogelijkheid om hier, mits een kleine investering, een 2-tal doelen te plaatsen of hier een basketbalveldje aan te leggen.
Heeft het bestuur al eens nagedacht om de wijk te verfraaien, op te frissen en meer kindvriendelijk te maken? Indien niet, is het bestuur dat alsnog van plan?
4. In het artikel van HLN van 23 april lezen we dat een buurtbewoner de opmerking maakt dat niet alle inwoners Nederlands praten. Nochtans is dit 1 van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor het bekomen van een sociale woning.
Het praten van Nederlands is niet alleen een verplichting in een sociale woonwijk, zoals overal elders verbetert het de sociale cohesie en samenhang wanneer iedereen zich kan verstaanbaar maken tov een ander.
Hoe komt het dat blijkbaar niet alle inwoners Nederlands praten, ook al is dit een verplichting opgelegd door de hogere overheid? Waarom wordt hier niet beter op gecontroleerd? Wat gaat het bestuur doen om de taalachterstand van de Nederlands onkundige bewoners zo snel mogelijk weg te werken? Gaat men hier in de toekomst beter controleren en de wetgeving strikt toepassen?
Nico Creces
fractieleider Vlaams Belang
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Gerda Vandegaer
De Japanse duizendknoop is een zeer agressieve exotische plant. Hij wordt tot de honderd meest invasieve exoten gerekend. De plant wortelt zeer diep (tot 7 m). Het grootste gedeelte bevindt zich doorgaans in de bovenste 20 cm onder de grond en kan zich door middel van zijn wortelstokken zeer snel verspreiden en gaan woekeren.
Recent ontving ik diverse meldingen van woekerende Japanse duizendknoop op Aarschots grondgebied.
Vandaar volgende vragen:
Met vriendelijke groet,
Gerda Vandegaer
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nele Pelgrims
Onze stad heeft dagdagelijkse/wekelijkse/maandelijkse/jaarlijkse behoeften als het gaat over het onderhoud van de onze stad.
Ik stel me samen met enkele burgers wel vragen over de periodieke opvolging van het onderhoud van onze stad.
Ik geef enkele voorbeelden:
Ik begrijp dat onze stad vele taken heeft en stel ook bij deze vraag geen inzet van de werknemers in vraag. Ik stel vraag me echter wel af hoe het zit met de opvolging van periodieke taken als bovenstaande me zelf onder ogen is gekomen en burgers me hier blijvend over aanspreken. Ik stel vast dat duidelijk opvolging hier niet aanwezig is.
Vandaar de volgende vragen:
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 18 april 2024
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 11.01.2024, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 18 april 2024 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 18 april 2024 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.