In toepassing van artikels 172 en 27 van het decreet over het lokaal bestuur verlaat de algemeen directeur de vergadering voor de behandeling van het agendapunt "Vaststelling van de toelage van de secretaris van de lokale politiezone Aarschot".
In toepassing van artikel 27 van het decreet over het lokaal bestuur verlaat schepen Geyskens de vergadering voor de behandeling van het agendapunt "Stedelijk afvalbeleid op het grondgebied Aarschot: Toetreding van de stad Aarschot in de intercommunale ECOWERF, gevestigd te Aarschotsesteenweg 210 in 3012 LEUVEN (Wilsele), en beheersoverdracht betreffende het tijdelijk gebruik van het recyclagepark te Messelbroek met de bijhorende verwerking en transporten van de fracties (99.1 en 99.2)"
De verordening van de burgemeester van 10.11.2021 Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 18.11.2021 met livestream via Facebook wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verordening van de burgemeester van 10.11.2021 Politieverordening - Coronavirus - digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 18.11.2021 met livestream via Facebook wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad
De verordening van de burgemeester van 10.11.2021 Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 18.11.2021 met livestream via Facebook wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de Politieverordening “Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 10.06.2021 met livestream via Facebook van de burgemeester van 10.11.2021.
De gemeenteraad keurt de toelage aan de bijzonder rekenplichtige van de lokale politiezone Aarschot goed.
De lokale politie heeft een eigen begroting en rekening. Het beheer van de ontvangsten en uitgaven en het nauwkeurig toezicht hierop wordt toevertrouwd aan een verantwoordelijk ambtenaar die als bijzondere rekenplichtige optreedt. In de ééngemeentezone Aarschot is de financieel directeur van de stad Aarschot tevens bijzondere rekenplichtige van de politiezone Aarschot. De gemeenteraad bepaalt het maximumbedrag van de toelage voor de bijzondere rekenplichtige op basis van de mandaattoelage van de korpschef. Er is dus rechtstreeks verband tussen deze toelage en de grootte van het korps. Verder wordt het bedrag van deze toelage gemoduleerd van 100% voor de kleinste korpsen tot 90% voor de grootste. Uitgangspunt hierbij is dat in functie van de korpsgrootte de ondersteuning van de bijzondere rekenplichtige in personele en materiële middelen verschilt wat de werklast beïnvloedt.
De gemeenteraad heeft in zitting van 27 december 2001 de toelage van de bijzonder rekenplichtige van de lokale politiezone Aarschot vastgesteld gelijk aan 100% van de mandaattoelage voor de korpschef, nl. 5.351,51 euro. Dit bedrag betreft een mandaattoelage voor een zone van categorie 1 (korpschef van een lokale politie waarvan het effectief minder bedraagt dan 75).
De gemeenteraad heeft in zitting van 12.11.2020 de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot vastgesteld op 76 FTE betrekkingen (65 OPS en 11 CALOG).
Op 28 november 2021 zal het mandaat van de korpschef bij KB verlengd worden voor 5 jaar.
Om de mandaattoelage van korpschef te bepalen wordt de personeelsbezetting in aanmerking genomen zoals ze bestaat zes maanden voorafgaand aan de datum waarop het bij mandaat te begeven ambt wordt hernieuwd.
Met ingang van 1 december 2021 behoort de politiezone Aarschot tot een zone categorie 2 (ten minste 75 doch minder dan 150 voltijds tewerkgestelde personeelsleden), waardoor de toelage van de korpschef vanaf 1 december 2021 €6.693,13 zal bedragen.
Het KB tot vaststelling van de toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone bepaalt dat door de gemeenteraad aan de bijzondere rekenplichtige een toelage wordt toegekend die niet hoger mag zijn dan: 1° in de politiezones waarvan het effectief minder bedraagt dan 150 voltijds tewerkgestelde personeelsleden: 100 procent van de mandaattoelage voor de korpschef.
Gezien het bovenvermelde besluit van 27 december 2001 uitdrukkelijk vermeldt dat de toelage van de bijzondere rekenplichtige gelijk is aan de mandaattoelage van de korpschef, dient er voor de bepaling van het bedrag van de bijzondere rekenplichtige een nieuw besluit genomen te worden.
De lokale politie heeft een eigen begroting en rekening. Het beheer van de ontvangsten en uitgaven en het nauwkeurig toezicht hierop wordt toevertrouwd aan een verantwoordelijk ambtenaar die als bijzondere rekenplichtige optreedt. In de ééngemeentezone Aarschot is de financieel directeur van de stad Aarschot tevens bijzondere rekenplichtige van de politiezone Aarschot. De gemeenteraad bepaalt het maximumbedrag van de toelage voor de bijzondere rekenplichtige op basis van de mandaattoelage van de korpschef. Er is dus rechtstreeks verband tussen deze toelage en de grootte van het korps. Verder wordt het bedrag van deze toelage gemoduleerd van 100% voor de kleinste korpsen tot 90% voor de grootste. Uitgangspunt hierbij is dat in functie van de korpsgrootte de ondersteuning van de bijzondere rekenplichtige in personele en materiële middelen verschilt wat de werklast beïnvloedt.
De gemeenteraad heeft in zitting van 27 december 2001 de toelage van de bijzonder rekenplichtige van de lokale politiezone Aarschot vastgesteld gelijk aan 100% van de mandaattoelage voor de korpschef, nl. 5.351,51 euro. Dit bedrag betreft een mandaattoelage voor een zone van categorie 1 (korpschef van een lokale politie waarvan het effectief minder bedraagt dan 75).
De gemeenteraad heeft in zitting van 12.11.2020 de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot vastgesteld op 76 FTE betrekkingen (65 OPS en 11 CALOG).
Op 28 november 2021 zal het mandaat van de korpschef bij KB verlengd worden voor 5 jaar.
Om de mandaattoelage van korpschef te bepalen wordt de personeelsbezetting in aanmerking genomen zoals ze bestaat zes maanden voorafgaand aan de datum waarop het bij mandaat te begeven ambt wordt hernieuwd.
Met ingang van 1 december 2021 behoort de politiezone Aarschot tot een zone categorie 2 (ten minste 75 doch minder dan 150 voltijds tewerkgestelde personeelsleden), waardoor de toelage van de korpschef vanaf 1 december 2021 €6.693,13 zal bedragen.
Het KB tot vaststelling van de toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone bepaalt dat door de gemeenteraad aan de bijzondere rekenplichtige een toelage wordt toegekend die niet hoger mag zijn dan: 1° in de politiezones waarvan het effectief minder bedraagt dan 150 voltijds tewerkgestelde personeelsleden: 100 procent van de mandaattoelage voor de korpschef.
Gezien het bovenvermelde besluit van 27 december 2001 uitdrukkelijk vermeldt dat de toelage van de bijzondere rekenplichtige gelijk is aan de mandaattoelage van de korpschef, dient er voor de bepaling van het bedrag van de bijzondere rekenplichtige een nieuw besluit genomen te worden.
De toelage voor bijzondere rekenplichtige is voorzien in de personeelskosten van de politiebegroting.
Enig artikel
Aan de bijzondere rekenplichtige van de lokale politiezone Aarschot wordt een toelage toegekend gelijk aan 100% van de mandaattoelage van de korpschef.
De gemeenteraad keurt de toelage aan de secretaris van de lokale politiezone Aarschot goed.
De functie van politiesecretaris van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen wordt in een ééngemeentezone vervuld door de algemeen directeur van de stad Aarschot. De gemeenteraad kan een vergoeding vaststellen voor de secretaris van de politiezone. Deze vergoeding kan niet hoger zijn dan het maximale bedrag dat de bijzondere rekenplichtige ontvangt. Deze toelage is facultatief. De gemeenteraad beslist of ze deze vergoeding toekent op basis van de kwaliteit van het geleverde werk en of de secretaris al dan niet prestaties verricht die buiten de gewone diensturen vallen. De secretaris van de politiezone is verantwoordelijk voor o.a. het opstellen, onderschrijven en ondertekenen van de notulen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen, uitvoerende administratieve taken die nodig zijn voor het samenroepen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen, overmaking van politiebesluiten aan de toezichthoudende overheid, deelname aan syndicaal overleg, deelname aan studies m.b.t. de politiezone (bv. fusieonderzoek), ...
De gemeenteraad heeft in zitting van 30 mei 2002 de toelage van de secretaris van de lokale politiezone Aarschot vastgesteld gelijk aan 100% van de mandaattoelage voor de korpschef, nl. 5.351,51 euro. Dit bedrag betreft een mandaattoelage voor een zone van categorie 1 (korpschef van een lokale politie waarvan het effectief minder bedraagt dan 75).
De gemeenteraad heeft in zitting van 12.11.2020 de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot vastgesteld op 76 FTE betrekkingen (65 OPS en 11 CALOG).
Op 28 november 2021 zal het mandaat van de korpschef bij KB verlengd worden voor 5 jaar.
Om de mandaattoelage van korpschef te bepalen wordt de personeelsbezetting in aanmerking genomen zoals ze bestaat zes maanden voorafgaand aan de datum waarop het bij mandaat te begeven ambt wordt hernieuwd.
Met ingang van 1 december 2021 behoort de politiezone Aarschot tot een zone categorie 2 (ten minste 75 doch minder dan 150 voltijds tewerkgestelde personeelsleden), waardoor de toelage van de korpschef vanaf 1 december 2021 €6.693,13 zal bedragen.
Het KB tot vaststelling van de toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone bepaalt dat door de gemeenteraad aan de bijzondere rekenplichtige een toelage wordt toegekend die niet hoger mag zijn dan: 1° in de politiezones waarvan het effectief minder bedraagt dan 150 voltijds tewerkgestelde personeelsleden: 100 procent van de mandaattoelage voor de korpschef.
De gemeenteraad kan een vergoeding vaststellen voor de secretaris in de politiezone. Deze vergoeding kan niet hoger zijn dan het maximale bedrag dat door de Koning is bepaald voor de vergoeding van de bijzondere rekenplichtige.
Gezien het bovenvermelde besluit van 30 mei 2001 uitdrukkelijk vermeldt dat de toelage van de secretaris gelijk is aan de mandaattoelage van de korpschef en gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 november 2021 betreffende de vaststelling van de toelage voor de bijzondere rekenplichtige, dient er voor de bepaling van het bedrag van de secretaris een nieuw besluit genomen te worden.
De functie van politiesecretaris van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen wordt in een ééngemeentezone vervuld door de algemeen directeur van de stad Aarschot. De gemeenteraad kan een vergoeding vaststellen voor de secretaris van de politiezone. Deze vergoeding kan niet hoger zijn dan het maximale bedrag dat de bijzondere rekenplichtige ontvangt. Deze toelage is facultatief. De gemeenteraad beslist of ze deze vergoeding toekent op basis van de kwaliteit van het geleverde werk en of de secretaris al dan niet prestaties verricht die buiten de gewone diensturen vallen. De secretaris van de politiezone is verantwoordelijk voor o.a. het opstellen, onderschrijven en ondertekenen van de notulen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen, uitvoerende administratieve taken die nodig zijn voor het samenroepen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen, overmaking van politiebesluiten aan de toezichthoudende overheid, deelname aan syndicaal overleg, deelname aan studies m.b.t. de politiezone (bv. fusieonderzoek), ...
De gemeenteraad heeft in zitting van 30 mei 2002 de toelage van de secretaris van de lokale politiezone Aarschot vastgesteld gelijk aan 100% van de mandaattoelage voor de korpschef, nl. 5.351,51 euro. Dit bedrag betreft een mandaattoelage voor een zone van categorie 1 (korpschef van een lokale politie waarvan het effectief minder bedraagt dan 75).
De gemeenteraad heeft in zitting van 12.11.2020 de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot vastgesteld op 76 FTE betrekkingen (65 OPS en 11 CALOG).
Op 28 november 2021 zal het mandaat van de korpschef bij KB verlengd worden voor 5 jaar.
Om de mandaattoelage van korpschef te bepalen wordt de personeelsbezetting in aanmerking genomen zoals ze bestaat zes maanden voorafgaand aan de datum waarop het bij mandaat te begeven ambt wordt hernieuwd.
Met ingang van 1 december 2021 behoort de politiezone Aarschot tot een zone categorie 2 (ten minste 75 doch minder dan 150 voltijds tewerkgestelde personeelsleden), waardoor de toelage van de korpschef vanaf 1 december 2021 €6.693,13 zal bedragen.
Het KB tot vaststelling van de toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone bepaalt dat door de gemeenteraad aan de bijzondere rekenplichtige een toelage wordt toegekend die niet hoger mag zijn dan: 1° in de politiezones waarvan het effectief minder bedraagt dan 150 voltijds tewerkgestelde personeelsleden: 100 procent van de mandaattoelage voor de korpschef.
De gemeenteraad kan een vergoeding vaststellen voor de secretaris in de politiezone. Deze vergoeding kan niet hoger zijn dan het maximale bedrag dat door de Koning is bepaald voor de vergoeding van de bijzondere rekenplichtige.
Gezien het bovenvermelde besluit van 30 mei 2001 uitdrukkelijk vermeldt dat de toelage van de secretaris gelijk is aan de mandaattoelage van de korpschef en gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 november 2021 betreffende de vaststelling van de toelage voor de bijzondere rekenplichtige, dient er voor de bepaling van het bedrag van de secretaris een nieuw besluit genomen te worden.
De toelage voor secretaris is voorzien in de personeelskosten van de politiebegroting.
Enig artikel
Aan de secretaris van de lokale politiezone Aarschot wordt een toelage toegekend gelijk aan 100% van de toelage van de bijzondere rekenplichtige van de lokale politiezone Aarschot.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van één betrekking van hoofdinspecteur van politie (teamchef JSD) in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2021-05, te begeven via de klassieke mobiliteit.
De gemeenteraad stelde op 12 november 2020 de formatie vast voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot.
Deze formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
Aangezien er momenteel:
De vorige mobiliteitscyclus werd reeds 1 betrekking van inspecteur vacant verklaard. Het beleid van de politiezone stelt voor om 1 betrekking van hoofdinspecteur van politie (teamchef JSD) vacant te laten verklaren om tijdig in de vervanging van de hoofdinspecteur JSD te kunnen voorzien die de PZ op 01/03/2022 zal verlaten. De andere betrekking van inspecteur interventie zal in een latere mobiliteitscycli vacant verklaard worden.
Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld één voltijdse betrekking van hoofdinspecteur van politie (teamchef JSD) vacant te verklaren in statutair verband en de betrekking te begeven via de klassieke mobiliteit.
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
de jaarkalender van DGR/DRP-DPP betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus – behoeftebepaling 2021-05;
het feit dat er momenteel:
- 1 hoofdinspecteur van politie (teamchef JSD) geslaagd is in het promotie examen tot commissaris van politie en deze op 01/03/2022 de politiezone Aarschot zal verlaten
- 2 inspecteurs van politie geslaagd zijn in het promotie examen tot hoofdinspecteur van politie en deze op 01/07/2022 de politiezone Aarschot zullen verlaten
het feit dat het beleid van de politiezone ervoor opteert om voor de mobiliteitscyclus 2021-05 één betrekking van hoofdinspecteur van politie (teamchef JSD) vacant te laten verklaren om tijdig deze aanwerving te kunnen realiseren.
het advies van de korpschef om één betrekking van hoofdinspecteur teamchef jeugd en sociale dienst vacant te verklaren om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen;
het advies van de korpschef om, naar aanleiding van de selectie, geen wervingsreserve bedoeld in artikel VI.II.27bis van het RPPol aan te leggen.
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting.
Artikel 1
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie (teamchef JSD) wordt vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2021-05. Deze betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
De teamchef JSD werkt rechtstreeks onder de officier sectorwerking. Zijn/haar taken:
3° Gewenst profiel:
Kennis:
Goede praktische en theoretische kennis van de vaktechnische werkmethodes, het kunnen gebruiken van gespecialiseerde werkmiddelen. Onder meer:
Vaardigheden:
Leidinggevende vaardigheden:
Is creatief, neemt initiatief en kan zelfstandig keuzes maken naargelang de omstandigheden waarin hij/zij verkeert.
Kan dus zelfstandig werken binnen de beleidslijnen van het korps, de directie en de dienst. Kan binnen zijn bevoegdheid tot beslissingen komen en daarvoor de verantwoordelijkheid dragen. Communiceert actief en duidelijk betreffende de beslissingen.
Kenmerkt zich door:
Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, teamchef PLIF: Tom Leers (administratief) tel. 016/550.212 of officier sectorwerking : Evie Claes (jobinhoud) – tel. 016/550.216 - Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot.plif@police.belgium.eu;
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt.
8° Samenstelling van de selectiecommissie:
9° Kennistest: nihil.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarverslagen van de politiezone Aarschot.
Het jaarverslag van de politiezone Aarschot wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op de bijgevoegde jaarverslagen van de politiezone Aarschot
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarverslagen van de politiezone Aarschot
Het college gaat akkoord met het aanvullend politiereglement over het signaleren van een fietsstraat in een straatgedeelte van de Elisabethlaan.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de veiligheid van de fietsers te vergoten in de schoolomgeving Elisabethlaan. De verkeerssituatie diende gewijzigd te worden na de heraanleg van de rijbaan met bredere fietspaden.
Artikel 1
Op de Elisabethlaan,3200 Aarschot geldt er een fietsstraat tussen de huisnummers 142 tot 172 op het linkse rijbaangedeelte gezien in de richting vanuit de Schaluinevest naar de ovonde.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde fietsstraat in de Elisabethlaan wordt als volgt aangeduid:
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
Het college gaat akkoord met het aanvullend politiereglement over het uitbreiden van het stilstaan- en parkeerverbod in een straatgedeelte van de Nieuwlandlaan.
Onderhavig reglement omvat wijzigingen aan de signalisatie in een straatgedeelte van de Nieuwlandlaan om de toegang tot de bedrijventerreinen te garanderen. Het bestaande stilstaan- en parkeerverbod wordt uitgebreid zodat vrachtwagens ongehinderd de bedrijventerreinen kunnen bereiken.
Artikel 1
Op de Nieuwlandlaan geldt stilstaan- en parkeerverbod langs beide zijden van de weg tussen huisnummer 127 en huisnummer 151.
Artikel 2
Het in Art. 1 genoemde stilstaan- en parkeerverbod wordt als volgt aangeduid:
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
Het college gaat akkoord met het aanvullend politiereglement in verband met een rijverbod met uitzondering van het plaatselijk verkeer en rijwielen klassen A en P in de Eikelberg, Bergstraat en Hemelstraat.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om sluipverkeer tegen te gaan in de Eikelberg, Bergstraat en Hemelstraat.
Artikel 1
In de Eikelberg, Bergstraat en Hemelstraat geldt een rijverbod met uitzondering van het plaatselijk verkeer en rijwielen klassen A en P.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde verkeerssituatie wordt als volgt aangeduid:
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
Het college gaat akkoord met het aanvullend politiereglement over het signaleren van fietspaden in beide rijrichtingen in de Pastoor Dergentlaan.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de verkeersveiligheid van de fietser te verbeteren in de Pastoor Dergentlaan.
Gelet op het advies van de politie;
Overwegende dat
Artikel 1
Er loopt een fietspad op de Pastoor Dergentlaan langs beide zijden van de rijbaan vanaf het rondpunt ter hoogte van de Elisabethlaan tot aan het zebrapad ter hoogte van de aansluiting met de Amerstraat. Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door twee witte onderbroken evenwijdige lijnen die niet voldoende breed zijn om autoverkeer mogelijk te maken.
Artikel 2
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg nr. 18 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Gelrode, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 6, sectie A, nr. 377/02, 37802A, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Goeron en gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Aanvraag voor gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg 18 in Gelrode omdat de gemeenteweg doodloopt op de spoorweg.
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord om de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg nr. 18 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Gelrode, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 6, sectie A, nr. 377/02, 378/02A, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 18 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Gelrode voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de verplaatsing van de gemeenteweg nr. 45 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Gelrode, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 6, Sectie C, nr. 95Z, 95X, 95A2, 91B, 333B, 333A en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Goeron en gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Aanvraag voor verplaatsing van gemeenteweg 45 in Gelrode omdat de weg in onbruik geraakt is en thans gebruikt wordt volgens de nieuwe ligging. Een klein gedeelte is bebouwd.
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord om de verplaatsing van de gemeenteweg nr. 45 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Gelrode, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 6, Sectie C, nr. 95Z, 95X, 95A2, 91B, 333B, 333A, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 45 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Gelrode voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad keurt het voorliggende autodeelactieplan goed. Het plan werd door de stad in samenwerking met Autodelen.net en de provincie Vlaams Brabant opgemaakt.
Het autodeelactieplan dat ter goedkeuring voorligt werd door de stad in samenwerking met Autodelen.net en de Provincie Vlaams Brabant opgemaakt. Het autodeelactieplan zal dienen als leidraad voor de dienst mobiliteit om in Aarschot het autodelen uit te werken. Op die manier wil de stad maximaal inzetten op het verminderen van het aantal personenwagens in Aarschot.
In Aarschot is er heel wat potentieel om het aantal auto's die regelmatig stilstaan terug te dringen. Door autodelen te faciliteren moedigen we het delen van wagens door particulieren aan en zetten we in op een autodeelsysteem.
Het doel van dit actieplan is om concrete maatregelen naar voor te schuiven die ervoor moeten zorgen dat tegen het einde van de huidige lokale legislatuur (2024) gedeelde mobiliteit naar een hoger niveau wordt getild in de stad Aarschot.
Het actieplan vertrekt van de huidige lokale situatie en wil aan de hand van concrete operationele doelstellingen en acties vier centrale doelen bereiken.
Deze zijn ambitieus, maar mits de nodige inspanningen zeker haalbaar. Het actieplan gedeelde mobiliteit bouwt verder op eerdere inspanningen van de stad Aarschot om het Burgemeestersconvenant te ondertekenen en een klimaatactieplan , en een mobiliteitsplan uit te werken. Ze sluit ook aan op het Meerjarenplan 2020-2025 . De stad voerde bovendien eind 2018 een enquête uit bij haar bewoners om de interesse naar autodelen te peilen. Er kwamen 256 antwoorden binnen, waarbij 80 % van de respondenten aangaf overwegen te starten met autodelen indien er in Aarschot een aanbod zou zijn.
Dit actieplan vertrekt vanuit een algemene visie op gedeelde mobiliteit om daarna stil te staan bij de huidige situatie in Aarschot. In deze omgevingsanalyse wordt naast de algemene mobiliteitskenmerken van de stad vooral aandacht geschonken aan het aanbod van gedeelde mobiliteit. Tot slot is het grootste luik van dit plan gewijd aan de centrale doelen, de operationele doelstellingen en de potentiële acties die daaraan gekoppeld zijn.
Het autodeelactieplan stelt naast deze vier centrale doelstellingen ook heel wat haalbare potentiële acties voor.
Overwegende dat
Gelet op
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het autodeelactieplan en keurt het integraal goed.
Op 09/07/2021 diende B&R Development gevestigd te Hoge Mauw 1510 - 2370 Arendonk, een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp slopen van hoeve Ter Heidelaan 22, groepswoningbouw van 6 gekoppelde woningen, 6 overdekte parkings (carports) waarvan 1 plaats voor andersvaliden, en stratenaanleg in betonverharding met NIEUWE ROOILIJN en GRONDOVERDRACHT. Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2021024231 of OM/2021/00346, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24662G0076/00Z000, 24662G0087/00R000, 24662G0220/00F000 en is gelegen langs het Albert Renierplein.
In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het rooilijnplan in bijlage opgesteld door Bram Van Meulebroeck gevestigd te Kapucijnenstraat 16 - 2200 Herentals. Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dienen de percelen aangeduid op het plan 'proces verbaal van opmeting' als loten 1 en 2 met elk een oppervlakte van respectievelijk 987m² en 74m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
De percelen aangeduid op het plan 'proces verbaal van opmeting' als loten 1 en 2 met elk een oppervlakte van respectievelijk 987m² en 74m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zullen kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd rooilijnplan van landmeter-expert Bram Van Meulebroeck, Kapucijnenstraat 16 - 2200 Herentals.
Artikel 3
De percelen aangeduid op het plan proces verbaal van opmeting als loten 1 en 2 met elk een oppervlakte van respectievelijk 987m² en 74m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zullen kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester.
In het kader van een aanvraag tot het bekomen van een verkaveling stemt de gemeenteraad in met de kosteloze aanschaf door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut van een perceel, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Meyerveldstraat te Rillaar.
Gelet op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Peeters Véronique horende bij het aanvraagdossier tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden waaruit blijkt dat voor de verwezenlijking van de hogervermelde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 6 met een oppervlakte van 180m2, dient ingelijfd te worden bij het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Meyerveldstraat te 3202 Aarschot.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 6 met een oppervlakte van 180m2, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Meyerveldstraat, te 3202 Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Meyerveldstraat te 3202 Aarschot zoals aangeduid op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Peeters Véronique;
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 6 met een oppervlakte van 180m2, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Meyerveldstraat te 3202 Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de burgemeester bijgestaan door de algemeen directeur.
De gemeenteraad van de stad Aarschot bevestigt dat de aankoop van het goed kadastraal gekend als 24662F0039/00Y000, gelegen te Demerstraat 22, 3200 Aarschot, een toegevoegde waarde kan hebben voor de gehele ontwikkeling van de Kop Van Nieuwland en besluit om haar voorkooprecht uit te oefenen tot het maximale bedrag vermeld in de beslissing en gebaseerd op de geschatte waarde van het goed. De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen het mandaat om de gezamenlijke aankoop met de POM te finaliseren zodat de financiering van de aankoop door zowel de stad als de POM gedragen wordt.
Het terrein gelegen in de Kop Van Nieuwland, aansluitend op de stationsomgeving en in eigendom van Bexon staat openbaar te koop via de BIDDIT. Dit perceel heeft een strategische ligging voor de ontwikkeling van de Kop van Nieuwland dewelke reeds deels in het bezit is van het AGB Aarschot, de POM en Interleuven. De stad Aarschot en het AGB Aarschot zetten samen met deze partners al jaren lang in op de ontwikkeling van deze site zoals voorzien in het masterplan en het provinciaal RUP van de stationsomgeving.
Het AGB Aarschot heeft samen met de POM getracht het perceel aan te kopen in der minne maar het bod werd niet aanvaard.
De stad kan haar voorkooprecht uitoefenen en vraagt de gemeenteraad hierbij om toelating.
De stad Aarschot is betrokken partij in de aankoop van de gronden van de gewezen cementfabriek Marlux-Klaps Beton aan de achterzijde van het station van Aarschot, de zogenaamde Kop van Nieuwland. Een deel van deze gronden werd opgenomen in de cvba Kop van Nieuwland, een deel is reeds aangelegd als toegangsweg naar de nieuwe stationsparking en een restdeel is nog in eigendom van Interleuven maar vervat in een aan- en verkoopbelofte met de POM en het AGB Aarschot, waardoor het AGB Aarschot, de POM en Interleuven na sanering van de gronden voor 1/3de eigenaar zullen worden van het perceel.
De stad Aarschot heeft opgemerkt dat een aanpalend goed, m.n. het terrein van Bexon, via een online openbare verkoop via de site BIDDIT momenteel te koop aangeboden wordt bij notaris Kurt Geysels. De verkoop wordt afgesloten op 26/11 om 11u. Het perceel is kadastraal gekend als 24662F0039/00Y000 met een kadastrale oppervlakte van 36a54ca. De perceelsoppervlakte volgens meting bedraagt 34a17ca cfr. schattingsverslag in bijlage. Het gaat om het terrein van een gewezen gasfabriek dat gedeeltelijk bebouwd is en gelegen is tussen de gronden van de Kop van Nieuwland en de stationsparking. Deze grond is door zijn strategische ligging een opportuniteit voor de verdere ontwikkeling van de Kop van Nieuwland waar de stad Aarschot en het AGB Aarschot in samenwerking met de POM en Interleuven al meerdere jaren op inzet. Om deze reden is het interessant voor de ontwikkeling van de Kop van Nieuwland en vormt het een buitengewone opportuniteit mocht de stad Aarschot in samenwerking met de POM deze grond kunnen aankopen.
De verkoop van het goed betreft een gedwongen verkoop. Zo werd het goed in de maand januari reeds een eerste keer openbaar te koop gesteld maar deze procedure werd opgeschort vanwege het verzet dat de eigenaar BEXON hiertegen aantekende. Momenteel wordt het goed een tweede keer te koop aangeboden.
Op 11/03/2021 besliste de RvB van het AGB Aarschot al dat het AGB Aarschot het perceel in samenwerking met de POM kon aankopen waarbij de maximale inbreng van het AGB 265.700 euro mocht bedragen. Om de gezamenlijke aankoop te kunnen opstarten heeft de POM toen een schattingsverslag aangevraagd bij beëdigd landmeter Richard Dewit (zie bijlage). In dit schattingsverslag werd de venale waarde van het perceel geschat op 615.000 euro. De landmeter voegde aan deze schatting weliswaar volgende belangrijke opmerkingen toe:
Tevens belangrijk om op te merken is dat het goed gekend is bij OVAM als een site waarop een voormalige gasfabriek werd geëxploiteerd. Conform het Bodemdecreet werd een vrijstelling bekomen voor de historische verontreiniging gerelateerd aan de gasfabrieksactiviteiten. Deze vrijstelling is nog steeds van toepassing. Concreet betekent dit dat een toekomstige koper deze vrijstelling van sanering ook bekomt maar dat de sanering zelf nog moet uitgevoerd worden. Deze wordt ambtshalve door Ovam voorzien maar vooralsnog is er geen termijn van uitvoering gekend. Mocht onder omstandigheden de sanering niet ambtshalve worden voorzien, dient de saneringskost bij ontwikkeling te worden geprefinancierd door de eigenaar/ontwikkelaar van het terrein.
Na het bekomen van het schattingsverslag en het besluit van de RvB van het AGB werd in het voorjaar van 2021 getracht om het perceel in der minne aan te kopen van ING die de begunstigde is van de verkoop. Hierbij werd er door de POM een bod uitgebracht van 553.500 euro oftewel 10% onder de geschatte waarde van 615.000 euro. Dit bod werd door ING echter niet aanvaard.
Gelet de openbare verkoop tijdelijk opgeschort was en de verkoop in der minne niet gelukt is, heeft de stad Aarschot bij budgetwijziging beslist om in haar meerjarenplanning alvast 917.000 euro krediet te voorzien voor de aankoop van de Kop van Nieuwland en het terrein van Bexon (MJP104654). Door deze beslissing kan de stad haar voorkooprecht uitoefenen zodra de eigendom opnieuw zou worden verkocht. Voordien was dit niet mogelijk gelet het AGB geen voorkooprechthouder is. Op het goed rusten overigens verschillende rechten van voorkoop. Vooreerst is het Vlaams voorkooprecht voor de NV Vlaamse Waterweg geldig. Vervolgens hebben de stad Aarschot, Interleuven en de POM een voorkooprecht volgens deze rangorde die voortvloeit uit het Provinciaal RUP Bedrijventerrein Aarschot.
Omwille van de krappe timing door de nieuwe openbare verkoop kon er voorafgaandelijk aan deze gemeenteraadsbeslissing geen formeel engagement van de POM voor een gezamenlijke aankoop worden bekomen. Echter kon er wel op 10/11/2012 telefonisch contact gelegd worden met de POM waarbij directeur Erwin Lammens meedeelde dat hij zich niet kan engageren tot een gezamenlijke aankoop omdat dit eerst aan de RvB moet voorgelegd worden. Wel kon hij al meedelen dat de POM nog steeds interesse heeft in een aankoop maar dan wel onder de voorwaarde dat dit voor maximaal ½ van de aankoopsom is en enkel indien men (de stad en de POM) ook het aandeel van Interleuven in de Kop van Nieuwland zou kunnen aankopen.
Bij het uitoefenen van het voorkooprecht zal het verkoopbedrag de geschatte waarde van 615.000 euro niet mogen overschrijden ongeacht men bij een voorkooprecht niet gebonden is aan een schattingsverslag. Zowel de POM als de stad beschouwen echter de geschatte waarde als hoog gelet ook deze schatting ook geen rekening houdt met de last van een bodemsanering en de daarmee gepaard gaande saneringskosten. Deze onzekerheid noopt tot voorzichtigheid bij de prijszetting. Op basis van het schattingsverslag bedraagt de maximale aankoopsom 179,98 euro/m² voor het perceel met de gemeten oppervlakte van 3.417m²(cfr. schattingsverslag).
In het meerjarenplan 2020-2025 van de stad Aarschot is voor de aankoop van gronden van de Kop van Nieuwland en BEXON een krediet voorzien van 917.000 euro, BBC–actie AC000017 ‘2.2.1. We realiseren een aantrekkelijke bedrijfsruimte voor ondernemers en werknemers (industrieterrein)’, raming MJP104654, beleidsveld 0610 'gebiedsontwikkeling'.
Visum ‘aankoop onroerend goed Demerstraat 22 te Aarschot, 2e afdeling, sectie F, nr. 39y’ – maximum 615.000,00 euro
Visum – Component ‘Voorafgaande kredietcontrole’
In het meerjarenplan 2020-2025 is in 2021 een krediet van 917.000,00 euro beschikbaar voor de aankoop van onbebouwde gronden Kop van Nieuwland/Bexon, BBC–actie AC000017 ‘2.2.1. We realiseren een aantrekkelijke bedrijfsruimte voor ondernemers en werknemers’, raming MJP104654 – 22000000 / 610 / Ruimtelijke planning.
Conform het schattingsverslag, zoals opgemaakt door landmeter-expert Richard Dewit, wordt de waarde van het perceel geschat op 615.000,00 euro.
Er is dus voldoende krediet beschikbaar.
Visum – Component ‘ Wetmatigheidscontrole die voorafgaat aan de verbintenis’
Het schattingsverslag, zoals opgemaakt door landmeter-expert Richard Dewit, gaat er van uit dat de nieuwe eigenaar geen saneringskosten meer zal moeten betalen. In de overwegingen wordt gesteld dat OVAM aan de toekomstige koper de vrijstelling van sanering voor de historische verontreiniging gerelateerd aan de gasfabrieksactiviteiten zal verlenen. Onder deze voorwaarde kan het perceel aangekocht worden voor een bedrag van maximum 615.000,00 euro.
Uit het onderzoek van het dossier blijken er geen verder strijdigheden met de wettelijke voorschriften.
Artikel 1.
De gemeenteraad van de stad Aarschot bevestigt dat de aankoop van het goed kadastraal gekend als 24662F0039/00Y000, gelegen te Demerstraat 22, 3200 Aarschot, een toegevoegde waarde kan hebben voor de gehele ontwikkeling van de Kop Van Nieuwland en besluit om haar voorkooprecht uit te oefenen tot het maximale bedrag van 615.000 euro cfr. de geschatte waarde van het goed.
Artikel 2.
De gemeenteraad van de stad Aarschot geeft het college van burgemeester en schepenen het mandaat om de gezamenlijke aankoop met de POM te finaliseren zodat de financiering van de aankoop door zowel de stad als de POM gedragen wordt.
De gemeenteraad duidt de bestuurder aan in de raad van bestuur van Ecowerf, draagt de schepen van afvalbeleid voor als lid van het algemeen comité en draagt een gemeenteraadslid voor als lid van de Algemene Vergadering.
De stad Aarschot heeft de mogelijkheden houdende de oprichting en/of exploitatie van een 2de recyclagepark voor haar grondgebied onderzocht. Gelet de noodzaak tot 2de park werd besloten om facilitair gebruik te maken van het recyclagepark Messelbroek middels horizontale samenwerkingsovereenkomst met EcoWerf. Teneinde de werking te optimaliseren, en gelet de niet exclusiviteit van de huidige Opdrachtnemer Suez tot het voeren van een stedelijk afvalbeleid (Overheidsopdracht tot uiterlijk 31.12.2024) werd onderzocht of het opportuun lijkt om in te treden tot de vennootschap EcoWerf, met beperkte beheersoverdracht voor de exploitatie van het recyclagepark Messelbroek. Er wordt voorgesteld om in te treden in de vennootschap met beperkte beheersoverdracht. Door de intrede in de vennootschap:
Gelet op:
Overwegende:
Modaliteiten voor statutaire toetreding tot EcoWerf
Mogelijkheid tot gebruik van recyclagepark in eerste fase
Om de intrede mogelijk te maken louter voor het gedeelte recyclagepark, rekening houdend met de huidige engagementen, voorziet EcoWerf binnen de mogelijke beheersoverdrachten een specifieke tijdelijke rubriek voor Aarschot m.b.t. het gebruik van het park van Messelbroek.
Van zodra Aarschot vennoot wordt, kan de aanrekening tussen EcoWerf en de stad zonder btw geschieden.
Waardering van de aandelen
Voor de waardering van de aandelen voor een nieuwe vennoot staat in onze statuten als nominale waarde 10,84 euro bepaald (art. 6), evenals de mogelijkheid tot de aanrekening van een inkomgeld. De raad van bestuur heeft beslist om voor de intrede van nieuwe vennoten de waardering op niveau van de nominale waarde te behouden en geen extra inkomgeld toe te passen.
Voor de bepaling van het aantal aandelen zijn de huidige statuten ontoereikend. De intrede op basis van de ingeschreven regeling heeft tot gevolg dat de het aantal aandelen niet in verhouding zal zijn met het aantal aandelen van de andere A-vennoten.
Wij zullen voor de toetreding van nieuwe vennoten onderstaande regeling toepassen, na het doorvoeren van een statutenwijziging.:
Totaal aantal aandelen / totaal aantal inwoners = gemiddelde waarde aandeel EcoWerf
Inwonersaantal gemeente * gemiddelde waarde aandeel = aantal aandelen gemeente
Toegepast op Aarschot wordt dit geraamd op 13.104 aandelen met een totale inbreng van 142.050 euro. Deze cijfers zijn gebaseerd op het meest recente bevolkingscijfer van 1 september 2020 waardoor dit in 2021 nog licht kan afwijken. Een definitieve berekening zal gebaseerd zijn op de meest recente bevolkingscijfers en zal eveneens worden gevalideerd door een externe auditor.
Progressieve intrede
EcoWerf stelt een werkwijze voor waarbij Aarschot direct als volwaardig vennoot toetreedt, doch met een progressieve storting van het kapitaal.
Om toe te treden met tijdelijk enkel het gebruik van de diensten van het recyclagepark, dient het kapitaal, zoals hierboven geraamd op 142.050 euro, voor 1/3 volstort te zijn. Een lager aandeel is niet mogelijk aangezien dit een minimale verplichting is cfr. 451 DLB, hetgeen tot uiting komt in art. 6 van onze statuten. Toegepast op bovenstaand bedrag, dient er een geraamd bedrag van 47.350 euro volstort te zijn bij intrede.
Indien Aarschot vanaf 1/1/2025 bijkomende diensten wil afnemen van EcoWerf, dient het volledig kapitaal volstort te zijn. Dit kan eenmalig op dat moment of kan progressief worden opgebouwd gedurende de periode 2022 – 2024 volgens onderstaande tabel:* [...].
*Zie bijlage aan onderhavig besluit. Deze tabel is louter indicatief, en dient gelezen als: De stad Aarschot heeft een inwonersaantal van 30.260 (ref.), en telt bijgevolg 14.475,23 aandelen met een totale waarde van € 156.927,09. Hiervan dient 1/3de bij de toetreding volstort te zijn. De volstorting van de overige 2/3de zal gelijkmatig verdeeld worden over de jaren 2022, 2023 en 2024 zodat eind 2024 het aandeel volledig volstort zal zijn.
Overwegende:
Intrede in de vennootschap
Overwegende dat een intrede in EcoWerf een te plaatsen kapitaal vraagt: Het aantal aandelen bij een toetreding van de stad Aarschot wordt conform de statuten van EcoWerf als volgt berekend:
Overwegende dat voor de waardering van de aandelen de nominale waarde vastgelegd is op 10,84 euro (cfr. art. 6 van de statuten van 23.06.2021);
Overwegende:
Beperkte beheersoverdracht
Overwegende dat er sinds de oprichting van EcoWerf wordt gewerkt met een aanstiplijst van activiteiten waarvoor beheersoverdracht mogelijk is. Als de stad Aarschot een beperkte beheersoverdracht doet voor een bepaalde activiteit wil dit zeggen dat:
Overwegende dat het opportuun lijkt te kiezen voor een beheersoverdracht voor het tijdelijk gebruik van het recyclagepark te Messelbroek met de bijhorende verwerking en transporten van de fracties (99.1 en 99.2). De motivering hiervoor is hierboven uiteengezet.
Clustervorming en vertegenwoordiging
Overwegende:
Voortijdige uittreding
Overwegende de juridische nota d.d. 15.10.2021 van GD&A Advocaten, ref. RE-21-12761, houdende de toetreding van de stad Aarschot tot Ecowerf: Gewijzigde wetgeving omtrent uittreding uit opdrachthoudende verenigingen, als in bijlage, waarin gesteld dat (2.2):
Geplande regiovorming: (beperkte) mogelijkheid tot voortijdige uittreding ingevoerd
3. In het kader van de geplande regiovorming dienen alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (zowel bestaande als nieuwe) op termijn plaats te vinden binnen de nieuwe afgebakende regio’s.
(Mede) ten gevolge hiervan werd het kader voor intergemeentelijke samenwerking, met name het DLB, inclusief de uittredingsmogelijkheden voor de leden geëvalueerd.
Inmiddels verscheen het decreet dat diverse decreten wijzigt met het oog op het versterken en moderniseren van de lokale democratie. Dit decreet wijzigt het eerdere artikel 422 DLB, dat in werking trad op 14 augustus 2021.
Er wordt voorzien in een (beperkte) voortijdige uittredingsmogelijkheid voor de deelnemers van een opdrachthoudende (of dienstverlenende) vereniging tijdens de duur van deze opdrachthoudende (of dienstverlenende) vereniging.
Dergelijke beslissing tot uittreding van een deelnemer is evenwel alleen mogelijk is wanneer drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten vóór de algemene vergadering waarop over de uittreding wordt beslist, daarmee instemt. Voor deze beslissing is een drie vierde meerderheid van het aantal stemmen vereist van het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen en van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten in de algemene vergadering
Opgemerkt dient te worden dat de deelnemer die uittreedt, de schade die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers dient te vergoeden.
Indien de stad Aarschot zou toetreden tot EcoWerf, kan zij dus uittreden uit EcoWerf hetzij door kenbaar te maken niet te willen verlengen na afloop van de duurtijd van 18 jaar (te tellen vanaf 15 december 2021) (art. 423 DLB),* hetzij door tijdens de duur van EcoWerf (voortijdig) uit te treden mits het bekomen van instemming van drie vierde van de deelnemende gemeenten van EcoWerf en het vergoeden van de schade die de uittreding van de stad Aarschot berokkent aan EcoWerf en aan de andere deelnemers (art. 422 DLB).
Het lijkt niet uitgesloten om dienaangaande voorafgaandelijke afspraken (meer bepaald stem- en financiële afspraken) te maken met de andere deelnemers van EcoWerf. Uiteraard geldt dit voor zover de andere deelnemers van EcoWerf hiertoe bereid zijn.
* Aanvulling: de duurtijd van 18 jaar begint te lopen vanaf de datum van toetreding. Indien de stad Aarschot vanaf 1 januari 2022 intreedt in Ecowerf(zie hieronder), dan begint de duurtijd van 18 jaar te lopen vanaf 1 januari 2022.
Overwegende:
Overwegende:
Overwegende dat de kosten houdende intrede in EcoWerf volgende zijn:
Overwegende dat de volgende kredieten ingeschreven werden in de meerjarenbegroting 2021-2024 onder:
Geheime stemming voor de aanstelling mevrouw Cindy Symons als lid van de Algemene Vergadering
Met 28 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Geheime stemming voor de aanstelling van de schepen van afvalbeleid als lid van het algemeen comité
Met 28 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Aanstelling mevrouw Cindy Symons als lid van de Algemene Vergadering
Met 28 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Aanstelling van de schepen van afvalbeleid als lid van het algemeen comité
Met 28 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
Met ingang vanaf 1 januari 2022 wordt toegetreden tot EcoWerf, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van EcoWerf én volgens het toetredingsdossier waaronder de uitgebreide visienota dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Artikel 2
Artikel 3
§1. De toetreding en beheersoverdracht betreft het tijdelijk gebruik van het recyclagepark te Messelbroek met de bijhorende verwerking en transporten van de fracties (99.1 en 99.2).
§2. De gemeenteraad beslist om deze beheersoverdracht te laten ingaan vanaf de toetreding tot EcoWerf op 1 januari 2022.
Artikel 4
Drh. Rudi Beeken, burgemeester van Tielt-Winge en voorzitter/bestuurder van EcoWerf, wordt voorgedragen als bestuurder in de raad van bestuur van EcoWerf namens Aarschot in kader van de cluster Tielt-Winge/Bekkevoort.
Artikel 5
De schepen van afvalbeleid wordt voorgedragen als lid van het algemeen comité.
Artikel 6
Mevr. Cindy Symons, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als lid van de Algemene Vergadering.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, alsook EcoWerf in kennis te stellen van deze beslissing.
De raad stelt de vervangende feestdagen voor het gemeentepersoneel vast voor de feestdagen die in het jaar 2022 samenvallen met een zaterdag of een zondag.
Artikel 303 van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement dat van toepassing is op het gemeentepersoneel stelt dat de raad jaarlijks bepaalt op welke wijze feestdagen, die samenvallen met een zaterdag of een zondag of in voorkomend geval, een normale inactiviteitsdag voor een voltijds werkend personeelslid krachtens de arbeidstijdregeling die op hem van toepassing is, gecompenseerd worden. De raad heeft hierbij de volgende mogelijkheden:
De raad neemt deze beslissing zo mogelijk uiterlijk op 15 december van het voorafgaande jaar.
Er zijn in 2022 vier feestdagen die op een zaterdag of een zondag vallen:
In dit verband wordt voorgesteld om onderstaande vervangende feestdagen voor het gemeentepersoneel vast te leggen voor de feestdagen die in het jaar 2022 samenvallen met een zaterdag of een zondag:
FEESTDAGEN die op een zaterdag of zondag vallen |
VERVANGENDE FEESTDAGEN |
zaterdag 1 januari 2022 |
vrijdag 22 juli 2022 |
zondag 2 januari 2022 |
maandag 31 oktober 2022 |
zondag 1 mei 2022 |
vrijdag 23 december 2022 |
zondag 25 december 2022 |
vrijdag 30 december 2022 |
Dit voorstel werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17.09.2021 en voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties bij mailbericht dd. 10.11.2021 middels toepassing van de schriftelijke procedure rekening houdend met de huidige coronamaatregelen en -richtlijnen.
Aan de gemeenteraad wordt dan ook voorgesteld om in te stemmen met het voorstel tot vaststelling van voormelde vervangende feestdagen voor het gemeentepersoneel voor de feestdagen die in het jaar 2022 samenvallen met een zaterdag of een zondag.
Artikel 303 van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement dat van toepassing is op het gemeentepersoneel stelt dat de raad jaarlijks bepaalt op welke wijze feestdagen, die samenvallen met een zaterdag of een zondag of in voorkomend geval, een normale inactiviteitsdag voor een voltijds werkend personeelslid krachtens de arbeidstijdregeling die op hem van toepassing is, gecompenseerd worden. De raad heeft hierbij de volgende mogelijkheden:
De raad neemt deze beslissing zo mogelijk uiterlijk op 15 december van het voorafgaande jaar.
Er zijn in 2022 vier feestdagen die op een zaterdag of een zondag vallen:
In dit verband wordt voorgesteld om onderstaande vervangende feestdagen voor het gemeentepersoneel vast te leggen voor de feestdagen die in het jaar 2022 samenvallen met een zaterdag of een zondag:
FEESTDAGEN die op een zaterdag of zondag vallen |
VERVANGENDE FEESTDAGEN |
zaterdag 1 januari 2022 |
vrijdag 22 juli 2022 |
zondag 2 januari 2022 |
maandag 31 oktober 2022 |
zondag 1 mei 2022 |
vrijdag 23 december 2022 |
zondag 25 december 2022 |
vrijdag 30 december 2022 |
Dit voorstel werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17.09.2021 en voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties bij mailbericht dd. 10.11.2021 middels toepassing van de schriftelijke procedure rekening houdend met de huidige coronamaatregelen en -richtlijnen.
Aan de gemeenteraad wordt dan ook voorgesteld om in te stemmen met het voorstel tot vaststelling van voormelde vervangende feestdagen voor het gemeentepersoneel voor de feestdagen die in het jaar 2022 samenvallen met een zaterdag of een zondag.
Artikel 1
De vervangende feestdagen voor het gemeentepersoneel voor de feestdagen die in het jaar 2022 samenvallen met een zaterdag of een zondag worden vastgesteld als volgt:
feestdagen die op een zaterdag of een zondag vallen |
vervangende feestdagen |
zaterdag 1 januari 2022 | vrijdag 22 juli 2022 |
zondag 2 januari 2022 | maandag 31 oktober 2022 |
zondag 1 mei 2022 | vrijdag 23 december 2022 |
zondag 25 december 2022 | vrijdag 30 december 2022 |
Artikel 2
Dit besluit wordt ter kennis gebracht van het gemeentepersoneel
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van de GSD (Gemeenschappelijke Sociale Dienst) van 08.09.2021 houdende de gunning van de overheidsopdracht inzake de collectieve hospitalisatieverzekering van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten (PPO) na de openbare aanbestedingsprocedure van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst waarbij de stad Aarschot zich heeft aangesloten, aan Ethias in samenwerking met MedExel voor de periode 2022-2025.
Het gemeenteraadsbesluit van 11.03.2021 houdende de collectieve hospitalisatieverzekering bestendigde en bekrachtigde de verdere aansluiting van de stad Aarschot bij de kaderovereenkomst van de FPD-GSD (Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst) en keurde tevens de deelname van de stad Aarschot aan de overheidsopdracht 2022-2025 inzake het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst ten voordele van de provinciale en plaatselijke besturen met ingang van 1 januari 2022 voor de duur van 4 jaar goed. De gunningswijze omvatte een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 met gebruik van een basispolis en vaststelling van de prijs als gunningscriterium. Het engagement van de deelnemende besturen, waaronder de stad Aarschot, behelst de ganse looptijd van het contract. Bijgevoegd gaat het schrijven van de Gemeenschappelijk Sociale Dienst van 08.09.2021 houdende de gunning van de overheidsopdracht inzake collectieve hospitalisatieverzekering aan Ethias, in partnerschap met MedExel. De nieuwe polis met inbegrip van de premiebedragen alsook het overzicht van de belangrijkste wijzigingen in vergelijking met de huidige polis zijn eveneens toegevoegd als bijlage. De nodige formaliteiten worden verricht met het oog op de verdere administratieve uitwerking en opvolging van het dossier terzake, conform de toepasselijke bepalingen voorzien in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel.
Aan de gemeenteraad wordt dan ook voorgesteld om hiervan kennis te nemen en mee in te stemmen.
Gelet op
Het gemeenteraadsbesluit van 11.03.2021 houdende de collectieve hospitalisatieverzekering bestendigde en bekrachtigde de verdere aansluiting van de stad Aarschot bij de kaderovereenkomst van de FPD-GSD (Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst) en keurde tevens de deelname van de stad Aarschot aan de overheidsopdracht 2022-2025 inzake het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst ten voordele van de provinciale en plaatselijke besturen met ingang van 1 januari 2022 voor de duur van 4 jaar goed. De gunningswijze omvatte een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 met gebruik van een basispolis en vaststelling van de prijs als gunningscriterium. Het engagement van de deelnemende besturen, waaronder de stad Aarschot, omhelst de ganse looptijd van het contract. Bijgevoegd gaat het schrijven van de Gemeenschappelijk Sociale Dienst van 08.09.2021 houdende de gunning van de overheidsopdracht inzake collectieve hospitalisatieverzekering aan Ethias, in partnerschap met MedExel. De nieuwe polis met inbegrip van de premiebedragen alsook het overzicht van de belangrijkste wijzigingen in vergelijking met de huidige polis zijn eveneens toegevoegd als bijlage. De nodige formaliteiten worden verricht met het oog op de verdere administratieve uitwerking en opvolging van het dossier terzake, conform de toepasselijke bepalingen voorzien in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel.
De opdracht wordt gefinancierd middels de kredieten voorzien in de meerjarenplanning op ramingnummer MJP100672 - Hospitalisatieverzekering.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van bijgevoegd schrijven van de GSD (Gemeenschappelijke Sociale Dienst) van 08.09.2021 houdende de gunning van de overheidsopdracht inzake de collectieve hospitalisatieverzekering van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten (PPO) na de openbare aanbestedingsprocedure van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst waarbij de stad Aarschot zich heeft aangesloten, aan Ethias in samenwerking met MedExel voor de periode 2022-2025.
Artikel 2
Ethias [in partnerschap met MedExel] staat in voor de collectieve hospitalisatieverzekering met ingang van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 en is verplicht om de lopende dossiers, verzekerd op basis van de huidige collectieve polis, over te nemen en de continuïteit van de waarborgen te verzekeren waarvan de hoofdverzekerden en de nevenverzekerden genieten ten gevolge van een hospitalisatie, een aandoening of een ziekte die gedekt is op basis van de huidige collectieve polis (in voege vóór 1 januari 2022).
Artikel 3
De nieuwe polis met inbegrip van de premiebedragen alsook het overzicht van de belangrijkste wijzigingen in vergelijking met de huidige polis zijn opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Artikel 4
De nodige formaliteiten worden verricht met het oog op de verdere administratieve uitwerking en opvolging van het dossier terzake, conform de toepasselijke bepalingen voorzien in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel.
De gemeenteraad neemt kennis van de vakantieregeling schooljaar 2021-2022 voor de Hagelandse Academie voor Beeldende Kunst.
De vakantieregeling dient te worden opgemaakt rekening houdende met de officiële verlofdagen en de vastliggende vakantieperiodes.
In het deeltijds kunstonderwijs mogen twee facultatieve verlofdagen genomen worden. Er werd gekozen voor vrijdag 26 en zaterdag 27 mei 2022 van het hemelvaartweekend.
De vakantieregeling dient te worden opgemaakt rekening houdende met de officiële verlofdagen en de vastliggende vakantieperiodes.
In het deeltijds kunstonderwijs mogen twee facultatieve verlofdagen genomen worden. Er werd gekozen voor vrijdag 26 en zaterdag 27 mei 2022 van het hemelvaartweekend.
Het voorstel voor de vakantieregeling werd goedgekeurd door het bijzonder overlegcomité op 27.10.2021.
Enig artikel
Onderstaande vakantieregeling voor het schooljaar 2021-2022 voor de Hagelandse Academie, Kortakker 2 te 3202 Rillaar wordt goedgekeurd.
Hervatting van de lessen op woensdag 1 september 2021
Vrije dagen van het 1e trimester :
Vrije dagen van het 2e trimester :
Vrije dagen van het 3e trimester :
Zomervakantie :
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aankoop van twee percelen grond gelegen langs de Motte (tussen Oudenbos en Tieltseweg te 3202 Aarschot), Aarschot, 5e afdeling sectie E nrs. 113/e2 en 145/d tegen de schattingsprijs van 1.800 euro.
Twee percelen grond gelegen langs de Motte (tussen Oudenbos en Tieltseweg te 3202 Aarschot), Aarschot, 5e afdeling sectie E nrs. 113/e2 en 145/d met een totale oppervlakte van 71a 11ca kunnen een meerwaarde betekenen voor het realiseren van een trage verbinding of het creëren van extra ruimte voor waterbuffering. Vandaar is het wenselijk om voornoemde percelen aan te kopen.
Aan landmeter-expert, Carl Buyckx, werd de opdracht gegeven om een schattingsverslag op te maken. De waarde van de twee percelen werd geschat op 1.800 euro.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om principieel akkoord te gaan met de aankoop van voornoemde percelen tegen de schattingsprijs.
Twee percelen grond gelegen langs de Motte (tussen Oudenbos en Tieltseweg te 3202 Aarschot), Aarschot, 5e afdeling sectie E nrs. 113/e2 en 145/d met een totale oppervlakte van 71a 11ca kunnen een meerwaarde betekenen voor het realiseren van een trage verbinding of het creëren van extra ruimte voor waterbuffering. Vandaar is het wenselijk om voornoemde percelen aan te kopen.
Aan landmeter-expert, Carl Buyckx, werd de opdracht gegeven om een schattingsverslag op te maken. De waarde van de twee percelen werd geschat op 1.800 euro.
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord met de aankoop van voornoemde percelen tegen de schattingsprijs.
Visum financieel directeur over de aankoop onroerend goed langs Motte (tussen Oudenbos en Tieltseweg te 3202 Aarschot), 5e afdeling, sectie E, nrs. 113e2 en 145d ’ – 1.800,00 euro
Visum – Component ‘Voorafgaande kredietcontrole’
In het meerjarenplan 2020-2025 is in 2021 een krediet van 27.200,00 euro beschikbaar voor de aankoop van onbebouwde gronden, BBC–actie AC000094 ‘9.3.1. We onderhouden en beheren het stadspatrimonium’, raming MJP104703 – 22000000 / 600 / Ruimtelijke planning/ onbebouwde terreinen - gemeenschapsgoederen.
Conform het schattingsverslag, zoals opgemaakt door Hosbur bvba, wordt de waarde van het perceel geschat op 1.800,00 euro.
Er is dus voldoende krediet beschikbaar.
Visum – Component ‘ Wetmatigheidscontrole die voorafgaat aan de verbintenis’
Uit het onderzoek van het dossier blijken er geen strijdigheden met de wettelijke voorschriften.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aankoop van twee percelen grond gelegen langs de Motte (tussen Oudenbos en Tieltseweg te 3202 Aarschot), Aarschot, 5e afdeling sectie E nrs. 113/e2 en 145/d tegen de schattingsprijs van 1.800 euro.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aankoop van het perceel grond gelegen stad Aarschot, 3e afdeling Langdorp 1ste afdeling, sectie C nr. 564A (met een oppervlakte van 02a06ca) tegen de schattingsprijs.
In functie van de aanleg van de fietssnelweg Aarschot-Testelt is het aangewezen om het perceel, gelegen stad Aarschot, 3e afdeling Langdorp 1ste afdeling, sectie C nr. 564A aan te kopen.
De normale verkoopwaarde van het voornoemd perceel wordt geraamd op 4.120 euro.
Gelet op
De normale verkoopwaarde van het perceel, gelegen stad Aarschot, 3e afdeling Langdorp 1ste afdeling, sectie C nr. 564A met een oppervlakte van 02a06ca, wordt geraamd op 4.120 euro.
Het is wenselijk om voormeld onroerend goed aan te kopen.
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord met de aankoop van bovenvermeld perceel tegen de schattingsprijs.
Visum financieel directeur over de aankoop onroerend goed Weegstraat, 1e afdeling, sectie C, nr. 564a’ – 4.120,00 euro
Visum – Component ‘Voorafgaande kredietcontrole’
In het meerjarenplan 2020-2025 is in 2021 een krediet van 27.200,00 euro beschikbaar voor de aankoop van onbebouwde gronden, BBC–actie AC000094 ‘9.3.1. We onderhouden en beheren het stadspatrimonium’, raming MJP104703 – 22000000 / 600 / Ruimtelijke planning/ onbebouwde terreinen - gemeenschapsgoederen.
Conform het schattingsverslag, zoals opgemaakt door Hosbur bvba, wordt de waarde van het perceel geschat op 4.120,00 euro.
Er is dus voldoende krediet beschikbaar.
Visum – Component ‘ Wetmatigheidscontrole die voorafgaat aan de verbintenis’
Uit het onderzoek van het dossier blijken er geen strijdigheden met de wettelijke voorschriften.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aankoop van het perceel grond gelegen stad Aarschot, 3e afdeling Langdorp 1ste afdeling, sectie C nr. 564A (met een oppervlakte van 02a06ca) tegen de schattingsprijs van 4.120 euro.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte houdende de erfpacht van de gebouwen van de school de Knipoog aan het Gemeenschapsonderwijs.
Op 14.05.2020 keurde de gemeenteraad de overheveling van het stedelijk onderwijs (GBS De Knipoog, SIMA, SIBA) naar het gemeenschapsonderwijs m.i.v. 1 september 2020 goed alsook het overnameprotocol.
Artikel 6.3.2. van het overnameprotocol bepaalt i.v.m. de Knipoog in Rillaar wat volgt:
Het domein is gelegen aan de Diestsesteenweg (d.i. de hoofdingang met een parking voor het personeel) en aan de Schoonderbeukenweg (ingang voor o.a. de fietsers) te Rillaar. Het domein omvat 1 parking en 11 gebouwen (waaronder 2 overdekte fietsenstallingen). Op het domein staat ook een bushokje (geen gebouwnummer).
Het domein (kadastrale identificatie: capakey 24092E0073/00P011 en 24092E0073/00V010) wordt door de stad in zijn geheel in een erfpacht overgedragen aan het GO! voor een symbolische euro per jaar en voor een periode van 99 jaar (op voorwaarde dat er onderwijsactiviteiten blijven plaatsvinden).
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het ontwerp van erfpachtakte goed te keuren.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 14.05.2020 waarbij de overheveling van het stedelijk onderwijs (GBS De Knipoog, SIMA, SIBA) naar het gemeenschapsonderwijs m.i.v. 1 september 2020 werd goedgekeurd alsook het overnameprotocol.
Artikel 6.3.2. van het overnameprotocol bepaalt i.v.m. de Knipoog in Rillaar wat volgt:
Het domein is gelegen aan de Diestsesteenweg (d.i. de hoofdingang met een parking voor het personeel) en aan de Schoonderbeukenweg (ingang voor o.a. de fietsers) te Rillaar. Het domein omvat 1 parking en 11 gebouwen (waaronder 2 overdekte fietsenstallingen). Op het domein staat ook een bushokje (geen gebouwnummer).
Het domein (kadastrale identificatie: capakey 24092E0073/00P011 en 24092E0073/00V010) wordt door de stad in zijn geheel in een erfpacht overgedragen aan het GO! voor een symbolische euro per jaar en voor een periode van 99 jaar (op voorwaarde dat er onderwijsactiviteiten blijven plaatsvinden).
Gelet op de ontwerpakte, opgesteld door mevrouw Elke Pukas, Vlaamse commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties met tussenkomst van notaris Koen Boogaerts.
De ontwerpakte gaat als bijlage.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte, zoals opgemaakt door mevrouw Elke Pukas, Vlaamse commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties met tussenkomst van notaris Koen Boogaerts, houdende de erfpacht aan het Gemeenschapsonderwijs van
Artikel 2
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester (of hun afgevaardigden).
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere dossiervorming.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS op 14.12.2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
TMVS dv organiseert op 16.12.2021 een buitengewone algemene vergadering.
Stad Aarschot wordt bij aangetekend schrijven en e-mail ontvangen op 01.10.2021 uitgenodigd voor deelname aan deze buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 16.12.2021 om 14.30 uur, met volgende agenda:
Gelet op
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14.12.2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Artikel 2
De gemeenteraad draagt aangeduide vertegenwoordiger, dhr. Stef Van Calster of de plaatsvervangend vertegenwoordiger dhr. Kurt Lemmens op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14.12.2021, te onderschrijven en het stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal:
overgemaakt worden.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Interleuven op 15 december 2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Bij brief van 13 oktober 2021 wordt de stad uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Interleuven op 15 december 2021 met volgende agendapunten:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 16.06.2021
3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2022
4. Begroting 2022
5. Vervanging leden raad van bestuur
6. Diversen
Bij beslissing van de gemeenteraad van 09.05.2019 werden raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aangesteld om de stad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald dient te worden.
Gelet op
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 16.06.2021
3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2022
4. Begroting 2022
5. Vervanging leden raad van bestuur
6. Diversen
Overwegende dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering herhaald dient te worden.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de buitengewone algemene vergadering van Interleuven op 15 december 2021 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Artikel 2
Raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Interleuven op 15 december 2021.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven.
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijkse syntheseverslag 2021 van Iverlek.
Conform de decretale bepalingen, brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad twee keer per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Aan de bestuurders wordt daarom een syntheseverslag overgemaakt.
Het bedoelde document gaat als bijlage.
Het halfjaarlijks syntheseverslag van de opdrachthoudende vereniging Iverlek waarbij een terugblik op het 1ste semester van 2021 wordt weergegeven, wordt voor kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijkse syntheseverslag 2020 van Iverlek.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de gewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IGS Hofheide op 15 december 2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
De opdrachthoudende vereniging IGS Hofheide organiseert op 15 december 2021 om 20.00 uur een buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden in het crematorium Hofheide met volgende agendapunten:
De gemeenteraad in vergadering van 14.03.2019 stelde raadslid Cindy Symons en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IGS Hofheide.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op
De gemeenteraad in vergadering van 14.03.2019 stelde raadslid Cindy Symons en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IGS Hofheide.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide" op 15 december 2021 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide", p/a Jennekensstraat 5, 3221 Nieuwrode en aan de gemeentelijke vertegenwoordiger.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 17.12.2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
IGO div organiseert op 17.12.2021 om 17u45 een algemene vergadering met volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag 25.06.2020
2. Goedkeuring begroting 2022 (documenten 1 en 2)
3. Goedkeuring jaarprogramma 2022 (document 3)
4. Varia
De gemeenteraad in vergadering van 14.03.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van IGO en dit voor de duur van de legislatuur.
Gelet op
1. Goedkeuring verslag 25.06.2020
2. Goedkeuring begroting 2022 (documenten 1 en 2)
3. Goedkeuring jaarprogramma 2022 (document 3)
4. Varia
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 17.12.2021 goed.
Artikel 2
Raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck worden aangeduid als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze algemene vergadering van IGO div te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van cvba Cnuz op 06.12.2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
De Raad van Bestuur van 19.10.2021 heeft beslist tot bijeenroeping van een buitengewone algemene vergadering, om het traject naar de ene woonactor "de woonmaatschappij", zoals opgelegd door de Vlaamse Regering, te bespreken en voor te bereiden.
De buitengewone algemene vergadering zal plaatsvinden op maandag 6.12.2021 om 20 uur in het Sociaal huis te Tienen, Kabbeekvest 110.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
De Raad van Bestuur van 19.10.2021 heeft beslist tot bijeenroeping van een buitengewone algemene vergadering, om het traject naar de ene woonactor "de woonmaatschappij", zoals opgelegd door de Vlaamse Regering, te bespreken en voor te bereiden.
De buitengewone algemene vergadering zal plaatsvinden op:
maandag 6.12.2021 om 20 uur: Sociaal huis, Kabbeekvest 110, 3300 Tienen
De aandeelhouders en bestuurders van de vennootschap worden hierbij uitgenodigd om deze buitengewone algemene vergadering van de vennootschap bij te wonen, die zal beraadslagen en beslissen over volgende agenda:
1. Vernietiging van de aandelen van een vennoot
2. Bespreking brief ‘De Woonmaatschappij’
3. Visie Raad van Bestuur
4. Principebeslissing toekomsttraject Woonmaatschappij voor Cnuz en mandatering aan de Raad van Bestuur om dit traject verder uit te werken
De algemene vergadering kan slechts geldig beraadslagen als minimaal de helft van de aandelen aanwezig of vertegenwoordigd is. Mocht u als private aandeelhouder om de één of andere reden verhinderd zijn, vragen wij u vriendelijk om de bijgevoegde volmacht in te vullen, te ondertekenen en ons uiterlijk op woensdag 1.12.2021 terug te bezorgen. Dit kan via schrijven of via e-mail naar info@cnuz.be.
Om praktische redenen vragen wij u eveneens uw aanwezigheid vóór woensdag 1 december te bevestigen. Dit kan telefonisch (016 82 27 27) of per e-mail naar info@cnuz.be .
De gemeenteraad in vergadering van 25.04.2019 stelde de heer Guy Van den Broeck aan als volmachtdrager van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van de cvba Cnuz op 06.12.2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan voormelde agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van cvba Cnuz op 06.12.2021.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de heer Guy Van den Broeck op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van cvba Cnuz op 06.12.201 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Aan de agenda wordt volgend punt bij hoogdringendheid toegevoegd:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd volgend punt toe te voegen aan de agenda:
Het verzoek van de voorzitter om volgend punt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda:
Enig artikel
Aan de agenda wordt volgend punt bij hoogdringendheid toegevoegd:
De gemeenteraad bekrachtigt het bijgaande besluit van de burgemeester van 29.10.2021 houdende verplichte toepassing van het Covid Save Ticket voor publiek toegankelijke indoorevenementen.
Het besluit van de burgemeester van 29.10.2021 houdende verplichte toepassing van het Covid Save Ticket voor publiek toegankelijke indoorevenementen wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het besluit van de burgemeester van 29.10.2021 houdende verplichte toepassing van het Covid Save Ticket voor publiek toegankelijke indoorevenementen wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt het bijgaande besluit van de burgemeester van 29.10.2021 houdende verplichte toepassing van het Covid Save Ticket voor publiek toegankelijke indoorevenementen.
Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Petra Vanlommel
Heel wat mensen wonen in Aarschot in een huis zonder garage of voortuin. In Aarschot centrum maar ook in de dorpskern van Rillaar zijn er behoorlijk wat huizen waarvan de voordeur rechtstreeks op een (vaak nogal smalle) stoep uitkomt.
Denk maar aan de Leuvensestraat, Statiestraat, Albertlaan, Tiensestraat, Braekepoort, Nieuwstraat, Amerstraat, het stadscentrum, …
Waar moet je dan met je fiets naartoe?
Wie een auto heeft kan die (met of zonder bewonerskaart) vaak wel kwijt op een parkeerplaats in de straat. Maar de fiets? Die moet de trap worden opgehesen, de gang worden ingesleurd, of blijft soms op een vervelende plaats op de stoep staan. Want in de meeste van deze straten is er eigenlijk helemaal geen fietsenstalling voorzien…
Als we meer mensen op de fiets willen krijgen zullen we ook moeten zorgen dat er plaats is om de fiets te stallen in de buurt van hun woning. Hoewel ook belangrijk gaat dit voorstel dus niet expliciet over fietsenstallingen in de buurt van winkels of openbare gebouwen.
Met Groen willen we graag voorstellen om fietsenstallingen te voorzien in de woon-straten waar er nu een nood aan is. Dat kan gaan van eenvoudige nietjes waartegen buurtbewoners hun fiets kunnen binden, maar het kan ook met meer comfort. Denk bijvoorbeeld aan een afdakje dat de fietsen droog houdt en er zo voor zorgt dat fietsen minder snel verslijten? Of misschien kan zelfs, naar analogie met de parkeerbewonerskaart, een fietsbewonerskaart uitgewerkt worden die toegang geeft tot veilig afgesloten fietsboxen? In het fietsbeleidsplan dat door deze gemeenteraad werd goedgekeurd zijn deze mogelijkheden bovendien reeds opgenomen. Voor zover wij weten werd dit echter in een typische woonstraat nog nergens uitgevoerd.
Klassiek worden fietsenstalling geplaatst op de stoep, waardoor deze soms ook hinderlijk zijn voor voetgangers. We willen in aansluiting bij dit voorstel ook een oproep doen om de stoep hierbij zoveel mogelijk te sparen. We denken dat het in veel van deze straten ook mogelijk is om een stukje van de rijweg of een autoparkeerplaats om te vormen tot fietsenstalling. Op die manier blijft alles ook aangenaam voor andere trage weggebruikers.
We denken dat het een taak is van de stad om fietsenstallingen te voorzien in deze straten en dat hiervoor best een pro-actief beleid wordt gevoerd, in samenspraak met de buurtbewoners.
Voorstel van besluit:
Artikel 1
De stad onderzoekt in welke woonstraten er nood is aan extra fietsenstallingen op openbaar domein.
Artikel 2
In samenspraak met de buurtbewoners werkt de stad de meest ideale oplossing uit voor stalling van fietsen van bewoners in deze straten.
Artikel 3
De stad voert de nodige en nuttige projecten uit en voorziet hiervoor de budgetten
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Thomas Salaets
Op een aantal kruispunten met verkeerslichten op het Aarschots grondgebied zijn nog te veel conflicten tussen voetgangers, fietsers, automobilisten en vrachtwagens. Een fietser steekt over omdat hij groen heeft, een automobilist die ook groen heeft, slaat af naar de straat waar de fietser net oversteekt. Voetgangers en fietsers hebben groen en denken dat het veilig is om over te steken. Maar dit is een vals gevoel van veiligheid. Voetgangers en fietsers moeten altijd aandacht hebben voor afslaand verkeer, ook al stoppen deze. Conflicten leiden tot gevaarlijke situaties, frustraties, verbale agressie, bijna-aanrijdingen en spijtig genoeg tot effectieve aanrijdingen. Effectieve aanrijdingen worden veelal niet gemeld waardoor het probleem
onderbelicht blijft. Ook bijna-aanrijdingen omdat voetgangers, fietsers en auto’s op hetzelfde moment langsheen eenzelfde punt passeren, mag men niet wegzetten als ‘bijna is niet en dus niet erg’. Bijna-aanrijdingen worden al helemaal niet gemeld.
Deze conflicten die ingebouwd zitten in het systeem (!), zorgen voor een gevoel van verkeersonveiligheid bij voetgangers en fietsers en voor effectieve verkeersonveiligheid voor iedereen op het kruispunt.
Bovendien worden fietsers en voetgangers verplicht om in 2 bewegingen af te slaan terwijl de rest van het verkeer in 1 beweging mag afslaan. Dit leidt ook tot frustraties.
Daarom stelt Groen Aarschot een ‘vierkant groen’1 voor op de kruispunten ‘Gilsonplein’ (Leuvensesteenweg N19 en N223), ‘Kreatos’ (Langdorpsesteenweg en Gijmelsesteenweg), kruispunt Rillaarsebaan en N223, ‘Bekaf’ (R25 en Bekaflaan).
Groen Aarschot ontving meerdere noodkreten naar meer verkeersveiligheid op deze kruispunten.
Sowieso past deze ingreep perfect in het engagement van de stad dat onlangs het SAVE-charter tekende om onveilige verkeerssituaties aan te pakken. We zijn ervan overtuigd dat dit, in samenwerking met onze partners Agentschap Wegen en Verkeer en politie Aarschot een haalbare kaart is.
Vraag
Groen Aarschot vraagt dat de Stad, in overleg en in samenwerking met politie Aarschot en het Agentschap Wegen en Verkeer nagaat waar ‘vierkant groen’ toegepast kan worden op de kruispunten op het grondgebied van groot-Aarschot en deze realiseert.
1 https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/243-art61
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dries Van Horebeek
We hebben deze zomer verschillende jonge en soms wat meer ervaren koppels kunnen laten genieten van een burgerlijke trouw op de buitenlocatie in het stadspark.
Familie, vrienden en getuigen kunnen plaatsnemen onder de kiosk. Zeker afgelopen periode was dit een absolute meerwaarde en voor de meeste, een steevast mooie herinnering.
Ik stel jammer genoeg vast dat we soms een onderscheid maken.
Mensen met een verminderde mobiliteit (bv. rolstoel) kunnen niet mee plaats nemen bij hun familie. En worden letterlijk aan de kant gezet. Dit lijkt met niet ok.
Zou het college (i.s.m. de technische dienst) hier kunnen kijken naar een mogelijke oplossing tegen de volgende lente?
Zo kunnen de koppels en hun omgeving genieten van een mooi moment en stellen we ook Aarschot in het daglicht als een toegankelijke, zorgzame stad.
Want zijn we niet allemaal Aarschot?
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 14.10.2021
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 14.10.2021 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 14.10.2021 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.