De stad Aarschot wil kinderen en jongeren stimuleren om te voet of met de fiets naar school te gaan aan de hand van een beloningssysteem.
Leerlingen kunnen virtuele munten verzamelen die ze bij de lokale handelaars kunnen spenderen.
Om de virtuele munten correct toe te kennen aan de leerlingen wordt aan de gemeenteraad dit reglement voorgelegd, waarin de fietsbeloning wordt bepaald.
De stad Aarschot wil kinderen en jongeren stimuleren om te voet of met de fiets naar school te gaan aan de hand van een beloningssysteem.
Leerlingen kunnen daarbij virtuele munten verzamelen, die ze bij de lokale handen kunnen spenderen.
Om deze virtuele munten correct en transparant toe te kennen aan de leerlingen wordt aan de gemeenteraad dit reglement voorgelegd, waarin de fietsbeloning wordt bepaald.
Elke deelnemende leerling ontvangt een tag, die de aankomst van de leerling aan de school zal registreren.
Aan de hand van deze registratie wordt de toelage automatisch toegekend op de betaalkaart van de leerling in de vorm van virtuele munten.
Artikel 1 - Definitie fietsbeloning
De fietsbeloning is een aanmoediging voor kinderen en jongeren die zich te voet of met de fiets verplaatsen naar school. De fietsbeloning heeft tot doel beweging te stimuleren. Ook draagt de beloning bij tot een veiligere schoolomgeving en betere luchtkwaliteit en steunt het de lokale handel.
Artikel 2 - Berekening van de toelage
De beloning bedraagt 10 cent per dag per persoon ongeacht de afstand die de leerling aflegt van zijn of haar woonplaats tot aan de school.
Artikel 3 - Werkwijze
Elke leerling die deelneemt krijgt een tag die aan de boekentas of het fietswiel moet bevestigd worden. De deelname aan de fietsbeloning is alleen mogelijk als de school waar de leerling school loopt, aan het project deelneemt. Bij elke tag hoort een betaalkaart die geregistreerd wordt op naam van de leerling.
Bij aankomst aan de school registreert de tag de verplaatsing. Aan de hand van deze registratie wordt de toelage automatisch toegekend op de betaalkaart van de leerling in de vorm van een virtuele munt.
Artikel 4 - Betalingen
Met de betaalkaart kan de leerling bij deelnemende lokale handelaars en stadsdiensten betalen. Er wordt een lijst doorgegeven aan de leerlingen waar ze terecht kunnen. De lijst van deelnemende handelaars en stadsdiensten kan wijzigen en is niet bindend.
Artikel 5 - Controle
De deelnemende scholen kijken er op toe dat de fietsbeloning correct wordt toegekend en gebruikt wordt voor het doel waarvoor zij is bestemd. Bij misbruik spreekt de school de leerling aan. Bij meervoudig misbruik kan aan de leerling gevraagd worden de tag in te leveren.