Verschillende bestuurlijke controles maken duidelijk dat de handcarwashsector een problematische en kwetsbare sector is. Uit vorige acties blijkt dat er milieuovertredingen, overtredingen inzake Ruimtelijke Ordening, inbreuken inzake sociale en economische wetgeving, inbreuken inzake de brandveiligheid en inbreuken inzake de vreemdelingenwetgeving zijn.
Een reglement, waarbij een uitbatingsvergunning wordt afgeleverd na een grondig administratief onderzoek, lijkt in dit geval een effectief instrument om de openbare orde en het sociaal weefsel te vrijwaren en garanderen. Het voorgestelde reglement stelt het lokaal bestuur namelijk in staat om een volledig en integer onderzoek te voeren zodat ondermijnende criminaliteit niet wordt gefaciliteerd en er voorkomen wordt dat het sociaal weefsel wordt aangetast alsook economisch oneerlijk voordeel wordt voorkomen.
Het uitvoeren van o.a. een grondig moraliteitsonderzoek is noodzakelijk om de informatiepositie van het lokaal bestuur te versterken om op een integere wijze te kunnen oordelen over een vergunningsaanvraag. Daarnaast laat het reglement toe om de handcarwashsector continu op te volgen en te monitoren.
GEGEVEN
In verschillende steden en gemeenten wordt specifiek de sector van de handcarwashes opgevolgd omwille van signalen van o.a. mensenhandel, zwart- en sluikwerk, inbreuken op het gebied van de milieuwetgeving, etc. De verschillende bestuurlijke controles of flex-acties in de voorbije jaren maken duidelijk dat de handcarwashsector een problematische en kwetsbare sector is, waarbij de kans op ondermijning van de samenleving reëel is en er een negatieve impact is op de carwashsector in het algemeen.
Daarnaast zorgen de handcarwashes voor bepaalde vormen van overlast, zoals o.a. mobiliteitsproblemen en geluidoverlast, en hebben de activiteiten een bepaalde impact op de leefomgeving, zoals o.a. bodemverontreiniging.
Recent nog werd uit een actie van 10/09/2021 duidelijk dat een stedelijk reglement op de handcarwashes noodzakelijk is om de openbare orde te vrijwaren en te handhaven. De voornaamste problemen waren milieuovertredingen, overtredingen inzake Ruimtelijke Ordening, inbreuken inzake sociale en economische wetgeving, inbreuken inzake de brandveiligheid en inbreuken inzake de immigratiewetgeving.
Een kordaat optreden tegen mensen die profiteren van de kwetsbare positie van anderen is aangewezen. We schakelen hiervoor verschillende overheidsdiensten in waardoor we kort op de bal kunnen spelen inzake vergunningen, sluiting van gebouwen, etc. Handhaven is de boodschap.
Dit reglement draagt daaraan bij: door de verschillende vereisten te bundelen onder één brede toelating, kunnen we daadkrachtiger optreden tegen misstanden. Daarnaast is er ook een preventieve werking aan dit reglement: als er gewerkt wordt volgens deze bepalingen, is de kans op misstanden kleiner.
ARGUMENTATIE
De stad wordt/werd geconfronteerd met een tweetal handcarwashes die doorheen de jaren de samenleving ondermijnen, in die zin dat de acties op verschillende data duidelijk maakten dat men niet steeds conform de wetgeving exploiteert, er dusdanig oneerlijke concurrentie in de sector ontstaat en het sociaal stedelijk weefsel wordt aangetast.
Het lokaal bestuur heeft de plicht om alle maatregelen te nemen die de openbare orde vrijwaren en garanderen.
Het bestuurlijk instrumentarium optimaal inzetten is dan ook noodzakelijk in de aanpak van ondermijnende criminaliteit, in casu inzake de handcarwashsector, aangezien de openbare orde wordt ondermijnd.
De verschillende bestuurlijke controles maken duidelijk dat de handcarwashsector een problematische en kwetsbare sector is. Uit de vorige acties blijkt dan ook dat er milieuovertredingen, overtredingen inzake Ruimtelijke Ordening, inbreuken inzake sociale en economische wetgeving, inbreuken inzake de brandveiligheid en inbreuken inzake de vreemdelingenwetgeving zijn.
Een reglement, waarbij een uitbatingsvergunning wordt afgeleverd na een grondig administratief onderzoek, lijkt in dit geval een effectief instrument om de openbare orde en het sociaal weefsel te vrijwaren en garanderen. Het voorgestelde reglement stelt het lokaal bestuur namelijk in staat om een volledig en integer onderzoek te voeren zodat ondermijnende criminaliteit niet wordt gefaciliteerd en er voorkomen wordt dat het sociaal weefsel wordt aangetast alsook economisch oneerlijk voordeel wordt voorkomen.
Het uitvoeren van o.a. een grondig moraliteitsonderzoek is noodzakelijk om de informatiepositie van het lokaal bestuur te versterken om op een integere wijze te kunnen oordelen over een vergunningsaanvraag. Daarnaast laat het reglement toe om de handcarwashsector continu op te volgen en te monitoren.
Artikel 1 - BEGRIPSOMSCHRIJVING
Handcarwash:een vestigingseenheid zonder vaste inrichting met industriële wastechnieken, waar motorvoertuigen van derden manueel worden gewassen/gepoetst en/of worden behandeld met beschermingsmiddelen zoals waxen e.d.
Gevestigde handcarwash: de handcarwash die beschikt over een omgevingsvergunning klasse 2 of een geldige melding heeft gedaan in het kader van de milieureglementering klasse 3 én beschikt over een actieve inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen voor een vestiging voor het wassen en poetsen van motorvoertuigen (Algemene systematische bedrijfsindeling in de Europese Gemeenschappen – België (NACE-Bel) code 45206).
Tijdelijke toelating: een toelating voor reeds gevestigde handcarwashes op het ogenblik van de datum van inwerkingtreding van dit reglement die bij wijze van overgangsmaatregel de tijd krijgen om een aanvraag van toelating tot vestiging in te dienen. Deze toelating heeft een maximale geldigheidsduur van 1 jaar of tot op de datum waarop de burgemeester een beslissing neemt aangaande de aanvraag.
Artikel 2 - TOELATING TOT VESTIGING
Voor het uitbaten van een handcarwash in een woongebied zoals bedoeld in het gewestplan of in een gebied met als gebiedsaanduiding ‘wonen’ zoals bepaald in art. 2.2.6, § 2, tweede lid, 1° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, is een voorafgaande toelating tot vestiging vereist. De toelating tot vestiging wordt toegekend door de burgemeester.
Artikel 3 - VOORWAARDEN
De toelating tot vestiging van een handcarwash wordt enkel toegekend aan de uitbater van een handcarwash op voorwaarde dat:
Dit moraliteitsonderzoek wordt, al naargelang het geval, uitgevoerd op de private doch voor het publiek toegankelijke plaats, op de exploitant, op de organen en/of vertegenwoordigers van de uitbater en op de natuurlijke personen die in feite belast zijn met de exploitatie. Deze personen dienen meerderjarig te zijn en een recent (= max. 1 maand oud) uittreksel uit het strafregister (art. 595 Sv) voor te leggen, een uittreksel uit het strafregister van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document, desgevallend behoorlijk beëdigd vertaald.
Voor andere personen die in welke hoedanigheid ook deelnemen of zullen deelnemen aan de exploitatie van de instelling, dient de uitbater te verklaren dat niemand van hen valt onder de weigeringsgronden verwoord onder artikel 3 moraliteitsonderzoek.
Alle voormelde personen dienen het bewijs te leveren van hun identiteitsgegevens, met inbegrip van een officiële woonplaats.
Het onderzoek wordt verricht door de politie of de daartoe bevoegde diensten. De burgemeester kan steeds alle nuttige inlichtingen inwinnen bij de politie en beslist discretionair of het resultaat van het moraliteitsonderzoek zwaarwichtig genoeg is om de toelating tot vestiging al dan niet te weigeren en/of in te trekken waarbij zij steeds het gevaar voor de openbare orde voor ogen zal houden.
Artikel 4 - UITZONDERINGEN
Geen vestigingstoelating is vereist voor:
Artikel 5 - MODALITEITEN
§1. De toelatingen dienen steeds op eerste vordering van een bevoegd controlerende ambtenaar ter inzage worden afgegeven.
§2. De toelating is geldig te rekenen vanaf de ondertekening door de burgemeester.
§3. De uitbater is verplicht alle wijzigingen in de instelling die een verandering uitmaken ten opzichte van de veiligheid, en alle wijzigingen van gegevens opgegeven in de aanvraag, met inbegrip van elke bestemmingswijziging en bij uitbreiding van de vestigingsplaats onmiddellijk te melden aan de burgemeester. Bij een wijziging van het orgaan van de rechtspersoon moet een nieuw uittreksel uit het strafregister (art. 595 Sv – max. 1 maand oud) ingediend worden. Bij andere wijzigingen is een nieuwe vestigingstoelating vereist.
§4. De burgemeester kan beslissen om de toelating te beperken in de tijd en/of bepaalde voorwaarden te koppelen aan de toelating.
§5. De vestigingstoelating is een toelating die wordt afgeleverd aan een uitbater voor een welbepaalde instelling. De toelating kan dus niet worden overgedragen aan een andere uitbater noch kan zij worden overgedragen naar een andere locatie.
§6. Dit politiereglement en in het bijzonder de voorwaarden vermeld in art. 3 van dit reglement dienen nageleefd te worden zolang de uitbating duurt.
Artikel 6 - TOELATINGSAANVRAAG
§1. Voor het verkrijgen van een toelating dient de uitbater een aanvraag in bij de burgemeester. De aanvraag bestaat minstens uit:
§2. De burgemeester kan bepalen dat nader te bepalen documenten moeten overhandigd worden.
§3. De aanvraag is onontvankelijk wanneer de vestiging stedenbouwkundig ontoelaatbaar is op de plaats van aanvraag.
§4. De aanvraag is onvolledig wanneer de documenten ontbreken, vermeld in het aanvraagformulier. De aanvrager beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen na mededeling van dit feit, om de ontbrekende documenten in te dienen.
§5. Na de datum van ontvangstmelding van de aanvraag volgen controles zoals vermeld in art. 3. Bij negatieve controles wordt in een hoorzitting en een regularisatietermijn voorzien.
§6. Binnen de termijn van 90 kalenderdagen na de ontvangstmelding van de aanvraag of vanaf het tijdstip waarop de aanvrager de aanvullende documenten indiende, wordt een beslissing genomen. Indien gerechtvaardigd door de complexiteit van het dossier, mag deze termijn éénmaal worden verlengd voor maximaal dezelfde duur.
§7. Bij het uitblijven van een beslissing binnen de vastgestelde of verlengde termijn, wordt de toelating geacht te zijn geweigerd.
Artikel 7 - WEIGERINGSGRONDEN
§1. De burgemeester kan de toelating weigeren:
§2. Een nieuwe aanvraag van dezelfde uitbater, voor dezelfde plaats én voor dezelfde bestemming, volgend op een geweigerde aanvraag, kan ten vroegste 6 maanden na de datum vermeld in de weigeringsbeslissing worden ingediend, op straffe van onontvankelijkheid.
Deze nieuwe aanvraag dient vergezeld te zijn van een schriftelijke verklaring ondertekend door de uitbater, waarin is bevestigd dat alle voorwaarden vermeld in dit reglement vervuld zijn.
Artikel 8 - VERVAL VAN DE TOELATING
De toelating vervalt van rechtswege:
Artikel 9 - ADMINISTRATIEVE SANCTIES EN MAATREGELEN
§1. Elke overtreding van dit politiereglement wordt bestraft met:
§2. Onverminderd de bevoegdheden van de burgemeester inzake bestuurlijke handhaving, kan het college van burgemeester en schepenen bij wijze van administratieve sanctie de toelating tijdelijk of definitief intrekken, de instelling tijdelijk of definitief sluiten:
§3. De sancties opgelegd door het college worden door de politie betekend of met een aangetekende brief ter kennis gebracht van de overtreder.
§4. Het niet naleven van een administratieve sanctie van het college wordt bovendien bestraft met één van de hierboven voorziene administratieve sancties.
§5. In alle gevallen waarbij een administratieve sanctie van schorsing of intrekking van de toelating werd opgelegd, kan de burgemeester bijkomende voorwaarden opleggen vooraleer over te gaan tot het verlenen van een toelating.
§6. Onverminderd het voorgaande, kan de politie bij vaststelling van een handcarwash zonder toelating de inrichting onmiddellijk en ter plaatse sluiten.
Artikel 10 - INWERKINGTREDING
Dit politiereglement treedt in werking met onmiddellijke ingang en is van toepassing op de aanvragen voor een vestigingstoelating voor een handcarwash.
Het reglement is ook van toepassing op de reeds gevestigde handcarwashes op het ogenblik van de inwerkingtreding van dit politiereglement, die bij wijze van overgangsmaatregel 1 jaar de tijd krijgen om een aanvraag van toelating tot vestiging in te dienen. Deze reeds gevestigde handcarwashes worden geacht over een tijdelijke toelating te beschikken tot 21.04.2023 of – indien zij tijdig een aanvraag indienen – tot op de datum waarop de burgemeester een beslissing neemt aangaande de aanvraag.