Terug
Gepubliceerd op 20/09/2021

Notulen  OCMW-raad

do 24/06/2021 - 20:00 Digitaal via zoom en live-stream via Facebook
Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Christi Van Calster
Verontschuldigd: Geert Schellens, André Peeters, Nico Creces, Dries Vandenbroeck
  • Openbaar

    • Agendapunten meegedeeld door het vast bureau

      • O.2 Financiële dienst

        • Meerjarenplan stad/OCMW 2020-2025: vaststelling eerste aanpassing 2021 - deel OCMW

          De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de in bijlage toegevoegde eerste aanpassing 2021 van het meerjarenplan 2020-2025 vast. De ramingen, die voor het boekjaar 2021 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2021.

          Toelichting

          De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben op 12 december 2019 hun beleids- en financiële planning vastgelegd in een meerjarenplan voor de periode 2020 tot 2025. De gemeenteraad heeft in zitting van 17 september 2020 en 10 december 2020 de aanpassingen van het meerjarenplan goedgekeurd. Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die voor het boekjaar 2021 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor dat jaar.

           

          Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst het eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan, dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vastgesteld.

           

          Vermits elke rechtspersoon (stad en OCMW) voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan wel een duidelijk onderscheid tussen de kredieten van de stad en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (M3), waarin de kredieten voor de stad en het OCMW apart worden opgenomen.

           

          Omdat de stad en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financieel evenwicht voor de twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld. Het meerjarenplan is financieel in evenwicht als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

          • het geraamd beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
          • de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

           

          De twee bovenvermelde normen worden aangevuld met indicatoren over het geconsolideerd financieel evenwicht en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge. Dit zijn evenwel geen afdwingbare normen.

           

          In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan op 9 juni 2021 aan de raadsleden bezorgd.


          Voorstel van besluit:

          De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de in bijlage toegevoegde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast.

          Regelgeving
          • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
          • het ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
          • de omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 03.05.2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- & beheerscyclus;
          • de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18.09.2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- & beheerscyclus.
          Feiten, context en motivering

          Gelet op

          • de vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 12 december 2019;
          • de vaststelling en goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad in zitting van 12 december 2019;
          • de vaststelling van de aanpassingen 1 en 2 van het meerjarenplan 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 september 2020 en 10 december 2020;
          • de vaststelling en goedkeuring van de aanpassingen 1 en 2 van het meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad in zitting van 17 september 2020 en 10 december 2020.

           

          Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur. Gelet op de noodzaak tot wijziging van het meerjarenplan wordt het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan, zie bijlage, voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Het budget is geen afzonderlijk beleidsrapport meer, maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die voor het boekjaar 2021 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2021.

           

          De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:

          • De wijzigingen van de strategische nota: de doelstellingen, actieplannen en acties, met een inhoudelijke toelichting per actie
          • De financiële nota bestaat uit de wettelijk opgelegde schema’s:
            • het aangepast financieel doelstellingenplan (schema M1)
            • de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2), waarin aangetoond wordt dat aan alle evenwichtsvoorwaarden voldaan wordt
            • het aangepast overzicht van de kredieten (M3)
          • De aangepaste toelichting bestaande uit:
            • het overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1)
            • het overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2)
            • de investeringsprojecten (T3)
            • de evolutie van de financiële schulden (T4)
            • de financiële risico's
            • de beschrijving van grondslagen en assumpties die gehanteerd werden voor de opmaak van het aangepaste meerjarenplan en de wijzigingen daarvan ten opzichte van het vorige beleidsrapport
          • De motivering van de wijzigingen
          • De documentatie:
            • beleidsnota 'Plan Nieuw Aarschot'
            • het overzicht van doelstellingen, actieplannen en acties
            • de samenstelling van de beleidsdomeinen
            • de lijst van de toegestane subsidies
            • het overzicht van de verbonden entiteiten
            • het overzicht van de personeelsinzet
            • de jaarlijkse opbrengt per belastingsoort
          • de omgevingsanalyse

          De kerncijfers van het meerjarenplan, zoals terug te vinden in het document M2 (staat van het financieel evenwicht):

           

          Budgettair resultaat

           

          2020

          2021 2022 2023 2024 2025
          Exploitatiesaldo
          6.122.851,03 -212.453,78 1.189.027,87 2.478.552,07 2.748.210,00 3.492.953,88
          Investeringssaldo
          -3.619.895,43 -14.640.153,95 -6.044.488,47 -11.693.355,83 -11.746.890,89 8.559.177,54
          Financieringssaldo
          2.386.731,16 4.166.086,61 10.573.790,42 1.466.615,23 8.998.680,89 -4.622.205,08
          Budgettair resultaat van het boekjaar
          4.889.686,76 -10.686.521,12 5.718.329,82 -7.748.188,53

          0,00

          7.429.926,34
           
           
           
           
           
           
           
          Beschikbaar budgettair resultaat
          12.716.879,83 2.030.358,71 7.748.688,53 500,00 500,00 7.430.426,34
           
           
           
           
           
           
           
          Autofinancieringsmarge
          4.538.616,53 -1.624.633,64 -716.504,11 544.438,63 514.482,37 453.798,92
           
           
           
           
           
           
           
          Gecorrigeerde autofinancieringsmarge
          4.327.902,27 -2.141.145,34 -1.780.273,16 -908.678,60 -345.183,37 366.695,46


          Het meerjarenplan is financieel in evenwicht als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

          • het geraamd beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief
          • de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

          De twee bovenvermelde normen worden aangevuld met indicatoren over de gecorrigeerde autofinancieringsmarge en het geconsolideerd financieel evenwicht (stad, OCMW en AGB Aarschot samen). Dit zijn evenwel geen afdwingbare normen.
           
          Het geconsolideerd financieel evenwicht (stad, OCMW en AGB Aarschot samen) bedraagt:
           

           

          Geconsolideerd financieel evenwicht

           

           2020  2021  2022  2023  2024

           2025

          Totaal beschikbaar budgettair resultaat

          12.898.338,00 2.030.859,21 7.749.189,64 1.001,11 1.001,11 7.430.927,45
                       
           Totale autofinancieringsmarge 4.110.942,03 -1.986.549,83 -1.019.102,99 354.058,94 313.378,91 185.317,38
                       
           Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge 3.537.551,66 -2.944.501,95 -2.749.632,17 -1.817.320,05 -1.292.390,83 -927.089,48
          Publieke stemming
          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Christi Van Calster
          Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Kurt Lemmens, Bart Dehaes, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Stef Van Calster, Martine Verlinden
          Tegenstanders: Hannelore Castelein
          Onthouders: Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Thomas Salaets, Petra Vanlommel, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek
          Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 stem tegen, 9 onthoudingen
          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de in bijlage toegevoegde eerste aanpassing 2021 van het meerjarenplan 2020-2025 vast. De ramingen, die voor het boekjaar 2021 in het meerjarenplan zijn ingeschreven voor de exploitatie, investeringen en financiering, zijn ook de kredieten voor 2021.

      • O.6 Personeel en organisatie

        • Vaststelling van de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot

          De aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, worden goedgekeurd. 

          Toelichting

          In zitting van 10 december 2020 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie is een veranderlijk beheersinstrument dat de personele middelen vaststelt voor de uitvoering van het beleid. Hoewel het decreet lokaal bestuur de personeelsformatie niet meer oplegt als verplicht instrument, blijft het vaststellen van de (aanpassingen aan) de personeelsformatie aangewezen en noodzakelijk zolang de raad - of, na delegatie, het bevoegde orgaan - de personeelsformatie niet opheft of door een ander systeem vervangt. Het organogram geeft op schematische wijze een overzicht van de indelingsstructuur en verhoudingen binnen en tussen de diverse departementen en diensten, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden. De betrekkingen voor het kabinetspersoneel zijn ook door de raad vastgesteld in de personeelsformatie.

           

          De personeelsformatie en het organogram worden dan ook op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden, met oog voor talentontwikkeling en -benutting van onze medewerkers, bijgevoegde aanpassingen aan het organogram en de personeelsformatie van stad/OCMW Aarschot voorgesteld. 

           

          Voorliggende voorstellen werden, rekening houdend met de aanbevelingen van de federale overheid omtrent het coronavirus (Covid-19) voorgelegd aan en goedgekeurd door het managementteam bij toepassing van de schriftelijke procedure, behandeld en goedgekeurd door het vast bureau op 21 mei 2021 en goedgekeurd door het syndicaal overleg en onderhandelingscomité tijdens een online-vergadering op 8 juni 2021.

           

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen. 

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 23.11.2012 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 07.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het  provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12.11.2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12.12.2019 houdende de vaststelling van de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, gewijzigd bij raadsbesluiten van 11.06.2020 en 10.12.2020;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van de gemeenschappelijke graden, specifieke functies en decretale graden, zoals gewijzigd, met laatste wijziging op 11.02.2021;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van de diensten en instellingen, zoals gewijzigd, met laatste wijziging op 11.02.2021;
          • artikel 21bis van het KB nr. 78 van 10.11.1967, zoals gewijzigd;
          • artikel 54 quater van het KB nr. 78 van 10.11.1967, zoals gewijzigd;
          • artikel 1 van het MB van 09.12.2009, art. 77 §1, 3°, c) van het BVR RPR OCMW personeel van 12.11.2010 en art. 38,4° en art. 43 van bijlage XII van het BVR van 04.07.2009 betreffende de programmatie, erkenningsvoorwaarden en subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers.
          Feiten, context en motivering

          Gelet op

          • de beslissing van het vast bureau van 21.05.2021 houdende de voorstellen voor de vergadering syndicaal overleg- en onderhandelingscomité stad/OCMW Aarschot (juni 2021);
          • bijgevoegd protocol aangaande de resultaten van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 08.06.2021 van ACOD.

           

          In zitting van 10 december 2020 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot goed. De personeelsformatie is een veranderlijk beheersinstrument dat de personele middelen vaststelt voor de uitvoering van het beleid. Hoewel het decreet lokaal bestuur de personeelsformatie niet meer oplegt als verplicht instrument, blijft het vaststellen van de (aanpassingen aan) de personeelsformatie aangewezen en noodzakelijk zolang de raad - of, na delegatie, het bevoegde orgaan - de personeelsformatie niet opheft of door een ander systeem vervangt. Het organogram geeft op schematische wijze een overzicht van de indelingsstructuur en verhoudingen binnen en tussen de diverse departementen en diensten, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden. De betrekkingen voor het kabinetspersoneel zijn ook door de raad vastgesteld in de personeelsformatie.

           

          De personeelsformatie en het organogram worden dan ook op regelmatige basis getoetst aan de noden en behoeften van onze organisatie met het oog op het realiseren van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en in het belang van de verdere uitbouw van de organisatiebeheersing. In dit verband worden, met oog voor talentontwikkeling en -benutting van onze medewerkers, bijgevoegde aanpassingen aan het organogram en de personeelsformatie van stad/OCMW Aarschot voorgesteld. 

           

          Voorliggende voorstellen werden, rekening houdend met de aanbevelingen van de federale overheid omtrent het coronavirus (Covid-19) voorgelegd aan en goedgekeurd door het managementteam bij toepassing van de schriftelijke procedure, behandeld en goedgekeurd door het vast bureau op 21 mei 2021 en goedgekeurd door het syndicaal overleg en onderhandelingscomité tijdens een online-vergadering op 8 juni 2021.

          Financiële impact/budget

          De financiële implicaties van voorliggend voorstel werden, zoals bevestigd door het departement financiën, opgenomen in het voorstel van aanpassing budget 2021 en meerjarenplan, dat ter zitting van 24 juni 2021 ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Christi Van Calster
          Voorstanders: Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Isabelle Dehond, Kurt Lemmens, Bart Dehaes, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Stef Van Calster, Hannelore Castelein, Martine Verlinden
          Onthouders: Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Thomas Salaets, Petra Vanlommel, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 9 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1

          De aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot, zoals gevoegd in bijlage 1 bij dit besluit, worden goedgekeurd.  

           

          Artikel 2

          §1. De aangepaste[1]  personeelsformatie van de stad Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

          functionele loopbaan

          graadbenaming

          statutaire formatie

          contractuele formatie

          TOTAAL

           

           

          aantal VTE

          aantal VTE

          aantal VTE

          decretale graad

          algemeen directeur

          1

          0

          1

          decretale graad

          financieel directeur

          1

          0

          1

          A5a-A5b

          departementshoofd

          3

          0

          3

          A4a-A4b

          departementshoofd

           1  0  1

          A1a-A3a

          departementshoofd

           4  3
           7

           

          diensthoofd

           1  1 2
           

          omgevingsambtenaar

          0  1 1
           

          archivaris

           0  0,5  0,5

           

          diensthoofd/omgevingsambtenaar

           1 0  1

           

          diensthoofd/milieuambtenaar

           1 0  1

           

          conservator/bibliothecaris

          1  0  1

           

          coördinator ouderenbeleid

           1  0  1

           

          projectcoördinator

          1  0

          1

           

          ICT-expert

           0

           2

           2

            coördinator 1  0  1
            expert 0 1 1

          B4-B5

          hoofddeskundige

           3  3  6

          B1-B3

          deskundige

           15  19  34
            beheerder sportinfrastructuur  1  0 1
            deskundige / zwembadbeheerder 1 0 1
           

          GIS-deskundige

           0  1  1
           

          diensthoofd

          0 1 1

           

          sportpromotor

           0  1  1

           

          jeugdconsulent

           0  2  2

           

          assistent-dienstleider

           0  2  2
           

          mobiliteitsdeskundige

           0  1  1
            expert trage wegen  0  1  1

           

          werkleider

           0  1  1

           

          cultuurfunctionaris

           0  2

          2

           

          hoofd techniek en theaterprogrammatie 1  0  1

           

          preventieadviseur

           1  0  1

           

          opbouwwerker

           0 1  1
           

          diversiteitsambtenaar

          0 1 1
           

          evenementencoördinator

          1  0  1

          C4-C5

          administratief hoofdmedewerker

          2  0 2
           

          administratief hoofdmedewerker (ondersteuning beleidsorganen)

          1 0 1
           

          noodplancoördinator

          1 0 1

          C1-C3

          administratief medewerker

           13,6 22  35,6
            theatertechnicus/coördinator  0  1 1

           

          technisch medewerker

           1  0  1

           

          bibliotheekassistent

           0  2  2
           

          evenementenmedewerker

           0 0  0
            evenementencoach  0  2
           2
            toezichter/redder 0 13 13

          D4-D5

          ploegbaas

           4  1 5

          D4

          technisch medewerker

          1  0  1

          D1-D3

          administratief assistent

           1  0  1

           

          collectieverzorger

           0  1  1

           

          magazijnier

           2  0  2

           

          mecanicien

           1  0 1

           

          geschoold arbeider

           3 33,5
           36,5

           

          geschoold arbeider-chauffeur

           0 11  11

           

          polyvalent medewerkers

          0 6  6
           

          logistiek assistent

           0

          0

          0
           

          buurtmedewerker

          0

          0,5

          0,5
           

          theatertechnicus

           0

          3

             3 

           

          conciërge

           0

          1

           1

          E1-E3

          technisch beambte

           0

               18,78    18,78

           

           

           

           

           

           

          TOTAAL

          69,6

          160,28

          229,88

           

           

           §2. De aangepaste [1]  personeelsformatie van het OCMW van Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

           

          functionele loopbaan

          graadbenaming

          statutaire formatie

          contractuele formatie

          TOTAAL

           

           

          aantal VTE

          aantal VTE

          aantal VTE

          A5a-A5b

          departementshoofd-directeur WZC

          0

          1

          1

          A1a-A3a

          departementshoofd

          1

          0

          1

          A1a-A3a

          stafmedewerker

          1

          0

          1

          A1a-A3a

          psycholoog

          0

          1

          1

          BV5

          hoofdverpleegkundige

          5

          0

          5

          B4-B5

          diensthoofd

          2

          0

          2

          B4-B5

          centrumleider

          1

          0

          1

          B4-B5

          hoofddeskundige

          2

          1

          3

          BV1-BV3 of A1a-A3a (*)

          kinesist

          0

          3

          3

          BV1-BV3

          ergotherapeut

          0

          3

          3

          BV1-BV3

          logopedist

          0

          0,50

          0,50

          BV1-BV3

          coördinator dagverzorgingscentrum

          0

          1

          1

          BV1-BV3

          bachelor verpleegkundige

          0

          5

          5

          BV1-BV3

          diëtist

          0

          0,5

          0,5

          B1-B3

          deskundige

          1

          5

          6

          B1-B3

          diversiteitsambtenaar

          0

          0

          0

          B1-B3 diensthoofd 0 1 1

          B1-B3

          maatschappelijk werker

          11 (incl. 1 fiscale maribel)

          1

          12

          B1-B3 of C1-C2 (*)

          animator

          0

          2,50

          2,50

          B1-B3

          woonassistent-centrummedewerker

          0

          0,80

          0,80

          C4-C5

          administratief hoofdmedewerker (verzekeringen en ICT)

          0

          1

          1

          C3-C4

          gegradueerd verpleegkundige

          0

          17

          17

          C1-C3

          administratief medewerker

          0

          10,50

          10,50

          C1-C3

          kok

          0

          1

          1

          C1-C3

          diensthoofd schoonmaak

          0

          1

          1

          C1-C3

          animatieassistent

          0

          1 sociale maribel

          1

          C1-C2

          zorgkundige

          0

          38,10 (incl. 2 sociale maribel)

          38,10

          C1-C2

          verzorgende (aan huis)

          0

          33

          33

          D1-D3

          hulpkok

          0

          4

          4

          D1-D3

          logistiek assistent

          0

          6

          6

          D1-D3

          kapper

          0

          0,80

          0,80

          E1-E3

          schoonmaker

          0

          20 (incl. 3 sociale maribel)

          20

          E1-E3

          onderhoudsmedewerker

          0

          1,30

          1,30

          E1-E3

          logistiek medewerker

          0

          1,50 gesubs aanvullende thuiszorg

          1,50

          E1-E3

          poetshulp (aan huis)

          0

          21,50

          21,50

          E1-E3

          keukenhulp

          0

          10 (incl. 1 sociale maribel)

          10

           

          TOTAAL

          24

          194

          218

           

           (*) Bij de betrekkingen van kinesist en animator waarbij een dubbel toegangspad is voorzien, zal het diploma van de laureaat bepalen op welk niveau de invulling van de betrekking zal gebeuren.  

           [1] De aanpassingen zijn in vet gemarkeerd

           

          Artikel 3

          §1. Het uitdovend kader (overgangsregeling) van de stad Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

           

          overgangsregeling

          uitdovende graad

           

          geblokkeerde graad

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

           1

          adjunct-algemeen directeur

          decretale graad

          S

                 

           2

          adjunct-financieel directeur

          decretale graad

          S

                 
           1   administratief medewerker personeel   C1-C3  S        
           1 administratief medewerker secretariaat  C1-C3  S        
           1 3 administratief medewerker secretariaat  C1-C3  S  1 3  administratief medewerker secretariaat  C1-C3  C
          2 administratief medewerker leefmilieu C1-C3 S        

          1

          noodplanambtenaar

          C1-C3

          S

                 
           1  administratief assistent communicatie  D1-D3  S        
           1  departementshoofd burgerzaken  A1a-A3a  S  1  departementshoofd burgerzaken  A1a-A3a  C
           0,5  administratief medewerker burgerzaken  C1-C3  S  0,5  administratief medewerker burgerzaken  C1-C3  C
            einde detacheringsopdracht administratief medewerker EID     1 administratief medewerker burgerzaken C1-C3  C
           1  administratief hoofdmedewerker industrie  C4-C5  S  1  deskundige industrie  B1-B3  C
           1  cultuurfunctionaris-directeur  A1a-A3a  S        
           1  cultuurfunctionaris  A1a-A3a  S  1  cultuurfunctionaris  B1-B3  C
           1  cultuurfunctionaris  B1-B3  S  1  cultuurfunctionaris  B1-B3  C
           1  administratief medewerker cultuurcentrum  C1-C3  S        
           1  assistent-dienstleider  B1-B3  S        
           2  assistent-dienstleider  B1-B3  S  2  assistent-dienstleider  B1-B3  C
           1  administratief medewerker bibliotheek  C1-C3  S  1  administratief medewerker bibliotheek
           C1-C3  C
           1,74  bibliotheekassistent  C1-C3  S        
           1,34 bibliotheekassistent  C1-C3 S  1,34 bibliotheekassistent C1-C3 C
           1  collectieverzorger  D1-D3  S  1  collectieverzorger  D1-D3  C
           1  administratief medewerker jeugd  C1-C3  S  1  administratief medewerker jeugd  C1-C3  C
           1  departementshoofd sport  A1a-A3a  S        
           1  sportfunctionaris  B1-B3  S        
           1  administratief medewerker sport  C1-C3  S        
           2  toezichter  D1-D3  S  2  toezichter/redder C1-C3  C
          2 administratief medewerker ruimtelijke ordening en stedenbouw
          C1-C3 S 2 administratief medewerker ruimtelijke ordening en omgeving C1-C3 C
           1  administratief medewerker onderwijs  C1-C3  S        
           1  deskundige DKO  B1-B3  S        
           1  administratief medewerker DKO  C1-C3  S        
           1  gezins- en bejaardenconsulent  C1-C3  S        
           1  deskundige sociaal huis  B1-B3  S  1  deskundige samenleven  B1-B3  C
           0,26  dierenarts  A6a  S        
           1  deskundige/groenambtenaar  B1-B3  S  1  deskundige  B1-B3  C
           1  administratief medewerker toerisme  C1-C3  S        

           1

          mobiliteitsambtenaar

          C1-C3

           S        
           1  geschoold arbeider-chauffeur rein-en ruimdienst  D1-D3  S

          1

          geschoold arbeider-chauffeur rein- en ruimdienst

           D1-D3

           C
           3  arbeiders rein-en ruimdienst  E1-E3  S        
          2 geschoold arbeider-chauffeur groen-en begraafplaatsten D1-D3 S

          2

          geschoold arbeider-chauffeur groen-en begraafplaatsen

           D1-D3

           C
           1  geschoold arbeider groen-en begraafplaatsen  D1-D3  S  1  geschoold arbeider groen-en begraafplaatsen  D1-D3  C
           3  geschoold arbeider gebouwen  D1-D3  S  3

           geschoold arbeider gebouwen

           D1-D3  C
           3  geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek

           D1-D3

           

           S  3  geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek  D1-D3  C

           

           §2. De afgeschafte betrekkingen bij de stad Aarschot zijn vastgesteld als volgt:

          afgeschafte betrekkingen

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

           1

          departementshoofd verzelfstandiging (financiën)

          A1a-A3a

          S

          1 deskundige verzelfstandiging (financiën)  B1-B3

          S

           

          §3. Het uitdovend kader (overgangsregeling) van het OCMW van Aarschot wordt vastgesteld als volgt:

           

           overgangsregeling

          uitdovende graad

           

          geblokkeerde graad

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

          1

          diensthoofd

             B4-B5

          S

          1

          hoofddeskundige

           B4-B5

          C

          1

          diensthoofd financiën

             B4-B5

            S        

          1

          deskundige financiën

          B1-B3

          S

                 

          1

          kinesist

          BV1-BV3 of A1a-A3a

          S

          1

          kinesist

          BV1-BV3 of A1a-A3a

          C

          1

          ergotherapeut

          BV1-BV3

          S

          1

          ergotherapeut

          BV1-BV3

          C

          1

          bachelor verpleegkundige

          BV1-BV3

          S

          1

          bachelor verpleegkundige

          BV1-BV3

          C

           1

          deskundige zorgloket

          B1-B3

          S

          1

          deskundige zorgloket

          B1-B3

          C

          1

          animator

          B1-B3 of C1-C2

          S

          1

          animator

          B1-B3 of C1-C2

          C

          3

          gegradueerd verpleegkundige

          C3-C4

          S

          3

          gegradueerd verpleegkundige

          C3-C4

          C

          6

          administratief medewerker

          C1-C3

          S

          4,70

          administratief medewerker

          C1-C3

          C

          4 3

          zorgkundige

          C1-C2

          S

          4 3

          zorgkundige

          C1-C2

          C

          1

          verzorgende

          C1-C2

          S

          1

          verzorgende

          C1-C2

          C

          1

          geschoold arbeider

          D1-D3

          S

          1

          logistiek assistent

          D1-D3

          C

          1

          schoonmaker

          D1-D3

          S

          1

          schoonmaker

          E1-E3

          C

          1

          keukenhulp

          D1-D3

          S

          1

          keukenhulp

          E1-E3

          C

          1

          keukenhulp

          E1-E3

          S

          1

          keukenhulp

          E1-E3

          C

          2

          schoonmaker

          E1-E3

          S

          2

          schoonmaker

          E1-E3

          C

           

          Artikel 4

          De naamswijzigingen van de functies met gelijkblijvende rang, graad, voorwaarden en gerelateerde inhoud in functie van de nieuwe structuur worden voor de stad Aarschot vastgesteld als volgt: 

          naamswijzigingen

          oude functiebenaming

           

           nieuwe functiebenaming

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

          aantal

          VTE

          graadbenaming

          functionele loopbaan

          S/C

           1 evenementenmedewerker  C1-C3  C  1  evenementencoach

           C1-C3

           C

           0,5

          stadswacht

          D1-D3

          C

           0,5  buurtmedewerker  D1-D3  C
           1 ploegbaas klusjesdienst en verkeer  D4-D5 S 1 ploegbaas verkeer en logistiek  D4-D5  S
           3 geschoold arbeider-chauffeur klusjesdienst en verkeer [verkeer] D1-D3  S 3 geschoold arbeider-chauffeur verkeer en logistiek  D1-D3 S
          1 geschoold arbeider klusjesdienst en verkeer [verkeer] D1-D3 S 1

          geschoold arbeider gebouwen

          D1-D3 S
          1 geschoold arbeider klusjesdienst en verkeer [verkeer] D1-D3  C  1 geschoold arbeider gebouwen D1-D3  C
          4 geschoold arbeider klusjesdienst en verkeer [verkeer] D1-D3 C 4 geschoold arbeider verkeer en logistiek D1-D3 C
           2

          geschoold arbeider klusjesdienst en verkeer [klusjesdienst]

          D1-D3  S  2 geschoold arbeider gebouwen D1-D3 S
          1,5

          geschoold arbeider klusjesdienst en verkeer [klusjesdienst]

          D1-D3 C 1,5 geschoold arbeider gebouwen D1-D3 C


          Artikel 5

          De personeelsformatie van het kabinetspersoneel ter ondersteuning van het college van burgemeester en schepenen is vastgesteld als volgt:

          functionele loopbaan

          graadbenaming

          statutaire formatie

          contractuele formatie

          TOTAAL

           

           

          aantal VTE

          aantal VTE

          aantal VTE

          A1a-A3a

          kabinetsmedewerker (beleidsmedewerker)

          0

          1

          1

                   
            TOTAAL

          0

          1

          1

           

          Artikel 6

          Het aangepaste organogram van stad/OCMW Aarschot met bijhorende detailoverzicht, zoals gevoegd in bijlage 2 (schematische voorstelling) en bijlage 3 (detailoverzicht) bij dit besluit, waarbij ook de betrekkingen zijn opgenomen waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden, wordt goedgekeurd.

        • Organisatiebeheersing: rapport 2020

          In toepassing van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing. De raad neemt kennis van de bijgaande rapportering over de organisatiebeheersing met betrekking tot het jaar 2020.

          Toelichting

          Artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.

          Artikel 217 van hetzelfde decreet definieert organisatiebeheersing als het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
          1.    de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
          2.    wetgeving en procedures naleeft;
          3.    over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
          4.    op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
          5.    de activa beschermt en fraude voorkomt.

          Het bijgaande rapport geeft uitvoering aan de voormelde verplichting. Het behandelt de organisatiebeheersing bij het lokaal bestuur in 2020 en de eerste helft van 2021.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
          Feiten, context en motivering

          Artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.

          Artikel 217 van hetzelfde decreet definieert organisatiebeheersing als het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
          1.    de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
          2.    wetgeving en procedures naleeft;
          3.    over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
          4.    op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
          5.    de activa beschermt en fraude voorkomt.

          Het bijgaande rapport geeft uitvoering aan de voormelde verplichting. Het behandelt de organisatiebeheersing bij het lokaal bestuur in 2020 en de eerste helft van 2021.

          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de bijgaande rapportering over de organisatiebeheersing met betrekking tot het jaar 2020.

Notulen en zittingsverslag vergadering 10 juni 2021

Notulen

Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;

Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 10 juni 2021 werden ingebracht;

zijn de notulen van de vergadering van 10 juni 2021 goedgekeurd.

Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.