Annick Geyskens verlaat de vergadering bij de behandeling van het agendapunt "Cnuz: voordracht van een lid Raad van Bestuur ter vervanging van een lid n.a.v. zijn aanstelling in het bijzonder comité voor de sociale dienst".
De gemeenteraad neemt kennis van het Koninklijk Besluit van 21 januari 2022 betreffende de hernieuwing van het mandaat van de heer Bart Van Thienen als korpschef van de lokale politie van de politiezone Aarschot met ingang van 28 november 2021 voor een termijn van vijf jaar.
Gelet op
De gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het Koninklijk Besluit van 21 januari 2022 betreffende de hernieuwing van het mandaat van de heer Bart Van Thienen als korpschef van de lokale politie van de politiezone Aarschot met ingang van 28 november 2021 voor een termijn van vijf jaar.
Gelet op
Overwegende het Koninklijk Besluit van 21 januari 2022 betreffende de hernieuwing van het mandaat van de heer Bart Van Thienen als korpschef van de lokale politie van de politiezone Aarschot met ingang van 28 november 2021 voor een termijn van vijf jaar.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het Koninklijk Besluit van 21 januari 2022 betreffende de hernieuwing van het mandaat van de heer Bart Van Thienen als korpschef van de lokale politie van de politiezone Aarschot met ingang van 28 november 2021 voor een termijn van vijf jaar (in bijlage).
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend politiereglement in verband met een parkeerverbod langs de Leuvensesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Wipstraat
Deze verkeersregeling wordt ingevoerd om de veiligheid en zichtbaarheid bij het uitrijden van de Wipstraat te verbeteren.
Artikel 1
In de Leuvensesteenweg geldt een parkeerverbod over een afstand van 50 meter voor en na de kruising met de Wipstraat.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde verkeerssituatie wordt als volgt aangeduid:
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad gaat akkoord met het sluiten van het addendum bij de dading van 29 januari 2020, de bijgevoegde dadingsovereenkomst, en de bijlage bij deze dading bevattende de wegen en de uit te voeren acties.
De stad Aarschot werd door de Rechtbank van Eerste Aanleg te Leuven op 10.09.2014 veroordeeld om een groot aantal buurtwegen op haar grondgebied te herstellen. Dit vonnis was het gevolg van een aantal procedures waar de heren Marc Van Damme en Rudolphe Deckers van de stad vorderden bepaalde buurtwegen open te maken.
Het vonnis van 2014 verbond aan het niet openstellen van deze buurtwegen een dwangsom van 50 euro per dag (en per weg) dat de buurtwegen niet zouden zijn opengesteld. Ook in een aantal andere procedures, zoals opgelijst in de dadingsovereenkomst van 29 januari 2020, werd de stad in gelijkaardige zin veroordeeld.
De stad heeft een heel aantal acties ondernomen en meende, minstens voor een groot deel van de buurtwegen, voldaan te hebben aan de vonnissen. De heren Van Damme en Deckers waren het hiermee niet eens en meenden dat de voorwaarden, zoals opgenomen in de vonnissen, door de stad Aarschot niet zijn nageleefd. Om die reden hebben de heren van Damme en Deckers een aantal bevelen tot betaling laten betekenen waarin zij dwangsommen vorderen voor de periode 2015 - 2019.
Over de al dan niet correcte naleving van de vonnissen waren een groot aantal procedures lopende bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Leuven en het Hof van Beroep te Brussel. De uitkomst van deze geschillen was echter zeer onzeker.
Om die reden heeft de stad op 29 januari 2020 een dading gesloten, waarbij één forfaitair bedrag aan de heren Van Damme en Deckers betaald werd dat alle dwangsommen tot de datum van de dading dekte. De procedures waarop de overeenkomst betrekking heeft, zijn opgenomen in de dading.
Die dading voorzag ook in een periode die verstreek op 28 juli 2020, binnen welke periode de heren Van Damme en Deckers geen nieuwe dwangsommen zouden vorderen voor wegen die naar hun mening nog steeds niet geopend waren overeenkomstig de vonnissen.
Hoewel deze periode, gelet op het aantal wegen die volgens de heren Van Damme en Deckers nog niet geopend waren zoals bevolen door de vonnissen, kort te noemen was, waren de heren Van Damme en Deckers niet bereid een de stad een langere termijn te gunnen.
In deze periode heeft de stad grote inspanningen gedaan om verder te gaan met het openen van de wegen waar nog discussie over kon zijn, maar die inspanningen werden in zeer aanzienlijke mate gehinderd door de coronacrisis, die in het voorjaar 2020 is losgebarsten en de normale werkzaamheden op het terrein ernstig en langdurig beperkt heeft.
Na het verstrijken van de periode die krachtens de dading vrijgesteld was van het verbeuren van dwangsommen, hebben de heren Van Damme en Deckers opnieuw bevelen tot betaling aan de stad betekend, stellende dat de wegen die in de bevelen werden opgesomd, nog steeds niet opengesteld waren in overeenstemming met de vonnissen. Die nieuwe bevelen tot betaling worden in de tweede dading opgesomd.
Het is aangewezen om, gelet op de situatie, met de heren Van Damme en Deckers een bijkomende minnelijke regeling te treffen. Die minnelijke regeling is uitgewerkt in een dadingsovereenkomst en werd opgesteld door Mrs. Marc Boes en Kilian Stulens (GEVACO ADVOCATEN) in samenspraak met de heren Marc Van Damme en Rudolphe Deckers.
Er is tevens een addendum bij de eerste dading, die vooral tot doel heeft bijkomend te preciseren op welke bescherming de heren Van Damme en Deckers aanspraak kunnen maken, mocht deze eerste dading in de toekomst vernietigd worden.
Daarnaast is er ook een bijlage die integrerend deel uitmaakt van de tweede dading. Het betreft een lijst van de wegen waar de stad nog bepaalde acties dient te ondernemen, en waarvoor zij krachtens de tweede dading over een termijn beschikt die verstrijkt op 1 januari 2027.
VOORSTEL VAN BESLISSING
De gemeenteraad gaat akkoord met het sluiten van het addendum bij de dading van 29 januari 2020, de bijgevoegde dadingsovereenkomst, en de bijlage bij deze dading bevattende de wegen en de uit te voeren acties, tussen de stad Aarschot en de heren Van Damme en Deckers in het kader van de in de dading opgenomen procedures.
De gemeenteraad zal bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan in 2022 het benodigde krediet opnemen ter financiering van de dading en beroept zich hiervoor op artikel 269 van het decreet lokaal bestuur.
De stad Aarschot werd door de Rechtbank van Eerste Aanleg te Leuven op 10.09.2014 veroordeeld om een groot aantal buurtwegen op haar grondgebied te herstellen. Dit vonnis was het gevolg van een aantal procedures waar de heren Marc Van Damme en Rudolphe Deckers van de stad vorderden bepaalde buurtwegen open te maken.
Het vonnis van 2014 verbond aan het niet openstellen van deze buurtwegen een dwangsom van 50 euro per dag (en per weg) dat de buurtwegen niet zouden zijn opengesteld. Ook in een aantal andere procedures, zoals opgelijst in de dadingsovereenkomst van 29 januari 2020, werd de stad in gelijkaardige zin veroordeeld.
De stad heeft een heel aantal acties ondernomen en meende, minstens voor een groot deel van de buurtwegen, voldaan te hebben aan de vonnissen. De heren Van Damme en Deckers waren het hiermee niet eens en meenden dat de voorwaarden, zoals opgenomen in de vonnissen, door de stad Aarschot niet zijn nageleefd. Om die reden hebben de heren van Damme en Deckers een aantal bevelen tot betaling laten betekenen waarin zij dwangsommen vorderen voor de periode 2015 - 2019.
Over de al dan niet correcte naleving van de vonnissen waren een groot aantal procedures lopende bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Leuven en het Hof van Beroep te Brussel. De uitkomst van deze geschillen was echter zeer onzeker.
Om die reden heeft de stad op 29 januari 2020 een dading gesloten, waarbij één forfaitair bedrag aan de heren Van Damme en Deckers betaald werd dat alle dwangsommen tot de datum van de dading dekte. De procedures waarop de overeenkomst betrekking heeft, zijn opgenomen in de dading.
Die dading voorzag ook in een periode die verstreek op 28 juli 2020, binnen welke periode de heren Van Damme en Deckers geen nieuwe dwangsommen zouden vorderen voor wegen die naar hun mening nog steeds niet geopend waren overeenkomstig de vonnissen.
Hoewel deze periode, gelet op het aantal wegen die volgens de heren Van Damme en Deckers nog niet geopend waren zoals bevolen door de vonnissen, kort te noemen was, waren de heren Van Damme en Deckers niet bereid een de stad een langere termijn te gunnen.
In deze periode heeft de stad grote inspanningen gedaan om verder te gaan met het openen van de wegen waar nog discussie over kon zijn, maar die inspanningen werden in zeer aanzienlijke mate gehinderd door de coronacrisis, die in het voorjaar 2020 is losgebarsten en de normale werkzaamheden op het terrein ernstig en langdurig beperkt heeft.
Na het verstrijken van de periode die krachtens de dading vrijgesteld was van het verbeuren van dwangsommen, hebben de heren Van Damme en Deckers opnieuw bevelen tot betaling aan de stad betekend, stellende dat de wegen die in de bevelen werden opgesomd, nog steeds niet opengesteld waren in overeenstemming met de vonnissen. Die nieuwe bevelen tot betaling worden in de tweede dading opgesomd.
Het is aangewezen om, gelet op de situatie, met de heren Van Damme en Deckers een bijkomende minnelijke regeling te treffen. Die minnelijke regeling is uitgewerkt in een dadingsovereenkomst en werd opgesteld door Mrs. Marc Boes en Kilian Stulens (GEVACO ADVOCATEN) in samenspraak met de heren Marc Van Damme en Rudolphe Deckers.
Er is tevens een addendum bij de eerste dading, die vooral tot doel heeft bijkomend te preciseren op welke bescherming de heren Van Damme en Deckers aanspraak kunnen maken, mocht deze eerste dading in de toekomst vernietigd worden.
Daarnaast is er ook een bijlage die integrerend deel uitmaakt van de tweede dading. Het betreft een lijst van de wegen waar de stad nog bepaalde acties dient te ondernemen, en waarvoor zij krachtens de tweede dading over een termijn beschikt die verstrijkt op 1 januari 2027.
In het meerjarenplan 2020-2025 van de stad Aarschot zijn hiervoor geen kredieten voorzien.
Artikel 269 van het decreet lokaal bestuur biedt de mogelijkheid aan de gemeenteraad om zonder de nodige kredieten te beslissen over de uitgaven die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. De financiële gevolgen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Het sluiten van de dadingsovereenkomst kan als dwingend en onvoorzien beschouwd worden.
DWINGEND
De heren Van Damme en Deckers stellen dat de dading uiterlijk op 31 maart 2022 ondertekend moet zijn, en zijn niet bereid die datum uit te stellen. Het alternatief voor een dading is het verder zetten van meerdere procedures die nog jaren zullen aanslepen, en waarvan de uitkomst onzeker is. Dit is voor geen van beide partijen een aantrekkelijk perspectief, zeker ook niet voor de stad.
ONVOORZIEN
Het is ook eigen aan dit soort van moeilijke onderhandelingen dat niet te voorzien valt of, en zo ja wanneer, ze tot een resultaat zullen leiden. Daarom was het niet mogelijk vooraf uit te maken op welk moment de onderhandelingen beëindigd zouden worden.
Om voormelde redenen is het nodig thans het besluit te nemen akkoord te gaan met de dading.
Het ontwerp van dadingsovereenkomst, het addendum bij de eerste dading en de bijlage met lijst van de wegen gaan als bijlage.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met het sluiten van het addendum bij de dading van 29 januari 2020, de bijgevoegde dadingsovereenkomst, en de bijlage bij deze dading bevattende de wegen en de uit te voeren acties, tussen de stad Aarschot en de heren Van Damme en Deckers in het kader van de in de dading opgenomen procedures.
Artikel 2
De gemeenteraad zal bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan in 2022 het benodigde krediet opnemen ter financiering van de dading.
De gemeenteraad beroept zich hiervoor op artikel 269 van het decreet lokaal bestuur en beschouwt de hieraan verbonden uitgaven als dwingend en onvoorzien.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere dossiervorming.
Artikel 4
Bij de ondertekening van de overeenkomst zal de stad vertegenwoordigd worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur of hun afgevaardigden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen aan de kosteloze gratis grondoverdracht zoals voorgesteld op het bijgevoegde rooilijnplan en met de wijziging van het tracé voor het eeuwigdurend publiek recht van doorgang onder dezelfde voorwaarden als deze opgenomen in het besluit van de gemeenteraad van 27.11.2017
Op 22/11/2021 diende DYLS CONSTRUCT gevestigd te Naamsestraat 37 - 3000 Leuven, een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp het wijzigen van functies en het splitsen van appartementen. Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2021175015, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24662H0726/00A000 en is gelegen langs de Leuvensestraat. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het inplantingsplan in bijlage opgesteld door landmeter-expert A20 ARCHITECTEN gevestigd te Vissersstraat 2 - 3500 Hasselt.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dienen de rood gearceerde delen van het perceel aangeduid op het plan wijziging openbaar domein met een oppervlakte van 225,6 m² ingelijfd te worden in het openbaar domein en dienen de zwart gearceerde delen van het perceel aangeduid op het plan wijziging openbaar domein met een oppervlakte van 138,5 m² - die eerder werden toegewezen als over te dragen naar het openbaar domein - opnieuw opgenomen te worden bij perceel 726A.
Eerder werd bij gemeenteraadsbesluit van 27.11.2017 een gratis grondafstand en een eeuwigdurend publiek recht van doorgang goedgekeurd. Voorliggende wijziging van de plannen stelt een aanpassing aan de gratis grondafstand voor en voorziet in een aangepast ontwerp voor wat betreft het recht van doorgang tussen de Bleekstraat en de zuidelijk gelegen perceelsgrens (thv kloostermuur).
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
De rood gearceerde delen van het perceel aangeduid op het plan wijziging openbaar domein met een oppervlakte van 225,6 m², zullen kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut. De zwart gearceerde delen van het perceel aangeduid op het plan wijziging openbaar domein met een oppervlakte van 138,5 m² - die eerder werden toegewezen als over te dragen naar het openbaar domein - zullen niet langer kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot en blijven deel uitmaken van perceel 726A.
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen aan de kosteloze gratis grondoverdracht zoals voorgesteld op het bijgevoegde rooilijnplan en met de wijziging van het tracé voor het eeuwigdurend publiek recht van doorgang onder dezelfde voorwaarden als deze opgenomen in het besluit van de gemeenteraad van 27.11.2017
Artikel 3
De rood gearceerde delen van het perceel aangeduid op het plan wijziging openbaar domein met een oppervlakte van 225,6 m², zullen kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut. De zwart gearceerde delen van het perceel aangeduid op het plan wijziging openbaar domein met een oppervlakte van 138,5 m² - die eerder werden toegewezen als over te dragen naar het openbaar domein - zullen niet langer kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot en blijven deel uitmaken van perceel 726A. Het bijgevoegde rooilijnplan wordt goedgekeurd.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of de door hen aangestelde vervanger.
De gemeenteraad gaat akkoord om het perceel, aangeduid op het afbakeningsplan als lot 1 met een oppervlakte van 1213 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is, kosteloos zal aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Op 06/12/2021 diende VillaVip Vlaanderen gevestigd te Romeinselaan 11 - 8500 Kortrijk, een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp Bouwen van een woning voor 10 personen met een beperking en een zorgkoppel. Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2021176171, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24092E0022/00F000 en 24092E0023/00R000 en is gelegen langs de Tieltseweg. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het afbakeningsplan in bijlage opgesteld door landmeter-expert Véronique Peeters gevestigd te Leuvensesteenweg 25.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het afbakeningsplan als lot 1 met een oppervlakte van 1213 m² ingelijfd te worden in het openbaar domein.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het afbakeningsplan als lot 1 met een oppervlakte van 1213 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de creatie van openbaar domein zoals voorgesteld op het bijgevoegd afbakeningsplan van landmeter-expert Véronique Peeters.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het afbakeningsplan als lot 1 met een oppervlakte van 1213 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of de door hen aangestelde vervanger.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 17.02.2022 en 20.02.2022 - Sluiting van het stadspark en park Elzenhof omwille van het aangekondigde stormweer.
Het burgemeestersbesluit van 17.02.2022 en 20.02.2022 - Sluiting van het stadspark en park Elzenhof omwille van het aangekondigde stormweer - wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad
Het burgemeestersbesluit van 17.02.2022 en 20.02.2022 - Sluiting van het stadspark en park Elzenhof omwille van het aangekondigde stormweer - wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 17.02.2022 en 20.02.2022 - Sluiting van het stadspark en park Elzenhof omwille van het aangekondigde stormweer.
De gemeenteraad stemt in met het reglement 'controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen'.
Dit reglement heeft tot doel
Dit reglement heeft tot doel
(ter vervanging van de beslissing van de gemeenteraad van 29.02.1996 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen)
Artikel 1
Dit reglement is van toepassing op al wie rechtstreeks of onrechtstreeks, ongeacht of het een natuurlijke persoon, een rechtspersoon of een feitelijke vereniging betreft, een toelage van de stad Aarschot wenst te ontvangen of ontvangt, tenzij er in de specifieke toelagereglementen expliciet wordt van afgeweken.
Artikel 2
Onder 'toelage' in de zin van dit reglement dient te worden verstaan
'elke tegemoetkoming, elk voordeel of elke hulp, ongeacht de vorm of de benaming ervan, met inbegrip van de zonder interest verleende terugvorderbare voorschotten, toegekend ter bevordering van het voor het algemeen belang dienstige activiteiten, maar met uitsluiting van de prijzen die aan geleerden en kunstenaars voor hun werken worden verleend.'
Artikel 3
Elke aanvraag om een toelage wordt gericht aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Aarschot.
De aanvrager/trekker van een toelage zal zich identificeren op één van de hierna vermelde wijzen, of op een wijze waaruit duidelijk kan worden afgeleid dat hij bestaat, nl.
De aanvrager voegt alle nuttige en nodige stukken toe bij zijn aanvraag. Bij specifieke reglementen kunnen extra documenten gevraagd worden.
Artikel 4
4.1.
Iedere trekker van een toelage verleend door de stad, moet de toelage gebruiken voor het doel waarvoor zij is toegekend en moet, tenzij hij erdoor of krachtens de wet van vrijgesteld is, het gebruik ervan rechtvaardigen.
4.2.
Toelage van 250 euro of minder
Elke aanvrager/trekker van een toelage van 250 euro of minder zal naast de documenten vermeld in artikel 3 en ter verantwoording van het gebruik ervan, een verklaring op eer, volgens bijgaand model, voegen bij zijn aanvraag om toekenning van de toelage.
4.3.
Toelage van boven 250 euro
Elke aanvrager/trekker van een toelage van boven 250 euro zal naast de documenten vermeld in artikel 3 en ter verantwoording van het gebruik ervan, een verklaring op eer, volgens bijgaand model, voegen bij zijn aanvraag om toekenning van de toelage.
Met elke aanvrager/trekker van een nominatieve toelage van boven 250 euro zal een overeenkomst worden afgesloten volgens bijgaand model. De overeenkomst vermeldt de aard, de omvang, de aanwendingsvoorwaarden en welke verantwoording van de toelagetrekker wordt geëist alsook, in voorkomend geval, de termijnen waarbinnen die verantwoording dient te worden overgelegd. De overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Natuurlijke personen, rechtspersonen en feitelijke verenigingen zullen ter rechtvaardiging van het gebruik, een kopie van alle gangbare documenten voorleggen (facturen, tickets, attesten, rekeningen, ...).
Alle voor te leggen documenten worden binnen de 12 maanden nadat de toelage is toegekend en ten laatste bij de aanvraag van de volgende toelage aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd.
Voor de toelagen met een waarde boven de 25.000 euro zijn alle bepalingen van de wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen van toepassing.
Rechtspersonen zullen bovendien bij de jaarlijkse verantwoording van het gebruik van een toelage boven de 25.000 euro, de balans en rekeningen en een verslag inzake beheer en financiële toestand van de rechtspersoon voorleggen.
De toekenning van toelagen wordt opgeschort zolang de toelagetrekker voor de voorheen ontvangen toelagen de bedoelde verantwoordingen niet verstrekt of zolang hij zich verzet tegen de uitoefening van de in artikel 5 bedoelde controle.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de controle op de toekenning en op de aanwending van de toelagen. Het wordt bovendien gemachtigd om ter plaatse de aanwending van de verleende toelage te controleren indien het dit nodig acht.
Artikel 6
De toelagetrekker is gehouden de toelage terug te betalen in volgende gevallen:
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen beslist autonoom over het al dan niet toekennen van een subsidie. Tegen een weigering van een subsidie kan geen verhaal worden ingesteld.
Het college van burgemeester en schepenen kan, mits motivatie, specifieke voorwaarden opleggen voor het bekomen van een subsidie.
Artikel 8
Alle in dit reglement niet voorziene gevallen die tot betwisting aanleiding zouden kunnen geven, worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad duidt mevrouw Magaly Knapen aan als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van de cvba Cnuz, ter vervanging van de heer Bob D'hoedt die zijn mandaat als bestuurder wenst te beëindigen.
De stad Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
In toepassing van de statuten van de cvba Cnuz droeg de gemeenteraad op 25.04.2019 volgende vertegenwoordigers voor:
Naar aanleiding van zijn aanstelling als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst wenst de heer Bob D'hoedt zijn mandaat als lid van de Raad van Bestuur van de cvba Cnuz te beëindigen. Voorgesteld wordt mevrouw Magaly Knapen voor te dragen als kandidaat-bestuurder om te voorzien in zijn vervanging.
Schepen Annick Geyskens verlaat de vergadering.
De stad Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
In toepassing van de statuten van de cvba Cnuz droeg de gemeenteraad op 25.04.2019 volgende vertegenwoordigers voor:
Naar aanleiding van zijn aanstelling als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst wenst de heer Bob D'hoedt zijn mandaat als lid van de Raad van Bestuur van de cvba Cnuz te beëindigen. Voorgesteld wordt mevrouw Magaly Knapen voor te dragen als kandidaat-bestuurder om te voorzien in zijn vervanging.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Enig artikel:
De gemeenteraad duidt mevrouw Magaly Knapen, wonende Geburenstraat 4B in 3201 Langdorp aan als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van de cvba Cnuz, ter vervanging van de heer Bob D'hoedt die zijn mandaat als bestuurder wenst te beëindigen.
De heer Stef Van Calster, schepen, wordt aangesteld om de stad te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Vervoersmaatschappij De Lijn.
De gemeenteraad duidde op 09.05.2019 mevrouw Annick Geyskens, schepen, aan als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van de Vervoersmaatschappij De Lijn.
Naar aanleiding van de gewijzigde samenstelling van het college van burgemeester en schepenen en de bijhorende wijziging in de interne taakverdeling tussen de leden van het college wenst schepen Geyskens haar mandaat als vertegenwoordiger in deze algemene vergadering te beëindigen.
Voorgesteld wordt om schepen Stef Van Calster aan te duiden als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van de Vervoersmaatschappij De Lijn.
De gemeenteraad duidde op 09.05.2019 mevrouw Annick Geyskens, schepen, aan als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van de Vervoersmaatschappij De Lijn.
Naar aanleiding van de gewijzigde samenstelling van het college van burgemeester en schepenen en de bijhorende wijziging in de interne taakverdeling tussen de leden van het college wenst schepen Geyskens haar mandaat als vertegenwoordiger in deze algemene vergadering te beëindigen.
Voorgesteld wordt om schepen Stef Van Calster aan te duiden als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van de Vervoersmaatschappij De Lijn.
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Enig artikel
De heer Stef Van Calster, schepen, wordt aangesteld om de stad te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Vervoersmaatschappij De Lijn, ter vervanging van schepen Annick Geyskens die dit mandaat in de algemene vergadering wenst te beëindigen.
De heer Bart Dehaes, gemeenteraadslid, wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVS dv.
De gemeenteraad duidde op 14.03.2019 de heer Stef Van Calster aan om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging (dv) TMVS.
Naar aanleiding van de gewijzigde samenstelling van het college van burgemeester en schepenen wenst schepen Stef Van Calster zijn mandaat als vertegenwoordiger van de stad in deze algemene vergadering te beëindigen.
Voorgesteld wordt om raadslid Bart Dehaes aan te duiden als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van TMVS dv.
De gemeenteraad duidde op 14.03.2019 de heer Stef Van Calster aan om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging (dv) TMVS.
Naar aanleiding van de gewijzigde samenstelling van het college van burgemeester en schepenen wenst schepen Stef Van Calster zijn mandaat als vertegenwoordiger van de stad in deze algemene vergadering te beëindigen.
Voorgesteld wordt om raadslid Bart Dehaes aan te duiden als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van TMVS dv.
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Enig artikel
De heer Bart Dehaes, gemeenteraadslid, wonende Oudenbos 12 in 3202 Rillaar, bart.dehaes@n-va.be (e-mailadres), wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVS dv en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen. Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het verzoekschrift en van het antwoord erop.
Het college nam in vergadering van 11.02.2022 kennis van het verzoekschrift "Minder ontharding en meer groen in de stad" van een inwoner. Zowel het verzoekschrift als het antwoord erop worden ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
De stad ontving het bijgaande verzoekschrift "Minder ontharding en meer groen in de stad" van dhr. Steven Bouillart op 23.01.2022
Artikel 304 §2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt:
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Gelet op de bepalingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies zoals laatst gewijzigd door de gemeenteraad op 20.01.2022, in het bijzonder artikels 40 en 41, wordt aan de gemeenteraad kennis gegeven van het verzoekschrift en van het gemotiveerd antwoord erop (als bijlage).
De gemeenteraad neemt kennis van het verzoekschrift en van het antwoord erop.
De gemeenteraad stemt in met de wijziging van het belastingreglement op de terrassen 2020-2025 n.a.v. de coronacrisis voor het aanslagjaar 2022.
De stad Aarschot wil ook in 2022 de horeca-uitbaters een hart onder de riem steken, gezien de moeilijke situatie voor de horeca sinds de pandemie.
De stad Aarschot wil ook in 2022 de horeca-uitbaters een hart onder de riem steken, gezien de moeilijke situatie voor de horeca sinds de pandemie.
Artikel 1
Voor het aanslagjaar 2022 wordt de belasting op de terrassen niet geheven.
Voor de aanslagjaren 2023-2025 heeft het besluit van de gemeenteraad van 12.12.2019 houdende goedkeuring van de belasting op de terrassen wel uitwerking.
Artikel 2
De gemeenteraadsbeslissing van 12.12.2019 houdende goedkeuring van de belasting op de terrassen 2020-2025 wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting gevestigd op de terrassen.
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de persoon voor wiens rekening de uitbating geschiedt en aan wie de vergunning tot aanwending van het openbaar domein zoals vermeld, wordt toegestaan.
Artikel 3
De belasting bedraagt
o 16,5 euro/m² per jaar (winterterras)
o 11,1 euro/m² per jaar (zomerterras)
rekening houdende met het feit dat de gedeelten der oppervlakten die geen volledige vierkante meter bedragen toch voor een volledige zullen aangerekend worden.
De belasting is volledig verschuldigd, welke ook de datum van aflevering, de verzaking of de intrekking van de toelating is.
De bedragen zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2019.
Deze bedroeg 108,98 (gezondheidsindex 2013 = 100).
Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat.
Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar de hogere tien cent.
Artikel 4
Vrijstelling van de belasting kan toegestaan worden bij feestelijkheden waaraan de stad haar medewerking verleent en die officieel door het college van burgemeester en schepenen zijn vastgesteld.
Een gedeeltelijke vrijstelling van de belasting wordt niet toegestaan. Nochtans in geval van overname van een zaak, zal de belasting voor het lopende jaar geen tweede maal moeten betaald worden.
Indien de inname van het openbaar domein voor horecaterrassen door de ligging eveneens vergund dient te worden door derden, zoals Agentschap Wegen en Verkeer of De Vlaamse Waterweg, en deze instanties retributie heffen, wordt de oppervlakte - aangerekend in de vergunning van deze derden - vrijgesteld voor de gemeentelijke retributie.
Artikel 5
De belasting wordt contant betaald bij de aflevering van de vergunning tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
Artikel 6
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de datum van de contante inning.
Bezwaarschriften kunnen onder zelfde voorwaarden en binnen dezelfde termijn worden ingediend via een duurzame drager.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur van de stad. De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden gestuurd.
Artikel 7
Zonder afbreuk te doen aan het huidige decreet van 30 mei 2008, zijn van overeenkomstige toepassing op de provincie- en gemeentebelastingen:
De gemeenteraad stemt in met de verlenging van de soepele regeling voor de horecaterrassen tot en met 31.12.2022.
De stad Aarschot wil ook in 2022 de horeca-uitbaters een hart onder de riem steken, gezien de moeilijke situatie voor de horeca sinds de pandemie.
De stad Aarschot wil ook in 2022 de horeca-uitbaters een hart onder de riem steken, gezien de moeilijke situatie voor de horeca sinds de pandemie.
Artikel 1
Voor de aanvraag van het plaatsen of uitbreiden van een niet-permanent terras (zomerterras) wordt gedurende 2022, uitzonderlijk, een soepele regeling gevolgd die afwijkt van de procedure en de voorwaarden vermeld in het stedelijk politiereglement voor de privatieve ingebruikname van de openbare weg voor horecaterrassen (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24.02.2014).
§1. De aanvraag wordt ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen vergezeld van
§2. Het College van Burgemeester en Schepenen neemt een beslissing rekening houdend met de plaatselijke omstandigheden, zoals de openbare veiligheid, het voetgangersverkeer, ...
§3. Iedere toegang naar woningen en kantoren e.d. die boven de horecazaak gelegen zijn, moet steeds over de volle lengte van deze toegang en over de volle diepte van het gevelterras vrij blijven. Het pand moet ten allen tijde ongehinderd betreden kunnen worden.
Bij levering van meubels of verhuis ten behoeve van woongelegenheden boven het horecapand, dient het meubilair van het open terras op eenvoudig verzoek van het College van Burgemeester en Schepenen verwijderd te worden gedurende de tijd nodig voor de verhuiswerken en dit zonder recht op schadevergoeding.
§4. De terrasvergunning blijft beperkt tot het gedeelte van het openbaar domein dat zich uitstrekt voor de horecazaak. Mits schriftelijke toelating van de eigenaar van de naastliggende panden, kan het open terras uitgebreid worden voor deze panden.
§5. Indien er tijdens de wekelijkse markt een marktabonnee voor het horecapand een standplaats heeft, dan heeft de marktabonnee voorrang op het terras. Deze standplaats dient tijdens de markt vrij gehouden te worden voor de marktkramer. Er kan slechts een terras geplaatst worden op deze standplaats tijdens de wekelijkse markt van het ogenblik dat er een akkoord is met de marktabonnee.
§6. Voorzieningen van openbaar nut, zoals hydranten, straatkolken, verlichtingsmasten en toegangen tot openbare nutsvoorzieningen moeten altijd vrij zijn en goed bereikbaar blijven. Brandweerslangen moeten steeds aan een hydrant kunnen gekoppeld worden, hiervoor moet de noodzakelijke ruimte beschikbaar zijn.
§7. De terrasopstelling mag nooit de vrije doorgang voor de hulpdiensten verhinderen.
§8. De vergunninghouder draagt er zorg voor dat tafels en/of stoelen niet worden opgesteld buiten de in de vergunning toegewezen oppervlakte en dat de doorgangen rondom en op het terras overeenkomstig de vergunning steeds vrij blijven. Hij zal erop toezien dat de obstakelvrije doorgang op het voetpad niet wordt ingenomen door (brom)fietsen en andere obstakels.
§9. De uitbating van een terras mag de omgeving niet vervuilen. De uitbater is verantwoordelijk voor het goed onderhoud van het terras en zijn onmiddellijke omgeving. De vergunninghouder verwijdert dagelijks alle mogelijke afval.
§10. De uitbater is aansprakelijk voor alle schade die veroorzaakt wordt door het rechtmatig en onrechtmatig gebruik van de vergunning. Hij is onder meer aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door het plaatsen, de aanwezigheid of het wegnemen van het terras en al zijn onderdelen en voor de vervuiling die de exploitatie van het terras veroorzaakt ter plaatse en in de onmiddellijke omgeving.
§11. De uitbater blijft verantwoordelijk voor alle ongevallen overkomen aan derden of voor alle schade aan het openbaar domein of aan derden berokkend, die het gevolg zouden zijn van het plaatsen van het terras.
§12. Naar aanleiding van werken voor openbaar nut e.a. kan de vergunning vroegtijdig ingetrokken of geschorst worden of de vergunde terras oppervlakte verminderd worden zonder enig recht op schadevergoeding.
Artikel 2
Voor de aanvraag van het plaatsen van een permanent terras blijven de bepalingen van het stedelijk politiereglement voor de privatieve ingebruikname van de openbare weg voor horecaterrassen (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24.02.2014) van toepassing.
De beslissing van de bestuursraad houdende de jaarrekening 2021 van de Evangelische Kerk de Shelter te Aarschot wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteraad.
De beslissing van de bestuursraad houdende de jaarrekening 2021 van de Evangelische Kerk de Shelter te Aarschot wordt voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op
de jaarrekening 2021 van de voornoemde kerkgemeente na beslissing van de bestuursraad;
de door de kerkgemeente (in voorkomend geval op verzoek van de gemeenteoverheid) ingediende bewijsstukken.
Overwegende dat
Artikel 1
De jaarrekening 2021 van de voornoemde kerkgemeente dewelke afsluit met een overschot op exploitatie (code N) van 71,97 euro en een evenwicht op investeringen (code Z) wordt gunstig geadviseerd door de gemeenteoverheid. Er werd geen exploitatietoelage noch een investeringstoelage vanwege de gemeenteoverheid uitgekeerd.
Artikel 2
Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur (Diestsepoort 6 bus 1, 3000 Leuven).
De gemeenteraad keurt de beslissing van de bestuursraad houdende de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de Evangelische Kerk de Shelter te Aarschot goed.
De beslissing van de bestuursraad houdende de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de Evangelische Kerk de Shelter te Aarschot wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Overwegende dat het meerjarenplan 2020-2025 binnen de grenzen van de gemaakte afspraken tussen de kerkgemeente en de gemeentelijke overheid en bijgevolg zonder gemeentelijke bijdragen opgemaakt wordt, keurt de gemeenteraad het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 goed.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van de voornoemde kerkgemeente zonder toelagen vanwege de gemeenteoverheid goed.
Artikel 2
Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur (Diestsepoort 6 bus 1, 3000 Leuven).
De beslissing van de bestuursraad houdende het budget 2022 van de Evangelische Kerk de Shelter te Aarschot wordt voor akteneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
De beslissing van de bestuursraad houdende het budget 2022 van de Evangelische Kerk de Shelter te Aarschot wordt voor akteneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Overwegende dat het budget 2022 binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 past en bijgevolg zonder gemeentelijke bijdragen opgemaakt wordt, neemt de gemeenteraad akte van het budget 2022.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de voornoemde kerkgemeente zonder toelagen vanwege de gemeenteoverheid.
Artikel 2
Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur (Diestsepoort 6 bus 1, 3000 Leuven).
De bespreking van deze vraag werd op verzoek van mevrouw Nele Pelgrims uitgesteld tot volgende vergadering omdat zij onvoorzien verhinderd was voor de huidige vergadering.
CD&V - Nele Pelgrims
Onderstaand enkele korte vragen in het kader van sport en onderwijs. Ik zal deze samen stellen en deze kunnen ook samen behandeld worden.
Gevolg dat aan deze vraag werd gegeven:
De bespreking van deze vraag werd op verzoek van mevrouw Nele Pelgrims uitgesteld tot volgende vergadering omdat zij onvoorzien verhinderd was voor de huidige vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Groen
Graag hadden we een vraag op de komende gemeenteraad laten agenderen.
Gemeenteraad 10 maart 2022 - zitpenningen voor Oekraïne
Het is niet een vraag in de strikte zin van het woord, maar een oproep.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
De gemeenteraad stemt in met het voorstel om de vergadering van 21 april 2022 te laten plaatsvinden in zaal Den Akker, Kortakker 1 in 3202 Rillaar.
Open VLD - Ronny De Rijck
Met een code geel vanaf maandag a.s zou ik willen vragen de GR on tour terug op te starten.
De gemeenteraad van 21 april lijkt mij uiterst geschikt om iedereen te verwelkomen in Rillaar, plaats waar alle leven begint en steeds terug herbegint.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
De gemeenteraad stemt in met het voorstel om de vergadering van 21 april 2022 te laten plaatsvinden in zaal Den Akker, Kortakker 1 in 3202 Rillaar.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Vlaams Belang - Nico Creces
Uit een welzijnsbevraging bij het gemeente- en OCMW-personeel van de stad Diest bleek dat er in 2021 niet minder dan 186 meldingen waren van grensoverschrijdend gedrag, waaronder pesterijen en zelfs geweld, binnen de diensten van de stad en het OCMW.
Welzijn en welbevinden van personeelsleden moeten een belangrijke zorg zijn voor iedere werkgever.
Daarnaast heeft iedere werkgever, dus ook de lokale besturen, verplichtingen die voortvloeien uit de wetgeving inzake welzijn en welbevinden op het werk. Zo moet ieder lokaal bestuur een preventiedienst hebben. Deze dienst, intern of extern al naar gelang het aantal medewerkers, heeft verschillende wettelijke opdrachten. Hieronder vallen onder andere bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
Daarom deze vragen:
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 10.02.2022
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 10.02.2022 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 10.02.2022 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.