De gemeenteraad bekrachtigt de verordening van de burgemeester d.d. 26.02.2021 "Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 11.03.2021 met livestream via Facebook”.
De verordening van de burgemeester d.d. 26.02.2021 "Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 11.03.2021 met livestream via Facebook” wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verordening van de burgemeester d.d. 26.02.2021 "Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 11.03.2021 met livestream via Facebook” wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de verordening van de burgemeester van 26.02.2021 nl.
politieverordening “Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 11.03.2021 met livestream via Facebook”.
De gemeenteraad aanvaardt de gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 58 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Aarschot omdat de gemeenteweg gedeeltelijk bebouwd is.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 58 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Aarschot, te aanvaarden omdat de gemeenteweg gedeeltelijk bebouwd is.
Gelet op
Overwegende dat
Gelet op
Overwegende dat er geen meerwaarde moet betaald worden.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord om de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg nr. 58 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Aarschot, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, nr. 391S4, 391T4, 396G2 en keurt het plan goed, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Véronique Peeters.
Artikel 3
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze definitieve beslissing zoals bepaald in het decreet gemeentewegen.
Artikel 5
Dit besluit wordt samen met het plan van de gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 58 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Aarschot overgemaakt met een beveiligde zending aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het departement.
Gemeenteweg nr. 37, 38 in Gelrode wordt nu op de bestaande weg gelegd die lichtjes afwijkt van het tracé zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen. Het gedeelte van gemeenteweg 38, dat perceel 58A schuin doorkruist, wordt eveneens op het bestaande pad verplaatst en gedeeltelijk samengevoegd met gemeenteweg 37.
Gemeenteweg nr. 37, 38 in Gelrode wordt nu op de bestaande weg gelegd die lichtjes afwijkt van het tracé zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen. Het gedeelte van gemeenteweg 38, dat perceel 58A schuin doorkruist, wordt eveneens op het bestaande pad verplaatst en gedeeltelijk samengevoegd met gemeenteweg 37.
Gelet op
Overwegende dat
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat het ingediende bezwaarschrift ongegrond is om bovenvermelde redenen.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord om de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 37, 38 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Gelrode, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 6, Sectie B, nr. 59A, 58B, 58A, 59B en keurt het rooilijnplan goed, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert ing. Van de Velde Nele.
Artikel 3
Er dient geen meerwaarde betaald te worden m.b.t. de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 37, 38 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Gelrode.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze definitieve beslissing zoals bepaald in het decreet gemeentewegen.
Artikel 5
Dit besluit wordt samen met het plan van de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 37, 38 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Gelrode overgemaakt met een beveiligde zending aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het departement.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan.
Voor de plaatsing van een nieuwe cabine verzoekt IVERLEK de stad Aarschot tot de verkoop van een perceel, met een oppervlakte van 25,62 m² gelegen te Aarschot, in Gaston Geenslaan, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie F, 227/K (deel). Het perceel kan verkocht worden ten algemene nutte aan IVERLEK voor een waarde zoals geraamd in het schattingsverslag d.d. 3 februari 2021, zijnde 1.238,75 euro. De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan deze verkoop.
In functie van de plaatsing van een nieuwe cabine verzoekt IVERLEK de stad Aarschot tot de verkoop van een perceel, met een oppervlakte van 25,62 m² gelegen te Aarschot, in Gaston Geenslaan, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie F, 227/K (deel), zoals aangeduid op het opmetingsplan van meetkundige-schatter Francis Koyen van het landmeetbureel Drawing Assistance bv, Ceulemansstraat 10, 2235 Hulshout.
Het perceel kan verkocht worden ten algemene nutte aan IVERLEK voor een waarde zoals geraamd in het schattingsverslag van Francis Koyen, meetkundige-schatter van landmeetbureel Drawing Assistance bv d.d. 3 februari 2021, zijnde 1.238,75 euro.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de verkoop aan IVERLEK van een perceel met een oppervlakte van 25,62 m² gelegen te Aarschot, in Gaston Geenslaan, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie F, 227/K (deel), zoals aangeduid op het opmetingsplan van meetkundige-schatter Francis Koyen van het landmeetbureel Drawing Assistance bv, Ceulemansstraat 10, 2235 Hulshout, voor een bedrag zoals geraamd in het schattingsverslag van de gelijknamige beëdigde landmeter-expert d.d. 3 februari 2021, zijnde 1.238,75 euro.
In functie van de plaatsing van een nieuwe HS-cabine verzoekt IVERLEK de stad Aarschot tot de verkoop van een perceel, met een oppervlakte van 25,62 m² gelegen te Aarschot, in Gaston Geenslaan, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie F, 227/K (deel), zoals aangeduid op bijgevoegd opmetingsplan van meetkundige-schatter Francis Koyen van het landmeetbureel Drawing Assistance bv, Ceulemansstraat 10, 2235 Hulshout.
Het perceel kan verkocht worden ten algemene nutte aan IVERLEK voor een waarde zoals geraamd in het bijgevoegd schattingsverslag van Francis Koyen, meetkundige-schatter van landmeetbureel Drawing Assistance bv d.d. 3 februari 2021, zijnde 1.238,75 euro.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de verkoop aan IVERLEK van een perceel met een oppervlakte van 25,62 m² gelegen te Aarschot, in Gaston Geenslaan, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie F, 227/K (deel), zoals aangeduid op het opmetingsplan van meetkundige-schatter Francis Koyen van het landmeetbureel Drawing Assistance bv, Ceulemansstraat 10, 2235 Hulshout, voor een bedrag zoals geraamd in het schattingsverslag van de gelijknamige beëdigde landmeter-expert d.d. 3 februari 2021, zijnde 1.238,75 euro onder de voorwaarde dat IVERLEK de kosten voor de verkoop draagt.
Artikel 2
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere dossiervorming.
De gemeenteraad is definitief akkoord met plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Donkerstraat te Aarschot zoals aangeduid op het bijgevoegd plan. Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 2 (01a 62ca), waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Donkerstraat te Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Jonas Artois, Mechelsesteenweg 378 te 3020 Herent horende bij het aanvraagdossier tot het bekomen van een verkaveling waaruit blijkt dat voor de verwezenlijking van de hogervermelde verkaveling het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 2, dient ingelijfd te worden bij het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Donkerstraat te Aarschot.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 2 (01a 62ca), waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Donkerstraat te Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Donkerstraat te Aarschot zoals aangeduid op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Jonas Artois, Mechelsesteenweg 378 te 3020 Herent.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 2 (01a 62ca), waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Donkerstraat te Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester.
De gemeenteraad is definitief akkoord met plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Hogeweg te Aarschot zoals aangeduid op het bijgevoegd plan. Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 4 (01a 07ca), waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Hogeweg te Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Benny Feyaerts, Pastoriestraat 31 bus 1.1 te 3128 Tremelo horende bij het aanvraagdossier tot het bekomen van een wijziging van een verkaveling waaruit blijkt dat voor de verwezenlijking van de hogervermelde wijziging van een verkaveling het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 4 (01a 07ca), dient ingelijfd te worden bij het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Hogeweg te Aarschot.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 4 (01a 07ca), waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Hogeweg, te Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Hogeweg te Aarschot zoals aangeduid op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Benny Feyaerts, Pastoriestraat 31 bus 1.1 te 3128 Tremelo.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 4 (01a 07ca), waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Hogeweg te Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester.
De gemeenteraad besloot in zitting van 17 september 2020 om de eigendom kadastraal gekend als Aarschot, 2e afdeling, sectie F, nr. 59 X2/deel bij wijze van ruil te verkopen. Na onderzoek blijkt dat er geen specifieke perceelsnummer of eigendomstitel kan worden teruggevonden bij de diensten van het kadaster hetgeen betekent dat het betrokken deel van het perceel toe kan behoren tot het openbaar domein. Om delen van het openbaar domein te kunnen verkopen aan derden/particulieren dient er een desaffectatiebesluit te worden genomen door de gemeenteraad waarna de aangestelde notaris kan overgaan tot de eigendomsoverdracht/verkoop zoals beslist door gemeenteraad van 17 september 2020. De gemeenteraad besluit tot desaffectatie van het deel van het perceel zoals opgenomen op het plan in bijlage in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit d.d. 17 september 2020.
De gemeenteraad besloot in zitting van 17 september 2020 om de eigendom kadastraal gekend als Aarschot, 2e afdeling, sectie F, nr. 59 X2/deel bij wijze van ruil te verkopen.
Na onderzoek blijkt dat er geen specifieke perceelsnummer of eigendomstitel kan worden teruggevonden bij de diensten van het kadaster hetgeen betekent dat het betrokken deel van het perceel toe kan behoren tot het openbaar domein. Om delen van het openbaar domein te kunnen verkopen aan derden/particulieren dient er een desaffectatiebesluit te worden genomen door de gemeenteraad waarna de aangestelde notaris kan overgaan tot de eigendomsoverdracht/verkoop zoals beslist door gemeenteraad van 17 september 2020.
De gemeenteraad besloot in zitting van 17 september 2020 om de eigendom kadastraal gekend als Aarschot, 2e afdeling, sectie F, nr. 59 X2/deel bij wijze van ruil te verkopen.
Na onderzoek blijkt dat er geen specifieke perceelsnummer of eigendomstitel kan worden teruggevonden bij de diensten van het kadaster hetgeen betekent dat het betrokken deel van het perceel toe kan behoren tot het openbaar domein. Om delen van het openbaar domein te kunnen verkopen aan derden/particulieren dient er een desaffectatiebesluit te worden genomen door de gemeenteraad waarna de aangestelde notaris kan overgaan tot de eigendomsoverdracht/verkoop zoals beslist door gemeenteraad van 17 september 2020.
In bijlage het delingsplan en de aanvraag van de precad.
Enig artikel
De gemeenteraad besluit tot desaffectatie van het deel van het perceel zoals opgenomen op het plan in bijlage in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit d.d. 17 september 2020.
In de 5 Vlaamse provincies is heel wat kennis over milieu- en aanverwante thema’s aanwezig. Al sinds 2013 maken de provincies onderling gebruik van die bestaande expertise onder de noemer van het Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu (IPKC). In 2016 sloten de 5 Vlaamse provincies een overeenkomst af met elkaar, waardoor deze interprovinciale samenwerking officieel werd. De kennis en expertise aanwezig binnen het IPKC wordt nu ook ter beschikking gesteld van de gemeenten. De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde op 10 november 2020 een voorstel van een overeenkomst met de Vlaams-Brabantse gemeenten goed. Na ondertekening door de Stad Aarschot loopt de samenwerkingsovereenkomst tot 31 december 2021. De overeenkomst kan jaarlijks opgezegd worden, zo niet wordt ze stilzwijgend verlengd tot 31 december van het volgend jaar. Het aanbod van het IPKC wil focussen op diensten waarvan de gemeenten geen gebruik kunnen maken via het provinciaal aanbod van Vlaams-Brabant en/of via het aanbod van de streekintercommunales (Haviland en Interleuven). Hiermee worden voor de gemeenten niches opgevuld. Na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie kan de stad Aarschot via het IPKC een beroep doen op de kennis en de expertise bij een ander provinciebestuur. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat er tussen de 5 Vlaamse provincies onderling al een overeenkomst bestaat. De ondertekening van deze overeenkomst met de provincie is gratis. De ondertekening van deze overeenkomst houdt voor de stad Aarschot geen enkele verplichting in. Het staat de stad Aarschot nog altijd volledig vrij om voor een bepaalde opdracht al dan niet gebruik te maken van deze dienstverlening.
In de 5 Vlaamse provincies is heel wat kennis over milieu- en aanverwante thema’s aanwezig. Al sinds 2013 maken de provincies onderling gebruik van die bestaande expertise onder de noemer van het Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu (IPKC). In 2016 sloten de 5 Vlaamse provincies een overeenkomst af met elkaar, waardoor deze interprovinciale samenwerking officieel werd. De kennis en expertise aanwezig binnen het IPKC wordt nu ook ter beschikking gesteld van de gemeenten. De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde op 10 november 2020 een voorstel van een overeenkomst met de Vlaams-Brabantse gemeenten goed. Na ondertekening door de Stad Aarschot loopt de samenwerkingsovereenkomst tot 31 december 2021. De overeenkomst kan jaarlijks opgezegd worden, zo niet wordt ze stilzwijgend verlengd tot 31 december van het volgend jaar. Het aanbod van het IPKC wil focussen op diensten waarvan de gemeenten geen gebruik kunnen maken via het provinciaal aanbod van Vlaams-Brabant en/of via het aanbod van de streekintercommunales (Haviland en Interleuven). Hiermee worden voor de gemeenten niches opgevuld. Na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie kan de stad Aarschot via het IPKC een beroep doen op de kennis en de expertise bij een ander provinciebestuur. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat er tussen de 5 Vlaamse provincies onderling al een overeenkomst bestaat. De ondertekening van deze overeenkomst met de provincie is gratis. De ondertekening van deze overeenkomst houdt voor de stad Aarschot geen enkele verplichting in. Het staat de stad Aarschot nog altijd volledig vrij om voor een bepaalde opdracht al dan niet gebruik te maken van deze dienstverlening.
Overwegende dat
Naast de financiële middelen nodig om bepaalde opdrachten of dienstverleningen via het IPKC te laten uitvoeren heeft de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst IPKC tussen de provincie Vlaams-Brabant en de stad Aarschot geen directe financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad van de stad Aarschot beslist de samenwerkingsovereenkomst betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s met de provincie Vlaams-Brabant te ondertekenen.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit wanneer de stad Aarschot gebruik maakt van het aanbod van het IPKC.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit en twee origineel ondertekende exemplaren van de samenwerkingsovereenkomst zullen met de post voor verder gevolg aan Provincie Vlaams-Brabant, Dienst leefmilieu – IPKC, Provincieplein 1, 3010 Leuven bezorgd worden.
De gemeenteraad keurt het voorliggende reglement voor de tewerkstelling van kabinetspersoneel goed.
Bij gemeenteraadsbesluit van 10.12.2020 houdende de vaststelling van de aanpassingen aan de personeelsformatie en het organogram van stad/OCMW Aarschot werd in artikel 4 de (contractuele) personeelsformatie van het kabinetspersoneel ter ondersteuning van het college van burgemeester en schepenen vastgesteld, bestaande uit 1 VTE kabinetsmedewerker (beleidsmedewerker), niveau A (A1a-A3a). Hierbij werd tevens bepaald dat de raad in een afzonderlijk besluit beslist over de aanstellings- en aanwervingsvoorwaarden en - in voorkomend geval - over bijkomende administratieve en geldelijke bepalingen. Bijgevoegd gaat in dit verband het ontwerp van reglement terzake, opgemaakt conform de vigerende regelgeving, na interne en externe afstemming en rekening houdend met het juridisch advies.
Voorliggend ontwerp van reglement voor de tewerkstelling van kabinetspersoneel werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 17.02.2021 en rekening houdend met de aanbevelingen van de federale overheid omtrent het coronavirus (Covid-19) en de interne richtlijnen in dit verband met instemming van de vakbonden bij toepassing van de schriftelijke procedure aan hen voorgelegd en goedgekeurd (syndicaal overleg- en onderhandelingscomité februari 2021).
Gelet op
Bij voormeld gemeenteraadsbesluit van 10.12.2020 werd in artikel 4 de (contractuele) personeelsformatie van het kabinetspersoneel ter ondersteuning van het college van burgemeester en schepenen vastgesteld, bestaande uit 1 VTE kabinetsmedewerker (beleidsmedewerker), niveau A (A1a-A3a). Hierbij werd tevens bepaald dat de raad in een afzonderlijk besluit beslist over de aanstellings- en aanwervingsvoorwaarden en - in voorkomend geval - over bijkomende administratieve en geldelijke bepalingen. Bijgevoegd gaat in dit verband het ontwerp van reglement terzake, opgemaakt conform de vigerende regelgeving, na interne en externe afstemming en rekening houdend met het juridisch advies.
Voorliggend ontwerp van reglement voor de tewerkstelling van kabinetspersoneel werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 17.02.2021 en rekening houdend met de aanbevelingen van de federale overheid omtrent het coronavirus (Covid-19) en de interne richtlijnen in dit verband met instemming van de vakbonden bij toepassing van de schriftelijke procedure aan hen voorgelegd en goedgekeurd (syndicaal overleg- en onderhandelingscomité februari 2021).
Enig artikel
Het reglement voor de tewerkstelling van kabinetspersoneel, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
De aansluiting van de stad Aarschot bij de kaderovereenkomst van de FPD-GSD wordt bestendigd en bekrachtigd.
De deelname aan voorliggende overheidsopdracht 2022-2025, die betrekking heeft op het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst ten voordele van de provinciale en plaatselijke besturen met ingang van 1 januari 2022 voor de duur van 4 jaar, wordt goedgekeurd.
De gunningswijze betreft een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17 juni 2016, met gebruik van een basispolis - waarvan afschrift in bijlage - en vaststelling van de prijs als gunningscriterium.
Alle lokale besturen in het Vlaams Gewest zijn vanaf het jaar 2002 verplicht een gratis ‘collectieve verzekering gezondheidszorg’ aan te bieden aan hun personeelsleden. De stad Aarschot is in dit verband sinds 1 januari 2002 toegetreden tot de collectieve verzekering ‘verzorgingskosten bij hospitalisatie of ernstige ziekte’ die werd afgesloten door de gemeenschappelijke sociale dienst en later door de gemeenschappelijke sociale dienst - Vlaanderen (GSD-V) via RSZ/PPO met ETHIAS. De Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst biedt de provinciale en plaatselijke besturen een kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie aan krachtens artikel 21,5" van de wet van 18 maart 2016. ln 2017 werd de opdracht in de wacht gesleept door AG lnsurance voor een periode van 4 jaar. Meer dan 700 besturen, waaronder stad Aarschot en OCMW Aarschot zijn hierbij aangesloten. Aangezien dit contract afloopt op 31 december 2021, wordt in het eerste semester van 2021 een nieuwe overheidsopdracht uitgevaardigd. Bijgevoegd gaat het schrijven van de Gemeenschappelijk Sociale Dienst d.d. 1 februari 2021 terzake houdende de collectieve hospitalisatieverzekering - overheidsopdracht. Overeenkomstig de reglementering dienen in het bestek de besturen vermeld te worden die zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst lopende van 2022 tot en met 2025. De gunningswijze is een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17 juni 2016. Om de vergelijking van de verschillende offertes te vergemakkelijken en mogelijk te maken, werd een basispolis opgesteld waarvan niet mag worden afgeweken door de inschrijvers. De prijs zal het gunningscriterium zijn. De verzekeraar waaraan de opdracht zal worden gegund, zal gehouden zijn om de dossiers over te nemen die op basis van de huidige collectieve hospitalisatieverzekering werden geopend en de continuïteit van de garanties te verzekeren waarvan de hoofdverzekerden en nevenverzekerden genieten naar aanleiding van een hospitalisatie, een ziekte of een aandoening die zich heeft voorgedaan vóór 1 januari 2022 en die gedekt wordt op basis van de huidige collectieve polis. De dekking is praktisch identiek aan diegene die momenteel wordt aangeboden, maar met enkele wijzigingen rekening houdende met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten en met hun impact op het bedrag van de premies (zie basispolis in bijlage). De voornaamste aanpassingen zijn:
De leeftijdscategorie "50 tot 64 jaar" werd uitgebreid naar 66 jaar zodat alle actieve personeelsleden vanaf 2024 hieronder zouden vallen. De categorie "70 jaar en ouder" werd dientengevolge vervangen door "67 jaar en ouder".
onderwerp | opgenomen in de huidige polis? |
De franchise verhogen naar € 250 (enkel) voor de uitgebreide formule, wat een positieve impact zal hebben op de prijs van de uitgebreide formule | Ja: € 130 voor de uitgebreide formule (geen franchise voor de basisformule) |
Medische kosten en kosten voor geneeskundige verzorging in een revalidatiecentrum | Nee |
De terugbetaling van kosten waarvoor geen wettelijke tussenkomst wordt toegekend bedraagt € 3.000 per verzekerde per kalenderjaar | Ja, maar bedraagt momenteel € 2.000 |
De tussenkomst voor de kosten van een verblijf van een donor is beperkt tot € 2.000 | Ja, maar bedraagt momenteel € 1.500 |
ln geval van hospitalisatie naar aanleiding van een psychische, psychiatrische of mentale aandoening, wordt de tussenkomst per verzekerde verworven gedurende een al dan niet ononderbroken periode van 36 maanden die begint op de eerste dag die recht geeft op een wettelijke tussenkomst | Ja, maar momenteel periode van 24 maanden |
De tussenkomst voor kraamhulp wordt toegekend gedurende ten hoogste twaalf dagen en tot € 620 | Ja, maar bedraagt momenteel € 500 |
Een tussenkomst van 50% in de kosten tot € 1.250 per persoon en per kalenderjaar voor homeopathische behandelingen, acupunctuur, osteopathie en chiropraxie uitgevoerd door een erkende specialist voor die behandelingen als er geen wettelijke tussenkomst wordt voorzien voor deze prestaties (enkel van toepassing voor ernstige ziekten) |
Nee |
Vruchtbaarheidsbehandelingen: lVF, lCSl en lUl: de tussenkomst in de kosten voor de behandelingen wordt toegekend tot € 500 per behandeling, met een maximum van 6 behandelingen, voor zover beide partners ten minste 12 maanden aangesloten zijn bij de uitgebreide formule. |
Ja, maar momenteel periode van 24 maanden ongeacht de formule |
De 'vrije' opties zullen worden toegestaan in het nieuwe bestek. Dientengevolge kunnen de verzekeraars bijkomende diensten aanbieden, zoals de terugbetaling van ambulante, tandheelkundige en optische zorg.
Lokale en provinciale besturen die aan dit contract deelnemen engageren zich gedurende de volledig looptijd van het contract. De uitkomst van de overheidsopdracht zal worden meegedeeld in de loop van de maand augustus 2021.
In dit verband wordt, rekening houdend met het voorgaande, uit administratief en financieel oogpunt en met het oog op de garantie van de continuïteit van de verzekering voor de aangeslotenen, de verdere aansluiting van de stad Aarschot bij de kaderovereenkomst van de FPD-GSD voorgesteld met deelname aan voorliggende overheidsopdracht 2022-2025 die betrekking heeft op het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst ten voordele van de provinciale en plaatselijke besturen, waarbij de nodige formaliteiten zullen worden verricht met het oog op de verdere administratieve uitwerking en opvolging van het dossier terzake, conform de toepasselijke bepalingen voorzien in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel.
De intentieverklaring terzake werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 17 februari 2021 en rekening houdend met de aanbevelingen van de federale overheid omtrent het coronavirus (Covid-19) en de interne richtlijnen in dit verband met instemming van de vakbonden bij toepassing van de schriftelijke procedure aan hen voorgelegd en goedgekeurd (syndicaal overleg- en onderhandelingscomité februari 2021).
Aan de gemeenteraad wordt dan ook voorgesteld om hiermee in te stemmen.
Gelet op
Alle lokale besturen in het Vlaams Gewest zijn vanaf het jaar 2002 verplicht een gratis ‘collectieve verzekering gezondheidszorg’ aan te bieden aan hun personeelsleden. De stad Aarschot is in dit verband sinds 1 januari 2002 toegetreden tot de collectieve verzekering ‘verzorgingskosten bij hospitalisatie of ernstige ziekte’ die werd afgesloten door de gemeenschappelijke sociale dienst en later door de gemeenschappelijke sociale dienst - Vlaanderen (GSD-V) via RSZ/PPO met ETHIAS. De Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst biedt de provinciale en plaatselijke besturen een kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie aan krachtens artikel 21,5" van de wet van 18 maart 2016. ln 2017 werd de opdracht in de wacht gesleept door AG lnsurance voor een periode van 4 jaar. Meer dan 700 besturen, waaronder stad Aarschot en OCMW Aarschot zijn hierbij aangesloten. Aangezien dit contract afloopt op 31 december 2021, wordt in het eerste semester van 2021 een nieuwe overheidsopdracht uitgevaardigd. Bijgevoegd gaat het schrijven van de Gemeenschappelijk Sociale Dienst d.d. 1 februari 2021 terzake houdende de collectieve hospitalisatieverzekering - overheidsopdracht. Overeenkomstig de reglementering dienen in het bestek de besturen vermeld te worden die zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst lopende van 2022 tot en met 2025. De gunningswijze is een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17 juni 2016. Om de vergelijking van de verschillende offertes te vergemakkelijken en mogelijk te maken, werd een basispolis opgesteld waarvan niet mag worden afgeweken door de inschrijvers. De prijs zal het gunningscriterium zijn. De verzekeraar waaraan de opdracht zal worden gegund, zal gehouden zijn om de dossiers over te nemen die op basis van de huidige collectieve hospitalisatieverzekering werden geopend en de continuïteit van de garanties te verzekeren waarvan de hoofdverzekerden en nevenverzekerden genieten naar aanleiding van een hospitalisatie, een ziekte of een aandoening die zich heeft voorgedaan vóór 1 januari 2022 en die gedekt wordt op basis van de huidige collectieve polis. De dekking is praktisch identiek aan diegene die momenteel wordt aangeboden, maar met enkele wijzigingen rekening houdende met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten en met hun impact op het bedrag van de premies (zie basispolis in bijlage). De voornaamste aanpassingen zijn:
De leeftijdscategorie "50 tot 64 jaar" werd uitgebreid naar 66 jaar zodat alle actieve personeelsleden vanaf 2024 hieronder zouden vallen. De categorie "70 jaar en ouder" werd dientengevolge vervangen door "67 jaar en ouder".
onderwerp | opgenomen in de huidige polis? |
De franchise verhogen naar € 250 (enkel) voor de uitgebreide formule, wat een positieve impact zal hebben op de prijs van de uitgebreide formule | Ja: € 130 voor de uitgebreide formule (geen franchise voor de basisformule) |
Medische kosten en kosten voor geneeskundige verzorging in een revalidatiecentrum | Nee |
De terugbetaling van kosten waarvoor geen wettelijke tussenkomst wordt toegekend bedraagt € 3.000 per verzekerde per kalenderjaar | Ja, maar bedraagt momenteel € 2.000 |
De tussenkomst voor de kosten van een verblijf van een donor is beperkt tot € 2.000 | Ja, maar bedraagt momenteel € 1.500 |
ln geval van hospitalisatie naar aanleiding van een psychische, psychiatrische of mentale aandoening, wordt de tussenkomst per verzekerde verworven gedurende een al dan niet ononderbroken periode van 36 maanden die begint op de eerste dag die recht geeft op een wettelijke tussenkomst | Ja, maar momenteel periode van 24 maanden |
De tussenkomst voor kraamhulp wordt toegekend gedurende ten hoogste twaalf dagen en tot € 620 | Ja, maar bedraagt momenteel € 500 |
Een tussenkomst van 50% in de kosten tot € 1.250 per persoon en per kalenderjaar voor homeopathische behandelingen, acupunctuur, osteopathie en chiropraxie uitgevoerd door een erkende specialist voor die behandelingen als er geen wettelijke tussenkomst wordt voorzien voor deze prestaties (enkel van toepassing voor ernstige ziekten) |
Nee |
Vruchtbaarheidsbehandelingen: lVF, lCSl en lUl: de tussenkomst in de kosten voor de behandelingen wordt toegekend tot € 500 per behandeling, met een maximum van 6 behandelingen, voor zover beide partners ten minste 12 maanden aangesloten zijn bij de uitgebreide formule. |
Ja, maar momenteel periode van 24 maanden ongeacht de formule |
De 'vrije' opties zullen worden toegestaan in het nieuwe bestek. Dientengevolge kunnen de verzekeraars bijkomende diensten aanbieden, zoals de terugbetaling van ambulante, tandheelkundige en optische zorg.
Lokale en provinciale besturen die aan dit contract deelnemen engageren zich gedurende de volledig looptijd van het contract. De uitkomst van de overheidsopdracht zal worden meegedeeld in de loop van de maand augustus 2021.
In dit verband wordt, rekening houdend met het voorgaande, uit administratief en financieel oogpunt en met het oog op de garantie van de continuïteit van de verzekering voor de aangeslotenen, de verdere aansluiting van de stad Aarschot bij de kaderovereenkomst van de FPD-GSD voorgesteld met deelname aan voorliggende overheidsopdracht 2022-2025 die betrekking heeft op het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst ten voordele van de provinciale en plaatselijke besturen, waarbij de nodige formaliteiten zullen worden verricht met het oog op de verdere administratieve uitwerking en opvolging van het dossier terzake, conform de toepasselijke bepalingen voorzien in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel.
De intentieverklaring terzake werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 17 februari 2021 en rekening houdend met de aanbevelingen van de federale overheid omtrent het coronavirus (Covid-19) en de interne richtlijnen in dit verband met instemming van de vakbonden bij toepassing van de schriftelijke procedure aan hen voorgelegd en goedgekeurd (syndicaal overleg- en onderhandelingscomité februari 2021).
De opdracht wordt gefinancierd middels de kredieten voorzien in het budget 2021 en de meerjarenplanning op ramingnummer MJP100672 - Hospitalisatieverzekering.
Artikel 1
§1. De verdere aansluiting van de stad Aarschot bij de kaderovereenkomst van de FPD-GSD wordt bestendigd en bekrachtigd.
§2. De deelname aan voorliggende overheidsopdracht 2022-2025, die betrekking heeft op het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst ten voordele van de provinciale en plaatselijke besturen met ingang van 1 januari 2022 voor de duur van 4 jaar, wordt goedgekeurd.
§3. De gunningswijze betreft een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17 juni 2016, met gebruik van een basispolis - waarvan afschrift in bijlage - en vaststelling van de prijs als gunningscriterium.
§4. De stad engageert zich gedurende de volledig looptijd van het contract.
§5. De uitkomst van de overheidsopdracht zal worden meegedeeld in de loop van de maand augustus 2021.
Artikel 2
§1. De basispolis voorziet een dekking die praktisch identiek is aan diegene die momenteel wordt aangeboden, mits enkele wijzigingen rekening houdende met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten en met hun impact op het bedrag van de premie.
§2. De verzekeraar waaraan de opdracht zal worden gegund, zal gehouden zijn om de dossiers over te nemen die op basis van de huidige collectieve hospitalisatieverzekering werden geopend en de continuïteit van de garanties te verzekeren waarvan de hoofdverzekerden en nevenverzekerden genieten naar aanleiding van een hospitalisatie, een ziekte of een aandoening die zich heeft voorgedaan vóór 1 januari 2022 en die gedekt wordt op basis van de huidige collectieve polis.
Artikel 3
De nodige formaliteiten zullen worden verricht met het oog op de verdere administratieve uitwerking en opvolging van het dossier terzake, conform de toepasselijke bepalingen voorzien in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel in het belang van de garantie van de continuïteit van de verzekering voor de aangeslotenen.
Artikel 4
Een exemplaar van dit gemeenteraadsbesluit en bijhorend aansluitingsformulier zal worden overgemaakt aan de Federale Pensioendienst.
In BLO Elzenhof wordt de schoolraad samengesteld met 2 leden per geleding. De pedagogische raad en de ouderraad worden gemachtigd om hun vertegenwoordiging in de schoolraad te vernieuwen.
In BuSO de Brug wordt de schoolraad samengesteld met 1 lid per geleding. Omdat minder dan 10% van de bevraagde ouders opteert voor een ouderraad, wordt gevraagd wie zich als ouder kandidaat stelt. Omdat minder dan 10% van het bevraagde personeel opteert voor een pedagogische raad, wordt gevraagd wie zich als personeel kandidaat stelt.
Schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad (nu Participatiedecreet genoemd).
Toepassing: buitengewoon basis- en secundair onderwijs.
Dit schooljaar loopt de vierde periode van 4 schooljaren af en dienen er voor een volgende periode (2021-2025) nieuwe schoolraden te worden samengesteld. De oude schoolraad eindigt op 31.03.2021; de nieuwe begint vanaf 01.04.2021.
In het basisonderwijs is oprichting van een leerlingenraad mogelijk, maar niet verplicht. BLO Elzenhof en BuSO De brug hebben geen geleding leerlingen in de schoolraad, hetgeen niet wil zeggen dat zij eventuele opmerkingen of vragen van leerlingen niet meebrengen naar de schoolraad.
Overwegende dat
Artikel 1
In BLO Elzenhof wordt de schoolraad samengesteld met 2 leden per geleding.
De pedagogische raad wordt gemachtigd om hun vertegenwoordiging in de schoolraad te vernieuwen.
De ouderraad wordt gemachtigd om hun vertegenwoordiging in de schoolraad te vernieuwen.
Doordat er geen leerlingenraad aanwezig is, is er ook geen vertegenwoordiging in de schoolraad.
Artikel 2
In BuSO de Brug wordt de schoolraad samengesteld met 1 lid per geleding.
Daar minder dan 10% van de bevraagde ouders opteert voor een ouderraad, wordt gevraagd wie zich als ouder kandidaat stelt.
Daar minder dan 10% van het bevraagde personeel opteert voor een pedagogische raad, wordt gevraagd wie zich als personeel kandidaat stelt.
Doordat er geen leerlingenraad aanwezig is, is er ook geen vertegenwoordiging in de schoolraad.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van regiopact en de daarbij horende gezamenlijke actietabel goed.
Het ontwerp van regiopact en de daarbij horende gezamenlijke actietabel in bijlagen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op het ontwerp van regiopact en de daarbij horende gezamenlijke actietabel in bijlagen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het ontwerp van regiopact en de daarbij horende gezamenlijke actietabel goed.
De beheersovereenkomst stad - OCMW, die werd goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 12.09.2019, wordt in Hoofdstuk 3 - Domeinen van samenwerking uitgebreid met volgende bepalingen:
Het personeel, de voorzieningen, het gebruik van elkaars diensten, evenals alle diensten overeenkomstig het geïntegreerd organogram van de stad en het OCMW kunnen gemeenschappelijk ingezet worden in het kader van onvoorziene en/of bijkomende taken ter bestrijding van een ramp, epidemie of pandemie.
Het decreet lokaal bestuur voorziet ruime mogelijkheden om samen te werken op het vlak van personeel en organisatie. Op basis van artikel 196 van het decreet lokaal bestuur keurde de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 12.09.2019 de beheersovereenkomst stad - OCMW goed.
In die beheersovereenkomst werd onder meer opgenomen dat de stad en het OCMW voor bepaalde functies een beroep kunnen doen op elkaars personeelsleden. Als gevolg van de coronapandemie is gebleken dat de domeinen van samenwerking dienen uitgebreid te worden om personeel van stad en OCMW op gelijke basis en flexibel te kunnen inzetten in bijvoorbeeld een triage-, schakelzorg-, vaccinatiecentrum en bij taken die worden opgelegd door hogere overheden zoals bijvoorbeeld de handhaving van de quarantaine- en isolatieplicht.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de uitbreiding van de beheersovereenkomst door middel van een addendum te bekrachtigen om het personeel, de voorzieningen, het gebruik van elkaars diensten, evenals alle diensten overeenkomstig het geïntegreerd organogram gemeenschappelijk te kunnen inzetten in het kader van onvoorziene en/of bijkomstige taken ter bestrijding van een ramp, epidemie of pandemie.
Gelet op
Overwegende dat
Gelet op
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de uitbreiding van de beheersovereenkomst door middel van een addendum te bekrachtigen om het personeel, de voorzieningen, het gebruik van elkaars diensten, evenals alle diensten overeenkomstig het geïntegreerd organogram gemeenschappelijk te kunnen inzetten in het kader van onvoorziene en/of bijkomende taken ter bestrijding van een ramp, epidemie of pandemie.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 19.02.2021 en is akkoord om hoofdstuk 3 van de beheersovereenkomst tussen stad en OCMW uit te breiden door middel van volgend addendum:
Op basis van artikel 1 van de beheersovereenkomst stad - OCMW, die werd goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 12.09.2019 wordt Hoofdstuk 3 - Domeinen van samenwerking uitgebreid met volgende bepalingen:
Het personeel, de voorzieningen, het gebruik van elkaars diensten, evenals alle diensten overeenkomstig het geïntegreerd organogram van de stad en het OCMW kunnen gemeenschappelijk ingezet worden in het kader van onvoorziene en/of bijkomende taken ter bestrijding van een ramp, epidemie of pandemie.
De lijst van personeelsleden die worden ingezet in het kader van tijdelijke samenwerkingsvormen met de eerstelijnszone en/of andere besturen of voor taken die worden opgelegd door hogere overheden in het kader van een ramp, epidemie of pandemie worden ter kennisgeving voorgelegd aan het vast bureau en college van burgemeester en schepenen.
Dit agendapunt behelst een actualisering van het algemeen politiereglement van de stad Aarschot.
De voorgestelde aanpassingen vinden hun oorsprong in het decreet van 29.03.2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer en het besluit van 08.11.2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer die de taxiregelgeving grondig wijzigden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het algemeen politiereglement van de stad Aarschot te actualiseren.
De voorgestelde aanpassingen vinden hun oorsprong in het decreet van 29.03.2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer en het besluit van 08.11.2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer die de taxiregelgeving grondig wijzigden.
De gemeenteraad keurde in zitting van 17.12.2009 het gemeentelijk reglement met betrekking tot de vergunningen voor het exploiteren van taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder en het gebruik van de taxistandplaatsen op openbare weg (bijlage 7 en 8 van het algemeen politiereglement) goed.
Het decreet van 29.03.2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer en het besluit van 08.11.2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer hebben de taxiregelgeving grondig gewijzigd.
Vanaf 01.01.2020 kunnen uitbaters een hervormde vergunning voor het uitbaten van een taxidienst aanvragen. Voor straattaxi's worden de vaste tarieven, de quota en de beperking tot het gemeentelijke grondgebied voor taxi's geschrapt. De Vlaamse overheid wil met deze maatregelen de markt meer laten spelen, in de hoop dat er meer aanbod qua taxi’s komt en dat de prijzen gaan dalen.
Voornoemde gemeenteraadsbeslissingen worden opgeheven. Het is niet nodig of aangewezen dat de stad een eigen reglement maakt. Dit leidt enkel tot verwarring, en bij eventuele tegenstrijdigheden (bv. na aanpassing van het decreet of besluit) telt toch de Vlaamse regelgeving.
Enig artikel
De beslissingen van de gemeenteraad van 17.12.2009 houdende goedkeuring van het reglement houdende de voorwaarden tot het exploiteren van een taxidienst en het reglement houdende de voorwaarden tot het exploiteren van een dienst voor het verhuren van voertuigen met bestuurder (bijlage 7 en 8 van het Algemeen Politiereglement van de stad Aarschot) worden opgeheven.
Raadslid Mattias Paglialunga stelt voor om een "motie charter jeugd en sancties" toe te voegen aan het hierna volgende agendapunt "Algemeen politiereglement van de stad Aarschot - wijzigingen (procedure voor het opleggen van gemeentelijke administratieve sancties)". Deze motie is een interpretatieve tekst, die naast een morele basis ook een richtinggevend toepassingskader heeft. De gemeenteraad geeft ermee aan dat ze wenst dat alternatieve sancties trapsgewijs worden opgebouwd en dat de sanctionerend ambtenaar in zijn toepassing van de wetgeving kijkt naar precedenten, herhaling en de voorkeur geeft aan alternatieve sancties voor -18-jarigen. Stapsgewijs volgt: (1) de waarschuwing (via proces verbaal), (2) bemiddeling, - bij herhaaldelijke inbreuken of bij ontstentenis van de bemiddeling - (3) de alternatieve sancties en gemeenschapsdienst en tenslotte (4) de geldboete. De raad stemt unaniem in met deze motie.
Raadslid Mattias Paglialunga verzoekt het punt, dat hij aan de agenda van de vergadering liet toevoegen, te behandelen vooraleer over te gaan tot de bespreking van het volgende agendapunt (d.i. "Algemeen politiereglement van de stad Aarschot - wijzigingen (procedure voor het opleggen van gemeentelijke administratieve sancties")).
De voorzitter gaat in op dit verzoek en legt het voorstel van dhr. Paglialunga ter bespreking en ter stemming.
Gelet op het agendapunt op de gemeenteraad van 11 maart om het politiereglement te actualiseren met een wijziging in de procedure voor het opleggen van gemeentelijke administratieve sancties (GR/2021/062)
Gelet op het voorstel om de GAS-boetes zo ook vanaf de 14 jaar toe te kennen
Overwegende de bespreking op de gemeenteraadscommissie jeugd dd. 23 februari 2021 en de intenties geopperd om een interpretatief kader mogelijk te maken
Overwegende de maatschappelijke effecten van de toepassing in en het risico op een oneigenlijk gebruik (of uithollen van de reden van gebruik)
Gelet op de aanbevelingen van de VN en het advies van de kinderrechtencommissaris (zie bvb. Advies 2012-2013/5).
Gelet op het advies van de stedelijk erkende jeugdraad dd. 15 oktober 2020
Rekening houdend met de engagementen van het lokale bestuur van de stad Aarschot in het verleden (Goe Gespeeld Gemeente, protocol toepassing GAS-boetes 2013 op niveau stad,…) en het engagement van de stad om in Aarschot een kind- en jeugdvriendelijke beleid te voeren (en het bijhorende engagement voor periode 2018-2024).
Enig artikel: toevoeging van motie ‘charter jeugd en sancties’, voorafgaand de bespreking van GR/2021/062
De gemeenteraad onderschrijft bij meerderheid het voorstel op de agenda van GR 11 maart 2021 (GR/2021/062) op voorwaarde dat een interpretatieve tekst wordt toegevoegd. Die tekst heeft naast een morele basis ook een richtinggevend toepassingskader. Deze tekst heeft echter geen juridische waarde, gelet op het feit dat de tekst geen deel uitmaakt van het algemeen politiereglement, noch voorzien wordt als een instrument in de GAS-wetgeving van 24 juni 2013.
De gemeenteraad wenst alternatieve sancties niet in vorm van gelijkheid te zien met de geldboete, maar trapsgewijs op te bouwen. De mening van deze vergadering is dat de sanctionerend ambtenaar in zijn toepassing van de wetgeving kijkt naar precedenten, herhaling en de voorkeur geeft aan alternatieve sancties voor -18-jarigen, zoals bepaald in art. 4. Stapsgewijs volgt: (1) de waarschuwing (via proces verbaal), (2) bemiddeling, - bij herhaaldelijke inbreuken of bij ontstentenis van de bemiddeling - (3) de alternatieve sancties en gemeenschapsdienst en tenslotte (4) de geldboete.
De vergadering van de gemeenteraad beklemtoont het groter gewicht van (1) (2) (3) gezien het herstelgerichte en verbindende karakter van de maatregel. Echter, de raad geeft ook aan dat in het instrumentarium (4) een maatregel kan zijn wanneer andere middelen zijn uitgeput of wanneer herhaaldelijke inbreuken zoals bepaald in art. 2 §4 en art. 2 §5 worden vastgesteld.
De gemeenteraad engageert het lokale jeugdwerk (o.a. jeugdcentrum De Klinker, JAC, Artos,…) en onderwijspartners om een proactieve en outreachende aanpak te prioriteren op een sanctionerend handhavingsbeleid. Deze integrale aanpak (voor wat betreft “hangjongerenbeleid”) kan niet uitvoerig worden toegelicht in dit charter. De raad verwijst naar de goede werking binnen LIVC, jeugdoverleg, participatie van het lokale jeugdwerk, flankerend onderwijsbeleid…. Wel licht deze gemeenteraad het netwerk ‘samen tegen schooluitval’ uit zodat een aanpak van bvb. NEET-jongeren of het tegengaan van vroegtijdige schoolverlaters op een lokaal en bovenlokaal niveau ingang vindt.
Dit agendapunt behelst een actualisering van het algemeen politiereglement van de stad Aarschot.
De voorgestelde aanpassingen vinden hun oorsprong in de GAS-wet, die een aantal wijzigingen heeft aangebracht die een impact hebben op de bestaande reglementen en de toe te passen procedure.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het algemeen politiereglement van de stad Aarschot te actualiseren.
De voorgestelde aanpassingen vinden hun oorsprong in de GAS-wet, die een aantal wijzigingen heeft aangebracht die een impact hebben op de bestaande reglementen en de toe te passen procedure.
De GAS-wet heeft een aantal wijzigingen aangebracht die een impact hebben op de bestaande reglementen en de toe te passen procedure.
LOKALE BEMIDDELING
De procedures en nadere regels voor de uitvoering van de lokale bemiddeling voor minderjarige en meerderjarige overtreders, krachtens artikel 18, §1 en 12, §1, 1° van de wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, zijn uitgewerkt in een aparte gemeenteraadsbeslissing 'Bemiddelingsreglement in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18.06.2018'.
De procedure van lokale bemiddeling zal uitgevoerd worden door de bemiddelaar ter beschikking gesteld door de stad Leuven. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de stad Leuven (gemeenteraadsbeslissing van 18.06.2018).
GEMEENSCHAPSDIENST MEERDERJARIGEN
Voor zover de sanctionerend ambtenaar dit aangewezen acht, kan hij aan de meerderjarige overtreder, mits zijn akkoord of op zijn verzoek, een gemeenschapsdienst voorstellen in plaats van de administratieve geldboete.
De gemeenschapsdienst mag niet meer dan dertig uur bedragen en moet worden uitgevoerd binnen een termijn van zes maanden vanaf de datum van kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar.
Zij bestaat uit een opleiding en/of een onbetaalde prestatie onder toezicht van de gemeente of van een door de gemeente aangewezen bevoegde rechtspersoon en uitgevoerd ten behoeve van een gemeentedienst of een publiekrechtelijke rechtspersoon, een stichting of een vereniging zonder winstgevend oogmerk die door de gemeente wordt aangewezen. De gemeenschapsdienst wordt omkaderd door een door de gemeente erkende dienst of door een rechtspersoon die door deze gemeente wordt aangewezen.
GEMEENSCHAPSDIENST MINDERJARIGEN
In geval van weigering van het aanbod of falen van de bemiddeling, kan de sanctionerend ambtenaar een gemeenschapsdienst voorstellen, zoals omschreven bij artikel 10, tweede en derde lid van de GAS-wet, jegens de minderjarige, die georganiseerd wordt in verhouding tot zijn leeftijd en capaciteiten. Hij kan eveneens beslissen de keuze en de nadere regels van de gemeenschapsdienst toe te vertrouwen aan een bemiddelaar of een bemiddelingsdienst.
Deze gemeenschapsdienst mag niet meer dan vijftien uur bedragen en moet worden uitgevoerd binnen een termijn van zes maanden vanaf de datum van kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar.
De vader en moeder, voogd of personen die de hoede hebben over de minderjarige, kunnen op hun verzoek de minderjarige begeleiden bij het uitvoeren van de gemeenschapsdienst.
In geval van niet-uitvoering of weigering van de gemeenschapsdienst, kan de sanctionerend ambtenaar een administratieve geldboete opleggen.
OUDERLIJKE BETROKKENHEID
Een procedure van ouderlijke betrokkenheid kan worden voorzien voorafgaand aan het aanbod tot bemiddeling, tot gemeenschapsdienst of, desgevallend, de oplegging van een administratieve geldboete.
In het kader van deze procedure, informeert de sanctionerend ambtenaar per aangetekende brief de vader en moeder, voogd of personen die de hoede hebben over de minderjarige, over de vastgestelde feiten en verzoekt hen om, onmiddellijk na het ontvangen van het proces-verbaal of de vaststelling bedoeld in artikel 21 van de GAS-wet, hun mondelinge of schriftelijke opmerkingen mee te delen over deze feiten en de eventueel te nemen opvoedkundige maatregelen. Hij kan hiertoe een ontmoeting vragen met de vader en moeder, de voogd of de personen die de minderjarige onder hun hoede hebben en de minderjarige.
Na de hiervoor bedoelde opmerkingen te hebben ingewonnen en/of de minderjarige overtreder te hebben ontmoet, evenals zijn vader, moeder, voogd of personen die er de hoede over uitoefenen en indien hij tevreden is over de educatieve maatregelen die door deze laatsten werden voorgesteld, kan de sanctionerend ambtenaar hetzij de zaak in dit stadium van de procedure afsluiten, hetzij de administratieve procedure opstarten.
Een advies over het voorzien van de mogelijkheid om administratieve sancties op te leggen aan minderjarigen en het verlagen van de leeftijdsgrens naar 14 jaar werd verstrekt door de jeugdraad op 27 november 2020 krachtens artikel 4, §5 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Vermits het algemeen politiereglement van de stad voorziet dat minderjarigen het voorwerp kunnen uitmaken van gemeentelijke administratieve sancties, voorziet de wet ook in een algemene informatieplicht t.a.v. de in de gemeente wonende minderjarigen en hun vaders, moeders en voogden.
Artikel 1
(ter vervanging van Hoofdstuk VIII - Bijzondere bepalingen uit het strafwetboek en Hoofdstuk IX - Procedure van het Algemeen Politiereglement van de stad Aarschot)
Art. 1. Procedure
De procedure voor het opleggen van gemeentelijke administratieve sancties wordt geregeld in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en latere wijzigingen.
Art. 2. Sanctionering
§1. Inbreuken op het algemeen politiereglement van de stad Aarschot kunnen bestraft worden met een administratieve geldboete van maximum 250 euro voor meerderjarige overtreders en maximum 125 euro voor minderjarige overtreders.
§2. Inbreuken op het plaatsverbod dat de burgemeester kan opleggen conform artikel 134sexies van de nieuwe gemeentewet, zoals voorzien door artikel 47 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, kunnen bestraft worden met een administratieve geldboete.
§3. Het college van burgemeester en schepenen kan een door de gemeente verleende toelating of vergunning schorsen of intrekken en/of een inrichting tijdelijk of definitief sluiten. Deze sancties kunnen pas opgelegd worden nadat de overtreder een voorafgaande verwittiging heeft gekregen. Die bevat een uittreksel van het overtreden reglement of van de overtreden verordening. Deze worden ter kennis gebracht krachtens artikel 45 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
§4. Deze sancties kunnen niet opgelegd worden indien voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of ordonnantie reeds straffen of administratieve sancties worden bepaald.
§5. Gemengde inbreuken:
In afwijking van art. 2 §4 kunnen administratieve geldboetes opgelegd worden voor volgende inbreuken:
- vernielen of beschadigen van grafstenen, monumenten, standbeelden, kunstvoorwerpen (art. 526 Sw)
- kwaadwillig bomen omhakken (art. 537 Sw)
- opzettelijk beschadigen of vernielen van roerende goederen (art. 559, 1° Sw)
- nachtlawaai (art. 561, 1° Sw)
- beschadiging van landelijke of stedelijke afsluitingen (art. 563, 2° Sw)
- plegen van lichte gewelddaden (art. 563, 3° Sw).
§6. De omvang van de administratieve geldboete is proportioneel op grond van de zwaarte van de inbreuk die de boete verantwoordt en eventuele herhaling. De bij dit reglement voorgeschreven administratieve geldboete wordt verhoogd in geval van herhaling, zonder dat deze boete het wettelijke voorziene maximum mag overschrijden.
§7. Herhaling bestaat wanneer de overtreder reeds werd gesanctioneerd voor eenzelfde inbreuk binnen de 24 maanden voorafgaand aan de nieuwe vaststelling van de inbreuk.
Art. 3. Specifieke procedure voor minderjarigen - Ouderlijke betrokkenheid
Een procedure van ouderlijke betrokkenheid wordt voorzien, krachtens artikel 17 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De ambtenaar die belast is met het opleggen van de administratieve geldboetes krachtens artikel 21, §1, 1° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties wordt belast met de uitvoering ervan.
Art. 4. Alternatieve maatregelen – Lokale bemiddeling en gemeenschapsdienst
Er kunnen eveneens alternatieve maatregelen voor de administratieve geldboete worden opgelegd.
De alternatieve maatregelen die opgelegd kunnen worden, zijn
- De lokale bemiddeling, gedefinieerd als zijnde een maatregel die het voor de overtreder mogelijk maakt om, door tussenkomst van een bemiddelaar, de veroorzaakte schade te herstellen of schadeloos te stellen of om het conflict te doen bedaren. De bemiddelingsprocedure wordt verplicht aangeboden aan minderjarigen vanaf 14 jaar. Voor meerderjarigen is de procedure optioneel.
- De gemeenschapsdienst gedefinieerd als zijnde een prestatie van algemeen belang uitgevoerd door de overtreder ten gunste van de gemeenschap (collectiviteit).
Art. 4.1. Lokale bemiddeling
Een lokale bemiddeling wordt voorzien voor minderjarige en meerderjarige overtreders van het algemeen politiereglement, krachtens artikel 4, §2 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De procedures en nadere regels voor de uitvoering van de lokale bemiddeling voor minderjarige en meerderjarige overtreders, krachtens artikel 18, §1 en 12, §1, 1° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, zijn uitgewerkt in een aparte gemeenteraadsbeslissing 'Bemiddelingsreglement in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18.06.2018'.
De procedure van lokale bemiddeling zal uitgevoerd worden door de bemiddelaar ter beschikking gesteld door de stad Leuven. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de stad Leuven (gemeenteraadsbeslissing van 18.06.2018).
Art. 4.2. Gemeenschapsdienst
Naast de bemiddeling wordt als alternatieve maatregel een gemeenschapsdienst voorzien voor minderjarige en meerderjarige overtreders van het algemeen politiereglement krachtens artikel 4 §2 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Een gemeenschapsdienst is een prestatie van algemeen belang uitgevoerd door de overtreder ten gunste van de collectiviteit. De gemeenschapsdienst wordt omkaderd door een door de stad erkende dienst of door een rechtspersoon die door de stad wordt aangewezen.
Art. 4.2.1. Gemeenschapsdienst meerderjarige overtreder
Indien de sanctionerend ambtenaar het aangewezen acht, kan hij aan de meerderjarige overtreder, mits zijn akkoord of op zijn verzoek, een gemeenschapsdienst voorstellen in plaats van een administratieve geldboete.
De gemeenschapsdienst mag niet meer dan 30 uur bedragen en moet worden uitgevoerd binnen een termijn van 6 maanden vanaf de datum van kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar.
Zij bestaat uit
- een opleiding en/of
- een onbetaalde prestatie onder toezicht van de stad of van een door de stad aangewezen bevoegde rechtspersoon en uitgevoerd ten behoeve van een stadsdienst of een publiekrechtelijke rechtspersoon, een stichting of een vereniging zonder winstgevend oogmerk die door de stad wordt aangewezen.
Art. 4.2.2. Gemeenschapsdienst minderjarige overtreder
Ingeval van weigering van het aanbod of falen van de bemiddeling bij een minderjarige, kan de sanctionerend ambtenaar een gemeenschapsdienst voorstellen.
De gemeenschapsdienst wordt georganiseerd in verhouding tot de leeftijd en capaciteiten van de minderjarige. De vader en de moeder, voogd of personen die de hoede hebben over de minderjarige, kunnen op hun verzoek de minderjarige begeleiden bij het uitvoeren van de gemeenschapsdienst.
De gemeenschapsdienst mag niet meer dan 15 uur bedragen en moet worden uitgevoerd binnen een termijn van 6 maanden vanaf de datum van kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar.
In geval van niet uitvoering of weigering van de gemeenschapsdienst, kan de sanctionerend ambtenaar een administratieve boete opleggen.
Art. 5. Leeftijdsgrens
Het politiereglement is ook van toepassing op minderjarigen die de volle leeftijd van 14 jaar hebben bereikt op het ogenblik van de feiten.
Art. 6. Plaatsverbod
§1. De burgemeester kan, in geval van verstoring van de openbare orde, veroorzaakt door individuele of collectieve gedragingen, of in geval van herhaalde inbreuken op de reglementen en verordeningen van de gemeenteraad gepleegd op eenzelfde plaats in de gemeente of ter gelegenheid van soortgelijke gebeurtenissen die zich in de gemeente afspelen en die een verstoring van de openbare orde met zich meebrengen, beslissen over te gaan tot een tijdelijk plaatsverbod van 1 maand, tweemaal vernieuwbaar, jegens de dader of de daders van deze gedragingen.
§2. Het begrip 'tijdelijk plaatsverbod' wordt gedefinieerd als het verbod binnen te treden in één of meerdere duidelijke perimeters van plaatsen die als toegankelijk voor het publiek worden bepaald, gelegen binnen een gemeente, zonder evenwel het geheel van het grondgebied te beslaan. Elke plaats die is gelegen in de gemeente die niet enkel toegankelijk is voor de beheerder van de plaats, voor degene die er werkt of voor degenen die er individueel worden uitgenodigd, met uitzondering van de woonplaats, de plaats van het werk, of de plaats van de onderwijs- of opleidingsinstelling van de overtreder, wordt beschouwd als plaats die toegankelijk is voor het publiek.
Onder 'personen die er werken' worden niet alleen de bedienden van de betreffende onderneming bedoeld, maar ook de personen in dienst van een onderaannemer of de personen die er herstellingen doen, kunnen als dusdanig worden beschouwd.
§3. De beslissing kan worden genomen:
- ofwel na een door de burgemeester betekende schriftelijke verwittiging die de dader of de daders van die gedragingen op de hoogte brengt van het feit dat een nieuwe inbreuk op een identieke plaats of ter gelegenheid van gelijksoortige gebeurtenissen aanleiding zal kunnen geven tot een plaatsverbod;
- ofwel, met het oog op de ordehandhaving, zonder verwittiging.
Artikel 2
Deze beslissing en het algemeen politiereglement van de stad Aarschot worden gepubliceerd op de stedelijke website.
Dit agendapunt behelst een actualisering van het algemeen politiereglement van de stad Aarschot.
De voorgestelde aanpassingen vinden hun oorsprong in de verplichting om voor elke verhuring van een goed dat bestemd is voor bewoning, bij elke officiële of publieke mededeling, van welke materiële drager ook, het bedrag van de gevraagde huurprijs en van de gemeenschappelijke kosten en lasten te vermelden zoals bepaald in artikel 4 van het Vlaamse Woninghuurdecreet.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het algemeen politiereglement van de stad Aarschot te actualiseren.
De voorgestelde aanpassingen vinden hun oorsprong in de verplichting om voor elke verhuring van een goed dat bestemd is voor bewoning, bij elke officiële of publieke mededeling, van welke materiële drager ook, het bedrag van de gevraagde huurprijs en van de gemeenschappelijke kosten en lasten te vermelden zoals bepaald in artikel 4 van het Vlaamse Woninghuurdecreet.
Elke verhuring van een goed dat bestemd is voor bewoning houdt de verplichting in bij elke officiële of publieke mededeling, van welke materiële drager ook, het bedrag van de gevraagde huurprijs en van de gemeenschappelijke kosten en lasten te vermelden zoals bepaald in artikel 4 van het Vlaamse Woninghuurdecreet. Daarnaast worden ook de gegevens meegedeeld zoals vermeld in art. 11.2.1.§ 3 van het energiedecreet van 08.05.2009, ingevoegd bij decreet van 18.11.2011 m.b.t het energieprestatiecertificaat.
Een zeer belangrijke maatregel om discriminatie op de private huurmarkt tegen te gaan. De affichering van deze zaken zorgt voor transparantie naar de kandidaat huurder toe en voorkomt dat de verhuurder de huurprijs aanpast naar gelang de kandidaat huurder die zich aanbiedt.
Het niet of onvolledig naleven door de verhuurder of zijn gemachtigde van voornoemde verplichting kan bestraft worden met een administratieve geldboete van maximum 250 euro.
Artikel 1
VERPLICHTE AFFICHERING HUURPRIJS - GEMEENSCHAPPELIJKE LASTEN – GEGEVENS ENERGIEPRESTATIECERTIFICAAT
Voorwerp
Elke verhuring van een goed dat bestemd is voor bewoning houdt de verplichting in bij elke officiële of publieke mededeling, van welke materiële drager ook, het bedrag van de gevraagde huurprijs en van de gemeenschappelijke kosten en lasten te vermelden zoals bepaald in artikel 4 van het Vlaamse Woninghuurdecreet. Daarnaast worden ook de gegevens meegedeeld zoals vermeld in art. 11.2.1.§ 3 van het energiedecreet van 08.05.2009, ingevoegd bij decreet van 18 november 2011 m.b.t het energieprestatiecertificaat.
Definities
Bewoning:
alle vormen van wonen in de ruimst mogelijke zin (woningen, tweede verblijven, (studenten-)kamers,…)
Materiële drager:
manier van aankondigen door onder meer de klassieke affiches, annonces, aankondigingen in dagbladen, tijdschriften, op het internet,…
Officiële of publieke mededeling:
alle vormen van aankondiging wat ook de materiële drager is.
Onvolledig naleven:
het niet vermelden van één van de verplichte mededelingen, zijnde de huurprijs en de gemeenschappelijke lasten indien van toepassing.
Energieprestatiecertificaat (EPC):
informeert potentiële kopers en huurders over de energiezuinigheid van de woning en is verplicht vanaf het moment dat een woning te koop of te huur staat, zo niet riskeert de eigenaar een boete. Het EPC wordt opgemaakt door een erkende energiedeskundige type A.
Hoogte van de administratieve sanctie
Het niet of onvolledig naleven door de verhuurder of zijn gemachtigde van de in dit artikel bedoelde verplichting kan vanaf 1 september 2021 bestraft worden met een administratieve geldboete van maximum 250 euro.
Artikel 2
Deze beslissing maakt deel uit van het algemeen politiereglement van de stad Aarschot en wordt gepubliceerd op de stedelijke website.
Op 27 november 2017 werd de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei goedgekeurd door de gemeenteraad. Volgens artikel 15 en 16 van de samenwerkingsovereenkomst gebeurt er een jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraad.
De voorliggende beslissing behelst:
Op 27 november 2017 werd de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei goedgekeurd door de gemeenteraad.
Volgens artikel 15 en 16 van de samenwerkingsovereenkomst gebeurt er een jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraad. Het jaarverslag en de jaarrekening worden ter goedkeuring voorgelegd.
De voorliggende beslissing behelst:
Op 27 november 2017 werd de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei goedgekeurd door de gemeenteraad.
Volgens artikel 15 en 16 van de samenwerkingsovereenkomst gebeurt er een jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraad. Het jaarverslag en de jaarrekening worden ter goedkeuring voorgelegd.
Overwegende dat
MJP102506: Bijdrage van de stad Aarschot aan de ILV Sportregio Winge-Demervallei
Budget 2021: -6.500 euro
Artikel 1
De jaarrekening en het jaarverslag van 2020 van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei worden goedgekeurd.
Artikel 2
De jaarlijkse bijdrage van 2021 aan de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei wordt opgeschort.
Het raadslid pleit ervoor om als stad acties te ondernemen om iedere Aarschottenaar bewust te maken van de nood aan duidelijke huisnummers.
Bart Den Hondt
Bij nood is het belangrijk dat de brandweer, de huisdokter of de hulpverlener snel het juiste adres kan vinden. Dit geldt ook voor tussenkomsten van politie of ambulanciers bij mensen in een levensbedreigende situatie. Adresaanduidingen en huisnummers die vanop de weg duidelijk zichtbaar en leesbaar zijn voor hulpdiensten kunnen levens redden.
Veiligheid staat bovenaan de prioriteitenlijst van het Aarschots stadsbestuur. CD&V Aarschot wil dit nog verder uitrollen. We pleiten ervoor om als stad acties te ondernemen om iedere Aarschottenaar bewust te maken van de nood aan duidelijke huisnummers.
Speerpunten kunnen zijn:
Laat Aarschot nog meer een voorbeeldstad zijn voor vele anderen wanneer het gaat over veiligheid. Een veilige buurt maken we immers samen.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Het raadslid kaart de problematiek aan van sluikstorten op en rond de winkelsite ter hoogte van de Herseltsesteenweg.
Nico Creces
In bijlage vindt u een aantal foto's genomen aan de winkelsite ter hoogte van de Herseltsesteenweg. Zoals u kunt zien is deze site en de onmiddellijke omgeving onderhevig aan sluikstorten en het wegwerpen van verpakkingen en dergelijke. Dergelijke situaties geeft aanleiding tot het aantrekken van ongedierte en creëert mogelijk ook een gevoel van onveiligheid. Netheid is immers een voorbeeld van recht en orde.
Mijn vragen:
1. Is het stadsbestuur op de hoogte van het rondslingerend afval annex sluikstorten op en rond de winkelsite?
2. Welke initiatieven zijn er al genomen of gaan er genomen worden om dit probleem aan te pakken?
3. Ons inziens hebben de aanwezige winkels ook hun verantwoordelijkheid in deze materie. Gaat de stad met hen samen zitten om dit probleem aan te pakken?
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Het raadslid wil weten hoeveel het verblijf van deze persoon onze stad heeft gekost, of en wanneer deze kosten kunnen worden verhaald op Duitsland en of er een scenario is opgesteld voor het geval een dergelijke situatie zich opnieuw zou voordoen.
Nico Creces
Een week of zo geleden kwam Aarschot in de pers met betrekking tot een landlopende Duitser die wegens coronabesmetting werd opgevangen annex in bewaring werd gehouden in hotel s' Hertogenmolens. Ik ga niet ingaan op het feit of dit de enige of optimale oplossing was voor deze persoon die zich op ons grondgebied bevond. Waar ik wel wil op ingaan is het financiële kostenplaatje voor onze stad.
Mijn vragen:
1. Hoeveel in totaliteit heeft het verblijf van deze persoon gekost aan onze stad (rekening houdend met alle uitgaven en onkosten)?
2. Is er een overeenkomst met Duitsland over het terugvorderen van deze kosten van hun onderdaan?
3. Wanneer mogen we dit geld verwachten?
4. Is er een scenario opgesteld door de stad, mocht dit zich nogmaals voordoen en dan vooral een scenario dat ons minder geld gaat kosten. Want nu hebben we zijn herkomst kunnen achterhalen, maar in de toekomst doet zich dat misschien voor met een illegaal iemand waarvan we de herkomst niet kunnen bevestigen.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Het raadslid wil weten hoe het stadsbestuur de fietszone beter zal aanduiden, welke stappen het stadsbestuur zal ondernemen om zowel fietsers als automobilisten te sensibiliseren, vanaf welk moment wordt ingezet op handhaving, welke aanpassingen aan de infrastructuur op de planning staan en
wanneer de uitbreiding aan de Sint-Niklaasberg en Leuvensesteenweg wordt gerealiseerd.
Betty Kiesekoms namens Groen-Aarschot
Achtergrond
Veiligheid en comfort voor fietsers staan hoog op het verlanglijstje van Groen Aarschot. Fietsstraten en fietszones zijn manieren om fietsers de nodige ruimte te geven. De fietsstraat vindt zijn ingang in het mobiliteitsbeleid van Vlaamse gemeenten, ook in Aarschot. Aarschot heeft sinds juli 2019 een fietszone. In juli 2020 werd de zone uitgebreid.
Maar fietsstraten en fietszones werken alleen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Eén voorwaarde is dat iedereen die door een fietsstraat rijdt weet dat dit een fietsstraat is. En dan komt het erop aan om te zorgen dat fietsers en automobilisten de regels toepassen.
Situatie in Aarschot
In Aarschot loopt het spaak met de fietszone, in de eerste plaats omdat zowel fietsers als automobilisten niet weten dat het centrum van Aarschot een fietszone is, laat staan dat men weet welke straten fietsstraten zijn. Het resultaat is dat automobilisten fietsers blijven inhalen, met eventueel bijhorende te hoge snelheid.
In de commissie mobiliteit van oktober 2020 heeft Groen Aarschot een lijst van acties en maatregelen doorgegeven waardoor een fietszone meer wordt dan een symbooldossier en een idee uitgewerkt op papier.
Overvloedige signalisatie en aanpassing van de infrastructuur zijn 2 belangrijke instrumenten. Er werden banners geplaatst.
De fietszone in Aarschot is een symbooldossier. In de praktijk en in het straatbeeld zie je er niet veel van. Toevallige bezoekers zullen waarschijnlijk niet opgemerkt hebben dat Aarschot fietsstraten heeft.
Vragen
1. Hoe zal het stadsbestuur de fietszone, naast de verplichte verkeersborden, beter aanduiden? Welke aanpassingen in het straatbeeld zullen nog gerealiseerd worden?
2. Welke stappen zal het stadsbestuur ondernemen om zowel fietsers als automobilisten te sensibiliseren?
3. Vanaf welk moment wordt ingezet op handhaving?
4. Welke aanpassingen aan de infrastructuur staan op de planning?
5. Wanneer wordt de logische uitbreiding aan de Sint-Niklaasberg en Leuvensesteenweg gerealiseerd?
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Het raadslid wil weten welke stappen de stad zal ondernemen, of het oorspronkelijke plan zal aangepast worden, of naar aanleiding van het ongeval aangepaste korte en lange termijn oplossingen worden geformuleerd, wanneer de werken aanvangen en welke tijdslijn wordt gevolgd.
Petra Vanlommel namens Groen-Aarschot
Achtergrond
Op 25 februari 2021 was er een aanrijding op de N19 in Gelrode, ter hoogte van de Begijnendijksesteenweg. Een fietser werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Dit is geen alleenstaand geval.
De schepen van mobiliteit, mevr Annick Geyskens, bevestigde daags na de aanrijding op de lokale TV zender ROB dat ‘men zou proberen om het kruispunt veilig te maken’. Er zou gewerkt worden met verkeerseilanden die dienen als rustpunt. Dit ligt in de lijn van het plan zoals het werd voorgesteld op de commissie in oktober 2020. We waren niet onder de indruk van dat plan.
Groen Aarschot en Tournée Pedalle hebben terug een opsomming gemaakt van hetgeen er mank loopt, van de basisprincipes van een veilig kruispunt en van oplossingen die de basisprincipes onderschrijven. In ons betoog staat conflictvrij centraal, en op zo een manier dat de veiligheid niet afhangt van het inschatten van de snelheid, en gedrag en al zeker niet van de goodwill van bestuurders van wagens, vrachtwagens, bestelwagens en motors. Slimme mobiele verkeerslichten en optische versmallingen met verplaatsbare elementen waardoor de doorrijsnelheid verlaagt, kunnen op zeer korte termijn gerealiseerd worden.
We hebben dit document naar het kabinet van Lydia Peeters, het Agentschap van Wegen en Verkeer en naar de Aarschotse schepen van mobiliteit gestuurd. Het kabinet van mevr. Lydia Peeters heeft gereageerd.
Vragen
Welke stappen zal de stad Aarschot ondernemen? Welke rol zal de stad op zich nemen?
Concreet:
1. Zal het oorspronkelijke plan zoals het voorlag in 2020 aangepast worden?
2. Werden er naar aanleiding van het ongeval aangepaste korte en lange termijn oplossingen geformuleerd?
3. Wanneer vangen de werken aan?
4. Welke tijdslijn wordt gevolgd?
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
De gemeenteraad stemt in met het voorstel om een regenboogzebrapad aan te leggen als symbolische daad van verzet tegen homofobie en als teken van steun aan de LGBTQ-gemeenschap. Er zal worden nagegaan welke locatie hiervoor het meest geschikt is.
De voorzitter deelt mee dat raadslid Marleen Verhaegen verzoekt een voorstel voor te leggen aan de gemeenteraad. Dit voorstel is geïnspireerd door de actualiteit en kon daardoor niet op de voorziene manier worden toegevoegd aan de agenda. De raad maakt geen bezwaar tegen de behandeling van het punt.
Marleen Verhaegen namens de meerderheidspartijen in de Aarschotse gemeenteraad:
Afgelopen maandag werd heel Vlaanderen opgeschrikt door een tragische gebeurtenis. In Beveren werd David, een man van 41, brutaal vermoord. Hij had via een dating app afgesproken met een andere jongen, maar dat bleek een vals profiel dat hem in een hinderlaag lokte. Het gerecht heeft vermoedens dat het hier om een geval van homofobie gaat. Uiteraard moet verder onderzoek daarover uitsluitsel geven.
Toch willen we vanuit de 3 fractie van de meerderheid dit niet onopgemerkt voorbij laten gaan en een signaal geven aan de buitenwereld. In Aarschot is iedereen gelijk, we zijn allemaal Aarschot. Vanuit deze 3 fracties en ik denk dat we voor de voltallige gemeenteraad mogen spreken tolereren we dergelijk gedrag dan ook absoluut niet. Dat signaal willen we niet alleen met woorden, maar ook met daden bekrachtigen.
Heel wat steden en gemeenten legden reeds een permanent ‘regenboogzebrapad’ aan als symbool voor meer verdraagzaamheid tegenover de LGBTQ-gemeenschap. Je kan ondertussen voorbeelden terugvinden in onder meer Antwerpen, Brussel, Eeklo, Genk, Gent, Halle, Hasselt, Mechelen, Sint-Niklaas en Westerlo. Wij vinden dat Aarschot als centrumstad van het Hageland niet kan achterblijven. Zelf hadden we gedacht aan het zebrapad in de Jozef Thielemansstraat tussen het Zwanenstraatje en Ten Drossaarde (aan het stadhuis). Dit is namelijk één van de meest gebruikte zebrapaden in onze stad. Uiteraard dienen de bevoegde diensten de haalbaarheid van de aanleg op deze plaats te onderzoeken.
Daarom leggen we vanuit Open Vld - SPA en NVA (Aarschot) dit voorstel ter beslissing voor aan de Aarschotse gemeenteraad.
De gemeenteraad stemt in met het voorstel om een regenboogzebrapad aan te leggen als symbolische daad van verzet tegen homofobie en als teken van steun aan de LGBTQ-gemeenschap. Er zal worden nagegaan welke locatie hiervoor het meest geschikt is.
De voorzitter schorst de vergadering van de gemeenteraad om eerst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn af te werken zodat alle openbare vergaderingen kunnen worden afgerond.
Na afloop van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt de vergadering van de gemeenteraad opnieuw geopend om de besloten vergadering aan te vatten.
De voorzitter schorst de vergadering van de gemeenteraad om eerst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn af te werken zodat alle openbare vergaderingen kunnen worden afgerond.
Na afloop van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt de vergadering van de gemeenteraad opnieuw geopend om de besloten vergadering aan te vatten.
Notulen en zittingsverslag vergadering 11 februari 2021
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 11 februari 2021 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 11 februari 2021 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.