De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van rechtswege van de heer Bert Van der Auwera als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de installatie van rechtswege van de heer Marnik Jordens als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt bijgevolg kennis gegeven van de van rechtswege installatie van de heer Marnik Jordens als lid van deze raad.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt bijgevolg kennis gegeven van de van rechtswege installatie van de heer Marnik Jordens als lid van deze raad.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van rechtswege van de heer Bert Van der Auwera als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de installatie van rechtswege van de heer Marnik Jordens als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege installatie van mevrouw Gwendolyn Rutten als voorzitter van het vast bureau en van mevrouw Isabelle Dehond als lid van het vast bureau.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van:
In toepassing van artikel 79 van het decreet over het lokaal bestuur:
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege gewijzigde samenstelling van het vast bureau.
In vergadering van vandaag, 12 september 2024
In toepassing van artikel 68 van het decreet over het lokaal bestuur bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad. Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. De rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen is dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen overeenkomstig artikel 6, § 7.
In toepassing van artikel 79 van het decreet over het lokaal bestuur:
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege installatie
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.
Gelet op het rapport - in bijlage - opgesteld door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.
De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2024, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW wordt weergegeven.
Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
Voorstel van besluit:
De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2024, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt weergegeven.
Conform artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen d.d. 30.03.2018 bevat de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, minstens al de volgende elementen:
Enig artikel
De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2024, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de ontwerpakte, keurt de ruil van de kavels tussen OCMW Aarschot en OCMW Begijnendijk zoals beschreven in de akte goed en gaat akkoord met de opleg die OCMW Begijnendijk zal betalen van 455 990,50 euro ter compensatie van het verschil in waarde tussen beide kavels.
De raad voor maatschappelijk welzijn ging in zitting van 21.12.2023 principieel akkoord met de verkoop van het patrimonium van onroerende goederen, gelegen buiten het grondgebied van Aarschot.
Reeds jaren verhuurt OCMW Aarschot een groot aaneensluitend natuurdomein met bos genaamd "Bieheidebos" gelegen in de Begijnendijk aan de gemeente Begijnendijk.
Gelet op de mogelijke verkoop van het patrimonium gelegen buiten het grondgebied Aarschot was Begijnendijk vragende partij om "Bieheidebos" te verwerven.
Omdat OCMW Begijnendijk eigenaar is van een aantal percelen binnen de stad Aarschot werd een ruiling van percelen met opleg door OCMW Begijnendijk afgesproken.
De raad voor maatschappelijk welzijn ging in zitting van 21.12.2023 principieel akkoord met de verkoop van het patrimonium van onroerende goederen, gelegen buiten het grondgebied van Aarschot.
Reeds jaren verhuurt OCMW Aarschot een groot aaneensluitend natuurdomein met bos genaamd "Bieheidebos" gelegen in de Begijnendijk aan de gemeente Begijnendijk.
Gelet op de mogelijke verkoop van het patrimonium gelegen buiten het grondgebied Aarschot was Begijnendijk vragende partij om "Bieheidebos" te verwerven.
Omdat OCMW Begijnendijk eigenaar is van een aantal percelen binnen de stad Aarschot werd een ruiling van percelen met opleg door OCMW Begijnendijk afgesproken.
Het betreft onderstaande percelen:
EIGENDOM OCMW AARSCHOT met een totale waarde van 815 552,00 euro
Begijnendijk 1ste afdeling:
wijk A nummers:
wijk B nummers:
Met een totale oppervlakte van 26 hectare, 17 are en 47 centiare.
EIGENDOM OCMW BEGIJNENDIJK met een waarde van 359 561,50 euro
Ruil van bovenstaande percelen met oplegsom.
OCMW BEGIJNENDIJK betaalt aan OCMW AARSCHOT ter compensatie van het verschil in waarde tussen beide kavels: 455 990,50 euro
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de ruil van de hierboven beschreven kavels.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de voorgestelde opleg van 455 990,50 euro van OCMW Begijnendijk ter compensatie van het verschil in waarde tussen beide kavels.
Artikel 3
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de ontwerpakte als in bijlage.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal het OCMW van Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de OCMW-raad (of hun afgevaardigden).
De raad machtigt de ondertekenaars van de akte om de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie uitdrukkelijk te ontslaan van enige ambtshalve inschrijving te nemen, om gelijk welke reden, bij de overschrijving van een uitgifte van deze akte.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van de VME Orleanshof.
Gelet op:
Voor de realisatie van het Orleanshof (35 assistentiewoningen en een lokaal dienstencentrum) werd een beroep gedaan op externe investeerders/mede-eigenaars. Deze mede-eigenaars dragen bij tot het maatschappelijk project van het OCMW. Een assistentiewoning is vrijgesteld van onroerende voorheffing. Mede-eigenaars ondertekenden 2 overeenkomsten namelijk:
Het OCMW staat volledig zelfstandig in voor de exploitatie van de assistentiewoningen en dienstencentrum, overeenkomstig de bepalingen van het woonzorgdecreet. Deze terbeschikkingstellingsovereenkomst maakt integraal deel uit van de basisakte, zodat het eigendomsrecht van de kopers van de assistentiewoning gedurende de duur van de overeenkomst beperkt wordt door de voorwaarden van de terbeschikkingstellingsovereenkomst. Deze overeenkomst loopt tot uiterlijk 30/05/2045.
Er werd een syndicus aangesteld: De Syndicus BVBA, Sint-Truidersteenweg 206/1 te 3500 Hasselt.
Het OCMW is mede-eigenaar in de vereniging van mede-eigenaars Orleanshof. Van de 35 assistentiewoningen zijn er 18 woningen in eigendom van het OCMW en 17 in eigendom van derden. Het OCMW is daarnaast eigenaar van de rijwoning, het dienstencentrum en de garage.
Op 16.07.2024 vond de algemene vergadering van mede-eigenaars plaats waarvan het verslag wordt voorgelegd aan de OCMW-raad.
De uitgaven zijn voor 2024 voorzien in het meerjarenplan op raming MJP103011 – Prestatie- derden – ARK2024/61399999/MENS/0952.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van de VME Orleanshof van 16.07.2024.
De raad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ BV op 25 september 2024. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
OCMW Aarschot is aandeelhouder van de BV KANVAZ.
Gelet op de uitnodiging van BV KANVAZ voor een buitengewone algemene vergadering op 25 september 2024 om 19.00 uur, welke zal plaatsvinden in Hotel Kronacker, Dr. J. Geensstraat 32, 3300 Tienen met volgende agendapunten:
Gelet op
De raad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ BV op 25 september 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
OCMW Aarschot is aandeelhouder van de BV KANVAZ.
Gelet op de uitnodiging van BV KANVAZ voor een buitengewone algemene vergadering op 25 september 2024 om 19.00 uur, welke zal plaatsvinden in Hotel Kronacker, Dr. J. Geensstraat 32, 3300 Tienen met volgende agendapunten:
Gelet op
De raad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ BV op 25 september 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 1
De raad beslist goedkeuring te verlenen aan voormelde agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ VB op 25 september 2024.
Artikel 2
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namen het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van KANVAZ VB op 25 september 2024 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de presentatie van OFP Prolocus over het jaarverslag van 2023.
Bij besluit van de OCMW-raad d.d. 21.04.2022 is OCMW Aarschot met ingang van 01.01.2022 toegetreden tot OFP (°) Prolocus voor de tweede pensioenpijler.
OFP Prolocus mailde op 05.07.2024 naar Stad en OCMW Aarschot een presentatie door waarin de kernelementen uit hun Jaarverslag 2023 zijn opgenomen. Deze presentatie biedt een beknopt overzicht van de belangrijkste prestaties, strategische initiatieven en financiële resultaten van het afgelopen jaar.
Het jaarverslag is ter kennisgeving toegevoegd in bijlage.
(°) OFP staat voor -'Organisme voor de Financiering van Pensioenen'
Er is geen financiële impact.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de presentatie van OFP Prolocus over het jaarverslag van 2023.
De raad verduidelijkt dat zij met haar beslissing van 18 april 2024 tot aanpassing van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen geen standpunt inneemt over het tijdstip waarop de functies van stafmedewerker zorg en deze van departementshoofd zorg/ directeur WZC worden ingevuld. In de tijd kan de ene functie dus vóór de andere worden ingevuld.
Op 18.04.2024 keurde de raad een aanpassing goed van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen.
Deze aanpassing had o.m. betrekking op de schrapping van de functie van coördinator zorg (IFIC categorie 18) en de creatie van de functie van de stafmedewerker zorgbeleid (IFIC categorie 16). In het overwegende deel vermeldt de beslissing o.a.:
Met het nakende pensioen van de waarnemend directeur in gedachte is het aangewezen om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een departementshoofd Zorg/directeur WZC A5a-A5b die terug rechtstreeks leiding geeft aan de hoofdverpleegkundigen. Om voor deze sleutelfunctie voldoende valabele kandidaten te kunnen aantrekken die zowel de rol van departementshoofd zorg in combinatie met de rol van directeur WZC (inclusief de aansturing van het zorgpersoneel) kunnen opnemen willen we deze functie laten ondersteunen door een stafmedewerker zorgbeleid, zodat de beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie in functie van de globale missie van het departement zorg kan gecontinueerd worden. Voor het bepalen van de IFIC categorie van de nieuwe functie stafmedewerker zorgbeleid in ons personeelsplan baseren we ons op de IFIC referentiefunctie stafmedewerker zorgbeleid met code 6040 en wordt aan deze functie IFIC categorie 16 toegekend.
De onderlijnde formulering kan de indruk wekken dat de functie van stafmedewerker zorgbeleid pas kan worden ingevuld wanneer een nieuw departementshoofd Zorg/directeur WZC A5a-A5b is aangeworven. Dit beperkt de bewegingsvrijheid voor de organisatie te sterk in die zin dat de organisatie nog geen werk zou kunnen maken van de invulling van de functie van stafmedewerker, vooraleer een nieuw departementshoofd zorg/ directeur WZC is gevonden.
Aan de raad wordt daarom voorgesteld te besluiten tot volgende verduidelijking:
De raad verduidelijkt dat zij met haar beslissing van 18 april 2024 tot aanpassing van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen geen standpunt inneemt over het tijdstip waarop de functies van stafmedewerker zorg en deze van departementshoofd zorg/ directeur WZC worden ingevuld. In de tijd kan de ene functie dus vóór de andere worden ingevuld. De nieuwe functie van stafmedewerker zorgbeleid staat inhoudelijk los van de uitdovende functie diensthoofd bewonerszorg, zodat ook niet moet gewacht worden tot de pensionering van het huidige diensthoofd bewonerszorg/wnd. departementshoofd Zorg-directeur WZC om de functie in te vullen. Voor zover de nodige kredieten beschikbaar zijn en dit organisatorisch haalbaar is, verkiest het bestuur bovendien dat het nieuw aan te werven departementshoofd Zorg/directeur WZC tijdelijk kan samenlopen met de waarnemend directeur. Dit zou immers op de best mogelijke manier de continuïteit van de zorg en de eenheid in leiding garanderen.
Op 18.04.2024 keurde de raad een aanpassing goed van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen.
Deze aanpassing had o.m. betrekking op de schrapping van de functie van coördinator zorg (IFIC categorie 18) en de creatie van de functie van de stafmedewerker zorgbeleid (IFIC categorie 16). In het overwegende deel vermeldt de beslissing o.a.:
Met het nakende pensioen van de waarnemend directeur in gedachte is het aangewezen om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een departementshoofd Zorg/directeur WZC A5a-A5b die terug rechtstreeks leiding geeft aan de hoofdverpleegkundigen. Om voor deze sleutelfunctie voldoende valabele kandidaten te kunnen aantrekken die zowel de rol van departementshoofd zorg in combinatie met de rol van directeur WZC (inclusief de aansturing van het zorgpersoneel) kunnen opnemen willen we deze functie laten ondersteunen door een stafmedewerker zorgbeleid, zodat de beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie in functie van de globale missie van het departement zorg kan gecontinueerd worden. Voor het bepalen van de IFIC categorie van de nieuwe functie stafmedewerker zorgbeleid in ons personeelsplan baseren we ons op de IFIC referentiefunctie stafmedewerker zorgbeleid met code 6040 en wordt aan deze functie IFIC categorie 16 toegekend.
De onderlijnde formulering kan de indruk wekken dat de functie van stafmedewerker zorgbeleid pas kan worden ingevuld wanneer een nieuw departementshoofd Zorg/directeur WZC A5a-A5b met aangepaste functiebeschrijving is aangeworven. Dit beperkt de bewegingsvrijheid voor de organisatie te sterk in die zin dat de organisatie nog geen werk zou kunnen maken van de invulling van de functie van stafmedewerker, vooraleer een nieuw departementshoofd zorg/ directeur WZC is gevonden.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn verduidelijkt dat zij met haar voormelde beslissing van 18 april 2024 tot aanpassing van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen geen standpunt inneemt over het tijdstip waarop de functies van stafmedewerker zorg en deze van departementshoofd zorg/ directeur WZC worden ingevuld. In de tijd kan de ene functie dus vóór de andere worden ingevuld. De nieuwe functie van stafmedewerker zorgbeleid staat inhoudelijk los van de uitdovende functie diensthoofd bewonerszorg, zodat ook niet moet gewacht worden tot de pensionering van het huidige diensthoofd bewonerszorg/wnd. departementshoofd Zorg-directeur WZC om de functie in te vullen.Voor zover de nodige kredieten beschikbaar zijn en dit organisatorisch haalbaar is, verkiest het bestuur bovendien dat het nieuw aan te werven departementshoofd Zorg/directeur WZC tijdelijk kan samenlopen met de waarnemend directeur. Dit zou immers op de best mogelijke manier de continuïteit van de zorg en de eenheid in leiding garanderen.
Notulen en zittingsverslag vergadering 20 juni 2024
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 20 juni 2024 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.