Terug
Gepubliceerd op 25/10/2024

Notulen  OCMW-raad

do 12/09/2024 - 20:00 Het Kapittel
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens, Christi Van Calster
  • Openbaar

    • Agendapunten meegedeeld door het vast bureau

      • Kennisneming van de installatie van een opvolgend lid van de raad voor maatschappelijk welzijn (van rechtswege)

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van rechtswege van de heer Bert Van der Auwera als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de installatie van rechtswege van de heer Marnik Jordens als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Toelichting
        • Per brief van 2 september 2024 deelde de heer Bert Van der Auwera mee dat hij ontslag neemt als schepen en als gemeenteraadslid.

          Artikel 70 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt:
          "De verhindering, het ontslag en het verval van het mandaat van gemeenteraadslid houden van rechtswege de verhindering, het ontslag en het verval van mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in."

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt bijgevolg kennis gegeven van het van rechtswege ontslag van de heer Bert Van der Auwera als lid van deze raad.

        • De heer Marnik Jordens werd als opvolgend gemeenteraadslid aangesteld ter vervanging van de heer Bert Van der Auwera in de vergadering van de gemeenteraad van 12 september 2024.

          Artikel 68 §1 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt:
          "Behalve in geval van toepassing van paragraaf 2, tweede lid, bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad. Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6 §3 en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. (...)"


        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt bijgevolg kennis gegeven van de van rechtswege installatie van de heer Marnik Jordens als lid van deze raad.

        Regelgeving
        • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
        • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
        • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
        Feiten, context en motivering
        • Per brief van 2 september 2024 deelde de heer Bert Van der Auwera mee dat hij ontslag neemt als schepen en als gemeenteraadslid.

          Artikel 70 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt:
          "De verhindering, het ontslag en het verval van het mandaat van gemeenteraadslid houden van rechtswege de verhindering, het ontslag en het verval van mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in."

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt bijgevolg kennis gegeven van het van rechtswege ontslag van de heer Bert Van der Auwera als lid van deze raad.

        • De heer Marnik Jordens werd als opvolgend gemeenteraadslid aangesteld ter vervanging van de heer Bert Van der Auwera in de vergadering van de gemeenteraad van 12 september 2024.

          Artikel 68 §1 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt:
          "Behalve in geval van toepassing van paragraaf 2, tweede lid, bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad. Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6 §3 en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. (...)"


        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt bijgevolg kennis gegeven van de van rechtswege installatie van de heer Marnik Jordens als lid van deze raad.

        Besluit

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van rechtswege van de heer Bert Van der Auwera als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de installatie van rechtswege van de heer Marnik Jordens als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      • Kennisneming van de gewijzigde samenstelling van het vast bureau

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege installatie van mevrouw Gwendolyn Rutten als voorzitter van het vast bureau en van mevrouw Isabelle Dehond als lid van het vast bureau.

        Toelichting

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van:

        • de beëindiging van de periode van de verhindering van mevrouw Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat als burgemeester;
        • de verkiezing en eedaflegging van mevrouw Isabelle Dehond als schepen, ter vervanging van de heer Bert Van der Auwera, die ontslag nam.


        In toepassing van artikel 79 van het decreet over het lokaal bestuur:

        • is de burgemeester van rechtswege de voorzitter van het vast bureau;
        • zijn de schepenen van rechtswege de leden van het vast bureau;
        • geldt de eedaflegging ook als eedaflegging als voorzitter en als lid van het vast bureau;
        • is de rang die de schepenen innemen van rechtswege ook de rang die ze innemen als lid van het vast bureau, waarbij de voorzitter van het vast bureau wordt geacht een hogere rang in te nemen dan een lid van het vast bureau.

         

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege gewijzigde samenstelling van het vast bureau.

        Regelgeving
        • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
        • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
        • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
        Feiten, context en motivering

        In vergadering van vandaag, 12 september 2024

        • nam de gemeenteraad akte van de beëindiging van de periode van verhindering van mevrouw Gwendolyn Rutten in de uitoefening van haar mandaat als burgemeester;
        • nam de gemeenteraad er akte van dat de periode van verhindering van de heer Bert Van der Auwera hierdoor een einde nam;
        • nam de gemeenteraad kennis van het ontslag van de heer Bert Van de Auwera als schepen en gemeenteraadslid;
        • besliste de gemeenteraad het opengevallen schepenmandaat opnieuw in te vullen;
        • verklaarde de gemeenteraad mevrouw Isabelle Dehond verkozen als schepen, ter vervanging van de heer Bert Van der Auwera, die ontslag nam.

        In toepassing van artikel 68 van het decreet over het lokaal bestuur bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad. Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. De rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen is dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen overeenkomstig artikel 6, § 7.

        In toepassing van artikel 79 van het decreet over het lokaal bestuur:

        • is de burgemeester van rechtswege de voorzitter van het vast bureau;
        • zijn de schepenen van rechtswege de leden van het vast bureau;
        • geldt de eedaflegging ook als eedaflegging als voorzitter en als lid van het vast bureau;
        • is de rang die de schepenen innemen van rechtswege ook de rang die ze innemen als lid van het vast bureau, waarbij de voorzitter van het vast bureau wordt geacht een hogere rang in te nemen dan een lid van het vast bureau.
        Besluit

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de van rechtswege installatie

        • van mevrouw Gwendolyn Rutten als voorzitter van het vast bureau;
        • van mevrouw Isabelle Dehond als lid van het vast bureau.
      • O.2 Financiële dienst

        • Rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) - Periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.

          Toelichting

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC).
          Feiten, context en motivering

          Gelet op het rapport - in bijlage - opgesteld door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.

          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2024 tot en met 30.06.2024.

        • Stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan: kennisname opvolgingsrapportering (eerste semester van het boekjaar 2024)

          De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2024, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW wordt weergegeven.

          Toelichting

          Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.

          Voorstel van besluit:

          De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2024, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
          • het ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
          Feiten, context en motivering

          Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt weergegeven.

          Conform artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen d.d. 30.03.2018 bevat de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, minstens al de volgende elementen:

          1. een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
          2. een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
          3. in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
          4. in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
          Besluit

          Enig artikel

          De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2024, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.

      • O.5 Patrimonium

        • Ontwerpakte voor ruil/verkoop van gronden tussen OCMW Aarschot en OCMW Begijnendijk

          De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de ontwerpakte, keurt de ruil van de kavels tussen OCMW Aarschot en OCMW Begijnendijk zoals beschreven in de akte goed en gaat akkoord met de opleg die OCMW Begijnendijk zal betalen van 455 990,50 euro ter compensatie van het verschil in waarde tussen beide kavels.

          Toelichting

          De raad voor maatschappelijk welzijn ging in zitting van 21.12.2023 principieel akkoord met de verkoop van het patrimonium van onroerende goederen, gelegen buiten het grondgebied van Aarschot.

          Reeds jaren verhuurt OCMW Aarschot een groot aaneensluitend natuurdomein met bos genaamd "Bieheidebos" gelegen in de Begijnendijk aan de gemeente Begijnendijk.

          Gelet op de mogelijke verkoop van het patrimonium gelegen buiten het grondgebied Aarschot was Begijnendijk vragende partij om "Bieheidebos" te verwerven.

          Omdat OCMW Begijnendijk eigenaar is van een aantal percelen binnen de stad Aarschot werd een ruiling van percelen met opleg door OCMW Begijnendijk afgesproken.

          Regelgeving
          • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
          Feiten, context en motivering

          De raad voor maatschappelijk welzijn ging in zitting van 21.12.2023 principieel akkoord met de verkoop van het patrimonium van onroerende goederen, gelegen buiten het grondgebied van Aarschot.

          Reeds jaren verhuurt OCMW Aarschot een groot aaneensluitend natuurdomein met bos genaamd "Bieheidebos" gelegen in de Begijnendijk aan de gemeente Begijnendijk.

          Gelet op de mogelijke verkoop van het patrimonium gelegen buiten het grondgebied Aarschot was Begijnendijk vragende partij om "Bieheidebos" te verwerven.

          Omdat OCMW Begijnendijk eigenaar is van een aantal percelen binnen de stad Aarschot werd een ruiling van percelen met opleg door OCMW Begijnendijk afgesproken.

           

          Het betreft onderstaande percelen:

           

          EIGENDOM OCMW AARSCHOT met een totale waarde van 815 552,00 euro

          Begijnendijk 1ste afdeling:

          wijk A nummers:

          • 211/G P0000 (69a40ca), 
          • 212/C P0000 (86a76ca), 
          • 213/D P0000 (28a05ca), 
          • 214/D P0000 (1ha69a), 
          • 216/D P0000 (3ha17a19ca), 
          • 217/A P0000 (1ha61a20ca), 
          • 218/A P0000 (1ha18a10ca), 
          • 218/B P0000 (1ha01a), 
          • 220/A P0000 (58a85ca en 6a95ca die onbelast is), 
          • 220/C P0000 (93a), 
          • 220/F P0000 (70a40ca), 
          • 220/G P0000 (57a71ca), 
          • 221/S/2 P0000 (40a en 4ca die onbelast is), 
          • 222/A P0000 (1ha41a60ca), 
          • 223/A P0000 (2ha32a90ca), 
          • 224/D P0000 (71a50ca), 
          • 224/G P0000 (2ha13a60ca), 
          • 226/F/2 P0000 (24a02ca), 
          • 226/L/2 P0000 (24a04ca) 
          • 226/S/2 P0000 (1ha41ca);

          wijk B nummers:

          • 148/C P0000 (28a4ca), 
          • 149/A P0000 (1ha10ca), 
          • 150/B P0000 (4a90ca), 
          • 152/F/2 P0000 (75a94ca), 
          • 153/C P0000 (45a73ca), 
          • 154/B P0000 (62a05ca), 
          • 156/S/3 P0000 (36a33ca), 
          • 160/C P0000 (27a90ca), 
          • 160/B/2 P0000 (9a70ca)
          • 160/H/2 P0000 (41a06ca);

          Met een totale oppervlakte van 26 hectare, 17 are en 47 centiare.


          EIGENDOM OCMW BEGIJNENDIJK met een waarde van 359 561,50 euro

          1. Stad AARSCHOT – vijfde afdeling (Rillaar)
            - wijk A nummer 15 P0000 met een oppervlakte van 77 a 80 ca
            - wijk A nummer 629 P0000 met een oppervlakte van 15 a 80 ca;

          2. Stad AARSCHOT – eerste afdeling
            wijk B nummer 220/C P0000 met een oppervlakte van 5 are;

          3. Stad AARSCHOT – tweede afdeling
            - wijk D nummer 47/A P0000 met een oppervlakte van 72 are;
            - wijk D nummer 53/B P0000 met een oppervlakte van 77 are 88 centiare;
            - wijk D nummer 56/B P0000 met een oppervlakte van 44 are 45 centiare;
            - wijk D nummer 59 P0000 met een oppervlakte van 85 are 60 centiare;
            - Een groot aaneensluitend natuurdomein met bos: met een totale oppervlakte van 2 hectare, 35 are en 84 centiare: wijk D nummers:
            • 191/E P0000 (45a50ca), 
            • 191/F P0000 (23a10ca), 
            • 191/G P0000 (24a60ca), 
            • 191/A/2 P0000 (11a84ca), 
            • 194/C P0000 (30a90ca), 
            • 194/D P0000 (11a90ca)
            • 194/E P0000 (88a) verpacht aan VanElven Jeroen

          4. Stad AARSCHOT – vierde afdeling (Langdorp)
            wijk E nummer 191/E P0000 met een oppervlakte van 73 are 10 centiare;


          Ruil van bovenstaande percelen met oplegsom.


          OCMW BEGIJNENDIJK betaalt aan OCMW AARSCHOT ter compensatie van het verschil in waarde tussen beide kavels: 455 990,50 euro

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de ruil van de hierboven beschreven kavels.


          Artikel 2

          De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de voorgestelde opleg van 455 990,50 euro van OCMW Begijnendijk ter compensatie van het verschil in waarde tussen beide kavels.


          Artikel 3

          De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de ontwerpakte als in bijlage.


          Artikel 4

          Bij het verlijden van de notariële akte zal het OCMW van Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de OCMW-raad (of hun afgevaardigden).

          De raad machtigt de ondertekenaars van de akte om de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie uitdrukkelijk te ontslaan van enige ambtshalve inschrijving te nemen, om gelijk welke reden, bij de overschrijving van een uitgifte van deze akte.

      • O.6 Personeel en organisatie

        • Kennisname verslag algemene vergadering van mede-eigenaars Orleanshof d.d. 16.07.2024

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van de VME Orleanshof.

          Regelgeving

          Gelet op:

          • het decreet van 22.12.2017 decreet over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het decreet van 07.12.2018 betreffende het bestuursdecreet;
          Feiten, context en motivering

          Voor de realisatie van het Orleanshof (35 assistentiewoningen en een lokaal dienstencentrum) werd een beroep gedaan op externe investeerders/mede-eigenaars.  Deze mede-eigenaars dragen bij tot het maatschappelijk project van het OCMW.    Een assistentiewoning is vrijgesteld van onroerende voorheffing.  Mede-eigenaars ondertekenden 2 overeenkomsten namelijk:

          • een basisakte waarin de verkoop en de rechten en plichten van de eigenaars geregeld is, zijnde de statuten van het Orleanshof;
          • een terbeschikkingstellingsovereenkomst waarin de mede-eigenaars hun flat ter beschikking stellen van het OCMW dat zal optreden als beheersinstantie.

          Het OCMW staat volledig zelfstandig in voor de exploitatie van de assistentiewoningen en dienstencentrum, overeenkomstig de bepalingen van het woonzorgdecreet. Deze terbeschikkingstellingsovereenkomst maakt integraal deel uit van de basisakte, zodat het eigendomsrecht van de kopers van de assistentiewoning gedurende de duur van de overeenkomst beperkt wordt door de voorwaarden van de terbeschikkingstellingsovereenkomst. Deze overeenkomst loopt tot uiterlijk 30/05/2045.

          Er werd een syndicus aangesteld: De Syndicus BVBA, Sint-Truidersteenweg 206/1 te 3500 Hasselt.

          Het OCMW is mede-eigenaar in de vereniging van mede-eigenaars Orleanshof.  Van de 35 assistentiewoningen zijn er 18 woningen in eigendom van het OCMW en 17 in eigendom van derden.  Het OCMW is daarnaast eigenaar van de rijwoning, het dienstencentrum en de garage.

          Op 16.07.2024 vond de algemene vergadering van mede-eigenaars plaats waarvan het verslag wordt voorgelegd aan de OCMW-raad.

          Financiële impact/budget

          De uitgaven zijn voor 2024 voorzien in het meerjarenplan op raming MJP103011 – Prestatie- derden – ARK2024/61399999/MENS/0952.

          Besluit

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van de VME Orleanshof van 16.07.2024.

        • KANVAZ BV (voorheen CNUZ): buitengewone algemene vergadering op 25 september 2024 - goedkeuring van de agenda en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger

          De raad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ BV op 25 september 2024.  De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.

          Toelichting

          OCMW Aarschot is aandeelhouder van de BV KANVAZ.

           

          Gelet op de uitnodiging van BV KANVAZ voor een buitengewone algemene vergadering op 25 september 2024 om 19.00 uur, welke zal plaatsvinden in Hotel Kronacker, Dr. J. Geensstraat 32, 3300 Tienen met volgende agendapunten:

          1. Verslag van de Raad van Bestuur over de verrichtingen van het dienstjaar 2023
          2. Verslag van de commissaris
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023
          4. Bestemming van het resultaat
          5. Kwijting te verlenen aan bestuurders raad van bestuur en commissaris
          6. Samenstelling raad van bestuur
          7. Uittredende aandeelhouders
          8. Benoeming mandaat commissaris
          9. Goedkeuring van de notulen van de vergadering

           

          Gelet op

          • het ministerieel besluit van 2 juni 2023 tot de erkenning als woonmaatschappij van de besloten vennootschap "KANVAZ" met zetel te 3300 tienen, Menegaard 60-61, met ondernemingsnummer 0400.974.442, voorheen erkende sociale huisvestingsmaatschappij CNUZ;
          • de beslissing van de raad in vergadering van 25.04.2019 houdende aanstelling van de heer Guy Van den Broeck als volmachtdrager van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.

           

          De raad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ BV op 25 september 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • de ontwerpstatuten van KANVAZ BV inzonderheid artikel 31 betreffende de samenstelling algemene vergadering en jaarlijkse bijeenkomst;
          Feiten, context en motivering

          OCMW Aarschot is aandeelhouder van de BV KANVAZ.

           

          Gelet op de uitnodiging van BV KANVAZ voor een buitengewone algemene vergadering op 25 september 2024 om 19.00 uur, welke zal plaatsvinden in Hotel Kronacker, Dr. J. Geensstraat 32, 3300 Tienen met volgende agendapunten:

          1. Verslag van de Raad van Bestuur over de verrichtingen van het dienstjaar 2023
          2. Verslag van de commissaris
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023
          4. Bestemming van het resultaat
          5. Kwijting te verlenen aan bestuurders raad van bestuur en commissaris
          6. Samenstelling raad van bestuur
          7. Uittredende aandeelhouders
          8. Benoeming mandaat commissaris
          9. Goedkeuring van de notulen van de vergadering

           

          Gelet op

          • het ministerieel besluit van 2 juni 2023 tot de erkenning als woonmaatschappij van de besloten vennootschap "KANVAZ" met zetel te 3300 tienen, Menegaard 60-61, met ondernemingsnummer 0400.974.442, voorheen erkende sociale huisvestingsmaatschappij CNUZ;
          • de beslissing van de raad in vergadering van 25.04.2019 houdende aanstelling van de heer Guy Van den Broeck als volmachtdrager van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.

           

          De raad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ BV op 25 september 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De raad beslist goedkeuring te verlenen aan voormelde agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van KANVAZ VB op 25 september 2024.

           

          Artikel 2

          De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namen het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van KANVAZ VB op 25 september 2024 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

        • Kennisneming van het jaarverslag Organisme voor de Financiering van Pensioenen (OFP) Prolocus 2023

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de presentatie van OFP Prolocus over het jaarverslag van 2023.

          Toelichting


          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de OCMW-raad d.d. 21.04.2022 over de toetreding van OCMW Aarschot tot OFP Prolocus voor de tweede pensioenpijler;
          Feiten, context en motivering

          Bij besluit van de OCMW-raad d.d. 21.04.2022 is OCMW Aarschot met ingang van 01.01.2022 toegetreden tot OFP (°) Prolocus voor de tweede pensioenpijler.

          OFP Prolocus mailde op 05.07.2024 naar Stad en OCMW Aarschot een presentatie door waarin de kernelementen uit hun Jaarverslag 2023 zijn opgenomen. Deze presentatie biedt een beknopt overzicht van de belangrijkste prestaties, strategische initiatieven en financiële resultaten van het afgelopen jaar.

          Het jaarverslag is ter kennisgeving toegevoegd in bijlage.

          (°) OFP staat voor -'Organisme voor de Financiering van Pensioenen'

          Financiële impact/budget

          Er is geen financiële impact.

          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de presentatie van OFP Prolocus over het jaarverslag van 2023.

        • Personeelsplan voor Diensten en Instellingen: verduidelijking bij de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18.04.2024

          De raad verduidelijkt dat zij met haar beslissing van 18 april 2024 tot aanpassing van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen geen standpunt inneemt over het tijdstip waarop de functies van stafmedewerker zorg en deze van departementshoofd zorg/ directeur WZC worden ingevuld. In de tijd kan de ene functie dus vóór de andere worden ingevuld.

          Toelichting

          Op 18.04.2024 keurde de raad een aanpassing goed van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen.

          Deze aanpassing had o.m. betrekking op de schrapping van de functie van coördinator zorg (IFIC categorie 18) en de creatie van de functie van de stafmedewerker zorgbeleid (IFIC categorie 16). In het overwegende deel vermeldt de beslissing o.a.:

          Met het nakende pensioen van de waarnemend directeur in gedachte is het aangewezen om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een departementshoofd Zorg/directeur WZC A5a-A5b die terug rechtstreeks leiding geeft aan de hoofdverpleegkundigen. Om voor deze sleutelfunctie voldoende valabele kandidaten te kunnen aantrekken die zowel de rol van departementshoofd zorg in combinatie met de rol van directeur WZC (inclusief de aansturing van het zorgpersoneel) kunnen opnemen willen we deze functie laten ondersteunen door een stafmedewerker zorgbeleid, zodat de beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie in functie van de globale missie van het departement zorg kan gecontinueerd worden. Voor het bepalen van de IFIC categorie van de nieuwe functie stafmedewerker zorgbeleid in ons personeelsplan baseren we ons op de IFIC referentiefunctie stafmedewerker zorgbeleid met code 6040 en wordt aan deze functie IFIC categorie 16 toegekend.

          De onderlijnde formulering kan de indruk wekken dat de functie van stafmedewerker zorgbeleid pas kan worden ingevuld wanneer een nieuw departementshoofd Zorg/directeur WZC A5a-A5b is aangeworven. Dit beperkt de bewegingsvrijheid voor de organisatie te sterk in die zin dat de organisatie nog geen werk zou kunnen maken van de invulling van de functie van stafmedewerker, vooraleer een nieuw departementshoofd zorg/ directeur WZC is gevonden.

          Aan de raad wordt daarom voorgesteld te besluiten tot volgende verduidelijking:

          De raad verduidelijkt dat zij met haar beslissing van 18 april 2024 tot aanpassing van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen geen standpunt inneemt over het tijdstip waarop de functies van stafmedewerker zorg en deze van departementshoofd zorg/ directeur WZC worden ingevuld. In de tijd kan de ene functie dus vóór de andere worden ingevuld. De nieuwe functie van stafmedewerker zorgbeleid staat inhoudelijk los van de uitdovende functie diensthoofd bewonerszorg, zodat ook niet moet gewacht worden tot de pensionering van het huidige diensthoofd bewonerszorg/wnd. departementshoofd Zorg-directeur WZC om de functie in te vullen. Voor zover de nodige kredieten beschikbaar zijn en dit organisatorisch haalbaar is, verkiest het bestuur bovendien dat het nieuw aan te werven departementshoofd Zorg/directeur WZC tijdelijk kan samenlopen met de waarnemend directeur. Dit zou immers op de best mogelijke manier de continuïteit van de zorg en de eenheid in leiding garanderen. 

          Regelgeving
          • het decreet van 22.12.2017 decreet over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het decreet van 07.12.2018 betreffende het bestuursdecreet;
          • het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
          • het goedgekeurde meerjarenplan voor OCMW Aarschot en bijhorende aanpassingen voor de kredieten van 2024, 2025 en 2026;
          • de beslissing van het Vast Bureau van 25.02.2022 houdende de toewijzing sectorale referentiefuncties met bijhorende IFIC barema's voor het WZC Sint-Rochus en het Centrum voor dagverzorging de Poort; 
          • het principieel akkoord door het vast bureau van 08.04.2022 over de activering van de IFIC-barema's voor de ontbrekende functies;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 08.07.2022 over de nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30.03.2021 voor de social/non-profitsectoren, zoals gewijzigd;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, zoals gewijzigd;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11.05.2023 houdende de goedkeuring van een personeelsplan ter vervanging van een personeelsformatie voor diensten en instellingen;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.07.2014 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van de diensten en instellingen, zoals laatst gewijzigd op 21.12.2023;
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18.04.2024 tot aanpassing van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen;
          Feiten, context en motivering

          Op 18.04.2024 keurde de raad een aanpassing goed van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen.

          Deze aanpassing had o.m. betrekking op de schrapping van de functie van coördinator zorg (IFIC categorie 18) en de creatie van de functie van de stafmedewerker zorgbeleid (IFIC categorie 16). In het overwegende deel vermeldt de beslissing o.a.:

          Met het nakende pensioen van de waarnemend directeur in gedachte is het aangewezen om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een departementshoofd Zorg/directeur WZC A5a-A5b die terug rechtstreeks leiding geeft aan de hoofdverpleegkundigen. Om voor deze sleutelfunctie voldoende valabele kandidaten te kunnen aantrekken die zowel de rol van departementshoofd zorg in combinatie met de rol van directeur WZC (inclusief de aansturing van het zorgpersoneel) kunnen opnemen willen we deze functie laten ondersteunen door een stafmedewerker zorgbeleid, zodat de beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie in functie van de globale missie van het departement zorg kan gecontinueerd worden. Voor het bepalen van de IFIC categorie van de nieuwe functie stafmedewerker zorgbeleid in ons personeelsplan baseren we ons op de IFIC referentiefunctie stafmedewerker zorgbeleid met code 6040 en wordt aan deze functie IFIC categorie 16 toegekend.

          De onderlijnde formulering kan de indruk wekken dat de functie van stafmedewerker zorgbeleid pas kan worden ingevuld wanneer een nieuw departementshoofd Zorg/directeur WZC A5a-A5b met aangepaste functiebeschrijving is aangeworven. Dit beperkt de bewegingsvrijheid voor de organisatie te sterk in die zin dat de organisatie nog geen werk zou kunnen maken van de invulling van de functie van stafmedewerker, vooraleer een nieuw departementshoofd zorg/ directeur WZC is gevonden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans, Marnik Jordens, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Bart Dehaes, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Hanne Goossens, Marnik Jordens
          Onthouders: Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Den Hondt, Leo Janssens, Dries Van Horebeek, Gerda Vandegaer, Pieter Schuermans
          Resultaat: Met 22 stemmen voor, 7 onthoudingen
          Besluit

          Enig artikel
          De raad voor maatschappelijk welzijn verduidelijkt dat zij met haar voormelde beslissing van 18 april 2024 tot aanpassing van het personeelsplan voor Diensten en Instellingen geen standpunt inneemt over het tijdstip waarop de functies van stafmedewerker zorg en deze van departementshoofd zorg/ directeur WZC worden ingevuld. In de tijd kan de ene functie dus vóór de andere worden ingevuld. De nieuwe functie van stafmedewerker zorgbeleid staat inhoudelijk los van de uitdovende functie diensthoofd bewonerszorg, zodat ook niet moet gewacht worden tot de pensionering van het huidige diensthoofd bewonerszorg/wnd. departementshoofd Zorg-directeur WZC om de functie in te vullen.Voor zover de nodige kredieten beschikbaar zijn en dit organisatorisch haalbaar is, verkiest het bestuur bovendien dat het nieuw aan te werven departementshoofd Zorg/directeur WZC tijdelijk kan samenlopen met de waarnemend directeur. Dit zou immers op de best mogelijke manier de continuïteit van de zorg en de eenheid in leiding garanderen.

Notulen en zittingsverslag vergadering 20 juni 2024

Notulen

Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;

Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 20 juni 2024 werden ingebracht;

zijn de notulen van de vergadering van 20 juni 2024 goedgekeurd.

Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.