Annick Geyskens verlaat de vergadering bij de behandeling van het agendapunt "Ecowerf: buitengewone algemene vergadering op 20 december 2023 - goedkeuring van de agenda en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger".
Bert Van der Auwera is afwezig bij de behandeling van de agendapunten "Iverlek: Buitengewone algemene vergadering op 15 december 2023 - goedkeuring van de agenda en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger" en "Ontwerpakte tot aankoop van de (rest)percelen met kadastrale gegevens Aarschot, 2de afdeling, sectie G, nr. 84K (deel), 84F (deel), 84G (deel), 84C (deel) en 81 C (deel) in het kader van het rioleringsproject Kleine Mechelsebaan en aanliggende straten en tot tussenkomst van de pachters van voormelde percelen".
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2023 - gewone & buitengewone dienst van de politiezone Aarschot, in bijlage, wordt aangenomen.
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2023 - gewone en buitengewone dienst van de Politiezone Aarschot wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. In toepassing van de bepalingen van het decreet lokaal bestuur werd het ontwerp van begrotingswijziging 2 - 2023 van de lokale politiezone op 27 september 2023 aan de raadsleden bezorgd.
Het betreft een verhoging van het budget uitgaven gewone dienst met 57.296,38 euro en een verhoging van het budget ontvangsten gewone dienst (excl. gemeentelijke dotatie) met 90.699,14 euro. De totale gemeentelijke dotatie voor exploitatie aan de lokale politiezone wordt dus verminderd met 33.402,76 euro waardoor de begroting in evenwicht is. Het budget uitgaven buitengewone dienst wordt niet gewijzigd.
Voorstel van besluit:
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2023 - gewone & buitengewone dienst van de politiezone Aarschot, in bijlage, wordt aangenomen.
Gelet op het ontwerp van de begrotingswijziging 2023 van de politiezone Aarschot. Het betreft een verhoging van het budget uitgaven gewone dienst met 57.296,38 euro en een verhoging van het budget ontvangsten gewone dienst (excl. gemeentelijke dotatie) met 90.699,14 euro. De totale gemeentelijke dotatie voor exploitatie aan de lokale politiezone wordt dus verminderd met 33.402,76 euro waardoor de begroting in evenwicht is. Het budget uitgaven buitengewone dienst wordt niet gewijzigd.
Enig artikel
De begrotingswijziging 2 - dienstjaar 2023 - gewone & buitengewone dienst van de politiezone Aarschot, in bijlage, wordt aangenomen.
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend politiereglement in verband met voorbehouden van een parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van een laadpaal.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de invoering van twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen goed te keuren op volgende locaties:
De Vlaamse regering wil het aanschaffen en gebruiken van elektrische voertuigen aanmoedigen. Publieke laadpalen zijn een belangrijke aanvulling op thuisladen en laden op het werk. Het Departement MOW organiseert plaatsingsprocedures voor de installatie, het onderhoud en de commerciële exploitatie van laadpunten voor elektrische voertuigen op het openbare domein.
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het reglement houdende de invoer van twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen goed en dit op volgende locaties:
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde parkeerplaatsen worden als volgt aangeduid:
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend politiereglement om een parkeerverbod in te voeren in een straatgedeelte van Kortakker, nl. parkeerverbod langs 1 zijde van de weg tussen huisnummer 30 en huisnummer 32B.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het aanvullend politiereglement om een parkeerverbod in te voeren in een straatgedeelte van Kortakker, nl. parkeerverbod langs 1 zijde van de weg tussen huisnummer 30 en huisnummer 32B, goed te keuren.
Artikel 1
Op Kortakker geldt parkeerverbod langs 1 zijde van de weg tussen huisnummer 30 en huisnummer 32B.
Artikel 2
Het in Art. 1 genoemde parkeerverbod wordt aangeduid door middel van gele onderbroken strepen langs de rand van de rijbaan.
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad gaat akkoord met de herziening van het reglement inzake het beperken van de geldigheidsduur van het conformiteitsattest.
Op 20 maart 2019 keurde het Vlaams parlement het optimalisatiedecreet goed. Het optimalisatiedecreet zorgt voor een volledige afstemming van de administratieve procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid en de strafrechtelijke procedure van de wooninspectie. De voormalige weging met strafpunten maakte daarbij plaats voor een indeling van de gebreken in drie categorieën:
Op 24 mei 2019 werd door de Vlaamse regering ook het besluit woningkwaliteitsbewaking goedgekeurd dat bij het optimalisatiedecreet hoort. Dit besluit bevat de nieuwe modellen van technische verslagen, gebaseerd op de nieuwe indeling op basis van categorieën in plaats van het huidige puntensysteem. Het decreet en het besluit treden in werking vanaf 1 januari 2021.
Het besluit Vlaamse Codex wonen van 2021 wijzigt o.a. de definiëring van conformiteitsattest, conformiteitsonderzoek en woningcontroleur. Deze wijzigingen dienen ook in het gemeentelijk reglement doorgevoerd te worden.
Het niet voldoen aan de dubbelglasnorm was van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2022 voldoende om als “klein gebrek” vastgesteld te worden. Vanaf 1 januari 2023 is dit voldoende om als “ernstig gebrek” vastgesteld te worden als dit het geval is in meerdere woonlokalen en is de woning ongeschikt.
Het huidige reglement inzake de beperking van de geldigheidsduur van het conformiteitsattest van 28 september 2020 vermeldt een beperking in de geldigheidsduur tot 31.12.2022 voor woningen die niet aan de dubbelglasnorm voldoen. Deze beperking kan niet retroactief toegepast worden.
Wonen aan de Demer stelt om die reden de schrapping van volgende beperking van de standaard geldigheidsduur van 10 jaar voor:
Gelet op:
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de herziening van het reglement inzake het beperken van de geldigheidsduur van het conformiteitsattest goed.
Artikel 2
De geldigheidsduur van conformiteitsattesten afgeleverd voor de inwerkingtreding van dit reglement, blijft ongewijzigd.
Artikel 3
Dit reglement treedt in werking na goedkeuring door de gemeenteraad en vervangt het reglement van 17 juli 2020 inzake het beperken van de geldigheidsduur van het conformiteitsattest.
Artikel 4
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Vlaamse Minister van Wonen.
De gemeenteraad stemt in met het geüniformeerd gemeentelijk toelagereglement voor de ondersteuning van dierenartsen en Verenigingen voor Dierenwelzijn in het kader van de sterilisatie, castratie en euthanasie van zwerfkatten.
De gemeenteraad keurde op 13 oktober 2022 het gemeentelijk subsidiereglement voor de sterilisatie, de castratie of euthanasie van zwerfkatten goed.
Omwille van de uniformiteit van de gemeentelijke toelagereglementen worden in het besluit van de beslissing vaste artikelnummers opgenomen:
Aan de gemeenteraad wordt daarom een geüniformeerd reglement voorgelegd.
Het stadsbestuur erkent het belang van een gemeentelijk zwerfkattenbeheer.
De financiële ondersteuning van dergelijke initiatieven gebeurt op basis van de beslissing van de gemeenteraad van 13 oktober 2022 houdende goedkeuring van het gemeentelijk subsidiereglement voor de sterilisatie, de castratie of euthanasie van zwerfkatten.
Omwille van de uniformiteit van de gemeentelijke toelagereglementen worden in het besluit van de beslissing vaste artikelnummers opgenomen:
Aan de gemeenteraad wordt daarom een geüniformeerd reglement voorgelegd.
In het meerjarenplan 2023-2025 op MJP105360 zijn volgende kredieten beschikbaar met betrekking tot het bovenvermeld gemeentelijk toelagereglement:
(Ter vervanging van de beslissing van de gemeenteraad van 13 oktober 2022 houdende goedkeuring van het gemeentelijk subsidiereglement voor de sterilisatie, de castratie of euthanasie van zwerfkatten)
Artikel 1 - doel
Binnen de kredieten voorzien in het lopende meerjarenplan wordt onder de hierna vermelde voorwaarden aan de doelgroep een gemeentelijke toelage verleend die tot doel heeft de zwerfkattenpopulatie op haar grondgebied onder controle te houden door sterilisatie en castratie van de katten. In uitzonderlijke gevallen kan overgegaan worden tot euthanasie wanneer de gezondheidstoestand van de katten dit nodig maakt.
Artikel 2 - doelgroep
Dierenartsen (organisaties met rechtspersoonlijkheid) met een vestiging in Aarschot en Verenigingen voor Dierenwelzijn die een samenwerkingsovereenkomst hebben met de stad Aarschot kunnen beroep doen op dit subsidiereglement.
Artikel 3 - definitie(s)
Onder zwerfkatten wordt in dit reglement verstaan:
katten die door verwildering of door gebrek aan positief contact met mensen tijdens de socialisatieperiode (voor de leeftijd van 10 weken) zich niet of moeilijk laten benaderen door mensen. Ze hebben geen eigenaar, ze hebben geen toegang tot de woning van mensen;
Uitgesloten zijn:
Huiskatten: hieronder worden verstaan katten die een eigenaar hebben die hen voeding en eventueel ook onderdak verschaft. Ze zijn sociaal en delen de leefomgeving van de eigenaar. Alle huiskatten geboren na 1 september 2014 moeten geïdentificeerd en geregistreerd zijn;
Artikel 4 - aanvraagprocedure
Elke aanvraag moet gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen.
De aanvraag kan gebeuren via het standaard aanvraagformulier
De aanvraag bevat ten minste volgende gegevens/documenten:
verklaring op eer dat de toelage zal aangewend worden voor het doel waarvoor ze wordt verleend,
BTW-nummer indien van toepassing,
bankrekeningnummer waarop de toelage gestort mag worden,
Het college van burgemeester en schepenen zal na controle van het aanvraagdossier door de bevoegde ambtenaar al dan niet zijn goedkeuring verlenen tot uitbetaling van de toelage. Na goedkeuring van de toelage door het college van burgemeester en schepenen wordt de toelage binnen een periode van 30 kalenderdagen uitbetaald.
Artikel 5 - voorwaarden/beoordelingscriteria
Elke aanvraag zal getoetst worden aan de hand van volgende voorwaarden/beoordelingscriteria:
§1. De toelage kan enkel en alleen uitgekeerd worden aan een dierenarts die een sterilisatie, een castratie of een euthanasie heeft uitgevoerd op zwerfkatten die werden gevangen op het grondgebied van de stad Aarschot.
§2. In afwijking op §1 kan in het kader van socialisering van zwerfkittens bij opvanggezinnen verbonden aan een Vereniging voor Dierenwelzijn waarmee de stad Aarschot een samenwerkingsovereenkomst heeft afgesloten, de toelage worden uitgekeerd aan deze Vereniging voor Dierenwelzijn. Deze Vereniging betaalt hiervan de dierenartsen die voor haar de ingrepen uitvoeren.
hoofdstuk 2: lenen van vangkooien en vangen van zwerfkatten
§1. Indien een inwoner van de stad Aarschot zwerfkatten wenst te vangen in het kader van het zwerfkattenproject, dient hij/zij dit vooraf bij de dienst leefmilieu te melden. De medewerkers van deze dienst kunnen een eerste controle uitvoeren op de locatie waar de zwerfkatten gevangen zullen worden.
§2. Inwoners kunnen bij de dienst leefmilieu van de stad Aarschot, in het kader van het zwerfkattenproject, een vangkooi en overzetkooi(en) ontlenen mits betaling van een waarborg. Deze waarborg wordt vastgesteld op 40,- € per vangkooi.Het ontlenen van de kooien wordt geregeld door het gebruiksreglement uitlenen van kattenvangkooien als in bijlage aan voorliggend besluit gevoegd.
§3. De dieren dienen ten allen tijde gevangen te worden op een diervriendelijke wijze, opdat geen enkel lijden zou kunnen veroorzaakt worden.
§4. De door een inwoners opgezette kooi moet na maximaal 12 u worden gecontroleerd op vangst. Indien een controle niet mogelijk is, mag de inwoner de kooi niet opstellen. Kooien mogen niet opgesteld worden indien er binnen de 12 uren geen contact kan genomen worden met de milieudienst, bijvoorbeeld omwille van feestdagen of weekends.
§5. Indien er huiskatten worden gevangen, moeten de gevangen dieren onmiddellijk worden vrijgelaten.
§6. Een inwoner kan de keuze maken om zelf in te staan voor de behandeling van de zwerfkatten die worden gevangen op zijn eigendom. In dit geval neemt de inwoner rechtstreeks contact op met een dierenarts van zijn keuze. De inwoner draagt in dit geval zelf de kosten voor de behandeling van de gevangen dieren. Voor deze dieren kunnen de dierenartsen (of verenigingen actief in de dierenbescherming) geen subsidie verkrijgen.
§7. Wanneer de inwoner om één of andere reden niet in staat is de zwerfkatten te vangen kan de stad Aarschot beroep doen op een Vereniging voor Dierenwelzijn waarmee ze een samenwerkingsovereenkomst heeft, om kosteloos de katten te vangen en te transporteren naar en van de dierenarts.
Artikel 6 - bedrag
Het subsidiebedrag wordt vastgesteld op
De subsidiebedragen worden jaarlijks geïndexeerd en afgerond naar het hoger liggende tiende van de eenheid (€). Voor de indexatie wordt rekening gehouden met de gezondheidsindex op 31 januari van het lopende jaar ten opzichte van deze van 31 januari 2018.
*Een cryptorch is een kater met een verborgen teelbal in de buikholte.
Artikel 7 - controle/sancties
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitwerking en de controle op de aanwending van de toelage overeenkomstig de bepalingen van de beslissing van de gemeenteraad van 10.03.2022 houdende goedkeuring van het reglement 'controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen'
Het college van burgemeester en schepenen kan de subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen in de gevallen waarbij
Het stadsbestuur kan na afloop van de activiteiten bewijsstukken opvragen om de effectieve kosten vast te stellen. Indien de bewijsstukken onjuist of onvolledig zijn, kan het stadsbestuur de subsidie of een gedeelte ervan terugvorderen en/of toekomstige subsidiëring uitsluiten.
Artikel 8 - inwerkingtreding
Het huidige reglement is van toepassing van 01.10.2023 tot en met 31.12.2025.
Overwegende:
Overwegende dat:
Overwegende dat de stad Aarschot hier louter fungeert als facilitator: Het is de bedoeling dat er individuele contracten tot stand komen tussen de ENERGIECOÖPERATIE en potentiële klanten voor PV-installaties;
Overwegende dat de stad Aarschot als facilitator een belangrijke rol krijgt weggelegd, nl. het ondersteunen en promoten van de communicatie, via de eigen bestaande gemeentelijke kanalen. De stad Aarschot kan tevens faciliteren door de eigen gemeentelijke infrastructuur ter beschikking te stellen om infomomenten te organiseren – eventueel verspreid over verschillende locaties. De stad Aarschot kan hier tevens ondersteunen door de aanwezigheid van een lokale mandataris;
Overwegende dat om voormelde redenen de PARTIJEN daarom de tussen hen gemaakte afspraken wensen vast te leggen in een overeenkomst;
Overwegende dat door het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst als in bijlage, er geen exclusiviteit wordt geboden aan de ENERGIECOÖPERATIE;
Overwegende dat het om voormelde redenen opportuun lijkt om de Samenwerkingsovereenkomst als in bijlage goed te willen keuren;
Overwegende dat de stad Aarschot hier louter fungeert als facilitator: Het is de bedoeling dat er individuele contracten tot stand komen tussen de ENERGIECOÖPERATIE en potentiële klanten voor PV-installaties;
Artikel 1
§1. De gemeenteraad keurt de Samenwerkingsovereenkomst tussen:
als in bijlage aan onderhavige beslissing gevoegd goed.
§2. De Samenwerkingsovereenkomst regelt de afspraken tussen de stad Aarschot en de rechtspersoon EnergieCoöperatie Oost-Brabant, kort ECoOB, de Coöperatieve Vennootschap, tot de implementatie van het project Energiedelen dat tot hoofddoel heeft om de inwoners van Aarschot te stimuleren om te investeren in collectieve zonnepaneel-installaties op daken van Aarschot en non-profit organisaties gehuisvest op het grondgebied van de Stad Aarschot, door medeaandeelhouder te worden van deze installaties en hiervoor ook een dividend ontvangen dat uitgekeerd wordt na goedkeuring door de Algemene Vergadering van ECoOB cv, d.i. de ENERGIECOÖPERATIE.
Artikel 2
De samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten voor de periode van 6 jaar.
De gemeenteraad stemt in met de aanpassing van de aanvraagtermijnen voor het afleveren van een vergunning inname openbaar domein.
De huidige aanvraagtermijnen stemmen niet overeen met de werkelijke/praktische gang van zaken.
Bij correcte naleving van de aanvraagtermijnen, kunnen heel wat werkzaamheden niet (flexibel) worden ingepland en/of worden uitgevoerd.
In de praktijk gebeuren aanvragen vaak nog 3 dagen voorafgaand aan de werken en moet er op het laatste moment nog geschakeld worden.
VOORSTEL aanpassing artikel 24 §2.
'Termijnen tot indienen van de aanvragen:
De huidige aanvraagtermijnen stemmen niet overeen met de werkelijke/praktische gang van zaken.
Bij correcte naleving van de aanvraagtermijnen, kunnen heel wat werkzaamheden niet (flexibel) worden ingepland en/of worden uitgevoerd.
In de praktijk gebeuren aanvragen vaak nog 3 dagen voorafgaand aan de werken en moet er op het laatste moment nog geschakeld worden.
VOORSTEL aanpassing artikel 24 §2.
'Termijnen tot indienen van de aanvragen:
Artikel 24bis 'hoofdstuk III - De openbare veiligheid en de vlotte doorgang, afdeling 4 - Privatieve ingebruikneming van de openbare ruimte' voor het afleveren van vergunningen tot inname van het openbaar domein ten gevolge van werken' van het algemeen politiereglement wordt aangepast als volgt:
§1. Vergunningen tot inname van het openbaar domein ten gevolge van werken worden afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen. De aanvragen worden via het voorziene formulier ingediend bij het onthaal van de stad Aarschot.
§2. Termijnen tot indienen van de aanvragen:
§3. De aanvrager zorgt voor de verwittiging van de buurtbewoners door de huis aan huis bedeling van een bericht. De verplichting tot het verwittigen van de buurtbewoners zal opgenomen worden in de vergunning.
§4. De technische dienst staat in voor het plaatsen en ophalen van de verkeerssignalisatie.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Poolstok cv op 25 oktober 2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Gelet op de uitnodiging van Poolstok cv voor de buitengewone algemene vergadering op woensdag 25 oktober 2023 om 19.00 uur die zal plaatsvinden in zaal Arendt in Het Predikheren, Goswin de Stassartstraat 88, 2800 Mechelen met volgende agendapunten:
Buitengewone algemene vergadering
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde mevrouw Annick Geyskens en mevrouw Nicole Van Emelen aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Poolstok cv en dit voor de duur van de legislatuur.
Aan de gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Gelet op de uitnodiging van Poolstok cv voor de buitengewone algemene vergadering op woensdag 25 oktober 2023 om 19.00 uur die zal plaatsvinden in zaal Arendt in Het Predikheren, Goswin de Stassartstraat 88, 2800 Mechelen met volgende agendapunten:
Buitengewone algemene vergadering
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde mevrouw Annick Geyskens en mevrouw Nicole Van Emelen aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Poolstok cv en dit voor de duur van de legislatuur.
Aan de gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone en gewone algemene vergadering van Poolstok cv op 25 oktober 2023 goed.
Artikel 2
De aangeduide vertegenwoordiger of diens plaatsvervanger wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze buitengewone algemene vergadering van Poolstok cv te onderschrijven en het stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Ecowerf op 20 december 2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Ecowerf organiseert op 20 december 2023 om 19u30 een buitengewone algemene vergadering in de kantoren van Ecowerf, Aarschotsesteenweg 210 te 3012 Leuven met volgende agendapunten:
De gemeenteraad in vergadering van 18 november 2021 stelde raadslid Cindy Symons aan als vaste vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EcoWerf;
De gemeenteraad in vergadering van 12 mei 2022 stelde raadslid Marleen Verhaegen aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Ecowerf;
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Omtrent agendapunt 2 dient een inhoudelijke beslissing genomen te worden;
Agendapunt 2: goedkeuring voorstel statutenwijziging
1. Ontwerpbesluit 1: aanpassing van de statuten ingevolge Decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur van
3 februari 2023;meer bepaald de artikelen 41.1 en 41.2 van de statuten en dit met ingang van 1 januari 2024
Het decreet maakt de regiovorming van toepassing op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid in de zin van het decreet van 22 december
2017 over het lokaal bestuur, zo ook op opdrachthoudende vereniging EcoWerf.
-> Wijziging artikelen 41.1 en 41.2 van de statuten
-> Wijziging artikel 41.2 van de statuten
2. Ontwerpbesluit 2: aanpassing van de statuten ingevolge Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur van 15 februari 2023;
meer bepaald de artikelen 3, 5, 18.1, 18.2, en 45 van de statuten.
-> Wijziging artikel 3 (activiteiten en opdrachten als bijlage toevoegen),
-> Wat betreft de wijzigingen inzake uittredingen, in kader van regiovorming en fusie, werd het DLB meermaals gewijzigd. Ook nu werd een wijziging aangebracht. Teneinde de artikelen, welke een woordelijke weergave vanuit het decreet over het Lokaal Bestuur zijn, van de statuten niet steeds in overeenstemming met een
decretale wijziging te brengen wordt geopteerd om de artikelen 18.1, 18.2 en 18.3 uit de statuten te halen. Het huidig artikel 18.4 wordt zodoende het nieuwe artikel
18.
-> Wijziging artikel 45 statuten: toevoeging vervanger
-> Wijziging artikel 3: voorwerp wordt bepaald
-> Wijziging artikel 5: duurtijd opdrachthoudende vereniging
3. Ontwerpbesluit 3: aanpassing van de statuten aan het gewijzigde Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen; meer bepaald de hoofdstukken II en III, artikelen
34, 35, 46 en 48, Op 1 mei 2019 is het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 (WVV) inwerking getreden. Vennootschappen en verenigingen moeten ten laatste tegen 1 januari 2024 hun statuten volledig hebben aangepast.
Bij de vorige statutenwijziging was er nog onduidelijkheid m.b.t. bepaalde verwevenheid tussen het Decreet over het lokaal bestuur (DLB) en het WVV. Er werd besloten om de omzendbrief terzake af te wachten.
De Omzendbrief KBB/ABB 2022/1 van 7 januari 2022 beschrijft de toepassing van artikel 397, tweede lid DLB op de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid.
-> Wijzigingen Hoofdstukken II en III en artikel 35: het woord "kapitaal" wordt vervangen door "inbreng"
-> Wijziging artikel 34: controle commissaris
-> Wijziging artikel 46: resultaatsbestemming, reserve
-> Wijziging artikel 48: vereffening
4. Ontwerpbesluit 4: aanpassing van de statuten ingevolge de evaluatie van de werking van het Algemeen Comité; meer bepaald artikel 31 van de statuten
De raad van bestuur van 7 juni 2023 ging over tot evaluatie van de werking van het algemeen comité. Om in de toekomst over de nodige flexibiliteit te beschikken om de werking van de overlegorganen te optimaliseren wordt voorgesteld om de inrichting van een algemeen comité facultatief te stellen.
-> Wijziging artikel 31: 'wordt een algemeen comité' vervangen door 'kan een algemeen comité worden'
5. Ontwerpbesluit 5: aanpassing van de statuten inzake de bijdrage in inbreng; meer bepaald de artikelen 15.1 en 15.2 van de statuten,
De raad van bestuur van 28 juni 2023 besprak de financiering van het investeringsplan. Naar aanleiding van deze bespreking stelt de raad van bestuur voor om artikel 15 van de statuten als volgt aan te passen:
-> Toevoeging artikel 15.1: 'de Algemene Vergadering kan op voorstel van de raad van bestuur beslissen reserves op te bouwen.'
-> Wijziging artikel 15.2: '0,50' vervangen door '1,00'
6. Ontwerpbesluit 6: toetreding Ivarem als C -vennoot met toekenning C -aandelen, meer bepaald de actualisering van het register der deelnemers
EcoWerf ontving de vraag van de raad van bestuur van 18 augustus 2023 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (verkort Ivarem), een publiekrechtelijke rechtspersoon die de rechtsvorm van een opdrachthoudende vereniging overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 heeft aangenomen, te mogen toetreden als een C -vennoot.
Krachtens artikel 7 van de statuten kunnen aan andere intergemeentelijke verenigingen die conform artikel 396 DLB kunnen deelnemen C -aandelen worden toegekend. Her register van de deelnemers dat als bijlage aan de statuten is gevoegd, faciliteert de toetreding van Ivarem tot EcoWerf.
De raad van bestuur van EcoWerf besliste in zitting van 30 augustus 2023 om de goedkeuring van toetreding van Ivarem tot EcoWerf, voor te leggen aan de algemene vergadering van 20 december 2023 zover de algemene vergadering van Ivarem tijdig tot toetreding beslist.
Het aantal aandelen bij een toetreding van een nieuwe vennoot wordt vastgesteld door de algemene vergadering d.d. 20 december 2023 overeenkomstig artikel 8 van de statuten.
De andere C -aandelen zijn verdeeld als volgt: Limburg.net 25, Interrand 10, IOK 10, Interza 10, Intradura 10.
Overeenkomstig artikel 8 van de statuten bedragen het aantal (B) en C aandelen maximum 100.
Aan de algemene vergadering van 20 december 2023 zal voorgesteld worden om het aantal aandelen vast te stellen op tien (10).
De nominale waarde van de aandelen is overeenkomstig artikel 6 van de statuten vastgesteld op 10,84 euro.
Artikel 1
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 van de opdrachthoudende vereniging Ecowerf worden goedgekeurd.
Artikel 2
De statutenwijziging wordt in zijn geheel goedgekeurd (zie punt 2 van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Ecowerf op 20 december 2023).
Artikel 3
Mevrouw Cindy Symons, raadslid, met als plaatsvervanger mevrouw Marleen Verhaegen, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Ecowerf van 20 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgeteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan EcoWerf.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 15.12.2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
De opdrachthoudende vereniging Iverlek organiseert op 15 december 2023 om 18.00 uur een buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.
De agenda werd door de Raad van Bestuur op 11 september 2023 als volgt samengesteld
Conform artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 15 december 2023:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte tot
De gemeenteraad keurde op 08.09.2022 de onderhandse aankoop goed van de (rest)percelen met kadastrale gegevens Aarschot, 2de afdeling, sectie G, nr. 84K (deel), 84F (deel), 84G (deel), 84C (deel) en 81 C (deel) in het kader van het rioleringsproject Kleine Mechelsebaan en aanliggende straten tegen de waarde zoals bepaald door de heer P. Goeron, landmeter-expert zijnde 87.695,38 euro.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de ontwerpakte goed te keuren.
De vergoeding werd berekend als volgt:
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Danny Geerinckx, met tussenkomst van notaris Lien Van Cauwenbergh;
Visum m.b.t. aankoop van de (rest)percelen met kadastrale gegevens Aarschot, 2de afdeling, sectie G, nr. 84K (deel), 84F (deel), 84G (deel), 84C (deel) en 81 C (deel) in het kader van het rioleringsproject Kleine Mechelsebaan en aanliggende straten en tot tussenkomst van de pachters van voormelde percelen – 100.191,03 euro
Component ‘Voorafgaande kredietcontrole’
In het meerjarenplan 2020-2025 is in 2023 een krediet van 101.000,00 euro beschikbaar voor de aankoop van gronden (na herschikking van 101.000,00 euro vanuit de raming MJP102234, zijnde jaarlijks onderhoudsprogramma wegen), BBC–actie AC000104 ‘4.1.3. We zetten in op erosiebestrijding en extra waterbuffering’, raming MJP104890 – 22030000 / 600 / terreinen van waterlopen - gemeenschapsgoederen.
Uitgaande van het schattingsverslag, zoals opgemaakt door landmeter-expert Pieter Goeron, wordt de waarde van het perceel geschat op 5 euro per m². Inclusief wederbeleggingsvergoeding van 16,5%, wordt de waarde van het perceel (15.055 m² groot) geschat op 87.695,38 euro.
Uitgaande van het protocol tussen Aquafin nv en Boerenbond/Algemeen Boerensyndicaat wordt de waarde van de pachtverbrekingsvergoeding vastgelegd op 12.495,65 euro, zijnde 15.055 m² x 0.83 euro/m².
Het totaal bedrag voor verwerving en pachtverbrekingsvergoeding bedraagt 100.191,03 euro. Er is dus voldoende krediet beschikbaar.
Component ‘Wetmatigheidscontrole die voorafgaat aan de verbintenis’
Landmeter-expert Pieter Goeron schat de waarde van het perceel op 5,00 euro per m². De kostprijs van de grond met een oppervlakte van 15.055 m² bedraagt zodoende 75.275,00 euro. Rekening houdende met een wederbeleggingsvergoeding van 16,5%, zie document ‘waardebepaling van onroerend goed’, is het maximaal bedrag dat de stad Aarschot kan betalen 87.695,38 euro.
Op basis van het protocol tussen Aquafin nv en Boerenbond/Algemeen Boerensyndicaat wordt de waarde van de pachtverbrekingsvergoeding vastgelegd op 12.495,65 euro, zijnde 15.055 m² x 0.83 euro/m².
Uit het onderzoek van het dossier blijken er geen strijdigheden met de wettelijke voorschriften.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte, opgesteld door het kantoor van notaris D. Geerinckx tot
Artikel 2
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad (of hun afgevaardigden).
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere dossiervorming.
De gemeenteraad keurt de visie, strategie en het Kompas met betrekking tot kind- en jeugdvriendelijk Aarschot goed.
In 2018 behaalden we het label "Kindvriendelijke stad". De laatste jaren gingen we samen met stadsdiensten, partners en jullie aan de slag met tal van kind- en jeugdvriendelijke acties in onze stad.
Vandaag staan we aan de vooravond van het indienen van het dossier bij de jury kind- en jeugdvriendelijkheid om ons label hopelijk te verlengen.
Er zijn enkele formele vereisten die vasthangen aan de indiening van ons dossier:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze documenten goed te keuren.
In 2018 behaalden we het label "Kindvriendelijke stad". De laatste jaren gingen we samen met stadsdiensten, partners en jullie aan de slag met tal van kind- en jeugdvriendelijke acties in onze stad.
Vandaag staan we aan de vooravond van het indienen van het dossier bij de jury kind- en jeugdvriendelijkheid om ons label hopelijk te verlengen.
Er zijn enkele formele vereisten die vasthangen aan de indiening van ons dossier:
De jury verwacht een goedkeuring door de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen van deze documenten.
We werkten met het platform, het managementteam, het bestuur en partners aan een nieuwe, frisse visie op kind- en jeugdvriendelijk Aarschot en een strategisch plan. Deze vinden jullie verder in deze nota terug. Ook vragen we het formeel het mandaat om verder te kunnen bouwen aan een kind- en jeugdvriendelijk Aarschot. In bijlage vinden jullie het Kompas terug en een document met een reflectie over de budgetten voor kind- en jeugdvriendelijkheid in onze stad.
Strategie:
We bouwden een strategie voor de komende 6 jaar uit met een visie, 5 strategische doelstellingen, operationele doelstellingen en acties. Deze strategie is er gekomen op basis van de input van kinderen en jongeren, een data-analyse en veel overleg met verschillende stadsdiensten, algemeen directeur en adjunct algemeen directeur, partners en het bestuur. Deze strategie is een aanzet, beschouw het als een "work in progress". Het is de bedoeling dat acties verder aangevuld en verfijnd worden de komende jaren. Het strategisch plan wordt opgevolgd door de trekkers kind- en jeugdvriendelijkheid en het Platform Kind- en Jeugdvriendelijk Aarschot.
Visie:
Stad Aarschot vindt het belangrijk dat haar aanbod en diensten kwalitatief en toegankelijk zijn voor een brede en diverse groep van kinderen en jongeren en dat iedereen mee is. We doen proportionele aanpassingen aan ons aanbod waar nodig om tegemoet te komen aan de noden van diverse doelgroepen opdat het aanbod voor iedereen bruikbaar en toegankelijk is.
Aarschot wil een solidaire stad zijn met oog op het verbeteren van de levensomstandigheden en leefwereld van kinderen en jongeren. We zetten in op de noden van de meest kwetsbare kinderen en jongeren.
Kinderen en jongeren zijn volwaardige actoren in onze stad die kind- en jeugdvriendelijkheid ademt. Ze mogen er zijn, komen en participeren. De stad creëert kansen aan kinderen en jongeren om zich te ontplooien.
De stad investeert in een permanente en brede dialoog met kinderen en jongeren en faciliteert zo de verbinding van kinderen en jongeren met de stad.
Op basis van deze dialoog installeert Aarschot een kinder- en jongerenreflex over de diensten, partners, bestuursniveaus en beleidsdomeinen heen.
Strategisch plan:
Strategische doelstelling 1: Iedereen mee
SD1: We zorgen ervoor dat iedereen mee is door oog te hebben voor de diversiteit aan kinderen en jongeren die de stad rijk is. |
|
Operationele doelstelling |
Actie |
OD1.1: We leiden kansarme kinderen en jongeren toe naar het vrijetijdsaanbod in de stad. |
We voorzien personeelsruimte om de UiTPAS voor verengingen uit te rollen. |
We zetten in op de promotie van de UiTPAS met kansentarief |
|
We brengen drempels in kaart die participatie in de weg staan, sensibiliseren hierover en doen het nodige om deze weg te werken, zowel binnen het aanbod van de stad als binnen het aanbod van partners. |
|
OD1.2: Er wordt een diversiteitsambtenaar aangesteld. |
De diversiteitsambtenaar onderzoekt de noden binnen de diversiteit aan kinderen en jongeren in de stad en legt de nodige linken (met de diensten) om aan deze noden tegemoet te komen. |
OD1.3: We bestrijden kinder- en jongerenarmoede en maken hier een focus van binnen kind- en jeugdvriendelijk Aarschot. |
Er wordt een projectcoördinator beleidsondersteuning aangesteld die onder meer een armoedebeleidsplan uitwerkt in overleg met betrokken diensten en partners. |
OD1.4: We zetten in op outreachend jeugdwerk door dit een plaats te geven binnen de werkingen van het JAC, Artkos en De Klinker. |
Het belang van outreachend jeugdwerk wordt erkend in de stad. |
Er wordt ruimte voorzien in het takenpakket van jeugdwerkers van verschillende organisaties en diensten om outreachend te werken. |
|
We onderzoeken waar nog kansen liggen om gezinnen of jongeren te bereiken die we nu moeilijk bereiken (voorbeeld: via de Buurtkar, brugfiguren) |
Strategische doelstelling 2: Kinder- en jongerenreflex
SD2: We installeren samen een kinder- en jongerenreflex over de diensten, partners, bestuursniveaus en beleidsdomeinen heen. |
|
Operationele doelstelling |
Actie |
OD2.1: We organiseren overleg-, studie- en ontmoetingsmomenten over kind- en jeugdvriendelijkheid voor de verschillende stadsdiensten. |
We organiseren jaarlijks een studiedag voor stadsmedewerkers rond een relevant thema binnen kind- en jeugdvriendelijk Aarschot. |
We organiseren enkele keren per jaar platformmomenten om het strategisch plan verder uit te rollen. |
|
We zetten in op informele connectie tussen leden van het platform kind- en jeugdvriendelijk Aarschot om zo in een positieve sfeer samen te kunnen werken. |
|
OD2.2: We betrekken een brede groep van stadsmedewerkers bij het genereren van inspraak van kinderen en jongeren. |
Diverse stadsmedewerkers zijn betrokken bij inspraak- en debatmomenten voor kinderen en jongeren (Debattle, kinderraad, jeugdraad, #ZegMaar!, Traject rond mobiliteit, …). |
OD2.3: We houden het verhaal van kind- en jeugdvriendelijkheid levend bij de diensten, partners en politiek |
We communiceren regelmatig en op sleutelmomenten intern via diverse kanalen (Intranet, visualisatie op de diensten, mail, overlegmomenten, …). |
We werken aan een goed contact en afstemming tussen de diensten en met het strategisch plan door een rondgang te organiseren van de trekkers van kind- en jeugdvriendelijkheid langs de stadsdiensten, twee keer per legislatuur. |
|
Nieuwe medewerkers in de stad die een belangrijke sleutelfunctie hebben binnen de leefwereld van kinderen en jongeren worden aan het begin van hun aanstelling uitgebreid ingelicht over kind- en jeugdvriendelijk Aarschot. |
|
We bedden kind- en jeugdvriendelijkheid in in de functieomschrijvingen in de stad die invloed hebben op de leefwereld van kinderen en jongeren. |
|
We organiseren op regelmatige basis een diensthoofdenoverleg. |
|
We voorzien een terugkoppeling naar de algemeen directeurs over het verloop en de opvolging van het strategisch plan (verslagen platform, aparte overlegmomenten, …). |
|
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen stellen we een helder kinder- en jongerenmemorandum op en we verspreiden dit breed. |
|
We koppelen op regelmatige basis terug naar het CBS en de GR-commissie jeugd en voorzien hier voldoende tijd voor. |
|
Het verhaal van kind- en jeugdvriendelijk Aarschot krijgt een plaats in de verschillende relevante overlegmomenten die de stad rijk is: BOA, flankerend onderwijs, Huis van het kind, Actiegroep verzet tegen armoede, LOP, Onderwijsraad, Lokaal Woonoverleg. |
|
We organiseren op regelmatige basis aparte overlegmomenten tussen diensten om een goede afstemming en samenwerking te voorzien (voorbeeld: Leefmilieu, Technische zaken, mobiliteit, projectmanagers, …). |
|
We organiseren tweejaarlijks een Europese uitwisseling voor jeugdwerkers en/of over jeugdrelevante thema's. |
|
Het diensthoofd, de jeugdconsulent en het platform kind- en jeugdvriendelijkheid houden het mandaat om kind- en jeugdvriendelijkheid te organiseren. |
|
We onderzoeken en rollen nieuwe kwaliteitskaders (subsidiereglementen, BOA, …) uit om kind- en jeugdvriendelijkheid verder te installeren in onze stad. |
Strategische doelstelling 3: Permanente dialoog
SD3: Stad Aarschot staat in permanente dialoog met een brede groep van kinderen en jongeren |
|
Operationele doelstelling |
Actie |
OD3.1: We organiseren structurele en ad hoc vormen van inspraak |
We ondersteunen de jeugdraad. |
Projectsubsidie ondernemerszin voor jongeren aanbieden (LEF) uitrollen en promoten om jongeren te stimuleren om culturele-, sociale- of sportinitiatieven voor andere jongeren te organiseren. |
|
Kinderraad organiseren met basisscholen uit Aarschot waarbij kinderen mee nadenken over de stad, acties op poten zetten en kinderen uit hun school bevragen/betrekken. |
|
Nieuw structureel inspraakorgaan opzetten voor ongeorganiseerde jongeren. |
|
Organiseren van een jongerendebat naar aanleiding van de verkiezingen |
|
We stellen ons flexibel op om indien nodig en gewenst inspraaktrajecten te organiseren wanneer er zich opportuniteiten voordoen. |
|
Aanbieden van de educatieve pakketten "Mijn Stem Telt" (secundair onderwijs) en het stadhuisspel (lager onderwijs). |
|
We werken gepaste en kwaliteitsvolle vormen van inspraak uit. Telkens zoeken we een gepaste methodiek, denken we goed na over het moment in verhouding tot het moment van realisatie en zorgen we ervoor dat de verwachtingen afgestemd zijn op de resultaatsmogelijkheden. |
|
Bij projecten rond de uitwerking en invulling van jeugdruimte worden kinderen en jongeren standaard betrokken in verschillende momenten van het proces en wordt er telkens een traject op maat uitgewerkt, rekening houdende met de doelgroep, de context, en de locatie. |
|
We schakelen regelmatig experten in om inspraaktrajecten uit te zetten in Aarschot. |
|
Medewerkers van de stad volgen regelmatig vorming over inspraak en inspraakmethodieken. |
|
We gaan vindplaatsgericht aan de slag (via scholen, via onze eigen werkingen, via vakantieclub, via Wacko, in de publieke ruimte zelf, …) om kinderen en jongeren te bereiken en inspraak te genereren. |
|
OD3.2: We informeren en koppelen terug naar kinderen en jongeren wanneer de stad aan de slag is gegaan met hun wensen |
We zetten Artuur, de mascotte voor kind- en jeugdvriendelijk Aarschot, verder in op diverse vlakken opdat hij als herkenbaar symbool leeft bij de doelgroep. |
De communicatiedienst zorgt via het magazine Arend en de sociale mediakanalen van de stad voor een terugkoppeling naar kinderen, jongeren, gezinnen. |
|
Bij elke realisatie relevant voor kind- en jeugdvriendelijk Aarschot zorgen we voor een gepaste terugkoppeling naar kinderen en jongeren. |
|
Kinderrubriek in "Arend" voor en door kinderen waarbij kinderen mee de rubriek schrijven en we projecten rond kind- en jeugdvriendelijkheid aan bod laten komen. |
|
We maken gebruik van verschillende communicatiekanalen (inwonersbrief, sociale media, nieuwsbrief school, …) om kinderen en jongeren te informeren en terug te koppelen naar hen. |
|
We voorzien fysieke affiches op plekken waar veel kinderen en jongeren komen (voorbeeld scholen) met overzicht van de evenementen, mogelijkheden om hun stem te laten klinken, terugkoppeling, … . |
|
OD3.3: We faciliteren een dialoog tussen het lokale politieke landschap, de stadsdiensten en de kinderen en jongeren in de stad |
We zetten in op een sterke lijn tussen de verschillende inspraakorganen en het bestuur |
We organiseren Debattle, een jongerendebat n.a.v. de gemeenteraadsverkiezingen 2024 |
|
Op gepaste momenten worden medewerkers van stadsdiensten uitgenodigd op inspraakmomenten (kinderraad, projectmatige inspraakmomenten, …) . |
Strategische doelstelling 4: kwaliteitsvol en afgestemd aanbod en diensten
SD4: We zetten in op een kwaliteitsvol en afgestemd aanbod en diensten voor kinderen en jongeren. |
|
Operationele doelstelling |
Actie |
OD4.1: We stemmen het vrijetijdsaanbod in de stad af op de diverse groepen kinderen en jongeren |
De inclusiewerking van de Vakantieclub wordt verder uitgewerkt (vorming monitoren, visualisaties, aanpassingen gebouw en infrastructuur, snoezelruimte, …) |
De Vakantieclub organiseert op structurele basis inspraakmomenten voor de deelnemers van de Vakantieclub. |
|
De Vakantieclub zorgt voor stimulerende activiteiten voor kinderen: bouwhoek, workshops door externen, keuzeaanbod, crea-ateliers met nadruk op het proces. |
|
We organiseren een evenementenoverleg waarin stadsdiensten overleggen, afstemmen en aandacht geven aan een aanbod voor kinderen en jongeren. |
|
We organiseren een breed aanbod van evenementen voor gezinnen, kinderen en jongeren, ook in de deelgemeenten. |
|
We experimenteren met en werken aan een kwaliteitsvol vrijwilligersbeleid voor jongeren in verschillende diensten met aandacht voor waardering, zeggenschap en ontplooiingskansen. |
|
We creëren podium- en presentatiekansen voor jong en creatief talent in de stad. |
|
We stellen de infrastructuur van het jeugdcentrum gratis ter beschikking voor organisaties die gratis weerbaarheids- en veerkrachttrainingen aanbieden voor kinderen en jongeren. |
|
OD4.2: We zorgen voor kwaliteitsvolle jeugdinfrastructuur |
Jeugdcentrum De Klinker wordt verbouwd met extra vergader- en kantoorruimte en een fysieke uitbreiding van de uitleendienst. |
De buitenruimte aan het jeugdcentrum wordt aangepast (meer groen, overkapping bij regenweer, nieuwe vuilnisbakken, …) opdat het een aangename plek blijft voor jongeren. |
|
Huis Verdonck wordt verbouwd met een beter contact tussen de binnen- en buitenruimte, betere sanitaire voorzieningen, ventilatie en airco. |
|
De stad ondersteunt jeugdbewegingen met verbouwplannen. |
|
OD4.3: We zorgen voor een publieke ruimte afgestemd op de noden van kinderen en jongeren |
We onderzoeken hoe de speel- en jeugdruimte nu wordt gebruikt door kinderen en jongeren en specifieke doelgroepen (voorbeeld: meisjes). |
Bij projecten rond de uitwerking en invulling van jeugdruimte worden kinderen en jongeren standaard betrokken in verschillende momenten van het proces en wordt er telkens een traject op maat uitgewerkt, rekening houdend met de doelgroep, de context, en de locatie. |
|
We zetten verder in op de spreiding van het sport- en speelweefsel voor kinderen en jongeren. |
|
We rollen een gedragen hangplekkenbeleid uit: we betrekken jongeren, verschillende stadsdiensten en partners. |
|
We zetten verder in op veiligere schoolomgevingen aan de hand van inspraaktrajecten met de lagere en middelbare scholen. |
|
We luisteren naar de noden van kinderen en jongeren om wandelen en fietsen in de stad veilig te laten verlopen en we stimuleren hen om zich op een duurzame manier te verplaatsen (voorbeeld: verdere uitrol Buck-é). |
|
We passen het systeem voor controle en onderhoud van de speelterreinen aan opdat kwaliteit en veiligheid gegarandeerd blijft. |
|
We zorgen ervoor dat kinderen en jongeren in Aarschot centrum meer in contact komen met de Demer aan de hand van zit- en ontmoetingsplaatsen. |
|
We gaan door met het ontharden en vergroenen van de publieke ruimte |
|
We voorzien overdekte hangplekken voor jongeren in de stad. |
|
We gaan aan de slag met de vraag naar meer kleur in de stad. |
|
OD4.4: We voorzien toegankelijke dienstverlening voor kinderen en jongeren |
Het starten een OverKophuis in Aarschot. |
Het Huis van het kind zorgt voor opvoedingsondersteuning en werkt aan een laagdrempelig aanbod voor kinderen van 0-3 jaar. |
Strategische doelstelling 5: Solidaire stad
SD5: Aarschot is een solidaire stad met oog op het verbeteren van de levensomstandigheden en leefwereld van kinderen en jongeren |
|
Operationele doelstelling |
Actie |
OD5.1: We werken aan een warme stad met aandacht voor mentaal jongerenwelzijn |
We zetten het overleg en samenwerkingsverband binnen Warm Aarschot verder. |
De stad ondersteunt Arktos financieel opdat het de opdracht voor de stad verder kan uitvoeren. |
|
We leggen de weg naar hulpverlening in Aarschot bloot door communicatie (de Nicky) en het organiseren van evenementen waarop de jeugdhulpverleningspartners aanwezig zijn. |
|
We zorgen ervoor dat de verschillende partners in het jeugdwelzijnslandschap elkaar kennen en het aanbod op elkaar afstemmen door middel van overleg en netwerkmomenten. |
|
|
We houden de vinger aan de pols en zetten acties op poten (uitwisselingen, vorming, dialoog, webinars, … ) voor de betrokkenen. |
We stimuleren het concept van Warme Scholen. |
|
We hebben aandacht voor het thema pesten, onderzoeken welke rol we hierin kunnen opnemen en gaan over tot actie. |
|
We maken moeilijke thema's bespreekbaar in een veilige omgeving: we organiseren schoolvoorstellingen, communiceren over tendenzen, … . |
|
We organiseren JeugdTendenz, een overlegplatform dat jongeren, jeugdwerkers en beleidswerkers met elkaar in contact brengt met focus op tendenzen in de stad en mentaal jongerenwelzijn. |
|
OD5.2: We werken het tweesporenbeleid in de stad verder uit waar aandacht is voor preventie en repressie |
De jeugd en sociale dienst (JSD) staat dicht bij de kinderen en jongeren in de stad. De dienst gaat aan de slag met tendenzen en signalen en verwijst door waar nodig. |
Er is aandacht voor terugkoppeling naar jongeren na aangifte van voorvallen bij de politie. |
|
De stad gaat preventief aan de slag: uitrol drugsbeleid, uitrol beleid seksueel grensoverschrijdend gedrag, mediawijsheid, … . |
|
Bij crisissituaties worden kinderen en jongeren actief bevraagd over hun noden. |
|
OD5.3: We stimuleren solidariteit onder de jongeren en tussen generaties. |
We stimuleren en ondersteunen jeugdbewegingen verder om jeugdwerk toegankelijk te maken voor iedereen. Dit doen we door het aanbieden van vorming, uitwisseling en het mee uitbouwen van een netwerk rond de jeugdbewegingen. |
We rollen het project Aarschot Goed Geregeld verder uit (gratis menstruatieproducten) en doorbreken taboes over menstruatie. |
|
Door outreachend jeugdwerk bemiddelen we indien nodig tussen jongeren en buurten. |
|
We faciliteren wederzijds respect en een positieve perceptie rond jongeren in de publieke ruimte. |
|
We onderzoeken hoe we thuisloze jongeren verder kunnen helpen in onze stad en gaan verder aan de slag met dit thema. |
|
We zetten sensibilisering en verder onderzoek op met betrekking tot stigma's over minderheidsgroepen en A- en B stroom in het onderwijs. |
|
We zorgen voor een mooi evenementenaanbod dat verschillende generaties samenbrengt. |
We hebben een budget van €1500 in het meerjarenplan: “kind- en jeugdvriendelijkheid organiseren”. Dit wenden we aan om interne en externe communicatie te bekostigen, catering te voorzien op platformmomenten, vorming op studiedagen kind- en jeugdvriendelijkheid,…
In het nieuwe MJP zouden we dit budget graag verdubbelen om nog meer te kunnen inzetten op de terugkoppeling naar kinderen en jongeren.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de visie, de strategie en het Kompas m.b.t. kind- en jeugdvriendelijk Aarschot als in bijlage goed.
De gemeenteraad van Aarschot keurt de organisatie van de wedstrijd Win je Zaak en het bijhorende wedstrijdreglement goed. Het opzet van deze actie bestaat er voornamelijk in startende ondernemers te begeleiden en allerhande voordelen te bieden (vb. startersbegeleiding UNIZO t.w.v. 2.000,- euro). Er worden 3 winnaars gekozen die elk een mooie prijzenpot krijgen:
Rekening houdend met
Stad Aarschot wil de wedstrijd 'Win je Zaak' herhalen in 2023-2024.
Opzet van de actie:
Startende ondernemers worden begeleid en krijgen allerhande voordelen (vb. startersbegeleiding UNIZO t.w.v. 2.000,- euro). De winnaars van deze campagne krijgen tal van voordelen: één jaar lang een handelspand gratis ter beschikking, inrichtingsbudget en openingspubliciteit. De jury zal 3 winnaars aanduiden.
Doelen van de actie:
Naast 3 ondernemers die zullen starten in het Aarschotse kernwinkelgebied, beoogt de actie ook de volgende doelen:
Coördinatie en begeleiding:
Deze actie wordt begeleid en gecoördineerd door consultancybureau City D. Zij beschikken over ruime ervaring en expertise wat betreft centrummanagement en leegstandsbeleid. Ook hebben zij gelijkaardige campagnes in andere steden en gemeenten op touw gezet en de wedstrijd in 2022-2023 gecoördineerd.
PUBLICITEIT | |||||
Communicatiebureau | € 20.000,00 | Lancering actie (promofilmpje, drukwerk, ontwerp huisstijl, logo...) Budget op basis van de facturen van Win je Zaak 2022 - 2023 |
|||
bestickering (1.000,00 euro per pand) | € 3.000,00 | 3 panden * 1000,- euro | |||
Persconferenties (lancering, prijsuitreiking, opening) | € 3.000,00 | 3 persconferenties * 1.000,- euro | |||
TOTAAL PUBLICITEIT | € 26.000,00 | ||||
PRIJZENPOT | |||||
huur - 3 panden via Schot in je Zaak (950 euro) | € 34.200,00 | 950 euro * 12 maanden * 3 panden = 34.200,00 euro | |||
Inrichtingsbudget (5.000,00 euro per pand) | € 15.000,00 | 3 winnaars * 5.000,- euro | |||
Publiciteitsbudget (1.000,00 euro per pand) | € 3.000,00 | 3 winnaars * 5.000,- euro | |||
TOTAAL PRIJZENPOT | € 52.200,00 | ||||
EXTRA | |||||
Roularta mediapartner | € 10.000,00 | lancering campagne | |||
Fotoreportage prijsuitreiking | € 500,00 | Via raamcontract dienst Communicatie | |||
Kosten jury | € 2.000,00 | Ontbijt en lunches tijdens de jurydagen, afsluitend diner, Aarschotse Cadeaubonnen als relatiegeschenk... | |||
TOTAAL EXTRA | € 12.500,00 | ||||
TOTAAL WIN JE ZAAK | € 90.700,00 |
Opmerking 1: De ondersteuning voor het projectmanagement (wedstrijdcoördinatie) werd niet in deze begroting opgenomen aangezien de uren ook gebruikt worden voor andere acties m.b.t. leegstand starters: contacteren van eigenaars, faciliteren en ondersteunen van starters, deelnemen aan het dienstoverleg leegstand... De kredieten voor deze ondersteuning zijn voorzien voor 2023-2024-2025 op MJP102469.
Opmerking 2: De nodige kredieten worden voorzien tijdens de eerstkomende budgetwijziging.
Artikel 1: De organisator
De stad Aarschot organiseert de campagne ‘Schot in je zaak’ volgens de regels vervat in deze afsprakennota.
Artikel 2: Campagne
Deze campagne bestaat uit het selecteren en begeleiden van drie startende ondernemers in de binnenstad van Aarschot. Het betreft de uitbating van een publieksgericht en commercieel concept met klemtoon op handel, horeca en persoonlijke verzorging. Dit sluit niche-concepten in een andere branche niet uit, gegeven het feit dat dit een nieuw concept betreft in de Aarschotse binnenstad. De andere kandidaten die niet winnen, worden nadien ook verder begeleid indien nodig en gewenst. Echter hebben zij geen recht op prijzengeld.
De communicatiecampagne gebeurt door een communicatiebureau (ontwerp voor diverse dragers, online en offline campagne [campagne via sociale media, affiches...], website, ondersteuning bij persmomenten, bestickering panden, afwikkeling wedstrijd...). De communicatie zal steeds worden afgestemd met dienst Communicatie en met de bevoegde schepen.
Artikel 3: Duur campagne
De campagne loopt over 1 jaar met het officiële startsein op vrijdag 17 november 2023 (= Dag van de Ondernemer) met bekendmaking van de actie en de zoektocht naar ondernemerschap.
Artikel 4: Rechtmatige deelnemers
Deelname is voor iedereen die zich geroepen voelt om een eigen zaak te runnen met een duidelijke visie op ondernemerschap en vakmanschap. De deelnemer moet beschikken over een startkapitaal van min. 6.600,- euro. Dit staat zo beschreven in het uit te werken businessplan.
Kandidaten die bij een vorige editie meededen, kunnen opnieuw hun kans wagen.
De kandidaat-ondernemer kan zich kandidaat stellen door zich in te schrijven via de website van de stad Aarschot en de sublink www.aarschot.be/schotinjezaak.be en dit voor 14 januari 2024. Voor verdere informatie: zie structuur campagne.
De organisator kan te allen tijde een persoon van deelname aan de campagne uitsluiten in geval van inbreuk op één van de deelnemingsvoorwaarden of in geval van misbruik, misleiding of een deelname ter kwader trouw aan de campagne.
Er worden max. 30 deelnemers uitgenodigd voor een eerste pitch op basis van de inschrijvingen en een eerste screening.
Artikel 5: Jury
De jury beoordeelt de kandidaturen en beslist welke kandidaten zullen doorgaan naar de volgende ronde. De jury kiest de 3 eindwinnaars.
De jury is samengesteld uit experten van de volgende instanties:
Artikel 6: Begeleiding
Deelnemers zijn verplicht zich te laten begeleiden door de startersbegeleiding van UNIZO. Hier staat een minimale kost van 175,- euro tegenover (waarde begeleiding geraamd op € 2.000,-). Bovendien wordt er gewerkt met een open boekhouding om de huurafspraken na jaar 1 op transparante wijze te kunnen berekenen. De kandidaat is dus verplicht om samen met de coaches hier duidelijkheid over te verschaffen.
Artikel 7: Timing
Voorgestelde timing is onder voorbehoud van:
17 november 2023 - 14 januari 2024: bekendmaking wedstrijd/wervingscampagne/kandidaatstelling
In de loop van de maanden november, december, januari wordt de wedstrijd kenbaar gemaakt via verschillende stedelijke en andere mediakanalen. Daarenboven kunnen er in verschillende opleidingsinstituten voor volwassenonderwijs of scholen infosessies gegeven worden aan studenten om hen te prikkelen om zich kandidaat te stellen voor deze campagne.
Dit kan vóór 14 januari 2023 via de website www.aarschot.be/schot-in-je-zaak/win-je-zaak. De inschrijvingsformulieren komen terecht bij CityD-WES, het bedrijf dat in het kader van de opdracht ‘centrummanagement en leegstandsbestrijding’ is aangesteld ter coördinatie van dit project.
februari 2024: voorstelling kandidaten/pitch
De deelnemers worden na een eerste screening uitgenodigd om zichzelf en hun concept voor te stellen tijdens een pitchmoment. Aan de hand van deze pitch beslist de jury welke kandidaten zullen doorgaan naar de volgende ronde.
maart - mei 2024: traject UNIZO
De kandidaten volgen het starterstraject van UNIZO.
juni 2024: voorstelling businessplan en keuze winnaars
Finale pitch waarbij de kandidaten hun businessplan (incl. financieel plan) voorstellen aan de juryleden. De jury peilt naar de haalbaarheid van de concepten. Op het einde van de jurydagen zijn de 3 winnaars bekend.
juni 2024: bekendmaking winnaars
De 3 winnaars worden bekend bekendgemaakt tijdens een officiële prijsuitreiking incl. persmoment.
De winnaars openen hun handelszaken uiterlijk op 31.12.2024. Indien een winnaar zijn/haar handelszaak omwille niet opent, wordt de prijzenpot niet uitgekeerd aan deze winnaar. Als de deadline voor opening van de handelszaak van een winnaar (31.12.2024) niet gehaald kan worden, kan er in onderling overleg en afhankelijk van de reden(en) besproken worden om uitstel voor opening te verlenen.
Artikel 8: Toekenning van de prijzen (=starterspakket)
De drie winnaars ontvangen elk een starterspakket met tal van voordelen:
De organisator draagt geen enkele verantwoordelijkheid ten gevolge van onvolledige, onjuiste of achterhaalde persoonsgegevens van de winnaars.
Prijzen (= starterspakket) kunnen niet worden ingeruild voor geld of voor andere prijzen. De prijzen zijn persoonlijk en niet onverdraagbaar.
Artikel 9: Verplichte deelnamen
De winnaars van de actie verbinden zich ertoe om deel te nemen aan volgende acties en activiteiten ter ondersteuning van een levende handelskern waaronder:
Artikel 10: Huurcontract
De eigenaars van de te winnen handelspand gaan akkoord met de voorwaarden van 'Schot in je Zaak'. De winnaars tekenen een pop-up overeenkomst met de eigenaar aan deze voorwaarden. De maximale duur voor een dergelijke pop-up overeenkomst bedraagt 12 maanden. Verbruik elektriciteit, verwarming en water zijn ten laste van de huurder, evenals de onroerende voorheffing. De pop-up overeenkomst wordt opgesteld tussen verhurende en hurende partij, al dan niet na bemiddeling door een erkende makelaar maar wel in overleg met de coördinator van dit project.
Na afloop van de 12 maanden onderhandelen de huurder en de eigenaar over een huurovereenkomst, al dan niet met nieuwe/aangepaste/heronderhandelde voorwaarden en conform de handelshuurwetgeving. De stad komt in de onderhandelingen niet tussen. Wel kan de acquisitiemanager, door de stad aangesteld, bemiddelen tussen verhuurder en huurder op basis van eigen verworven inzichten en kennis van de huurmarkt. Het verstrekt aanbeveling om ook te werken met een progressieve huur of met omzethuur om de huurder bij opstart en doorstart enige zuurstof en flexibiliteit te bieden. Dit kan echter niet afgedwongen worden.
Artikel 11: Algemene bepalingen over het verloop van de campagne
Het indienen van het inschrijvingsformulier houdt de volledige en onvoorwaardelijke aanvaarding in van de bepalingen van deze afsprakennota. Het reglement wordt gepubliceerd op www.aarschot.be/schot-in-je-zaak/win-je-zaak .
Voor alles wat niet in deze afsprakennota is geregeld, mag de organisator de nodige maatregelen nemen om de campagne goed te laten verlopen. In geval van bijzondere omstandigheden mag de organisator tevens dit document aanpassen waar nodig.
Artikel 12: Aansprakelijkheid
De organisator van deze campagne kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval de campagne door bijzondere omstandigheden of overmacht gewijzigd of geannuleerd wordt.
Artikel 13: Privacy en recht
Deelnemers aan deze campagne gaan ermee akkoord dat hun persoonsgegevens, verstrekt aan de organisatie in het kader van hun deelname aan deze campagne, zullen worden verwerkt overeenkomstig de toepasselijke wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van de natuurlijke personen met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens.
Wie aan de wedstrijd deelneemt, stemt er mee in dat zijn gegevens en afbeelding voor promotiedoeleinden gebruikt worden door de organisator.
Artikel 14: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Het huidige reglement en de wedstrijd zijn onderworpen aan Belgisch recht. In geval van geschillen zijn enkel de rechtbanken te Leuven bevoegd, onverminderd het recht van de consument om de zaak voor de rechter te (laten) brengen van zijn woonplaats.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 18.09.2023.
Het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van houdende goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de stad en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn Aarschot wordt voor kennisneming aan de gemeenteraad overgemaakt.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van bovengenoemd besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 18.09.2023.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant houdende goedkeuring van de jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf Aarschot van de stad Aarschot.
Het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant over de goedkeuring van de jaarrekening 2022 van het AGB Aarschot wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
Kennisname van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant houdende goedkeuring van de jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf Aarschot van de stad Aarschot.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Thomas Salaets
Wij lezen via de website van de Vlaamse bouwmeester dat de stad Aarschot een architectuurwedstrijd uitschrijft voor een vernieuwing van het stadspark en een ontwikkelen van een visie op de omliggende openbare ruimte. Volgens deze website is hiervoor een budget voorzien van maximaal 1 miljoen euro exclusief BTW en erelonen.
Gezien dit aanzienlijke project tot op heden - voor zover wij weten - nog nooit werd aangekondigd of besproken in een commissie of vergadering van de gemeenteraad, zouden wij graag om een toelichting willen vragen van het CBS.
Rond volgende aspecten hebben wij zeker vragen:
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Petra Vanlommel
Fietsers doen hun zeg
Alle Vlaamse fietsers konden het fietsbeleid van hun gemeente beoordelen via een enquête
georganiseerd door de Fietsersbond, de VSV, Het Nieuwsblad en de Vlaamse overheid. Het
rapport van Aarschot zie je in onderstaande figuur of kan je online raadplegen.
443 fietsers, tegenover 52 vorige keer, hebben gesproken en geoordeeld. Aarschot is van 6/10 naar 5/10 gegaan en scoort onder het gemiddelde.
We weten en zien dat er al inspanningen zijn gedaan rond schoolveilige omgevingen, maar het is helaas nog niet genoeg. Er missen nog belangrijke schakels om het totaalplaatje te laten kloppen, bv. zone 30 in straten rond een schoolstraat of een aangepaste infrastructuur zodat de volledige route veilig is. Een ketting is immers maar zo sterk als de zwakste schakel.
Fietsbeleid op maat van Aarschot
Een degelijk fietsbeleid gaat uit van een duidelijke visie en doelen en vertaalt zich in een structurele en planmatige aanpak. Groen Aarschot is van in het begin een stevige pleitbezorger van een onderbouwd en daadkrachtig fietsbeleid. We hebben mee onze schouders gezet onder het fietsbeleidsplan. De stationsomgeving, de Betekomsesteenweg en het fietspad aan de brug naast het station werden aangepakt. We hebben hier herhaaldelijk op aangedrongen.
Ruimte voor verbetering - Aarschot verdient een cum laude
We missen echter een totaalvisie waarin veiligheid en comfort centraal staan en waar zowel overheid als burger zich in terugvindt. Acties en maatregelen moeten op maat van een gebied en bewoners zijn. Voor een goed en gedragen beleid doorloop je een meersporen-traject: sensibiliseren, communiceren en overleggen met alle belanghebbenden, acties, inzetten op veilige routes en de inrichting van de weginfrastructuur. Het is niet of/of maar en/en. Het is een continue bekommernis, gisteren, vandaag en morgen.
Daarom is het op zijn minst opmerkelijk dat het schepencollege de unanieme beslissing van de gemeenteraad om een fietsadviesraad op te richten, uitdrukkelijk naast zich neerlegt. Een fietsadviesraad geeft burgers een stem en laat hen mee nadenken over fietsbeleid.
Concreet: Tieltsebaan
We willen de verzuchtingen van de bewoners van de Tieltsebaan ook nog meegeven. De Tieltsebaan wordt door fietsers, jong en oud, als gevaarlijk ervaren. We hebben het
stadsbestuur op vraag van een buurtbewoner tijdens een commissie mobiliteit in juni 2020 al eens aangemaand om de problemen in de Tieltsebaan te bekijken en aan te pakken. Het antwoord was niet bemoedigend. Het kwam erop neer dat het probleem werd genegeerd en onder de mat geveegd. Onlangs kregen we een gelijkaardige opmerking: het project Buck-e en onveilige straten op weg naar de school, in dit geval het centrum en de Tieltsebaan, gaan niet samen. De fietsinfrastructuur is niet aangepast.
Een route, een straat, een buurt kan aangepakt worden volgens een stappenplan. Je begint met te luisteren naar de buurtbewoners, te brainstormen, maatregelen op korte termijn en op lange termijn te bekijken, kijken welke infrastructuur aanpassingen nodig zijn en snel gerealiseerd kunnen worden of die een meer grondige aanpak vereisen. Is er een alternatieve route zonder conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en actieve weggebruiker? Het is niet onbelangrijk om zoveel mogelijk mensen mee te hebben en iedereen de kans te geven zijn zeg te laten doen.
Vragen
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dries Van Horebeek
We hebben het in deze raad al meerdere keren gehad over onze bijenpopulatie en de belangrijke rol die ze spelen in ons ecosysteem en de landbouwsector.
Bijen bestuiven immers tal van gewassen en dragen bij aan de productie van voedsel. Zo wil Aarschot zich ook profileren als een bijvriendelijke gemeente.
Aanvullend op deze constructieve ingeslagen weg en enkele vragen die ik kreeg van inwoners, zou ik een kleine noodzaak willen belichten met betrekking tot de Aziatische hoornaar.
De Aziatische hoornaar is gevaarlijk voor onze inheemse bijen, aangezien ze bijenkasten binnendringen en volledige nesten kunnen leegroven.
Dit leidt niet alleen tot een dramatische afname van onze bijenpopulatie, maar kan ook leiden tot aanzienlijke opbrengstverliezen in de landbouwsector, in het bijzonder voor een aantal wijn- en fruitdomeinen op ons grondgebied.
In Aarschot zijn er vorig jaar 6 nesten gevonden, dit jaar al 8. Elk nest dat we niet vinden, brengt zo'n 150 tot 300 koninginnen voort, waar uiteindelijk 10 nesten uitkomen. Het is daarom belangrijk om snel in te grijpen.
Traditioneel was de bestrijding van de Aziatische hoornaar (en wespen in het algemeen) een taak voor de brandweer.
Echter, recentelijk is deze taak - begrijpelijk - geen prioriteit meer voor de brandweer, wat heeft geleid tot de introductie van een betalende dienst of doorverwijzing naar privéfirma's voor de verwijdering van deze nesten.
Sommige inwoners ervaren de aanwezigheid van Aziatische hoornaarnesten niet onmiddellijk als hinderlijk, en hierdoor is het lastig om hen te overtuigen het nest te laten verwijderen, mede vanwege de financiële kosten die eraan verbonden zijn.
Als antwoord hierop zou de stad Aarschot een subsidiereglement kunnen goedkeuren waarin een terugbetaling wordt voorzien van 77,32 €. Dit bedrag komt overeen met de kostprijs van een interventie door de hulpverleningszone.
Indien jullie dit idee genegen zijn geef ik de vrijheid aan de diensten en de meerderheid om het reglement in bijlage vormelijk aan te passen, zodat het kan worden goedgekeurd op deze of één van de volgende gemeenteraden.
Bijlage - Voorstel gemeentelijk subsidiereglement ter bestrijding van de Aziatische hoornaar
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nele Pelgrims
Enkele weken geleden spraken enkele senioren mij aan over de prijs van het seniorenfeest. Groot was mijn verbazing toen ik moest vernemen dat de kostprijs van de kaarten voor dit evenement 20€ is, dat is maar liefst 4x zoveel als de vorige keer. Ik begrijp dat dit samen met de ouderenraad georganiseerd wordt. Deze krijgen inderdaad een subsidie van de stad van 12 500€ als ik me niet vergis alsook materiële hulp op het moment zelf. Ik weet dus dat de stad hiervoor al wel wat onderneemt. Maar het doet toch pijn aan mijn hart als ik zie dat de kostprijs maar liefst x4 is. Alles is duurder, juist, maar toch geen stijging van 400%! Ik begrijp niet dat de stad niet mee ingrijpt om deze prijs ‘toegankelijk’ te houden voor iedereen. Voor vele senioren is dit echt een hoogdag, het noemde ten andere ook de hoogdagen van de derde leeftijd …
Mijn vraag luidt dus als volgt:
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering van 14 september 2023
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 15.12.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 14.09.2023 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 14.09.2023 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.