Terug
Gepubliceerd op 17/10/2023

Notulen  OCMW-raad

do 14/09/2023 - 20:00 Het Kapittel
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
Verontschuldigd: Nico Creces, Koen Nijs, Dries Van Horebeek
  • Openbaar

    • Agendapunten meegedeeld door de voorzitter

      • Kennisneming van de beëindiging van de periode van tijdelijke verhindering wegens studieredenen / verblijf in het buitenland van een raadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beëindiging van de periode van verhindering wegens studieredenen /verblijf in het buitenland van dhr. Thomas Salaets.

        Toelichting

        De raad voor maatschappelijk welzijn nam in vergadering van 22.06.2022 kennis van de tijdelijke verhindering van dhr. Thomas Salaets als raadslid wegens studieredenen / bijkomende opleiding in het buitenland. 

        De periode van verhindering eindigde op 31 juli 2023.

         

        Aan de raad wordt kennisgegeven van het einde van deze verhindering.

        Regelgeving
        • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, artikel 14;
        • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
        • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
        • het bestuursdecreet van 7.12.2018;
        • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
        Feiten, context en motivering

        De raad voor maatschappelijk welzijn nam in vergadering van 22.06.2022 kennis van de verhindering van dhr. Thomas Salaets als raadslid wegens studieredenen/ bijkomende opleiding in het buitenland. 

        De periode van verhindering eindigde op 31 juli 2023.

         

        Aan de raad wordt kennis gegeven van het einde van deze verhindering.

        Besluit

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beëindiging van de periode van verhindering wegens studieredenen / verblijf in het buitenland van dhr. Thomas Salaets.

    • Agendapunten meegedeeld door het vast bureau

      • O.2 Financiële dienst

        • Rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) - Periode 01.01.2023 tot en met 30.06.2023

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2023 tot en met 30.06.2023.

          Toelichting

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2023 tot en met 30.06.2023.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC).
          Feiten, context en motivering

          Gelet op het rapport - in bijlage - opgesteld door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2023 tot en met 30.06.2023.

          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2023 tot en met 30.06.2023.

        • Stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025: kennisname opvolgingsrapportering (eerste semester van het boekjaar 2023)

          De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2023, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW wordt weergegeven.

          Toelichting

          Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.

          Voorstel van besluit:

          De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2023, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.

          Regelgeving
          • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
          • het ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
          Feiten, context en motivering

          Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt weergegeven.

          Conform artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen d.d. 30.03.2018 bevat de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, minstens al de volgende elementen:

          1. een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
          2. een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
          3. in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
          4. in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
          Besluit

          Enig artikel

          De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2023, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.

        • Betaalbaarstelling facturen van Woonzorgzone De Kouter (Oud-Heverlee) voor de periode van juli tot september 2022, ten belope van het totaalbedrag van 93.679,17 euro voor dringende dienstverlening aan de bewoners van het Woonzorgcentrum na de brand van 22.07.2022

          In toepassing van de artikels 269 en 273 van het decreet over het lokaal bestuur stelt de raad voor maatschappelijk welzijn de bijgaande facturen van Woonzorgzone De Kouter (Oud-Heverlee) voor een totaalbedrag van 93.679,17 euro betaalbaar en neemt de financiële gevolgen op in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

          Toelichting

          Het OCMW ontving van Woonzorgzone De Kouter in Oud-Heverlee de bijgaande facturen voor de opvang van bewoners van het woonzorgcentrum Sint-Rochus voor de periode van van juli tot september 2022. De bewoners werden er tijdelijk opgevangen na de brand die het woonzorgcentrum Sint-Rochus trof. Eerdere facturen waren niet in overeenstemming met de gemaakte afspraken. De nu ontvangen facturen zijn correct en kunnen worden betaalbaar gesteld.

          De facturen hebben betrekking op een totaalbedrag van 93.679,17 euro. Voor de betaling ervan zijn momenteel geen kredieten voorzien in het meerjarenplan. Om ze niettemin zo snel mogelijk te kunnen vereffenen - hetgeen past in het kader van behoorlijk bestuur - is het aangewezen dat de raad voor maatschappelijk welzijn overgaat tot de betaalbaarstelling ervan op basis van de artikelen 269 en 273 het decreet lokaal bestuur:

          Art.269 DLB  :

          De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt.

          In dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het college van burgemeester en schepenen brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte.

          In de gevallen, vermeld in het eerste en het tweede lid, worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

           

          Art.273 DLB :

          De bepalingen van dit hoofdstuk zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met uitzondering van artikel 271 en met dien verstande dat de hiernavolgende woorden worden gelezen als volgt:
          1° "gemeente" als "openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
          2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
          3° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau".

          Regelgeving
          • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het bestuursdecreet van 7.12.2018;
          • de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten;
          • het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18.04.2017;
          • het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd;
          • de Wet van 17.06.2013 betreffende de motivering , de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, zoals gewijzigd;
          • het besluit van de Vlaamse regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus;
          Feiten, context en motivering

          Het OCMW ontving van Woonzorgzone De Kouter in Oud-Heverlee de bijgaande facturen voor de opvang van bewoners van het woonzorgcentrum Sint-Rochus voor de periode van juli tot september 2022. De bewoners werden er tijdelijk opgevangen na de brand die het woonzorgcentrum Sint-Rochus trof. De nu ontvangen facturen zijn correct en kunnen worden betaalbaar gesteld.

          De facturen hebben betrekking op een totaalbedrag van 93.679,17 euro. Voor de betaling ervan zijn momenteel geen kredieten voorzien in het meerjarenplan. Om ze niettemin zo snel mogelijk te kunnen vereffenen - hetgeen past in het kader van behoorlijk bestuur - is het aangewezen dat de raad voor maatschappelijk welzijn overgaat tot de betaalbaarstelling ervan op basis van de artikelen 269 en 273 het decreet lokaal bestuur:

          Art.269 DLB  :

          De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt.

          In dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het college van burgemeester en schepenen brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte.

          In de gevallen, vermeld in het eerste en het tweede lid, worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

           

          Art.273 DLB :

          De bepalingen van dit hoofdstuk zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met uitzondering van artikel 271 en met dien verstande dat de hiernavolgende woorden worden gelezen als volgt:
          1° "gemeente" als "openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
          2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
          3° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau".

          Financiële impact/budget

          De nodige kredieten ten belope van 93.679,17 euro zullen worden voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de bijgaande facturen van Woonzorgzone De Kouter (Oud-Heverlee) voor een totaalbedrag van 93.679,17 euro betaalbaar en neemt de financiële gevolgen op in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

      • O.5 Patrimonium

        • VERKOOP - perceel Herent 4de afdeling Winksele C 370c - capakey: 24127C0370/00C000 eigendom van OCMW Aarschot

          De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de verkoop van het perceel te Herent, 4de afdeling, Sectie C, Nummer 370c, verpacht, tegen de schattingsprijs, 25.000 euro aan het OCMW Leuven.

          Toelichting

          gelet op:

          • het perceel in eigendom van OCMW AARSCHOT met volgende kenmerken:
            • Herent - 4de afdeling - sectie C - nummer 370 c
            • verkoopprijs: 25 000 euro
            • verpacht.
          • de aanvraag van OCMW Leuven voor een recht van doorgang via onderstaand perceel om het eigen perceel te kunnen bereiken op 02.12.2022
          • de vraag van het vast bureau op 17.02.2023 om te onderzoeken of OCMW Leuven interesse zou kunnen hebben om dit perceel aan te kopen, gezien het perceel buiten Aarschot is gelegen.
          • het antwoord van OCMW LEUVEN van 13.03.2023 , waarin een blijk van interesse werd aangegeven betreft dit perceel
          • de beslissing van het vast bureau van 24.03.2023 om de schatting te laten uitvoeren
          • de beslissing van het vast bureau van 11.08.2023 waarin de beslissing werd genomen de verkoop aan OCMW Leuven uit te voeren en om het dossier voor te leggen aan de OCMW-raad.
          Regelgeving

          Gelet op:

          • het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het decreet van 07.12.2018 betreffende het bestuursdecreet;
          • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
          • het jachtdecreet van 24.07.1991 en haar uitvoeringsbesluiten zoals tot op heden gewijzigd en de jachtwet van 28.02.1882 voor zover nog van toepassing;
          • het decreet van 21.10.1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijke milieu en haar uitvoeringsbesluiten zoals tot op heden gewijzigd;
          • het bosdecreet van 13.06.1990 en haar uitvoeringsbesluiten zoals tot op heden gewijzigd en de boswet van 19.12.1854 voor zover nog van toepassing;
          • de wet van 10.01.1824 over het recht van erfpacht.
          Feiten, context en motivering

          Betreft het perceel met omschrijving:

          • Herent 4de afdeling Winksele - CaPaKey: 24127C0370/00C000  00ha 34a 66ca

          Gegevens huidige huurder:

          • Patrick Van Minsel
            Klein Dalenstraat 40A
            3020 Winksele

          Schattingsverslag

          Identificatie van het goed

          Adres: Klein Dalenstraat 3020 Herent - Provincie Vlaams-Brabant - België
          Kadastrale gegevens: Herent 4de afdeling Sectie C Nummer 370c
          Aard: Grond
          Kadastrale inkomen: Niet meegedeeld
          Kadastrale oppervlakte: 40a40ca

          Stedenbouwkundig

          Volgens het vigerend gewestplan zijn de percelen gelegen in agrarisch gebied waarvan het noordelijke gedeelte eveneens gelegen is in reservatiezone.

          Het perceel is eveneens gelegen binnen het RUP Reservatiestrook met als bestemming ‘zone voor groene wervel’.

          Het perceel

          Configuratie van het perceel: Min of meer rechthoekig

          De oriëntatie: nvt

          Reliëf: Vlak
          Breedte: +/- 45,00m
          Perceelsdiepte: +/- 80,00m
          Erfdienstbaarheden en lasten: Niet meegedeeld
          Buitenafwerking: Grasland
          Watertoets: Zone langs het spoor is gelegen in overstromingsgevoelig gebied

          Waardebepaling

          Waarde beïnvloedende factoren in positieve zin

          • Vlotte bereikbaarheid
          • Grote perceeloppervlakte
          • Gunstige perceelconfiguratie


          Waarde beïnvloedende factoren in negatieve zin

          • Gelegen in zone voor groene wervel
          • Niet ontwikkelbaar
          • Gelegen in overstromingsgevoelig gebied

          Besluit

          Waarde in vrije verkoop: € 25 000,00

          Waarde in openbare procedure: € 18 750,00

          Aanvullend

          Het vast bureau in zitting van 11.08.2023 nam kennis van het schrijven van de gemeente Herent, ontvangen op 19.07.2023, waarin het geïnteresseerd is in de aankoop van een perceel gelegen te Herent, 4de afdeling Winksele C 370c - capakey: 24127C0370/00C000.  Gezien de nodige afspraken gemaakt werden met het OCMW van Leuven en er een notaris werd aangesteld, besliste het vast bureau om het dossier voor te leggen aan de OCMW-raad van september 2023.  Het vast bureau begrijpt dat er interesse is van de gemeente Herent en heeft zich daarom ook verontschuldigd ten aanzien van het gemeentebestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Bart Dehaes, Ronny De Ryck, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Hanne Goossens
          Tegenstanders: Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Gerda Vandegaer
          Resultaat: Met 20 stemmen voor, 6 stemmen tegen
          Besluit

          Enig artikel

          De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de verkoop van het perceel (40a40ca) te Herent, 4de afdeling, Sectie C, Nummer 370c, verpacht, tegen de schattingsprijs, 25.000 euro aan het OCMW Leuven.

      • O.6 Personeel en organisatie

        • Aanpassing van de deontologische code voor lokale mandatarissen naar aanleiding van de wijziging van artikel 39 van het Decreet over het Lokaal Bestuur (m.n. oprichting van een deontologische commissie)

          De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de wijziging van de deontologische code en met de oprichting van een deontologische commissie.

          Toelichting

          Door een wijziging van artikel 39 van het Decreet Lokaal Bestuur moeten alle lokale besturen een deontologische commissie oprichten, die waakt over de naleving van de deontologische code voor lokale mandatarissen.

          "Artikel 39 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt nu: "De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad."


          De deontologische code voor lokale mandatarissen werd goedgekeurd door de raad op 25.04.2019.

          Voorgesteld wordt deze deontologische code aan te vullen met een artikel 38, dat de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie vaststelt. Dit artikel bepaalt o.m.:

          De deontologische commissie bestaat uit de burgemeester, de voorzitter van de gemeenteraad en de fractievoorzitters of hun plaatsvervangers. De deontologische commissie kan tevens een beroep doen op onafhankelijke experts. De voorzitter van de raad is de voorzitter van de deontologische commissie.
          Vermoedelijke overtredingen van de deontologische code dienen gemeld te worden bij de algemeen directeur binnen 30 dagen na kennisname hiervan. De algemeen directeur onderzoekt samen met de voorzitter van de deontologische commissie de ontvankelijkheid van de melding. Indien de melding onontvankelijk is, worden de melder en de leden van de deontologische commissie hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Indien de melding ontvankelijk is, roept de voorzitter de deontologische commissie samen binnen een termijn van 30 dagen na ontvangst van de melding.

          De deontologische commissie onderzoekt de melding door de betrokken partijen en eventuele derden te horen.

          De vergaderingen van de deontologische commissie zijn besloten.

          De deontologische commissie bezorgt haar gemotiveerd advies aan de gemeenteraad. Enkel de gemeenteraad kan zich uitspreken over het feit of een lokale mandataris een schending van de deontologische code heeft begaan. De gemeenteraad beraadslaagt hierover in besloten zitting. Als de gemeenteraad beslist om af te wijken van het advies van de deontologische commissie, moet de betrokken mandataris de kans krijgen om door de gemeenteraad zelf gehoord te worden vooraleer de gemeenteraad ten gronde een beslissing neemt.

          Indien de gemeenteraad vaststelt dat de deontologische code geschonden werd, kan de raad:

          1. een publieke blaam geven aan de betrokken mandataris;
          2. vragen dat de betrokken mandataris zich verontschuldigt;
          3. beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen;
          4. bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de burgemeester, een schepen, raadsvoorzitter, de voorzitter of een lid van het vast bureau, de voorzitter of een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.

           

          Het ontwerp van aangepaste deontologische code voor lokale mandatarissen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Regelgeving
          • het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
          • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
          • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
          • het bestuursdecreet van 7.12.2018;
          • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
          Feiten, context en motivering

          Door een wijziging van artikel 39 van het Decreet Lokaal Bestuur moeten alle lokale besturen een deontologische commissie oprichten, die waakt over de naleving van de deontologische code voor lokale mandatarissen.

          "Artikel 39 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt nu: "De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad."


          De deontologische code voor lokale mandatarissen werd goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 25.04.2019.

          Voorgesteld wordt deze deontologische code aan te vullen met een artikel 38, dat de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie vaststelt. Dit artikel bepaalt o.m.:

          De deontologische commissie bestaat uit de burgemeester, de voorzitter van de gemeenteraad en de fractievoorzitters of hun plaatsvervangers. De deontologische commissie kan tevens een beroep doen op onafhankelijke experts. De voorzitter van de raad is de voorzitter van de deontologische commissie.
          Vermoedelijke overtredingen van de deontologische code dienen gemeld te worden bij de algemeen directeur binnen 30 dagen na kennisname hiervan. De algemeen directeur onderzoekt samen met de voorzitter van de deontologische commissie de ontvankelijkheid van de melding. Indien de melding onontvankelijk is, worden de melder en de leden van de deontologische commissie hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Indien de melding ontvankelijk is, roept de voorzitter de deontologische commissie samen binnen een termijn van 30 dagen na ontvangst van de melding.

          De deontologische commissie onderzoekt de melding door de betrokken partijen en eventuele derden te horen.

          De vergaderingen van de deontologische commissie zijn besloten.

          De deontologische commissie bezorgt haar gemotiveerd advies aan de gemeenteraad. Enkel de gemeenteraad kan zich uitspreken over het feit of een lokale mandataris een schending van de deontologische code heeft begaan. De gemeenteraad beraadslaagt hierover in besloten zitting. Als de gemeenteraad beslist om af te wijken van het advies van de deontologische commissie, moet de betrokken mandataris de kans krijgen om door de gemeenteraad zelf gehoord te worden vooraleer de gemeenteraad ten gronde een beslissing neemt.

          Indien de gemeenteraad vaststelt dat de deontologische code geschonden werd, kan de raad:

          1. een publieke blaam geven aan de betrokken mandataris;
          2. vragen dat de betrokken mandataris zich verontschuldigt;
          3. beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen;
          4. bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de burgemeester, een schepen, raadsvoorzitter, de voorzitter of een lid van het vast bureau, de voorzitter of een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
          Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Bart Den Hondt, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Thomas Salaets, Martine Verlinden, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de bijgaande, aangepaste deontologische code voor lokale mandatarissen goed.

           

          Artikel 2

          De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de oprichting van een deontologische commissie, zoals bepaald in de deontologische code.

Notulen en zittingsverslag vergadering 22 juni 2023

Notulen

Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;

Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 22.06.2023 werden ingebracht;

zijn de notulen van de vergadering van 22.06.2023 goedgekeurd.


Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de raad voor openbaar welzijn.