De verordening van de burgemeester d.d. 27.04.2021 "Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 06.05.2021 met livestream via Facebook” wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verordening van de burgemeester d.d. 27.04.2021 "Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 06.05.2021 met livestream via Facebook” wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De verordening van de burgemeester d.d. 27.04.2021 "Politieverordening - Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 06.05.2021 met livestream via Facebook” wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de verordening van de burgemeester d.d. 27.04.2021 nl.
politieverordening “Coronavirus - Digitale vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 06.05.2021 met livestream via Facebook”.
De algemene jaarrekening 2020 wordt vastgesteld zoals vermeld in het document ‘Begrotings- en jaarrekening 2020 – Algemene samenvatting van de jaarrekening 2020 van de PZ Aarschot – vaststelling’.
De begrotingsrekening en de algemene jaarrekening 2020, zoals vermeld in het document ‘begrotings- en jaarrekening 2020' in bijlage, wordt vastgesteld en goedgekeurd:
De begrotingsrekening 2020 sluit in de gewone dienst met een:
De begrotingsrekening 2020 sluit in de buitengewone dienst met een:
De jaarrekening 2020 vertoont zowel op actief- als op passiefzijde een balanstotaal van 5.894.706,96 euro.
De resultatenrekening 2020 wordt afgesloten met een nadelig resultaat (mali) van 197.872,77 euro.
Gelet op het document opgemaakt door de bijzondere rekenplichtige van de politiezone Aarschot m.b.t. de begrotings- en jaarrekening 2020 van de politiezone Aarschot, zie bijlage.
Artikel 1
De begrotingsrekening 2020 wordt vastgesteld zoals vermeld in het document ‘Begrotings- en jaarrekening 2020 – Algemene samenvatting van de begrotingsrekening 2020 van de PZ Aarschot – vaststelling’:
|
|
Cijfers van de BR |
|
|
|
Gewone Dienst |
Buitengewone Dienst |
1. |
Vastgestelde rechten ten voordele van de politiezone |
€ 7.051.159,08 | € 472.685,96 |
|
Onverhaalbare en oninvorderbare af te trekken |
€ 0,00 |
€ 0,00 |
|
Netto vastgestelde rechten |
€ 7.051.159,08 | € 472.685,96 |
|
Vastleggingen |
€ -6.596.704,65 | € -471.114,88 |
|
Budgettair Resultaat |
€ 454.454,43 | € 1.571,08 |
2. |
Vastgestelde rechten ten voordele van de politiezone |
€ 7.051.159,08 | € 472.685,96 |
|
Onverhaalbare en oninvorderbare af te trekken |
€ 0,00 |
€ 0,00 |
|
Netto vastgestelde rechten |
€ 7.051.159,08 | € 472.685,96 |
|
Aanrekeningen |
€ -6.512.775,79 | € -404.482,23 |
|
Boekhoudkundig Resultaat |
€ 538.383,29 | € 68.203,73 |
3. |
Vastleggingen |
€ 6.596.704,65 | € 471.114,88 |
|
Aanrekeningen |
€ -6.512.775,79 | € -404.482,23 |
|
Over te dragen naar volgend jaar |
€ 83.928,86 | € 66.632,65 |
Artikel 2
De algemene jaarrekening 2020 wordt vastgesteld zoals vermeld in het document ‘Begrotings- en jaarrekening 2020 – Algemene samenvatting van de jaarrekening 2020 van de PZ Aarschot – vaststelling’:
De jaarrekening vertoont zowel op actief- als op passiefzijde een balanstotaal van 5.894.706,96 euro.
De resultatenrekening wordt afgesloten met een nadelig resultaat (mali) van 197.872,77 euro.
Artikel 3
Het bijgevoegde document 'Politiezone Aarschot - Begrotings- en jaarrekening 2020' wordt goedgekeurd.
Artikel 4
Dit besluit is conform artikel 78 WGP onderworpen aan de goedkeuring van de gouverneur.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant d.d. 02.02.2021 houdende goedkeuring van de begroting 2021 van de politiezone Aarschot rekening houdend met volgende opmerking: "Bij gebrek aan een ministeriële omzendbrief PLP voor 2021 tijdens de opmaak van de begroting 2021, is de begroting opgesteld naar analogie met de principes vervat in de ministeriële omzendbrief PLP 59. De federale toelagen zoals opgenomen in de begroting 2021 zijn bijgevolg niet conform de PLP 60 die verschenen is na het opstellen van de betrokken politiebegroting. De politiezone dient daarom bij de eerstvolgende begrotingswijziging de bedragen van de federale toelagen in overeenstemming te brengen met deze van PLP 60."
De gemeenteraad wordt kennis gegeven van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant d.d. 02.02.2021 houdende goedkeuring van de begroting 2021 van de politiezone Aarschot rekening houdend met volgende opmerking:
"Bij gebrek aan een ministeriële omzendbrief PLP voor 2021 tijdens de opmaak van de begroting 2021, is de begroting opgesteld naar analogie met de principes vervat in de ministeriële omzendbrief PLP 59. De federale toelagen zoals opgenomen in de begroting 2021 zijn bijgevolg niet conform de PLP 60 die verschenen is na het opstellen van de betrokken politiebegroting. De politiezone dient daarom bij de eerstvolgende begrotingswijziging de bedragen van de federale toelagen in overeenstemming te brengen met deze van PLP 60."
Gelet op
PROVINCIAAL GOUVERNEMENT VLAAMS-BRABANT
---------------------------------------------------------------
Afdeling Federale Overheid
Dienst Algemene Zaken
Politietoezicht/politiezone Aarschot/begroting 2021
---------------------------------------------------------------
BESLUIT VAN DE PROVINCIEGOUVERNEUR VAN VLAAMS-BRABANT
I. - Begroting 2021 van de politiezone Aarschot (5394)
De gemeenteraad van de stad Aarschot heeft op 10 december 2020 de begroting 2021 van de politiezone Aarschot vastgesteld.
II. - Wetgeving en reglementering die in deze zaak van toepassing zijn
- De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP), voornamelijk de artikelen 71 tot 75.
- Het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie (ARPC).
- De ministeriële omzendbrief PLP 60 van 18 november 2020 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2021 ten behoeve van de
politiezones (PLP 60).
III. - Onderzoek van de zaak en motivering
- De begroting 2021 werd door de gemeenteraad vastgesteld op 10 december 2020.
- Het betreffende besluit is mij binnen de twintig dagen volgend op de vaststelling toegestuurd.
- De begrotingscommissie bracht op 20 november 2020 een gunstig advies uit.
- De bekendmaking werd uitgevoerd.
- Het dossier betreffende de begroting 2021 was volledig op 26 januari 2021.
- Bij gebrek aan een ministeriële omzendbrief PLP voor 2021 tijdens de opmaak van de begroting 2021, is de begroting opgesteld naar analogie met de principes vervat in de ministeriële omzendbrief PLP 59. De federale toelagen zoals opgenomen in de begroting 2021 zijn bijgevolg niet conform de PLP 60 die verschenen is na het opstellen van de betrokken politiebegroting. De politiezone dient daarom bij de eerstvolgende begrotingswijziging de bedragen van de federale toelagen in overeenstemming te brengen met deze van PLP 60.
- De controle van de begroting 2021 van de politiezone Aarschot geeft verder geen aanleiding tot opmerkingen.
BESLUIT:
Artikel 1
De begroting 2021 van de politiezone Aarschot wordt goedgekeurd, rekening houdend met voormelde opmerking.
Artikel 2
Dit besluit wordt samengevoegd bij het dossier van de begroting 2021 en maakt er inherent deel van uit.
Artikel 3
Dit besluit wordt digitaal verzonden aan het college van de politiezone Aarschot dat belast is met de kennisgeving ervan aan de gemeenteraad evenals aan de minister van Binnenlandse Zaken.
Leuven, 2 februari 2021
Jan Spooren
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant d.d. 02.02.2021 houdende goedkeuring van de begroting 2021 van de politiezone Aarschot rekening houdend met volgende opmerking: "Bij gebrek aan een ministeriële omzendbrief PLP voor 2021 tijdens de opmaak van de begroting 2021, is de begroting opgesteld naar analogie met de principes vervat in de ministeriële omzendbrief PLP 59. De federale toelagen zoals opgenomen in de begroting 2021 zijn bijgevolg niet conform de PLP 60 die verschenen is na het opstellen van de betrokken politiebegroting. De politiezone dient daarom bij de eerstvolgende begrotingswijziging de bedragen van de federale toelagen in overeenstemming te brengen met deze van PLP 60."
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van bovengenoemd besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant d.d. 02.02.2021.
De gemeenteraad gaat akkoord om over te gaan tot de aanschaf van de WoCoDo-app, een politietoepassing voor digitale woonstcontrole. De raad gunt deze aankoop conform het interzonaal samenwerkingsprotocol politiezone Antwerpen aan politiezone Antwerpen tegen een éénmalige investeringskost van 1.513 euro en een jaarlijkse kost van 106 euro.
Met de ingebruikname van het FOCUS@GPI-platform vanaf 2019, werd het startsein gegeven voor het gebruik van politietoepassingen vanaf mobile devices (smartphone en tablet). De politiezone Aarschot beschikt sinds september 2020 over FOCUS@GPI. Met federale middelen kunnen er tien politie-apps (zowel bruikbaar voor de federale als voor de lokale politie) ter beschikking gesteld worden. Het FOCUS@GPI platform betreft een afgeslankte versie van het FOCUS-platform dat werd ontwikkeld door ICT politiezone Antwerpen via eigen middelen. Politiezone Antwerpen is hierbij op vraag van DGR/DRI (de federale ICT regulator die eveneens de lokale zones bedient), via federale middelen opgetreden als maakorganisatie die FOCUS@GPI heeft uitgewerkt. Budgettair werd geregeld via een basisconvenant en een financieel protocol dat in december 2018 werd afgesloten tussen politiezone Antwerpen en DGR/DRI. Voor apps eigen aan de lokale of eigen aan de federale politie, worden in 2020 (en blijkbaar ook voor de komende jaren) geen federale middelen vrijgemaakt. Deze middelen zijn momenteel gereserveerd voor het in stand houden en de opwaardering van de bestaande apps of voor nieuwe, nationaal dekkende apps.
De "digitale woonstcontrole" is momenteel één van de belangrijkste behoeften eigen aan de lokale politie. Vanaf september 2019 werd, in samenwerking met de Vaste Commissie van de Lokale Politiediensten (VCLP), een stuurgroep opgericht bestaande uit Vlaamse, Waalse en Brusselse zones aangevuld met ICT politiezone Antwerpen, teneinde via autofinanciering, een dergelijke app te ontwikkelen. De app kreeg de naam WoCoDo (woonstcontrole - contrôle domicile). De politie zorgt aldus voor haar eigen WoCoDo-app (en financiert deze ook). Commerciële partners zorgen voor een verbindings-API (application program interface) tussen WoCoDo en de eigen toepassing in gebruik bij de diensten bevolking (uitbreiding bestaande contract van de gemeenten). Het gebruik van de WoCoDo-app biedt ook diverse voordelen voor de diensten bevolking van de gemeenten, in casu het beheer van de woonstveranderingen. Aan stad Aarschot werd gevraagd om, ten behoeve van de bevolkingsdienst, de verbindings-API via hun commerciële partner (Cipal-Schaubroek) aan te schaffen.
Voor deze eerste interzonale samenwerking met de ICT politiezone Antwerpen, in de context van FOCUS, diende een nieuw financieringsprotocol opgesteld te worden, gebaseerd op het bestaande convenant en samenwerkingsprotocol tussen DGR/DRI en PZ Antwerpen.
Dit interzonaal samenwerkingsprotocol, ontstaan door het WoCoDo initiatief, werd zo opgesteld dat voor de toekomst:
De politiezone Antwerpen rekent voor onze politiezone een kostprijs voor de WoCoDo-app, conform dit interzonaal samenwerkingsprotocol politiezone Antwerpen, aan als volgt:
• een éénmalige investeringskost van 1.513 euro;
• een jaarlijkse kost van 106 euro.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met de aankoop van de WoCoDO-app voor de politiezone Aarschot.
Gelet op het feit dat met de ingebruikname van het FOCUS@GPI-platform vanaf 2019, het startsein werd gegeven voor het gebruik van politietoepassingen vanaf mobile devices (smartphone en tablet);
Gelet op het feit dat de politiezone Aarschot sinds september 2020 beschikt over FOCUS@GPI;
Gelet op het feit dat er met federale middelen tien politie-apps (zowel bruikbaar voor de federale als voor de lokale politie) ter beschikking gesteld werden en dat ze momenteel zowel op smartphone als in sync op desktop kunnen gebruikt worden;
Gelet op het feit dat het FOCUS@GPI platform een afgeslankte versie van het FOCUS-platform betreft dat werd ontwikkeld door ICT politiezone Antwerpen via eigen middelen;
Gelet op het feit dat politiezone Antwerpen hierbij op vraag van DGR/DRI (de federale ICT regulator die eveneens de lokale zones bedient), via federale middelen opgetreden is als maakorganisatie die FOCUS@GPI heeft uitgewerkt;
Gelet op het feit dat dit budgettair werd geregeld via een basisconvenant en een financieel protocol dat in december 2018 werd afgesloten tussen politiezone Antwerpen en DGR/DRI;
Gelet op het feit dat er voor apps eigen aan de lokale of eigen aan de federale politie, in 2020 (en blijkbaar ook voor de komende jaren) geen federale middelen vrijgemaakt worden;
Gelet op het feit dat deze middelen momenteel gereserveerd zijn voor het in stand houden en de opwaardering van de bestaande apps of voor nieuwe, nationaal dekkende apps;
Overwegende dat de "digitale woonstcontrole" momenteel één van de belangrijkste behoeften eigen aan de lokale politie is;
Gelet op het feit dat in Vlaanderen vanaf eind 2018 via Remmicom, Cipal-Schaubroek en CEVI, een dergelijke webbased toepassing aangeboden werd;
Gelet op het feit dat deze commerciële toepassingen echter niet geïntegreerd zijn met de bestaande politietoepassingen;
Overwegende dat de politie opmerkingen over de kostprijs en de toegangsbeveiliging van deze toepassingen had;
Overwegende dat de politiezone Aarschot hier nooit op ingetekend heeft;
Gelet op het feit dat in Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk gewest (qua ICT bediend door CIVADIS), aan de steden en gemeenten nog geen dergelijke toepassing aangeboden werd;
Gelet op het feit dat vanaf september 2019 in samenwerking met de Vaste Commissie van de Lokale Politiediensten (VCLP) een stuurgroep werd opgericht bestaande uit Vlaamse, Waalse en Brusselse zones aangevuld met ICT politiezone Antwerpen, teneinde via autofinanciering, een dergelijke app te ontwikkelen;
Gelet op het feit dat de app de naam WoCoDo (woonstcontrole - contrôle domicile) kreeg;
Overwegende dat de politie voor haar eigen WoCoDo-app zorgt (en financiert);
Overwegende dat de commerciële partners voor een verbindings-API (application program interface) tussen WoCoDo en de eigen toepassing in gebruik bij de diensten bevolking (uitbreiding bestaande contract van de gemeenten) zorgen;
Overwegende dat het gebruik van de WoCoDo-app ook diverse voordelen biedt voor de diensten bevolking van de gemeenten, in casu het beheer van de woonstveranderingen;
Overwegende dat aan stad Aarschot werd gevraagd om, ten behoeve van de bevolkingsdienst, de verbindings-API via hun commerciële partner (Cipal-Schaubroek) aan te schaffen;
Overwegende dat voor deze eerste interzonale samenwerking met de ICT politiezone Antwerpen, in de context van FOCUS, een nieuw financieringsprotocol diende opgesteld worden, gebaseerd op het bestaande convenant en samenwerkingsprotocol tussen DGR/DRI en PZ Antwerpen;
Overwegende dat dit interzonaal samenwerkingsprotocol (cfr infra), ontstaan door het WoCoDo initiatief, dermate werd opgesteld dat voor de toekomst:
Overwegende dat politiezone Antwerpen voor onze politiezone een kostprijs voor de WoCoDo-app, conform dit interzonaal samenwerkingsprotocol politiezone Antwerpen, aanrekent als volgt:
De financiële middelen hiervoor zijn voorzien in de politiebegroting, gewone dienst via artikelnummer 330/123-13, beheers- en werkingskosten van de informatica.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord om over te gaan tot de aanschaf van de WoCoDo-app en goedkeuring te geven aan:
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord om de aankoop van de WoCoDo-app alsook de jaarlijkse kost, conform dit interzonaal samenwerkingsprotocol politiezone Antwerpen, te gunnen aan politiezone Antwerpen, Oudaan 5, 2000 Antwerpen tegen:
De gemeenteraad stemt in met het instappen van de politiezone Aarschot in de arrondissementele politiesamenwerking PoLAr (Politiesamenwerking Leuven Arrondissement). Hiervoor werd een overeenkomst opgesteld tussen de deelnemende politiezones. Deze overeenkomst heeft tot doel een structureel samenwerkingsverband tot stand te brengen tussen de contracterende partijen, evenwel met behoud van hun respectievelijke autonomie. Dit samenwerkingsverband schept de mogelijkheid om een aantal aangelegenheden gemeenschappelijk te organiseren op een duurzame wijze.
De politiezone Aarschot wil toetreden tot de "Arrondissementele politiesamenwerking PoLAr". Hiervoor werd een overeenkomst opgesteld tussen de deelnemende politiezones.
Deze overeenkomst heeft tot doel een structureel samenwerkingsverband tot stand te brengen tussen de contracterende partijen, evenwel met behoud van hun respectievelijke autonomie. Dit structureel samenwerkingsverband krijgt de naam PoLAr (Politiesamenwerking Leuven Arrondissement). Het schept de mogelijkheid om een aantal aangelegenheden gemeenschappelijk te organiseren op een duurzame wijze.
Tot nader order wordt de samenwerking beperkt tot de ondersteunende bedrijfsprocessen. Het doel is een toegevoegde waarde te realiseren (schaaleffect, efficiëntiewinst, kostenbesparing). Een eventuele samenwerking binnen de basisfunctionaliteiten van de lokale politie valt niet onder deze overeenkomst.
Deze overeenkomst regelt de overkoepelende en algemene afspraken binnen het samenwerkingsverband en vormt op die manier de raamovereenkomst. Per aangelegenheid die gemeenschappelijk wordt georganiseerd, zal een subovereenkomst worden opgesteld die de beoogde samenwerking meer specifiek omschrijft. De subovereenkomsten worden aan onderhavige raamovereenkomst toegevoegd en maken er integraal deel van uit. Subovereenkomsten kunnen tussen twee of meer deelnemende contracterende partijen worden afgesloten en hoeven dus niet te gelden voor alle contracterende partijen die deel uitmaken van het samenwerkingsverband.
De gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de toetreding van de politiezone Aarschot tot de "Arrondissementele politiesamenwerking PoLAr" en de bijhorende overeenkomst goed te keuren.
Overwegende dat
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het instappen van de politiezone Aarschot in de arrondissementele politiesamenwerking PoLAr en keurt de overeenkomst in bijlage goed.
Op zaterdag 15 mei 2021 van 13u tot 18u zijn alle toeschouwers en passanten, uitgezonderd de officiële deelnemers aan de wielerwedstrijd, verplicht om een mondmasker te dragen op het gehele officiële parcours van de wielerwedstrijd Elite-nationaal Grote Prijs Vermarc Sport. De gemeenteraad keurt deze politieverordening goed in het belang van de veiligheid en de gezondheid en om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 tegen te gaan.
Op zaterdag 15 mei 2021 wordt de wielerwedstrijd Elite Nationaal - Grote Prijs Vermarc Sport georganiseerd met start en vertrek te Rotselaar-Wezemaal.
De organisatie kreeg de toelating voor de organisatie van de wielerwedstrijd onder de uitdrukkelijke voorwaarde van strikte naleving van alle lokale besluiten, alle richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad en de ministeriële besluiten inzake hygiëne, veiligheid en veiligheidsafstand naar aanleiding van de pandemie veroorzaakt door het coronavirus COVID-19.
In het kader van de bestrijding van het coronavirus COVID-19 wordt ernaar gestreefd om de verspreiding van het virus via de mond en de neus zo laag mogelijk te houden. Het virus verspreidt zich o.a. immers via de lucht van mens op mens, waarbij de overdracht van de ziekte kan plaatsvinden via alle mogelijke emissies van de mond en de neus.
Naast het opleggen van de sociale afstandsregel van 1,5 meter als prioritaire preventiemaatregel, voorzien de federale maatregelen hierbij ook in een verplichting tot het dragen van een mondmasker of elk ander alternatief in stof in bepaalde inrichtingen en bepaalde specifieke situaties.
Het is derhalve wenselijk, in het belang van de veiligheid en gezondheid en om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 tegen te gaan, om naar aanleiding van de organisatie van de wielerwedstrijd Elite Nationaal - Grote Prijs Vermarc Sport een mondmaskerplicht in te voeren voor de personen die zich bevinden langs het parcours van deze wielerwedstrijd.
In bijlage het plan met aanduiding van het officiële parcours van de wielerwedstrijd.
De gemeenteraad is bevoegd om bij politiereglement passende maatregelen te nemen om rampen en plagen, zoals epidemieën, te voorkomen en dit met het oog op de vrijwaring van de openbare gezondheid.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van politiereglementen.
Vanaf de leeftijd van 12 jaar is het verplicht om de mond en de neus te bedekken met een mondmasker of elk ander alternatief in stof in de winkelstraten, de markten en elke andere private of publieke druk bezochte plaats, bepaald door de lokale bevoegde overheid.
Op zaterdag 15 mei 2021 wordt de wielerwedstrijd Elite Nationaal - Grote Prijs Vermarc Sport georganiseerd met start en vertrek te Rotselaar-Wezemaal.
De organisatie kreeg de toelating voor de organisatie van de wielerwedstrijd onder de uitdrukkelijke voorwaarde van strikte naleving van alle lokale besluiten, alle richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad en de ministeriële besluiten inzake hygiëne, veiligheid en veiligheidsafstand naar aanleiding van de pandemie veroorzaakt door het coronavirus COVID-19.
In het kader van de bestrijding van het coronavirus COVID-19 wordt ernaar gestreefd om de verspreiding van het virus via de mond en de neus zo laag mogelijk te houden. Het virus verspreidt zich o.a. immers via de lucht van mens op mens, waarbij de overdracht van de ziekte kan plaatsvinden via alle mogelijke emissies van de mond en de neus.
Naast het opleggen van de sociale afstandsregel van 1,5 meter als prioritaire preventiemaatregel, voorzien de federale maatregelen hierbij ook in een verplichting tot het dragen van een mondmasker of elk ander alternatief in stof in bepaalde inrichtingen en bepaalde specifieke situaties.
Het is derhalve wenselijk, in het belang van de veiligheid en gezondheid en om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 tegen te gaan, om naar aanleiding van de organisatie van de wielerwedstrijd Elite Nationaal - Grote Prijs Vermarc Sport een mondmaskerplicht in te voeren voor de personen die zich bevinden langs het parcours van deze wielerwedstrijd.
In bijlage het plan met aanduiding van het officiële parcours van de wielerwedstrijd.
Artikel 1
Op zaterdag 15 mei 2021 van 13u00 tot 18u00 geldt een verplichting tot het dragen van een mondmasker op het gehele officiële parcours, zoals aangeduid op het plan in de bijlage bij dit besluit van de wielerwedstrijd Elite-nationaal Grote Prijs Vermarc Sport.
Het officiële parcours behelst de volgende gebieden/straten:
Op het grondgebied van Aarschot wordt de verplichting tot het dragen van een mondmasker zoals voormeld opgelegd in volgende straten:
Artikel 2
De verplichting tot het dragen van een mondmasker is van toepassing op alle toeschouwers en passanten, uitgezonderd de officieel geregistreerde deelnemers van de wielerwedstrijd Elite-nationaal Grote Prijs Vermarc Sport.
Artikel 3
Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden gebruikt. De personen die in de onmogelijkheid zijn een mondmasker, een alternatief in stof of een gelaatsscherm te dragen omwille van een beperking, gestaafd door middel van een medisch attest, moeten niet voldoen aan de bepalingen van dit besluit die deze verplichting voorzien.
Artikel 4
Inbreuken op de artikelen van dit besluit worden overeenkomstig artikel 26 van het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, beteugeld met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
Artikel 5
§1. Deze politieverordening wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en treedt onmiddellijk in werking.
§2. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de procureur des Konings van Leuven met het oog op de strafrechtelijke handhaving van dit besluit en aan de provinciegouverneur.
Artikel 6
De politie is belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.
De gemeenteraad stemt principieel in met de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg nr. 160 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Langdorp, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 4, sectie F, nr. 250F, 251A. De raad hecht principiële goedkeuring aan het bijgevoegde rooilijnplan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld principieel in te stemmen met de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg nr. 160 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Langdorp, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 4, sectie F, nr. 250F, 251A omdat de gemeenteweg twee percelen dwars doorkruist.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg nr. 160 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Langdorp, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 4, sectie F, nr. 250F, 251A, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Paul Oversteyns.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 160 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Langdorp voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
In het kader van de aanleg van gescheiden riolering wordt een gedeelte van de Meyerveldstraat best toegevoegd aan het openbaar domein. De gemeenteraad hecht zijn definitief akkoord aan de gedeeltelijke aanleg van de gemeenteweg Meyerveldstraat in Aarschot, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 5, Sectie C, nr. 213B4, 213D4, 213G3, 213F3, 213A4, 213C4, 213M3, 216/02, 214S, 214H, 216Y, 216X, 232A, 230B, 229A, 223A, 218F, 218E, 218D conform het bijgevoegd plan.
In het kader van de aanleg van gescheiden riolering wordt een gedeelte van de Meyerveldstraat best toegevoegd aan het openbaar domein.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld definitief akkoord te gaan met de gedeeltelijke aanleg van de gemeenteweg Meyerveldstraat in Aarschot, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 5, Sectie C, nr. 213B4, 213D4, 213G3, 213F3, 213A4, 213C4, 213M3, 216/02, 214S, 214H, 216Y, 216X, 232A, 230B, 229A, 223A, 218F, 218E, 218D conform het bijgevoegd plan van studiebureau Jonckheere.
Gelet op
Overwegende dat
Gelet op de eerdere toetsing van het dossier aan de artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen.
Overwegende dat de gedeeltelijke aanleg van gemeenteweg Meyerveldstraat in Aarschot aanvaard kan worden om reden dat na de aanleg van de gemeenteweg Riopact het rioleringsstelsel kan aanleggen.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de gedeeltelijke aanleg van de gemeenteweg Meyerveldstraat in Aarschot, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 5, Sectie C, nr. 213B4, 213D4, 213G3, 213F3, 213A4, 213C4, 213M3, 216/02, 214S, 214H, 216Y, 216X, 232A, 230B, 229A, 223A, 218F, 218E, 218D en keurt het rooilijnplan goed, conform het bijgevoegd plan van studiebureau Jonckheere.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze definitieve beslissing zoals bepaald in het decreet gemeentewegen.
Artikel 4
Dit besluit wordt samen met het plan van de gedeeltelijke aanleg van gemeenteweg Meyerveldstraat in Aarschot overgemaakt met een beveiligde zending aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het departement.
Op 8 oktober 2020 ging de gemeenteraad akkoord met het verzoek tot delegatie van bevoegdheden voor de opmaak van het RUP 'RWZI Rillaar' aan de provincie Vlaams Brabant. Ondertussen werd de goedkeuring van de bestendige deputatie bekomen. De gemeenteraad neemt hier kennis van.
Tevens ging de gemeenteraad akkoord met de opmaak van het RUP 'RWZI Rillaar' en met de overeenkomst tussen de stad en Aquafin NV waarin de bepalingen omtrent de opmaak van het RUP werden opgenomen. Ondertussen werd door Aquafin NV de prijsvraag georganiseerd voor de opmaak van het RUP en werd studiebureau Sweco Belgium NV voorgedragen. De gemeenteraad neemt ook hier kennis van en hecht zijn goedkeuring aan het addendum - overeenkomst aanneming van diensten - opmaak gemeentelijk RUP.
Gelet op
Overwegende dat volgens artikel 2.3 van de overeenkomst tussen de stad Aarschot en Aquafin NV, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 8 oktober 2020, de gemeenteraad de weerhouden ruimtelijke planner aanwijst en deze gelast met de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan met betrekking tot de percelen kadastraal gekend onder afdeling 5, sectie C, nrs. 333, 344A en 344B waarvoor de gemeente als bestemming ‘gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut, meer bepaald gebied voor waterzuivering’ vooropstelt.
Volgens artikel 4 van het addendum - overeenkomst aanneming van diensten - opmaak gemeentelijk RUP wordt de opdracht vergoed door Aquafin.
Opdrachtbedrag: 20.670,00 euro excl. btw.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de bestendige deputatie betreffende het verzoek tot delegatie van bevoegdheden voor de opmaak van het RUP 'RWZI Rillaar'.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van en bekrachtigt:
Artikel 3
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het addendum - overeenkomst aanneming van diensten - opmaak gemeentelijk RUP en belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van het RUP 'RWZI Rillaar'.
De gemeenteraad stemt in met de toetreding tot de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant. De Erfgoedstichting wil, samen met de aangesloten Vlaams-Brabantse lokale besturen, een voortrekkersrol spelen bij het veiligstellen van belangrijk onroerend erfgoed in onze provincie. De raad beslist een jaarlijkse solidariteitsbijdrage (vanaf 2022 tot 2025) aan Erfgoedstichting Vlaams-Brabant van 0,15 euro per inwoner in de meerjarenplanning in te schrijven.
Naar voorbeeld van Kempisch Landschap, provincie Antwerpen, werd dit jaar de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant opgericht door de provincie Vlaams-Brabant.
De Erfgoedstichting wil, samen met de aangesloten Vlaams-Brabantse lokale besturen, een voortrekkersrol spelen bij het veiligstellen van belangrijk onroerend erfgoed in onze provincie.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stappen in dit project.
Gelet op het feit dat de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant officieel werd opgericht op 1 januari 2021 in de schoot van de provincie Vlaams-Brabant. De Erfgoedstichting wil, samen met de aangesloten Vlaams-Brabantse lokale besturen, een voortrekkersrol spelen bij het veiligstellen van belangrijk onroerend erfgoed in onze provincie.
Overwegende dat
Vanaf 2022 tot 2025 is er een jaarlijkse bijdrage van 0.15 euro per inwoner, zijnde 4.500 euro voor 2022.
Artikel 1
De gemeenteraad stemt in met de toetreding tot de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant en keurt de convenant, als bijlage, goed.
Artikel 2
Er zal een jaarlijkse solidariteitsbijdrage vanaf 2022 tot 2025 aan Erfgoedstichting Vlaams-Brabant van 0,15 euro per inwoner, op basis van het inwonersaantal, in de meerjarenplanning worden ingeschreven.
Dit reglement omvat het invoeren van parkeren op de rijbaan uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen en parkeerverbod op de overzijde van de rijbaan in een straatgedeelte Braekepoort. Dit om de zichtbaarheid en verkeersveiligheid voor bestuurders te verbeteren op de kruising van de Braekepoort met de Nieuwrodese Steenweg.
Onderhavig reglement omvat het invoeren van parkeren op de rijbaan uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen en parkeerverbod op de overzijde van de rijbaan in een straatgedeelte Braekepoort. Dit om de zichtbaarheid en verkeersveiligheid voor bestuurders te verbeteren op de kruising van de Braekepoort met de Nieuwrodese Steenweg.
Artikel 1
Op Braekepoort geldt vanaf de aansluiting Steentje tot de aansluiting met de Nieuwrodese Steenweg parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen langs de rechterzijde van de baan gezien vanuit de richting van Steentje naar de Nieuwrodese Steenweg.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde parkeerbeperking wordt als volgt aangeduid:
Artikel 3
Op Braekepoort geldt vanaf huisnummer 62 tot de aansluiting met de Nieuwrodese Steenweg stilstaan- en parkeerverbod langs de linkerzijde van de weg gezien van Braekepoort huisnummer 62 naar de aansluiting met de Nieuwrodese Steenweg.
Artikel 4
Het in Art. 3 genoemde stilstaan- en parkeerverbod wordt als volgt aangeduid:
Artikel 5
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
Onderhavig reglement omvat een parkeerverbod op de straat ter hoogte van de zebrapad aan Basisschool Zonnedorp. Dit om de zichtbaarheid van overstekende voetgangers te verbeteren.
Onderhavig reglement omvat een parkeerverbod op de straat ter hoogte van de zebrapad aan Basisschool Zonnedorp. Dit om de zichtbaarheid van overstekende voetgangers te verbeteren.
Artikel 1
Op de Bogaardenlaan geldt parkeerverbod langs de rechterzijde van de weg, gezien vanuit de Elisabethlaan richting Bogaardenstraat, van 15 meter voor het zebrapad en 20 meter achter het zebrapad ter hoogte van Bogaardenlaan 8.
Artikel 2
Het in Art. 1 genoemde parkeerverbod wordt aangeduid door middel van een gele onderbroken streep langs de rechterzijde van de weg, gezien vanuit de Elisabethlaan richting Bogaardenstraat, van 15 meter voor het zebrapad en 20 meter achter het zebrapad ter hoogte van Bogaardenlaan 8.
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren in de schoolomgeving van basisschool OLV Fatima. Er worden 2 rijbaankussens geplaatst met gepaste signalisatie. De schoolomgeving wordt met signalisatie aangegeven. De oversteekplaatsen voor voetgangers worden correct gesignaleerd.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren in de schoolomgeving van basisschool OLV Fatima. Er worden 2 rijbaankussens geplaatst met gepaste signalisatie (artikels 1 en 2). De schoolomgeving wordt met signalisatie aangegeven (artikels 3 en 4). De oversteekplaatsen voor voetgangers worden correct gesignaleerd (artikels 5 en 6).
Artikel 1
Op de Oude Mechelsebaan liggen er rijbaankussens ter hoogte van huisnummers 415 en 433.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde verkeerssituaties worden als volgt aangeduid:
Artikel 3
De Oude Mechelsebaan tussen huisnummers 415 en 433 is een schoolomgeving.
Artikel 4
De in Art. 3 genoemde situatie wordt aangeduid door middel van teken A23:
Artikel 5
Op de Oude Mechelsebaan zijn ter hoogte van volgende locaties oversteekplaatsen voor voetgangers afgebakend:
Artikel 6
De in Art. 5 genoemde oversteekplaatsen voor voetgangers worden aangeduid door middel van teken F49 ter hoogte van huisnummers 431A en 421
De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 7
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren in de schoolomgeving van basisschool OLV Fatima. In de Hombergstraat wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd in de richting van de Oude Mechelsebaan naar de Gijmelsesteenweg, voor het straatgedeelte begrepen tussen de Oude Mechelsebaan en de Venneheideweg. Een voetpad met aanliggend een verkeersdrempel wordt gesignaleerd.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren in de schoolomgeving van basisschool OLV Fatima. In de Hombergstraat wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd in de richting van de Oude Mechelsebaan naar de Gijmelsesteenweg, voor het straatgedeelte begrepen tussen de Oude Mechelsebaan en de Venneheideweg (artikels 1 en 2). Een voetpad met aanliggend een verkeersdrempel wordt gesignaleerd (artikels 3 en 4).
Artikel 1
In de Hombergstraat geldt éénrichtingsverkeer, in het straatgedeelte tussen de aansluiting met de Oude Mechelsebaan en de aansluiting met de Venneheideweg, in de richting van de Oude Mechelsebaan naar de Venneheideweg.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde verkeerssituatie wordt als volgt aangeduid:
Artikel 3
Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend op de Hombergstraat ter hoogte van huisnummer 4. Achter deze oversteekplaats, gezien vanuit de Oude Mechelsebaan naar de Venneheideweg ligt een verhoogde inrichting.
Artikel 4
De in Art. 3 genoemde verkeerssituatie wordt als volgt aangeduid:
De oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 5
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren in de schoolomgeving van basisschool OLV Fatima. Op de Vennedijkstraat wordt signalisatie geplaatst om een voetpad en het inrijden van een schoolomgeving kenbaar te maken.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren in de schoolomgeving van basisschool OLV Fatima. Op de Vennedijkstraat wordt signalisatie geplaatst om een voetpad en het inrijden van een schoolomgeving kenbaar te maken.
Artikel 1
Op de Vennedijkstraat, rijdend in de richting naar de Oude Mechelsebaan, komen bestuurders in een schoolomgeving.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde verkeerssituatie wordt aangeduid door middel van teken A23 op de Vennedijkstraat ter hoogte van huisnummer 15.
Artikel 3
Op de Vennedijkstraat ter hoogte van de aansluiting met de Oude Mechelsebaan is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend.
Artikel 4
De in Art. 3 genoemde oversteekplaats voor voetgangers wordt aangeduid door middel van teken F49 ter hoogte van de Vennedijkstraat huisnummer 15.
De oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 5
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
In het kader van een aanvraag tot het bekomen van een verkaveling stemt de gemeenteraad in met de kosteloze aanschaf door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut van een perceel, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van Vin 18 te Rillaar.
Uit het bijgevoegd plan van landmeter-expert Véronique Peeters, Leuvensesteenweg 25, 3200 Aarschot horende bij het aanvraagdossier tot het bekomen van een verkaveling blijkt dat voor de verwezenlijking van de hogervermelde verkaveling het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 2, dient ingelijfd te worden bij het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden ter hoogte van Vin 18 te Rillaar.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 2, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van Vin 18 te Rillaar, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van Vin 18 te Rillaar zoals aangeduid op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Véronique Peeters, Leuvensesteenweg 25 te 3200 Aarschot.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 2 (opp. 2378m2), waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van Vin 18 te Rillaar, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester.
In het kader van een aanvraag tot het bekomen van een verkaveling stemt de gemeenteraad in met de kosteloze aanschaf door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut van een perceel, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Bergstraat in Aarschot.
Uit het bijgevoegd plan van landmeter-expert Véronique Peeters, Leuvensesteenweg 25, 3200 Aarschot horende bij het aanvraagdossier tot het bekomen van een verkaveling blijkt dat voor de verwezenlijking van de hogervermelde verkaveling het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 3 (60m2), dient ingelijfd te worden bij het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Bergstraat te Aarschot.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 3 (60m2), waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Bergstraat, te Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Bergstraat te Aarschot zoals aangeduid op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Véronique Peeters, Leuvensesteenweg 25, 3200 Aarschot.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het plan als lot nr. 3 (60m2), waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de Bergstraat te Aarschot, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19.03.2021 'Vervoer van minder mobiele personen naar en van het 'Vaccinatiecentrum Aarschot' - afspraken met Aarschotse taxibedrijven en regeling subsidiëring' wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19.03.2021 'Vervoer van minder mobiele personen naar en van het 'Vaccinatiecentrum Aarschot' - afspraken met Aarschotse taxibedrijven en regeling subsidiëring' wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19.03.2021 'Vervoer van minder mobiele personen naar en van het 'Vaccinatiecentrum Aarschot' - afspraken met Aarschotse taxibedrijven en regeling subsidiëring' wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Hierbij verwijzend naar artikel 269 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt:
De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. In dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het college van burgemeester en schepenen brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte. De bevoegdheid om over de uitgaven te beslissen, houdt ook de bevoegdheid in tot het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, het vaststellen van de plaatsingsprocedure, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten. In de gevallen, vermeld in het eerste en het tweede lid, worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19.03.2021 'Vervoer van minder mobiele personen naar en van het 'Vaccinatiecentrum Aarschot' - afspraken met Aarschotse taxibedrijven en regeling subsidiëring.'
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12.03.2021 'Dienstverleningscontract 'Vaccinatiecentrum Aarschot': addendum nr. 1 en plaatsbeschrijving'.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12.03.2021 'Dienstverleningscontract 'Vaccinatiecentrum Aarschot': addendum nr. 1 en plaatsbeschrijving' wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Hierbij verwijzend naar artikel 269 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt:
De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. In dezelfde omstandigheden en als het geringste uitstel onbetwistbare schade zou veroorzaken, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid over de uitgaven beslissen. Het college van burgemeester en schepenen brengt de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte. De bevoegdheid om over de uitgaven te beslissen, houdt ook de bevoegdheid in tot het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, het vaststellen van de plaatsingsprocedure, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten. In de gevallen, vermeld in het eerste en het tweede lid, worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12.03.2021 'Dienstverleningscontract 'Vaccinatiecentrum Aarschot': addendum nr. 1 en plaatsbeschrijving' wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12.03.2021 'Dienstverleningscontract 'Vaccinatiecentrum Aarschot': addendum nr. 1 en plaatsbeschrijving'.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van cvba Cnuz op 14.05.2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
Op vrijdag 14.05.2021 om 20.00 uur organiseert cvba Cnuz een algemene vergadering die digitaal zal plaatsvinden via bijgevoegde Teamslink (in bijgevoegde e-mail) met volgende agendapunten:
De gemeenteraad in vergadering van 25.04.2019 stelde de heer Guy Van den Broeck aan als volmachtdrager van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van de cvba Cnuz op 14.05.2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
Gelet op de uitnodiging van cvba Cnuz voor een algemene vergadering op 14.05.2021 om 20.00 uur die digitaal zal plaatsvinden via bijgevoegde Teamslink (in bijgevoegde e-mail) met volgende agendapunten:
Gelet op de gemeenteraad in vergadering van 25.04.2019 houdende aanstelling van de heer Guy Van den Broeck als volmachtdrager van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van de cvba Cnuz.
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van de cvba Cnuz op 14.05.2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan voormelde agendapunten van de algemene vergadering van cvba Cnuz op 14.05.2021.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van cvba Cnuz op 14.05.2021 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Poolstok cv op 28.05.2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Gelet op de uitnodiging van Poolstok cv voor de algemene vergadering op vrijdag 28 mei 2021 om 11.00 uur die zal plaatsvinden in MC-Square, op de Philipssite te Leuven met volgende agendapunten:
Naast de fysieke vergadering wordt ook de mogelijkheid voorzien om digitaal deel te nemen aan deze algemene vergadering.
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde mevrouw Annick Geyskens, schepen en mevrouw Nicole Van Emelen, schepen aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Poolstok cv en dit voor de duur van de legislatuur.
Aan de gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Gelet op de uitnodiging van Poolstok cv voor de algemene vergadering op vrijdag 28 mei 2021 om 11 uur die zal plaatsvinden in MC-Square, op de Philipssite te Leuven met volgende agendapunten:
Naast de fysieke vergadering wordt ook de mogelijkheid voorzien om digitaal deel te nemen aan deze algemene vergadering.
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde mevrouw Annick Geyskens, schepen en mevrouw Nicole Van Emelen, schepen aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Poolstok cv en dit voor de duur van de legislatuur.
Aan de gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Poolstok cv op 28.05.2021 goed.
Artikel 2
De aangeduide vertegenwoordiger of diens plaatsvervanger wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze algemene vergadering van Poolstok cv te onderschrijven en het stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke agendapunten van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 10.06.2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Gelet op
Agenda
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2020;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
5. Statutaire benoemingen.
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde Kurt Lemmens, raadslid en Bert Van der Auwera, schepen aan als respectievelijk volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager voor de stad in de bijzondere en de gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit voor de duur van de legislatuur.
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda en draagt de aangeduide volmachtdrager of plaatsvervangend volmachtdrager op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene jaarvergadering van cvba Zefier, vastgesteld op 10.06.2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Gelet op
Agenda
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2020;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
5. Statutaire benoemingen.
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde Kurt Lemmens, raadslid en Bert Van der Auwera, schepen aan als respectievelijk volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager voor de stad in de bijzondere en de gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit voor de duur van de legislatuur.
Artikel 1
Om, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 10.06.2021, zijnde
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2020;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
5. Statutaire benoemingen.
Artikel 2
De volmachtdrager van de stad Aarschot die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 15.06.2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
TMVS dv organiseert op 15 juni 2021 om 14.30 uur een algemene jaarvergadering die volledig digitaal zal plaatsvinden via interactieve video-conferencing (i.c. zoom).
De stad Aarschot wordt bij brief d.d. 01.04.2021 uitgenodigd voor deelname aan deze algemene jaarvergadering van TMVS dv op 15 juni 2021 om 14.30 uur die digitaal zal plaatsvinden via interactieve video-conferencing (i.c. zoom) met volgende agendapunten:
Varia en mededelingen
Gelet op
Varia en mededelingen
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van TMVS dv van 15.06.2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia en mededelingen
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15.06.2021, te onderschrijven en zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal:
overgemaakt worden.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Interleuven op 16 juni 2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Interleuven organiseert op 16 juni 2021 om 19.00 uur een algemene vergadering die zal plaatsvinden in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid geboden om digitaal deel te nemen aan de vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van Interleuven bevat volgende punten:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering d.d. 16.12.2020
3. Verslag over de activiteiten 2020
4. Jaarrekening per 31.12.2020 – verslag van de commissaris-revisor
5. Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten
6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
7. Project nieuw gebouw Brouwersstraat: samenwerkingsovereenkomst met de stad Leuven
8. Diversen
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de stad in de algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Gelet op
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering d.d. 16.12.2020
3. Verslag over de activiteiten 2020
4. Jaarrekening per 31.12.2020 – verslag van de commissaris-revisor
5. Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten
6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
7. Project nieuw gebouw Brouwersstraat: samenwerkingsovereenkomst met de stad Leuven
8. Diversen
Overwegende dat ook de mogelijkheid wordt geboden om digitaal deel te nemen aan de vergadering.
Gelet op de gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 houdende aanstelling van raadslid Kurt Lemmens en raadslid Bart Dehaes als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Interleuven en dit voor de duur van de legislatuur.
Overwegende dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering herhaald dient te worden.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van Interleuven op 16 juni 2021 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 18 juni 2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
De opdrachthoudende vereniging Iverlek organiseert op 18 juni 2021 om 18.00 uur een algemene vergadering tevens jaarvergadering die zal plaatsvinden in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem.
De stad Aarschot werd per aangetekende brief d.d. 25 maart 2021 uitgenodigd om deel te nemen aan deze vergadering met volgende agendapunten:
8.1 Actualisering van het register van de deelnemers
8.2 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T
Gelet op
Conform artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op
8.1 Actualisering van het register van de deelnemers
8.2 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.
het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;
de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Conform artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 18 juni 2021:
8.1 Actualisering van het register van de deelnemers
8.2 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de stad Aarschot die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 18 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de gewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IGS Hofheide op 23 juni 2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
De opdrachthoudende vereniging IGS Hofheide organiseert op 23 juni 2021 om 20.00 uur een gewone algemene vergadering die zal plaatsvinden in het crematorium Hofheide met volgende agendapunten:
De gemeenteraad in vergadering van 14.03.2019 stelde raadslid Cindy Symons en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IGS Hofheide.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op
De gemeenteraad in vergadering van 14.03.2019 stelde raadslid Cindy Symons en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IGS Hofheide.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de gewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide" op 23 juni 2021 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide", p/a Jennekensstraat 5, 3221 Nieuwrode en aan de gemeentelijke vertegenwoordiger.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontbinding van de vzw ERSV Vlaams-Brabant, waarvan stad Aarschot lid is. De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de stad om het ontbindingsbesluit op de buitengewone algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant van 23 juni 2021, incl. de aanduiding van een vereffenaar en de bestemming van eventuele restmiddelen, goed te keuren.
ERSV Vlaams-Brabant vzw organiseert op 23 juni 2021 om 17 uur een buitengewone algemene vergadering met volgende agendapunten:
ERSV Vlaams-Brabant voorziet een combinatie van een onlinemeeting (via de Teams-link in bijlage), waarbij de leden met elkaar in contact staan en kunnen beraadslagen en een e-mailprocedure (stembrief).
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde raadslid Marleen Verhaegen aan als vertegenwoordiger van de stad om te zetelen in de algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant vzw.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld:
ERSV Vlaams-Brabant voorziet een combinatie van een onlinemeeting (via de Teams-link in bijlage), waarbij de leden met elkaar in contact staan en kunnen beraadslagen en een e-mailprocedure (stembrief).
Omwille van het stopzetten van de ESF-projecten ‘versterkt streekbeleid’ en bij gebrek aan een andere Vlaamse maatregel betreffende sociaaleconomische streekontwikkeling en bijhorende middelen, is het decreet van 4 mei 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionaal sociaaleconomische overlegcomités niet langer toepasbaar en wordt het onmogelijk om het doel, de taken en de opdrachten van ERSV Vlaams-Brabant vzw zoals bepaald in de statuten te realiseren.
De algemene vergadering moet in aanwezigheid/deelname van minstens vier vijfden van de leden, alsmede van tenminste één lid van de drie fracties (vakbonden / werkgevers / lokale besturen) en in consensus beslissen om de vzw te ontbinden.
Er wordt voorgesteld om het college van vereffenaars als volgt samen te stellen:
Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat zij optreden en beslissen als één college.
De vereffenaar moet het actief te gelde maken en het passief aanzuiveren. Hierbij moeten zowel de belangen van de vzw als deze van de schuldeisers in rekening worden gehouden. In dit geval zal de vereffening mogelijks pas kunnen gebeuren als de vooropzeg van alle personeelsleden definitief is afgelopen, in het voorjaar 2022.
Conform de statuten van de vzw worden eventuele restmiddelen na aanzuivering van de passiva en beëindiging van alle lopende verplichtingen bestemd ten voordele van een instantie of een instelling die niet tot de vereniging behoort of in de schoot ervan functioneert, en die zich er schriftelijk toe verbindt deze middelen op basis van niet-commerciële doelstellingen of overwegingen te bestemmen voor socio-economische streekontwikkeling.
De beschikbare middelen laten toe om de voorziene schulden nog te betalen, ervan uitgaande dat die cijfers de definitieve zijn en er in 2021 geen bijkomende kosten meer zijn gemaakt.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontbinding van de vzw ERSV Vlaams-Brabant, waarvan stad Aarschot lid is.
Artikel 2
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de stad om het ontbindingsbesluit op de buitengewone algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant van 23 juni 2021, incl. de aanduiding van een vereffenaar en de bestemming van eventuele restmiddelen, goed te keuren.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 25.06.2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
IGO div organiseert op 25.06.2021 om 17u30 een algemene vergadering via Microsoft Teams met volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag 11.12.2020
2. Goedkeuring jaarrekening 2020 (inclusief verlenen kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor)
3. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div
4. Goedkeuring jaarverslag 2020
5. Aanstelling nieuwe bestuurder cluster Herent-Kortenberg voor de periode april 2022 - maart 2025
- Thomas Malisart (gemeente Kortenberg) ter vervanging van Adelia Vandeven die ontslag nam uit de gemeenteraad van Kortenberg per 01.01.2021
6. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité
- Anja Peeten in plaats van Herman Theys (gemeente Holsbeek)
7. Varia
De gemeenteraad in vergadering van 14.03.2019 stelde raadslid Kurt Lemmens en raadslid Wendy De Rijck aan als respectievelijk afgevaardigd vertegenwoordiger en plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van IGO en dit voor de duur van de legislatuur.
Gelet op
1. Goedkeuring verslag 11.12.2020
2. Goedkeuring jaarrekening 2020 (inclusief verlenen kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor)
3. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div
4. Goedkeuring jaarverslag 2020
5. Aanstelling nieuwe bestuurder cluster Herent-Kortenberg voor de periode april 2022 - maart 2025
- Thomas Malisart (gemeente Kortenberg) ter vervanging van Adelia Vandeven die ontslag nam uit de gemeenteraad van Kortenberg per 01.01.2021
6. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité
- Anja Peeten in plaats van Herman Theys (gemeente Holsbeek)
7. Varia
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van IGO div op 25.06.2021 goed.
Artikel 2
De aangeduide afgevaardigde of diens plaatsvervanger wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot deze algemene vergadering van lGO div te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.
Ter ondersteuning van de centrale contact- en bronopsporing worden de lokale besturen door de Vlaamse Regering gemobiliseerd om complementair en aanvullend aan het centrale contactcenter en de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden, engagementen op te nemen ter bestrijding van de coronapandemie. Het college van burgemeester en schepenen stemde op 27 april 2021 in met de afsluiting van een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg & Gezondheid voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek - Optie 1. Dit besluit wordt bekrachtigd door de gemeenteraad.
Ter ondersteuning van de centrale contact- en bronopsporing worden de lokale besturen vanaf november 2020 door de Vlaamse Regering gemobiliseerd om complementair en aanvullend aan het centrale contactcenter en de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden, engagementen op te nemen ter bestrijding van de coronapandemie.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken voorzag in een subsidiëring voor de engagementen die de lokale besturen in dat kader opnamen voor de beperkte periode van november 2020 tot en met maart 2021.
Gelet op de stijging van het aantal indexpatiënten in het voorjaar 2021, de toename aan verscheidenheid van varianten van het COVID-19 virus en de toename van de lokale verantwoordelijkheid omwille van het toegenomen belang van bronopsporing, wordt het door het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 vastgestelde financieringsmodel verlengd.
De lokale besturen die nog niet eerder een engagement hebben opgenomen in de zin van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken kunnen zich voor de nieuwe periode enkel engageren voor optie 1 : complementaire inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, en quarantainecoaching en zorg voor kwetsbare personen of groepen.
Op deze overeenkomst zijn de bepalingen vervat in het besluit van de Vlaamse Regering van 19.03.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken onverkort van toepassing (verder “het besluit” genoemd).
Het college van burgemeester en schepenen stemde op 27 april 2021 in met de afsluiting van een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg & Gezondheid voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek - Optie 1. Het besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ter ondersteuning van de centrale contact- en bronopsporing worden de lokale besturen vanaf november 2020 door de Vlaamse Regering gemobiliseerd om complementair en aanvullend aan het centrale contactcenter en de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden, engagementen op te nemen ter bestrijding van de coronapandemie.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken voorzag in een subsidiëring voor de engagementen die de lokale besturen in dat kader opnamen voor de beperkte periode van november 2020 tot en met maart 2021.
Gelet op de stijging van het aantal indexpatiënten in het voorjaar 2021, de toename aan verscheidenheid van varianten van het COVID-19 virus en de toename van de lokale verantwoordelijkheid omwille van het toegenomen belang van bronopsporing, wordt het door het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 vastgestelde financieringsmodel verlengd.
De lokale besturen die nog niet eerder een engagement hebben opgenomen in de zin van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken kunnen zich voor de nieuwe periode enkel engageren voor optie 1 : complementaire inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, en quarantainecoaching en zorg voor kwetsbare personen of groepen.
Op deze overeenkomst zijn de bepalingen vervat in het besluit van de Vlaamse Regering van 19.03.2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken onverkort van toepassing (verder “het besluit” genoemd).
Het college van burgemeester en schepenen stemde op 27 april 2021 in met de afsluiting van een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg & Gezondheid voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek - Optie 1. Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2021 houdende goedkeuring van de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg & Gezondheid voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek - Optie 1 wordt bekrachtigd.
Omdat er in het kalenderjaar 2020 - omwille van COVID19 - omzeggens geen tot zeer weinig activiteiten konden georganiseerd worden door de diverse seniorenverenigingen, die in de ouderenadviesraad vertegenwoordigd zijn, dringt zich een herziening op van de verdeling van de voorziene subsidies. De raad beslist dat het bedrag van de premie daarom dit jaar wordt bepaald op basis van de gemiddelden van de drie voorgaande kalenderjaren.
Omdat er in het kalenderjaar 2020 - omwille van COVID19 - omzeggens geen tot zeer weinig activiteiten konden georganiseerd worden door de diverse seniorenverenigingen, die in de ouderenadviesraad vertegenwoordigd zijn, dringt zich een herziening op van de verdeling van de voorziene subsidies.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om zich hiervoor te baseren op de gemiddelden van de 3 voorgaande kalenderjaren. Dit geeft bovendien een goed zicht op de intensiteit van de werking van de seniorenverenigingen.
Om de seniorenbonden die zetelen in de Aarschotse Ouderenadviesraad te stimuleren in het opzetten van activiteiten voor Aarschotse inwoners is het gerechtvaardigd en nodig om een toelage van € 12.500 te voorzien.
Dit bedrag wordt in normale omstandigheden verdeeld onder de verschillende seniorenverenigingen die zetelen in de lokale ouderenadviesraad van Aarschot en dit op basis van het reglement terzake, goedgekeurd door de gemeenteraad van 23.10.2017.
Maar omdat er in 2020 door de Covid 19-maatregelen omzeggens geen activiteiten mochten plaatsvinden, moet de wijze van verdeling tijdelijk (zoals in coronatijden) herzien worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om zich hiervoor te baseren op de gemiddelden van de 3 voorgaande kalenderjaren. Dit geeft bovendien een goed zicht op de intensiteit van de werking van de seniorenverenigingen.
In het budget 2021 is daartoe een krediet van € 12.500 ingeschreven.
Beleidsdoelstelling: BDS000002 3 Een stad die helpt en kansen geeft 2020 – 2025
Actieplan: AP000010 3.4. We zorgen er voor dat 'iedereen mee' is in Aarschot 2020 - 2025
Budgetcode: MJP102008
Omschrijving: We verstrekken subsidies aan de diverse seniorenverenigingen van Groot-Aarschot op basis van een gemeentelijk subsidiereglement
Artikel 1
Binnen de mogelijkheden van de kredieten, voorzien in het meerjarenplan van de stad Aarschot, kunnen subsidies verleend worden aan seniorenbonden die lid zijn van de Aarschotse Ouderenadviesraad.
Artikel 2
Het bedrag van de premie wordt bepaald op basis van de gemiddelden van de drie voorgaande kalenderjaren.
Artikel 3
Deze subsidie staat los van alle andere subsidies waar een seniorenbond via andere wegen aanspraak op kan maken. Er wordt dus geen rekening gehouden met subsidies via andere raden, en dergelijke.
Artikel 4
Alle aanvragen worden schriftelijk of per e-mail ingediend bij de Dienst Ouderenbeleid van de stad Aarschot, Bekaflaan 31A, 3200 Aarschot.
Een aanvraag omvat:
- een 'verklaring op eer';
- een 'attest van feitelijke vereniging' of - in geval van een vzw - de 'statuten van de vzw';
- een recent rekeninguittreksel.
Aan de agenda wordt volgend punt bij hoogdringendheid toegevoegd:
Gelet op de uitnodiging van de Vlaamse Vervoermaatschappij 'De Lijn' voor de algemene vergadering die zal plaatsvinden op 25 mei 2021 om 14.00 uur middels een schriftelijke procedure / conference call (via Teams).
Het verzoek van de voorzitter om volgende punt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda:
Enig artikel
Aan de agenda wordt volgende punt bij hoogdringendheid toegevoegd:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 'De Lijn' op 25 mei 2021. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op haar stemgedrag hierop af te stemmen.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de Vlaamse Vervoermaatschappij 'De Lijn'.
'De Lijn' organiseert op 25.05.2021 om 14.00 uur een algemene vergadering die zal plaatsvinden middels een schriftelijke procedure / conference call (via Teams) met volgende agendapunten:
1. Verwelkoming en inleiding
2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
a. beleidsverslag
b. commentaar bij de jaarrekening
c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
4. Goedkeuring jaarrekening 2020
5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2020
6. Varia
Op de vergadering van de gemeenteraad van 09.05.2019 werd mevrouw Annick Geyskens, schepen, aangesteld als vertegenwoordiger van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van De Lijn.
Aan de gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de Vlaamse Vervoermaatschappij 'De Lijn'.
Gelet op de uitnodiging van 'De Lijn' voor de algemene vergadering op 25.05.2021 om 14.00 uur die zal plaatsvinden middels een schriftelijke procedure / conference call (via Teams) met volgende agendapunten:
1. Verwelkoming en inleiding
2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
a. beleidsverslag
b. commentaar bij de jaarrekening
c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
4. Goedkeuring jaarrekening 2020
5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2020
6. Varia
Op de vergadering van de gemeenteraad van 09.05.2019 werd mevrouw Annick Geyskens, schepen, aangesteld als vertegenwoordiger van de stad Aarschot in de algemene vergaderingen van De Lijn.
Aan de gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Enig artikel
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de voormelde agendapunten en de vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van De Lijn op 25.05.2021 te mandateren om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.
Namens de Groen-fractie stelt raadslid Thomas Salaets voor om vanaf de volgende vergadering van de gemeenteraad een digitaal vragenuurtje voor burgers te organiseren.
Thomas Salaets namens Groen fractie
In aansluiting bij het punt op de agenda i.v.m. de bekrachtiging van de digitale gemeenteraadsvergadering zouden wij graag volgend voorstel willen agenderen:
"Gelet op de lange traditie van de Aarschotse gemeenteraad om burgers inspraak te geven tijdens een vragenuurtje;
Gelet op het huisreglement van de gemeenteraad dat een vragenuurtje voorziet;
Gelet op het feit dat er door de coronapandemie sinds meer dan 1 jaar uitsluitend digitale gemeenteraden worden georganiseerd;
Gelet op het feit dat er door bovenstaande reeds meer dan 1 jaar geen moment was voor inspraak van burgers op deze gemeenteraad.
Art. 1.
De gemeenteraad besluit tot het inrichten van een digitaal vragenuurtje op de vergaderingen van de gemeenteraad vanaf volgende vergadering.
De gemeenteraad belast de algemeen directeur en het schepencollege met het uitwerken van de modaliteiten voor dit vragenuurtje. "
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
In Kampenhout kunnen inwoners sinds kort gratis een boom bestellen bij de gemeente om in hun voortuin te planten. Het raadslid wil weten of het stadsbestuur principieel akkoord gaat met de uitrol van een soortgelijke actie 'gratis boom bestellen bij de gemeente'.
Ronny De Ryck
In de gemeente Kampenhout kunnen inwoners sinds kort gratis een boom bestellen bij de gemeente om in hun voortuin te laten planten. De keuze is beperkt tot een aantal soorten die bepaald worden op basis van een aantal factoren. Zo zijn de beschikbare ruimte boven- en ondergronds, het inheems karakter van de soort en de breedte van het perceel belangrijk om te bepalen welke boomsoort waar kan komen. Niet iedere boom is namelijk geschikt op elke locatie.
De gemeente heeft deze actie in het leven geroepen om het hoofd te bieden aan toekomstige hittegolven. Iedereen weet ondertussen wel al langer dat bomen voor verfrissing, schaduw en beschutting zorgen. Bovendien verhoog je de luchtkwaliteit gevoelig. Tot slot weten we allemaal hoe belangrijk ontharding is voor de leefbaarheid in ons straten, dorpen en pleinen.
Daarom zou ik aan de schepen van Leefmilieu de volgende vragen willen stellen:
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Het raadslid wil weten of het stadsbestuur bereid is om op strategische plaatsen op het grondgebied borden te plaatsen die sluikstorters ontmoedigen. Het gaat om borden die sluikstorten ontraden en die de mogelijke boetes vermelden.
Koen Nijs
Zwerfvuil zorgt ook in onze stad en deelgemeenten nog steeds voor heel wat overlast. De schepen heeft al heel wat acties ondernomen om dit probleem structureel op te lossen. Zo kocht de stad afgelopen najaar onder impuls van de schepen mobiele camera’s die sluikstorters op heterdaad konden betrappen. Graag wil ik namens de meerderheid een bijkomende suggestie doen om sluikstorters in onze gemeente aan te pakken.
De gemeente Zottegem lanceerde recent een bordencampagne over haar grondgebied op strategische plaatsen om sluikstorters te ontmoedigen. Het bord ontraadt sluikstorten en vermeldt daarnaast ook de mogelijke boetes die uitgeschreven kunnen worden.
Graag zou ik de schepen van Leefmilieu dan ook willen vragen:
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
De voorzitter schorst de vergadering van de gemeenteraad om eerst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn af te werken zodat alle openbare vergaderingen kunnen worden afgerond.
Na afloop van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt de vergadering van de gemeenteraad opnieuw geopend om de besloten vergadering aan te vatten.
De voorzitter schorst de vergadering van de gemeenteraad om eerst de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn af te werken zodat alle openbare vergaderingen kunnen worden afgerond.
Na afloop van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt de vergadering van de gemeenteraad opnieuw geopend om de besloten vergadering aan te vatten.
De gemeenteraad stemt in met het voorstel van Ethias verzekering m.b.t. de toekenning van een vergoeding aan een inspecteur van politie voor de gevolgen van een arbeidsongeval dat zich voordeed op 17 maart 2019.
Overwegende dat
De gemeenteraad wordt voorgesteld
Gelet op
Met 28 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1
Ingevolge het arbeidsongeval van 17 maart 2019, wordt aan mevrouw Demarsin Karen, geboren op 16 augustus 1982 en wonende te 3272 Testelt, Bergstraat 78 een blijvende arbeidsongeschiktheid toegekend.
Artikel 2
Voor de berekeningen worden volgende gegevens in aanmerking genomen:
Artikel 3
Mevrouw Demarsin Karen heeft recht op een jaarrente, die niet aan de schommelingen van de verbruikersindex wordt aangepast.
De rente beloopt tegen zijn niet-geïndexeerde waarde, dus tegen 100% aan index 138,01: 24.332,08 EUR x 3,00/100 = 729,96 EUR.
In toepassing van artikel 4 § 3 van de wet van 3 juli 1967, wordt deze rente teruggebracht van 729,96 EUR tot 729,96 EUR x 50/100 = 364,98 EUR.
Deze rente is jaarlijks betaalbaar op het einde van de maand december.
Artikel 4
Ethias NV, Prins-Bisschopssingel 73, 3500 Hasselt, verbindt zich, in het kader van de door de politiezone Aarschot afgesloten polis, tot de volledige uitvoering van de regeling zoals voorzien in onze beraadslaging.
Notulen en zittingsverslag vergadering 11 maart 2021
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 14 februari 2019, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 11 maart 2021 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 11 maart 2021 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.