Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 11/05/2023 - 20:00

Gemeentelijk toelagereglement voor de ondersteuning van de thuisverzorging van een kind met een handicap: actualisering

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, schepenen
Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, gemeenteraadsleden
Toelichting

Jaarlijks wordt er een premie toegekend aan de ouders of opvoeders die hun gewone verblijfplaats in Aarschot hebben en de thuisverzorging op zich nemen van een kind met een handicap en/of ongeschiktheid van minstens 66% (min. 4 punten in pijler 1 of 6 punten in de 3 pijlers samen). 

De financiële ondersteuning van dit initiatief gebeurt op basis van de beslissing van de gemeenteraad van 20.01.2022 houdende goedkeuring van het gemeentelijk toelagereglement gehandicaptenzorg premies en subsidies aan gezinnen: voorwaarden voor de toekenning van deze premie. Dit reglement is aan actualisering toe. 

Aan de gemeenteraad wordt daarom een geactualiseerd en geüniformeerd reglement voorgelegd. 

 

VOORSTEL tot aanpassingen

Er wordt niet meer gesproken van een gehandicapt of ongeschikt kind. Opgroeien gebruikt bij de medisch-sociale bepaling van de ondersteuningsbehoefte de term "ongeschiktheidspercentage".

Bij gevolg zal er in het nieuwe reglement gesproken worden over een kind met een ongeschiktheidspercentage van minstens 66% door een beperking of aandoening. 


In artikel 4

De aanvraag kan niet alleen via het aanvraagformulier "verklaring op eer" van het Huis van het Kind maar ook digitaal op de website van de stad Aarschot door middel van een online aanvraagformulier en een ondertekening via Itsme. Het document dat hieruit gegenereerd wordt zal als een officiële verklaring op eer tellen.


Attest samenstelling van het gezin, waaruit blijkt dat het gezin en betrokkenen op 01.01.2020 ingeschreven zijn in de Stad Aarschot zal vervangen worden door een attest samenstelling van het gezin, waaruit blijkt dat het gezin en betrokkenen op het moment van de aanvraag ingeschreven zijn in de Stad Aarschot. 

 

Omwille van de uniformiteit van de gemeentelijke toelagereglementen worden in het besluit van de beslissing vaste artikelnummers opgenomen:

  • Artikel 1 - Doel
  • Artikel 2 - Doelgroep
  • Artikel 3 - Definitie(s)
  • Artikel 4 - aanvraagprocedure
  • Artikel 5 - Voorwaarden/ beoordelingscriteria
  • Artikel 6 - Bedrag
  • Artikel 7 - Controle/ sanctie
  • Artikel 8 - Inwerkingtreding
Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, zoals gewijzigd en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • het bestuursdecreet van 07.12.2018;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
  • de wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
  • de beslissing van de gemeenteraad van 10.03.2022 houdende goedkeuring van het reglement 'controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen'
  • de beslissing van de gemeenteraad van 20.01.2022 houdende goedkeuring van het gemeentelijk toelagereglement gehandicaptenzorg premies en subsidies aan gezinnen: voorwaarden voor de toekenning van deze premie; 
  • De pediatrische lijst bijlage 2 KB 28/03/2008;
  • De Officiële Belgische schaal ter bepaling van de graad van invaliditeit (OBSI);
Feiten, context en motivering

Jaarlijks wordt er een premie toegekend aan de ouders of opvoeders die hun gewone verblijfplaats in Aarschot hebben en de thuisverzorging op zich nemen van een kind met een handicap en/of ongeschiktheid van minstens 66% (min. 4 punten in pijler 1 of 6 punten in de 3 pijlers samen).

De financiële ondersteuning van dit initiatief gebeurt op basis van de beslissing van de gemeenteraad van 20.01.2022 houdende goedkeuring van het gemeentelijk toelagereglement gehandicaptenzorg premies en subsidies aan gezinnen: voorwaarden voor de toekenning van deze premie. Dit reglement is aan actualisering toe.

Aan de gemeenteraad wordt daarom een geactualiseerd en geüniformeerd reglement voorgelegd. 

 

VOORSTEL tot aanpassingen

Er wordt niet meer gesproken van een gehandicapt of ongeschikt kind. Opgroeien gebruikt bij de medisch-sociale bepaling van de ondersteuningsbehoefte de term "ongeschiktheidspercentage".

Bijgevolg zal in het nieuwe reglement gesproken worden over een kind met een ongeschiktheidspercentage van minstens 66% door een beperking of aandoening. 


In artikel 4

De aanvraag kan niet alleen via het aanvraagformulier "verklaring op eer" van het Huis van het Kind maar ook digitaal op de website van de stad Aarschot door middel van een online aanvraagformulier en een ondertekening via Itsme. Het document dat hieruit gegenereerd wordt zal als een officiële verklaring op eer gelden.


Attest samenstelling van het gezin, waaruit blijkt dat het gezin en betrokkenen op 01.01.2020 ingeschreven zijn in de Stad Aarschot zal vervangen worden door een attest samenstelling van het gezin, waaruit blijkt dat het gezin en betrokkenen op het moment van de aanvraag ingeschreven zijn in de Stad Aarschot. 

 

Omwille van de uniformiteit van de gemeentelijke toelagereglementen worden in het besluit van de beslissing vaste artikelnummers opgenomen:

  • Artikel 1 - Doel
  • Artikel 2 - Doelgroep
  • Artikel 3 - Definitie(s)
  • Artikel 4 - aanvraagprocedure
  • Artikel 5 - Voorwaarden/ beoordelingscriteria
  • Artikel 6 - Bedrag
  • Artikel 7 - Controle/ sanctie
  • Artikel 8 - Inwerkingtreding 
Financiële Impact/budget

In het meerjarenplan 2020-2025 op MJP104499 zijn volgende kredieten beschikbaar met betrekking tot het bovenvermeld gemeentelijk toelagereglement:

  • 2023: 9000 euro
  • 2024: 9000 euro
  • 2025: 9000 euro
Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Gerda Vandegaer
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

(ter vervanging van de beslissing van de gemeenteraad van 20.01.2022 houdende goedkeuring van het gemeentelijk toelagereglement gehandicaptenzorg premies en subsidies aan gezinnen: voorwaarden voor de toekenning van deze premie)


Artikel 1 - doel

Binnen de kredieten voorzien in het lopende meerjarenplan
 wordt onder de hierna vermelde voorwaarden aan de doelgroep een gemeentelijke toelage verleend die tot doel heeft ouders of opvoeders die hun gewone verblijfplaats in Aarschot hebben en de thuisverzorging op zich nemen van een kind met een ongeschiktheidspercentage van minstens 66% door een beperking of aandoening, te ondersteunen. 

 

Artikel 2 - doelgroep

Ouders of opvoeders die de thuisverzorging van een kind met een ongeschiktheidspercentage van minstens 66% door een beperking of aandoening op zich nemen (natuurlijke personen). 

 

Artikel 3 - definitie(s)

Om te beoordelen welke ondersteuning het kind nodig heeft of wat de gevolgen zijn voor het dagdagelijkse leven van het kind en het gezin, gebruikt de evaluerende arts een erkend medisch instrument namelijk de medisch sociale schaal.

De 
medisch-sociale schaal bestaat uit drie pijlers en een aantal vaste criteria:

  1. De lichamelijke en geestelijke gevolgen van de aandoening of beperking.
  2. De gevolgen van de aandoening of beperking voor het functioneren van het kind in het dagelijks leven en de participatie aan de maatschappij. Het gaat hier om ondersteuningsnoden van het kind op het vlak van: 
    • leren, opleiding en sociale integratie
    • communicatie
    • mobiliteit en verplaatsing
    • zelfverzorging
3.  De gevolgen van de aandoening of beperking van het kind op het  functioneren van de familiale omgeving in het dagelijks leven en de participatie aan de maatschappij . Het gaat hier om ondersteuningsnoden op het vlak van:
    • het opvolgen van de behandeling thuis
    • verplaatsingen voor medisch toezicht en behandeling
    • aanpassingen van leefomgeving en leefwijze.

Om recht te hebben op de premie moet het kind een ongeschiktheidspercentage hebben van 66%. Dit wil zeggen:
  • Minimum 4 punten in pijler 1 of
  • minimum 6 punten in de 3 pijlers

 

 Artikel 4 - aanvraagprocedure

Elke aanvraag moet gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen.

De aanvraag kan gebeuren via het formulier "verklaring op eer" van het Huis van het kind of digitaal via de website van de stad Aarschot met een ondertekening via Itsme. Het document dat hieruit gegenereerd kan worden, zal als een officiële verklaring op eer gezien worden. 

 

De aanvraag bevat ten minste volgende gegevens/documenten

  • natuurlijke persoon:
    • rijksregisternummer;
    • verklaring op eer (aanvraagformulier van Huis van het Kind) dat de toelage zal aangewend worden voor het doel waarvoor ze wordt verleend;
    • Geldig attest van FOD Sociale Zekerheid of het agentschap Opgroeien via de uitbetaler van het Groeipakket, waaruit het ongeschiktheidspercentage van 66% blijkt;
    • Attest gezinssamenstelling, waaruit blijkt dat het gezin op moment van de aanvraag ingeschreven is in de stad Aarschot.

Het college van burgemeester en schepenen zal na controle van het aanvraagdossier door de bevoegde ambtenaar al dan niet zijn goedkeuring verlenen tot uitbetaling van de toelage.  Na goedkeuring van de toelage door het college van burgemeester en schepenen wordt de toelage binnen een periode van 30 kalenderdagen uitbetaald.

 

Artikel 5 - voorwaarden/beoordelingscriteria

Het gebruik van het Nederlands in Vlaanderen is belangrijk.  Om actief gebruik van het Nederlands te promoten, wordt bepaald dat de subsidieontvanger het engagement moet aangaan om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.

 

Elke aanvraag zal getoetst worden aan de hand van volgende voorwaarden/beoordelingscriteria:

  • Per kind kan er slechts 1 keer per jaar een aanvraag gebeuren;
  • De premie kan aangevraagd worden tot en met het kalenderjaar waarin het kind 21 jaar wordt;
  • De premie kan enkel aangevraagd worden door de ouder of opvoeder die de opvoeding van het kind behartigt;
  • Er dient een attest toegevoegd worden vanuit FOD Sociale Zekerheid of vanuit Opgroeien via de uitbetaler van het Groeipakket;
  • Uit dit attest dient een ongeschiktheidspercentage van 66% te blijken met minstens 4 punten in pijler 1 of 6 punten in de 3 pijlers samen;
  • Het gezin dient op moment van de aanvraag ingeschreven te zijn in de Stad Aarschot. Dit dient aangetoond te worden via een attest gezinssamenstelling.

 

Artikel 6 - bedrag

Het subsidiebedrag wordt vastgesteld op 200 euro.

De toelage voorzien volgens dit gemeentelijk toelagereglement is niet combineerbaar met andere gemeentelijke toelagen gericht op dezelfde doelstelling van de aanvrager.

  

Artikel 7 - controle/sancties

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitwerking en de controle op de aanwending van de toelage overeenkomstig de bepalingen van de beslissing van de gemeenteraad van 10.03.2022 houdende goedkeuring van het reglement 'controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen'

Het college van burgemeester en schepenen kan de subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen in de gevallen waarbij

  • één of meer bepalingen van het reglement niet werden nageleefd
  • onjuiste of onvolledige gegevens werden meegedeeld.

Het stadsbestuur kan na afloop van de activiteiten bewijsstukken opvragen om de effectieve kosten vast te stellen. Indien de bewijsstukken onjuist of onvolledig zijn, kan het stadsbestuur de subsidie of een gedeelte ervan terugvorderen en/of toekomstige subsidiëring uitsluiten.

 

Artikel 8 - inwerkingtreding

Het huidige reglement is van toepassing tot en met 31.12.2025.