De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2022 van de politiezone Aarschot.
Met het jaarverslag 2022 wil de politiezone Aarschot verschillende doelgroepen, zowel intern als extern de organisatie, informeren over hun activiteiten. Op die manier willen we een transparante organisatie zijn die rekenschap aflegt over haar werking. Elk hoofdstuk start met een korte visuele weergave van de belangrijkste items uit dat hoofdstuk, die nadien meer uitgebreid besproken worden. Het jaarverslag is opgedeeld in volgende hoofdstukken: kennismaking, mensen, middelen, werking, resultaten en toekomst van Pz Aarschot.
In het eerste hoofdstuk ‘Kennismaking met politiezone Aarschot’ stellen we onze politiezone voor. Zowel de geografische situering als de samenstelling van de bevolking komen kort aan bod. Vervolgens bespreken we in dit hoofdstuk onze bestuursorganen, geven we meer uitleg over onze missie, visie en waarden en eindigen we met een korte uitleg over het laatste zonaal veiligheidsplan en de prioriteiten waarop we werken.
In het tweede hoofdstuk ‘De mensen van politiezone Aarschot’ hebben we het over de medewerkers van onze zone. Onze personeelsformatie, het verloop van het personeel tijdens het voorbije jaar en de opleidingen komen aan bod. Daarnaast geven we een overzicht van de weekend-, nacht- en overuren en de verschillende afwezigheden. We besluiten dit hoofdstuk met wat uitleg over de klachten en felicitaties en over de ontspanningsactiviteiten.
Het derde hoofdstuk bevat een overzicht van de middelen van het korps. We bespreken kort de begroting, de investeringen die wij in 2022 hebben gedaan, ons wagenpark en de specifieke middelen waarover ons korps beschikt.
Het vierde hoofdstuk gaat over onze werking. Hier halen we de basisfunctionaliteiten aan waarin elke politiezone dient te voorzien. Ook enkele projecten die op bijzondere aandacht in onze zone kunnen rekenen, komen aan bod. Tot slot bespreken we in het vierde hoofdstuk onze belangrijkste communicatiemiddelen.
Het vijfde hoofdstuk ‘De resultaten van politiezone Aarschot’ geeft een overzicht van enkele operationele resultaten. Verschillende cijfers komen onder de aandacht: algemene cijfers, cijfers gerelateerd aan de prioriteiten uit het zonaal veiligheidsplan, en enkele andere cijfers die opmerkelijk zijn.
In het zesde hoofdstuk ‘De toekomst van politiezone Aarschot’ doen we – na een terugblik op de verwezenlijkingen in 2022 – al enkele toekomstplannen uit de doeken.
Gelet op het jaarverslag 2022 van de politiezone Aarschot (in bijlage).
Met het jaarverslag willen we verschillende doelgroepen, zowel intern als extern onze organisatie, informeren over onze activiteiten. Op die manier willen we een transparante organisatie zijn die rekenschap aflegt over haar werking. Elk hoofdstuk start met een korte visuele weergave van de belangrijkste items uit dat hoofdstuk, die nadien meer uitgebreid besproken worden. Het jaarverslag is opgedeeld in volgende hoofdstukken: kennismaking, mensen, middelen, werking, resultaten en toekomst van Pz Aarschot.
In het eerste hoofdstuk ‘Kennismaking met politiezone Aarschot’ stellen we onze politiezone voor. Zowel de geografische situering als de samenstelling van de bevolking komen kort aan bod. Vervolgens bespreken we in dit hoofdstuk onze bestuursorganen, geven we meer uitleg over onze missie, visie en waarden en eindigen we met een korte uitleg over het laatste zonaal veiligheidsplan en de prioriteiten waarop we werken.
In het tweede hoofdstuk ‘De mensen van politiezone Aarschot’ hebben we het over de medewerkers van onze zone. Onze personeelsformatie, het verloop van het personeel tijdens het voorbije jaar en de opleidingen komen aan bod. Daarnaast geven we een overzicht van de weekend-, nacht- en overuren en de verschillende afwezigheden. We besluiten dit hoofdstuk met wat uitleg over de klachten en felicitaties en over de ontspanningsactiviteiten.
Het derde hoofdstuk bevat een overzicht van de middelen van het korps. We bespreken kort de begroting, de investeringen die wij in 2022 hebben gedaan, ons wagenpark en de specifieke middelen waarover ons korps beschikt.
Het vierde hoofdstuk gaat over onze werking. Hier halen we de basisfunctionaliteiten aan waarin elke politiezone dient te voorzien. Ook enkele projecten die op bijzondere aandacht in onze zone kunnen rekenen, komen aan bod. Tot slot bespreken we in het vierde hoofdstuk onze belangrijkste communicatiemiddelen.
Het vijfde hoofdstuk ‘De resultaten van politiezone Aarschot’ geeft een overzicht van enkele operationele resultaten. Verschillende cijfers komen onder de aandacht: algemene cijfers, cijfers gerelateerd aan de prioriteiten uit het zonaal veiligheidsplan, en enkele andere cijfers die opmerkelijk zijn.
In het zesde hoofdstuk ‘De toekomst van politiezone Aarschot’ doen we – na een terugblik op de verwezenlijkingen in 2022 – al enkele toekomstplannen uit de doeken.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2022 van de politiezone Aarschot (in bijlage).
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van één voltijdse betrekking van CALog niveau B "maatschappelijk assistent" in contractueel verband voor een periode van 1 jaar, eenmaal verlengbaar, buiten de personeelsformatie.
Om de continuïteit van de dienstverlening binnen de JSD te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld één voltijdse betrekking van CALog niveau B "maatschappelijk assistent" vacant te verklaren in contractueel verband voor een periode van 1 jaar, eenmaal verlengbaar, buiten de personeelsformatie.
Gelet op onderstaande motivering waarom een functie van maatschappelijk assistent wenselijk zou zijn in de politiezone:
De cijfers van feiten van intrafamiliaal geweld en dossiers rond verontrustende opvoedingssituaties hebben de laatste jaren een enorme stijging gekend binnen onze politiezone. Daarbij moeten we rekening houden dat in deze fenomenen een hoog dark number is omdat deze feiten zich vaak enkel binnen de muren van de eigen woning afspelen zonder getuigen, en omdat veel slachtoffers niet de stap durven zetten om aangifte te doen. Gepaard met de stijging van het aantal feiten, is ook het aantal opdrachten (kantschriften) vanwege het parket enorm gestegen, en bestaan deze opdrachten vaak uit zeer uitgebreide sociale onderzoeken om zich een juist beeld van het gezin te kunnen vormen, met contacten met verschillende hulpverleningsdiensten.
Ook in verscheidene andere taken die de politie geacht wordt uit te voeren, speelt een sociaal-maatschappelijke en hulpverlenende rol. Denken we maar aan de aandacht voor slachtofferbejegening, de contacten met scholen, de 'outreachende' werking naar jongeren, de vele preventieve taken zoals lessen in de lagere en middelbare scholen rond middelengebruik of sociale media, enz.
Gelet op deze sociaal-maatschappelijke invalshoek van een deel van het politioneel takenpakket en de oprichting van het nieuwe IFG-centrum (en rekening houdend met de richtlijnen inzake de administratieve vereenvoudiging van politietaken), zien wij een enorme meerwaarde in de aanwerving van een maatschappelijk assistent binnen onze politiezone. De volledige motivering hierrond is uitgewerkt in de toegevoegde bijlage.
Om de te begroten meerkost en de kaderuitbreiding voor de aanwerving van een maatschappelijk assistent minimaal te houden, stellen we voor dit open te stellen voor een Calog niveau B en niet voor een operationele politie-assistent van het middenkader.
Gelet op het feit dat de betrekkingen van het CALOG in principe statutaire betrekkingen zijn en onderworpen aan de wervingsprocedure van het RPPol;
Gelet dat enkel betrekkingen buiten de personeelsformatie die als tijdelijk (= contract van bepaalde duur) of een bijzondere of deeltijdse opdrachten (=deeltijds contract) worden beschouwd, nog ingevuld kunnen worden door contractuele personeelsleden;
Gelet dat voor deze contractuele wervingen de in het RPPol voorziene wervingsprocedure niet geldt en de politiekorpsen dus autonoom kunnen aanwerven;
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2023.
Artikel 1
De gemeenteraad besluit om een CALog van niveau B "maatschappelijk assistent" contractueel aan te werven buiten de personeelsformatie, via een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur van één jaar, eenmaal verlengbaar met een periode van één jaar.
Artikel 2
De inhoud van de vacature zal er als volgt uitzien:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
Deze medewerker staat onder de rechtstreekse leiding van de teamchef JSD en zal onder andere uit volgende opdrachten bestaan:
3° Gewenst profiel
Kennis
Algemeen
Praktische kennis
Specifiek
Vaardigheden
Algemeen
Specifiek
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, adviseur beleid/PLIF: Lynsey Uyttebroeck - tel. 016/55.02.15 - Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: Lynsey.uyttebroeck@police.belgium.eu.
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt
8° Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie:
9° Kennistest: nog te bepalen.
Artikel 3
De vacature van maatschappelijk assistent zal via de website van de VDAB worden gepubliceerd.
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend politiereglement voor het signaleren van een oversteekplaats te Heilaakstraat ter hoogte van huisnummer 6.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren t.h.v. Apojo.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
Op de Heilaakstraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend ter hoogte van nr 6.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde oversteekplaats voor voetgangers wordt aangeduid door middel van het verkeersbord F49.
De oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend politiereglement in verband met het signaleren van een fietsstraat in de Bekaflaan, vanaf de aansluiting met de Oostelijke Ring (R25) tot aan huisnummer 74.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren op de Bekaflaan. Deze verkeersregeling wordt in het bijzonder ingevoerd om de veiligheid en zichtbaarheid van de schoolgaande kinderen te verbeteren.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
In de Bekaflaan geldt een fietsstraat vanaf de aansluiting met de Oostelijke Ring (R25) tot aan huisnummer 74.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde verkeerssituatie wordt als volgt aangeduid:
- Op de Bekaflaan ter hoogte van de aansluiting met de Oostelijke Ring (R25) door middel van teken F111 en teken F113.
- Op de Bekaflaan ter hoogte van huisnummer 74 door middel van teken F111 en teken F113.
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontwerpakte van de schenking van een kapel aan de stad Aarschot waarbij de stad ook alle lasten op zich neemt.
De kapel gelegen aan de Gijmelstraat 89 wordt momenteel onderhouden door een dame die wegens haar leeftijd niet meer de zorg kan dragen voor de kapel zoals in het verleden. In samenspraak met de huidige eigenaars willen zij perceel 106H, waarop de kapel staat, gratis afstaan aan de stad zodat de stad in het verder onderhoud kan voorzien. De gemeenteraad stemde op 9 februari 2023 al in met de definitieve aanvaarding van de gratis eigendomsafstand aan de stad Aarschot. Aan de gemeenteraad wordt nu de notariële ontwerpakte voorgelegd.
De kapel gelegen aan de Gijmelstraat 89 wordt momenteel onderhouden door een dame die wegens haar leeftijd niet meer de zorg kan dragen voor de kapel zoals in het verleden. In samenspraak met de huidige eigenaars willen zij perceel 106H, waarop de kapel staat, gratis afstaan aan de stad zodat de stad in het verder onderhoud kan voorzien.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepen
Gelet op de beslissing van van de gemeenteraad dd. 09.02.2023 houdende de definitieve aanvaarding van de gratis eigendomsafstand aan de stad Aarschot van de kapel gelegen aan de Gijmelstraat 89;
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Boogaerts Peter & Koen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de bijgaande ontwerpakte voor de schenking van de kapel, gelegen in de Gijmelstraat 89, aan de stad Aarschot waarbij de stad alle lasten op zich neemt.
De gemeenteraad
Aanvraag voor gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg nr.153, enerzijds in overeenstemming met de voorgenomen uitvoering van het project van de fietssnelweg door Infrabel, anderzijds om door de verplaatsing het thans doodlopende gedeelte van deze buurtweg te laten aansluiten op het verdere traject van het aan te leggen fietssnelweg
Gelet op
Overwegende:
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord om de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg nr. 153 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Aarschot, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 3, Sectie C, nr. 50B, 52, 54, 53, 51C, 56S, 56R; en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 153 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Langdorp voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd rooilijnplan van de landmeter-expert.
Het perceel aangeduid op het rooilijnplan als 2de afdeling sectie G, nr. 76/y, 2de afdeling sectie G, nr. 86/t, 2de afdeling sectie G, nr.86/r met een oppervlakte van respectievelijk 290m², 1070m² en 297m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor de ontsluiting van de appartementen, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
B plus gevestigd te Nieuwlandlaan 6 - 3200 Aarschot diende een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp het slopen van een vrijstaande woning, het rooien van bomen, het bouwen van een groepswoningbouwproject met 3 woonblokken met in totaal 38 appartementen, het aanleggen van nieuwe wegenis, het exploiteren en plaatsen van 38 individuele warmtepompen en een bemaling die technisch noodzakelijk is voor het uitvoeren van bouwkundige werken (klasse 2). Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2022125830, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24662G0076/00B002, 24662G0087/00L000, 24662G0086/00R000, 24662G0086/00T000, 24662G0076/00Y000 en is gelegen langs de André Schellenslaan. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een uitbreiding van de gemeenteweg aangevraagd volgens het rooilijnplan in bijlage opgesteld door landmeter-expert Olivier Buyckx gevestigd te Diestsestraat 175 - 3270 Scherpenheuvel-Zichem.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het rooilijnplan als 2de afdeling sectie G, nr. 76/y, 2de afdeling sectie G, nr. 86/t, 2de afdeling sectie G, nr.86/r met een oppervlakte van respectievelijk 290m², 1070m² en 297m² ingelijfd te worden in het openbaar domein na het aanleggen van de nieuwe openbare wegenis.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het rooilijnplan als 2de afdeling sectie G, nr. 76/y, 2de afdeling sectie G, nr. 86/t, 2de afdeling sectie G, nr.86/r met een oppervlakte van respectievelijk 290m², 1070m² en 297m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is om de inritten tot de appartementen te kunnen bereiken, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut (het voorzien van bezoekersparkeerplaatsen, doorsteek voor zwakke weggebruikers naar een erfdienstbare uitweg en doorsteek voor brandweer en vuilkar)
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd rooilijnplan van landmeter-expert Olivier Buyckx.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het rooilijnplan als 2de afdeling sectie G, nr. 76/y, 2de afdeling sectie G, nr. 86/t, 2de afdeling sectie G, nr.86/r met een oppervlakte van respectievelijk 290m², 1070m² en 297m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor de ontsluiting van de appartementen, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of hun afgevaardigden.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van de landmeter-expert.
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een oppervlakte van 851 m, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Op 03/11/2022 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend met als onderwerp verkaveling 4 loten open- en 2 loten halfopen bebouwing met gratis grondafstand . Deze aanvraag heeft als referentie VERK/2022/00408, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24029C0047/00K000 - 24029C0046/00K000 en is gelegen langs de Pastoor Dergentstraat - O. Vanden Eyndepad. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het verkavelingsplan in bijlage opgesteld door landmeter-expert Peeters Véronique gevestigd te Leuvensesteenweg 25 - 3200 Aarschot.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een oppervlakte van 851 m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een oppervlakte van 851 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van landmeter-expert Peeters Véronique.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een oppervlakte van 851 m, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of hun afgevaardigden.
Het addendum nr. 1, ter aanvulling van de overeenkomst tussen Fost Plus vzw en de stad Aarschot om wederzijdse rechten en plichten vast te leggen in het kader van de selectieve inzameling en de sortering van het verpakkingsafval van huishoudelijke oorsprong (als goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 26.09.2016), tussen:
wordt goedgekeurd.
De stad Aarschot en Fost Plus vzw hebben een overeenkomst voor de inzameling van Papier en Karton, alsook de PMD- en glasfractie. Vanuit het IVC (verpakkingscommissie) wordt aan Fost Plus de toelating verleend om de ophaling, de verwerking en eventuele verdere stappen aangaande het verpakkingsmateriaal te organiseren en te coördineren. Een aantal taken m.b.t. de inzameling van dit verpakkingsmateriaal nemen de steden en gemeenten, waaronder ook Aarschot, deels op. Zo staat de stad Aarschot (via haar operator) in voor de ophaling van het PMD, het Papier en Karton en het glas (glasbollen of ondergrondse sites).
Omdat de stad Aarschot deze taken op zich neemt, kan zij voor een aantal zaken een vergoeding verkrijgen. Deze vergoedingen worden middels overeenkomst strikt gereguleerd. In de overeenkomst wordt vermeld welke taken de stad, operator en Fost Plus vzw dienen op te nemen, alsook welke vergoedingen het stadsbestuur en de operator hiervoor verkrijgen.
Het addendum aan de nieuwe overeenkomst stipuleert verder de resp. afspraken aangaande vergoedingen te hoofde stad Aarschot. Het addendum behandelt de aangepaste modaliteiten aangaande de uitbreiding van de inhoud in de PMD zak (sinds 2022 in voege).
Gelet op:
Overwegende dat:
Overwegende dat het voorstel van een addendum nr. 1 aan de overeenkomst de volgende zaken verduidelijkt:
Overwegende dat:
Overwegende dat het addendum nr. 1 aan de overeenkomst met Fost Plus vzw een verdere verduidelijking biedt, alsook de in het voorstel van addendum opgenomen modaliteiten voor de specifieke inkomsten, gekoppeld aan de binnen de opdracht 'het Stedelijk afvalbeheer op het grondgebied van Aarschot' opgenomen en uitgevoerde taken, garanties bieden tot de vergoedingen ten hoofde de stad Aarschot;
Artikel 1
Het addendum nr. 1, als in bijlage gevoegd, ter aanvulling van de overeenkomst tussen Fost Plus vzw en de stad Aarschot om wederzijdse rechten en plichten vast te leggen in het kader van de selectieve inzameling en de sortering van het verpakkingsafval van huishoudelijke oorsprong (als goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 26.09.2016), tussen:
wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Een afschrift van onderhavig besluit zal tezamen met alle bijlagen bezorgd worden aan:
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aankoop van het bosdeel gelegen tussen de Diestsesteenweg en de Ebdries (Aarschot, 5e afdeling sectie E nr. 24B en 19) in het kader van de ontwikkeling van 'park Rillaar' tegen de schattingsprijs van 50.000 euro en daaraan gekoppeld de vestiging van een recht van overgang (huis Theyskens).
Het stadsbestuur Aarschot wenst binnen de dorpskern van de deelgemeente Rillaar een ontsluiting van het binnengebied tussen Ebdries en Tieltseweg te realiseren (park Rillaar).
In de Ebdries ter hoogte van de schoolomgeving wordt een hoge verkeersdruk ervaren. Wenselijk wordt er een verkeersveilige doorsteek (trage verbinding) zuidelijk de rivier 'de Motte' gerealiseerd die het centrum van Rillaar aansluit richting Ebdries, i.e. naar de schoolomgeving Basisschool Dol-Fijn.
Een ontsluiting wordt idealiter gerealiseerd vanaf het Jos Daemsplein (parking centrum ter hoogte de Tieltseweg).
Mogelijke aansluiting op Ebdries is via het bosdeel (Aarschot, 5e afdeling, sectie E nr. 24B en 19).
De eigenaars van het voornoemde bosdeel zijn bereid om het te verkopen aan de stad tegen de schattingsprijs.
De koop van voornoemd bosdeel wordt gekoppeld aan het verlenen van een recht van overgang over het perceel van huis Theyskens (toegang tot de zaal, eigendom van de familie Geyskens en momenteel uitgebaat door de dansclub Retro, zijdelings het perceel van het huis Theyskens)
De waarde werd geschat op 50.000 euro (45.000 euro voor nr. 24B - 5.000 euro voor nr. 19).
VOORSTEL aan de gemeenteraad:
Het stadsbestuur Aarschot wenst binnen de dorpskern van de deelgemeente Rillaar een ontsluiting van het binnengebied tussen Ebdries en Tieltseweg te realiseren (park Rillaar).
In de Ebdries ter hoogte van de schoolomgeving wordt een hoge verkeersdruk ervaren. Wenselijk wordt er een verkeersveilige doorsteek (trage verbinding) zuidelijk de rivier 'de Motte' gerealiseerd die het centrum van Rillaar aansluit richting Ebdries, i.e. naar de schoolomgeving Basisschool Dol-Fijn.
Een ontsluiting wordt idealiter gerealiseerd vanaf het Jos Daemsplein (parking centrum ter hoogte de Tieltseweg).
Mogelijke aansluiting op Ebdries is via het bosdeel (Aarschot, 5e afdeling, sectie E nr. 24B en 19).
De eigenaars van het voornoemde bosdeel zijn bereid om het te verkopen aan de stad tegen de schattingsprijs.
De koop van voornoemd bosdeel wordt gekoppeld aan het verlenen van een recht van overgang over het perceel van huis Theyskens (toegang tot de zaal, eigendom van de familie Geyskens en momenteel uitgebaat door de dansclub Retro, zijdelings het perceel van het huis Theyskens)
Aan landmeter-expert, Pieter Goeron, werd de opdracht gegeven om een schattingsverslag op te maken. De waarde werd geschat op 50.000 euro (45.000 euro nr. 24B - 5.000 euro nr. 19).
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aankoop van het bosdeel gelegen tussen de Diestsesteenweg en de Ebdries (Aarschot, 5e afdeling sectie E nr. 24B en 19) in het kader van de ontwikkeling van 'park Rillaar' tegen de schattingsprijs van 50.000 euro en daaraan gekoppeld de vestiging van een recht van overgang (huis Theyskens).
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het addendum bij de concessieovereenkomst inzake het bovengronds parkeerbeheer dd. 22.06.2015.
Op 22 juni 2015 sloot de stad Aarschot met VINCI Park Services v (inmiddels INDIGO Park Belgium nv) een concessie van openbare dienst af aangaande het beheer van het bovengronds parkeren met beperkte tijd op het grondgebied van de stad.
De duurtijd van de concessie was bepaald op 10 jaar.
In de loop der jaren na de ondertekening heeft de stad éénzijdig een aantal wijzigingen doorgevoerd. De wijzigingen, die een invloed hadden op het financiële resultaat van de concessie, werden nooit in kaart gebracht. De impact werd nooit gemeten.
In de loop van 2022 legt INDIGO Park Belgium evenwel concreet een voorstel op tafel op de bestaande concessieovereenkomst om de financiële afspraken te wijzigen, gezien oorspronkelijke afspraken onhoudbaar zijn geworden ingevolge de wijzigingen aan het parkeerbeleid.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 25 maart 2022 kennis genomen van dit voorstel en beslist dit verder te bekijken in functie van de opmaak van een addendum bij de bestaande concessieovereenkomst in het verlengde van het voorstel van INDIGO Park Belgium nv.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld :
het voorstel van addendum bij de bestaande concessieovereenkomst goed te keuren.
Op 22 juni 2015 sloot de stad Aarschot met VINCI Park Services v (inmiddels INDIGO Park Belgium nv) een concessie van openbare dienst af aangaande het beheer van het bovengronds parkeren met beperkte tijd op het grondgebied van de stad.
De duurtijd van de concessie was bepaald op 10 jaar.
In de loop der jaren na de ondertekening heeft de stad éénzijdig een aantal wijzigingen doorgevoerd. De wijzigingen, die een invloed hadden op het financiële resultaat van de concessie, werden nooit in kaart gebracht. De impact werd nooit gemeten.
In de loop van 2022 legt INDIGO Park Belgium evenwel concreet een voorstel op tafel op de bestaande concessieovereenkomst om de financiële afspraken te wijzigen, gezien oorspronkelijke afspraken onhoudbaar zijn geworden ingevolge de wijzigingen aan het parkeerbeleid.
Voorstel:
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 25 maart 2022 kennis genomen van dit voorstel en beslist dit verder te bekijken in functie van de opmaak van een addendum bij de bestaande concessieovereenkomst in het verlengde van het voorstel van INDIGO Park Belgium nv. Hiervoor werd het advocatenkantoor Rasschaert advocaten aangesteld. Zij lieten zich bijstaan door een onafhankelijke parkeerexpert.
Zij komen tot volgend besluit. (zie bijgevoegde juridische memo van Rasschaert advocaten van 25.01.2023)
"Ten einde voormelde principes toe te passen op voorliggende overeenkomst is de cijfermatige analyse die gemaakt werd door parkeerexpert Frank Vaes bijzonder relevant.
Uit deze analyse blijkt immers wat de mogelijke reële impact is geweest van de door de stad genomen maatregelen. Wanneer deze cijfers worden vergeleken met het voorstel van de concessiehouder, kan worden besloten dat deze cijfers in dezelfde lijn/orde van grootte liggen.
Het voorstel van de concessiehouder (zoals besproken in het collegebesluit van 25 maart 2023) lijkt tegen voormelde juridische en cijfermatige achtergrond redelijkerwijze aanvaardbaar voor wat betreft de volgende principes:
Wat betreft het optionele voorstel waarbij INDIGO zich wil engageren om een deel van de vermindering van de minimale vergoeding (met name ½) te herinvesteren in laadpalen, waarbij de inkomsten/kosten en annuïteiten ook worden meegenomen in de exploitatierekening, lijkt ons dit minder verantwoord op dit ogenblik.
De behoefte aan elektrificatie in functie van het snel toenemend aantal elektrische wagens is momenteel immers in volle evolutie.
Het is dan ook zeer denkbaar dat de stad Aarschot op vrij korte termijn ter zake een beleidsvisie zal moeten ontwikkelen en uitrollen in de binnenstad.
Het lijkt ons aangewezen dat de stad daarbij de handen vrij heeft en zich niet reeds geëngageerd heeft in afspraken met private partijen ter zake.
Dit geldt des te meer omdat het voorstel inzake de laadpalen zeer vaag werd geformuleerd in het voorstel van INDIGO.
In het licht van voormelde conclusies, hebben wij een voorstel van addendum opgemaakt."
Als bijlage gaan de juridische memo van Rasschaert advocaten, de nota 'De impact van beleidswijzigingen op het resultaat van de parkeerconcessie' van Fr. Vaes en het voorstel van addendum.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het addendum bij de concessieovereenkomst inzake het bovengronds parkeerbeheer, gesloten tussen de stad Aarschot en INDIGO Park Belgium nv op 22.06.2015.
Elk lid van de gemeenteraad van Aarschot heeft recht op terugbetaling van de eigen informaticakosten. De maximale financiële tegemoetkoming voor de dekking van de uitgaven voor de aankoop van informatica-apparatuur en informaticatoepassingen bedraagt 600 euro inclusief btw en dit voor de volledige momenteel lopende legislatuur. Het bedrag is niet gekoppeld aan enig indexcijfer.
Jaarlijks wordt een gedetailleerd verslag gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. De raad neemt er kennis van.
Elk lid van de gemeenteraad van Aarschot heeft recht op terugbetaling van de eigen informaticakosten.
De maximale financiële tegemoetkoming voor de dekking van de uitgaven voor de aankoop van informatica-apparatuur en informaticatoepassingen bedraagt 600 euro inclusief btw en dit voor de volledige momenteel lopende legislatuur. Het bedrag is niet gekoppeld aan enig indexcijfer.
De terugbetaling staat in verhouding tot de periode waarin de gerechtigde lid is van de gemeenteraad. Indien een gerechtigd lid de hoedanigheid van lid van de gemeenteraad verliest, betaalt hij in voorkomend geval het gedeelte van de financiële tegemoetkoming terug dat hij ontvangen heeft boven het proportionele deel.
Jaarlijks wordt een gedetailleerd verslag gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. Dit verslag is openbaar en wordt voorgelegd aan de raad.
Het overzicht van de terugbetaalde informaticakosten in 2022 gaat als bijlage.
Elk lid van de gemeenteraad van Aarschot heeft recht op terugbetaling van de eigen informaticakosten.
De maximale financiële tegemoetkoming voor de dekking van de uitgaven voor de aankoop van informatica-apparatuur en informaticatoepassingen bedraagt 600 euro inclusief btw en dit voor de volledige momenteel lopende legislatuur. Het bedrag is niet gekoppeld aan enig indexcijfer.
De terugbetaling staat in verhouding tot de periode waarin de gerechtigde lid is van de gemeenteraad. Indien een gerechtigd lid de hoedanigheid van lid van de gemeenteraad verliest, betaalt hij in voorkomend geval het gedeelte van de financiële tegemoetkoming terug dat hij ontvangen heeft boven het proportionele deel.
Jaarlijks wordt een gedetailleerd verslag gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. Dit verslag is openbaar en wordt voorgelegd aan de raad.
Het overzicht van de terugbetaalde informaticakosten in 2022 gaat als bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van het overzicht van terugbetaalde informatiekosten aan bepaalde leden van de gemeenteraad in 2022.
De gemeenteraad beschikt over een systeem van klachtenbehandeling op het ambtelijk niveau van de gemeente en maximaal onafhankelijk van de diensten of departementen waarop de klachten betrekking hebben. Elke gebruiker van de dienstverlening van de stad die een klacht uit, heeft het recht op een grondige behandeling van zijn klacht. Klachten hebben betrekking op het niet correct handelen van een dienst of departement, niet van een individu. Het systeem van klachtenbehandeling is een hulpmiddel om de dienstverlening te optimaliseren en leidt tot een grotere tevredenheid bij de burgers. In toepassing van artikel 7, §2 van het reglement klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 oktober 2007, rapporteert de klachtencoördinator jaarlijks aan de gemeenteraad.
In 2022 behandelde de klachtencoördinator 19 klachten.
In toepassing van het decreet over het lokaal bestuur organiseert de gemeenteraad een systeem van klachtenbehandeling op het ambtelijk niveau van de gemeente en maximaal onafhankelijk van de diensten of departementen waarop de klachten betrekking hebben. Elke gebruiker van de dienstverlening van de stad die een klacht uit, heeft het recht op een grondige behandeling van zijn klacht. Klachten hebben betrekking op het niet correct handelen van een dienst of departement, niet van een individu. Het systeem van klachtenbehandeling is een hulpmiddel om de dienstverlening te optimaliseren en leidt tot een grotere tevredenheid bij de burgers. Op basis van artikel 7, §2 van het reglement klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 oktober 2007, rapporteert de klachtencoördinator jaarlijks aan de gemeenteraad. In 2022 behandelde de klachtencoördinator 19 klachten.
De dienst Communicatie merkt dat veel mails in de klachtenmailbox meldingen zijn in plaats van klachten. Het klachtenreglement maakt een duidelijk onderscheid tussen klachten en meldingen. Een klacht is een uiting van ontevredenheid over de dienstverlening van de stad. Een melding kan bijvoorbeeld zijn dat het huisvuil niet is opgehaald. Sinds 2022 neemt de dienst Communicatie meldingen niet meer in de klachtenrapportering op, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 10/02/2022. Dat geeft immers een vertekend beeld. Uiteraard volgt de dienst Communicatie de meldingen wel verder op en voorziet een passend antwoord.
Overwegende dat
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de bijgevoegde klachtenrapportering voor 2022. In 2022 behandelde de klachtencoördinator 19 klachten.
De gemeenteraad neemt kennis van bovengenoemd besluit van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant d.d. 01.02.2023.
De beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 01.02.2023 houdende goedkeuring van de begroting 2023 van de lokale politiezone Aarschot wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van bovengenoemd besluit van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant d.d. 01 februari 2023.
Artikel 2
Het besluit van de provinciegouverneur d.d. 01.02.2023 wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de minister van Binnenlandse Zaken.
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2021 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning door de stad aan het AGB Aarschot van een renteloze lening voor de financiering van de investeringen 2021, ten bedrage van 538.137,81 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2022 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning door de stad aan het AGB Aarschot van een renteloze lening voor de financiering van de investeringen 2022, ten bedrage van 2.011.014,46 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
De afgesloten renteloze leningen 2021 en 2022 tussen stad Aarschot en AGB Aarschot voor de financiering van de investeringen hebben een looptijd van 20 jaar. Hierbij werd geen rekening gehouden met de afschrijvingstermijn van de investeringen. Vandaar dat een nieuwe leningsovereenkomst is opgemaakt m.b.t. de investeringen van 2021 en 2022 waarbij wel rekening wordt gehouden met de afschrijvingstermijn van de uitgevoerd investeringen, zie bijlagen. Het bedrag van de lening bedraagt in 2021 538.137,81 euro en in 2022 2.011.014,46 euro. Aan de raad worden de bijgaande leningsovereenkomsten voorgelegd voor de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot.
voorstel van beslissing:
De raad van bestuur keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2021 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning door de stad aan het AGB Aarschot van een renteloze lening voor de financiering van de investeringen 2021, ten bedrage van 538.137,81 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
De raad van bestuur keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2022 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning door de stad aan het AGB Aarschot van een renteloze lening voor de financiering van de investeringen 2022, ten bedrage van 2.011.014,46 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
De liquiditeitspositie van het AGB Aarschot laat geen integrale en onmiddellijke externe financiering toe. Het is daarom aangewezen dat de stad jaarlijks ter financiering van de investeringen een renteloze lening toestaat aan AGB Aarschot. Hierbij moet opgemerkt worden dat het renteloze karakter van een lening die verstrekt wordt door een stad aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Gelet op
De afgesloten leningen 2021 en 2022 hebben een looptijd van 20 jaar. Hierbij werd geen rekening gehouden met de afschrijvingstermijn van de investeringen. Vandaar dat een nieuwe leningsovereenkomst is opgemaakt m.b.t. de investeringen van 2021 en 2022 waarbij wel rekening wordt gehouden met de afschrijvingstermijn van de uitgevoerd investeringen, zie bijlagen. Het bedrag van de lening bedraagt in 2021 538.137,81 euro en in 2022 2.011.014,46 euro. Aan de raad worden de bijgaande leningsovereenkomst en voorgelegd tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot voor de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomsten.
De verwerking van deze toegestane renteloze lening op 20 jaar is te boeken op
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2021 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning door de stad aan het AGB Aarschot van een renteloze lening voor de financiering van de investeringen 2021, ten bedrage van 538.137,81 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst 2022 tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning door de stad aan het AGB Aarschot van een renteloze lening voor de financiering van de investeringen 2022, ten bedrage van 2.011.014,46 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
Artikel 2
De gemeenteraad machtigt de voorzitter en algemeen directeur om de bijgaande overeenkomst te ondertekenen namens het AGB Aarschot.
De jaarrekening en het jaarverslag van 2022 van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei worden goedgekeurd.
Op 27 november 2017 werd de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei goedgekeurd door de gemeenteraad.
Volgens artikel 15 en 16 van de samenwerkingsovereenkomst gebeurt er een jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraad. Het jaarverslag en de jaarrekening worden ter goedkeuring voorgelegd.
Voorstel van besluit:
De jaarrekening en het jaarverslag van 2022 van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei wordt goedgekeurd.
Op 27 november 2017 werd de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei goedgekeurd door de gemeenteraad.
Volgens artikel 15 en 16 van de samenwerkingsovereenkomst gebeurt er een jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraad. Het jaarverslag en de jaarrekening worden ter goedkeuring voorgelegd.
Overwegende dat:
Enig artikel
De jaarrekening en het jaarverslag van 2022 van de Interlokale Vereniging (ILV) Sportregio Winge-Demervallei worden goedgekeurd.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsnota met de Eerstelijnszone Demerland vzw voor het project 'Bewegen op Verwijzing'.
Deze samenwerkingsnota heeft tot doel het project Bewegen Op Verwijzing verder te zetten en het werkingsbudget via cofinanciering te garanderen.
Deze gemeenteraadsbeslissing wordt gevolgd door het ondertekenen van de samenwerkingsnota en het voorzien van een jaarlijks werkingsbudget in 2023-2024-2025.
De coach(es) begeleidt(en) de minst actieve inwoners uit onze gemeente naar een actievere levensstijl.
Situering
Bewegen Op Verwijzing startte in 2016, na goedkeuring van de Vlaamse regering in 2015. De gemeenten uit de Eerstelijnszone Demerland stapten midden 2017 in. Ondertussen zijn reeds meer dan 400 deelnemers uit onze regio succesvol gecoacht naar een actiever leven.
Voor de uitvoering van het project Bewegen Op Verwijzing is er een werkingsbudget nodig. Het betreft een cofinanciering:
Samenwerkingsnota samenvatting
De gemeente engageert zich voor:
Het project biedt:
Samenwerkingsnota in het kader van Bewegen Op Verwijzing
Tussen Eerstelijnszone Demerland vzw, Langestraat 1 b, 3202 Rillaar vertegenwoordigd door Koen De Meester.
En Lokaal bestuur Aarschot
Situering
Bewegen Op Verwijzing startte in 2016, na goedkeuring van de Vlaamse regering in 2015.
De gemeenten uit de Eerstelijnszone Demerland stapten midden 2017 in. Ondertussen zijn reeds meer dan 400 deelnemers in onze regio succesvol gecoacht naar een actiever leven.
Voor de uitvoering van het project Bewegen Op Verwijzing is er een werkingsbudget nodig.
Het betreft een cofinanciering:
Partijen
spreken voor de verderzetting van Bewegen Op Verwijzing gedurende de periode 1 januari 2023 – 31 december 2025 het volgende af:
Trekker Pascale Berghmans
Bewegen Op Verwijzing-coaches
Het lokaal bestuur
Gemeenten in ELZ Demerland | aantal inwoners in 2022 | budget (jaarlijks) voor 2023-2024-2025 |
Bekkevoort | 6.459 | 258,36 € |
Begijnendijk | 10.390 | 415,60 € |
Tielt-Winge | 11.037 | 441,48 € |
Scherpenheuvel-Zichem | 23.375 | 935,00 € |
Diest | 24.516 | 980,64 € |
Aarschot | 30.594 | 1.223,76 € |
TOTAAL | 106.371 | 4.254,84 € |
Logo Oost-Brabant
ELZ Demerland
MJP105364 'Nominatieve subsidie aan Eerstelijnszone Demerland vzw voor het project 'Bewegen op Verwijzing'
Budget voor 2023-2024-2025 te voorzien via de eerstvolgende aanpassing meerjarenplan
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsnota met de Eerstelijnszone Demerland vzw voor het project 'Bewegen op Verwijzing'.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 (inbegrepen budgetwijziging 1 - 2023) van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Aarschot
De beslissing van de kerkraad houdende het budget 2023 (inbegrepen budgetwijziging 1 - 2023) en de eraan verbonden gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelage wordt voor akteneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Overwegende dat de gemeentelijke bijdrage in het budget binnen de grenzen blijft van het in het meerjarenplan opgenomen bedrag, neemt de gemeenteraad enkel akte van het budget (inbegrepen budgetwijziging 1 - 2023).
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 (inbegrepen budgetwijziging 1 - 2023) van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Aarschot.
Artikel 2
Een afschrift van deze beraadslaging wordt naar de betreffende kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de provinciegouverneur verzonden. Deze instanties zullen dit document aan het reeds ontvangen exemplaar van het budget hechten.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nico Creces
In december werd de Europese Richtlijn omtrent klokkenluiders omgezet in een Vlaams decreet.
Hierdoor is elk lokaal bestuur sinds 11 december 2022 verplicht een meldpunt te hebben waar medewerkers terecht kunnen voor melding(en) van wetsovertredingen.
Vragen:
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nico Creces
Sluikstorten is een maatschappelijk probleem waarmee ook onze stad Aarschot af te rekenen heeft.
Vragen:
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Betty Kiesekoms
Gaan we de uitdaging “TEGELWIPPEN” aan in onze stad?
Omdat ontharding en vergroening zo belangrijk is om tal van redenen (hittebestendigheid, waterdoorlaatbaarheid, luchtkwaliteit, biodiversiteit) bestaan er steeds meer initiatieven om inwoners van gemeenten te betrekken en samen 'een steentje weg te dragen'. Tuinen kunnen een sleutelrol spelen omdat een enorm groot oppervlakte van Vlaanderen innemen en grote delen ervan verhard zijn. Het Vlaams kampioenschap 'Tegelwippen' is een krachtig initiatief om samen met de inwoners te doen.
Van 21 maart tot en met 31 oktober 2023 loopt het Vlaams kampioenschap ‘Tegelwippen’. Een unieke kans en een mooie uitdaging, georganiseerd door de Vlaamse overheid. Dit kampioenschap is een actie om iedereen op een plezante manier na te laten denken over waar we nog meer kunnen ontharden en vergroenen.
De stad en inwoners wippen zoveel mogelijk tegels en vervangen deze door groen. Hoe meer steden en gemeenten meedoen, hoe meer onnodige verharding verdwijnt. Zo
beschermen we Vlaanderen beter tegen de gevolgen van de klimaatverandering.
Melden we ook onze gemeente aan en dagen we buurgemeenten uit? (inschrijving dient te gebeuren voor 21 maart 2023). Andere gemeenten uit onze buurt hebben zich al gemeld: Herselt, Leuven, Diest, Tremelo, Kortenberg en Boutersem, Heist-op-den-berg, Westerlo, Laakdal.
We hebben een grote voorsprong als we de parking centrum beginnen te ontharden. Elke inwoner die ook nog meedoet, doet de teller stijgen. Dit is tegelijk een uitgelezen kans om onze eigen subsidiereglementen van straatgeveltuintjes en ontharden van de voortuin nog eens extra in de verf te zetten.
Er wordt gerekend met een TPI-index: het aantal gewipte tegels per 1000 inwoners. Maandelijks worden er prijzen uitgereikt voor leuke inzendingen. Op het einde zijn er prijzen per grootte orde van de gemeente. Alle uitgereikte prijzen hebben een circulair karakter en krijgen een plaats in het openbaar domein, zodat de hele gemeente ervan kan meegenieten.
De kostprijs van dit project bepaal je als gemeente zelf: hoeveel wil je investeren om burgers te stimuleren en ondersteunen om te ontharden: bv. plaatsen van containers voor verzamelen van opgebroken tegels enz.
Vraag:
Nemen we als stad Aarschot deel aan het kampioenschap ‘Tegelwippen’? Dit past mooi in het Lokaal Energie en Klimaat Pact (werf 1 en werf 4) (deelnemen aan een bestaand
onthardings -en vergroeningsproject samen met burgers) Spelregels en inschrijving: https://vk-tegelwippen.be/spelregels/
Raadsleden Betty Kiesekoms, Nele Weckhuyzen en Petra Vanlommel
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nele Weckhuyzen
Communicatie en acties rond deelmobiliteit i.k.v. het LEKP werf 3
Zopas verscheen het impactrapport voor België van Autodelen.net. Er is een forse groei, zowel van het aantal deelwagens als van het aantal actieve autodelers. Dat is goed nieuws, want autodelen is een essentiële schakel in het Vlaams principe van basisbereikbaarheid. Het is een vervoersmiddel op maat en een volwaardig, duurzaam en flexibel alternatief voor het bezit van een eigen (tweede) wagen. Bovendien biedt het grote milieu-, sociale en economische voordelen. Het vermindert het aantal auto’s, het aantal files, de CO2-uitstoot, de parkeerdruk en de individuele kost voor het gebruik van een wagen.
Kortom, het is goed dat Aarschot een autodeelactieplan heeft met concrete doelstellingen en ambities op korte en langere termijn. Ook het Lokaal Energie -en
Klimaatpact 1.0 werd door Aarschot ondertekend, waarbij werf 3 inzet op ‘elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar’ .
Aarschot ondernam hierin al stappen en heeft sinds 2022 zes elektrische deelauto’s op het grondgebied (5 via stad en 1 via bedrijf).
Een deelwagen kan gemiddeld 3 tot 10 particuliere wagens vervangen. Dat gaat niet vanzelf. De deelwagens moeten eerst bekend en vervolgens ook bemind worden.
Om de voordelen van autodelen te maximaliseren is een planmatige en doortastende aanpak vanuit de stad essentieel.
Concreet formuleert Autodelen.net deze 5 tips aan lokale besturen:
De doelstelling tegen 2024 volgens het autodeelactieplan van Aarschot is 26 deelauto’s (zowel via autodeelaanbieders, particulier als eventueel via gemeentelijk wagenpark.) Zo kan 1% minder autobezit verwezenlijkt worden.
De doelstelling tegen 2030 volgens het LEKP is per 1000 inwoners één toegangspunt tot een (koolstofvrij) deelsysteem.
Vraag:
Raadsleden Betty Kiesekoms, Nele Weckhuyzen en Petra Vanlommel
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 9 februari 2023
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 09.02.2023 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 09.02.2023 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.