Terug
Gepubliceerd op 26/01/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 20/01/2022 - 20:00

Kennisgeving van de interne werkverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen

Aanwezig: Gwendolyn Rutten, Burgemeester-voorzitter
Bert Van der Auwera, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Geert Schellens, Kurt Lemmens, Stef Van Calster, schepenen
André Peeters, Nicole Van Emelen, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Isabelle Dehond, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Thomas Salaets, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Toelichting

De gemeenteraad neemt kennis van de interne werkverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten;
Feiten, context en motivering

Overwegend dat:

  • artikel 52 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen collegiaal beslist;
  • het onverminderd deze bepaling aangewezen is tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen een interne werkverdeling af te spreken waarbij de bijzondere werkzaamheden in verband met het dagelijks beheer van de gemeente, namelijk studies, onderzoeken en verslagen ter voorbereiding van de beslissingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen, het toezicht op de uitvoering van de overheidsvoorschriften en van de besluiten van de gemeenteraad en van het college, worden opgedragen aan de leden van het college zoals onderstaand aangeduid;
  • de gewijzigde samenstelling van het college van burgemeester en schepenen ook een wijziging in de interne werkverdeling tussen de leden van het college veroorzaakt;
  • deze nieuwe interne werkverdeling er als volgt zal uitzien:


mevrouw Gwendolyn Rutten, burgemeester, bevoegd voor

  • veiligheid en brandweer
  • communicatie
  • inspraak, participatie, wijk en buurtwerking
  • OCMW
  • financiën, begroting, AGB
  • cultuur, toerisme, onroerend erfgoed en evenementen
  • externe relaties


de heer Bert Van der Auwera, eerste schepen, bevoegd voor

  • economie en investeringen
  • patrimonium
  • kerkfabrieken
  • ruimtelijke ordening
  • stadsvernieuwing
  • wonen
  • energie en klimaat
  • leefmilieu

de heer Geert Schellens, tweede schepen, bevoegd voor
  • onderwijs (incl. kunstonderwijs)
  • werk (reguliere en sociale tewerkstelling)
  • welzijn, gezin en senioren
  • sport
 
mevrouw Annick Geyskens, derde schepen, bevoegd voor:
  • burgerzaken
  • administratieve vereenvoudiging (ICT en digitalisering)
  • openbaar ambt en vorming
  • personeel
  • onthaal
  • dierenwelzijn

de heer Gerry Vranken, vierde schepen, bevoegd voor:
  • openbare werken
  • waterbeheersing
  • technische zaken
  • groenonderhoud
  • landbouw
  • afval
  • begraafplaatsen
 
de heer Stef Van Calster, vijfde schepen, bevoegd voor:
  • mobiliteit (incl. verkeersveiligheid, parkeerbeleid)
  • toegankelijkheid
  • jeugd
 
de heer Kurt Lemmens, zesde schepen/voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, bevoegd voor:
  • kermissen en carnaval
  • gelijke kansen, diversiteit en integratie
  • armoedebestrijding
  • ontwikkelingssamenwerking
Besluit

De gemeenteraad neemt kennis van de interne werkverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen.