Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 20/04/2023 - 20:00

Wedstrijd 'Win je Zaak' in kader van leegstands- en activeringsbeleid: aanpassing wedstrijdreglement

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, schepenen
Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Gerda Vandegaer, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Betty Kiesekoms, Bart Dehaes, Dries Vandenbroeck, Martine Verlinden, Hanne Goossens, gemeenteraadsleden
Toelichting

De gemeenteraad keurde op 10.11.2022 het reglement voor de wedstrijd 'Win je Zaak' goed. Met die wedstrijd willen we ondernemerschap stimuleren en faciliteren, starters met originele concepten aantrekken, Aarschot promoten als ondernemingsvriendelijke stad en de leegstand in het kernwinkelgebied aanpakken.

Nu de onderhandelingen met de verschillende partners (UNIZO, pandeigenaars, Roularta...) zijn afgerond, weten we dat het projectbudget te ruim begroot is. Bovendien heeft de wedstrijd een zeer groot succes gekend: bij aanvang van de wedstrijd werd gemikt op 30 inschrijvingen, in realiteit werden het er meer dan 100. Hierdoor zijn er meer kandidaten doorgestoten naar de finale dan verwacht. Met het voorziene budget hebben we de mogelijkheid om meerdere starters in Aarschot financieel te ondersteunen.

Voorstel tot wijziging van het wedstrijdreglement, meer bepaald de volgende toevoeging aan artikel 7: 

"Het extra projectbudget (teveel geraamd) wordt aangewend als extra prijzenpot:

Naast de hoofdwinnaar (die het starterspakket zal winnen), zal de aangestelde jury de extra prijzenpot toekennen aan andere sterke kandidaten. Op deze manier kunnen verschillende waardige kandidaten opstarten met steun van de stad Aarschot in kader van de wedstrijd ‘Win je Zaak’.

De verdeling van de extra prijzenpot is afhankelijk van het aantal sterke kandidaten. De jury bepaalt hoeveel kandidaten een een kleinere prijs zullen krijgen en hoeveel die prijs bedraagt."

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen; 
  • de beslissing van de gemeenteraad van 10.11.2022 houdende goedkeuring van het concept en wedstrijdreglement van de wedstrijd 'Win je Zaak' in kader van leegstands- en activeringsbeleid;
Feiten, context en motivering

Gelet op: 

  • Het doel van de wedstrijd, nl. ondernemerschap stimuleren en faciliteren, starters met originele concepten aantrekken, Aarschot promoten als ondernemingsvriendelijke stad en de leegstand in het kernwinkelgebied aanpakken; 
  • Het geraamde projectbudget: het projectbudget is te ruim geraamd omwille van de toen nog lopende onderhandelingen met de partners (UNIZO, pandeigenaars, Roularta...). De onderhandelingen zijn intussen afgerond, waardoor het duidelijk werd dat het project te ruim werd begroot; 
  • Het aantal kandidaten: bij aanvang van de wedstrijd werd gemikt op 30 inschrijvingen. In realiteit werden het er meer dan 100. Hierdoor zijn er meer kandidaten doorgestoten naar de finale dan verwacht; 
  • De mogelijkheid om meerdere starters in Aarschot financieel te ondersteunen. 

 

Voorstel tot wijziging van het wedstrijdreglement, meer bepaald de volgende toevoeging aan artikel 7: 

"Het extra projectbudget (teveel geraamd) wordt aangewend als extra prijzenpot:

Naast de hoofdwinnaar (die het starterspakket zal winnen), zal de aangestelde jury de extra prijzenpot toekennen aan andere sterke kandidaten. Op deze manier kunnen verschillende waardige kandidaten opstarten met steun van de stad Aarschot in kader van de wedstrijd ‘Win je Zaak’.

De verdeling van de extra prijzenpot is afhankelijk van het aantal sterke kandidaten. De jury bepaalt hoeveel kandidaten een een kleinere prijs zullen krijgen en hoeveel die prijs bedraagt."

Financiële Impact/budget

Wat

Initieel geraamd

Benodigd budget

Verschil

Ramingsnummer

Inrichtingssubsidie

€ 5.000,00

€ 5.000,00

€ 0,00

MJP102470

Openingspubliciteit

€ 1.000,00

€ 1.000,00

€ 0,00

MJP102470

1 jaar huur

€ 24.000,00

€ 11.400,00

€ 12.600,00

MJP104236

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Gerda Vandegaer
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

De gemeenteraad keurt de wijziging van het wedstrijdreglement 'Win je Zaak' goed als volgt: 

 

WEDSTRIJDREGLEMENT 'WIN JE ZAAK'

 

Artikel 1: De organisator

De stad Aarschot organiseert de campagne ‘Schot in je zaak’ volgens de regels vervat in deze afsprakennota. 

 

Artikel 2: Campagne 

Deze campagne bestaat uit het selecteren en begeleiden van één startende ondernemer in de binnenstad van Aarschot. Het betreft de uitbating van een publieksgericht en commercieel concept met klemtoon op handel, horeca en persoonlijke verzorging. Dit sluit niche-concepten in een andere branche niet uit, gegeven het feit dat dit een nieuw concept betreft in de Aarschotse binnenstad. 

 

Artikel 3: Duur campagne

De campagne loopt over 1 jaar met het officiële startsein op 14 november 2022 met bekendmaking van de actie en de zoektocht naar ondernemerschap.  

 

Artikel 4: Rechtmatige deelnemers 

Deelname is voor iedereen die zich geroepen voelt om een eigen zaak te runnen met een duidelijke visie op ondernemerschap en vakmanschap. De deelnemer moet beschikken over een startkapitaal van min. 6.600,- euro. Dit staat zo beschreven in het uit te werken businessplan.  

De kandidaat-ondernemer kan zich kandidaat stellen door zich in te schrijven via de website van de stad Aarschot en de sublink www.aarschot.be/schotinjezaak.be en dit voor 31 januari 2023. Voor verdere informatie: zie structuur campagne.

De organisator kan te allen tijde een persoon van deelname aan de campagne uitsluiten in geval van inbreuk op één van de deelnemingsvoorwaarden of in geval van misbruik, misleiding of een deelname ter kwader trouw aan de campagne. 

 

Artikel 5: Begeleiding

Deelnemers zijn verplicht zich te laten begeleiden door de startersbegeleiding van UNIZO. Hier staat een minimale kost van 175,- euro tegenover (waarde begeleiding geraamd op € 2.000,-). Bovendien wordt er gewerkt met een open boekhouding om de huurafspraken na jaar 1 op transparante wijze te kunnen berekenen. De kandidaat is dus verplicht om samen met de coaches hier duidelijkheid over te verschaffen. 

 

Artikel 6: Timing 

14 november 2022 - 31 januari 2023: bekendmaking wedstrijd/wervingscampagne/kandidaatstelling 

In de loop van de maanden november, december, januari wordt de wedstrijd kenbaar gemaakt via verschillende stedelijke en andere mediakanalen. Daarenboven kunnen er in verschillende opleidingsinstituten voor volwassenonderwijs of scholen infosessies gegeven worden aan studenten om hen te prikkelen om zich kandidaat te stellen voor deze campagne.  

Dit kan vóór 31 januari 2023 via de website www.aarschot.be/schot-in-je-zaak/win-je-zaak. De inschrijvingsformulieren komen terecht bij CityD-WES, het bedrijf dat in het kader van de opdracht ‘centrummanagement en leegstandsbestrijding’ is aangesteld ter coördinatie van dit project. 


1 februari - 15 februari 2023: voorstelling kandidaten 

De deelnemers worden na een eerste selectie uitgenodigd om zich kort voor te stellen en krijgen vervolgens de opdracht om ten eerste een visienota van een tweetal pagina’s te schrijven waarin een businessplan voor de komende vijf jaar staat opgesteld. Verder is het van belang dat de deelnemers een financieel plan kunnen opstellen. Deze opdracht zal beoordeeld worden door de structurele partners aangesteld door de stad Aarschot waarna er een selectie van 3 winnaars zal gebeuren. 

 

Donderdag 16 februari 2023: pitch kandidaten 

Mondelinge pitch door de kandidaten voor de jury. 

 

Maart - mei 2023: traject UNIZO

De kandidaten volgen het starterstraject van UNIZO. 

 

Dinsdag 13 en donderdag 15 juni 2023: voorstelling businessplan en keuze winnaar

Finale pitch waarbij de kandidaten hun businessplan voorstellen aan de juryleden. 

 

Maandag 19 juni: bekendmaking winnaar 

Op 19 juni 2023 wordt de winnaar bekendgemaakt door de voorzitter van de jury en vindt de overhandiging van de sleutel van het pand plaats, waarna de inrichting van start kan gaan. 

 

De officiële opening van de onderneming wordt voorzien voor september 2023. 

 

Artikel 7: Toekenning van de prijzen (=starterspakket) 

De winnaar ontvangt een starterspakket met tal van voordelen:

  • één jaar huur (gratis handelspand), gebaseerd op de overeenkomst ikv 'Schot in je zaak' die de stad Aarschot zal afsluiten met de eigenaar. Het is hiervoor noodzakelijk dat de eigenaar eerst een lastgevingsovereenkomst ondertekent met de stad met het oog op tijdelijke invulling en mogelijke vrijstelling van leegstandsheffing. De huurprijzen die de stad betaalt zijn vooraf bepaald aan de hand van de winkelvloeroppervlakte van het pand.

 

  • Openingspubliciteit ter waarde van 1.000,- euro, te besteden in één van de titels van de mediapartner van deze campagne. De aanwending gebeurt in overleg met de adviseur van het desbetreffende mediabedrijf; 
  • Inrichtingsbudget ter waarde van 5.000,- euro, te besteden aan inrichtings- en verfraaiingswerken, zoals schilderwerken, elektriciteitswerken, decoratie en inrichting. Hiervoor zijn steeds de werkelijke kosten in te brengen; 
  • Communicatie- en promotieondersteuning door de stad Aarschot waar mogelijk. De stad zal de diverse mediakanalen ter beschikking stellen waarover zij beschikt, dit zowel ter promotie van de actie als van de winnaars; 

 

De organisator draagt geen enkele verantwoordelijkheid ten gevolge van onvolledige, onjuiste of achterhaalde persoonsgegevens van de winnaars. 

Prijzen (= starterspakket) kunnen niet worden ingeruild voor geld of voor andere prijzen. De prijzen zijn persoonlijk en niet onverdraagbaar. 

 

Het extra projectbudget (teveel geraamd) wordt aangewend als extra prijzenpot: Naast de hoofdwinnaar (die het starterspakket zal winnen), zal de aangestelde jury de extra prijzenpot toekennen aan andere sterke kandidaten. Op deze manier kunnen verschillende waardige kandidaten opstarten met steun van de stad Aarschot in kader van de wedstrijd ‘Win je Zaak’. De verdeling van de extra prijzenpot is afhankelijk van het aantal sterke kandidaten. De jury bepaalt hoeveel kandidaten een een kleinere prijs zullen krijgen en hoeveel die prijs bedraagt.

 

Artikel 8: Verplichte deelnamen 

De winnaar van de actie verbindt zich ertoe om deel te nemen aan volgende acties en activiteiten ter ondersteuning van een levende handelskern waaronder: 

  • Startersbegeleiding door UNIZO, zie punt 5. De reële kost wordt begroot op € 2.000,-, de deelnemer betaalt het sterk verlaagde instaptarief van € 175,-;  
  • Aansluiten bij stedelijke cadeaubon. 
  • Minimaal 80% openen bij open zondagen tussen minimaal 13:00 uur en 17:00 uur. 
  • Aanwezigheid jaarlijkse algemene vergadering Aarschot Parelt, deze valt in het eerste kwartaal van elk kalenderjaar. 

 

Artikel 9: Huurcontract 

De kandidaat tekent een pop-up overeenkomst met de eigenaar. Deze laatste heeft voordien een contract Schot in je Zaak met de stad ondertekend. De maximale duur voor een dergelijke pop-up overeenkomst bedraagt 12 maanden. Verbruik elektriciteit, verwarming en water zijn ten laste van de huurder, evenals de onroerende voorheffing. De pop-up overeenkomst wordt opgesteld tussen verhurende en hurende partij, al dan niet na bemiddeling door een erkende makelaar maar wel in overleg met de coördinator van dit project. 

Na afloop van de 12 maanden onderhandelen de huurder en de eigenaar over een huurovereenkomst, conform de handelshuurwetgeving. De stad komt in de onderhandelingen niet tussen. Wel kan de acquisitiemanager, door de stad aangesteld, bemiddelen tussen verhuurder en huurder op basis van eigen verworven inzichten en kennis van de huurmarkt. Het verstrekt aanbeveling om ook te werken met een progressieve huur of met omzethuur om de huurder bij opstart en doorstart enige zuurstof en flexibiliteit te bieden. Dit kan echter niet afgedwongen worden.  


Artikel 10: Algemene bepalingen over het verloop van de campagne

Het indienen van het inschrijvingsformulier houdt de volledige en onvoorwaardelijke aanvaarding in van de bepalingen van deze afsprakennota. Het reglement wordt gepubliceerd op www.aarschot.be/schot-in-je-zaak/win-je-zaak . 

Voor alles wat niet in deze afsprakennota is geregeld, mag de organisator de nodige maatregelen nemen om de campagne goed te laten verlopen. In geval van bijzondere omstandigheden mag de organisator tevens dit document aanpassen waar nodig. 

 

Artikel 11: Aansprakelijkheid 

De organisator van deze campagne kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval de campagne door bijzondere omstandigheden of overmacht gewijzigd of geannuleerd wordt. 

 

Artikel 12: Privacy en recht

Deelnemers aan deze campagne gaan ermee akkoord dat hun persoonsgegevens, verstrekt aan de organisatie in het kader van hun deelname aan deze campagne, zullen worden verwerkt overeenkomstig de toepasselijke wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van de natuurlijke personen met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens.  

Wie aan de wedstrijd deelneemt en een prijs wint, stemt er mee in dat zijn gegevens en afbeelding voor promotiedoeleinden gebruikt worden door de organisator. 

 

Artikel 13: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken 

Het huidige reglement en de wedstrijd zijn onderworpen aan Belgisch recht. In geval van geschillen zijn enkel de rechtbanken te Leuven bevoegd, onverminderd het recht van de consument om de zaak voor de rechter te (laten) brengen van zijn woonplaats.