Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 20/04/2023 - 20:00

Belasting op masten en pylonen 2023 - 2026 (wijziging)

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, schepenen
Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Gerda Vandegaer, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Betty Kiesekoms, Bart Dehaes, Dries Vandenbroeck, Martine Verlinden, Hanne Goossens, gemeenteraadsleden
Toelichting

Voor haar algemene financiering heft de stad Aarschot een belasting op de masten en pylonen. De gemeenteraad keurde in zitting van 10 november 2022 het belastingreglement op de masten en pylonen 2023-2026 goed.

 

Het opleggen van deze belasting is verantwoord doordat de aanwezigheid van masten en pylonen, door hun hoogte en specifieke karakter, een vorm van visuele vervuiling betekent en als landschapsverstorend wordt ervaren wegens het doorbreken van de nog beschikbare vrije open ruimte. Tevens heeft deze aanwezigheid een negatieve invloed op de aantrekkingskracht van de stad als woonomgeving en toeristische bestemming.

 

Omwille van deze doelstellingen is het dan ook objectief en redelijk verantwoord om enkel de masten en pylonen met een hoogte van minimaal 15 meter te belasten, gezien de hoogte een doorslaggevende invloed heeft op het storend karakter van een mast en/of pyloon.

 

Daar het aangewezen is om het gebruik van hernieuwbare energiebronnen te bevorderen, wordt er voorzien in een vrijstelling van belasting voor constructies rond windenergie of andere vormen van groene stroom. Het landschapsverstorend element wordt hier gecompenseerd door het milieuvriendelijk aspect ervan.

 

Ook de masten en pylonen tot het stellen van een exclusieve openbare hulpverlenings- en veiligheidsdienst worden vrijgesteld. Voor openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten die primaire overheidstaken uitoefenen is communicatie en bereikbaarheid essentieel. Hiervoor zijn masten en pylonen een onmisbare schakel. Omwille van hun maatschappelijk belang is een vrijstelling verantwoord.

 

De masten en pylonen gebruikt door radiozendamateurs worden vrijgesteld van belasting. Deze constructies hebben eveneens een louter recreatief gebruik. Bijkomend hebben ze een maatschappelijke functie in het kader van noodcommunicatie, alsook worden deze aangewend om lokaal nieuws te verspreiden en de lokale handel te promoten. Omwille van voormelde redenen is een vrijstelling van belasting verantwoord.

 

VOORSTEL aan de gemeenteraad om tevens een vrijstelling te voorzien voor louter recreatief gebruik.

De stad doet eveneens inspanningen om haar erkende verenigingen te ondersteunen in hun activiteiten. Masten en pylonen voor louter recreatief gebruik zijn duidelijk te onderscheiden van constructies van commerciële ondernemingen. Gezien de afwezigheid van enig bedrijfsmatig aspect, alsook het maatschappelijk en sociaal draagvlak dat verenigingen hebben in de gemeente, wordt voor constructies voor louter recreatief gebruik een vrijstelling voorzien.

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het bestuursdecreet van 7.12.2018;
  • het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
  • het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
  • de omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
  • het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13.04.2019
Feiten, context en motivering

Voor haar algemene financiering heft de stad Aarschot een belasting op de masten en pylonen. De gemeenteraad keurde in zitting van 10 november 2022 het belastingreglement op de masten en pylonen 2023-2026 goed.

 

Het opleggen van deze belasting is verantwoord doordat de aanwezigheid van masten en pylonen, door hun hoogte en specifieke karakter, een vorm van visuele vervuiling betekent en als landschapsverstorend wordt ervaren wegens het doorbreken van de nog beschikbare vrije open ruimte. Tevens heeft deze aanwezigheid een negatieve invloed op de aantrekkingskracht van de stad als woonomgeving en toeristische bestemming.

 

Omwille van deze doelstellingen is het dan ook objectief en redelijk verantwoord om enkel de masten en pylonen met een hoogte van minimaal 15 meter te belasten, gezien de hoogte een doorslaggevende invloed heeft op het storend karakter van een mast en/of pyloon.

 

Daar het aangewezen is om het gebruik van hernieuwbare energiebronnen te bevorderen, wordt er voorzien in een vrijstelling van belasting voor constructies rond windenergie of andere vormen van groene stroom. Het landschapsverstorend element wordt hier gecompenseerd door het milieuvriendelijk aspect ervan.

 

Ook de masten en pylonen tot het stellen van een exclusieve openbare hulpverlenings- en veiligheidsdienst worden vrijgesteld. Voor openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten die primaire overheidstaken uitoefenen is communicatie en bereikbaarheid essentieel. Hiervoor zijn masten en pylonen een onmisbare schakel. Omwille van hun maatschappelijk belang is een vrijstelling verantwoord.

 

De masten en pylonen gebruikt door radiozendamateurs worden vrijgesteld van belasting. Deze constructies hebben eveneens een louter recreatief gebruik. Bijkomend hebben ze een maatschappelijke functie in het kader van noodcommunicatie, alsook worden deze aangewend om lokaal nieuws te verspreiden en de lokale handel te promoten. Omwille van voormelde redenen is een vrijstelling van belasting verantwoord.

 

VOORSTEL aan de gemeenteraad om tevens een vrijstelling te voorzien voor louter recreatief gebruik.

De stad doet eveneens inspanningen om haar erkende verenigingen te ondersteunen in hun activiteiten. Masten en pylonen voor louter recreatief gebruik zijn duidelijk te onderscheiden van constructies van commerciële ondernemingen. Gezien de afwezigheid van enig bedrijfsmatig aspect, alsook het maatschappelijk en sociaal draagvlak dat verenigingen hebben in de gemeente, wordt voor constructies voor louter recreatief gebruik een vrijstelling voorzien.

 

Overwegende dat

  • de financiële toestand van de stad Aarschot de invoering van alle rendabele belastingen rechtvaardigt;
  • het aangewezen is om in een vrijstelling te voorzien voor masten en pylonen voor louter recreatief gebruik door erkende verenigingen, aangezien deze duidelijk te onderscheiden zijn van constructies van commerciële ondernemingen. De vrijstelling wordt verantwoord door de afwezigheid van enig bedrijfsmatig aspect, alsook het maatschappelijk en sociaal belang dat verenigingen hebben in de gemeente;
  • een aangifteprocedure aangewezen is, en het voor deze aangifteprocedure opportuun lijkt om een eenduidige timing in het reglement op te nemen: De belastingplichtige ontvangt een aangifteformulier. Alle belastingplichtigen, ook dewelke geen voorstel van aangifte hebben ontvangen, dienen de nodige gegevens uiterlijk op 1 september door te geven aan de betrokken diensten van de stad Aarschot.
Financiële Impact/budget

De financiële toestand van de stad rechtvaardigt de invoering van alle rendabele belastingen.

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Gerda Vandegaer, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, Kurt Lemmens, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Gerda Vandegaer
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Heffingstermijn en belastbaar feit

Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2026 een jaarlijkse gemeentebelasting gevestigd op de masten en pylonen geplaatst op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de stad Aarschot, in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg.


Artikel 2 - Definities

§1. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • een mast: een verticale structuur die op/tegen een dak of een andere bestaande constructie is geplaatst en waarbij de hoogte van constructie en mast samen minstens 15 meter bedraagt.
  • een pyloon: een individuele verticale constructie opgericht op het niveau van het maaiveld en met een hoogte van minstens 15 meter boven het maaiveld.

 

§2. De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd. Er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan indien de mast en/of pyloon in de loop van het aanslagjaar wordt weggenomen.

 

Artikel 3 - Belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de mast of pyloon.


Artikel 4 - Berekeningsgrondslag en tarief

De belasting bedraagt 5.000,- euro per jaar per mast of pyloon.

 

Artikel 5 – Vrijstellingen en verminderingen

De belasting is niet verschuldigd voor:

  • constructies dienstig tot de productie van windenergie of andere vormen van groene stroom;
  • constructies dienstig voor exclusief een openbare hulpverlenings- en/of veiligheidsdienst deze primaire overheidstaken omvat;
  • constructies dienstig voor exclusief recreatief gebruik door erkende verenigingen;
  • constructies dienstig voor exclusief recreatief gebruik door radiozendamateurs.


Artikel 6 - Wijze van invordering en betaling

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

 

De belasting moet worden betaald binnen 2 maanden na de verzending van het aanslagbiljet.


Artikel 7 – Aangifteplicht

De belastingplichtige ontvangt een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd.             

 

Alle belastingplichtigen zijn gehouden uiterlijk op 1 september van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.

 

Als aangiftedatum geldt de postdatum of (bij afgifte) de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.

 

Een belastingplichtige die niet spontaan een aangifteformulier gekregen heeft, kan dit op eenvoudig verzoek bekomen.


Artikel 8 - Ambtshalve vestiging

Bij gebrek aan aangifte binnen de vastgestelde termijn of bij onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve ingekohierd worden.

 

De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 50% van de ontdoken belasting. In geen geval mag het verhoogd recht het dubbele van de verschuldigde belasting overschrijden.

 

De belastingverhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.


Artikel 9 - Geschillen en bezwaren

De belastingschuldige kan tegen deze belasting een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

 

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn.

 

De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn vermeld staat of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

 

Bezwaarschriften kunnen onder dezelfde voorwaarden en binnen dezelfde termijn worden ingediend via een duurzame drager.

 

Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen de 15 kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur van de stad. De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden gestuurd.


Artikel 10 - Inwerkingtreding

Onderhavig reglement treedt op 1 januari 2023 in werking, en neemt een einde op 31 december 2026. 

 

Het vorige reglement dd. 10 november 2022 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2023.