De gemeenteraad gaat akkoord met de instap van de Politiezone Aarschot in de raamovereenkomst met één ondernemer voor de levering van dranken en toebehoren voor een periode van 28 maanden bij de opdrachtnemer aan wie de opdracht is gegund door de stad Aarschot als aankoopcentrale volgens de resultaten van de marktconsultatie en de modaliteiten ter zake. Het maximale bestelbedrag van de raamovereenkomst is € 181.000 incl. btw. De raamovereenkomst heeft een looptijd van 01.04.2023 tot en met 31.07.2025.
In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst met één ondernemer voor de levering van dranken en toebehoren voor een periode van 28 maanden' werd een bestek met nr. OO/2023/042 opgesteld door de stad Aarschot als aankoopcentrale.
Gelet op de beslissing van:
Stad Aarschot treedt op als aankoopcentrale voor de Politiezone Aarschot overeenkomstig artikel 2,7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de instap van de Politiezone Aarschot in de raamovereenkomst met één ondernemer voor de levering van dranken en toebehoren voor een periode van 28 maanden van de stad Aarschot als aankoopcentrale.
In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst met één ondernemer voor de levering van dranken en toebehoren voor een periode van 28 maanden' werd een bestek met nr. OO/2023/042 opgesteld door de stad Aarschot die optreedt als aankoopcentrale.
De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 150.622,95 incl. btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende op 27.01.2023 goedkeuring aan het bestek, de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht werd gepubliceerd op 31.01.2023 op nationaal niveau.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 28.02.2023 om 11.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 90 kalenderdagen eindigt op 29.05.2023.
Er werden 4 offertes ontvangen:
De verbeteringen resulteerden in volgende eindoffertes:
Er werd een best and final offer gevraagd in het kader van de onderhandelingen en de offertes hiervoor dienden het bestuur ten laatste op 10 maart 2023 om 16.00 uur te bereiken.
De onderhandelingen en verbeteringen resulteerden in volgende eindoffertes:
Op 10.03.2023 werd het verslag van nazicht van de offertes opgesteld.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17.03.2023 houdende gunning van de opdracht 'Raamovereenkomst met één ondernemer voor de levering van dranken en toebehoren voor een periode van 28 maanden' aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de gunningscriteria), zijnde A. Pelgrims & Cie nv, 9de Liniestraat 9, 3200 Aarschot tegen de definitieve eenheidsprijzen van deze inschrijver en tegen het nagerekende offertebedrag van € 127.422,42 excl. btw of € 141.283,83 incl. btw. Het maximale bestelbedrag van de raamovereenkomst is € 181.000 incl. btw. De opdracht loopt van 01.04.2023 tot en met 31.07.2025.
Stad Aarschot treedt op als aankoopcentrale voor de Politiezone Aarschot overeenkomstig artikel 2,7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
De nodige kredieten zijn ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 op raming MJP101139.
Advies financieel directeur (Gunstig)
Advies instappen raamovereenkomst ‘aankoop en levering van dranken en toebehoren’ – A. Pelgrims & Cie nv
Component ‘Voorafgaande kredietcontrole’
De politiezone Aarschot wenst in te stappen in de nieuwe raamovereenkomst ‘aankoop en levering van dranken en toebehoren’ conform de resultaten en modaliteiten van de marktconsultatie gevoerd door de stad Aarschot als aankoopcentrale.
Vooraleer een opdracht te plaatsen binnen de raamovereenkomst ‘aankoop en levering van dranken en toebehoren’ zal de besteller een vastlegging van krediet aanvragen in het boekhoudpakket Mercurius. Op basis hiervan zal de dienst financiën de aanvraag van bestelbon nakijken en ter goedkeuring voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen, conform de interne richtlijnen inzake aankopen. Enkel d.m.v. het overmaken van de goedgekeurde bestelbon kan de opdracht geplaatst worden.
Mits het respecteren van deze werkwijze kunnen er geen opdrachten geplaatst worden zonder beschikbaar krediet.
Component ‘Wetmatigheidscontrole die voorafgaat aan de verbintenis’
De stad Aarschot heeft een raamovereenkomst afgesloten met A. Pelgrims & Cie nv, 9de Liniestraat 9, 3200 Aarschot m.b.t. ‘aankoop en levering van dranken en toebehoren’. De overeenkomst loopt t.e.m. 31 juli 2025. De stad Aarschot treedt hierbij op als aankoopcentrale voor de Politiezone Aarschot, het AGB Aarschot en het OCMW Aarschot.
De Politiezone Aarschot wenst in te stappen in de nieuwe raamovereenkomst ‘aankoop en levering van dranken en toebehoren’ conform de resultaten en modaliteiten van de marktconsultatie gevoerd door stad Aarschot als aankoopcentrale.
De totale waarde van de bestellingen door de verschillende entiteiten mag het drempelbedrag van 181.000,00 euro (incl. btw) gedurende de looptijd van de raamovereenkomst niet overschrijden. Van zodra het drempelbedrag wordt bereikt, zullen er geen verdere bestellingen meer geplaatst worden binnen de raamovereenkomst.
Uit het onderzoek van de documenten blijken geen strijdigheden met de wettelijke voorschriften.
Conclusie
Gunstig advies voor het instappen in de raamovereenkomst ‘aankoop en levering van dranken en toebehoren’ met A. Pelgrims & Cie nv mits:
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de instap van de Politiezone Aarschot in de raamovereenkomst met één ondernemer voor de levering van dranken en toebehoren voor een periode van 28 maanden bij de opdrachtnemer aan wie de opdracht is gegund door de stad Aarschot als aankoopcentrale volgens de resultaten van de marktconsultatie en de modaliteiten ter zake, in concreto A. Pelgrims & Cie nv, 9de Liniestraat 9, 3200 Aarschot tegen de definitieve eenheidsprijzen van deze inschrijver en tegen het nagerekende offertebedrag van € 127.422,42 excl. btw of € 141.283,83 incl. btw en onder de voorwaarden vastgesteld in de opdrachtdocumenten ervan. Het maximale bestelbedrag van de raamovereenkomst is € 181.000 incl. btw.
Artikel 2
De raamovereenkomst heeft een looptijd van 01.04.2023 tot en met 31.07.2025.
Artikel 3
De uitvoering van de opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. OO/2023/042.
Artikel 4
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op voornoemde raming in het meerjarenplan 2020-2025.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 202301 en de raming voor de opdracht “Plaatsen van nieuwe vloerbedekking in de burelen van het politiecommissariaat”, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 49.000,00 excl. btw of € 59.290,00 incl. 21% btw
De opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Na een periode van meer dan 20 jaar zijn de vloeren versleten door het veelvuldig en intensief gebruik.
Bedoeling is om de burelen een opgefriste look te geven zodat het aangenamer werken is. De muren krijgen eveneens een likje verf, hetgeen door de leerlingen van Buso wordt uitgevoerd.
Overwegende dat
Overwegende dat de gepaste kredieten voor het plaatsen van nieuwe vloerbedekking in de burelen van het politiecommissariaat voorzien zijn in de politiebegroting 2023 - buitengewone dienst en dat de financiering gebeurt met eigen middelen.
Artikelnummer: 330/723-60 Aanpassingswerken aan gebouwen in uitvoering
Geraamd bedrag: € 59.290,00 (inclusief BTW)
Artikel 1
Het bestek met nummer 202301 en de raming voor de opdracht “Plaatsen van nieuwe vloerbedekking in de burelen van het politiecommissariaat”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 49.000,00 excl. btw of € 59.290,00 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Deze opdracht is voorzien in het budget van 2023 en zal worden gefinancierd via artikelnummer 330/723-60 met omschrijving "Aanpassingswerken aan gebouwen in uitvoering".
Het Algemeen Nood- en Interventieplan Aarschot wordt goedgekeurd.
Het Algemeen nood- en interventieplan (ANIP) beschrijft de multidisciplinaire samenwerking en coördinatie in noodsituaties of dreigende noodsituaties die een beheer op gemeentelijk niveau vereisen en omschrijft de voorbereidingen die getroffen worden om dergelijke noodsituaties het hoofd te bieden.
Het is opgesteld conform de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneur in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen (verder KB NIP).
Het ANIP Aarschot werd door de noodplanningscoördinator opgemaakt in ICMS.
Het ANIP werd op 16.02.2023 goedgekeurd door de Veiligheidscel.
Het ANIP werd op 30.03.2023 goedgekeurd door de gouverneur.
Elke burgemeester moet over een algemeen nood- en interventieplan beschikken voor zijn gemeente. Een algemeen nood- en interventieplan bevat algemene richtlijnen om elke soort noodsituatie beter te kunnen beheren.
In een ANIP staat minimaal:
Het Algemeen Nood- en Interventieplan Aarschot:
Enig artikel
Het Nood- en Interventieplan van de stad Aarschot (waarvan kopie in bijlage) wordt aanvaard.
De gemeenteraad keurt het SAVE-actieplan goed.
Op 22 oktober 2021 ondertekende de stad Aarschot het SAVE-charter steden en gemeenten van Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK). Dit charter beoogt een grotere verkeersveiligheid voor elke weggebruiker en voor jongeren en kinderen in het bijzonder.
OVK is een lotgenotenvereniging die families die hun kind hebben verloren in het verkeer ondersteunt. OVK voert strijd tegen verkeersonveiligheid, in het bijzonder waar het gaat om kinderen en jongeren. SAVE staat dan ook voor: Samen Actief voor VEilig Verkeer.
De stedelijke dienst Mobiliteit heeft samen met de Verkeersdienst van de politie een SAVE-actieplan opgemaakt waarin concrete maatregelen worden opgesomd die de stad sinds het ondertekenen van het charter al heeft uitgevoerd en nog gaat ondernemen om de stad verkeersveiliger te maken.
Dit actieplan werd positief geëvalueerd door de SAVE-stuurgroep.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het SAVE-actieplan goed te keuren. Na goedkeuring door de gemeenteraad kan de stad het SAVE-label behalen.
Op 22 oktober 2021 ondertekende de stad Aarschot het SAVE-charter steden en gemeenten van Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK). Dit charter beoogt een grotere verkeersveiligheid voor elke weggebruiker en voor jongeren en kinderen in het bijzonder.
OVK is een lotgenotenvereniging die families die hun kind hebben verloren in het verkeer ondersteunt. OVK voert strijd tegen verkeersonveiligheid, in het bijzonder waar het gaat om kinderen en jongeren. SAVE staat dan ook voor: Samen Actief voor VEilig Verkeer.
De stedelijke dienst Mobiliteit heeft samen met de Verkeersdienst van de politie een SAVE-actieplan opgemaakt waarin concrete maatregelen worden opgesomd die de stad sinds het ondertekenen van het charter al heeft uitgevoerd en nog gaat ondernemen om de stad verkeersveiliger te maken.
Dit actieplan werd positief geëvalueerd door de SAVE-stuurgroep.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het SAVE-actieplan goed te keuren. Na goedkeuring door de gemeenteraad kan de stad het SAVE-label behalen.
Het SAVE-actieplan als in bijlage wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend politiereglement voor het signaleren van een oversteekplaats aan de Godshertogenstraat ter hoogte van huisnummer 36.
Dit aanvullend politiereglement kadert in de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren t.h.v. Vrije Basisschool De Springplank.
Gelet op
Overwegende dat:
Artikel 1
Op de Godshertogestraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend ter hoogte van de schoolpoort nr 36.
Artikel 2
De in Art. 1 genoemde oversteekplaats voor voetgangers wordt aangeduid door middel van het verkeersbord F49.
De oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad is akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan. Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 5 met een oppervlakte van 0a 94ca, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Er werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend met als onderwerp 2 loten en gratis grondafstand. Deze aanvraag heeft als referentie VERK/2023/00002, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24092C0291M en is gelegen langs de Roth 1. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het verkavelingsplan in bijlage opgesteld door de landmeter-expert.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 5 met een oppervlakte van 0a 94ca ingelijfd te worden in het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 5 met een oppervlakte van 0a 94ca, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van landmeter-expert Van de Velde Nele.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 5 met een oppervlakte van 0a 94ca, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of hun afgevaardigden.
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het verkavelingsplan van de landmeter-expert.
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 826, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Op 06/02/2023 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend met als onderwerp het voorzien van 2 loten voor open bebouwing, lot 3 omvat een gratis grondafstand. Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2022156489, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24652H0219/00V000, 24652H0219/00A002, 24652H0219/00Z000, 24652H0219/00D002, 24652H0219/00B002, 24652H0219/00F000, 24652H0219/00C002 en is gelegen langs de Vleminkstraat en Merestraat. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het verkavelingsplan in bijlage.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 826 m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 826 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van landmeter-expert Peeters Véronique.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 826, waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of hun afgevaardigden.
De gemeenteraad keurt het reglement op de belasting voor masten en pylonen, voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2026, goed.
Voor haar algemene financiering heft de stad Aarschot een belasting op de masten en pylonen. De gemeenteraad keurde in zitting van 10 november 2022 het belastingreglement op de masten en pylonen 2023-2026 goed.
Het opleggen van deze belasting is verantwoord doordat de aanwezigheid van masten en pylonen, door hun hoogte en specifieke karakter, een vorm van visuele vervuiling betekent en als landschapsverstorend wordt ervaren wegens het doorbreken van de nog beschikbare vrije open ruimte. Tevens heeft deze aanwezigheid een negatieve invloed op de aantrekkingskracht van de stad als woonomgeving en toeristische bestemming.
Omwille van deze doelstellingen is het dan ook objectief en redelijk verantwoord om enkel de masten en pylonen met een hoogte van minimaal 15 meter te belasten, gezien de hoogte een doorslaggevende invloed heeft op het storend karakter van een mast en/of pyloon.
Daar het aangewezen is om het gebruik van hernieuwbare energiebronnen te bevorderen, wordt er voorzien in een vrijstelling van belasting voor constructies rond windenergie of andere vormen van groene stroom. Het landschapsverstorend element wordt hier gecompenseerd door het milieuvriendelijk aspect ervan.
Ook de masten en pylonen tot het stellen van een exclusieve openbare hulpverlenings- en veiligheidsdienst worden vrijgesteld. Voor openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten die primaire overheidstaken uitoefenen is communicatie en bereikbaarheid essentieel. Hiervoor zijn masten en pylonen een onmisbare schakel. Omwille van hun maatschappelijk belang is een vrijstelling verantwoord.
De masten en pylonen gebruikt door radiozendamateurs worden vrijgesteld van belasting. Deze constructies hebben eveneens een louter recreatief gebruik. Bijkomend hebben ze een maatschappelijke functie in het kader van noodcommunicatie, alsook worden deze aangewend om lokaal nieuws te verspreiden en de lokale handel te promoten. Omwille van voormelde redenen is een vrijstelling van belasting verantwoord.
VOORSTEL aan de gemeenteraad om tevens een vrijstelling te voorzien voor louter recreatief gebruik.
De stad doet eveneens inspanningen om haar erkende verenigingen te ondersteunen in hun activiteiten. Masten en pylonen voor louter recreatief gebruik zijn duidelijk te onderscheiden van constructies van commerciële ondernemingen. Gezien de afwezigheid van enig bedrijfsmatig aspect, alsook het maatschappelijk en sociaal draagvlak dat verenigingen hebben in de gemeente, wordt voor constructies voor louter recreatief gebruik een vrijstelling voorzien.
Voor haar algemene financiering heft de stad Aarschot een belasting op de masten en pylonen. De gemeenteraad keurde in zitting van 10 november 2022 het belastingreglement op de masten en pylonen 2023-2026 goed.
Het opleggen van deze belasting is verantwoord doordat de aanwezigheid van masten en pylonen, door hun hoogte en specifieke karakter, een vorm van visuele vervuiling betekent en als landschapsverstorend wordt ervaren wegens het doorbreken van de nog beschikbare vrije open ruimte. Tevens heeft deze aanwezigheid een negatieve invloed op de aantrekkingskracht van de stad als woonomgeving en toeristische bestemming.
Omwille van deze doelstellingen is het dan ook objectief en redelijk verantwoord om enkel de masten en pylonen met een hoogte van minimaal 15 meter te belasten, gezien de hoogte een doorslaggevende invloed heeft op het storend karakter van een mast en/of pyloon.
Daar het aangewezen is om het gebruik van hernieuwbare energiebronnen te bevorderen, wordt er voorzien in een vrijstelling van belasting voor constructies rond windenergie of andere vormen van groene stroom. Het landschapsverstorend element wordt hier gecompenseerd door het milieuvriendelijk aspect ervan.
Ook de masten en pylonen tot het stellen van een exclusieve openbare hulpverlenings- en veiligheidsdienst worden vrijgesteld. Voor openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten die primaire overheidstaken uitoefenen is communicatie en bereikbaarheid essentieel. Hiervoor zijn masten en pylonen een onmisbare schakel. Omwille van hun maatschappelijk belang is een vrijstelling verantwoord.
De masten en pylonen gebruikt door radiozendamateurs worden vrijgesteld van belasting. Deze constructies hebben eveneens een louter recreatief gebruik. Bijkomend hebben ze een maatschappelijke functie in het kader van noodcommunicatie, alsook worden deze aangewend om lokaal nieuws te verspreiden en de lokale handel te promoten. Omwille van voormelde redenen is een vrijstelling van belasting verantwoord.
VOORSTEL aan de gemeenteraad om tevens een vrijstelling te voorzien voor louter recreatief gebruik.
De stad doet eveneens inspanningen om haar erkende verenigingen te ondersteunen in hun activiteiten. Masten en pylonen voor louter recreatief gebruik zijn duidelijk te onderscheiden van constructies van commerciële ondernemingen. Gezien de afwezigheid van enig bedrijfsmatig aspect, alsook het maatschappelijk en sociaal draagvlak dat verenigingen hebben in de gemeente, wordt voor constructies voor louter recreatief gebruik een vrijstelling voorzien.
Overwegende dat
De financiële toestand van de stad rechtvaardigt de invoering van alle rendabele belastingen.
Artikel 1 - Heffingstermijn en belastbaar feit
Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2026 een jaarlijkse gemeentebelasting gevestigd op de masten en pylonen geplaatst op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de stad Aarschot, in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg.
Artikel 2 - Definities
§1. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
§2. De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd. Er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan indien de mast en/of pyloon in de loop van het aanslagjaar wordt weggenomen.
Artikel 3 - Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de mast of pyloon.
Artikel 4 - Berekeningsgrondslag en tarief
De belasting bedraagt 5.000,- euro per jaar per mast of pyloon.
Artikel 5 – Vrijstellingen en verminderingen
De belasting is niet verschuldigd voor:
Artikel 6 - Wijze van invordering en betaling
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet worden betaald binnen 2 maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 7 – Aangifteplicht
De belastingplichtige ontvangt een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd.
Alle belastingplichtigen zijn gehouden uiterlijk op 1 september van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.
Als aangiftedatum geldt de postdatum of (bij afgifte) de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
Een belastingplichtige die niet spontaan een aangifteformulier gekregen heeft, kan dit op eenvoudig verzoek bekomen.
Artikel 8 - Ambtshalve vestiging
Bij gebrek aan aangifte binnen de vastgestelde termijn of bij onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve ingekohierd worden.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 50% van de ontdoken belasting. In geen geval mag het verhoogd recht het dubbele van de verschuldigde belasting overschrijden.
De belastingverhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.
Artikel 9 - Geschillen en bezwaren
De belastingschuldige kan tegen deze belasting een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn vermeld staat of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Bezwaarschriften kunnen onder dezelfde voorwaarden en binnen dezelfde termijn worden ingediend via een duurzame drager.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen de 15 kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur van de stad. De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden gestuurd.
Artikel 10 - Inwerkingtreding
Onderhavig reglement treedt op 1 januari 2023 in werking, en neemt een einde op 31 december 2026.
Het vorige reglement dd. 10 november 2022 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen aan het algemeen politiereglement.
VERHOGING VAN MAXIMALE BEDRAGEN VAN DE GAS-BOETES
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties wijzigde de maximale bedragen die als gemeentelijke administratieve geldboete kunnen opgelegd worden. De bedragen werden opgetrokken van 250 euro tot 350 euro en van 125 euro tot 175 euro naargelang de boete opgelegd wordt aan een meerderjarige dan wel een minderjarige overtreder.
In het algemeen politiereglement van de stad Aarschot zijn nog steeds de maximale bedragen van 250 euro en 125 euro opgenomen. De sanctionerend ambtenaar dient zich dan ook aan deze bedragen te houden en kan niet de hogere wettelijke bedragen toepassen maar dient een eventuele aanpassing van het gemeentelijk reglement af te wachten.
Aarschot pastte als één van de enige steden de maximumbedragen nog niet aan. Wel werden twee alternatieve maatregelen voor de administratieve sanctie voorzien, met name de gemeenschapsdienst enerzijds en de lokale bemiddeling anderzijds. Daarnaast werden voor minderjarige overtreders ook enkele nieuwigheden ingevoerd, zoals de procedure van ouderlijke betrokkenheid, die voorafgaat aan het verplichte aanbod tot bemiddeling.
Vooraleer iemand nu de maximumboete krijgt, gaat er al een heel traject aan vooraf. Ervaring leert dat de boete van max. 250 euro met plezier betaald wordt in plaats van een werkstraf of bemiddeling.
GELUIDSHINDER (Hoofdstuk IV - Milieu en openbare rust, afdeling 2. Geluidshinder)
Voorstel om het politiereglement aan te passen
EVENEMENTENREGLEMENT (Bijlage 10)
Om éénvormigheid te creëren in de aanvraagprocedure voor het organiseren van allerlei evenementen, is het aangewezen om
De voorgestelde wijzigingen zijn terug te vinden in bijlage bij dit agendapunt (in geel gemarkeerde en/of doorstreepte tekst).
VERHOGING VAN MAXIMALE BEDRAGEN VAN DE GAS-BOETES
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties wijzigde de maximale bedragen die als gemeentelijke administratieve geldboete kunnen opgelegd worden. De bedragen werden opgetrokken van 250 euro tot 350 euro en van 125 euro tot 175 euro naargelang de boete opgelegd wordt aan een meerderjarige dan wel een minderjarige overtreder.
In het algemeen politiereglement van de stad Aarschot zijn nog steeds de maximale bedragen van 250 euro en 125 euro opgenomen. De sanctionerend ambtenaar dient zich dan ook aan deze bedragen te houden en kan niet de hogere wettelijke bedragen toepassen maar dient een eventuele aanpassing van het gemeentelijk reglement af te wachten.
Aarschot pastte als één van de enige steden de maximumbedragen nog niet aan. Wel werden twee alternatieve maatregelen voor de administratieve sanctie voorzien, met name de gemeenschapsdienst enerzijds en de lokale bemiddeling anderzijds. Daarnaast werden voor minderjarige overtreders ook enkele nieuwigheden ingevoerd, zoals de procedure van ouderlijke betrokkenheid, die voorafgaat aan het verplichte aanbod tot bemiddeling.
Vooraleer iemand nu de maximumboete krijgt, gaat er al een heel traject aan vooraf. Ervaring leert dat de boete van max. 250 euro met plezier betaald wordt in plaats van een werkstraf of bemiddeling.
GELUIDSHINDER (Hoofdstuk IV - Milieu en openbare rust, afdeling 2. Geluidshinder)
Voorstel om het politiereglement aan te passen
EVENEMENTENREGLEMENT (Bijlage 10)
Om éénvormigheid te creëren in de aanvraagprocedure voor het organiseren van allerlei evenementen, is het aangewezen om
De voorgestelde wijzigingen zijn terug te vinden in bijlage bij dit agendapunt (in geel gemarkeerde en/of doorstreepte tekst).
Artikel 1 - verhoging maximale bedragen
De gemeenteraad gaat akkoord om de maximale bedragen die als gemeentelijke administratieve geldboete kunnen opgelegd worden op te trekken van 250 euro tot 350 euro en van 125 euro tot 175 euro naargelang de boete opgelegd wordt aan een meerderjarige dan wel een minderjarige overtreder.
Artikel 2, §1. (Hoofdstuk IX - Procedure voor het opleggen van gemeentelijke administratieve sancties) wordt gewijzigd als volgt:
'Inbreuken op het algemeen politiereglement van de stad Aarschot kunnen bestraft worden met een administratieve geldboete van maximum 350 euro voor meerderjarige overtreders en maximum 175 euro voor minderjarige overtreders.'
In alle artikelen van de gecoördineerde versie van het algemeen politiereglement waar verwezen wordt naar de op te leggen geldboete, wordt telkens de formulering 'het bedrag van max. 250 euro' geschrapt.
Artikel 2 - geluidshinder
De gemeenteraad gaat akkoord met
Artikel 3 - evenementenreglement
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen en keurt het bijgevoegde evenementenreglement (bijlage 10) goed.
Het politiereglement op het houden van kampen (bijlage 13) wordt geschrapt.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke agendapunten van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 08.06.2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
Agenda
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde Kurt Lemmens en Bert Van der Auwera aan als respectievelijk volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager voor de stad in de bijzondere en de gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit voor de duur van de legislatuur.
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda en draagt de aangeduide volmachtdrager of plaatsvervangend volmachtdrager op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene jaarvergadering van cvba Zefier, vastgesteld op 08.06.2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Agenda
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde Kurt Lemmens en Bert Van der Auwera aan als respectievelijk volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager voor de stad in de bijzondere en de gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit voor de duur van de legislatuur.
Artikel 1
Om, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 08.06.2023, zijnde
Artikel 2
De volmachtdrager van de stad Aarschot die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17.03.2023 houdende goedkeuring van de agendapunten en de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger, dhr. Guy Van den Broeck, met betrekking tot de algemene vergadering van cvba Cnuz die plaatsvond op 18 april 2023.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
Gelet op de uitnodiging van cvba Cnuz voor een algemene vergadering op 18 april 2023 om 20.00 uur die zal plaatsvond in Tienen, Menegaard 21 met volgende agendapunten:
Gelet op
De agenda en het bepalen van het mandaat werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in vergadering van 17.03.2023 gezien de algemene vergadering van CNUZ plaatsvond voor de vergadering van de gemeenteraad. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze beslissing te bekrachtigen.
Stad Aarschot is aandeelhouder van de cvba Cnuz.
Gelet op de uitnodiging van cvba Cnuz voor een algemene vergadering op 18 april 2023 om 20.00 uur die zal plaatsvinden in Tienen, Menegaard 21 met volgende agendapunten:
Gelet op
Overwegende dat
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17.03.2023 houdende goedkeuring van de agendapunten en de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger, dhr. Guy Van den Broeck, met betrekking tot de algemene vergadering van cvba Cnuz die plaatsvond op 18 april 2023.
Dit agendapunt werd afgevoerd.
De sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL kregen op 30.11.2022 een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023, dit in afwachting van de omvorming tot woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost uiterlijk op 30 juni 2023.
De sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL zullen zich door fusie omvormen tot woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost. De bijzondere algemene vergadering van deze fusie is gepland op 20 juni 2023. Daartoe moeten zij een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij bij het agentschap Wonen in Vlaanderen indienen, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021).
In kader van de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering stellen de sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL voor binnen het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost drie subregio’s vast te stellen, zijnde:
In de uitnodiging van de algemene vergadering dd. 13.03.2023, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Cnuz, wordt gevraagd om op de algemene vergadering op 18.04.2023 een advies uit te brengen over de aanvraag van erkenning en het voorstel van subregio’s binnen het werkingsgebied van de woonmaatschappij waar onze gemeente deel van uitmaakt.
De sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL kregen op 30.11.2022 een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023, dit in afwachting van de omvorming tot woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost uiterlijk op 30 juni 2023.
De sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL zullen zich door fusie omvormen tot woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost. De bijzondere algemene vergadering van deze fusie is gepland op 20 juni 2023. Daartoe moeten zij een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij bij het agentschap Wonen in Vlaanderen indienen, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021).
In kader van de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering stellen de sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL voor binnen het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost drie subregio’s vast te stellen, zijnde:
In de uitnodiging van de algemene vergadering dd. 13.03.2023, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Cnuz, wordt gevraagd om op de algemene vergadering op 18.04.2023 een advies uit te brengen over de aanvraag van erkenning en het voorstel van subregio’s binnen het werkingsgebied van de woonmaatschappij waar onze gemeente deel van uitmaakt.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van fusievoorstel voor de woonmaatschappij Oost-Brabant-Oost en heeft geen opmerkingen of vragen.
Artikel 2
Met betrekking tot het vereiste advies bij de erkenningsaanvraag stelt de gemeenteraad vast dat in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Artikel 3
De gemeenteraad stelt vast dat de zonering van het werkingsgebied in drie subregio’s zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering en wenst als gemeente deel uit te maken van zone X.
Artikel 4
Deze beslissing wordt aan de sociale huisvestingsmaatschappij Sociaal Wonen arro Leuven bezorgd.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 23 juni 2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
De opdrachthoudende vereniging Iverlek organiseert op 23 juni 2023 om 18.00 uur een algemene vergadering tevens jaarvergadering die zal plaatsvinden in Salons Waerboom, Jozef Mertensstraat 140 te 1702 Groot-Bijgaarden
De stad Aarschot werd per aangetekende brief d.d. 30 maart 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan deze vergadering met volgende agendapunten:
Conform artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 24 van de statuten dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Gelet op
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te hechten aan de agendapunten en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 23 juni 2023:
Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2022.
Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 23 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 20.06.2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van de gemeenteraad op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
TMVS dv organiseert op 20 juni 2023 om 17u30 een Algemene Jaarvergadering die plaatsvindt in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9057 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Agenda:
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
Varia
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de aangeduide vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akte en bescheiden met betrekking tot de jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 20.06.2023, te onderschrijven en zijn stemgerag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Gelet op
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
Varia
Artikel 2
§1. De heer Bart Dehaes, raadslid, wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de Algemene Vergaderingen van TMVS dv en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
§2. De heer Kurt Lemmens, schepen, wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal :
De gemeenteraad keurde op 10.11.2022 het reglement voor de wedstrijd 'Win je Zaak' goed. Met die wedstrijd willen we ondernemerschap stimuleren en faciliteren, starters met originele concepten aantrekken, Aarschot promoten als ondernemingsvriendelijke stad en de leegstand in het kernwinkelgebied aanpakken. Nu de onderhandelingen met de verschillende partners (UNIZO, pandeigenaars, Roularta...) zijn afgerond, weten we dat het projectbudget te ruim begroot is. Bovendien heeft de wedstrijd een zeer groot succes gekend: bij aanvang van de wedstrijd werd gemikt op 30 inschrijvingen, in realiteit werden het er meer dan 100. Hierdoor zijn meer kandidaten doorgestoten naar de finale dan verwacht. Met het voorziene budget hebben we de mogelijkheid om meerdere starters in Aarschot financieel te ondersteunen. Om dat mogelijk te maken, keurt de gemeenteraad een aanpassing aan het reglement goed.
De gemeenteraad keurde op 10.11.2022 het reglement voor de wedstrijd 'Win je Zaak' goed. Met die wedstrijd willen we ondernemerschap stimuleren en faciliteren, starters met originele concepten aantrekken, Aarschot promoten als ondernemingsvriendelijke stad en de leegstand in het kernwinkelgebied aanpakken.
Nu de onderhandelingen met de verschillende partners (UNIZO, pandeigenaars, Roularta...) zijn afgerond, weten we dat het projectbudget te ruim begroot is. Bovendien heeft de wedstrijd een zeer groot succes gekend: bij aanvang van de wedstrijd werd gemikt op 30 inschrijvingen, in realiteit werden het er meer dan 100. Hierdoor zijn er meer kandidaten doorgestoten naar de finale dan verwacht. Met het voorziene budget hebben we de mogelijkheid om meerdere starters in Aarschot financieel te ondersteunen.
Voorstel tot wijziging van het wedstrijdreglement, meer bepaald de volgende toevoeging aan artikel 7:
"Het extra projectbudget (teveel geraamd) wordt aangewend als extra prijzenpot:
Naast de hoofdwinnaar (die het starterspakket zal winnen), zal de aangestelde jury de extra prijzenpot toekennen aan andere sterke kandidaten. Op deze manier kunnen verschillende waardige kandidaten opstarten met steun van de stad Aarschot in kader van de wedstrijd ‘Win je Zaak’.
De verdeling van de extra prijzenpot is afhankelijk van het aantal sterke kandidaten. De jury bepaalt hoeveel kandidaten een een kleinere prijs zullen krijgen en hoeveel die prijs bedraagt."
Gelet op:
Voorstel tot wijziging van het wedstrijdreglement, meer bepaald de volgende toevoeging aan artikel 7:
"Het extra projectbudget (teveel geraamd) wordt aangewend als extra prijzenpot:
Naast de hoofdwinnaar (die het starterspakket zal winnen), zal de aangestelde jury de extra prijzenpot toekennen aan andere sterke kandidaten. Op deze manier kunnen verschillende waardige kandidaten opstarten met steun van de stad Aarschot in kader van de wedstrijd ‘Win je Zaak’.
De verdeling van de extra prijzenpot is afhankelijk van het aantal sterke kandidaten. De jury bepaalt hoeveel kandidaten een een kleinere prijs zullen krijgen en hoeveel die prijs bedraagt."
Wat |
Initieel geraamd |
Benodigd budget |
Verschil |
Ramingsnummer |
Inrichtingssubsidie |
€ 5.000,00 |
€ 5.000,00 |
€ 0,00 |
MJP102470 |
Openingspubliciteit |
€ 1.000,00 |
€ 1.000,00 |
€ 0,00 |
MJP102470 |
1 jaar huur |
€ 24.000,00 |
€ 11.400,00 |
€ 12.600,00 |
MJP104236 |
De gemeenteraad keurt de wijziging van het wedstrijdreglement 'Win je Zaak' goed als volgt:
WEDSTRIJDREGLEMENT 'WIN JE ZAAK'
Artikel 1: De organisator
De stad Aarschot organiseert de campagne ‘Schot in je zaak’ volgens de regels vervat in deze afsprakennota.
Artikel 2: Campagne
Deze campagne bestaat uit het selecteren en begeleiden van één startende ondernemer in de binnenstad van Aarschot. Het betreft de uitbating van een publieksgericht en commercieel concept met klemtoon op handel, horeca en persoonlijke verzorging. Dit sluit niche-concepten in een andere branche niet uit, gegeven het feit dat dit een nieuw concept betreft in de Aarschotse binnenstad.
Artikel 3: Duur campagne
De campagne loopt over 1 jaar met het officiële startsein op 14 november 2022 met bekendmaking van de actie en de zoektocht naar ondernemerschap.
Artikel 4: Rechtmatige deelnemers
Deelname is voor iedereen die zich geroepen voelt om een eigen zaak te runnen met een duidelijke visie op ondernemerschap en vakmanschap. De deelnemer moet beschikken over een startkapitaal van min. 6.600,- euro. Dit staat zo beschreven in het uit te werken businessplan.
De kandidaat-ondernemer kan zich kandidaat stellen door zich in te schrijven via de website van de stad Aarschot en de sublink www.aarschot.be/schotinjezaak.be en dit voor 31 januari 2023. Voor verdere informatie: zie structuur campagne.
De organisator kan te allen tijde een persoon van deelname aan de campagne uitsluiten in geval van inbreuk op één van de deelnemingsvoorwaarden of in geval van misbruik, misleiding of een deelname ter kwader trouw aan de campagne.
Artikel 5: Begeleiding
Deelnemers zijn verplicht zich te laten begeleiden door de startersbegeleiding van UNIZO. Hier staat een minimale kost van 175,- euro tegenover (waarde begeleiding geraamd op € 2.000,-). Bovendien wordt er gewerkt met een open boekhouding om de huurafspraken na jaar 1 op transparante wijze te kunnen berekenen. De kandidaat is dus verplicht om samen met de coaches hier duidelijkheid over te verschaffen.
Artikel 6: Timing
14 november 2022 - 31 januari 2023: bekendmaking wedstrijd/wervingscampagne/kandidaatstelling
In de loop van de maanden november, december, januari wordt de wedstrijd kenbaar gemaakt via verschillende stedelijke en andere mediakanalen. Daarenboven kunnen er in verschillende opleidingsinstituten voor volwassenonderwijs of scholen infosessies gegeven worden aan studenten om hen te prikkelen om zich kandidaat te stellen voor deze campagne.
Dit kan vóór 31 januari 2023 via de website www.aarschot.be/schot-in-je-zaak/win-je-zaak. De inschrijvingsformulieren komen terecht bij CityD-WES, het bedrijf dat in het kader van de opdracht ‘centrummanagement en leegstandsbestrijding’ is aangesteld ter coördinatie van dit project.
1 februari - 15 februari 2023: voorstelling kandidaten
De deelnemers worden na een eerste selectie uitgenodigd om zich kort voor te stellen en krijgen vervolgens de opdracht om ten eerste een visienota van een tweetal pagina’s te schrijven waarin een businessplan voor de komende vijf jaar staat opgesteld. Verder is het van belang dat de deelnemers een financieel plan kunnen opstellen. Deze opdracht zal beoordeeld worden door de structurele partners aangesteld door de stad Aarschot waarna er een selectie van 3 winnaars zal gebeuren.
Donderdag 16 februari 2023: pitch kandidaten
Mondelinge pitch door de kandidaten voor de jury.
Maart - mei 2023: traject UNIZO
De kandidaten volgen het starterstraject van UNIZO.
Dinsdag 13 en donderdag 15 juni 2023: voorstelling businessplan en keuze winnaar
Finale pitch waarbij de kandidaten hun businessplan voorstellen aan de juryleden.
Maandag 19 juni: bekendmaking winnaar
Op 19 juni 2023 wordt de winnaar bekendgemaakt door de voorzitter van de jury en vindt de overhandiging van de sleutel van het pand plaats, waarna de inrichting van start kan gaan.
De officiële opening van de onderneming wordt voorzien voor september 2023.
Artikel 7: Toekenning van de prijzen (=starterspakket)
De winnaar ontvangt een starterspakket met tal van voordelen:
De organisator draagt geen enkele verantwoordelijkheid ten gevolge van onvolledige, onjuiste of achterhaalde persoonsgegevens van de winnaars.
Prijzen (= starterspakket) kunnen niet worden ingeruild voor geld of voor andere prijzen. De prijzen zijn persoonlijk en niet onverdraagbaar.
Het extra projectbudget (teveel geraamd) wordt aangewend als extra prijzenpot: Naast de hoofdwinnaar (die het starterspakket zal winnen), zal de aangestelde jury de extra prijzenpot toekennen aan andere sterke kandidaten. Op deze manier kunnen verschillende waardige kandidaten opstarten met steun van de stad Aarschot in kader van de wedstrijd ‘Win je Zaak’. De verdeling van de extra prijzenpot is afhankelijk van het aantal sterke kandidaten. De jury bepaalt hoeveel kandidaten een een kleinere prijs zullen krijgen en hoeveel die prijs bedraagt.
Artikel 8: Verplichte deelnamen
De winnaar van de actie verbindt zich ertoe om deel te nemen aan volgende acties en activiteiten ter ondersteuning van een levende handelskern waaronder:
Artikel 9: Huurcontract
De kandidaat tekent een pop-up overeenkomst met de eigenaar. Deze laatste heeft voordien een contract Schot in je Zaak met de stad ondertekend. De maximale duur voor een dergelijke pop-up overeenkomst bedraagt 12 maanden. Verbruik elektriciteit, verwarming en water zijn ten laste van de huurder, evenals de onroerende voorheffing. De pop-up overeenkomst wordt opgesteld tussen verhurende en hurende partij, al dan niet na bemiddeling door een erkende makelaar maar wel in overleg met de coördinator van dit project.
Na afloop van de 12 maanden onderhandelen de huurder en de eigenaar over een huurovereenkomst, conform de handelshuurwetgeving. De stad komt in de onderhandelingen niet tussen. Wel kan de acquisitiemanager, door de stad aangesteld, bemiddelen tussen verhuurder en huurder op basis van eigen verworven inzichten en kennis van de huurmarkt. Het verstrekt aanbeveling om ook te werken met een progressieve huur of met omzethuur om de huurder bij opstart en doorstart enige zuurstof en flexibiliteit te bieden. Dit kan echter niet afgedwongen worden.
Artikel 10: Algemene bepalingen over het verloop van de campagne
Het indienen van het inschrijvingsformulier houdt de volledige en onvoorwaardelijke aanvaarding in van de bepalingen van deze afsprakennota. Het reglement wordt gepubliceerd op www.aarschot.be/schot-in-je-zaak/win-je-zaak .
Voor alles wat niet in deze afsprakennota is geregeld, mag de organisator de nodige maatregelen nemen om de campagne goed te laten verlopen. In geval van bijzondere omstandigheden mag de organisator tevens dit document aanpassen waar nodig.
Artikel 11: Aansprakelijkheid
De organisator van deze campagne kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval de campagne door bijzondere omstandigheden of overmacht gewijzigd of geannuleerd wordt.
Artikel 12: Privacy en recht
Deelnemers aan deze campagne gaan ermee akkoord dat hun persoonsgegevens, verstrekt aan de organisatie in het kader van hun deelname aan deze campagne, zullen worden verwerkt overeenkomstig de toepasselijke wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van de natuurlijke personen met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens.
Wie aan de wedstrijd deelneemt en een prijs wint, stemt er mee in dat zijn gegevens en afbeelding voor promotiedoeleinden gebruikt worden door de organisator.
Artikel 13: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Het huidige reglement en de wedstrijd zijn onderworpen aan Belgisch recht. In geval van geschillen zijn enkel de rechtbanken te Leuven bevoegd, onverminderd het recht van de consument om de zaak voor de rechter te (laten) brengen van zijn woonplaats.
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot ter financiering van de investeringen van het AGB Aarschot in 2023 (incl. de overdracht van investeringskredieten 2022) ten bedrage van 3.020.057,63 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
Het transactiekrediet voor de financiering van de investeringen van het AGB Aarschot in 2023 (incl. de overdracht van investeringskredieten 2022) wordt geraamd op 3.020.057,63 euro. De liquiditeitspositie van het AGB Aarschot laat geen integrale en onmiddellijke externe financiering toe. Het is daarom aangewezen dat de stad ter financiering een renteloze lening toestaat aan AGB Aarschot.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot ter financiering van de investeringen van het AGB Aarschot in 2023 (incl. de overdracht van investeringskredieten 2022) ten bedrage van 3.020.057,63 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
Het transactiekrediet voor de financiering van de investeringen van het AGB Aarschot in 2023 (incl. de overdracht van investeringskredieten 2022) wordt geraamd op 3.020.057,63 euro.
De liquiditeitspositie van het AGB Aarschot laat geen integrale en onmiddellijke externe financiering toe. Het is daarom aangewezen dat de stad jaarlijks ter financiering van de investeringen een renteloze lening toestaat aan AGB Aarschot. Hierbij moet opgemerkt worden dat het renteloze karakter van een lening die verstrekt wordt door een stad aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Aan de raad wordt de bijgaande leningsovereenkomst voorgelegd tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot voor de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot, ten bedrage van 3.020.057,63 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
De verwerking van deze toegestane renteloze lening is te boeken op
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de bijgaande leningsovereenkomst tussen de stad Aarschot en het autonoom gemeentebedrijf Aarschot goed. De overeenkomst behelst de toekenning van een renteloze lening door de stad aan het AGB Aarschot ter financiering van de investeringen van het AGB Aarschot in 2023 (incl. de overdracht van investeringskredieten 2022) ten bedrage van 3.020.057,63 euro. De aflossingstabel is opgenomen in de leningsovereenkomst.
De gemeenteraad machtigt de voorzitter en algemeen directeur om de bijgaande overeenkomst te ondertekenen namens de stad Aarschot.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Cindy Symons
Hartfalen, het komt altijd ineens, onverwacht, op welke plaats dan ook…
Elk leven is dierbaar, en als we als stad kunnen bijdragen om mensenlevens te helpen redden, dan moeten we dat ten volle benutten.
Er zijn op verschillende plaatsen op ons grondgebied al toestellen aanwezig die kunnen helpen bij hartfalen, met name de AED toestellen.
Mijn vraag is of er kan bekeken worden of er op ons grondgebied toestellen genoeg aanwezig zijn in de stad en deelgemeentes, of er niet hier en daar op cruciale plaatsen toestellen kunnen bijgeplaatst worden.
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Cindy Symons
De straatverlichting word s ’nachts gedoofd in onze stad om te besparen.
Nu dat de crisis in de energiemarkt toch wat gaan liggen is, word de vraag gesteld of het niet mogelijk is de straatverlichting terug aan te laten.
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Cindy Symons
Iedere mens hoort het wel eens passeren het verschrikkelijke woord waar niemand mee geconfronteerd wil worden, kanker.
Preventie is een belangrijk woord in deze verschrikkelijke ziekte.
Is het mogelijk om in ons grondgebied een rondreizende Mammobiel ter beschikking te stellen voor een bepaalde tijd waar vrouwen en mannen van een bepaalde leeftijd terecht kunnen voor een gratis röntgenfoto van de borsten om borstkanker zodoende vroegtijdig op het spoor te komen?
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nele Weckhuyzen
De laatste tien jaar is het aantal egels in Vlaanderen bijna gehalveerd. Een van de boosdoeners is het verkeer maar ook in onze tuinen loopt het diertje gevaar. Zo hebben mensen de gewoonte om 's nachts het gazon te maaien met een robotmaaier. Net het moment waarop de egel en andere nachtdieren in de tuin op zoek gaan naar eten.
Egels rollen zich op als ze gevaar waarnemen. Robotmaaiers wijken daar echter niet voor. Een botsing met zo'n kleine grasmaaier levert egels vaak diepe snijwonden op, op de rug bijvoorbeeld of aan de snuit. Vaak met de dood tot gevolg.
Egels zijn bijzonder nuttige dieren in onze tuinen. Ze eten bv. heel graag slakken. Een egel komt met één gemiddelde tuin niet toe en fourageert vaak in een groter gebied. Daarom is het belangrijk dat hij veilig van de ene tuin naar de andere kan, zonder langs de straatkant te moeten passeren en zonder verstrikt te geraken in de omheining tussen buren.
Dit kan met ‘egelwegels’: een kleine opening in de schutting.
Om de bescherming van egels te stimuleren lanceert Natuurpunt de actie: ‘Word een egelstraat’. Je kan je eigen ‘egelwegel’ registreren en zo samen met buren proberen om 10
tuinen met elkaar te verbinden. Met trots kunnen mensen dan het bordje ‘Egelstraat’ ophangen.
Vraag:
Meer info:
https://www.natuurpunt.be/pagina/egelstraat
https://www.natuurpunt.be/pagina/egelstraat-wat-kan-je-doen-voor-de-egel-je-tuin
https://www.natuurpunt.be/pagina/egels-en-robotmaaiers
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Petra Vanlommel
Groen Aarschot steunt windturbines als iedereen er baat bij heeft.
Engie Electrabel wil 4 (2x2clusters) windturbines plaatsen langs de E314, grondgebied Aarschot en Tielt-Winge: https://corporate.engie.be/nl/energy/wind/aarschot-e314 De vergunningsaanvraag zou 31 maart ingediend zijn.
Onze energie moet zo snel mogelijk 100% hernieuwbaar worden. De vraag hier is niet of we windturbines willen of niet. We hebben geen andere keuze dan in te zetten op wind, zon, waterkracht en geothermie. Windturbines maken deel uit van deze en-en oplossing.
Met voordelen voor iedereen maar dan ook iedereen Wind is onuitputbaar, wind waait overal, ook in Aarschot. Dit in tegenstelling tot fossiele energie zoals olie die ergens ver weg en van diep wordt opgepompt. Wind is net zoals zonlicht een energiebron die lokaal kan geoogst en gebruikt worden. Een aantal burgers hebben dit goed begrepen, richten burgercoöperaties op en bouwen zelf windmolens. Winsten waaien niet weg en komen ten goede van de burgers zelf.
Dankzij hernieuwbare energie zoals wind en zon krijgen meer mensen toegang tot de energiemarkt, niet alleen als consument maar ook als producent. Dankzij hernieuwbare energie kan je meer doen en helpen dan met een eenmalige energiepremie. Dankzij hernieuwbare energie kunnen we een negatief energie-monopolie doorbreken en worden we minder afhankelijk. Hernieuwbare energie is een game-changer.
We pleiten voor een duurzame samenwerking tussen gemeenten, steden, burgers en bedrijven waar ook kwetsbare burgers van onze samenleving bij winnen.
Het Engie-model wordt een ‘ons’ model.
Engie zal een coöperatie oprichten waarbij inwoners van de betreffende gemeenten financieel kunnen participeren door aandelen te kopen. Burgers verschaffen Engie een achtergestelde lening en krijgen een jaarlijks dividend uitgekeerd. Participatie komt overeen met een soort van spaarboekje van Engie.
Groen Aarschot wil verder gaan dan een spaarboekje en heeft Engie voorgesteld om een klimaatfonds op te richten. Een klimaatfonds is een geldpot waaruit geput kan worden om projecten van en voor inwoners te financieren. Dit gaat over projecten die de lokale gemeenschap ten goede komen, verenigingen ondersteunen, ontharden, vergroenen en kindvriendelijk maken van pleinen, speelplaatsen, klimaatneutraal maken van gemeenschapsgebouwen, etc. De windturbines van Engie worden zo dan toch voor een deel ‘onze’ windturbines.
We denken dat de stad een belangrijke rol te spelen heeft in zo een klimaatfonds. Het gaat immers over projecten die een impact hebben op Aarschot. De stad en zijn burgers hebben belang in zo een klimaatfonds. Een klimaatfonds kan een voorbeeld zijn van een duurzame samenwerking tussen een stad, burger en bedrijf waarbij beslissingen bottum-up genomen worden. De concrete uitwerking van een klimaatfonds laten we hier in het midden.
Groen Aarschot heeft Engie gevraagd om een klimaatfonds op te richten. Engie onderzoekt de haalbaarheid.
Daarbij willen we nadenken over hoe we in het economisch model van Engie de burgerparticipatie nog kunnen vergroten. Hoe kunnen we ook mensen zonder voldoende centen om een aandeel te kopen toch toegang te geven tot dit spaarboekje?
De wind is van ons.
Vraag
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Hannelore Castelein
Met de stijgende levensmiddelen, de hogere energiefacturen, het leven dat in het algemeen duurder wordt,... komen er steeds meer en meer Vlamingen in de financiële problemen.
De mogelijkheid bestaat dat meer en meer mensen gaan moeten gebruikmaken van sociale huisvesting.
Graag had ik volgende vragen gesteld.
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nico Creses
De voorbije winter hebben een aantal van onze buurgemeenten (Scherpenheuvel-Zichem, Bekkevoort, Tielt-Winge,..) te maken gehad met drinkwaterproblemen.
Door drukverlies kwam er dikwijls geen druppel water meer uit de kraan.
Volgens de Watergroep kwam dit door de vrieskou. Hierdoor zouden een 40-tal lekken zijn ontstaan.
Nu, we hebben een korte winterprik gehad, en het was niet zo koud dat we bvb konden gaan schaatsen.
Mijn inziens is die uitleg ontoereikend en ik houd mijn hart vast als we zouden te maken krijgen met een écht strenge en lange winter en de gevolgen hiervan voor onze stad Aarschot.
Ik vrees dat het drinkwaterleiding netwerk echter tot op de draad versleten is in onze streek.
Op 21 mei 2021 stelde Vlaams minister Demir in het Vlaams Parlement dat een aantal leidingen in Vlaams-Brabant zo oud zijn dat er enkel nog bruin water uitkomt.
Tevens riep zij de betrokken drinkwatermaatschappijen op om meer verantwoordelijkheid aan de dag te leggen en dringend de nodige investeringen te doen.
De meer dan 40 lekkages die onze streek heeft gekend deze winter doen me echter besluiten dat er nog niet veel initiatief gekomen is vanuit De Watergroep..
Bij elke breuk gaan er niet alleen honderden kubieke meters drinkwater zinloos verloren, die trouwens worden doorgefactureerd aan inwoners en bedrijven, maar lopen we ook het risico op verontreiniging van ons drinkwater.
Vandaar ook mijn volgende vragen:
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nele Pelgrims
Verplichte AED toestellen voor voetbalclubs vanaf juli 2023
In 2022 werd Aarschot weer benoemd als hartveilige stad voor twee jaar. En dit omwille van de AED toestellen die op ons grondgebied verdeeld zijn en de opleiding die hieromtrent gegeven werd, in alle deelgemeenten, een topinitiatief!
Zulke toestellen zijn ontzetten belangrijk want dagelijks krijgen ongeveer 30 mensen in België een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Je verhoogt de overlevingskans van zulk slachtoffer met 70% door met een AED toestel binnen de 3 tot 5 minuten te starten met de reanimatie.
Vanaf juli 2023, eigenlijk vanaf de start van het volgend voetbalseizoen, moeten onze voetbalverenigingen ook zulk toestel verplicht aanwezig hebben op hun terrein. Wanneer ze via Voetbal Vlaanderen een defibrillator kopen kunnen ze 500 euro steun krijgen, dit als ze werken met jeugd binnen hun club. Een AED toestel kost echter tussen de 1500 en 3000€. Voetbalclubs die niet met jeugd werken, krijgen deze tegemoetkoming niet.
Aangezien we in Aarschot heel veel voelbalverenigingen hebben en bij uitbreiding uiteraard ook andere sportclubs en verenigingen, vroegen we ons als cd&v af of er geen mogelijkheid was om hierin als stad ook tegemoet te komen. Vandaar enkele vragen:
Als cd&v denken we dat onze verenigingen zoveel mogelijk moeten ondersteund worden om de gezondheid van hun leden te garanderen.
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 9 maart 2023
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 9 maart 2023 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 9 maart 2023 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.