Mevrouw Nele Pelgrims is aanwezig vanaf de behandeling van het agendapunt "Akteneming van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Cornelius en Sint Niklaas".
De gemeenteraad gaat ermee akkoord dat de politiezone Aarschot intekent op de “Managed Datacenter Services of kortweg MDS 2022” via politiezone Leuven als aankoopcentrale.
Politiezone Leuven zal optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald voor alle politiediensten van het Arrondissement Leuven (lokale- en federale politie).
De opdracht "Managed Datacenter Services 2022" werd gegund aan Lebon IT Services, Roeselarestraat 205A, Oostnieuwkerke. De looptijd van de opdracht bedraagt vier jaar (1 januari 2023 tot en met 31 december 2026) en is nadien twee keer verlengbaar met telkens met twee jaar. De offerte van Lebon in bijlage wordt goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld met de politiezone Aarschot in te tekenen op de “Managed Datacenter Services of kortweg MDS 2022” via Politiezone Leuven als aankoopcentrale.
Politiezone Leuven treedt op als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald voor alle politiediensten van het Arrondissement Leuven (lokale- en federale politie).
Gelet op het bestek dat met toepassing van de openbare procedure en met als onderwerp “MDS 2022” gepubliceerd werd op 29/04/2022;
Overwegende dat Politiezone Leuven als aankoopcentrale zal optreden in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald voor alle politiediensten van het Arrondissement Leuven (lokale- en federale politie).
De politiezone Leuven wil een Hybrid Cloud oplossing organiseren in een concept van ‘Managed Datacenter Services’ met:
De Private Cloud in de eigen datacenters bestaat éénmalig uit de migratie van de aanwezige diensten en later uit een dienstencataloog waarin alle mogelijke services zijn opgenomen. De inschrijver voorziet de installatie, dimensionering, updates en onderhoud van de hard- en software. Het resultaat is een pay-as-you-go service waarbij de respectievelijke begunstigden niet meer investeren in hard- en software maar betalen voor de gebruikte diensten binnen een architectuur die afgestemd is op de noden van de begunstigden.
Het is aangewezen dat de lokale politiezone Aarschot gebruik maakt van de raamovereenkomst om volgende redenen:
Voor de politiezone Aarschot wordt de opdracht gefinancierd op budgetsleutel MJP105285 - 330/123-13 Beheers- en werkingskosten van de informatica, begroting 2023 en volgende jaren:
Er zal een eenmalige migratiekost worden aangerekend van 1.098,075 euro inclusief BTW.
Artikel 1
De politiezone Aarschot stapt in de raamovereenkomst "Managed Datacenter Services of kortweg MDS 2022" waarbij Politiezone Leuven als aankoopcentrale fungeert (Bestek 2022/MDS)
Artikel 2
De opdracht "Managed Datacenter Services 2022" werd gegund aan Lebon IT Services, Roeselarestraat 205A, Oostnieuwkerke. De looptijd van de opdracht bedraagt vier jaar (1 januari 2023 tot en met 31 december 2026) en is nadien twee keer verlengbaar met telkens met twee jaar. De offerte van Lebon in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Voor de politiezone Aarschot wordt de opdracht gefinancierd op budgetsleutel MJP105285 - 330/123-13 Beheers- en werkingskosten van de informatica, begroting 2023 en volgende jaren:
Er zal een eenmalige migratiekost worden aangerekend in 2023 van 1.098,075 euro inclusief BTW.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van twee betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2023-01, te begeven via de klassieke mobiliteit. Indien deze plaatsen niet ingevuld worden via de klassieke mobiliteit, worden de betrekkingen gepubliceerd voor de laureaten in de wervingsreserve.
De gemeenteraad stelde op 12 november 2020 de formatie vast voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot. Deze formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
Gelet op het feit dat het merendeel van kandidaten sinds de mobiliteit 5/2022 en het nieuwe rekruteringsmodel van de geïntegreerde politie dat van start ging eind 2022, aspirant-inspecteurs zijn die eerst nog een jaar naar de politieschool moeten vooraleer te starten in de politiezone, moeten we vanaf 2023 proactief rekruteren i.p.v. pas na het vertrek van de gepensioneerden de vacature open te stellen. In praktijk laat het proactief rekruteren toe dat de laureaten hun opleiding in de politieschool beëindigen rond de pensioneringsdatum van de vertrekkende collega's.
Om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld twee voltijdse betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) vacant te verklaren in statutair verband en de betrekkingen te begeven via de klassieke mobiliteit. Indien deze plaatsen niet ingevuld worden via de klassieke mobiliteit, publiceren we de betrekkingen voor de laureaten in de nationale wervingsreserve (pool met geslaagden in de selectieproeven om te mogen starten aan de politie-opleiding).
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen lokale wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
de jaarkalender van DGR/DRP-DPP betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
het feit dat het merendeel van kandidaten sinds de mobiliteit 5/2022 en het nieuwe rekruteringsmodel van de geïntegreerde politie dat van start ging eind 2022, aspirant inspecteurs zijn die eerst nog een jaar naar de politieschool moeten vooraleer te starten in de politiezone, moeten we proactief rekruteren i.p.v. pas na het vertrek van de gepensioneerden de vacature open te stellen. In praktijk laat het proactief rekruteren toe dat de laureaten hun opleiding in de politieschool beëindigen rond de pensioneringsdatum van de vertrekkende collega's.
het advies van de korpschef om twee betrekkingen van inspecteur melding en interventie vacant te verklaren om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen;
het advies van de korpschef om, naar aanleiding van de selectie, geen wervingsreserve bedoeld in artikel VI.II.27bis van het RPPol aan te leggen.
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting 2023.
Artikel 1
Twee betrekkingen van inspecteur van politie (melding en interventie) worden vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2023-01. Deze betrekkingen zijn te begeven via de klassieke mobiliteit. Indien deze plaatsen niet ingevuld worden via de klassieke mobiliteit, publiceren we de betrekkingen voor de laureaten in de wervingsreserve.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
Als lid van de lokale politie is hij/zij een polyvalent medewerker welke ingezet wordt voor de verschillende functionaliteiten: interventie, melding, openbare orde, hycap, hulpverlening, toezicht en controle, verkeerstaken, slachtofferbejegening.
Naast deze algemene taken kan hij/zij zich specialiseren in andere taakaccenten van de politiezorg. Deze taakaccenten kunnen zowel operationeel, bestuurlijk of administratief van aard zijn.
Hierna volgt een niet limitatieve lijst: actieplannen, verkeersveiligheid, drugs, diefstalpreventie, projectwerking, functioneel systeembeheer, jeugd en gezin, slachtofferbejegening, vertrouwenspersoon, onderzoek, kantschriften,….
Polyvalente inzet met inbegrip van weekprestaties, weekendprestaties en nachtprestaties.
3° Gewenst profiel:
Kennis:
Attitude:
Beschikt over goede sociale vaardigheden waaronder assertiviteit, conflicthantering, goede contactuele en communicatieve vaardigheden.
Bevordert de goede verstandhouding en de samenwerking binnen de dienst.
Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Teamchef melding en interventie: Stefan Vanderbruggen (jobinhoud) – tel. 016/550.220- Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot@police.belgium.eu;
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt.
8° Samenstelling van de selectiecommissie:
9° Kennistest: nihil.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van één betrekking van hoofdinspecteur van politie (teamchef operationele steun) in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2023-02 te begeven via de klassieke mobiliteit.
De gemeenteraad stelde op 12 november 2020 de formatie vast voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot. Deze formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
Aangezien er momenteel 1 plaats van hoofdinspecteur van politie nog niet is ingevuld, stelt de korpschef aan de gemeenteraad voor om 1 betrekking van hoofdinspecteur van politie (teamchef operationele steun) vacant te verklaren in statutair verband en de betrekking te begeven via de klassieke mobiliteit.
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
de jaarkalender van DGR/DRP-DPP betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
het feit dat er momenteel 1 plaats van hoofdinspecteur van politie nog niet is ingevuld.
het feit dat het beleid van de politiezone ervoor opteert om vanaf de mobiliteitscyclus 2023-02 één betrekking van hoofdinspecteur van politie (teamchef operationele steun) vacant te laten verklaren om tijdig deze aanwerving te kunnen realiseren.
het advies van de korpschef om één betrekking van hoofdinspecteur teamchef operationele steun vacant te verklaren om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen;
het advies van de korpschef om, naar aanleiding van de selectie, geen wervingsreserve bedoeld in artikel VI.II.27bis van het RPPol aan te leggen.
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting.
Artikel 1
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie (teamchef operationele steun) wordt vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2023-02. Deze betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
De teamchef operationele steun werkt rechtstreeks onder de officier operationele werking. Zijn/haar taken:
Inhoud van de functie gerechtelijk bureel:
Viseren van PV’s gerechtelijk en verkeer;
Verdelen kantschriften
Inhoud van de functie LIK:
Hij/zij coördineert de dagelijkse werking van het LIK.
Is verantwoordelijk voor de dienstregeling en -planning van de dienst LIK en zorgt voor de opvolging van de gepresteerde uren.
Hij/zij treedt op als (systeem)aanspreekpunt van de zone met het AIK, CIC, DRI en andere softwarepartners.
Hij/zij organiseert het toezicht op de kwaliteit van de gegevens en de overdracht van de gegevens naar de ANG.
Verantwoordelijke voor het viseren van PV’s gerechtelijk en verkeer.
Houdt toezicht op de kwaliteit van de operationele administratie.
Houdt toezicht op de kwaliteit van de informatiedoorstroming via het LIK.
Verzekert de operationele informatiedoorstroming.
Organiseert de kwaliteits- en legaliteitscontrole van de geregistreerde informatie.
Op vraag levert hij/zij opzoekingen in de ANG en externe gegevensbanken.
Hij/zij staat in voor de archivering van de verschillende bestanden.
Coördineren van het verzamelen, verspreiden en interpreteren van operationele informatie op zonaal niveau ter ondersteuning van het nemen van gefundeerde keuzes in de aanpak van veiligheids- en leefbaarheidsproblemen. Het LIK vormt op die manier een centraal aanspreekpunt van operationele informatie voor alle diensten, zowel intern als extern.
Fungeren als draaischijf van operationele informatie waar dagelijks een overzicht wordt gegenereerd van de binnenkomende informatie om deze vervolgens verder te exploiteren en ervoor te zorgen dat deze verdeeld wordt naar de juiste personen, opdat de aangeleverde informatie een hulpmiddel vormt voor de dagelijkse aansturing van de politiewerking.
Vanuit de principes van informatiegestuurde politiezorg instaan voor: de korpsbriefing, informatie beschikbaar, toegankelijk en deelbaar te stellen van elke medewerker, personeelsleden actief te stimuleren tot het delen van informatie en hen blijvend te motiveren door het leveren van feedback, een goede kennis te ontwikkelen van de verschillende politionele databanken en nieuwe ontwikkelingen binnen dit gebied op te volgen, politionele gegevens ook te verrijken met informatie van externe diensten, verbeteringen aan te brengen binnen het proces van informatiedoorstroming.
Verwerken van de hits van de ANPR-camera’s (verificatie van de lezingen op juistheid).
Analyseren van camerabeelden van het Aarschotse netwerk van bewakingscamera’s in de binnenstad, in het raam van de oproepafhandeling van lopende politionele onderzoeken.
Levert een bijdrage aan specifieke acties ter uitvoering van de prioriteiten in het ZVP.
Neemt tijdens de diensturen de taken over van de OGP van week. Voor de continue invulling van deze dienst zal hij/zij samen met de officier operationele werking en de (adjunct-)teamchefs afspraken maken.
Hij/zij waakt over de goede en kwaliteitsvolle uitvoering van de taken LIK.
Hij/zij houdt toezicht op de correcte uitvoering van de dienstopdrachten.
Hij/zij houdt toezicht op het juiste gebruik van de middelen.
Hij/zij voorziet in de HRM-behoeften zoals: planning, vorming, begeleiding, evaluatie, ondersteuning, coachen, teambuilding,….
Hij/zij staat in voor de uitbouw en actualisatie van de verschillende documentatiebestanden.
Neemt op initiatief of op vraag deel aan projectwerking.
Neemt deel aan de beurtrol OGP van week.
Neemt volgens een verdeelsleutel deel aan de polyvalente werking van de zone.
Inhoud van de functie functioneel beheer/systeembeheer:
Hij/zij coördineert de dagelijkse werking van het functioneel beheer en systeembeheer.
Instaan voor de vatting.
Is verantwoordelijk voor de dienstregeling en -planning van de dienst functioneel beheer, ICT en systeembeheer en zorgt voor de opvolging van de gepresteerde uren.
Fungeren als aanspreekpunt voor externen i.v.m. de administratie van kantschriften en PV's en voor activiteiten die daarmee verband houden (overleg regiomagistraat, politieparket, GASambtenaar, ...).
Verzorgen van een helpdeskfunctie voor de medewerkers m.b.t. (het opstellen van) PV's en voor de (gerechtelijke) informatiestroom (ANG).
Verzorgen van het beheer van de gerechtelijke informatie en borg staan voor een snelle, volledige en juiste gegevensoverdracht naar de ANG.
Instaan voor het ambtshalve politioneel onderzoek (APO).
Coördineren van de uitvoering van gerechtelijke en bestuurlijke kantschriften (in- en uitschrijven, toewijzen, archiveren, verzenden).
Verzorgen van de interne bodedienst met het parket.
3° Gewenst profiel:
Kennis:
Goede praktische en theoretische kennis van de vaktechnische werkmethodes, het kunnen gebruiken van gespecialiseerde werkmiddelen. Onder meer:
Vaardigheden:
Leidinggevende vaardigheden:
Is creatief, neemt initiatief en kan zelfstandig keuzes maken naargelang de omstandigheden waarin hij/zij verkeert.
Kan dus zelfstandig werken binnen de beleidslijnen van het korps, de directie en de dienst. Kan binnen zijn bevoegdheid tot beslissingen komen en daarvoor de verantwoordelijkheid dragen. Communiceert actief en duidelijk betreffende de beslissingen.
Kenmerkt zich door:
Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, diensthoofd PLIF: Lynsey Uyttebroeck (administratief) of officier operationele werking: Wim Alaerts (jobinhoud) - Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot.plif@police.belgium.eu;
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt.
8° Samenstelling van de selectiecommissie:
9° Kennistest: nihil.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vacantverklaring van één betrekking van hoofdinspecteur van politie (adjunct-teamchef melding en interventie) in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2023-02 te begeven via de klassieke mobiliteit.
De gemeenteraad stelde op 12 november 2020 de formatie vast voor het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politiezone Aarschot. Deze formatie werd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant goedgekeurd op 15 december 2020.
Gelet op de aankomende pensionering van een hoofdinspecteur en dat er hierdoor een overgave-overname van richtlijnen, kennis en praktijkervaring nodig is, is een tijdelijke overlapping van hoofdinspecteurs noodzakelijk.
Daarom stelt de korpschef aan de gemeenteraad voor om 1 betrekking van hoofdinspecteur van politie (adjunct-teamchef melding en interventie) vacant te verklaren in statutair verband en de betrekking te begeven via de klassieke mobiliteit.
Verder vermeldt de ontwerpbeslissing de inhoud van de mededeling van de vacature die aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie dient overgemaakt te worden (wie mag zich inschrijven, functiebeschrijving, samenstelling selectiecommissie).
Er wordt geen wervingsreserve aangelegd.
Gelet op
de jaarkalender van DGR/DRP-DPP betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
de aankomende pensionering van een hoofdinspecteur en dat er hierdoor een overgave-overname van richtlijnen, kennis en praktijkervaring nodig is, is een tijdelijke overlapping van hoofdinspecteurs noodzakelijk.
het feit dat het beleid van de politiezone ervoor opteert om vanaf de mobiliteitscyclus 2023-02 één betrekking van hoofdinspecteur van politie (adjunct teamchef melding en interventie) vacant te laten verklaren om tijdig deze aanwerving te kunnen realiseren.
het advies van de korpschef om één betrekking van hoofdinspecteur adjunct-teamchef melding en interventie vacant te verklaren om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen;
het advies van de korpschef om, naar aanleiding van de selectie, geen wervingsreserve bedoeld in artikel VI.II.27bis van het RPPol aan te leggen.
De personeelskosten zijn ingeschreven in de politiebegroting.
Artikel 1
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie (adjunct-teamchef melding en interventie) wordt vacant verklaard in statutair verband vanaf de mobiliteitscyclus 2023-02. Deze betrekking is te begeven via de klassieke mobiliteit.
Artikel 2
De inhoud van de mededeling van de vacatures aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bestaat minimum uit de volgende gegevens:
1° De categorieën van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:
2° Functiebeschrijving:
De teamchef operationele steun werkt rechtstreeks onder de officier operationele werking. Zijn/haar taken:
Polyvalente werking:
Hij/zij houdt toezicht op de correcte uitvoering van de dienstopdrachten.
Hij/zij houdt toezicht op het juiste gebruik van de middelen.
Hij/zij houdt toezicht op de kwaliteit van het geleverde werk.
Neemt op initiatief of op vraag deel aan projectwerking.
Voert taken uit die de bevoegdheid OGP noodzaken.
Neemt deel aan de beurtrol OGP van week.
Neemt volgens een verdeelsleutel deel aan de polyvalente werking van de zone.
Hij/zij is belast met de coördinatie, uitvoering en opvolging van de prioriteiten en projectwerking.
Is verantwoordelijk om de teamchef bij te staan voor de dienstregeling en -planning van zijn eigen dienst en zorgt voor de opvolging van de gepresteerde uren.
Staat in voor de dagelijkse operationele werking van de dienst melding en interventie en meer bepaald voor de hem toegekende deelverantwoordelijkheden.
Hij/zij waakt over de goede en kwaliteitsvolle uitvoering van de taken melding en interventie.
Hij/zij vervangt – volgens geldende afspraken – de teamchef melding en interventie tijdens diens afwezigheid.
Neemt tijdens de diensturen de taken over van de OGP van week. Voor de continue invulling van deze dienst zal hij/zij samen met de officier operationele werking en de adjunct-teamchefs afspraken maken.
Adjunct-dagcoördinator interventie en onthaal.
Staat in voor de opvang en begeleiding van nieuw personeel, afgedeelden, stagiairs,…
3° Gewenst profiel:
Kennis:
Goede praktische en theoretische kennis van de vaktechnische werkmethodes, het kunnen gebruiken van gespecialiseerde werkmiddelen. Onder meer:
Vaardigheden:
Leidinggevende vaardigheden:
Is creatief, neemt initiatief en kan zelfstandig keuzes maken naargelang de omstandigheden waarin hij/zij verkeert.
Kan dus zelfstandig werken binnen de beleidslijnen van het korps, de directie en de dienst. Kan binnen zijn bevoegdheid tot beslissingen komen en daarvoor de verantwoordelijkheid dragen. Communiceert actief en duidelijk betreffende de beslissingen.
Kenmerkt zich door:
Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
4° Gewone plaats van het werk: Politiezone Aarschot, Demervallei 6, 3200 Aarschot.
5° Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: Politiezone Aarschot, diensthoofd PLIF: Lynsey Uyttebroeck (administratief) of officier operationele werking: Wim Alaerts (jobinhoud) - Demervallei 6, 3200 Aarschot - mail: pz.aarschot.plif@police.belgium.eu;
6° Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil.
7° Vacant ambt.
8° Samenstelling van de selectiecommissie:
9° Kennistest: nihil.
Artikel 3
Er zal één exemplaar van dit besluit aan de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie, directie van het personeel (DGR/DRP-P) van de federale politie bezorgd worden.
De gemeenteraad gaat akkoord met deelname aan de Samenaankoop verzekeringen voor de politiezones van Vlaams-Brabant.
Politiezone Zennevallei zal optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald voor alle politiediensten van Vlaams-Brabant.
De looptijd van de opdracht bedraagt vier jaar (1 januari 2024 tot en met 31 december 2027).
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld met de politiezone Aarschot deel te nemen aan de Samenaankoop verzekeringen voor de politiezones van Vlaams-Brabant.
Politiezone Zennevallei treedt op als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald voor alle politiediensten van Vlaams-Brabant.
Overwegende dat
De budgetten voor de verzekeringsportefeuille worden telkens ingeschreven in de gewone dienst van de politiebegroting.
Artikel 1
De politiezone Aarschot stapt mee in de overheidsopdracht met als voorwerp "Samenaankoop verzekeringen voor politiezones binnen Vlaams-Brabant". Aan de politiezone Zennevallei wordt een mandaat gegeven om op te treden als aankoopcentrale voor de politiezone Aarschot voor wat betreft een overheidsopdracht voor risicoverzekeringen: arbeidsongevallen, aansprakelijkheid, patrimonium (brand en alle risico), vloot (wagenpark en omnium-dienstverplaatsingen).
Artikel 2
Het mandaat bedoeld in artikel 1 houdt het verlenen van een delegatie in aan politiezone Zennevallei om op te treden als aankoopcentrale zoals bedoeld in artikel 2, 6° van de wet van 17 juni 2016, en om in dit kader alle handelingen te stellen vóór, tijdens en na de procedure die de politiezone Aarschot in staat moet stellen om deze opdracht tot een goed einde te brengen.
Artikel 3
De politiezone Zennevallei zal gebruikmaken van een mededingingsprocedure met onderhandelingen.
Artikel 4
Het lastenboek inzake deze overheidsopdracht voor verzekeringscontracten zal ten informatieve titel voorgelegd worden alvorens dit wordt verstuurd. De looptijd van de opdracht bedraagt vier jaar (1 januari 2024 tot en met 31 december 2027).
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend politiereglement voor het invoeren van een parkeerverbod in een straatgedeelte van de Denijs Dillestraat.
Aan de gemeenteraad wordt een aanvullend politiereglement voorgelegd voor het invoeren van een parkeerverbod in een gedeelte van de Denijs Dillestraat. Dit moet de veiligheid verhogen door het zicht op het verkeer te verbeteren en door mogelijke conflicten met kruisende auto's te vermijden.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
Op de Denijs Dillestraat geldt parkeerverbod langs 1 zijde van de weg tussen huisnummer 1 en huisnummer 3. (rode lijn op bijgevoegde kaart)
Op de Denijs Dillestraat geldt parkeerverbod voor de eerste 10 meter aan de hoeken thv huisnummer 82 en huisnummer 82B. (gele lijnen op bijgevoegde kaart)
Artikel 2
Het in Art. 1 genoemde parkeerverbod wordt als volgt aangeduid:
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De schenking van de kapel, gelegen in de Gijmelstraat 89, aan de stad Aarschot wordt aanvaard.
De kapel gelegen aan de Gijmelstraat 89 wordt momenteel onderhouden door een dame die wegens haar leeftijd niet meer de zorg kan dragen voor de kapel zoals in het verleden. In samenspraak met de huidige eigenaars willen zij perceel 106H, waarop de kapel staat, gratis afstaan aan de stad zodat de stad in het verder onderhoud kan voorzien. Het college van burgemeester en schepenen stelde een notaris aan voor het opstellen en verlijden van de authentieke akte voor de gratis afstand van de kapel. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze schenking te aanvaarden.
De kapel gelegen aan de Gijmelstraat 89 wordt momenteel onderhouden door een dame die wegens haar leeftijd niet meer de zorg kan dragen voor de kapel zoals in het verleden. In samenspraak met de huidige eigenaars willen zij perceel 106H, waarop de kapel staat, gratis afstaan aan de stad zodat de stad in het verder onderhoud kan voorzien.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepen
De gemeenteraad gaat akkoord met de definitieve aanvaarding van de schenking van de kapel, gelegen in de Gijmelstraat 89, aan de stad Aarschot.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van landmeter-expert.
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 88 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Op 26/10/2022 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend met als onderwerp het verkavelen van een perceel in 2 kavels voor open bebouwing (lot 1 en 2), met gratis grondafstand (lot 3). Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2022143740, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24001C0117/00A005 en is gelegen langs de Dellestraat. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het verkavelingsplan in bijlage opgesteld door landmeter-expert Peeters Veronique.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 88 m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 88 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van landmeter-expert Peeters Veronique.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 88 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad of hun afgevaardigden.
De vastgoedinlichtingen oftewel stedenbouwkundige inlichtingen worden sinds jaar en dag verstrekt door de dienst ruimtelijke ordening aan notarissen, vastgoedmakelaars en beperktere mate burgers. Voorliggend besluit heeft als gevolg dat deze vastgoedinlichtingen gedeeltelijk geautomatiseerd zullen verlopen via het vastgoedinformatieplatform (VIP) van de Vlaamse Overheid. Het college van burgemeester en schepenen besloot in te stappen als pilootgemeente zodat dit snel kan uitgerold worden. Met deze gemeenteraadsbeslissing wordt de toetreding tot het VIP, de retributie alsook de verwerkingsovereenkomst zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit goedgekeurd.
De vastgoedinlichtingen oftewel stedenbouwkundige inlichtingen worden sinds jaar en dag verstrekt door de dienst ruimtelijke ordening aan notarissen, vastgoedmakelaars en beperktere mate burgers. Voorliggend besluit heeft als gevolg dat deze vastgoedinlichtingen gedeeltelijk geautomatiseerd zullen verlopen via het vastgoedinformatieplatform (VIP) van de Vlaamse Overheid. Het college van burgemeester en schepenen besloot in te stappen als pilootgemeente zodat dit snel kan uitgerold worden. Met deze gemeenteraadsbeslissing wordt de toetreding tot het VIP, de retributie alsook de verwerkingsovereenkomst zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit goedgekeurd.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1.
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2.
Algemeen
De gemeente Aarschot verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Aarschot doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Aarschot stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 07.03.2023 wordt ten voordele van gemeente Aarschot een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3.
Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4.
Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
voorwerp aanvraag |
retributiebedrag |
vastgoeddossier |
120 euro |
Dit bedrag is gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemt overeen met de gezondheidsindex van de maand november 2022. Deze bedroeg 127,44 (gezondheidsindex 2013= 100).
Het retributiebedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat. De aanpassing zal voor de eerste keer gebeuren op 1 januari 2025.
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
(i) de percelen aangrenzend zijn;
(ii) de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen;
(iii) er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5.
Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6.
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Aarschot voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Aarschot bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Aarschot verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Aarschot bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Aarschot doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Aarschot, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7.
Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Aarschot via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 07.03.2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform, meer bepaald
Artikel 9.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte houdende de aankoop door de stad Aarschot van het perceel, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie G, nr. 144 G met een oppervlakte van 47a 37ca groot - Grote Laakweg.
In functie van de ontwikkeling van de groenzone langs de recreatieve site Grote Laakweg is het aangewezen om nog een aantal percelen aan te kopen.
Het is wenselijk om het onroerend goed gelegen te Grote Laakweg en kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie G, nr. 144 G met een vermoedelijke oppervlakte van 47a 37ca en eigendom van de familie Nijs aan te kopen.
Aan landmeter-expert, Véronique Peeters, werd de opdracht gegeven om een schattingsverslag op te maken. De waarde van het perceel werd geschat op 70.000 euro.
De 7 eigenaars hebben aangegeven het perceel te willen verkopen aan de stad tegen de schattingsprijs van 70.000 euro.
De gemeenteraad ging in zitting van 8 september 2022 principieel akkoord met de aankoop van bedoeld perceel.
Door het notariskantoor Michiels, Stroeykens & Pelgrims werd een ontwerpakte opgemaakt voor de aankoop van bedoeld perceel.
In functie van de ontwikkeling van de groenzone langs de recreatieve site Grote Laakweg is het aangewezen om nog een aantal percelen aan te kopen.
Het is wenselijk om het onroerend goed gelegen te Grote Laakweg en kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie G, nr. 144 G met een vermoedelijke oppervlakte van 47a 37ca en eigendom van de familie Nijs aan te kopen.
Aan landmeter-expert, Véronique Peeters, werd de opdracht gegeven om een schattingsverslag op te maken. De waarde van het perceel werd geschat op 70.000 euro.
De 7 eigenaars hebben aangegeven het perceel te willen verkopen aan de stad tegen de schattingsprijs van 70.000 euro.
De gemeenteraad ging in zitting van 8 september 2022 principieel akkoord met de aankoop van bedoeld perceel.
Door het notariskantoor Michiels, Stroeykens & Pelgrims werd een ontwerpakte opgemaakt voor de aankoop van bedoeld perceel.
De ontwerpakte gaat als bijlage.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte, zoals opgemaakt door het notariskantoor Michiels, Stroeykens & Pelgrims, houdende de aankoop door de stad Aarschot van het perceel, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie G, nr. 144 G met een oppervlakte van 47a 37ca groot - Grote Laakweg, zoals opgemeten door landmeter-expert Véronique Peeters, voor een waarde van 70.000 euro.
Artikel 2
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad (of hun afgevaardigden).
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere dossiervorming.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen en keurt de aangepaste en gecoördineerde versie van het algemeen politiereglement goed.
Gelet op
Bijgevoegd algemeen politiereglement is een gecoördineerde versie van de van toepassing zijnde politiereglementen van de stad Aarschot. De historiek van de beslissingen is terug te vinden op pag. 2 t/m 6.
Tevens zijn een aantal bepalingen aangepast en geactualiseerd. Het overzicht van de wijzigingen wordt als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen en de aangepaste en gecoördineerde versie van het algemeen politiereglement goed te keuren.
Gelet op
Bijgevoegd algemeen politiereglement is een gecoördineerde versie van de van toepassing zijnde politiereglementen van de stad Aarschot. De historiek van de beslissingen is terug te vinden op pag. 2 t/m 6.
Tevens zijn een aantal bepalingen aangepast en geactualiseerd. Het overzicht van de wijzigingen wordt als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen en keurt de aangepaste en gecoördineerde versie van het algemeen politiereglement goed.
De samenwerkingsovereenkomst voor de periode tot en met 2024 tussen de stad Aarschot en Velo vzw voor het Fietspunt, wordt goedgekeurd.
De bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw Velo werd geëvalueerd tijdens een overleg met de diverse betrokken partners, nl. Velo zelf, de politie, de dienst mobiliteit, Arktos, de sociale dienst van het OCMW, de jeugddienst en schepen Van Emelen. Uit dit overleg bleek dat de bestaande samenwerkingsovereenkomst kan behouden blijven, maar dat de aangeboden dienstverlening breder moet bekendgemaakt worden en dat de aankoop van een markeertoestel voor het fietsgraveren noodzakelijk is. Op grond hiervan wordt aan de gemeenteraad een aangepaste samenwerkingsovereenkomst voorgelegd.
Gelet op:
Gelet op:
Overwegende dat
In het budget tot en met 2024 met omschrijving: Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen/Overige economische zaken, werd een bedrag van 22.000,00 EUR voorzien als werkingstoelage voor de vzw Velo;
Artikel 1
De bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst voor de periode tot en met 2024 tussen de stad Aarschot en Velo vzw wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De algemeen directeur en de burgemeester worden hierbij gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
De hernieuwde samenwerkingsovereenkomst voor de periode tot en met 2024 tussen de stad Aarschot en Velo vzw voor het project Velokadee wordt goedgekeurd.
De bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw Velo werd geëvalueerd tijdens een overleg met de diverse betrokken partners, nl. Velo zelf, de politie, de dienst mobiliteit, Arktos, de sociale dienst van het OCMW, de jeugddienst en schepen Van Emelen. Naar aanleiding van dit overleg werd ook het project Velokadee geëvalueerd. Aan de gemeenteraad wordt een hernieuwde samenwerkingsovereenkomst voorgelegd tussen de stad en de vzw Velo voor dit project, dat voorziet in een deelplatform voor kinderfietsen.
Gelet op:
Gelet op:
Overwegende dat
In het budget tot en met 2024 met omschrijving: Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen/Overige economische zaken, werd een bedrag van 6.750,00 EUR voorzien als werkingstoelage voor de vzw Velo voor het project Velokadee;
Artikel 1
De bijgevoegde hernieuwde samenwerkingsovereenkomst voor de periode tot en met 2024 tussen de stad Aarschot en Velo vzw voor het project Velokadee, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De algemeen directeur en de burgemeester worden hierbij gemachtigd om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2022 tot en met 31.12.2022.
Kennisname van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2022 tot en met 31.12.2022.
Gelet op het rapport - in bijlage - opgesteld door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2022 tot en met 31.12.2022.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.07.2022 tot en met 31.12.2022.
De gemeenteraad duidt afgevaardigden aan in het bestuursorgaan voor de vzw Sportpromotie Aarschot (SPOA) ter vervanging van bestuurders en stelt de statuten vast.
Op 23.01.2020 duidde de gemeenteraad de afgevaardigden aan in de algemene vergadering en raad van bestuur van de vzw Sportpromotie Aarschot (SPOA).
Voor de Vlaams Belang-fractie werd de heer David Van Nuffelen aangeduid als bestuurder in de vzw SPOA. Hij wordt op vraag van de partij vervangen.
De Vlaams Belang-fractie draagt de heer Wouter Geernaert voor als opvolger.
Voor de Vooruit-fractie werd de heer Geert Schellens aangeduid als bestuurder in de vzw SPOA. De Vooruit-fractie draagt de heer Francis Van Den Bosch voor als opvolger.
In de Algemene Vergadering wordt wijlen de heer Geert Schellens als schepen van Sport cfr. de statuten vervangen door de nieuwe schepen van Sport, de heer Kurt Lemmens.
De nieuwe statuten, aangepast aan het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op
Overwegend dat wijlen de heer Geert Schellens in toepassing van de statuten in de algemene vergadering wordt opgevolgd door de nieuwe schepen van Sport, de heer Kurt Lemmens;
Geheime stemming voor de aanstelling van een nieuwe afgevaardigde (Vlaams Belang)
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Geheime stemming voor de aanstelling van een nieuwe afgevaardigde (Vooruit)
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Publieke stemming voor de vaststelling van de aangepaste statuten
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 1
De gemeenteraad duidt de heer Wouter Geernaert aan als afgevaardigde van de Vlaams Belang-fractie in de raad van bestuur van de vzw Sportpromotie Aarschot (SPOA) ter vervanging van de heer David Van Nuffelen.
Artikel 2
De gemeenteraad duidt de heer Francis Van Den Bosch aan als afgevaardigde van de Vooruit-fractie in de raad van bestuur van de vzw Sportpromotie Aarschot (SPOA) ter vervanging van de heer Geert Schellens.
Artikel 3
De gemeenteraad stelt de aangepaste statuten van vzw Sportpromotie Aarschot (SPOA) vast als in bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Cornelius en Sint Niklaas
De beslissing van de kerkraad houdende het budget 2023 en de eraan verbonden gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelage wordt voor akteneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Overwegende dat de gemeentelijke bijdrage in het budget binnen de grenzen blijft van het in het meerjarenplan opgenomen bedrag, neemt de gemeenteraad enkel akte van het budget.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Cornelius en Sint Niklaas.
Artikel 2
Een afschrift van deze beraadslaging wordt naar de betreffende kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de provinciegouverneur verzonden. Deze instanties zullen dit document aan het reeds ontvangen exemplaar van het budget hechten.
De behandeling van deze vraag wordt omwille van de afwezigheid van de heer Nico Creces op zijn vraag uitgesteld tot de volgende vergadering.
Nico Creces
In december werd de Europese Richtlijn omtrent klokkenluiders omgezet in een Vlaams decreet.
Hierdoor is elk lokaal bestuur sinds 11 december 2022 verplicht een meldpunt te hebben waar medewerkers terecht kunnen voor melding(en) van wetsovertredingen.
Vragen:
Gevolg dat aan deze vraag werd gegeven:
De behandeling van deze vraag wordt omwille van de afwezigheid van de heer Nico Creces op zijn vraag uitgesteld tot de volgende vergadering.
De behandeling van deze vraag wordt omwille van de afwezigheid van de heer Nico Creces op zijn vraag uitgesteld tot de volgende vergadering.
Nico Creces
Sluikstorten is een maatschappelijk probleem waarmee ook onze stad Aarschot af te rekenen heeft.
Vragen:
Gevolg dat aan deze vraag werd gegeven:
De behandeling van deze vraag wordt omwille van de afwezigheid van de heer Nico Creces op zijn vraag uitgesteld tot de volgende vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Nele Pelgrims
Pleegzorggemeente
Pleegzorg is een prachtig en broodnodig initiatief. Pleeggezinnen zorgen voor de opvang van kinderen, jongeren en volwassenen met een handicap en/of een psychiatrische problematiek en dit omdat hun ouders tijdelijk niet voor hen kunnen zorgen om uiteenlopende reden. De periode van opvang is zeer afhankelijk van de situatie. Deze pleeggezinnen bieden hun ‘thuis’ vrijwillig aan en worden daarbij ondersteund door de dienst Pleegzorg Vlaanderen. Op deze manier worden er in Vlaanderen 8.000 kinderen, jongeren en volwassenen met een handicap en/of een psychiatrische problematiek opgevangen in 6500 gezinnen.
Je vraagt je misschien af, juist ja, maar wat kan onze gemeente hiermee doen? Wel, Pleegzorg Vlaanderen heeft een label ‘Pleegzorggemeente’. En ook Aarschot zou ‘Pleegzorggemeente’ kunnen worden.
Pleegzorg is provinciaal gestructureerd. Wij kunnen dus met Aarschot terecht bij Pleegzorg Vlaams-Brabant. Wanneer de gemeente zich wil engageren om Pleegzorggemeente te worden, gaan zij in gesprek met de gemeente om gezinnen aan te spreken om pleeggezin te worden en pleeggezinnen eventueel extra steun te geven. De gemeente beslist uiteraard zelf hoe ver ze hierin gaan.
Enkele gemeenten in Vlaams-Brabant werden al Pleegzorggemeente, namelijk Leuven, Halle, Landen en Meise. Al deze gemeenten hebben zich geëngageerd tot verschillende zaken. Leuven gaat hier het verst in. Zij hebben in hun charter (bijgevoegd in bijlage) zich geëngageerd:
Dit lijkt mij alvast een nobel en warm initiatief. Ikzelf heb hierover reeds vragen gekregen en weet uit eerste hand dat er in Aarschot reeds pleeggezinnen zijn, maar de vraag naar pleeggezinnen is overal groot.
Mag ik dan ook aan het hele schepencollege vragen om contact op te nemen met Pleegzorg Vlaams-Brabant en samen een actieplan op te stellen om erkend te worden als ‘Pleegzorggemeente’. Als Leuven dat kan, kunnen wij dat als ‘warmste stad van het Hageland’ dat zeker.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dries Van Horebeek
Tussen 2019 en 2021 installeerde De Watergroep de beheerder van ons drinkwater - maar liefst 800 drinkwatertap punten op haar werkingsgebied.
Voor zover bekend heeft onze stad tot op heden geen openbare drinkwaterpunten (Overzicht). Zou de stad de plaatsing van een openbaar, toegankelijk drinkwatertappunt kunnen overwegen?
Dit lijkt me een meerwaarde, in het bijzonder voor sporters. Ik denk daarom in de eerste plaats aan de buurt van de stedelijke sporthal Demervallei wat het vertrekpunt is van verschillende MTB routes, of waar tijdens een langere duurloop langs onze Demer in de lente en zomermaanden een beetje fris drinkwater deugd kan doen. Maar ook het Elzenhof of de verschillende sportpleintjes in de deelgemeenten (zoals het Lambert Verlindenplein in Gelrode) lijken me een mogelijke locatie.
Het is aangenaam, een prima eerste dorstlesser en nog eens goed voor het milieu.
Concreet:
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Petra Vanlommel
Vraag om alcoholvrije alternatieven aan te bieden tijdens festiviteiten georganiseerd door Aarschot
Bubbels, een pintje, een cocktail op een feestje, een receptie, een avondje uit,... het hoort erbij.
Steeds meer mensen kiezen voor het alcoholvrij alternatief. Ieder heeft zijn eigen reden.
Acties zoals ‘Dry January’ en ‘Tournée Minérale’ laten mensen stilstaan bij hun alcoholgebruik.
Steeds meer cafés hebben alcoholvrije alternatieven op hun kaart staan. Bij jongeren is het drinken van een ‘nulletje’ ingeburgerd.
Het is een tendens die zeker kan aangemoedigd worden, ook vanuit de lokale overheid.
“Woorden rekken en voorbeelden strekken” is in dit geval een toepasselijk gezegde.
Vraag
Daarom vragen we dat op evenementen georganiseerd door de stad Aarschot of waarbij de stad betrokken is, ook alcoholvrije alternatieven worden aangeboden.
Gevolg dat aan dit punt is gegeven
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 12.01.2023
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 20.01.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 12.01.2023 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 12.01.2023 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.