Schepen Annick Geyskens verlaat de vergadering voor de bespreking en de stemming van het agendapunt "Stedelijk afvalbeleid op het grondgebied Aarschot: Beheersoverdracht stedelijk afvalbeleid aan de intercommunale ECOWERF, gevestigd te Aarschotsesteenweg 210 in 3012 LEUVEN (Wilsele)".
De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering wegens studieredenen - verblijf in het buitenland van dhr. Thomas Salaets.
De gemeenteraad nam in vergadering van 22.06.2022 akte van de verhindering van dhr. Thomas Salaets als gemeenteraadslid wegens studieredenen / bijkomende opleiding in het buitenland.
De periode van verhindering eindigde op 31 juli 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het einde van deze verhindering.
De gemeenteraad nam in vergadering van 22.06.2022 akte van de verhindering van dhr. Thomas Salaets als gemeenteraadslid wegens studieredenen/ bijkomende opleiding in het buitenland.
De periode van verhindering eindigde op 31 juli 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het einde van deze verhindering.
De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering wegens studieredenen - verblijf in het buitenland van dhr. Thomas Salaets.
De gemeenteraad nam kennis van de beëindiging van de tijdelijke verhindering van raadslid Thomas Salaets. De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt aangepast op grond van deze wijziging.
De gemeenteraad nam kennis van de beëindiging van de tijdelijke verhindering van de heer Thomas Salaets.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt bijgevolg opnieuw vastgesteld.
Rangorde |
Naam en voornaam |
Anciënniteit (periode[1] gedurende dewelke een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad) |
Aantal naamstemmen op 14.10.2018 |
1 |
VAN EMELEN Nicole |
van 01.01.1989 tot 14.09.2023 |
795 |
2 |
LEMMENS Kurt |
van 19.04.2001 tot 14.09.2023 |
578 |
3 |
RUTTEN Gwendolyn |
van 02.01.2007 tot 14.09.2023 |
4.133 |
4 |
VRANKEN Gerry |
van 01.01.2001 tot 01.01.2012 van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
651 |
5 |
KIESEKOMS Betty |
van 01.01.1995 tot 01.01.2001 |
606 |
6 |
CRECES Nico |
van 04.04.2011 tot 14.09.2023 |
537 |
7 |
PAGLIALUNGA Mattias |
van 02.01.2013 tot 14.09.2023 |
1.730 |
8 |
PELGRIMS Nele |
van 02.01.2013 tot 14.09.2023 |
1.007 |
9 |
GEYSKENS Annick |
van 02.01.2013 tot 14.09.2023 |
620 |
10 |
DEHAES Bart |
van 23.09.2013 tot 14.09.2023 |
262 |
11 |
DEN HONDT Bart |
van 02.01.2013 tot 02.01.2019 van 10.10.2019 tot 14.09.2023 |
447 |
12 |
VAN DER AUWERA Bert |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
1.557 |
13 |
MELLAERTS Julia |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
788 |
14 |
JANSSENS Leo |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
726 |
15 |
DEHOND Isabelle |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
622 |
16 |
DE RYCK Ronny |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
616 |
17 |
NIJS Koen |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
569 |
18 |
SYMONS Cindy |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
496 |
19 |
VERHAEGEN Marleen |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
466 |
20 |
DE RIJCK Wendy |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
463 |
21 |
VANDENBROECK Dries |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
361 |
22 |
VANLOMMEL Petra |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
347 |
23 |
VAN CALSTER Stef |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
302 |
24 |
CASTELEIN Hannelore |
van 02.01.2019 tot 14.09.2023 |
201 |
25 |
SALAETS Thomas |
van 02.01.2019 tot 23.06.2022
|
499 |
26 |
VERLINDEN Martine |
van 17.09.2020 tot 14.09.2023 |
458 |
27 |
VAN HOREBEEK Dries |
van 11.02.2021 tot 14.09.2023 |
469 |
28 |
GOOSSENS Hanne |
van 08.09.2022 tot 14.09.2023 |
310 |
29 |
VANDEGAER Gerda |
van 12.01.2023 tot 14.09.2023 |
431 |
[1] Tot en met de dag waarop deze rangorde wordt vastgesteld.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste rangorde van de gemeenteraadsleden.
De heer Thomas Salaets zal de functie die hij bekleedde in de gemeenteraadscommissies voor
opnieuw opnemen zoals voor zijn tijdelijke verhindering.
Ingevolge de beëindiging van de tijdelijke verhindering van de heer Thomas Salaets omwille van een bijkomende opleiding in het buitenland dient de samenstelling van de gemeenteraadscommissies opnieuw aangepast te worden.
De heer Thomas Salaets zal de functie die hij bekleedde in de gemeenteraadscommissies voor
opnieuw opnemen zoals voor zijn tijdelijke verhindering.
Ingevolge de beëindiging van de tijdelijke verhindering van de heer Thomas Salaets omwille van een bijkomende opleiding in het buitenland dient de samenstelling van de gemeenteraadscommissies opnieuw aangepast te worden.
De heer Thomas Salaets zal de functie die hij bekleedde in de gemeenteraadscommissies voor
opnieuw opnemen zoals voor zijn tijdelijke verhindering.
Enig artikel
De heer Thomas Salaets zal de functie die hij bekleedde in de gemeenteraadscommissies voor
opnieuw opnemen zoals voor zijn tijdelijke verhindering.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2023061 en de raming voor de opdracht “Bestuurlijke takelingen van voertuigen op het grondgebied van Aarschot”, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 6.000 excl. btw of € 7.260 incl. 21% btw.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De overeenkomst inzake bestuurlijke takelingen van voertuigen op het grondgebied van Aarschot loopt af in december 2023. Derhalve dient er een nieuwe aanbesteding te gebeuren om een takeldienst aan te stellen voor de periode 2024-2027. De gemeenteraad keurde voor deze opdracht op 22.06.2023 het lastenboek en de gunningswijze goed.
Het blijkt raadzaam volgende aanpassingen aan te brengen aan het bestek:
Overwegende dat
Overwegende dat de gepaste kredieten voor de bestuurlijke takelingen van voertuigen op het grondgebied van Aarschot voorzien zijn in de politiebegroting 2024 ev - gewone dienst en dat de financiering gebeurt met eigen middelen.
Artikelnummer: 330/123-06
Geraamd bedrag op jaarbasis: 7.260 euro (inclusief BTW)
Artikel 1
Het bestek met nr. 2023061 en de raming voor de opdracht “Bestuurlijke takelingen van voertuigen op het grondgebied van Aarschot”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 6.000 excl. btw of € 7.260 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Deze opdracht is voorzien in het budget van 2023 en zal worden gefinancierd via artikelnummer 330/123-06 met omschrijving "Prestaties van derden eigen aan de functie".
De gemeenteraad gaat akkoord dat een opdracht zal worden gegund met als voorwerp aankoop van 1 politievoertuig VW Transporter T7 Combi via FORCMS raamovereenkomst Nr 2021 R3 021, perceel 52 van de Federale Opdrachtencentrale.
De prijs van deze opdracht wordt indicatief geraamd op 110.000 euro (inclusief BTW).
Gelet op de noodzaak om voor de interventiedienst een nieuw politievoertuig (combi) aan te kopen;
Overwegende dat het, voor de goede werking van de dienst nodig is een opdracht te gunnen zoals in detail toegelicht, via FORCMS raamovereenkomst Nr 2021 R3 021.
De aanbestedende overheid is de stad Aarschot, vertegenwoordigd door de lokale politie Aarschot.
Gelet op de noodzaak om voor de interventiedienst een nieuw politievoertuig (combi) aan te kopen;
Overwegende dat het, voor de goede werking van de dienst nodig is een opdracht te gunnen zoals in detail toegelicht, via FORCMS raamovereenkomst Nr 2021 R3 021.
De aanbestedende overheid is de stad Aarschot, vertegenwoordigd door de lokale politie Aarschot.
Overwegende dat de gepaste kredieten voorzien zijn in de politiebegroting 2023 e.v. - buitengewone dienst.
Artikelnummer: 330/743-98
Geraamd bedrag op jaarbasis: 110.000 euro (inclusief BTW)
Artikel 1
Er zal een opdracht worden gegund met als voorwerp aankoop van 1 politievoertuig VW Transporter T7 Combi via FORCMS raamovereenkomst Nr 2021 R3 021: minimale specificaties en bestek van de raamovereenkomst: zie bijlage.
Artikel 2
De prijs van deze opdracht wordt indicatief geraamd op 110.000 euro (inclusief BTW).
Artikel 3
De opdracht wordt gegund via FORCMS raamovereenkomst Nr 2021 R3 021 Perceel 52 van de Federale Opdrachtencentrale.
Artikel 4
Deze opdracht zal worden gefinancierd via artikelnummer 330/743-98 met omschrijving "Rollend materieel - speciale en andere voertuigen".
De gemeenteraad gaat akkoord met de instap van de Politiezone Aarschot in de raamovereenkomst met meerdere ondernemers voor aankoop en levering van broodjes, koffiekoeken, gebak, belegde broodjes, hapjes en kleine gerechten voor diverse aangelegenheden voor een periode van 2 jaar bij de opdrachtnemers aan wie de opdracht is gegund door de Stad Aarschot als aankoopcentrale volgens de resultaten van de marktconsultatie en de modaliteiten ter zake.
In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst met meerdere ondernemers voor aankoop en levering van broodjes, koffiekoeken, gebak, belegde broodjes, hapjes en kleine gerechten voor diverse aangelegenheden voor een periode van 2 jaar' werd een bestek met nr. 2023/052 opgesteld door de stad Aarschot die optreedt als aankoopcentrale.
Gelet op de beslissing van:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de instap van de Politiezone Aarschot in de raamovereenkomst met meerdere ondernemers voor aankoop en levering van broodjes, koffiekoeken, gebak, belegde broodjes, hapjes en kleine gerechten voor diverse aangelegenheden voor een periode van 2 jaar van de stad Aarschot die optreedt als aankoopcentrale.
In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst met meerdere ondernemers voor aankoop en levering van broodjes, koffiekoeken, gebak, belegde broodjes, hapjes en kleine gerechten voor diverse aangelegenheden voor een periode van 2 jaar' werd een bestek met nr. 2023/052 opgesteld door de stad Aarschot die optreedt als aankoopcentrale.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 29.150,94 excl. btw of € 30.900,00 incl. 6% btw.
De opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers, waarbij alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 14.04.2023 houdende goedkeuring van het bestek, de lastvoorwaarden, de gunningswijze, de raming en de uit te nodigen firma's.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 12.05.2023 om 11.00 uur te bereiken.
Op 10.08.2023 werd het verslag van nazicht van de offertes opgesteld voor perceel 1 (Aankoop en levering van broodjes, koffiekoeken en gebak), perceel 2 (Aankoop en levering van belegde broodjes) en perceel 3 (Levering van hapjes en kleine gerechten).
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 25.08.2023 houdende gunning van de percelen 1 + 2 van de opdracht 'Raamovereenkomst met meerdere ondernemers voor aankoop en levering van broodjes, koffiekoeken, gebak, belegde broodjes, hapjes en kleine gerechten voor diverse aangelegenheden voor een periode van 2 jaar' aan de economisch meest voordelige bieders (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde:
- Winam bvba (bakkerij ‘t Pleintje), Kerkstraat 13A te 3200 Aarschot, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen het nagerekende offertebedrag van € 3.827,87 incl. btw (eerste gerangschikte);
- De Gratie Steven (Broodway), Gasthuisstraat 7 te 3200 Aarschot, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen het nagerekende offertebedrag van € 4.015,49 incl. btw (tweede gerangschikte).
- Winam bvba (bakkerij 't Pleintje), Kerkstraat 13A te 3200 Aarschot, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen het nagerekende offertebedrag van € 7.735,35 incl. btw (eerste gerangschikte);
- De Gratie Steven (Broodway), Gasthuisstraat 7 te 3200 Aarschot, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen het nagerekende offertebedrag van € 8.523,46 incl. btw (tweede gerangschikte).
De bestellingen voor perceel 1 en perceel 2 zullen over de volledige looptijd van de overeenkomst over de 2 gekozen leveranciers worden verdeeld via een beurtrol. Indien de opdrachtnemer die aan de beurt is niet over de nodige tijd of capaciteit beschikt om de opdracht uit te voeren, wordt de opdracht toegewezen aan de andere opdrachtnemer binnen het perceel.
Stad Aarschot treedt op als aankoopcentrale voor de Politiezone Aarschot overeenkomstig artikel 2,7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
De nodige kredieten zijn ingeschreven in het meerjarenplan 2020 - 2025 op artikelnummer 330/123-16.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de instap van de Politiezone Aarschot in de raamovereenkomst met meerdere ondernemers voor aankoop en levering van broodjes, koffiekoeken, gebak, belegde broodjes, hapjes en kleine gerechten voor diverse aangelegenheden voor een periode van 2 jaar bij de opdrachtnemers aan wie de opdracht is gegund door de Stad Aarschot als aankoopcentrale volgens de resultaten van de marktconsultatie en de modaliteiten ter zake, in concreto:
Artikel 2
Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 3
De uitvoering van de opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2023/052.
Artikel 4
De betaling zal gebeuren met de kredieten ingeschreven in het meerjarenplan 2020 - 2025 op artikelnummer 330/123-16.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg nr. 116 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als vijfde afdeling 5, sectie 5, nrs 470S4,470B2,470C,471B,470A4,471C,470E,470F,472F,470L3,470G3,470H3,470H4,470K3, 470W2,472C,470P4,470N4,473,470N4, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron en gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Aanvraag voor gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg 81 in Rillaar deels om uitvoering te geven aan het vonnis van 10 juli 2017, deels om lichte verschuivingen te officialiseren.
Gelet op:
Gelet op
Overwegende dat:
Wat betreft het meest oostelijk gedeelte van de weg het college het volgende stelt:
Wat het westelijk gedeelte van de weg betreft het college het volgende stelt:
Toetsing aan de criteria van het Gemeentewegendecreet
Overwegende dat de gemeenteraad na bespreking zich bij deze motieven aansluit en ze zich eigen maakt;
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg nr. 81 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als vijfde afdeling 5, sectie 5, nrs 470S4,470B2,470C,471B,470A4,471C,470E,470F,472F,470L3,470G3,470H3,470H4, 470K3,470W2,472C,470P4,470N4,473,470N4, en met het opnemen van de verbinding tussen deze weg op de percelen 470s4 en 470r4 en de Jennekensstraat in het gemeentelijk verkeerswegennet, en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 81 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsingen van de gemeentewegen nrs. 75,76, 107 en 114 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als:
afdeling 5, sectie D
en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron en gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsingen van de gemeentewegen nrs.75, 76, 107 en 114, zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als:
afdeling 5 sectie D
en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeentewegen 75, 76, 107 en 114 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
Gelet op de aanvraag van stad Aarschot, Ten Drossaarde 1, 3200 Aarschot tot gedeeltelijke verplaatsing van gemeentewegen nrs. 75, 76, 107 en 114 zoals opgenomen in de atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als:
vijfde afdeling 5, sectie D,
Gelet op het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron, Schrieksebaan 25, 3120 Tremelo;
Gelet op:
Het college motiveert zijn voorstel als volgt:
1. Gemeentewegen 75 en 107
Deze twee wegen sluiten bij elkaar aan ter hoogte van de grens van perceel D296 enerzijds en de percelen D200 en D295 anderzijds. Volgens de Atlas van de buurtwegen raken de beide wegen elkaar in een stompe hoek, wat niet echt gebruiksvriendelijk is. Vermoedelijk daarom heeft de aansluiting zich geleidelijk aan verplaatst in zuidelijke richting, met als gevolg dat er feitelijk al sedert lange tijd een veel rechtere aansluiting ontstaan is, zoals het plan van landmeter Goeron duidelijk maakt. Het feitelijk gebruikte tracé is als zodanig al te zien op de luchtfoto van februari 2002 (bron: Geopunt Vlaanderen). Het gaat hier over een zeer kleine lengte van ongeveer 35 meter. De verplaatsing heeft geen gevolgen voor de breedte van de wegen (3,3m voor weg 107 tot aan de perceelsgrens, zoals voorheen, en 1.65m voor weg 75, eveneens tot aan de perceelsgrens zoals voorheen). Voor de rechtszekerheid is het van belang om het feitelijk bestaande tracé te officialiseren.
2. Gemeenteweg nr.76
De meeste verplaatsingen doen zich voor bij gemeenteweg nr.76.
Het gaat over het tracé van deze weg vanaf de (officiële) aansluiting met gemeenteweg nr.114 tot aan de aansluiting met gemeenteweg nr.73. De betrokken percelen zijn: 299B, 328A, 328B, 332, 333, 334; Het tracé van de Atlas van de buurtwegen loopt vanaf de perceelsgrens met perceel D229b schuin over perceel D328a, gaat dan over de perceelsgrens met perceel 328b, om dan wat verder opnieuw de perceelsgrens over te steken op perceel 328a en dan af te buigen westwaarts langs de perceelsgrenzen van de percelen D332, 233 en 234 tot aan de aansluiting met gemeenteweg nr.73.
Uit de Atlas van de buurtwegen blijkt dat de percelen D328a en 238b oorspronkelijk een perceel vormden (D131), en het tracé ongeveer door het middel van dit perceel liep. Later is dit perceel blijkbaar opgesplitst in de twee huidige percelen 238a en 328b, waarbij de weg volgens de Atlas zich iets ten zuiden van de perceelsgrens bevond. Vermoedelijk heeft de splitsing van het perceel als gevolg gehad dat het feitelijk gebruik zich licht verplaatst heeft in noordelijke richting om de perceelsgrens te volgen. Alleen op het einde komt het feitelijk tracé even over de perceelsgrens, maar niet ver genoeg om aan te sluiten op het oorspronkelijk tracé op de percelen D332,333 en 334, wat verklaart dat het feitelijk gebruik in min of meer rechte lijn aansluit op gemeenteweg nr.73.
Ook dit feitelijk tracé is al te zien op de luchtfoto van februari 2002 (bron: Geopunt Vlaanderen), ook voor deze gemeenteweg is het nodig, omwille van de rechtszekerheid, het feitelijk gebruikte tracé te officialiseren. Het is weliswaar zo dat dit tracé de grenzen van de percelen D332, 333 en 334 niet meer volgt, maar het gaat om geringe, al lang bestaande afwijkingen. De breedte van het tracé van de Atlas van de buurtwegen blijft behouden.
3. Gemeenteweg nr.114
Hiervoor werd al vermeld dat het tracé van gemeenteweg nr.76 op het perceel D328a feitelijk licht verlegd werd in oostelijke richting. Daardoor werd ook de oorspronkelijke plaats van aansluiting van gemeenteweg nr.114 met gemeenteweg 76 verlegd naar de eerste bocht op het perceel D328a. Allicht omwille van het gebruiksgemak ontstond er zo een rechtere verbinding die beter aansloot op het feitelijk gebruikte tracé van gemeenteweg nr.76. Op luchtfoto’s is het feitelijk gebruikte tracé pas duidelijk herkenbaar vanaf 2016, maar dat is wel het enige tracé dat herkenbaar is, en het is in ieder geval het meest logische tracé, het tracé van de gemeenteweg nr.114 zoals bepaald op de Atlas en het tracé van gemeenteweg nr.76 lopen op korte afstand quasi parallel naast elkaar op de percelen D3222c en D328a, met als gevolg dat, bij behoud van het door de Atlas, de tussenliggende spie zo goed als onbruikbaar is voor de eigenaar en/of gebruiker, wat geen gewenste toestand is.
Toetsing aan de criteria van het Gemeentewegendecreet
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
Overwegende dat de gemeenteraad na bespreking zich bij deze motieven aansluit en ze zich eigen maakt.
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsingen van de gemeentewegen nrs.75, 76, 107 en 114, zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als:
afdeling 5 sectie D
en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsing van gemeentewegen 75, 76, 107 en 114 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld:
Gelet op:
Gelet op
Overwegende dat:
Artikel 1
De gemeenteraad is principieel akkoord met de gedeeltelijke verplaatsingen van de gemeenteweg nr. 105 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar, ter hoogte van de percelen kadastraal bekend als afdeling 5, sectie B, nrs. 317, 341s en 342d2 en geeft de principiële goedkeuring aan het rooilijnplan, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert Pieter Goeron.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Artikel 3
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier inzake gedeeltelijke verplaatsingen van gemeenteweg nr. 105 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen in Rillaar voor definitief akkoord opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 4
Er dient geen meerwaarde betaald te worden.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord om de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 153 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Langdorp ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 3, sectie C, nr. 50B, 52, 54, 53, 51C, 56S, 56R, voor te stellen aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en keurt het rooilijnplan goed, conform het plan van de landmeter-expert.
Gelet op de aanvraag van Stad Aarschot Ten Drossaarde 1, 3200 Aarschot tot gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 153 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Langdorp ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 3, sectie C, nr. 50B, 52, 54, 53, 51C, 56S, 56R.
Overwegende dat de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 153 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Langdorp, aanvaard kan worden.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad is definitief akkoord om de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 153 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Langdorp ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 3, sectie C, nr. 50B, 52, 54, 53, 51C, 56S, 56R, voor te stellen aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en keurt het rooilijnplan goed, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert landmeter-expert Goeron, Schrieksebaan 25, 3120 Tremelo.
Gelet op:
Overwegende dat:
Overwegende dat
Gelet op:
Overwegende dat de meerwaarde, op basis van het gemeenteraadsbesluit van 18.05.2015, als volgt wordt vastgesteld:
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord om de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 153 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Langdorp ter hoogte van de percelen kadastraal gekend als afdeling 3, sectie C, nr. 50B, 52, 54, 53, 51C, 56S, 56R, voor te stellen aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en keurt het rooilijnplan goed, conform het bijgevoegd plan van landmeter-expert landmeter-expert Goeron, Schrieksebaan 25, 3120 Tremelo
Artikel 3
Dit besluit wordt samen met het volledig dossier van de gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 153 zoals opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen te Langdorp overgemaakt aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het verkavelingsplan van landmeter-expert.
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 97 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Op 26/05/2023 diende Chris Feyaerts, Jens Feyaerts, Koen Vandenberg, Jolien De Soete en Yani Feyaerts gevestigd te Haakstraat 62, 3201 Aarschot, een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp het slopen van de bestaande woning en het verkavelen van een perceel in 2 loten voor open bebouwing. Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2023073146, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24060A0522/00S000 en 24060A0522/00R000 en is gelegen langs de Haakstraat. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het verkavelingsplan in bijlage opgesteld door landmeter-expert Joran Van Baelen gevestigd te Leuvensesteenweg 281, 1910 Kampenhout.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 97 m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 97 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van landmeter-expert Joran Van Baelen.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3 met een oppervlakte van 97 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester of hun afgevaardigden.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het verkavelingsplan van de landmeter-expert.
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een oppervlakte van 851 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Op 23/06/2023 diende Véronique Peeters gevestigd te Leuvensesteenweg 25, 3200 Aarschot, een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp het verkavelen van een perceel in 8 loten waarvan lot 8 een gratis grondafstand betreft, het aanleggen van wegenis. Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2023063411, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24029C0046/00K000 en is gelegen langs de O. Vanden Eyndepad. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het verkavelingsplan in bijlage opgesteld door landmeter-expert Véronique Peeters gevestigd te Leuvensesteenweg 25, 3200 Aarschot.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een oppervlakte van 851 m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een oppervlakte van 851 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van landmeter-expert Véronique Peeters.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 8 met een oppervlakte van 851 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester of hun afgevaardigden.
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het verkavelingsplan van de landmeter-expert.
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 4 met een oppervlakte van 74 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Op 27/06/2023 diende Véronique Peeters gevestigd te Leuvensesteenweg 25, 3200 Aarschot, een omgevingsvergunningsaanvraag in met als onderwerp het verkavelen van een perceel in 3 loten voor open bebouwing met 1 lot voor gratis grondafstand. Deze aanvraag heeft als referentie OMV_2023081268, vindt plaats op de percelen kadastraal gekend als 24662D0170/00E000 en is gelegen langs de Tieltseweg en Rillaarse Baan. In deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt een aanpassing van de gemeenteweg aangevraagd volgens het verkavelingsplan in bijlage opgesteld door landmeter-expert Véronique Peeters gevestigd te Leuvensesteenweg 25, 3200 Aarschot.
Voor de verwezenlijking van de handelingen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 4 met een oppervlakte van 74 m² ingelijfd te worden in het openbaar domein voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg.
In bijlage zijn de relevantste documenten en plannen m.b.t. de omgevingsvergunningsaanvraag mee opgenomen. Het volledige dossier kan geraadpleegd worden bij het Departement Omgeving.
Voorstel van besluit:
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 4 met een oppervlakte van 74 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Gelet op
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad stelt vast dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Artikel 2
De gemeenteraad is definitief akkoord met de plaatselijke verbreding van de gemeenteweg zoals voorgesteld op het bijgevoegd verkavelingsplan van landmeter-expert Véronique Peeters.
Artikel 3
Het perceel aangeduid op het verkavelingsplan als lot 4 met een oppervlakte van 74 m², waarvan de inlijving in het openbaar domein nodig is voor het plaatselijk en gedeeltelijk verbreden van de gemeenteweg, zal kosteloos aangeschaft worden door de stad Aarschot bij wijze van gratis grondafstand en om reden van openbaar nut.
Artikel 4
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de burgemeester of hun afgevaardigden.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte tot vestiging van een erfdienstbaarheid in het kader van de realisatie van de museumtuin (behoud van de bestaande doorgangen, in de muur die de museumtuin scheidt van de woningen in de Bogaardenlaan).
Bij de heraanleg van de museumtuin is het herstel van de kloostermuur cruciaal, zodat het meest herkenbare van de museumtuin terug voelbaar wordt. Het is deze muur, die samen met de kapel de ruimte definieert. De muur zal op eigendom van de stad worden aangebracht. Om de beslotenheid van de tuin te behouden en de randbeplanting volledig tot zijn recht te laten komen, zijn bijkomende doorgangen niet gepast.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 23.06.2022 houdende principieel akkoord tot behoud van de bestaande doorgangen in de muur die de museumtuin scheidt van de woningen in de Bogaardenlaan;
VOORWAARDEN
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Kurt Geysels goed te keuren.
Bij de heraanleg van de museumtuin is het herstel van de kloostermuur cruciaal, zodat het meest herkenbare van de museumtuin terug voelbaar wordt. Het is deze muur, die samen met de kapel de ruimte definieert. De muur zal op eigendom van de stad worden aangebracht. Om de beslotenheid van de tuin te behouden en de randbeplanting volledig tot zijn recht te laten komen, zijn bijkomende doorgangen niet gepast.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 23.06.2022 houdende principieel akkoord tot behoud van de bestaande doorgangen in de muur die de museumtuin scheidt van de woningen in de Bogaardenlaan;
VOORWAARDEN
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Kurt Geysels;
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte, zoals opgemaakt door notaris Kurt Geysels, houdende vestiging van een erfdienstbaarheid bij de realisatie van de museumtuin (behoud van bestaande doorgangen in de muur die de museumtuin scheidt van de woningen in de Bogaardenlaan).
Artikel 2
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad (of hun afgevaardigden).
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere dossiervorming.
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend politiereglement voor het voorbehouden van een parkeerplaats voor mindervaliden te Leuvensesteenweg 31, 3200 Aarschot.
Kinépraktijk Het Dolfijntje is een kinépraktijk voor kinderen met een beperking. Vaak zitten deze kinderen in een rolstoel. Het inrichten van het parkeerverbod is noodzakelijk om de mensen de mogelijkheid te geven om uit te stappen. Dit gebeurt heel vaak aan de achterzijde van de wagen.
Gelet op de vraag van kinépraktijk Het Dolfijntje;
Overwegende dat
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het aanvullend politiereglement goed houdende de invoering van een parkeerplaats voor mindervaliden te Leuvensesteenweg 31, 3200 Aarschot.
Artikel 2
De in artikel 1 genoemde parkeerplaats wordt als volgt aangeduid:
Artikel 3
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Departement van Mobiliteit en Openbare werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de verkoop aan IVERLEK van een perceel grond met een oppervlakte van 43,95 m², gelegen in de Langestraat t.h.v. huisnummer 34 te Rillaar, kadastraal gekend als afdeling 5, sectie B nr. 242/02 (deel), zoals aangeduid op bijgevoegd omgevings- en inplantingsplan van het landmeetbureel Drawing Assistance bv, Ceulemansstraat 10, 2235 Hulshout, voor een bedrag zoals geraamd in het schattingsverslag d.d. 6 juli 2023, zijnde 1.362,45 euro, onder de voorwaarde dat IVERLEK de kosten voor de verkoop draagt.
In functie van de plaatsing van een nieuwe distributiecabine verzoekt IVERLEK de stad Aarschot tot de verkoop van een perceel grond met een oppervlakte van 43,95 m², gelegen in de Langestraat t.h.v. huisnummer 34 te Rillaar, kadastraal gekend als afdeling 5, sectie B nr. 242/02 (deel), zoals aangeduid op bijgevoegd omgevings- en inplantingsplan van het landmeetbureel Drawing Assistance bv, Ceulemansstraat 10, 2235 Hulshout.
Het perceel kan verkocht worden ten algemene nutte aan IVERLEK voor een waarde zoals geraamd in het bijgevoegd schattingsverslag van Francis Koyen, meetkundige-schatter van landmeetbureel Drawing Assistance bv d.d. 6 juli 2023, zijnde 1.362,45 euro
Voorstel van besluit
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de verkoop aan IVERLEK van voormeld perceel grond met een oppervlakte van 43,95 m², gelegen in de Langestraat t.h.v. huisnummer 34 te Rillaar, kadastraal gekend als afdeling 5, sectie B nr. 242/02 (deel), voor een bedrag zoals geraamd in het schattingsverslag d.d. 6 juli 2023, zijnde 1.362,45 euro voor de plaatsing van een nieuwe distributiecabine, onder de voorwaarde dat IVERLEK de kosten voor de verkoop draagt.
In functie van de plaatsing van een nieuwe distributiecabine verzoekt IVERLEK de stad Aarschot tot de verkoop van een perceel grond met een oppervlakte van 43,95 m², gelegen in de Langestraat t.h.v. huisnummer 34 te Rillaar, kadastraal gekend als afdeling 5, sectie B nr. 242/02 (deel), zoals aangeduid op bijgevoegd omgevings- en inplantingsplan van het landmeetbureel Drawing Assistance bv, Ceulemansstraat 10, 2235 Hulshout.
Het perceel kan verkocht worden ten algemene nutte aan IVERLEK voor een waarde zoals geraamd in het bijgevoegd schattingsverslag van Francis Koyen, meetkundige-schatter van landmeetbureel Drawing Assistance bv d.d. 6 juli 2023, zijnde 1.362,45 euro.
Het ontwerp van overeenkomst gaat als bijlage.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de verkoop aan IVERLEK van een perceel grond met een oppervlakte van 43,95 m², gelegen in de Langestraat t.h.v. huisnummer 34 te Rillaar, kadastraal gekend als afdeling 5, sectie B nr. 242/02 (deel), zoals aangeduid op bijgevoegd omgevings- en inplantingsplan van het landmeetbureel Drawing Assistance bv, Ceulemansstraat 10, 2235 Hulshout, voor een bedrag zoals geraamd in het schattingsverslag van de Francis Koyen, meetkundige-schatter d.d. 6 juli 2023, zijnde 1.362,45 euro, onder de voorwaarde dat IVERLEK de kosten voor de verkoop draagt.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van bijgevoegde overeenkomst.
Artikel 3
Bij het verlijden van de notariële akte zal de stad Aarschot vertegenwoordigd worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad (of hun afgevaardigden).
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere dossiervorming.
De gemeenteraad gaat akkoord met beheersoverdracht stedelijk afvalbeleid aan de intercommunale ECOWERF, gevestigd te Aarschotsesteenweg 210 in 3012 LEUVEN (Wilsele) met ingang van 1 januari 2025.
De stad Aarschot heeft als vennoot binnen EcoWerf de opportuniteiten bekeken tot de mogelijke beheersoverdrachten aangaande het stedelijk afvalbeleid versus de overheidsopdrachtenprocedures tot het voeren van een stedelijk afvalbeleid (eigen regie of bij aanbesteding). Teneinde de werking te optimaliseren, en gelet de huidige opdracht tot het voeren van een stedelijk afvalbeleid (nl. de overheidsopdracht tot uiterlijk 31.12.2024) een einde neemt, werd ingetreden in de vennootschap (2021), en wordt nu voorgesteld de verdere overdrachten van het beheer van het stedelijk afvalbeleid goed te keuren.
Door de overdrachten van beheer:
Gelet op:
Overwegende:
Overwegende:
D.i. inclusief de verrekeningen van de toelagen en diensten onder de contracten met 3de partijen zoals Recupel, Fost Plus, Bebat, en andere beheersorganismen;
Overwegende dat
Overwegende:
Overwegende de juridische nota d.d. 15.10.2021 van GD&A Advocaten, ref. RE-21-12761, houdende de toetreding van de stad Aarschot tot Ecowerf: Gewijzigde wetgeving omtrent uittreding uit opdrachthoudende verenigingen, als in bijlage, meer bepaald punt 2.2;
Overwegende:
Overwegende dat het om voormelde redenen voor de stad Aarschot opportuun lijkt om vanaf 1 januari 2025, als volwaardig vennoot in de intercommunale Ecowerf, na volledige volstorting van het te plaatsen kapitaal, een volledige beheersoverdracht te bewerkstelligen, met name tot de volgende pakketten:
Nr |
Naam |
Pakket |
Beheersoverdracht |
|
|
|
|
1. |
Preventie en communicatie |
|
|
1.1 |
Preventie en communicatie (excl. cameraproject) |
basis |
X |
|
|
|
|
2. |
Huis-aan-huis |
|
|
2.1 |
Huis-aan-huisinzameling |
basis |
X |
2.1.1 |
Inzameling restafval |
basis |
X |
2.1.2 |
Inzameling gft |
basis |
X |
2.1.3 |
Inzameling papka |
basis |
X |
2.1.4 |
Inzameling pmd |
basis |
X |
2.1.5 |
Inzameling grofvuil |
basis |
X |
2.1.6 |
Inzameling oude metalen |
optioneel |
|
2.1.7 |
Inzameling snoeihout |
optioneel |
X |
2.2 |
Verwerking afval huis-aan-huisinzameling |
basis |
X |
2.3 |
DifTar huis-aan-huis |
optioneel |
X |
2.4 |
Papka in containers |
optioneel |
X |
|
|
|
|
3. |
Glas |
|
|
3.1 |
Inzameling en verwerking glas |
basis |
X |
|
|
|
|
4. |
Recyclagepark |
|
|
4.1 |
Uitbating recyclagepark |
basis |
X |
4.2 |
Verwerking en transporten recyclagepark |
basis |
X |
4.3 |
DifTar recyclagepark |
basis |
X |
|
|
|
|
5. |
Herbruikbare goederen |
|
|
5.1 |
Dienstverlening kringwinkel |
optioneel |
X |
5.2 |
Inzameling textiel |
optioneel |
|
|
|
|
|
6. |
Gemeentelijk afval |
|
|
6.1 |
Verwerking bermmaaisel |
optioneel |
X |
6.2 |
Verwerking kolkenslib |
optioneel |
X |
6.3 |
Verwerking veegslib |
optioneel |
|
|
|
|
|
(99 |
Tijdelijk gebruik EcoWerf recyclagepark |
|
|
99.1 |
Tijdelijk gebruik EcoWerf recyclagepark |
tijdelijk |
Dienstverlening (tot 31.12.2024) |
99.2 |
Verwerking en transporten afkomstig uit 99.1 |
tijdelijk |
Dienstverlening (tot 31.12.2024) |
Overwegende dat de looptijd van de vennootschap EcoWerf statutair beperkt is tot 15 december 2039.
Overwegende dat de kosten houdende de diensten door EcoWerf bij volledige beheersoverdracht op te nemen de volgende zijn voor begrotingsjaar 2025: 2.653.462,97 euro;
Overwegende dat de volgende kredieten voorzien werden in de meerjarenbegroting onder ramingnummer MJP101719 - 4.3. We zorgen voor een propere stad / 4.3.1. We houden straten en pleinen net en bestrijden zwerfvuil - Andere erelonen en vergoedingen voor prestaties van derden - Uitvoeren van het afvalbeleid / (ROL) Omgeving: Ophalen en verwerken van huishoudelijk afval: 2025: 2.657.008,30 euro;
Artikel 1
§1. Een volledige beheersoverdracht van het stedelijke afvalbeleid van de stad Aarschot aan de Intercommunale EcoWerf, gevestigd te Aarschotsesteenweg 210 in 3012 Leuven (Wilsele), met name de diensten en bijkomende opdrachten, als aangeduid in onderstaande aanstiplijst, omvat de volgende pakketten in basis en opties:
Nr |
Naam |
Pakket |
Beheersoverdracht |
|
|
|
|
1. |
Preventie en communicatie |
|
|
1.1 |
Preventie en communicatie (excl. cameraproject) |
basis |
X |
|
|
|
|
2. |
Huis-aan-huis |
|
|
2.1 |
Huis-aan-huisinzameling |
basis |
X |
2.1.1 |
Inzameling restafval |
basis |
X |
2.1.2 |
Inzameling gft |
basis |
X |
2.1.3 |
Inzameling papka |
basis |
X |
2.1.4 |
Inzameling pmd |
basis |
X |
2.1.5 |
Inzameling grofvuil |
basis |
X |
2.1.6 |
Inzameling oude metalen |
optioneel |
|
2.1.7 |
Inzameling snoeihout |
optioneel |
X |
2.2 |
Verwerking afval huis-aan-huisinzameling |
basis |
X |
2.3 |
DifTar huis-aan-huis |
optioneel |
X |
2.4 |
Papka in containers |
optioneel |
X |
|
|
|
|
3. |
Glas |
|
|
3.1 |
Inzameling en verwerking glas |
basis |
X |
|
|
|
|
4. |
Recyclagepark |
|
|
4.1 |
Uitbating recyclagepark |
basis |
X |
4.2 |
Verwerking en transporten recyclagepark |
basis |
X |
4.3 |
DifTar recyclagepark |
basis |
X |
|
|
|
|
5. |
Herbruikbare goederen |
|
|
5.1 |
Dienstverlening kringwinkel |
optioneel |
X |
5.2 |
Inzameling textiel |
optioneel |
|
|
|
|
|
6. |
Gemeentelijk afval |
|
|
6.1 |
Verwerking bermmaaisel |
optioneel |
X |
6.2 |
Verwerking kolkenslib |
optioneel |
X |
6.3 |
Verwerking veegslib |
optioneel |
|
|
|
|
|
(99 |
Tijdelijk gebruik EcoWerf recyclagepark |
|
|
99.1 |
Tijdelijk gebruik EcoWerf recyclagepark |
tijdelijk |
Dienstverlening (tot 31.12.2024) |
99.2 |
Verwerking en transporten afkomstig uit 99.1 |
tijdelijk |
Dienstverlening (tot 31.12.2024) |
§2. De gemeenteraad beslist tot een overdracht van beheer, van de onder art. 1 §1 in aanstiplijst opgenomen pakketten en opties, aan de Intercommunale EcoWerf, gevestigd te Aarschotsesteenweg 210 in 3012 Leuven (Wilsele), met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 2
§1. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast de Intercommunale EcoWerf, gevestigd te Aarschotsesteenweg 210 in 3012 Leuven (Wilsele), in kennis te stellen van onderhavige besluit.
§2. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging van de deontologische code en met de oprichting van een deontologische commissie.
Door een wijziging van artikel 39 van het Decreet Lokaal Bestuur moeten alle lokale besturen een deontologische commissie oprichten, die waakt over de naleving van de deontologische code voor lokale mandatarissen.
"Artikel 39 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt nu: "De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad."
De deontologische code voor lokale mandatarissen werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 25.04.2019.
Voorgesteld wordt deze deontologische code aan te vullen met een artikel 38, dat de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie vaststelt. Dit artikel bepaalt o.m.:
De deontologische commissie bestaat uit de burgemeester, de voorzitter van de gemeenteraad en de fractievoorzitters of hun plaatsvervangers. De deontologische commissie kan tevens een beroep doen op onafhankelijke experts. De voorzitter van de raad is de voorzitter van de deontologische commissie.
Vermoedelijke overtredingen van de deontologische code dienen gemeld te worden bij de algemeen directeur binnen 30 dagen na kennisname hiervan. De algemeen directeur onderzoekt samen met de voorzitter van de deontologische commissie de ontvankelijkheid van de melding. Indien de melding onontvankelijk is, worden de melder en de leden van de deontologische commissie hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Indien de melding ontvankelijk is, roept de voorzitter de deontologische commissie samen binnen een termijn van 30 dagen na ontvangst van de melding.
De deontologische commissie onderzoekt de melding door de betrokken partijen en eventuele derden te horen.
De vergaderingen van de deontologische commissie zijn besloten.
De deontologische commissie bezorgt haar gemotiveerd advies aan de gemeenteraad. Enkel de gemeenteraad kan zich uitspreken over het feit of een lokale mandataris een schending van de deontologische code heeft begaan. De gemeenteraad beraadslaagt hierover in besloten zitting. Als de gemeenteraad beslist om af te wijken van het advies van de deontologische commissie, moet de betrokken mandataris de kans krijgen om door de gemeenteraad zelf gehoord te worden vooraleer de gemeenteraad ten gronde een beslissing neemt.
Indien de gemeenteraad vaststelt dat de deontologische code geschonden werd, kan de raad:
- een publieke blaam geven aan de betrokken mandataris;
- vragen dat de betrokken mandataris zich verontschuldigt;
- beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen;
- bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de burgemeester, een schepen, raadsvoorzitter, de voorzitter of een lid van het vast bureau, de voorzitter of een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.
Het ontwerp van aangepaste deontologische code voor lokale mandatarissen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Door een wijziging van artikel 39 van het Decreet Lokaal Bestuur moeten alle lokale besturen een deontologische commissie oprichten, die waakt over de naleving van de deontologische code voor lokale mandatarissen.
"Artikel 39 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt nu: "De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad."
De deontologische code voor lokale mandatarissen werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 25.04.2019.
Voorgesteld wordt deze deontologische code aan te vullen met een artikel 38, dat de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie vaststelt. Dit artikel bepaalt o.m.:
De deontologische commissie bestaat uit de burgemeester, de voorzitter van de gemeenteraad en de fractievoorzitters of hun plaatsvervangers. De deontologische commissie kan tevens een beroep doen op onafhankelijke experts. De voorzitter van de raad is de voorzitter van de deontologische commissie.
Vermoedelijke overtredingen van de deontologische code dienen gemeld te worden bij de algemeen directeur binnen 30 dagen na kennisname hiervan. De algemeen directeur onderzoekt samen met de voorzitter van de deontologische commissie de ontvankelijkheid van de melding. Indien de melding onontvankelijk is, worden de melder en de leden van de deontologische commissie hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Indien de melding ontvankelijk is, roept de voorzitter de deontologische commissie samen binnen een termijn van 30 dagen na ontvangst van de melding.
De deontologische commissie onderzoekt de melding door de betrokken partijen en eventuele derden te horen.
De vergaderingen van de deontologische commissie zijn besloten.
De deontologische commissie bezorgt haar gemotiveerd advies aan de gemeenteraad. Enkel de gemeenteraad kan zich uitspreken over het feit of een lokale mandataris een schending van de deontologische code heeft begaan. De gemeenteraad beraadslaagt hierover in besloten zitting. Als de gemeenteraad beslist om af te wijken van het advies van de deontologische commissie, moet de betrokken mandataris de kans krijgen om door de gemeenteraad zelf gehoord te worden vooraleer de gemeenteraad ten gronde een beslissing neemt.
Indien de gemeenteraad vaststelt dat de deontologische code geschonden werd, kan de raad:
- een publieke blaam geven aan de betrokken mandataris;
- vragen dat de betrokken mandataris zich verontschuldigt;
- beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen;
- bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de burgemeester, een schepen, raadsvoorzitter, de voorzitter of een lid van het vast bureau, de voorzitter of een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de bijgaande, aangepaste deontologische code voor lokale mandatarissen goed.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de oprichting van een deontologische commissie, zoals bepaald in de deontologische code.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 19.12.2023. De raad draagt de vertegenwoordiger van de stad Aarschot op zijn stemgedrag hierop af te stemmen.
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41;
de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
het feit dat de stad/gemeente vennoot is van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”);
de statuten van de Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28;
de uitnodiging via e-mail van 12 juni 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023;
de ter beschikking gestelde stukken;
Agenda
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde Kurt Lemmens en Bert Van der Auwera aan als respectievelijk volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager voor de stad in de bijzondere en de gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit voor de duur van de legislatuur.
De gemeenteraad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda en draagt de aangeduide volmachtdrager of plaatsvervangend volmachtdrager op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene jaarvergadering van cvba Zefier, vastgesteld op 19 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41;
de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
het feit dat de stad vennoot is van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”);
de statuten van de Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28;
Overwegende dat
Agenda
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad in vergadering van 09.05.2019 stelde Kurt Lemmens en Bert Van der Auwera aan als respectievelijk volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager voor de stad in de bijzondere en de gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit voor de duur van de legislatuur.
Artikel 1
De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken;
Artikel 2
Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden;
Artikel 3
De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren;
Artikel 4
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad;
Artikel 5
Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 13.07.2023 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 2023-1 van de politiezone Aarschot.
De gemeenteraad wordt kennis gegeven van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 13.07.2023 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 1-2023 van de politiezone Aarschot.
Gelet op het bijgevoegd besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 13.07.2023 houdende goedkeuring van de begrotingswijziging 2023-1 van de politiezone Aarschot, rekening houdend met volgende opmerking:
"De politiezone heeft nagelaten de bedragen van bepaalde federale dotaties en toelagen in overeenstemming te brengen met deze van de ministeriële omzendbrief PLP 62, met name de bedragen van de Federale basisdotatie - 330/465-48, de Bijkomende federale dotatie - 33004/465-48 en de Federale sociale toelage I - 330/465-02.
De politiezone dient dit recht te zetten bij de eerstvolgende begrotingswijziging 2023."
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van bovengenoemd besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 13.07.2023.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant houdende goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de politiezone Aarschot.
Het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant over de goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de politiezone Aarschot wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
Kennisname van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant houdende goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de politiezone Aarschot.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2023 tot en met 30.06.2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2023 tot en met 30.06.2023.
Gelet op het rapport - in bijlage - opgesteld door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2023 tot en met 30.06.2023.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering - in bijlage - door de financieel directeur over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen financiële verbintenissen (VISUM) voor de periode 01.01.2023 tot en met 30.06.2023.
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2023, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur, d.d. 22.12.2017, moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
Voorstel van besluit:
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2023, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
Conform artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur, d.d. 22.12.2017, moet aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt weergegeven.
Conform artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, d.d. 30.03.2018, bevat de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, minstens al de volgende elementen:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar 2023, waarbij een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Aarschot wordt weergegeven.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Ronny De Ryck
Graag had ik (of iemand anders van de open vld fractie) een vraag gesteld over de openbare verlichting. "Wanneer hebben wij terug licht?"
Dank bij voorbaat voor het aanvaarden van mijn vraag.
Ronny De Rijck
Fractieleider Open VLD
ps. Zoals mijn status het betaamt zal ik ook mijn vraag drieledig maken.
Deel 1: de vraag
Deel 2: Het maatschappelijk nut van licht in de duisternis voor een maatschappij, stad of gemeente zoals bv Aarschot en Rillaar
Deel 3: De opsomming van de nominatieve lijst van alle boulevards, straten, wegeltjes, pleinen en kades waar het momenteel duister is en vatbaar zijn voor verbetering door licht na 23u.
Indien ik niet voldoende medewerkers vind om voor mij deel 2 en deel 3 uit te schrijven, zal ik mij beperken tot deel 1.
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Isabelle Dehond
Hondenzones zijn speciaal afgebakende zones waar honden vrij kunnen rondlopen onder het toezicht van hun baasjes.
Eén op de vijf gezinnen heeft minstens één hond.
De stad Aarschot is als diervriendelijke gemeente reeds lange tijd op zoek naar bijkomende plaatsen dien kunnen dienen als losloopzone, of nog beter, als losloopbos.
We hebben nu de losloopweide aan Meetshovenbos, maar het zou fijn zijn als er een bijkomende zone zou kunnen gevonden worden.
Ikzelf ga vaak met mijn hond wandelen langs de Demer in Langdorp, maar kunnen spelen met andere honden in een veilige omgeving is nog altijd een grote meerwaarde.
Ik vernam dat er plannen zijn voor een losloopbos te Langdorp aan de Milisstichel.
Kan er worden toegelicht hoever het staat met dit project? Zitten de plannen reeds in een concrete fase?
En zo ja, is er al een zicht op een timing wanneer deze zone in gebruik zou kunnen worden genomen.
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Petra Vanlommel
Het vuurwerk op de laatste donderdag van de kermis in Aarschot is iets waar velen naar uitkijken, letterlijk en figuurlijk. Het hoort bij de kermis en is een mooie traditie.
In het begin van deze legislatuur sprak het nieuwe stadsbestuur de ambitie uit om te gaan voor lawaai-arm, muzikaal vuurwerk. In 2019 was dit helaas nog niet mogelijk omdat de
stad gebonden was aan contracten en arrangementen die lang op voorhand vast lagen.
Maar de ambitie bleef overeind en de meerderheid kondigde aan voor diervriendelijk vuurwerk te kiezen in de volgende jaren.
In 2020 en 2021 kon het vuurwerk helaas niet doorgaan omdat we geteisterd werden door de corona-pandemie.
In 2022 konden we terug genieten van het muzikaal vuurwerk. Helaas werd het nog geen geluidsarme editie omdat de stad nog steeds een contract had lopen met een leverancier
van gewoon vuurwerk. Het contract zou aflopen in 2023 en Aarschot zou dan bekijken of ze kon overschakelen op geluidsarm vuurwerk.
Dit jaar, op 22 augustus 2023, werden we terug getrakteerd op muzikaal kunstvuurwerk. Het was weer zeer mooi maar het vuurwerk werd nog steeds met luide knallen de lucht
ingeschoten en zorgde voor stress voor huisdieren, vee, vogels en wilde dieren.
Vraag
Waarom schakelde Aarschot in 2023 niet over op diervriendelijk/knal-arm vuurwerk?
Gevolg dat aan dit agendapunt werd gegeven:
Dit agendapunt werd besproken. Voor de volledige bespreking verwijzen we naar het audioverslag van deze vergadering.
Notulen en zittingsverslag vergadering 22 juni 2023
Notulen
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 15.12.2022, inzonderheid artikel 29 §3;
Aangezien verder tijdens de vergadering geen bezwaren tegen de notulen van de vergadering van 22.06.2023 werden ingebracht;
zijn de notulen van de vergadering van 22.06.2023 goedgekeurd.
Zittingsverslag
In toepassing van artikel 278 §1 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 28 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies is het zittingsverslag vervangen door de integrale audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.