Terug
Gepubliceerd op 14/11/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 10/11/2022 - 20:00

Wedstrijd 'Win je Zaak' in kader van leegstands- en activeringsbeleid: concept en wedstrijdreglement

Aanwezig: Isabelle Dehond, Voorzitter van de gemeenteraad
Gwendolyn Rutten, Burgemeester
Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, schepenen
André Peeters, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, gemeenteraadsleden
Christi Van Calster, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Kurt Lemmens, Schepen
Toelichting

De gemeenteraad van Aarschot keurde in zitting van 23 juni 2022 een integraal leegstands- en activeringsbeleid goed. Enerzijds worden oplossingen aangereikt aan de eigenaars van leegstaande handelspanden. Anderzijds worden beginnende ondernemers gestimuleerd om een onderneming in het kernwinkelgebied te starten. De campagne ‘Win je Zaak’ is een onderdeel van dit leegstands- en activeringsbeleid. 

Regelgeving
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
  • de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
  • de wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen; 
Feiten, context en motivering

Opzet van de actie

Startende ondernemers worden begeleid en krijgen allerhande voordelen (vb. startersbegeleiding UNIZO t.w.v. 2.000,- euro). De winnaar van deze campagne krijgt tal van voordelen: de winnaar krijgt één jaar lang een handelspand gratis ter beschikking, inrichtingsbudget en openingspubliciteit.

 

Beoogde doelen van de actie

Naast een winnaar die minstens één jaar lang een onderneming zal uitbaten in het kernwinkelgebied van Aarschot, beoogt de actie ook de volgende doelen:

  • Stimuleren van het ondernemerschap: de andere deelnemers worden uiteraard niet aan hun lot overgelaten. Ook zij blijven begeleiding krijgen van City D bij hun zoektocht naar het starten van hun eigen onderneming in het kernwinkelgebied van Aarschot;
  • Promotie van de stad Aarschot als ondernemingsvriendelijke stad: dankzij deze actie proberen we de stad naar andere ondernemers te promoten. Naast de wedstrijd zijn er immers de andere flankerende maatregelen die mogelijk interessant zijn (vb. “Schot in je zaak!” waarbij de ondernemer kan huren aan voordelige voorwaarden en bovendien een subsidie van 1.000,- euro krijgt);
  • Sensibiliseren van eigenaars: door deze actie willen we eigenaars van handelspanden in Aarschot overtuigen dat de stad wel degelijk inspanningen levert om zowel eigenaars als ondernemers te helpen en dit op diverse manieren. Er worden niet enkel gesprekken gevoerd met de eigenaars, maar ook premies uitgedeeld en wedstrijdacties op poten gezet. Hiermee dragen we de boodschap uit dat het aanpakken van leegstand een gedeelde verantwoordelijkheid is.
  • Nieuwe concepten en unieke ideeën naar Aarschot trekken: dankzij deze wedstrijd worden creatieve ondernemers geprikkeld
  • Algemene promotie van de stad Aarschot en in het bijzonder promotie van het diverse handelsapparaat van de stad Aarschot


Coördinatie en begeleiding

Deze actie wordt begeleid en gecoördineerd door consultancybureau City D. Zij beschikken over ruime ervaring en expertise wat betreft centrummanagement en leegstandsbeleid. Ook hebben zij gelijkaardige campagnes in andere steden en gemeenten op touw gezet. 

Financiële Impact/budget

De nodige kredieten worden in de eerstvolgende budgetwijziging voorzien. 

5.000,- euro

Inrichtingssubsidie

Voor het openen van de winnende handelszaak, kan de winnaar het budget aanwenden voor inrichting.

MJP102470

1.000,- euro

Openingspubliciteit

De winnaar kan dit budget aanwenden om publiciteit te maken voor de opening

MJP102470

24.000,- euro

Huur handelspand

De winnaar krijgt een handelspand gratis gedurende één jaar

MJP104236

Publieke stemming
Aanwezig: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, André Peeters, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens, Christi Van Calster
Voorstanders: Isabelle Dehond, Gwendolyn Rutten, Bert Van der Auwera, Nicole Van Emelen, Annick Geyskens, Gerry Vranken, Stef Van Calster, André Peeters, Betty Kiesekoms, Nico Creces, Mattias Paglialunga, Nele Pelgrims, Bart Dehaes, Julia Mellaerts, Leo Janssens, Ronny De Ryck, Koen Nijs, Cindy Symons, Marleen Verhaegen, Wendy De Rijck, Dries Vandenbroeck, Petra Vanlommel, Hannelore Castelein, Bart Den Hondt, Martine Verlinden, Dries Van Horebeek, Nele Weckhuyzen, Hanne Goossens
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De organisator

De stad Aarschot organiseert de campagne ‘Schot in je zaak’ volgens de regels vervat in deze afsprakennota. 

 

Artikel 2: Campagne 

Deze campagne bestaat uit het selecteren en begeleiden van één startende ondernemer in de binnenstad van Aarschot. Het betreft de uitbating van een publieksgericht en commercieel concept met klemtoon op handel, horeca en persoonlijke verzorging. Dit sluit niche-concepten in een andere branche niet uit, gegeven het feit dat dit een nieuw concept betreft in de Aarschotse binnenstad. 

 

Artikel 3: Duur campagne

De campagne loopt over 1 jaar met het officiële startsein op 14 november 2022 met bekendmaking van de actie en de zoektocht naar ondernemerschap.  

 

Artikel 4: Rechtmatige deelnemers 

Deelname is voor iedereen die zich geroepen voelt om een eigen zaak te runnen met een duidelijke visie op ondernemerschap en vakmanschap. De deelnemer moet beschikken over een startkapitaal van min. 6.600,- euro. Dit staat zo beschreven in het uit te werken businessplan.  

De kandidaat-ondernemer kan zich kandidaat stellen door zich in te schrijven via de website van de stad Aarschot en de sublink www.aarschot.be/schotinjezaak.be en dit voor 31 januari 2023. Voor verdere informatie: zie structuur campagne.

De organisator kan te allen tijde een persoon van deelname aan de campagne uitsluiten in geval van inbreuk op één van de deelnemingsvoorwaarden of in geval van misbruik, misleiding of een deelname ter kwader trouw aan de campagne. 

 

Artikel 5: Begeleiding

Deelnemers zijn verplicht zich te laten begeleiden door de startersbegeleiding van UNIZO. Hier staat een minimale kost van 175,- euro tegenover (waarde begeleiding geraamd op € 2.000,-). Bovendien wordt er gewerkt met een open boekhouding om de huurafspraken na jaar 1 op transparante wijze te kunnen berekenen. De kandidaat is dus verplicht om samen met de coaches hier duidelijkheid over te verschaffen. 

 

Artikel 6: Timing 

14 november 2022 - 31 januari 2023: bekendmaking wedstrijd/wervingscampagne/kandidaatstelling 

In de loop van de maanden november, december, januari wordt de wedstrijd kenbaar gemaakt via verschillende stedelijke en andere mediakanalen. Daarenboven kunnen er in verschillende opleidingsinstituten voor volwassenonderwijs of scholen infosessies gegeven worden aan studenten om hen te prikkelen om zich kandidaat te stellen voor deze campagne.  

Dit kan vóór 31 januari 2023 via de website www.aarschot.be/schot-in-je-zaak/win-je-zaak. De inschrijvingsformulieren komen terecht bij CityD-WES, het bedrijf dat in het kader van de opdracht ‘centrummanagement en leegstandsbestrijding’ is aangesteld ter coördinatie van dit project. 


1 februari - 15 februari 2023: voorstelling kandidaten 

De deelnemers worden na een eerste selectie uitgenodigd om zich kort voor te stellen en krijgen vervolgens de opdracht om ten eerste een visienota van een tweetal pagina’s te schrijven waarin een businessplan voor de komende vijf jaar staat opgesteld. Verder is het van belang dat de deelnemers een financieel plan kunnen opstellen. Deze opdracht zal beoordeeld worden door de structurele partners aangesteld door de stad Aarschot waarna er een selectie van 3 winnaars zal gebeuren. 

 

Donderdag 16 februari 2023: pitch kandidaten 

Mondelinge pitch door de kandidaten voor de jury. 

 

Maart - mei 2023: traject UNIZO

De kandidaten volgen het starterstraject van UNIZO. 

 

Dinsdag 13 en donderdag 15 juni 2023: voorstelling businessplan en keuze winnaar

Finale pitch waarbij de kandidaten hun businessplan voorstellen aan de juryleden. 

 

Maandag 19 juni: bekendmaking winnaar 

Op 19 juni 2023 wordt de winnaar bekendgemaakt door de voorzitter van de jury en vindt de overhandiging van de sleutel van het pand plaats, waarna de inrichting van start kan gaan. 

 

De officiële opening van de onderneming wordt voorzien voor september 2023. 

 

Artikel 7: Toekenning van de prijzen (=starterspakket) 

De winnaar ontvangt een starterspakket met tal van voordelen:

  • één jaar huur (gratis handelspand), gebaseerd op de overeenkomst ikv 'Schot in je zaak' die de stad Aarschot zal afsluiten met de eigenaar. Het is hiervoor noodzakelijk dat de eigenaar eerst een lastgevingsovereenkomst ondertekent met de stad met het oog op tijdelijke invulling en mogelijke vrijstelling van leegstandsheffing. De huurprijzen die de stad betaalt zijn vooraf bepaald aan de hand van de winkelvloeroppervlakte van het pand.
  • Openingspubliciteit ter waarde van 1.000,- euro, te besteden in één van de titels van de mediapartner van deze campagne. De aanwending gebeurt in overleg met de adviseur van het desbetreffende mediabedrijf; 
  • Inrichtingsbudget ter waarde van 5.000,- euro, te besteden aan inrichtings- en verfraaiingswerken, zoals schilderwerken, elektriciteitswerken, decoratie en inrichting. Hiervoor zijn steeds de werkelijke kosten in te brengen; 
  • Communicatie- en promotieondersteuning door de stad Aarschot waar mogelijk. De stad zal de diverse mediakanalen ter beschikking stellen waarover zij beschikt, dit zowel ter promotie van de actie als van de winnaars; 

 

De organisator draagt geen enkele verantwoordelijkheid ten gevolge van onvolledige, onjuiste of achterhaalde persoonsgegevens van de winnaars. 

Prijzen (= starterspakket) kunnen niet worden ingeruild voor geld of voor andere prijzen. De prijzen zijn persoonlijk en niet onverdraagbaar. 

 

Artikel 8: Verplichte deelnamen 

De winnaar van de actie verbindt zich ertoe om deel te nemen aan volgende acties en activiteiten ter ondersteuning van een levende handelskern waaronder: 

  • Startersbegeleiding door UNIZO, zie punt 5. De reële kost wordt begroot op € 2.000,-, de deelnemer betaalt het sterk verlaagde instaptarief van € 175,-;  
  • Aansluiten bij stedelijke cadeaubon. 
  • Minimaal 80% openen bij open zondagen tussen minimaal 13:00 uur en 17:00 uur. 
  • Aanwezigheid jaarlijkse algemene vergadering Aarschot Parelt, deze valt in het eerste kwartaal van elk kalenderjaar. 

 

Artikel 9: Huurcontract 

De kandidaat tekent een pop-up overeenkomst met de eigenaar. Deze laatste heeft voordien een contract Schot in je Zaak met de stad ondertekend. De maximale duur voor een dergelijke pop-up overeenkomst bedraagt 12 maanden. Verbruik elektriciteit, verwarming en water zijn ten laste van de huurder, evenals de onroerende voorheffing. De pop-up overeenkomst wordt opgesteld tussen verhurende en hurende partij, al dan niet na bemiddeling door een erkende makelaar maar wel in overleg met de coördinator van dit project. 

Na afloop van de 12 maanden onderhandelen de huurder en de eigenaar over een huurovereenkomst, conform de handelshuurwetgeving. De stad komt in de onderhandelingen niet tussen. Wel kan de acquisitiemanager, door de stad aangesteld, bemiddelen tussen verhuurder en huurder op basis van eigen verworven inzichten en kennis van de huurmarkt. Het verstrekt aanbeveling om ook te werken met een progressieve huur of met omzethuur om de huurder bij opstart en doorstart enige zuurstof en flexibiliteit te bieden. Dit kan echter niet afgedwongen worden.  


Artikel 10: Algemene bepalingen over het verloop van de campagne

Het indienen van het inschrijvingsformulier houdt de volledige en onvoorwaardelijke aanvaarding in van de bepalingen van deze afsprakennota. Het reglement wordt gepubliceerd op www.aarschot.be/schot-in-je-zaak/win-je-zaak . 

Voor alles wat niet in deze afsprakennota is geregeld, mag de organisator de nodige maatregelen nemen om de campagne goed te laten verlopen. In geval van bijzondere omstandigheden mag de organisator tevens dit document aanpassen waar nodig. 

 

Artikel 11: Aansprakelijkheid 

De organisator van deze campagne kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval de campagne door bijzondere omstandigheden of overmacht gewijzigd of geannuleerd wordt. 

 

Artikel 12: Privacy en recht

Deelnemers aan deze campagne gaan ermee akkoord dat hun persoonsgegevens, verstrekt aan de organisatie in het kader van hun deelname aan deze campagne, zullen worden verwerkt overeenkomstig de toepasselijke wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van de natuurlijke personen met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens.  

Wie aan de wedstrijd deelneemt en een prijs wint, stemt er mee in dat zijn gegevens en afbeelding voor promotiedoeleinden gebruikt worden door de organisator. 

 

Artikel 13: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken 

Het huidige reglement en de wedstrijd zijn onderworpen aan Belgisch recht. In geval van geschillen zijn enkel de rechtbanken te Leuven bevoegd, onverminderd het recht van de consument om de zaak voor de rechter te (laten) brengen van zijn woonplaats.