Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld in 2023 en 2024 de horeca-uitbaters te steunen door:
De gemeenteraad keurde in zitting van 11.06.2020 n.a.v. de coronacrisis een wijziging goed van het stedelijk politiereglement voor de privatieve ingebruikname van de openbare weg voor horecaterrassen nl.
De stad Aarschot wil haar horeca ondersteunen gezien deze gelegenheden is immers bij uitstek een sociaal gebeuren zijn, waarbij mensen elkaar ontmoeten, praten en samen plezier maken. De covid-19 maatregelen hebben de vorige jaren een zware impact gehad en de sector krijgt het opnieuw zwaar te verduren door de huidige energiecrisis. De stad Aarschot wil daarom in 2023 en 2024 de horeca-uitbaters steunen door:
Artikel 1
Voor de aanvraag van het plaatsen of uitbreiden van een niet-permanent terras (zomerterras) wordt gedurende 2023 en 2024, uitzonderlijk, een soepele regeling gevolgd die afwijkt van de procedure en de voorwaarden vermeld in het stedelijk politiereglement voor de privatieve ingebruikname van de openbare weg voor horecaterrassen (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24.02.2014).
§1. De aanvraag wordt ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen vergezeld van
o een plattegrondtekening op schaal 1/100 van de bestaande toestand van het straat- of pleindeel waar het gewenste terras wordt ingericht. Op deze bestaande toestand wordt aangegeven waar het gewenste terras wordt ingericht. Door het aanbrengen van voldoende maatlijnen zal uit deze tekening duidelijk blijken:
o minstens 3 duidelijke kleurenfoto’s. Ieder van deze foto’s zal de plek van het terras weergeven. De eerste foto wordt getrokken loodrecht op de gevel van de horecazaak, de twee andere geven het voetpad aan: één links en één naar rechts.
§2. Het College van Burgemeester en Schepenen neemt een beslissing rekening houdend met de plaatselijke omstandigheden, zoals de openbare veiligheid, het voetgangersverkeer, ...
§3. Iedere toegang naar woningen en kantoren e.d. die boven de horecazaak gelegen zijn, moet steeds over de volle lengte van deze toegang en over de volle diepte van het gevelterras vrij blijven. Het pand moet ten allen tijde ongehinderd betreden kunnen worden. Bij levering van meubels of verhuis ten behoeve van woongelegenheden boven het horecapand, dient het meubilair van het open terras op eenvoudig verzoek van het College van Burgemeester en Schepenen verwijderd te worden gedurende de tijd nodig voor de verhuiswerken en dit zonder recht op schadevergoeding.
§4. De terrasvergunning blijft beperkt tot het gedeelte van het openbaar domein dat zich uitstrekt voor de horecazaak. Mits schriftelijke toelating van de eigenaar van de naastliggende panden, kan het open terras uitgebreid worden voor deze panden.
§5. Indien er tijdens de wekelijkse markt een marktabonnee voor het horecapand een standplaats heeft, dan heeft de marktabonnee voorrang op het terras. Deze standplaats dient tijdens de markt vrij gehouden te worden voor de marktkramer. Er kan slechts een terras geplaatst worden op deze standplaats tijdens de wekelijkse markt van het ogenblik dat er een akkoord is met de marktabonnee.
§6. Voorzieningen van openbaar nut, zoals hydranten, straatkolken, verlichtingsmasten en toegangen tot openbare nutsvoorzieningen moeten altijd vrij zijn en goed bereikbaar blijven. Brandweerslangen moeten steeds aan een hydrant kunnen gekoppeld worden, hiervoor moet de noodzakelijke ruimte beschikbaar zijn.
§7. De terrasopstelling mag nooit de vrije doorgang voor de hulpdiensten verhinderen.
§8. De vergunninghouder draagt er zorg voor dat tafels en/of stoelen niet worden opgesteld buiten de in de vergunning toegewezen oppervlakte en dat de doorgangen rondom en op het terras overeenkomstig de vergunning steeds vrij blijven. Hij zal erop toezien dat de obstakelvrije doorgang op het voetpad niet wordt ingenomen door (brom)fietsen en andere obstakels.
§9. De uitbating van een terras mag de omgeving niet vervuilen. De uitbater is verantwoordelijk voor het goed onderhoud van het terras en zijn onmiddellijke omgeving. De vergunninghouder verwijdert dagelijks alle mogelijke afval.
§10. De uitbater is aansprakelijk voor alle schade die veroorzaakt wordt door het rechtmatig en onrechtmatig gebruik van de vergunning. Hij is onder meer aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door het plaatsen, de aanwezigheid of het wegnemen van het terras en al zijn onderdelen en voor de vervuiling die de exploitatie van het terras veroorzaakt ter plaatse en in de onmiddellijke omgeving.
§11. De uitbater blijft verantwoordelijk voor alle ongevallen overkomen aan derden of voor alle schade aan het openbaar domein of aan derden berokkend, die het gevolg zouden zijn van het plaatsen van het terras.
§12. Naar aanleiding van werken voor openbaar nut e.a. kan de vergunning vroegtijdig ingetrokken of geschorst worden of de vergunde terras oppervlakte verminderd worden zonder enig recht op schadevergoeding.
§13. Het terras en het terrasmeubilair dient te bestaan uit duurzame, kwaliteitsvolle materialen in sobere, effen, uniforme kleuren. Een visuele richtlijn met toegelaten/niet-toegelaten materialen en meubilair is ter verduidelijking opgenomen onder bijlage A.
Artikel 2
Voor de aanvraag van het plaatsen van een permanent terras wordt gedurende 2023 en 2024, uitzonderlijk, een soepele regeling gevolgd die afwijkt van de procedure en de voorwaarden vermeld in het stedelijk politiereglement voor de privatieve ingebruikname van de openbare weg voor horecaterrassen (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24.02.2014). Het plaatsen van een permanent terras is steeds omgevingsvergunningsplichtig.
§1. De aanvraag wordt ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen vergezeld van
o een aanvraag tot omgevingsvergunning via het omgevingsloket
o een plattegrondtekening op schaal 1/100 van de bestaande toestand van het straat- of pleindeel waar het gewenste terras wordt ingericht. Op deze bestaande toestand wordt aangegeven waar het gewenste terras wordt ingericht. Door het aanbrengen van voldoende maatlijnen zal uit deze tekening duidelijk blijken:
o minstens 3 duidelijke kleurenfoto’s. Ieder van deze foto’s zal de plek van het terras weergeven. De eerste foto wordt getrokken loodrecht op de gevel van de horecazaak, de twee andere geven het voetpad aan: één links en één naar rechts.
§2. Het College van Burgemeester en Schepenen neemt een beslissing rekening houdend met de plaatselijke omstandigheden, zoals de openbare veiligheid, het voetgangersverkeer, ...
§3. Iedere toegang naar woningen en kantoren e.d. die boven de horecazaak gelegen zijn, moet steeds over de volle lengte van deze toegang en over de volle diepte van het gevelterras vrij blijven. Het pand moet ten allen tijde ongehinderd betreden kunnen worden. Bij levering van meubels of verhuis ten behoeve van woongelegenheden boven het horecapand, dient het meubilair van het open terras op eenvoudig verzoek van het College van Burgemeester en Schepenen verwijderd te worden gedurende de tijd nodig voor de verhuiswerken en dit zonder recht op schadevergoeding.
§4. De terrasvergunning blijft beperkt tot het gedeelte van het openbaar domein dat zich uitstrekt voor de horecazaak.
§5. De terrasvergunning wordt uitgereikt voor 5jaar in combinatie met de omgevingsvergunning.
§6. Voorzieningen van openbaar nut, zoals hydranten, straatkolken, verlichtingsmasten en toegangen tot openbare nutsvoorzieningen moeten altijd vrij zijn en goed bereikbaar blijven. Brandweerslangen moeten steeds aan een hydrant kunnen gekoppeld worden, hiervoor moet de noodzakelijke ruimte beschikbaar zijn.
§7. De terrasopstelling mag nooit de vrije doorgang voor de hulpdiensten verhinderen.
§8. De vergunninghouder draagt er zorg voor dat tafels en/of stoelen niet worden opgesteld buiten de in de vergunning toegewezen oppervlakte en dat de doorgangen rondom en op het terras overeenkomstig de vergunning steeds vrij blijven. Hij zal erop toezien dat de obstakelvrije doorgang op het voetpad niet wordt ingenomen door (brom)fietsen en andere obstakels.
§9. De uitbating van een terras mag de omgeving niet vervuilen. De uitbater is verantwoordelijk voor het goed onderhoud van het terras en zijn onmiddellijke omgeving. De vergunninghouder verwijdert dagelijks alle mogelijke afval.
§10. De uitbater is aansprakelijk voor alle schade die veroorzaakt wordt door het rechtmatig en onrechtmatig gebruik van de vergunning. Hij is onder meer aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door het plaatsen, de aanwezigheid of het wegnemen van het terras en al zijn onderdelen en voor de vervuiling die de exploitatie van het terras veroorzaakt ter plaatse en in de onmiddellijke omgeving.
§11. De uitbater blijft verantwoordelijk voor alle ongevallen overkomen aan derden of voor alle schade aan het openbaar domein of aan derden berokkend, die het gevolg zouden zijn van het plaatsen van het terras.
§12. Naar aanleiding van werken voor openbaar nut e.a. kan de vergunning vroegtijdig ingetrokken of geschorst worden of de vergunde terras oppervlakte verminderd worden zonder enig recht op schadevergoeding.
§13. Het terras en het terrasmeubilair dient te bestaan uit duurzame, kwaliteitsvolle materialen in sobere, effen, uniforme kleuren. Een visuele richtlijn met toegelaten/niet-toegelaten materialen en meubilair is ter verduidelijking opgenomen onder bijlage A.
§14. De bestaande permanente terrassen blijven vergund voor de duur van het recht van opstal waaronder zij werden vergund.